بازخوانی تناسبات هندسی در عناصر و اجزای ارتفاعی مسجد_مدرسه‌های دوره قاجار در شهر تهران

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه معماری، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

بیان مسئله: هندسه و به تبع آن تناسبات از شاخصه‌های مهم آثار با شکوهی است که هنرمندان و مهندسان ایرانی در طول تاریخ معماری این سرزمین از خود بجای گذاشته‌اند. تناسبات در معماری رابطه‌ی مناسبی بین اجزای پدیدآورنده‌ی اثر به وجود می‌آورد و احساس نظم و ساماندهی، میان بخش‌های یک ترکیب بصری را در مخاطب ایجاد می‌کند. تناسبات می‌تواند علاوه بر نظم، پدیدآورنده‌ی حس زیبایی نیز گردد. به‌عبارت دیگر معماران ایرانی همواره از هندسه و تناسبات به‌عنوان زبانی واحد و مشترک در جهت پاسخگویی شایسته به نیازهای عملکردی، سازه‌ای و زیبایی در معماری و محصولات هنری بهره جسته‌اند.
هدف پژوهش: در این تحقیق با توجه به قوانین تناسبات اجزای ارتفاعی، هر مسجد_مدرسه‌ را نسبت به یکدیگر تحلیل نموده و یک الگوی ارتفاعی یا یک الگوی ارتباطی بین اجزای ارتفاعی هر یک از 9 مسجد_مدرسه‌ استخراج گردیده است، به صورتی که می‌توان یک سلسله مراتب طراحی ارتفاعی را در هر یک از مساجد بازخوانی نمود.
روش پژوهش: پژوهش پیش رو تلاشی در جستجوی ردپای تناسبات در مسجد_مدرسه‌های دوره قاجار شهر تهران به عنوان یکی از برجسته‌ترین عناصر در معماری اسلامی ایران هست که با تحقیق توصیفی، تحلیلی و مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی، تناسبات ارتفاعی این مسجد_مدرسه‌ها را مورد کنکاش قرار داده است.
نتیجه‌گیری: در نهایت با بررسی تناسبات و الگوهای ارتفاعی چنین یافت شد که در 9 نمونه تحلیل شده، تمامی عناصر ارتفاعی، از ارتفاع نمای صحن و کوتاه ترین ایوان مجموعه تا بلندترین مناره یا گنبد آن با تناسبات زرین ایرانی بدست آمده‌اند. در تمامی نمونه‌های بررسی شده، الگوهایی مشترک در تناسبات هنگام مقایسه اجزای ارتفاعی یافته شده است و به طور مثال کوتا‌ه‌ترین ایوان مجموعه با ارتفاع نمای صحن حیاط در این بناها دارای تناسباتی نزدیک به تناسبات زرین است و همچنین الگو‌های تناسباتی مشابه دیگر در میان دو یا چند مسجد_مدرسه‌ به صورت مشترک وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the geometrical proportions in the height elements and components of Qajar era mosque-schools in Tehran

نویسنده [English]

  • Hamed Hayaty
Assistant Professor, Department of Architecture, Faculty of Engineering, Qom University, Qom, Iran
چکیده [English]

Problem statement: Geometry and as a result proportions are important features of the magnificent works that Iranian artists and engineers have left behind throughout the architectural history of this land. Proportions in architecture make a proper relationship between the components that form an architectural work and create a sense of order and organization among the parts of a visual composition in the audience. In addition to order, Proportions can also create a sense of beauty.
The purpose of the research: An attempt has been made to analyze the height components of each mosque according to the rules of proportion and compare them to each other and extract a height pattern or a pattern of communication between the height components of each of the 9 mosques, so that a height design hierarchy can be established in each of them.
Research method: This research is an attempt to search for traces of proportions in Qajar period mosques in Tehran as one of the most prominent elements in Islamic architecture of Iran, which has explored the height proportions of these mosques with descriptive, analytical and library and field studies.
Conclusion: Finally, by examining the proportions and height patterns found in the 9 analyzed samples, it becomes clear to us that all the height elements of the research, from the height of the facades of the courtyard and the shortest porch of the complex to the tallest minaret or dome, have been obtained with golden and Iranian Islamic proportions. In all the examined examples, the shortest porch of the complex with the height of the front of the courtyard has proportions close to the golden ratio in relation to each other, and there are also other similar patterns common among two or more mosques.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: Golden proportions
  • Persian proportions
  • Height components
  • Qajar era
  • Tehran mosques