پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156620181122A Conceptual Model of Semantic Interaction between Art and Urban Spaceمدل مفهومی ارتباط معنایی هنر و فضای شهری5167689710.22034/bagh.2018.76897FAبهاره اریسدانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانمهرداد کریمی مشاوردکتری معماری، استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.0000-0001-5536-2138Journal Article20181106The interaction between art and urban space has been historically useful to both phenomena. However, the accelerated developments of the past century have led to formation of some challenges in the interaction between art and urban space in Iran. So that the art used in cities has an inspired and space-attached nature, rather than being popular, meaningful and consistent with space features. <br />Regarding the qualitative development of urban spaces, there are two major attitudes towards the art: ‘art as a means to beautify spaces’ and ‘art as a means to enhance the addressees’ mindset on urban space.’ The second attitude emphasizes on improving the meaning of urban space through art. The main concern of this research is that the interaction between art and urban space in deeper subjective and semantic layers requires the discovery of the mechanism of addressee /actor interaction with urban space and art. <br />This research seeks to provide a conceptual framework for explaining the optimal interaction between art and space. Therefore, having examined the semantic aspect of urban space through experts’ views and also having studied the mechanism of the transfer of meanings via art, a model is proposed to explain how the involvement of art in formation, enhancement, and regeneration of urban space meaning. <br />This research uses qualitative content analysis. In the first step, the initial research model is presented through a comparative analysis of the mechanism of transfer in which the meanings are transferred through art to the urban space.Interaction contents are obtained from the model in the form of ‘artist and authorities/ body’, ‘collective addressee/ community’, ‘individual addressee/ person’. Thereafter, these contents are studied by analyzing the research conducted in the field, and the main norms, and norms concerning urban space and art are deduced. <br />The main norms are crystalized in three main concepts, including: ‘cultural contextualism’, ‘democracy’ and ‘everyday experience’ that are derived from the norms concerning the use of art in space as well as the adaption of space to art. Eventually, the effects of these norms on the quality of urban space are mentioned by meaningfulness.مسئلة پژوهش : ارتباط هنر و فضای شهری در طول تاریخ موجب انتفاع هر دو پدیده بوده است. اما شتاب تحولات سده گذشته موجب چالشهایی در زمینه ارتباط هنر با فضاهای شهری در کشور ما شده، به گونهای که هنر به کارگرفته شده در شهر بیش از هر چیز ماهیتی فرمایشی و الصاقی دارد و نه مردمی، واجد معنا و همخوان با ویژگیهای فضا.<br /> در ارتباط با ارتقای کیفی فضاهای شهری دو نگاه اصلی به پدیدة هنر شهری وجود دارد : «هنر به منزلة وسیلهای برای زیباسازی فضا» و «هنر به منزلة وسیلهای برای تقویت ارتباط ذهنی مخاطب با فضای شهری». در دیدگاه دوم، تأکید اصلی بر ارتقای معنای فضای شهری از طریق هنر است. ارتباط هنر و فضای شهری در لایه عمیقتر ذهنی و معنایی، مستلزم کشف سازوکار ارتباط مخاطب/کنشگر با فضا و هنر شهری است که دغدغه اصلی این پژوهش است.<br />هدف پژوهش : این پژوهش به دنبال ارایه چارچوبی مفهومی به منظور توضیح ارتباط بهینة دو پدیده هنر و فضاست. با این هدف، پس از بررسی بعد معنایی فضای شهری از خلال آرای صاحبنظران، نیز بررسی سازوکار انتقال معانی توسط هنر، مدلی برای نحوة همکاری هنر در ساخت، تقویت و بازیابی معنای فضای شهری ارایه شده است. <br />روش پژوهش : روش مورد استفاده در پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. در مرحلة اول، از طریق تحلیل مقایسهای سازوکار انتقال معانی هنر و فضای شهری، مدل اولیه پژوهش ارایه شده است. مضامین ارتباطی در قالب «هنرمند و قدرتها/کالبد»، «مخاطب جمعی/اجتماع»، «مخاطب فردی/شخص» از مدل، استخراج شده و سپس با بررسی این مضامین از طریق تحلیل محتوای پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه، ابرهنجارها و هنجارهای معطوف به هنر و فضای شهری استنتاج شده است. <br />نتیجهگیری : ابرهنجارها، سه مفهوم اصلی «زمینهگرایی فرهنگی»، «دموکراسی» و «تجربه زندگی روزمره» هستند که خود به هنجارهایی هم در ارتباط با به کارگیری هنر در فضا و هم در ارتباط با نحوة انطباق فضای شهری با هنر مشتق میشوند. همچنین به تأثیراتی که این هنجارها از طریق معنابخشی به فضای شهری بر کیفیت آن میگذارند نیز پرداخته شده است.http://www.bagh-sj.com/article_76897_31b05d8b5d0d0fc58d6a17b7425138f3.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156620181122The Development of the Concept of landscape1 in Persian Poetry in the Early Hijri Centuries (3rd to 7th Hijri)سیر تحول مفهوم منظر در شعر فارسی قرون اولیه هجری (3 تا 7)17287689910.22034/bagh.2018.76899FAسید امیر منصوریاستادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانفرنوش مخلصپژوهشگر دکتری معماری منظر، لابراتوار نظر، ایران، دانشگاه پاریس 8، فرانسه.Journal Article19700101The first step to understand phrases and verses in a text is to understand the meanings and combinations correctly. History of Linguistics and Anthropology of Iran suggests that the notation and understanding of landscape has always existed in this country and there is a meaningful relationship between the concept and the imagined space. Landscape is an old and common concept which was used in many primary Hijri centuries’ poems with similar form and varied meanings. The most prevalent changes regarding this term is its meaning which changes from appearance to inside and from an object to a subject and different narratives of seeing are depicted like viewpoint, window, porch, scene, sky and view. The term "landscape" has a set of sublunary and spiritual meanings and contains descriptive and conceptual aspects. Descriptive aspect narrates the appearance and it is an allegory of morals and an introduction to understand the conceptual aspect. <br />This paper studies the concept of landscape in the poems of primary Hijri centuries (3rd to 7th) to indicate its importance and role in the past and now. In order to understand "landscape" and its themes, the old poems of that era are studied here.نخستین گام برای فهم معنی عبارات و ابیات در متون، پیبردن به معانی صحیح و ترکیبات به کار رفته آنهاست. تاریخ زبانشناسی و مردمشناسی ایران نشانگر آن است که شناخت منظر و تصوّر آن، همهجا و همه وقت وجود داشته است و رابطهای معنادار میان مفهوم و فضای متصوّر برای آن وجود دارد. منظر از واژگان کهن و پرکاربردی است که در شعر قرون اولیه هجری با ظاهری مشابه و معانی مختلفی به کار رفته است. . بارزترین ویژگی منظر در روایت شاعران، دگرگونی معنای منظر و تحول مفهومی آن است که از ظاهر به باطن و از مفعول به فاعل تغییر میکند و روایتهای مختلفی از منظر همانند نظرگاه، پنجره، ایوان، تماشاگاه، آسمان، دیدگاه، ترسیم میشود. واژه منظر با نگاهی کالبدی-معنایی سعی در تفسیر مفاهیم در دو دسته مادی و فرامادی دارد و شامل جنبههای توصیفی و مفهومی است. جنبه توصیفی به روایت صورت میپردازد و تمثیلی از صفات اخلاقی است و مقدمهای بر ادراک، جنبه معنایی آن است.<br /> مقاله حاضر با بررسی مفهوم منظر در شعر شاعران قرون اولیه هجری (3 تا 7) سعی در اثبات اهمیت و نقش این واژه در گذشته تا به امروز دارد. برای فهم منظر، مفهوم واژه تا آنجا که به فهم موضوع و درونمایه آن کمک میکند در حوزه شعر قرون اولیه به عنوان منبعی مستند و کهن در فرهنگ ایرانی بررسی شده است.http://www.bagh-sj.com/article_76899_e3cf287a22eacc0be22dd3fe1ecce99b.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156620181122Introduction of the Beauty Admiration Models based on “Hamd” or Praising Levels in the Holy Quranمدلهای تحسین زیبایی برگرفته از مراتب حمد در قرآن29427690010.22034/bagh.2023.76900FAفرهنگ مظفرعلم و صنعت ایران0000-0002-4650-3557احمدرضا اخوتاستاد دانشگاه تهرانعاطفه پورصالحیدانشگاه هنر اصفهانJournal Article20181106Problem statement: The admiration of beauty or "Tahsin", is a natural reaction that occurs when facing the beauty. Expressing this reaction also has effects on other people such that it attracts the attention of them to the beauty. So the necessity of a study on beauty admiration in the field of art and paying attention to the true beauty in the noetic and Quranic atmosphere, as an interdisciplinary subject, seems noticeable. In fact, this article is an effort to apply the noetic subjects into the form of a process as a necessity. <br />Purpose: In fact, this article tries to apply the cognitive and belief-based principles in the art field and convert the concepts to practical models using the speech of the holy Quran. <br />Methodology: The results are obtained by applying full deductive reasoning method on the speech of the Holy Quran (limited statistical population). The methodology starts with gathering "Hamd" root in the holy Quran. It is followed by their classification based on the levels of "Hosn" which are admired. Finally, by the analysis of the gathered materials, the conclusion is achieved. <br />Conclusion: The results suggest 5 general groups as the 5 models of admiration of beauty levels from the holy Quran and the definition of practical inductive methods for the artist in order to affect the audience and make him/her admire when facing the emanated beauty.بیان مسئله : تحسینکردن زیبایی، واکنشی است طبیعی که در مواجهه با زیبایی بروز میکند. ابراز این واکنش نیز دارای اثراتی است بر سایر افراد، به گونهای که توجه دیگران را به سمت زیبایی معطوف میکند. لذا به نظر میرسد ضرورت مطالعه در باب تحسینکردن زیبایی در فضای هنر و توجه به زیبایی حقیقی در فضای معرفتی و قرآنی، به عنوان بحثی میانرشتهای قابل توجه باشد. در واقع این مقاله، تلاش کوچکی است برای کاربردیکردن مباحث معرفتی به شکل فرآیندی که ضرورت نگارش این مقاله بوده است.<br />هدف : در واقع این مقاله، تلاش کوچکی است در مسیر کاربردیکردن معارف و مبانی اعتقادی در فضای هنری و تبدیل مفاهیم به مدلهای قابل اجرا در این عرصه که با بهرهگیری از کلام قرآن انجام شده است.<br />روش تحقیق : نتایج حاصله با روش استدلال قیاسی تام در کلام قرآن مجید (جامعه آماری محدود) به دست آمده است. به اینگونه که حمدهای قرآن احصا شده و براساس مرتبهای از حسن که تحسین شده، دستهبندی و نهایتاً با تحلیل و جمعبندی جدول، دستاورد مطالعه به دست آمده است.<br />نتیجهگیری : دستیابی به پنج گروه کلی به عنوان پنج مدل تحسینکردن مراتب زیبایی از قرآن و بیان روشهای القایی قابل استفاده برای هنرمند جهت اثرگذاری بر مخاطب و به تحسین واداشتن او در مواجهه با زیبایی متجلیشده در اثر هنری دستاوردهای این مقاله است.http://www.bagh-sj.com/article_76900_3814ec4cfc3aca7abbec519db0fbf553.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156620181122Application of Eco- Revelatory Design for Qanatsطراحی شهری بومآشکارساز در بستر قنات43547698110.22034/bagh.2018.76981FAحمیدرضا نیک فرجامکارشناس ارشد طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران.مهران علی الحسابیدانشیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران.Journal Article20181110Statement of problem: Qanats, the masterpieces of Iranian engineering, have long played a key role in rural development and urban expansion. In recent decades, these underground structures have received less attention. Such negligence is mirrored by leaving domestic, hospital and industrial wastewater running into qanats. It is exacerbated by the lack of awareness of the inhabitants of the traditional textures and the new parts of the city. The decline in the use of the qanat systems in Iran has also affected urban and especially traditional textures. Therefore, the restoring and updating the technology of qanats as a potential solution in the cities is necessary. In this context, urban spaces as a platform for social events can play a significant role in educating and raising awareness of the citizens.<br />Purpose of the study and Research Methodology: This study employs Eco-revelatory design to identify those parts of the natural and cultural phenomena and processes that are overlooked by a community. This approach and its tools attempt to raise the awareness of society about its environment and its events. To this end, we first identify the principles of this approach by examining and analyzing the specialized texts and then develop them for qanats in accordance with the urban design qualities. In doing so, we attempt to address the three main goals of Eco-revelatory design in urban space.<br />Conclusion: This paper draws upon the principles of Eco-revelatory design, a) to arouse public interest in qanats, b) to encourage the citizens to attend well-designed spaces and, c) to raise their awareness about this significant bio-social phenomenon and its related issues.بیان مسئله : قنات یکی از شاهکارهای مهندسی ایرانی، پایه و اساس شکلگیری و گسترش بسیاری از شهرها و روستاهای ایران بوده که در چند دهه اخیر رو به فراموشی رفته و جایگاهش را در بین مردم نیز از دست داده است. ورود فاضلابهای خانگی، بیمارستانی و صنعتی به قنوات و عدم آگاهی ساکنان بافت سنتی و همچنین ساکنان بخشهای جدید شهر از چنین ساختار زیرزمینی، نشان از به فراموش سپرده شدن این پدیده در میان جامعه است. افول جایگاه قنات در میان جامعه، موجب بروز مشکلاتی در بافت های شهری و بخصوص بافت های سنتی شده است؛ لذا احیا و بهروزرسانی آن به عنوان یک پتانسیل موجود در شهرها، ضروری به نظر میرسد. دراین میان فضاهای شهری به عنوان بستر رویدادهای اجتماعی میتوانند نقش بهسزایی در آموزش و آگاهی شهروندان بازی کنند.<br />هدف و روشتحقیق : رویکرد بومآشکارساز که در این پژوهش انتخاب شده در پی عیان ساختن آن بخش از پدیدهها و فرایندهای طبیعی و فرهنگی است که از دید و توجه جامعه به دور مانده است. این رویکرد با ابزارهای خود سعی میکند تا با آگاهی بخشی، جامعه را نسبت به محیط و اتفاقات آن حساس کند. در این مقاله به منظور تحقق رویکرد ذکر شده، تلاش شد تا اصول موضوعی بوم آشکارسازی با بررسی و تحلیل متون تخصصی استخراج و توسط کیفیتهای طراحیشهری، در رابطه با موضوع قنات تفسیر و تدوین شوند، تا زمینة تحقق سه هدف اصلی طراحی بومآشکارساز در فضای شهری فراهم آید.<br />نتیجهگیری : این مقاله با ارایه رهیافتهایی که با توجه به اصول طراحی بومآشکارساز تدوین شدهاند به دنبال احیای جایگاه قنات در میان جامعه است؛ در واقع شهروندان علاوه بر اینکه در یک فضای واجد کیفیتهای طراحیشهری حضور مییابند، آگاهی و ادراک جدیدی نسبت به این پدیده مهم زیستی- اجتماعی و مسایل آن پیدا میکنند.http://www.bagh-sj.com/article_76981_e62b5099447ee8efc880ad1913ff0694.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156620181122Making a Model for Analyzing the Contemporary Art World Based on the Clerical System of Religious World via Max Weber’s Sociology of Religionساخت الگویی برای تحلیل جهان هنر معاصر براساس دستگاه روحانی جهان دینی با استفاده از جامعهشناسی دین ماکس وبر53627698810.22034/bagh.2018.76988FAمهدی قادرنژاد حمامیاندانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان. ایرانمرضیه پیراوی ونکدانشیار، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، اصفهان. ایران.صدر الدین طاهریاستادیار، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، اصفهان. ایران0000-0003-2507-7533Journal Article20181110Statement of the Problem : How does the spiritual system of religion affect the dominant paradigm of society? What are the factors which shapes the world of contemporary art? In which ways the institutional structures of contemporary art, such as the gallery, have shaped the shapes and forms of the art world?<br />GoalPurpose and Method: The main idea of this research is about the structure of religious world and its impact on the dominant idea of the era and their factors, actions, and the hierarchy of power. To understand this hierarchy and the development of spiritual apparatus, firstly, we consider the world of religious thought and its impact on the formation of hierarchy and the behavior of subjects investigate and in the next step, we consider the agents-institutions and their ratio with the dominant idea in the contemporary art world.<br />Conclusion: In this study, religion and art are considered as two homologous texts. Considering the role of institutions and its’s agents in the creation of the religious world, it seems that this route can be traced more correctly their ,. It could be seen that here the Church and its spiritual apparatus have a great deal of association with the organizations and institutions of the world of art and its hierarchical construction. The church is like a spiritual apparatus, which systematically and organizationally looks for building patterns and practice method. The equivalent of it in the art world could be seen at the museum-gallery and be matched with it. The present research attempts to study the contemporary art world and its branches such as Iranian contemporary art, through considering the issue of legitimacy and the role of the spiritual experts of the world of art in constructing and shaping all aspects of contemporary art and aesthetics through the exercise of this legitimacy. The methodology of this research is stemmed from the Weber’s sociology of religion and its special impression in analyzing of the clerical system of religion. We have analyzed and categorized our data based on this theoretical context.بیان مسئله: نظام روحانی دین چگونه بر الگوی مسلط جامعه تأثیر میگذارد؟ عوامل شکلگیری جهان هنر معاصر کداماند؟ ساختارهای نهادی هنر معاصر همچون گالری از طریق چه راههایی شکلها و فرمهای جهان هنر را شکل دادهاند؟ <br />هدف و روش تحقیق: هدف اصلی این مطالعه، تطبیق ساختار جهان دینی و نظام روحانی آن در ساخت الگوی مسلط دوران بر جهان هنر (هنر معاصر) است. میخواهیم بگوییم که ساختار جهان دینی و دستگاه و نهادهای دینی، بر ایده مسلط دوران، عوامل و کنشهای آنها و سلسله مراتب قدرت تأثیر مستقیم دارد. بدین منظور باید ساحتهای دین و هنر و نظام روحانی درونی آنها، به مثابه حوزه گردش ایده، آشکار شده و با بیان نسبت هریک با ساختار قدرت، براساس جامعهشناسی دین وبر به یک ردهگانشناسی از نهاد هنر (معاصر) و عاملان بسط آن دست یافته و تحولات ساختاری در هریک از میدانها را نشان دهیم. برای فهم این سلسلهمراتب و تکوین دستگاه روحانی، نخست به جهان اندیشه دینی و تأثیر آن بر شکلگیری سلسلهمراتب و رفتار سوژهها پرداخته و در گام بعد به خود عوامل- نهادها و نسبت آنها با ایده مسلط در جهان هنر معاصر میپردازیم. <br />نتیجهگیری: در پژوهش حاضر، دین و هنر به عنوان دو ظرف و متن همسان انگاشته شدهاند. از خلال توجه به نقش نهادها و نیروهای آن در خلق جهان دینی به نظر میآید که میتوان این مسیر را درستتر پیمود. میتوان دید که اینجا کلیسا و دستگاه روحانی آن قرابت بسیاری به سازمانها و نهادهای جهان هنر و ساخت سلسلهمراتبی آن دارند. کلیسا به مانند دستگاهی روحانی است که به صورت نظاممند و تشکیلاتی دنبال ساخت الگو و شیوه عمل است. معادل کارویژه آن در جهان هنر را میتوان در نهاد گالری دید و با آن تطبیق داد. پیشنهاد پژوهش حاضر برای مطالعه جهان هنر معاصر و شعبههای آن همچون هنر معاصر ایران، توجه به مسئله مشروعیت و نقش متخصصان دستگاه روحانی جهان هنر در ساخت و شکلگیری بیرقیب تمام وجوه هنر و زیباشناسی معاصر از طریق اعمال این مشروعیت است.<br />روش پژوهش حاضر در فهم این ساختار و سلسله مراتب، برآمده از جامعهشناسی دین وبر و برداشت ویژه او در تحلیل دستگاه روحانی جهان دین است. تحلیل و طبقهبندیها را با استفاده از این زمینه نظری انجام دادهایم.http://www.bagh-sj.com/article_76988_096bbb4f6b28f7c3254ba33b873a3254.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156620181122Exploring the Conceptual Model for Evaluating the Coherence of Urban Physical Form and Structure and Explaining Its Principlesکاوش الگوی مفهومی سنجش انسجام فرم و ساختار کالبدی شهر و تبیین اصول آن65807699110.22034/bagh.2018.76991FAصفورا مختارزادهدانشجوی دکتری شهرسازی، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، ایرانمحمود قلعه نوییگروه شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان.رضا خیرالدیندانشیار گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.Journal Article20181110Problem statement: Coherence as a necessary quality in the physical, social, and economic life of cities has been less attended by urban planners in modern times, to the extent that the scattering and deterioration of the urban fabrics, and in particular the existing metropolises, can be attributed to the lack of attention to this quality in the planning and design of modern cities. One of the main reasons for this is the lack of attention to the existence of different approaches to studying the form, the structure and the absence of an integrated approach and criteria and principles that can be used to assess the degree of coherent form and structure.<br />Research aim and question: Therefore, this research seeks to elaborate the principles for evaluating the coherence of the physical form and developing a conceptual model. In this regard, this research aims to answer the question of what are the common principles between different approaches and theories about the physical form, and how do these approaches define the coherent relationship between the elements of the form?<br />Research method: In this regard, this research has used a qualitative content analysis method to draw out the concepts of separated text data (by study approaches that relate to the coherence of form and structure), and Finally, this study achieved a theoretical model or framework by extracting the texts abstract levels which reflects the passive and repetitive patterns in the content. Conclusion: The results show that the three main elements of the form, including street, land use and building, play an important role in creating coherence, and the street is the most important element in the connection and linking of the other two elements. Also, the mix and diversity criteria in the land-use and the size criterion in the building are considered to be important criteria for measuring the coherence of the urban form. On the other hand, linking and integrating as the most important criterion for creating coherence, must be formed on the basis of two fundamental principles of scale and hierarchy, so that the elements of the form in different structural parts (center, main axis, and zone) are connected together in a coherent way.بیان مسئله: انسجام به عنوان کیفیتی ضروری در حیات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهرها، در دورۀ مدرن کمتر مورد توجه شهرسازان بوده است. تا آنجا که پراکندگی و زوال بافت کالبدی شهرها و به ویژه کلان شهرهای کنونی را میتوان نتیجه عدم توجه به این کیفیت در برنامهریزی و طراحی شهرهای معاصر دانست. یکی ازدلایل مهم این کمتوجهی وجود رویکردهای مختلف در مطالعه فرم، ساختار و نبود یک رویکرد یکپارچه و معیارها و اصولی است که بتوان براساس آن میزان انسجام فرم و ساختار را ارزیابی کرد. <br />هدف و سؤال اصلی تحقیق: بنابراین این تحقیق به دنبال استخراج معیارها و اصول سنجش انسجام فرم کالبدی و تدوین چارچوب ارزیابی آن است. در این راستا تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که اصول مشترک میان رویکردها و نظریههای مختلف در ارتباط با انسجام فرم کالبدی چیست و این رویکردها، رابطه منسجم میان عناصر سازنده فرم را چگونه تعریف میکنند؟ <br />روش تحقیق: در این راستا این تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی جهت بیرونکشیدن مفاهیم مستتر از دادههای متنی پراکنده (از رویکردها و نظریهای که به انسجام فرم و ساختار اشاره داشتهاند)، استفاده کردهاست و در نهایت با دستیابی به سطوح انتزاعیتری از متون، به یک مدل یا چارچوب نظری که نظمهای نهفته و الگوهای تکرارشونده در متون را نشان میدهد، رسیده است. <br />نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد سه عنصر اصلی فرم، شامل خیابان، کاربری و ساختمان در ایجاد انسجام نقش مؤثری دارند و خیابان مهمترین عنصر در اتصال و پیوند دو عنصر دیگر است. همچنین اختلاط و تنوع در کاربری و ابعاد و اندازه در ساختمان معیارهای مهمی در سنجش انسجام فرم شناخته میشوند. از طرفی اتصال و پیوند به عنوان مهمترین معیار برای ایجاد انسجام، بایستی براساس دو اصل اساسی مقیاس و سلسله مراتب، شکل گیرد تا باعث شود عناصر فرم در بخشهای ساختاری مختلف (کانون، محور اصلی و پهنه) به طور منسجم به یکدیگر اتصال و پیوند یابند.http://www.bagh-sj.com/article_76991_9bba20c936749ba86184f7f47bfc3367.pdf