لاله‌زار، خط مقدم مدرنیزاسیون در تهران (لاله‌زار، بازتاب نفوذ مدرنیته از شهر به جامعۀ ایرانی)

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم باغبانی و فضای سبز، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، ایران.

چکیده

بیان مسئله: نگاه نو به جامعه در عصر قاجار، با جریان‌های مدرنیزاسیون جهانی هم‌زمانی دارد و احداث خیابان لاله‌زار، از اولین اقدامات حاکمیتی در ایران برای ورود به این عرصه است. می‌توان مدعی شد، ماجرایی که بر خیابان لاله‌زار گذشته، بازتابی دقیق از تعریف «مدرن» است که آن را از یک خیابان باغی، به یک فضای جمعی شهری بدل کرده است. تغییرات نمای ساختمان‌ها، استقرار مبلمان شهری، سنگفرش معابر و تقویت کارکردهای خیابان همچون ساخت هتل، کافه و سالن تئاتر از مهم‌ترین جلوه‌های این فرایند است. خیابان لاله‌زار که در دورۀ قاجار با هدف ایجاد مکانی تفرجی در شهر برای درباریان و متمولین احداث شده بود، در دورۀ پهلوی، اول به فضای جمعی برای عموم جامعه تحول یافت و امکان گذران اوقات تفریح و حضور و مشارکت در جریان زندگی شهری را برای جامعه فراهم آورد. 
هدف پژوهش: خوانش نقش ادراکی فرآیند مدرنیزاسیون شهری در شکل‌گیری جامعه مدرن تهران دورۀ پهلوی اول با استناد به تحولات کالبدی خیابان لاله‌زار.  
روش پژوهش: با متمایز کردن چهار مداخلۀ «تزئین‌گرایی»، «خطی‌سازی»، «نماگرایی» و «مونومان‌گرایی» که اقدامات اساسی در مدرنیزاسیون شهری محسوب می‌شود، خیابان لاله زار با روش تحلیل تصویری، ارزیابی و ردپای معیارهای فوق در آن تحلیل می‌شود. 
نتیجه‌گیری: پدیدارشدن یک «آمبیانس» شهری متفاوت از فرهنگ عمومی جامعه به‌عنوان ثمرۀ مدرنیزاسیون خیابان لاله‌زار و این واقعیت که مدرنیزاسیون در ایران با خیابان لاله‌زار آغاز شد و سرعت گرفت، نتایج اصلی پژوهش را شکل می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Lalehzar: the Front Line of Tehran’s Modernization (The Street as the Modernity Diffusion Frame from the City into the Society)

نویسنده [English]

  • Mohammad Atashinbar
Assistant Professor. Department of Horticultural Sciences and Landscape Architecture, College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran,, Iran.
چکیده [English]

modernization movement in the world; The construction of Lalehzar street is one of the first governmental actions in Iran to join this line. The idea claimed is that the lived history of Lalehzar street is a precise reflection of the modern definition which transformed it from a garden street into an urban public space. The changes in the facades of buildings, the installation of urban furniture, paving of roads and the strengthening of street functionalities such as the construction of hotels, cafes and theaters are among the significant facts of this process. Lalehzar street, which was first built in the Qajar era in order to create a place of leisure in the city for courtiers and financiers, was transformed into a public space for residents during the first Pahlavi period and allowed people to devote time and to participate in the flow of urban life.
Research objective: Reading the perceptual role of the urban modernization process in the formation of modern Tehran’s society under the 1st Pahlavi, based on the physical developments of Lalehzar street.
Research method: By distinguishing four interventions being “decoration”, “alignment”, “facadization” and “monumentalization” considered as the main measures of urban modernization, Lalehzar Street is examined through an iconographic approach and the hints of the interventions mentioned are analyzed in it.
Conclusion: The emergence of an “urban ambiance” rising from the modernization of rue Lalehzar which is different from the general culture of the society; As well as the fact that modernization in Iran began with rue Lalehzar, define the main results of the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moderiation
  • Street
  • Tehran
  • Lalehzar
  • Urban Ambiance
آتشین‌بار، محمد و ندایی‌فرد، احمد. (۱۴۰۱). ارزیابی زیبایی‌شناسانۀ منظر خیابان لاله‌زار در دورۀ پهلوی اول با استناد به قوانین شهری در دهۀ اول و دوم قرن چهاردهم هجری. آرمانشهر، ۱۵(۳۸)، 1-14. https://doi.org/10.22034/aaud.2020.246274.2306 
آتشین‌بار، محمد و متدین، حشمت‌اله. (۱۳۹۷). زوال بعد معنایی خیابان در ایران از دوران باستان تا امروز. باغ نظر، ۱۵(۶۷)، 71-80. https://doi.org/10.22034/bagh.2018.80615
آتشین‌بار، محمد. (۱۳۹۴). منظر خیابان نفوذی؛ تأثیر خیابان‌های نفوذی بر منظر شهری پاریس. منظر ۷(۳۰)، 54-61. https://www.manzar-sj.com/article_10538_2eb79003a96b7bc4a32e9bd313cc732f.pdf
اورسل، ارنست. (۱۳۵۳). سفرنامۀ اورسل (ترجمۀ علی‌اصغر سعیدی). زوار.
بانی‌مسعود، امیر. (۱۳۹۱). معماری معاصر ایران: در تکاپوی بین سنت و مدرنیته (ویرایش دوم). هنر معماری قرن.
برمن، مارشال. (1379). تجربۀ مدرنیته: هر آنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود (ترجمۀ مراد فرهادپور). طرح نو. 
برومندی، فریدون. (۱۳۸۷). خیابان لاله‌زار. معمار، ۵۳، 18-21. http://www.archoma.com/articles/post/15961/خیابان-لاله-زار
بمانیان، محمدرضا. (۱۳۸۵). عوامل مؤثر در شکل‌گیری معماری و شهرسازی در دورۀ پهلوی اول. مدرس هنر، ۱(۱)، 1-8. http://ensani.ir/fa/article/download/35192
پاکزاد، جهانشاه. (۱۳۹۰). تاریخ شهر و شهرنشینی در ایران (۲): دورۀ قاجار و پهلوی. آرمان‌شهر.
پولادوند، محمدرضا. (۱۳۸۹). سی سال محکومیت لاله‌زار. جمهوری.
ترقی، گلی. (۱۳۷۱). خاطره‌های پراکنده. باغ آینه.
تهامی، داریوش و ابریشمی، فرشاد. (۱۳۸۶). گذری بر طهران. ابریشمی‌فر؛ فرهنگسرای میردشتی.
حاتمی، علی (کارگردان). (1358-1366). هزاردستان [مجموعۀ تلویزیونی]. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
حاتمی، علی و افخمی، بهروز (کارگردان‌ها). (۱۳۷۶). جهان‌پهلوان تختی [فیلم سینمایی]. هدایت فیلم.
حبیبی، سیدمحسن و اهری، زهرا. (۱۳۸۷). لاله‌زار، عرصۀ تفرج، از باغ تا خیابان (شکل‌گیری خیابان به‌سبک اروپایی در دورۀ ناصرالدین‌شاه). هنرهای زیبا، ۳۴، 5-15. https://jhz.ut.ac.ir/article_27120_f4d50026849a448adc417148c42120c5.pdf 
طرح ساماندهی، بهسازی و نوسازی خیابان‌های لاله‌زار و فردوسی [گزارش منتشر نشده]. (۱۳۸۹). ادارۀ ‌کل پژوهش‌های کاربردی، دانشگاه تهران.
سینایی، خسرو (کارگردان). (۱۳۵۶). تصاویر یک شهر، تهران امروز [فیلم سینمایی]. رادیو و تلویزیون ملی ایران.
شریف موسوی، امید و بهرامی، علیرضا (کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان). (۱۳۸۳). هشتصد قدم در لاله‌زار (فیلم کوتاه).
شعبانی، امامعلی و کامیاب، جمال. (۱۳۹۱). سیاست شهری در تاریخ معاصر ایران (۱۲۹۹-۱۳۲۰ شمسی) ‌با تأکید بر فضاهای عمومی شهر تهران، باغ نظر، ۹(۲۳)، 83-92. https://www.bagh-sj.com/article_2458_e28ee4b094e391622a36e972a54f36b5.pdf 
فتحی، حسن (کارگردان) و بشکوفه، حسن (تهیه‌کننده). (۱۳۸۰). شب دهم [مجموعه تلویزیونی]. 
کریمان، حسین. (1355). تهران در گذشته و حال. دانشگاه ملی ایران.
کیانی، مصطفی. (1383). معماری دورة پهلوی اول، دگرگونی اندیشه‌ها، پیدایش و شکل‌گیری معماری دورة بیست سالة معاصر ایران. مؤسسة مطالعات تاریخ معاصر ایران.
گله، فریدون (کارگردان) و مصیبی، مهدی (تهیه‌کننده). (۱۳۵۴). کندو [فیلم سینمایی]. 
نیکروح، احمد. (۱۳۹۱، 19تیر). گزارش مجلۀ ملی جغرافیایی آمریکا دربارۀ طهران: خیابان «لاله‌زار» تهران مانند خیابان «پنجم» نیویورک است. روزنامۀ شرق. https://www.magiran.com/article/2536958 
Baudrillard, J. (1992). Modernité. In Encyclopædia Universalis (Vol. XV, pp. 552-554).
Belina, B., & Helms, G. (2003). Zero Tolerance for the Industrial Past and Other Threats: Policing and Urban Entrepreneurialism in Britain and Germany. Urban Studies, 40(9), 1845-1867. https://doi.org/10.1080/0042098032000106636
Borot, L. (2001). Modernisation. Cités, 5, 185-189. https://doi.org/10.3917/cite.005.0183
Brett, D. (2005). Rethinking decoration: Pleasure & ideology in the visual arts. Cambridge University Press. https://books.google.mv/books?id=RdBfiI0BO-8C&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=fals
Farman, H. F. (1968). The forces of Modernization in Nineteenth century Iran: A Historical Survey. In W. R. Polk & R. L. Chambers (Eds.). Beginnings of Modernization in the Middle-East: the Nineteenth Century (pp. 119-151). The University of Chicago Press.
Guanging, C. (1996). Modernisation et internationalisation urbaines [Urban modernization and internationalization]. Villes en parallèle, 23-24, 24-39. https://doi.org/10.3406/vilpa.1996.1206.
Jauss, H. R. (1998). La modernité dans la tradition littéraire et la conscience d’aujourd’hui [Modernity in literary tradition and today’s consciousness]. In Pour une esthétique de la réception [For an aesthetic reception]. Gallimard. 
Karvar, A. (2004). La reforme de l’État et la modernisation de l’armée Persane au 19e siecle: Un processus inachevé [State reform and modernization of the Persian army in the 19th century: An unfinished process]. Oriente Moderno, 23 (84), 67–83. http://www.jstor.org/stable/23073449
Levy, J. & Lussault, M. (2013). Dictionnaire de la géographie et de l’espace des sociétés [Dictionary of geography and space of societies]. Belin.
Losada, J. M. (2005). Modernisme: Questions de théorie [Modernism: Questions of Theory]. Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses, 20, 149-162. https://www.researchgate.net/publication/39320270_Modernisme_questions_de_theorie 
Miles, S. & Paddison, R. (2005). Introduction: The Rise and Rise of Culture-led Urban Regeneration. Urban Studies, 42 (5-6), 833-839. https://doi.org/10.1080/00420980500107508.
Ethier, G., & Margier, A. (2019). Spectacularisation urbaine et logement social: la place des Habitations Jeanne-Mance dans le Quartier des spectacles de Montréal [Urban spectacularization and social housing: the Place des Habitations Jeanne-Mance in the Quartier des spectacles of Montreal]. Métropoles, 24. https://doi.org/10.4000/metropoles.6771.
Klein, S. (2012). Learning: Principles and Applications (6th ed.). SAGE.
Moreux, J. C. (1941). Quelques considérations sur l’aménagement des villes [Some considerations on city planning]. L’Illustration, 5124, 5-8. 
Poutissou, J. C. (2008). L’urbanisme hier et aujourd’hui. Et demain… ? [Urban planning yesterday and today. And tomorrow… ?]. AUEG. https://aueg.org/wp-content/uploads/2016/09/2008-lurbanisme-hier-aujourdhui-et-demain-jc-poutissou.pdf
Pumain, D., Paquot, T., & Kleinschmager, R. (2006). Dictionnaire La ville et l’urbain [The city and the urban dictionary]. Economica-Anthropos. https://doi.org/10.4000/cybergeo.1722
Riisberg, V. & Munch, A. V. (2015). Decoration and Durability. Ornaments and their “appropriateness” from fashion and design to architecture. ARTIFACT, 3(3), 5.1-5.13. http://dx.doi.org/10.14434/artifact.v3i3.3918. 
Souriau, É. (1999). Vocabulaire d’esthétique [Aesthetics vocabulary] (2nd ed., A. Souriau, Ed.). Presses Universitaires de France.