ابوالقاسمی، لطیف. (1383). هنجار شکلیابی معماری اسلامی ایران. در: معماری ایران، دوره اسلامی. چاپ سوم، تهران: سمت.
پاکباز، رویین. (1390). دایرةالمعارف هنر (نقاشی، پیکرهسازی، گرافیک). چاپ دهم. تهران: فرهنگ معاصر.
پاکزاد، جهانشاه. (1370). سادگی و پیچیدگی، دو قطب طراحی. صفه، 1(2)، 41-36.
پوپ، آرتور اپهام. (1373). معماری ایران، پیروزی شکل و رنگ. (ترجمۀ کرامتاله افسر). چاپ دوم. تهران: فرهنگسرا (یساولی).
پیکون، آنتوان. (1392). فرهنگ دیجیتال در معماری. (ترجمۀ مرتضی خیاط پور نجیب.) تهران: پرهام نقش.
ثبوتی، هوشنگ. (1380). معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر. تهران: پازینه.
حجازی، مهرداد. (1387). هندسه مقدس در طبیعت و معماری ایرانی، تاریخ علم، 6(2)، 44-17.
دهار، علی و علیپور، رضا. (1392). تحلیل هندسی معماری مسجد شیخ لطفالله اصفهان جهت تعیین ارتباط هندسی نمازخانه با جلوخان ورودی بنا، باغ نظر، 10(26)، 40-33.
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه دهخدا. چاپ دوم. تهران: دانشگاه تهران.
دوباتن، آلن. (1388). معماری شادمانی. (ترجمه پروین آقایی). تهران: ملائک.
فلامکی، محمدمنصور. (1387). ریشهها و گرایشهای نظری معماری. تهران: نشر فضا.
فلامکی، محمدمنصور. (1391). اصلها و خوانش معماری ایرانی. تهران: نشر فضا.
گروتر، یورگ کورت. (1383). زیباییشناسی در معماری. (ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون). چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
گنجنامه. (1389). فرهنگ آثار معماری اسلامی ایران، دفتر دوازدهم: امامزادهها و مقابر. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
گنجنامه. (1394). فرهنگ آثار معماری اسلامی ایران، دفتر دوم: مساجد اصفهان. ویراست دوم. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
لنگ، جان. (1393). آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. (ترجمه علیرضا عینیفر). چاپ هفتم. تهران: دانشگاه تهران.
مایس، پییر فون. (1391). نگاهی به مبانی معماری از فرم تا مکان. (ترجمه سیمون آیوازیان). تهران: دانشگاه تهران.
معماریان، غلامحسین. (1367). نیارش سازههای طاقی در معماری اسلامی ایران. تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت ایران.
ملاصالحی، حکمتالله. (1385). مقوله زیباییشناسی ظرافت و برخی از صور آن در هنر دوره صفویه. گلستان هنر، 2(3)، 17-
وحدتطلب، مسعود و قدیمزاده، سمیه. (1397). بررسی ظرافت شکل در گنبدخانههای ایرانی (سدههای نهم تا دوازدهم هجری)، هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 23(3)،40-27.
نوایی، کامبیز و حاجیقاسمی، کامبیز. (1390). خشت و خیال: شرح معماری اسلامی ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی؛ سروش.
Arnheim, R. (1971). Art and visual perception: A psychology of the creative eye. Berkeley: University of California Press.
Baumgarten, A.G. (1750). Aesthetica. Hildesheim, Germany: Olms.
Bergson, H. (1910). The Intensity of Psychic States. Chapter 1 in Time and Free Will: An Essay on the Immediate Data of Consciousness, Translated to English by F.L. Pogson, M.A. London: George Allen and Unwin 1-74.
Bergson, H. (1917). Laughter: An Essay on the Meaning of the Comic. Translated to English by Cloudesley Brereton and Fred Rothwell. New York: Macmillan.
Berlyne, D.E. (1971). Aesthetics and Psychobiology. New York: Appleton-Century- Crofts.
Biederman, I. & Vessel, E. (2006). Perceptual pleasure and the brain. A novel theory explains why the brain craves information and seeks it through the senses. American Scientist, 94(3),247-253.
Bradshaw, R. (2008). Structural Elegance, in Structures 2008: Crossing Borders, Proceedings of ASCE Structures Congress. Canada: Vancouver, British Columbia.
Brambilla, M.G. (2012). Large Scale Building Techniques in Ilkhanid Iran. Center for Ancient Studies Symposium - Third Circular, Pennsylvania: University of Pennsylvania.
Burke, E. (1990). A Philosophical Enquiry into the Origin of OurIdeas of the Sublime and Beautiful. New York: Oxford University Press.
DeLanda, M. (2007). Material Elegance, Architectural Design, Elegance, 77(1),18-23.
Efatmaneshnik, M. & Ryan, M. (2018). On the Definitions of Sufficiency and Elegance in Systems Design, IEEE Systems Journal, Retrieved from http://dx.doi.org/10.1109/JSYST.2018.2875152
Frascari, M. (1984). The Tell-the-Tale Detail, in VIA 7: The Building of Architecture, University of Pennsylvania, 23-27.
Garcia, M. (2014). Histories, Theories and Futures of the Details of Architecture, in: Future Details of Architecture. Architectural Design, 84(4),14-25.
Gelernter, D. (1998). Machine Beauty: Elegance and the heart of technology. New York: Basic Books.
Goldblatt, D. (2007). Lightness and Fluidity: Remarks Concerning the Aesthetics of Elegance, Architectural Design, Elegance, 77(1),10-17.
Hogarth, W. (2010). The Analysis of Beauty. Edited with an Introduction by Charles Davis, FONTES 52. (Original work published in 1753). Retrieved from http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/volltexte/2010/1217.
Kaplan, D. (2011). Safavid Surfaces and Parametricism. Retrieved from www.archinect.com.
Madni, A.M. (2012). Elegant Systems Design: Creative Fusion of Simplicity and Power. Systems Engineering, 15(3), 347-354.
Palumbo, L. & Bertamini, M. (2016). The Curvature Effect: A Comparison between Preference Tasks. Empirical Studies of the Arts, 34(1), 35–52.
Post, R. A. G.; Blijlevens, J. & Hekkert, P. (2016). To preserve unity while almost allowing for chaos: Testing the aesthetic principle of unity-in-variety in product design. Acta Psychologica, 163,142-152.
Rahim, A. & Jamelle, H. (2007). Elegance in the Age of Digital Technique, Architectural Design, Elegance, 77(1), 6-9.
Schiller, F. (1992). On Grace and Dignity. (G. Gregory & S. Institute, Trans.), 337-395.
Schumacher, P. (2007). Arguing for Elegance, Architectural Design, Elegance, 77(1),28-37.
Schumacher, P. (2008). Engineering Elegance. In Hanif Kara (ed.), Design Engineering AKT, Barcelona: Actar. Retrieved from https://www.patrikschumacher.com/Texts/Engineering Elegance.html. Center for Ancient Studies Symposium -Third Circular, Pennsylvania: University of Pennsylvania.
Silvia P.J. & Barona C.M. (2009). Do people prefer curved objects? Angularity, expertise, and aesthetic preference. Empirical Studies of the Arts 27(1), 25-42.
Spencer, H. (1891). Essays: Scientific, Political, and Speculative Vol. II (3 Vols.). Library Edition, London: Williams and Norgate.
The Encyclopaedia Britannica. (1823). A Dictionary of Arts, Sciences, and Miscellaneous Literature, Vol. 2, the University of Wisconsin – Madison.
The New Shorter Oxford English Dictionary. (1993). vol.1 (A-M), New York: Oxford University Press.