پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96352012020230522Explaining the Relation Between the Spatial and Symbolic System in the Eventuality of Large-Scale Spaces
(Case Study: Sabzeh Meydan and Mesgarha Bazaar in Tehran’s Grand Bazaar)تبیین نسبت نظام فضایی و نشانهای در رویدادپذیری فضاهای بزرگمقیاس (مطالعۀ موردی: راستۀ سبزه میدان و بازار مسگرها در بازار بزرگ تهران)51617038410.22034/bagh.2023.357436.5250FAهانیه سادات افتخاریگروه معماری، دانشکدۀ معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات متحدۀ عربی، دبی، امارات متحدۀ عربی.کاوه بذرافکنگروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.0000-0002-2699-2576هما ایرانی بهبهانیگروه محیط زیست، دانشکدۀ محیط زیست، دانشگاه تهران، ایران.0000-0002-6647-4570Journal Article20220828<span lang="EN-GB">Abstract</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Problem statement</span></span><span lang="EN-GB">: In the tradition of interdisciplinary studies of architecture and human sciences since the 80s, the relationship and interaction between man and space have been studied mostly through the lens of behavioral sciences. This study draws upon cognitive science to examine human-space interaction from cognitive aspects, mind, and memory in spatial experience and show that the eventuality of space and other components depend on human episodic and cognitive memory.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research objective</span></span><span lang="EN-GB">: This study aims to determine the qualitative ratio of the role of episodic memory in the eventuality of large-scale spaces through the comparison of spatial systems and visual symbolic signs.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research method:</span></span><span lang="EN-GB"> Using qualitative, descriptive, and pragmatic methods, this study attempts to link the eventuality in space to the recording of space in active memory through surveying and mapping of behavior. Field observations were made through direct observation and the data was interpreted to map spatial events in two rows of shops in Tehran’s Grand Bazaar.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Conclusion: </span></span><span lang="EN-GB">The results of this study show that two spatial and symbolic systems have different contributions and effects on the active memory and eventuality of space. The spatial system, endogenously, directly, immediately, and through spatial perception and experience expands the field for the eventuality and the symbolic system indirectly provides the recognition of spatial components by recording, rereading, and through mediation, with an effect on human episodic memory.</span>چکیده
بیان مسئله: در سنت پژوهشهای بینارشتهای معماری و علوم انسانی از دهة 80 میلادی به این سو، رابطه و همکنش انسان و فضا، اغلب در گسترة علوم رفتاری مطالعه شده است. در این پژوهش با بهرهگیری از حوزة علوم شناختی، این همکنش انسان و فضا مبتنیبر جنبههای شناختی، ذهن و حافظه در تجربة فضایی مطالعه شده است تا نشان دهد رویدادپذیری فضا در کنار مؤلفههای دیگر، به حافظة بخشی و شناختی انسان وابسته است.
هدف پژوهش: مقصود این مقاله، تعیین نسبت کیفی نقش حافظة بخشی در رویدادپذیری فضاهای بزرگمقیاس از طریق مقایسة نظامهای فضایی و نشانههای نمادین و تصویری است.
روش پژوهش: این جستار با بهرهگیری از روشهای کیفی، توصیفی و عملنگر، از طریق پیمایش و نگاشت رفتار در فضا، تلاش میکند تا رویدادپذیری در فضا را به ثبت فضا در حافظة فعال پیوند زند. برداشتها بهصورت میدانی، از طریق مشاهدة مستقیم و تفسیر دادهها برای نگاشت رویدادهای فضایی در دو راسته از بازار بزرگ تهران انجام شده است.
نتیجهگیری: دستاورد این پژوهش نشانمیدهد که دو نظام فضایی و نشانهای، سهمگذاری و اثرگذاری متفاوتی در حافظة فعال و رویدادپذیری فضا دارند. نظام فضایی بهصورت درونزا، مستقیم، بیواسطه و از طریق ادراک و تجربة فضایی، زمینة رویدادپذیری را پیش میبرد؛ و نظام نشانهایی از طریق ثبت و بازخوانی، بهصورت غیرمستقیم و با واسطه، تشخیص اجزای فضایی با اثرگذاری در حافظة بخشی انسان را فراهم میکند.http://www.bagh-sj.com/article_170384_0e66d6181519df0e8d278da1d6b6648e.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96352012020230522A Methodological Comparison of the Processes of Product Design and Architectural Designمقایسۀ روششناختی فرایندهای طراحی محصول و طراحی معماری172817038610.22034/bagh.2023.358072.5252FAبابک امراییاستادیار دانشکدۀ طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.0000-0002-9408-8490لیلا مدقالچیاستادیار دانشکدۀ مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.0000-0001-7793-1696زهرا داستانیکارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشکدۀ طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.000000029420587xJournal Article20220828<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">Problem Statement: </span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">In design methodology studies, it has been assumed that designing is a unique cognitive action that is used in various professional fields. The generality of this matter is not rejected, but after nearly seventy years of design methodology studies and relying on common general knowledge of design, we can now address the question: What are the differences in design methods in various fields? And what is the reason for these differences?</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">Research Question</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">: More specifically, this research has limited the research problem to comparing the design method used in product design and architectural design and raised the following question: “What are the differences in design method in the fields of product design and architectural design?” To find the answer, this preliminary question had to be answered: What is the design method in product design and architectural design?</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">Research Objective:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;"> To find the methodological differences between the process of product design and architectural design.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">Research Method:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;"> According to the criticism that was accomplished in the literature review regarding the problem and experiment method of similar research, this research method is a qualitative case study, and in terms of method, it is an experimental-descriptive one. Experiments and unstructured interviews were conducted to collect information, and the grounded theory method (GTM) was used to refine and classify the information. The theoretical framework of this research is design methodology with the approach of “design cognition”.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">Conclusion:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;"> After collecting the data through testing and categorizing it, there have been discussions on the findings that showed seventeen general cases. In conclusion, it can be said that the method in product design is similar to the method in architectural design in some dimensions, but in others, these two groups have evidently different behaviors. In the </span><span lang="EN-GB">common aspects, the inherent dimensions and nature of the design can be seen, but in the different aspects, the role of the environment and education is evident.</span>بیان مسئله: در مطالعات روششناسی طراحی پیوسته فرض بر این بوده است که طراحی یک کنش، ادراکی یکتاست که در حوزههای حرفهای متنوع بهکار گرفته میشود. کلیت این امر مردود نیست، اما پس از قریب به 70 سال مطالعات روششناسی طراحی و با تکیه بر شناخت عمومی مشترک از طراحی، اینک میتوان به این پرسش پرداخت که تفاوتهای روش طراحی در حوزههای گوناگون چه هستند؟ و دلیل این تفاوتها چیست؟ به طور جزئیتر، این پژوهش مسئله را محدود به مقایسة روش طراحی در دو حوزة طراحی محصول و طراحی معماری کرده و پرسیده است که: «تفاوتهای روش طراحی در رشتههای طراحی محصول و طراحی معماری چیست؟» برای یافتن پاسخ، باید به این پرسش مقدماتی پاسخ داده میشد که روش طراحی در طراحی محصول و طراحی معماری چگونه است؟
هدف پژوهش: شناسایی تفاوتهای روش شناختی طراحی محصول و طراحی معماری.
روش پژوهش: با توجه به نقدی که در پیشینه نسبت به مسئله و روش آزمون پژوهشهای مشابه مطرح شده است، طرح این پژوهش از لحاظ ماهیت، کیفی-موردی و از نظر روش، تجربی-توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از آزمون و مصاحبههای بیرهنمود (ناساختمند)، استفاده شده است و برای پالایش و طبقهبندی اطلاعات از روش دادهبنیاد استفاده شده است. چهارچوب نظری این پژوهش روششناسی طراحی با رویکرد «ادراکشناسی طراحی» بوده است.
نتیجهگیری: پس از برداشت دادهها از طریق آزمون و مقولهبندی آنها، روی یافتهها، بحثهایی صورت گرفته است که نشاندهندة 17 مورد کلی بودهاند. در جمعبندی میتوان گفت که روش طراحی محصول و طراحی معماری در برخی ابعاد مشابه است اما در برخی دیگر این دو گروه رفتارهای متفاوت آشکاری دارند. در جنبههای مشترک ابعاد ذاتی و سرشتی طراحی دیده میشوند اما در جنبههای افتراق، نقش محیط و آموزش کاملاً مشهود است.http://www.bagh-sj.com/article_170386_062a54c643b0a27660eb91e744b730cf.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96352012020230522Examining the Components of Architectural Concept Formationin Teaching Architectural Design With A Background-Based Approachبررسی مؤلفههای شکلگیری کانسپت (طرحمایه) در آموزش طراحی معماری با رویکرد پیشینهمحور294217010410.22034/bagh.2022.332886.5186FAامیر نوری مکرمگروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.0000-0002-6443-9413بهروز جانی پوراستادیار گروه معماری، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.0000-0001-5777-1330ویدا تقواییدانشیار گروه ساختمان و معماری، دانشکدۀ دختران شریعتی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران.0000-0003-2323-7847Journal Article20220514<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">Problem statement</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">: Design ability is one of the most critical and complex cognitive abilities a person has tried to cultivate. Designing requires a complex mental process of the ability to obtain many types of information, combine them into a coherent set of ideas, and finally, create a realized form of those ideas. This article explores the formation of the concept in origin and reaches the main design by describing important subcategories and factors such as design education, sketches, creativity, geometry, and the examination of prominent examples. In this regard and using previous studies, it has been tried to reach a conclusion using the origin of concept production. Considering the undeniable role of concepts in the design process, this fundamental question is raised whether it is possible to theorize the formation of the idea (basic design) as well as the existing void before reaching the final solution in the minds of designers (architects). Today, there is a question of whether there is a connection between opinion and will to build objects (architects).</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">Reserch objective:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;"> The purpose of the research: This research aims to fill the gap between opinion and practice in architectural projects and theses. At the core of these studies, a clear and developed view of the nature of ability has been formed to design and develop talents. From this point of view, the ability to design is considered a facet of human cognitive skills that every person benefits from to some extent. The initial idea initiates the creation of the master plan, and the development of the master plan will lead to the final project.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">Research method:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;"> This research is of the fundamental research type and is based on the qualitative research method and the causal research approach (intuitive discovery). The authors drew upon experiences in architectural design education to analyze and use logical reasoning. For this purpose, the general studies about the subject plan, the literature, and the subject’s background are discussed. The evaluations, the required software, the necessary hardware, the work steps and the process of the assessment and tests, the required techniques, and the examination of various parameters are explained. In the next step, the first component, the production of the concept (preliminary design), and the design findings have been introduced.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">Conclusion</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">: It can be said that concepts are an intuitive aspect of the architectural design process because they are a mediator between the designer’s inner and outer worlds. The main design is the connecting factor between the idea and the action in the design, and the gap created between the two can be repaired by discussing the development of the main structure.</span>چکیده<br />بیان مسئله: توانایی طراحی، یکی از مهمترین و پیچیدهترین توانمندیهای شناختی است که آدمی سعی در پرورش آن داشته است. طراحی مستلزم فرایند ذهنی پیچیدهای از توانایی دست یازیدن به انواع زیادی از اطلاعات، درآمیختن آنها در مجموعهای منسجم از ایدهها و نهایتاً بهوجودآوردن شکلی تحققیافته از آن ایدههاست. این مقاله منشأ شکلگیری کانسپت و رسیدن به طرحمایه را با تشریح زیرمجموعهها و فاکتورهای مهمی چون آموزش طراحی، اسکیس، خلاقیت، هندسه و بررسی نمونههای برجسته، کنکاش کرده و در این مسیر کوشیده است تا با بهرهگیری از مطالعات پیشین به نتیجهای مطلوب در رابطه با منشأ تولید کانسپت (طرحمایه) برسد. با توجه به نقش انکارناشدنی کانسپتها در فرایند طراحی، این پرسش اساسی مطرح میشود که آیا میتوان شکلگیری کانسپت (طرحمایه) در ذهن طراحان (معماران) قبل از رسیدن به راهحل نهایی را تئوریزه کرد و گسستی که امروزه در میان نظر و عمل طراحان (معماران) ایجاد شده را به یکدیگر پیوند داد؟<br />هدف پژوهش: هدف این پژوهش پرکردن شکاف بین نظر و عمل، در پروژهها و پایاننامههای معماری است. در هستة مرکزی این مطالعات، منظر روشن و رشدیافتهای دربارة ماهیت توانایی طراحی و پرورش آن شکل گرفته است. از این منظر، توانایی طراحی، وجهی از تواناییهای شناختی انسانی شمرده میشود که هر فرد به میزانی از آن بهره دارد. ایدة اولیه آغازگر خلق طرحمایه بوده و توسعة طرحمایه، طرح نهایی را موجب خواهد شد.<br />روش پژوهش: این پژوهش از نوع پژوهشهای بنیادی است و بر اساس روش تحقیق کیفی و رویکرد علّی (کشف و شهودی)، با بهرهگیری از تجربیات نویسندگان در امر آموزش طراحی معماری، با انجام تحلیلها و استدلال منطقی همراه خواهد بود. بدین منظور، به مطالعات عمومی دربارة طرحمایه و پیشینة موضوع پرداخته سپس روش اجرای پژوهش و چگونگی آزمونها و ارزیابیها، نرمافزارهای موردنیاز، سختافزارهای لازم، مراحل کاری و روند اجرای ارزیابی و آزمونها، تکنیکهای موردنیاز و بررسی پارامترهای مختلف، تشریح شده و در قدم بعدی مؤلفههای نخستین تولید کانسپت (طرحمایه) و یافتههای طرح معرفی شده است.<br />نتیجهگیری: میتوان گفت کانسپت (طرحمایه)ها جنبهای شهودی از فرایند طراحی معماریاند، چراکه واسطهای هستند بین عالم درون و عالم برون طراح. طرحمایه عامل اتصال بین نظر و عمل در طراحی است و میتوان گسستی که بین این دو ایجاد شده را با بحث پیرامون تکوین طرحمایهها ترمیم کرد.http://www.bagh-sj.com/article_170104_39680646512cef58f60ac58abeacd32a.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96352012020230522The Analytical Study of the Social History of Sound Based on the Photographic Documents of the Qajar Eraمطالعۀ تحلیلی تاریخ اجتماعی صدا براساس اسناد عکاسانۀ دورۀ قاجار435617039910.22034/bagh.2022.326344.5109FAمازیار محمدیونکارشناسی ارشد عکاسی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران.محمد حسن پوراستادیار گروه صنایع دستی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.0000-0002-1087-3994Journal Article20220125<strong>Problem statement: </strong>The social history of senses targets public issues through the study of human senses in the context of daily life. Social photographs can represent the feelings of past people, and sound social history as a way of addressing social photographs represents various perceptions, beliefs, and listening habits of past people, based on photographic visual documentation.<br />The question here is how the quality of the photographs as a reliable reference linked to the power of vision, can help analyze the demographic subjects in this type of text. And what additional information did the historians acquire, based on the sound social history specifically on historical photographs of the Naseri era?<br /><strong>Research objective: </strong>it is assumed that social photos contain kind of visual data due to their graphic characteristics, which represent the social aspects of sounds in a photographic context, relying on the written documents of social history as a hypertext to provide us with more detailed information about the life qualities of past people.<br /><strong>Research Method:</strong> This article, by using the descriptive-analytical method and exploiting the social history of senses, aims to extract sound profiles of the people`s daily life of the Naseri era (based on the photos of royal palaces and ethnographies of this time) in comparison with the other historical texts of this time.<br /><strong>Conclusion: </strong>Most of the urban sounds were in the possession of the ruling class in Nasseri’s time to establish and exercise power. The emergence of modernity in that era, by breaking the pre-modern silence, created new audio experiences in different social classes, for example, the sound of farmworkers was the major sound by moving away from the capital.<strong>بیان مسئله</strong>: تاریخ اجتماعی حواس ازطریق مطالعة حواس و عواطف انسانی در بستر زندگی روزانه بهتحلیل مسائل اجتماعی میپردازد. عکسهای اجتماعی بهواسطة تحلیلوتفسیر حواس غیردیداریِ مقولات جمعیتیکه بازنمایی میکنند، نحوة مواجهه مردمان گذشته با زیستبوم خود را از طریق عواطف و احساسهای انسانی عرضه میکنند. بدینترتیب، تاریخ اجتماعی صدا بهعنوان روش مطالعة عکسهای اجتماعی، نحوة شکلگیریِ تلقیهای گوناگون و باورها و عادات روزمرة مردم را در ارتباط با مقولات صوتی حاضر در بطن زندگی روزانه براساس اسناد دیداری عکاسانه فراهم میسازد. اما پرسش آن است که با توجه به کیفیت استنادی عکسها که همواره مرتبط با قوة باصره فرض شدهاند، چگونه میتوان در متن آنها بهمطالعة صداهای مرتبط با زندگی مقولات جمعیتی پرداخت؟ بهویژه در عکسهای تاریخی مانند آثار عکاسانة دورة ناصری، تحلیل مبتنی بر تاریخ اجتماعی صدا چه اطلاعات افزودهای در اختیار مورخ قرار میدهد؟<br /><strong>هدف پژوهش</strong>: هدف پژوهش بررسی عکسهای اجتماعی است که با توجه بهویژگیهای بصری خود، حاوی دادههای دیداری هستند که با اطلاعات فرامتنی تاریخی دورة موردنظر شامل اسناد مکتوب تاریخ اجتماعی، امکان مطالعة جنبههای اجتماعی اصوات را در متنی عکاسانه فراهم میسازند و ازاینطریق میتوان اطلاعات دقیقتر و جامعتری از کیفیات زیستة مردم در زندگی روزانه بهدست آورد.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با کاربست تاریخ اجتماعی حواس، به استخراج نمایههای مرتبط با مقولات صوتی در زندگی روزانة مردم عهد ناصری (براساس عکسهای درون کاخ سلطنتی و مردمنگاریهای دورة ناصری) و تطبیق آنها با متون تاریخی همدورة آن پرداخته است.<br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong>: اغلب صداهای موجود در فضاهای شهری دورة ناصری در دست طبقة حاکم بوده و برای کنترل و اعمال قدرت بهکار میرفته است. ظهور مدرنیته نیز در آن دوران با درهمشکستن سکوت پیشامدرن، تجربههای شنیداری جدیدی را در طبقات مختلف اجتماعی ایجاد کرد که طبعاً با فاصلهگرفتن از پایتخت و مراکز قدرت این صداها بخش کمتری از فرهنگ شنیداری طبقة دهقان را شامل میشد.http://www.bagh-sj.com/article_170399_f04d48fbb63651be51f450e59c0d9a80.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96352012020230522Investigation of Stimuli and Barriers to NGOs Activity for Improving Urban Management Performance
Case Study: Rasht, Iranبررسی محرکها و موانع فعالیت سازمانهای مردمنهاد (سمنها) در ارتقاء عملکرد مدیریت شهری نمونه مورد مطالعه: رشت577016622810.22034/bagh.2022.337251.5167FAعلی اکبر سالاری پوراستادیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.0000-0002-9306-565Xغزاله حیدریدانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری، دانشکدۀ معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.0000-0002-6255-1970ریحانه کاویانی لیمادانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری، دانشکدۀ معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.0000-0003-4904-9385زهرا احمدیدانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری، دانشکدۀ معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.0000-0003-1414-3718سارا نیکمرد نمینپژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشکدۀ معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.0000-0003-2668-2225Journal Article20220414emphasizing social participation and interaction necessity. In this case, non-governmental organizations (NGOs) play a vital role in creating a participation-centered environment by performing as intermediaries between urban management and people. NGOs can act effectively in this way due to their inherent nature and characteristics and their ability to win the trust of the local community. As the capital of Gilan, Rasht City has many active NGOs in different fields. Hence, it is essential to identify stimuli and barriers to the actualization of participation and achieve good urban governance.<br /><strong>Research objective</strong>: This study aimed at identifying the barriers and stimuli to NGO activity and examining how NGOs perform as an urban governance pattern to improve participation in urban management structures.<br /><strong>Research method:</strong> This was a descriptive-exploratory study with a qualitative approach. The extant study used bibliographic studies and a survey method through 12 semi-structured and in-depth interviews to collect data. Interviewees were selected via the snowball method. Moreover, content analysis was used to analyze interviews through three-phase coding of concepts and categories. <br /><strong>Conclusion</strong>: NGOs do teamwork and make collective decisions; hence, they mediate the relationship between citizens and urban management. In this regard, participation, civic intervention, and citizenship are the most substantial stimuli in the urban management structure. Moreover, results of restrictive legal structures indicate that the political employment of NGOs and limited financial resources are the most important barriers to NGOs. In total, the urban management structure of Iran has ignored NGOs, and it is hoped that NGOs will become vital and effective elements in the urban management structure by eliminating the barriers.<strong>بیان مسئله</strong>: در سالهای اخیر مدیریت شهری با تغییر رویکرد بهسوی حکمروایی خوب شهری، بیشازپیش بر ضرورت مشارکت و تعامل در جامعه تأکید داشته است. در این میان سازمانهای مردمنهاد بهعنوان نهادهای واسط میان مدیریت شهری و مردم با توجه به ماهیت و ویژگیهای ذاتی خود و همچنین جلب اعتماد از سوی جامعة محلی، ایفاگر نقشی اساسی در ایجاد یک فضای مشارکتمحور هستند. شهر رشت نیز بهعنوان مرکز استان گیلان دارای سمنهای متعددی است که در زمینههای مختلفی فعالیت میکنند. لذا شناخت عوامل محرک و مانع در زمینة تحقق مشارکت امری ضروری در جهت تحقق حمکروایی خوب شهری قلمداد میگردد.<br /><strong>هدف پژوهش</strong>: هدف از این پژوهش شناسایی موانع و محرکهای فعالیت سمنها و بررسی شیوههای ارتقاء مشارکت سازمانهای مردمنهاد در ساختارهای مدیریتی شهری بهعنوان یک الگوی حاکمیت شهری است. در همین راستا این پژوهش بهدنبال پاسخ به این سؤالات است: حضور سازمانهای مردمنهاد و افزایش مشارکت مدنی در حوزههای شهری و شهرسازی در شهر رشت چگونه میتواند در راستای حل مشکلات و بهبود ساختار مدیریت شهری و تحقق حکمروایی خوب شهری عمل کند؟ کدام محرکها میتوانند در این زمینه مؤثر واقع شوند؟ و در این میان سازمانهای مردمنهاد فعال در شهر رشت با کدام موانع مواجه هستند؟<br /><strong>روش پژوهش</strong>: تحقیق حاضر از جهت روش، توصیفی-اکتشافی و دارای رویکرد کیفی است. بهمنظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از دو روش مطالعات کتابخانهای و مطالعة پیمایشی از طریق انجام 12 مصاحبه به روش نیمهساختاریافته و عمیق و در انتخاب مصاحبهشوندگان نیز از روش گلولهبرفی استفاده شدهاست. همچنین در تحلیل مصاحبهها با بهرهگیری از تحلیل محتوا به کدگذاری سهسطحی مفاهیم و مقولهها پرداخته شده است.<br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong>: سمنها بهوسیلة کار گروهی و تصمیمگیریهای جمعی، نقشی واسط را بین شهروندان و مدیریت شهری ایفاد میکنند. در این زمینه مشارکت، مداخله مدنی و شهروندی به ترتیب مهمترین محرکها در ساختار مدیریت شهری هستند. همچنین براساس نتایج ساختارهای قانونی محدودکننده، بهرهبرداری سیاسی از سمنها و منابع مالی محدود از مهمترین موانع سمنها بهشمار میروند. در مجموع در ساختار مدیریت شهری ایران به سمن ها توجه نشده و امید است درصورت دیدگاه و رفع موانع، سمنها تبدیل به عنصری حیاتی و مؤثر در ساختار مدیریت شهری شوند.http://www.bagh-sj.com/article_166228_79a291ba025d41975900a394e23797ec.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96352012020230522A Historical Research to Retrieve Iranian Cultural Identity in Creating
and Expanding Nastaliq Calligraphyپژوهشی تاریخی در بازیابی هویت فرهنگی ایرانی در ابداع و گسترش خط نستعلیق718617040210.22034/bagh.2023.343721.5193FAاحد روان جواستادیار گروه گرافیک، دانشکدۀ هنر شوشتر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.000-0002-3563-675xJournal Article20220530<strong>Problem statement</strong>: This article aims to review the creating background of the Nastaliq calligraphy, an identity for Iranian art and culture during the Timurid era, and also a proper context for Iranian poetry and literature. The development of calligraphy represents the Iranian identity and culture like a mirror and has the potential to lead and impress other arts through its literature-based discourse. The Iranian calligraphers have always been able to achieve a kind of proportion and stability by inventing various scripts like Nastaliq a brilliant master handwriting that can create distinctive attention compared to the other Islamic hand scripts. This study attempts to answer the following questions: a) how has the Iranian cultural identity emerged in Persian literature during the invention, development, and expansion of the Nastaliq script, b) how has the visual interpretation of Iranian culture been represented in the form of calligraphy?, c)What historical eras can be considered for addressing the development and evolution of the Nastaliq script when represented in Persian literature?<br /><strong>Research objective</strong>: This article examines and explains the reasons for the adherence of Iran’s cultural identity to the art of calligraphy, which has been of great importance in Persian poetry and literature, as the main reason for its growth and expansion.<br />Research Method: This study used a qualitative research method. Data was gathered by the library method and reviewing the specific works of calligraphy in the mentioned eras.<br /><strong>Conclusion</strong>: The result of this article addresses the seven historical eras of this prosperity and development of Iranian calligraphy. In other words, the findings of this research include the growth and expansion of Persian literature, in light of the flourishing art of calligraphy, as a progressive art. Finally, at the end of this evolution, calligraphy is considered the most significant component to represent Persian literature and establish Iranian cultural identity.<strong>بیان مسئله</strong>: ابداع خط نستعلیق در دورة تیموری یکی از مؤلفههای هویتساز فرهنگ و هنر ایران و نیز فراهمآورندة محملی مناسب برای شعر و ادبیات ایرانی است. سیر تحول خوشنویسی در فرهنگ ایرانی مانند آینهای هویت ایرانی را بازتاب داده و توانسته با گفتمان ادبمحور خود در هدایت هنرهای دیگر هم تأثیر شگرفی بگذارد. خوشنویسان ایرانی با ابداع خطوطی که سرآمد آنها عروس خطوط اسلامی یعنی خط نستعلیق است، توانستهاند به نسبتها و توازن ویژهای دست یابند که جذابیت منحصربهفردی را در میان دیگر خطوط اسلامی ایجاد کند. اینکه هویت فرهنگی ایرانی چگونه در ادبیات فاخر فارسی در دورههای ابداع بازتاب و همگام با رشد و گسترش خط نستعلیق توسعه یافته و چگونه ترجمان بصری فرهنگ ایرانی در قالب خوشنویسی تجلی یافته و اینکه چه دورههایی برای تطول و تحول خط نستعلیق در بازتاب ادبیات فارسی میتوان در نظر گرفت مسائلی است که دربارة آنها کمتر مطالعه شده و این پژوهش به دنبال پاسخ به آنهاست.<br /><strong>هدف پژوهش</strong>: این پژوهش علل پایبندی هویت فرهنگی ایران در رویکرد به هنر خوشنویسی را بررسی و بیان میکند که همنوا با شعر و ادب پارسی به عنوان پشتوانة اصلی رشد و گسترش آن، از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: این پژوهش از نوع کیفی بوده و مطالب با روش کتابخانهای و خوانش منابع فراهم شده، همچنین با بررسی و خوانش بصری آثار خوشنویسی در دورههای یادشده به نتایج خود رسیده است.<br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong>: این تحقیق بر هفت فراز تاریخی از شکوفایی و بالندگی خوشنویسی ایرانی میپردازد. به عبارت دیگر یافتههای مقاله به رشد و گسترش ادب پارسی، در پرتو شکوفایی هنر خوشنویسی به معنای همواره بهروزبودن آن دلالت مییابد. سرانجامِ این سیر تکاملی، خوشنویسی را برای بازتاب ادبیات فارسی و تثبیت هویت فرهنگی ایرانی مهمترین مؤلفه قلمداد میکند.http://www.bagh-sj.com/article_170402_d2e57b914c8f14b25610e9af0844a5a2.pdf