نسبت بازنمایی رسانه و پایداری محیط (با تمرکز بر تحول معنایی جزیرة هرمز)

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسنده

پژوهشگر دکتری معماری منظر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

چکیده

وجود مواهب جغرافیایی و جاذبه‌های فرهنگی، جزیرة هرمز را به یکی از بسترهای محبوب گردشگری در ایران بدل کرده‌است. در دهة اخیر با بازنمایی گستردة تجربة «سفرِ هرمز» در رسانه‌های اجتماعی و همچنین تبلیغات وسیع رسانه‌های منسوب به صنعت گردشگری، موجب شد تا روایتی رسانه‌ای که مبتنی بر خوانش بستر نیست به «روایتی فراگیر» بدل شود. تجربة چند سال اخیر بیانگر آن است که این روایت که به بازتولید خرده‌فرهنگ‌های رسانه‌ایِ غیربومی منجر شده به‌مرور معنای هرمز را که محصولی تاریخی از تعامل ساکنین با محیطشان بوده را متحول نموده‌ و سبب «دو فضایی شدن» روایت فرهنگی هرمز شده‌است. از سویی پایداری به‌عنوان دانشی که در پی حفظ ارزش‌های بستر است با معرفی مفهوم «گردشگری پایدار»، به ارزیابی اثرات صنعت گردشگری می‌پردازد. باتوجه‌به آنکه دو جریان فرهنگی متعارض به طور آشکار به تنازع فرهنگی می‌پردازند، این پژوهش در پی آن است که با روشی کیفی و با اتکا به داده‌های کتابخانه‌ای و مشاهدات میدانی، اثرات بازنمایی رسانه‌ای‌ِ جزیرة هرمز را از منظر گردشگری پایدار ارزیابی نماید و همچنین با فرض تداوم شرایط موجود، به پیش‌بینی آیندة تنازع معنایی هرمز بپردازد. یافته‌های این پژوهش بیانگر آن است که رویکرد حاضر رسانه‌ای -که مبتنی بر امر گردشگری است- را می‌توان ضد پایداری ارزیابی نمود که موجب می‌شود در فضایی دو فرهنگی، بومیان و گردشگران هرمز را به دو شکل متفاوت خوانش نمایند و هرمز از طریق دو روایت متعارض که از بن موجب شکل‌گیری «دو مکان» متفاوت می‌شود، تفسیر گردد. همچنین بر مبنای نظریة «ساخت اجتماعی واقعیت» می‌توان پیش‌بینی نمود که با گسترش جریان رسانه‌ای غیربومی، به دلیل ساختار اقناع‌گرایانة آن، این قرائت می‌تواند بر روایت‌ متعارض خود تفوق یابد و به برساخت غالب از هرمز بدل شود. در این صورت جریان فرهنگی مغلوب از رشد طبیعی‌اش بازمی‌ماند و بدل به موجودیتی نمایشی در خدمت اقتصاد گردشگری‌ می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Media representation ratio and environmental environment (by changing the meaning of Hormuz Island)

نویسنده [English]

  • Morteza Hemmati
PhD Candidate in landscape architecture, faculty of fine arts, University of Tehran
چکیده [English]

The presence of geographical gifts and cultural attractions has made Hormoz Island one of the popular tourist destinations in Iran. In the last decade, with the extensive representation of the "Hormoz Journey" experience in social media, as well as the extensive media advertising related to the tourism industry, it has caused a media narrative that is not based on the reading of the bed to become a "comprehensive narrative". The experience of the last few years shows that this narrative, which has led to the reproduction of non-native media subcultures, has gradually transformed the meaning of Hormuz, which was a historical product of the interaction of the residents with their environment, and has caused the cultural narrative of Hormuz to become "two-spatial." On the other hand, sustainability as a knowledge that seeks to preserve the values of the base by introducing the concept of "sustainable tourism", evaluates the effects of the tourism industry. Considering that two conflicting cultural currents are clearly dealing with cultural conflict, this research seeks to evaluate the effects of media representation of Hormuz Island from the perspective of sustainable tourism with a qualitative method and relying on library data and field observations. The continuation of the existing conditions will predict the future of the semantic conflict of Hormuz. The findings of this research indicate that the current media approach - which is based on tourism - can be evaluated as anti-sustainable, which causes locals and tourists to read Hormoz in two different ways in a bicultural environment, and Hormoz through two conflicting narratives. which causes the formation of "two different places" from

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • social networks
  • narrative
  • native culture
  • sustainable tourism