پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910720220421A study of Theoretical Streams Related to Urban Spacesجریانشناسی رویکردهای نظری مرتبط با فضاهای شهری52014283610.22034/bagh.2021.276281.4826FAامین رضاپورپژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.احسان رنجبراستادیار طراحی شهری، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. پژوهشگر مهمان، دپارتمان معماری، دانشگاه آلتو، فنلاند.Journal Article20210305Problem statement: The frequency and plurality of ideas and approaches on the subject of “urban spaces,” as well as the variety of definitions, characteristics, opinions, and methods of dealing with this topic, has led to various and sometimes contradicting perceptions among academics in this field. Furthermore, because urban spaces theories are not limited to a single field of study and have been explored in philosophical, sociological, psychological, political, and economic contexts, research in this topic has clear complexities and requires more investigation. Typifying theoretical ideas is one of the most common techniques to simplify and handle such challenges. This article seeks to provide a typology and, more clearly, a kind of stream of theories and perspectives related to the subject of urban spaces.<br />Research objective: This stream study organizes and categorizes the frequency of approaches in the field of “urban spaces”, making it easier to comprehend and analyze what different urban spaces theorists have proposed. Using this stream study, it is possible to discern what type of approach has been adopted, and what definition of “space and urban space” each theorist and theorist in each stream of thought has articulated. Furthermore, by identifying and framing streams of thought, it is possible to understand which stream of thought(s) each theorist belongs to, and then his/her views can be better understood. In addition, any researcher can use one or more streams in the future to conduct research. Additionally, each researcher can employ one or more streams for future study on the subject of urban spaces and better explain and explore his preferred urban space within the framework of that stream of thought.<br />Research method: To achieve the goal of this study, the “two-dimensional typology” method was used. This method consists of two steps. According to the purpose of the article, the first step was to “choose a typology strategy.” “Empirical strategy” was selected as one of the common strategies at this stage. The second step was to “build a typology”, which was completed by describing the “ Constructs “, “Bounds”, and “Representative types” and using them to fulfill the typology. The analysis section of the article explains how to use this method and how to create types.<br />Conclusion: The stream study of theoretical approaches to urban spaces is divided into three main streams and eight streams of thought: 1) empirical macro-stream including a) empirical-cultural stream, b) empirical-behavioral stream, c) empirical-critical stream, and d) empirical-perceptual stream; 2) Theoretical macro-stream includes: a) theoretical-psychological stream, b) theoretical-critical stream, c) theoretical-political economy stream, and d) theoretical-sociological stream; and 3) empirical-theoretical streamبیان مسئله: فراوانی و تعدد نظریهها و رویکردها در خصوص موضوع «فضاهای شهری» و نیز تنوع و تکثر در تعاریف، ویژگیها، دیدگاهها و روشهای برخورد با این موضوع، باعث شده درکهای متفاوت و گاهاً متناقضی برای پژوهشگران این حوزه به وجود آید؛ همچنین از آنجا که حیطة فکری نظریههای مرتبط با فضاهای شهری صرفاً محدود به یک قلمرو تخصصی خاص نمیشود و در چارچوبهای فلسفی، جامعهشناسی، روانشناسی، سیاسی و اقتصادی به آن پرداخته شده، مطالعه و پژوهش در این حوزه را دچار پیچیدگیهای آشکار و پنهانی کرده است. یکی از متداولترین راههای سادهسازی و برطرفنمودن اینگونه مسائل، گونهبندی رویکردهای نظری است. این مقاله، به دنبال گونهشناسی و به عبارت روشنتر، ارائة نوعی از جریانشناسیِ نظریهها و دیدگاههای مرتبط با موضوع فضاهای شهری خواهد بود.<br />هدف پژوهش: جریانشناسی پیشِ رو، فراوانی رویکردهای موجود در حوزة «فضاهای شهری» را طبقهبندی و به فهم و تحلیل آنچه نظریهپردازان مختلف از فضاهای شهری مطرح کردهاند، کمک میکند؛ توسط این جریانشناسی، میتوان مشخص کرد هر نظریه و نظریهپرداز در هر جریان فکری، چه نوع رویکردی، چه نوع شیوهای و چه تعریفی را در خصوص «فضا و فضای شهری» اظهار کرده است. علاوه بر آن با تعریف و چارچوببندی جریانهای فکری، میتوان تعلقِ هر نظریهپردازِ «فضاهای شهری» را به جریانهای فکری ارائهشده، پیدا و در این بین، دیدگاههای او را بهتر درک کرد. همچنین هر محققی میتواند در خصوص پژوهشهای آتی با موضوع فضاهای شهری، از یک یا چند جریان برای تحقیق و مطالعة خود بهره گیرد و در چارچوبِ آن جریان فکری، فضای شهری موردنظر خود را بهتر تبیین و مطالعه کند.<br />روش پژوهش: به منظور دستیابی به جریانشناسی مذکور، از روش «گونهشناسی دو بعدی» استفاده شده است. این روش شامل دو مرحله است. مرحلة اول مربوط به «انتخاب راهبرد گونهشناسی» است؛ «راهبرد تجربی» به عنوان یکی از راهبردهای مرسوم در این مرحله با توجه به هدف مقاله، انتخاب میشود. مرحلة دوم «ساخت گونهشناسی» است که با تشریح «مفاهیمِ کرانساز»، «کرانها» و «گونههای نماینده» و بهرهگیری از آنها، گونهشناسی مورد نظر تکمیل میشود. در قسمت تحلیل مقاله چگونگی استفاده از این روش و نحوة ایجاد گونهها بیان میشود.<br />نتیجهگیری: جریانشناسی رویکردهای نظری مرتبط با فضاهای شهری، به سه کلانجریان و هشت جریان فکری تقسیم میشود: 1) کلانجریان تجربی شامل: الف) جریان تجربی - فرهنگی، ب) جریان تجربی - رفتاری، ج) جریان تجربی- انتقادی و د) جریان تجربی - ادراکی؛ 2) کلانجریان نظری شامل: الف) جریان نظری - روانشناختی، ب) جریان نظری- انتقادی، ج) جریان نظری - اقتصاد سیاسی و د) جریان نظری - جامعهشناختی؛ و 3) کلانجریان تجربی- نظری.http://www.bagh-sj.com/article_142836_f914597a586bc186c2f28438be20a39b.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910720220421An Evaluation of the Behavior Settings in the Territory of Sacred Places
Case Study: The Peripheral Territory of Hazrat Masoumeh’s Holy Shrineسنجش قرارگاههای رفتاری در قلمرو اماکن مقدس مورد پژوهی: بافت پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه (س)214014454310.22034/bagh.2021.273808.4807FAشیرین اسلامیکارشناس ارشد طراحی شهری، گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.بهادر زمانیدانشیار طراحی شهری، گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.همایون نوراییاستادیار برنامهریزی شهری، گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20210217<strong>Problem</strong> <strong>statement</strong>: In the pilgrimage hierarchy to the holy shrines, pilgrims are objectively and subjectively influenced by the environment-behavior system when passing through behavior circuits and this overshadows their behavioral patterns. The principle of synomorphy and congruence of physical structures with behavioral patterns in the milieu-behavior form or behavior settings, which play a key role in enhancing the quality of spiritual territories with the role of pilgrimage, has been less discussed.<br /><strong>Research objective</strong>: This present study aims to identify and measure the synomorphy of behavior settings in the territory of sacred places by examining the areas specified for the pedestrianized pilgrimage<strong> </strong>to Hazrat Masoumeh’s holy shrine as a case study<strong>.</strong><br /><strong>Research method:</strong> The present study is the mixed-method research (quantitative-qualitative) carried out using a descriptive-analytical research method. For data collection, library and field methods were used at five intervals in six months. The data were collected through direct observations by a trained observer, behavioral mapping and tracking, photography, and questionnaires. Then the data were analyzed using deductive-inductive reasoning.<br /><strong>Conclusion</strong>: The research findings indicate that the behavior settings of this territory with various programs and functions present a range of both compatible and incompatible behaviors with the context. In recent years, the policy of creating pedestrianized areas has promoted the synomorphy of the fabric by establishing religious rituals in this territory as the most important standing pattern of behaviors in this religious setting<strong>.</strong> However, the weakness of the physical structure in responding to some static behavioral patterns in usual and specific days, indicates that the physical structure of these behavior settings is not sufficiently compatible with all the needs and activities of the pilgrims. So, the redefinition of these behavior settings as pilgrimage areas requires more design considerations according to the principle of milieu-behavior synomorphy and considering the pilgrimage culture of this territory.بیان مسئله<strong>:</strong> زائران در مسیر تشرف به اماکن زیارتی با گذر از مدارهای رفتاری، تحت تأثیرات عینی و ذهنی نظام محیط-رفتار قرار میگیرند که الگوهای رفتاری آنها را تحتالشعاع قرار میدهد. توجه به اصل همساختی و تناسب ساختارهای کالبدی با الگوهای رفتاری در قالب مکان–رفتار یا قرارگاههای رفتاری، موضوع مهمی در کیفیتبخشی به قلمروهای معنوی با نقش زیارتی است که کمتر به آن پرداخته شده است.<br />هدف پژوهش: این پژوهش با هدف شناسایی و سنجشِ میزان همساختی قرارگاههای رفتاری در قلمرو اماکن مقدس در عرصههای تشرفِ پیادهمدار حرم مطهر حضرت معصومه (س) انجام گرفته است.<br />روش پژوهش: تحقیق حاضر، کاربردی با نظام پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) و روش تحقیق توصیفی-ارزیابانه انجام شده است. در گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی در پنج دورة زمانی و در یک بازة ششماهه با استفاده از ابزارهای مشاهدة منفعلانه ناظر تعلیمدیده، نقشهبرداری رفتاری، ردگیری، عکسبرداری و پرسشنامه به کار گرفته شده است. تدابیر و روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات با کمک استدلال قیاسی-استقرایی انجام شده است.<br />نتیجهگیری: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که قرارگاههای رفتاری پیرامون حرم مطهر با ارائة برنامه و کارکردهای متنوع، طیفی از سازوکارهای رفتاری سازگار و ناسازگار با زمینه را ارائه میدهند. سیاست ایجاد عرصههای پیادهمدار در سالهای اخیر، موجبات همافزاییِ همساختی کالبد با برپایی مناسک و مناسبات مذهبی به عنوان مهمترین الگوی جاری در قرارگاههای مذهبی این قلمرو گردیده است؛ با این حال، ضعف در پاسخگویی و انعطاف ساختار کالبدی در مقابل برخی از الگوهای رفتاری ایستا در ایام عادی و مناسبتی، نشانگر این است که ساختار کالبدی این قرارگاههای رفتاری با تمام نیازها و فعالیتهای زائران، همساختی کافی را ندارد. ازاینرو، بازتعریف مجدد قرارگاههای رفتاری مذکور به عنوان زنجیرهای از عرصههای پیونددهنده که طی طریق تشرف را بسامان مینمایند،تابع ملاحظات طراحانه در کیفیت بخشی، متناسب با اصل همساختیِ محیط-رفتار و منطبق برفرهنگ زیارتی این قلمرو است.http://www.bagh-sj.com/article_144543_1b760cafba70a54520f62ba0ca566b60.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910720220421Explaining a Conceptual Model of Components Affecting Aesthetic Experience of Architecture in Cognitive Sciencesتبیین مدل مفهومی مؤلفههای مؤثر در شکلگیری تجربۀ زیباییشناسی معماری از منظر علوم شناختی415614283110.22034/bagh.2021.279519.4849FAسمیه موسویاندکتری معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000000279273786Journal Article20210404<strong>Problem </strong><strong>s</strong><strong>tatement:</strong> Accepting architectural aesthetics, especially people’s in-depth experiences of buildings, is of considerable importance. Few attempts have been made to recognise it as scientific content. There is still some confusion about which architectural theoretical model of aesthetics is more comprehensive and complete. In fact, this concept appears to be an ambiguous quality that requires cohesive data for more accurate research. The aesthetic experience of architecture has always been a complicated topic affected by different factors; therefore, knowing the raison d'être and quality of this experience as a qualitative necessity can affect the design process and principle of architecture. Hence, what kind of quality is the aesthetic experience of architecture? What components does it depend on?<br /><strong>Research objective:</strong> This study aims to provide a full description and develop a cohesive framework of the aesthetic experience of architecture in a bid to perceive its innate structure by proposing a conceptual model.<br /><strong>Research method:</strong> This descriptive-analytical qualitative study reviewed the theoretical literature on the findings of cognitive sciences from an interpretative perspective to present the research results as a conceptual model.<br /><strong>Conclusion:</strong> The aesthetic experience of architecture refers to the emotional evaluation of spatial perception experience based on a direct approach through perceptive, motivational, sensorimotor, cognitive, and behavioural components emerging as a combination of different emotional imaginations (<em>e.g.</em>, joy and pleasure). Hence, according to the theories of cognitive sciences, it can be stated that the intrusion of unclear body reactions in the architectural experience indicates that perceptive and motivational components lead to behavioural reactions. This shows the relationships between emotional dimensions and the involvement of sensorimotor components through the body with the space. In fact, interaction with an architectural space through its resultant capabilities can involve motivational components. Therefore, the perception of architectural aesthetics depends on the intrinsically stimulated activities including emotional processing and cognitive factors of an individual’s background. In this regard, behavioral components can draw the individual's attention and trigger his motivation and enable him, the experiencing subject, to gain a conscious experience and also enjoy the aesthetic experience through the phenomenon of architectural work. <br /> <strong>بیان مسئله: </strong>پذیرش زیباییشناسی معماری، به خصوص بهصورت تجرییات عمیق افراد از بناها، زمینهای است که اهمیت بسزایی دارد و معمولاً توجه چندانی برای شناخت آن به لحاظ محتوای علمی نمیشود و همواره این سردرگمی وجود دارد که کدام الگوی نظری زیباییشناسی برای معماری از این منظر همهجانبه و کاملتر است، زیرا این مفهوم کیفیتی مبهم به نظر میرسد و نیازمند دادههای منسجمی برای انجام پژوهشهایی دقیقتر است. تجربۀ زیباییشناسی معماری، همواره مقولهای پیچیده و تحت تأثیر عوامل متفاوت است، لذا شناخت چیستی و چگونگی این تجربه بهعنوان یک ضرورت کیفی میتواند بر فرایند طراحی و اصول معماری تأثیرگذار باشد. لذا این پرسش مطرح میشود که تجربۀ زیباییشناسی معماری چگونه کیفیتی است و به چه مؤلفههایی وابسته است؟<br /><strong>هدف پژوهش:</strong> هدف پژوهش حاضر خلق یک توصیف جامع و چارچوب منسجم ا پدیدۀ تجربۀ زیباییشناسی معماری برای دستیابی به درک ساختار ذاتی آن تجربه از طریق ارائۀ یک مدل مفهومی است.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش با رویکردی کیفی و روشی توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است و با دیدگاهی تفسیری از طریق تشریح ادبیات نظری از منظر یافتههای علوم شناختی، یافتههای بحث را در چارچوب مدلی مفهومی معرفی کرده است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> تجربۀ زیباییشناسی معماری عبارت است از ارزیابی عاطفی تجربۀ ادراک فضا براساس رهیافتی مستقیم از طریق مؤلفههای ادراکی، انگیزشی، حسی-حرکتی، شناختی و رفتاری که بهصورت ترکیبی از تصورات احساسی مختلف (نظیر لذت، خوشایندی و غیره) بروز مییابد. لذا با استناد بر نظریههای علوم شناختی میتوان گفت دخالت واکنشهای بدنی غیر آشکار در تجربۀ معماری عنوان میکند مؤلفههای ادراکی و انگیزشی منجر به واکنشهای رفتاری میشوند که این خود بیانگر رابطه بین ابعاد هیجانی و همچنین درگیری مؤلفههای حسی-حرکتی از طریق بدن با فضاست. در حقیقت تعامل با فضای معماری از طریق قابلیتهای ایجادشدۀ آن میتواند مؤلفههای انگیزشی را درگیر کند. بنابراین مبنی بر آنکه ادراک زیبایی معماری بستگی به فعالیتهای درونی تحریکشده دارد که شامل پردازش عاطفی و نیز عوامل شناختی مرتبط با زمینههای فردی میشود، در نتیجه مؤلفههای رفتاری هم میتوانند مسبب فعالسازی توجه و انگیزش<sup> </sup>جهت امکاندادن به فرد برای تجربۀ آگاهانه خود بهعنوان نهاد تجربهکننده و همچنین تجربۀ زیبایی بهواسطۀ پدیدۀ اثر معماری باشد.http://www.bagh-sj.com/article_142831_2b5f20748fa9684ffb1711221ae89f5c.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910720220421A Sociological and Critical Analysis of Power and Space Relationship and its Role in Formation of the Architecture in the First Pahlavi Eraتحلیلی جامعهشناختی و انتقادی از رابطۀ قدرت و فضا و بررسی نقش آن در شکلگیری معماری دورۀ پهلوی اول576814454410.22034/bagh.2021.277216.4839FAرضا قادربیگ زادهدانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.مجتبی انصاریدانشیار گروه معماری دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-5085-8684فواد حبیبیاستادیار گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج، ایران.0000-0002-0763-2065Journal Article20210317Problem statement: Architecture has been recognized as one of the most social arts due to its ‘social’, ‘functional’, ‘media’-driven characteristics, and its ability in symbolizing concepts. This has given a rise to an instrumental view of architecture in political relations and power management of ruling systems. This research employs a critical approach to examine the sociology of architecture as an art. In this research, the case study includes governmental buildings and the urban space of Tehran city in the first Pahlavi era, which is one of the most significant and influential periods in social and political studies and architecture and urbanism in Iran.<br />Research objective: The main purpose of research is to identify and discover the most hidden factors in creating space and architecture that are directly related to the power structure. This aim will be fulfilled by answering these questions:1- What political and social reasons are behind the structural and spatial changes of architecture during the first Pahlavi era? 2. Is there any connection between the power structure and the creation of space during this time?<br />Research method: This study is fundamental research in terms of purpose, and is based on the data in qualitative research. The data were analyzed based on the critical method and in an interpretive-explanatory format in which artworks, elements, and space creators, were evaluated as data, based on the power relations, apart from their physical characteristics and descriptions.<br />Conclusion: The research findings indicate a purposeful use of architecture and space production during the first Pahlavi era to reinforce the ideology of ruling power and to establish the related discourse. The space production during this time is the consequence of power relations, and the will of the ruling system to secure its legitimacy and hegemony through a militaristic and authoritarian attitude, besides using a smooth power, controlling the spatial representations, and connecting the architecture to the major discourse of regime to be able to reproduce its power and authority by the mediation of space and architecture.بیان مسئله: معماری بهواسطة ماهیت اجتماعی،کارکردی، رسانهای و قابلیت نمادپردازیاش به عنوان اجتماعیترین هنرها شناخته میشود که باعث نوعی نگاه ابزاری به آن در مناسبات سیاسی و مدیریت قدرت در نظامهای حاکم شده است. این پژوهش با رویکرد انتقادی به جامعهشناسی هنر معماری میپردازد. مطالعة موردی پژوهش معماری بناهای حکومتی و فضای شهری تهران در دورة پهلوی اول است که یکی از مهمترین دورهها در مطالعات سیاسی و اجتماعی و نیز در حوزة معماری و شهرسازی در ایران است.<br />هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش، شناسایی و کشف عوامل غالباً پنهان در تولید فضا و معماری در دورة پهلوی اول است که مستقیماً به ساختار قدرت پیوند خورده است. این هدف با پاسخ به این سوالات تأمین میشود که دلایل سیاسی و اجتماعی تغییرات ساختاری و فضایی در معماری دورة پهلوی اول کداماند؟ و آیا پیوند و رابطهای میان ساختار قدرت و تولید فضا دراین دوره برقرار بوده است؟<br />روش پژوهش: این پژوهش بر حسب هدف، بنیادی و بر اساس ماهیت دادهها، کیفی است. دادهها به روش انتقادی و در قالبی تفسیری ـ تبیینی تحلیل شدهاند که در آن هر دادهای اعم از آثار، عناصر و کنشهای مرتبط با تولید فضا، فراتر از توصیف صرف و ویژگیهای ظاهریشان در ارتباط با مناسبات قدرت تحلیل شده است.<br />نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر استفادة بسیار هدفمند از تولید فضا و معماری در رژیم پهلوی اول به منظور تقویت ایدئولوژی و تثبیت گفتمان مدنظر حاکمیت است. تولید فضا در این دوره محصول روابط و ارادة معطوف به قدرت است و نظام حاکم تلاش کرده است ضمن برخورداری از مَنش نظامیگری و آمرانه، از طریق قدرت نرم و با کنترل بازنماییهای فضایی و انتساب و اتصالِ معماری به گفتمان کلان رژیم، مشروعیت و هژمونی خود را تأمین کند و نهایتاً قدرت و اقتدار حاکمیت به میانجی و عاملیت فضا و معماری، بازتولید شود.http://www.bagh-sj.com/article_144544_71ebb3577e229b1de0204fd936526637.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910720220421Investigating the Correlation between Blue-Green Infrastructure and Reduction of Heat-Related Health Effect Under Climate Change
(Case Study: Qazvin City)بررسی رابطۀ زیرساخت سبز-آبی و کاهش آسیبپذیری سلامت در برابر گرمای شدید متأثر از تغییرات اقلیمی (نمونهموردی: شهر قزوین)698414454510.22034/bagh.2021.273770.4810FAمریم رضایی قلعهپژوهشگر دکتری معماری اسلامی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.فرزین حق پرستاستاد گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.0000-0002-5419-2258آیدا ملکیاستادیار گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20210220Problem statement: Climate change, especially the heating trend in recent decades, has increasingly affected human health and increased heat-related mortality and morbidity, mainly in cities. Implementing mitigation and adaptation strategies to climate change by managing blue-green infrastructure (BGI) can reduce the consequences of these changes. The research hypothesis is that increasing the BGI per capita in different city districts will reduce the temperature and the number of heat-related patients.<br />Research objective: This paper aims to compare the effect of two indicators of BGI to decrease temperature and health risks.<br />Research method: We chose Qazvin city as the case study, and selected heat-related diseases, heatstroke, cardiovascular disease, stroke, and respiratory (dependent variables). After that, the numbers of monthly ambulance calls for the four mentioned diseases (April 2018 to August 2020) were analyzed in all six Qazvin districts. Next, MODIS data were used to conduct Qazvin's surface UHI map during the mentioned period and show the BGI distribution on the city map, NDVI, as well as calculate the per capita and the percentage of the area of BGI (independent variables) in each city district by GIS. Then, We conducted a linear correlation analysis with the dependent and independent variables and employed Spearman's Rho as the correlation measure.<br />Conclusion: The results show an inverse correlation between BGI per capita and the number of ambulance calls for cardiovascular, stroke, and respiratory diseases. Molavi and Ferdowsi districts with the lowest BGI per capita and highest land surface temperature (LST) have the most patients, and Pardi's district with the highest BGI per capita and lowest LST have minimum patients. Such correlation is not valid for the percentage of the area of BGI. Therefore, urban landscape planning should pay more attention to the most densely populated districts to reduce health inequality due to climate change.<strong>بیان مسئله:</strong> تغییرات اقلیمی خصوصاً روند گرمایش در دهههای اخیر، بهطور فزایندهای بر سلامت تأثیر گذاشته و به افزایش بیماریها و مرگومیر به ویژه در شهرها انجامیده است. اجرای استراتژی سازگاری و کاهش تغییرات اقلیمی با مدیریت زیرساختهای سبز-آبی میتواند پیامدهای این تغییرات را کاهش دهد. فرضیۀ تحقیق آن است که افزایش سرانۀ زیرساخت سبز-آبی نواحی مختلف شهر، موجب کاهش دما و تعداد بیماران مرتبط با گرما در آن نواحی خواهد شد.<br /><strong>هدف پژوهش:</strong> هدف، مقایسه بین اثر دو شاخص میزان زیرساخت سبز-آبی در جهت کاهش دما و خطرات سلامت است.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> شهر قزوین بهعنوان نمونهموردی انتخاب شد. بیماریهایی که مرتبط با گرما هستند و در این پژوهش بررسی شدهاند، عبارتند از:گرمازدگی، بیماریهای قلبی-عروقی، سکتۀ مغزی و بیماریهای تنفسی (بهعنوان متغیر وابسته). تعداد این بیماران، از تماسهای اورژانس به تفکیک نواحی ششگانۀ اورژانسی شهر در بازۀ زمانی فروردین 1397 تا مرداد 1399 پایش شده است. در همین بازه نقشۀ جزیرۀ حرارتی سطوح شهری مستخرج از دادههای مودیس تولید شد. زیرساختهای سبز-آبی به کمک نقشۀ کاربری و NDVI شناسایی و درصد مساحت و سرانۀ آنها بهعنوان شاخصهای میزان زیرساختها (متغیر مستقل) برای هر ناحیه محاسبه شد. تحلیلهای آماری در نرمافزار SPSS انجام گرفت و از معیار ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. ابتدا تحلیل همبستگی خطی بین متغیر وابسته و مستقل انجام شد. سپس مقایسههای چندگانۀ میانگین بین نواحی برای چهار بیماری صورت گرفت و از آزمون ANOVA استفاده شد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج، رابطه معکوس معنیدار بین سرانۀ زیرساخت سبز-آبی با تعداد تماسهای اورژانس در بیماریهای قلبی-عروقی، سکتۀ مغزی و بیماریهای تنفسی را نشان میدهد. ناحیۀ مولوی و فردوسی با کمترین سرانه و بیشترین دما، افزایش بیمار و ناحیۀ پردیس با بیشترین سرانه و کمترین دما، کاهش بیمار را دارند. چنین رابطهای برای درصد مساحت صادق نیست. بنابراین مناطق شهری با جمعیت متراکم بایست در اولویت برنامهریزی منظر قرار گیرند تا نابرابری سلامت منتج از تغییرات اقلیمی، کاهش یابد.http://www.bagh-sj.com/article_144545_89b7eb7ead5e67967ad986690757eb60.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910720220421Applying Approaches Driven from the Facades of Historic Houses to the Facades of New Buildings
(Case Study: Historic Houses of Tabriz)رهیافتهایی از نمای خانههای تاریخی جهت بهکارگیری در نمای ساختمانهای نوساز (نمونۀ موردی: خانههای تاریخی تبریز)859814527310.22034/bagh.2021.296407.4953FAباقر پورجواداصلکارشناس ارشد مرمت و احیای بنا و بافتهای تاریخی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-9536-7184حامد بیتیاستادیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.0000-0001-9717-7395Journal Article20210724<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Problem Statement:</span></span><span lang="EN-GB"> Today, the facades of new buildings are among the most important issues in the urban context and especially the historical-cultural context of any city. Historic houses are one of the valuable architectural treasures that can provide experience for the facades of new buildings. Despite the importance of this issue and the need to achieve the architectural patterns of historic houses, today there are scattered and few studies are available in this field. The present study seeks to answer how to use the facades of historic houses in designing the facades of new buildings, by recognizing the pattern of historic houses in Tabriz.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research objective</span></span><span lang="EN-GB">: In this research, an attempt has been made to raise the awareness of the elements and architectural details of the facades of historic houses to extract the patterns and methods used in their facades and to provide new patterns for new buildings by taking advantage of the current condition of historic facades; At the same time, it aims to destroy the field of improper exploitation of the physical capabilities of historic facades in today’s conventional facades.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.65pt;">Research method:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.65pt;"> </span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.1pt;">In this regard, using a descriptive-analytical method, the situation and elements in the facade of the research’s selected historic houses were described and interpreted. After gathering the required data from both library and field methods, the components and elements of the historic houses’ facades were analyzed.</span>
<span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.1pt;">Conclusion: The method of applying the patterns and elements obtained from the analysis of the facades of the new buildings is the result of this study.</span><strong>بیان مسئله</strong>: امروزه یکی از مسائل بسیار مهم در بافت شهری و بهویژه بافت تاریخی- فرهنگی هر شهر، نمای ساختمانهای نوساز است. خانههای تاریخی یکی از گنجینههای ارزشمند معماری هستند که میتوان از تجارب آنها در نمای ساختمانهای نوساز استفاده کرد. با وجود اهمیت این موضوع و ضرورت دستیابی به الگوهای معماری نمای خانههای تاریخی، امروزه مطالعات پراکنده و اندکی در این زمینه وجود دارد. پژوهش حاضر با الگوشناسی نمای خانههای تاریخی تبریز در پی پاسخگویی به چگونگی بهرهمندی از نمای خانههای تاریخی، در طراحی نمای ساختمانهای نوساز است.
<strong>هدف پژوهش</strong>: این تحقیق به دنبال آگاهی از عناصر و جزئیات معماری نمای خانههای تاریخی به منظور استخراج الگوها و شیوههای بهکاررفته در نمای آنها است تا بتوان با بهرهمندی از وضعیت موجود نمای خانههای تاریخی، الگوهای جدیدی برای ساختمانهای نوساز ارائه داد و درعینحال زمینة بهرهبرداری نادرست از قابلیتهای کالبدی نماهای تاریخی در نماهای مرسوم امروزی را از بین برد.
<strong>روش پژوهش</strong>: در این راستا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به توصیف و تفسیر وضعیت و عناصر موجود در نمای خانههای تاریخی و منتخب پژوهش پرداخته و با کسب اطلاعات مورد نیاز از دو روش کتابخانهای و میدانی، تحلیلهای مربوط به اجزا و عناصر تشکیلدهندة نمای خانههای تاریخی انجام میشود.
<strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong>: نتیجة پژوهش به نحوة استفاده از الگوها و عناصر حاصل از تحلیلهای فوق در نمای ساختمانهای نوساز مربوط است. به عبارتی در این پژوهش پس از الگوشناسی نمای خانههای تاریخی و شناسایی عناصر کالبدی و زیباییشناختی آنها، مؤلفههای کارا در نمای ساختمانهای نوساز معرفی شدهاند.http://www.bagh-sj.com/article_145273_d4ca54f73fe6ee2a908d8c60026ad387.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910720220421Rejecting the Theory of Islamic City as a Formرد نظریۀ شهر اسلامی به عنوان فرم9911014454210.22034/bagh.2021.256752.4710FAمرضیه پورمحمدیگروه شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.سید محسن حبیبیاستاد تمام دانشکدۀ شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران،تهران، ایران.سید حسین بحرینیاستاد تمام دانشکدۀ شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران،تهران، ایران.زهره داودپورگروه شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.Journal Article20201125Problem statement: Numerous, various, and sometimes conflicting definitions of Islamic city by Iranian and non-Iranian researchers have resulted in confusion about its concept as far as physical views are concerned. The challenge arises from the combination of two complex and wide-ranging categories: ‘city’ and ‘Islam.’ It is not easy to establish a connection between these two broad multi-layered (from surface to internal layers) concepts since it requires a deep theoretical and practical foundation.<br /><br />Research objective: This paper aims to examine the concept of city in authentic religious texts. The best source which helps to understand the truth of the Islamic city and its meaning is the Quran.<br /><br />Research method: This research draws on an exegetical-analytic method. About the Quran as the main source of the research, it deploys an exegetical-interpretive method, and for this purpose, we have relied on the well-known Quranic exegesis, al-Mīzān. Moreover, to compare the Islamic theory of city and that of Orientalists about an Islamic city, the advantage is taken of the analytic-comparative method.<br /><br />Conclusion: Given the results of this Quranic research, we conclude that the concept of an Islamic city goes beyond forms and physical bodies, amounting to a cultural (doctrinal-behavioral) aspect. The theory of Quranic city highlights three main ingredients of the conceptual structure of a city—that is, people, law, and urban government—and stands against the predominant physical approach in mainstream research. The Quranic utopia is an axiological-normative concept constituted by human relations. In this Islamic-Quranic utopia, a city consists of a combination of one’s relation with God, oneself, others, and nature in terms of different political, economic, cultural, and physical systems.بیان مسئله: تعاریف متعدد و متنوع و بعضاً متفاوت و متضاد اندیشمندان خارجی و داخلی از شهر اسلامی، تدقیق مفهوم آن را با دشواری و سردرگمی همراه کرده که عمدتاً با دیدگاههای کالبدی است؛ این چالشها ناشی از قرارگرفتن دو مقولة پیچیده و گستردة «شهر» و «اسلام» در کنار هم است، زیرا برقراری نسبت درست میان این دو مفهوم گسترده و چندلایه (از لایههای ظاهری تا لایههای باطنی) کار آسانی نیست و به یک پشتوانة عمیق نظری و عملی نیاز دارد.<br /><br />هدف پژوهش: بررسی محتوا و مفهوم شهر در متون اصیل دینی، هدف این پژوهش است و بهترین منبعی که از طریق آن دستیابی به حقیقت شهر اسلامی و مفهومش امکان دارد قرآن است.<br /><br />روش پژوهش: روش این پژوهش، تفسیری - تحلیلی است. برای رجوع به قرآن بهعنوان اصلیترین منبع این پژوهش، از شیوة تفسیری - تأویلی بهره برده و تفسیر المیزان برای وصول به فهم آیات قرآن برگزیده شده است؛ همچنین برای مقایسة نظریة اسلام درباره شهر و نظریة شرقشناسان دربارة شهر اسلامی روش تحلیلی - تطبیقی بهکار رفته است.<br /><br />نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش قرآنی، شهر اسلامی فراتر از فرم و کالبد، یک مفهوم فرهنگی (عقیدتی - رفتاری) است. نظریة شهر قرآنی با تأکید بر سه عنصر اصلی ساختار مفهومی شهر: مردم، قانون و حکومت شهری، در مقابل رویکرد کالبدی غالب اندیشمندان داخلی و خارجی قرار دارد. آرمانشهر قرآنی مفهومی ارزشی - هنجاری است که بر اساس روابط انسانی شکل میگیرد. در این آرمانشهر اسلامی - قرآنی مجموع روابط فرد با خدا، خود، دیگران و طبیعت، در قالب نظامهای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی، شهر را شکل میدهد.http://www.bagh-sj.com/article_144542_6902db5b89cfd20f85f5729a565d7615.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910720220421An Analysis of Interactions among Influential Factors Contributing to Social Participation in the Historic Bazaar of Tabriz through the Lens of Latour Actor-Network Theory: A Grounded Theoryتحلیل بر هم کنش عوامل تأثیر گذار در مشارکت اجتماعی در نظریۀ شبکۀ کنشگر لاتور با استفاده از روش کیفی زمینهای در بازار تاریخی تبریز11112614454610.22034/bagh.2021.285291.4883FAرعنا آقاجانی رفاهگروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.ویدا نوروز برازجانیگروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.احد نژاد ابراهیمیگروه معماری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.0000-0001-6025-1942Journal Article20210510Problem statement: The actor-network theory offers a new approach to solving a variety of problems such as social participation. This new approach sets a good platform to track the trajectory of human (people and the element of power) and inhuman (space) actors. In this model, to create social participation, it is necessary to establish a kind of power relations in which space also acts alongside the people and the institution of power.<br />Research objective: The current study aims to analyze the process of interactions among the three elements of people, the institution of power and space, and explains its effect on social participation in the historic bazaar of Tabriz.<br />Research Method: This research draws upon actor-network theory to examine human and nonhuman actors in the network using the qualitative method. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of nature. To this end, the grounded theory method was used and semi-structured in-depth interviews were conducted (Data-driven methods). The data were gathered through in-depth interviews with 45 marketeers in the grand bazaar of Tabriz, experts, and authorities (city managers) as knowledgeable in this field.<br />Conclusion: Many problems associated with urban systems, including the structure of historic markets in Iran, arise from non-democratic actors such as lack of participation, violation of civil rights, lack of awareness, inflexibility in government decisions, and the decline in pluralism. The results of the research based on the evidence and interviews indicate that the improvement of the spatial component of Tabriz historic bazaar depends on raising the awareness of marketeers and creating a positive role for them in various decisions. This process needs to create equal opportunities to raise the awareness of the citizens and respect the position of the people, not as a problem but as a solution. However, in parallel with this, strengthening both economic structures and the sense of belonging play a double role.<strong>بیان مسئله: </strong>نظریة کنشگر-شبکه، رویکردی نوین نسبت به حل مسائل مختلف از قبیل مشارکت اجتماعی دارد. این رویکرد جدید، بستری مناسب برای ردیابی کنشگران انسانی (مردم و عنصر قدرت) و غیرانسانی (فضا) ایجاد میکند. در این الگو، جهت ایجاد مشارکت اجتماعی، گونهای از روابط قدرت در نظر گرفته شده که در آن، فضا نیز در کنار مردم و نهاد قدرت، به کنشگری میپردازد.<br /><strong>هدف پژوهش: </strong>هدف پژوهش حاضر، تحلیل و تببین روند برهمکنش سه عنصر مردم، نهاد قدرت و فضا و تأثیر غایی آن در ایجاد مشارکت اجتماعی در سطح بازار تاریخی تبریز است.<br /><strong>روش پژوهش: </strong>این پژوهش با روششناسی کیفی از نوع دادهبنیاد، مبتنی بر نظریة کنشگر-شبکه، به مطالعة کنشگران انسانی و غیر انسانی موجود در شبکه میپردازد. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت، از نوع توصیفیـتحلیلی است که روش کار با تأکید بر رویکرد زمینهگرایی و استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته (مبتنی بر روشهای زمینهای) صورت گرفته است. دادهها از طریق مصاحبۀ عمیق با 45 نفر از بازاریان، متخصصین و مسئولین (مدیران شهری) بهعنوان مطلعین این حوزه انجام شده است.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>بسیاری از معضلات مربوط به نظامهای شهری از جمله ساختار بازارهای تاریخی کشور، از عوامل غیردموکراتیکی مانند عدم مشارکتپذیری، نقض حقوق شهروندی، عدم آگاهی، عدم انعطافپذیری در تصمیمهای دولتی و زوال کثرتگرایی نشئت میگیرد. نتایج تحقیق براساس دادهها و مستندات مستخرج از مصاحبهها حاکی از آن است که ارتقای مؤلفۀ فضایی بازار تاریخی تبریز در گرو افزایش آگاهی بازاریان و ایجاد نقش مثبت برای آنها در انواع تصمیمگیریهای مختلف است. فرایندی که با ایجاد فرصتهای برابر منجر به تقویت آگاهی شهروندان میشود و بهجایگاه مردم، نه بهعنوان مشکل بلکه بهمثابۀ راهحل، ارج مینهد. البته در این میان و به موازات این مسئله، تقویت ساختارهای اقتصادی و همچنین تقویت حس تعلق خاطر میتواند نقشی دو چندان، ایفا نماید.http://www.bagh-sj.com/article_144546_0a188ef408875523e2989dc3c599e102.pdf