پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810320211222Investigating the Form and Application of Carafes Known as Ashkdan in the Collection of the Metropolitan Museumمطالعه فرم و کاربرد صراحی هایی موسوم به اشکدان در مجموعه موزه متروپولیتن51614073710.22034/bagh.2021.247039.4656FAعباس کریمیمربی، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.آرزو خانپوراستادیار، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20200907Problem statement: Traditional Iranian glassmaking in the Safavid period was revived after several decades of stagnation with the help of Venetian glassmakers who was invited to Iran by Shah Abbas. Glass Ashkdans are a collection of carafes and those that were made during Qajar period are found in most museums around the world as the hallmarks of Iranian glass art. The Metropolitan Museum has a valuable collection of this type of carafe (Ashkdan) belonging to the Qajar period, whose form and application are investigated in the present study.<br />Research objective: The present study aims to investigate the form and application of Ashkdans in the Metropolitan Museum to answer the two questions: 1. what was the use of Ashkdan? and 2. how and when did Ashkdan become prominent in Iranian glass art? It also expresses the hypothesis that Ashkdan was first introduced by Venetian glassmakers into Iranian Glass art during the Safavid period, and its application varied over time, according to the cultural and social conditions of each period.<br />Research method: This applied qualitative descriptive-analytical study was conducted by using bibliographic databases and gathering the data from the field studies and through in-depth observations of the authors. The research sample is a collection of carafes referred to as Ashkdan belonging to the Qajar period. Ten samples of Ashkdans in the Metropolitan Museum were selected through a non-probability sampling method.<br />Conclusion: Based on the results, the application of Ashkdan is not related to its title and is based on its form. Making swan neck bottles became prominent by adaptation from western samples and using them as containers for wine, rosewater, and flower. Ashkdan, one of the most prominent works of Iranian glass art in the world, has received much attention since the Qajar period. The hypothesis on the influence of Venetian glassmakers on Iranian glass art in this study was approved. The form of the necks and mouths of the Ashkdans was influenced by the teachings of Venetian glassmakers, inspired by the Roman Kuttrolfs, and became common according to existing descriptions from the Safavid period. The samples in most museums around the world, especially in the Metropolitan Museum, belong to the Qajar period.بیان مسئله: شیشهگری سنتی ایران در دوره صفوی پس از چند دهه رکود با کمک شیشهگران ونیزی که توسط شاهعباس به ایران دعوت شده بودند، مجدداً احیا میشود. اشکدانهای شیشه مجموعه صراحیهای هستند که نمونههای ساخته شده آنها در دوره قاجار در اغلب موزههای جهان به عنوان شاخصه شیشه ایرانی شناخته میشود. موزه متروپولیتن مجموعه ارزشمندی از این نوع صراحی (اشکدان) متعلق به دوره قاجار را در اختیار دارد که در این مقاله به بررسی فرم و کاربرد این مجموعه پرداخته شده است.<br />هدف پژوهش: هدف این مقاله مطالعه فرم و کاربرد اشکدانهای موزه متروپولیتن به منظور چیستی و چرایی ساخت آن، با طرح این پرسش است که فرم صراحیهای موسوم به اشکدان چه کاربردی داشته و چگونه و از چه دورهای در هنر شیشه ایرانی متداول شده است؟ و به بیان این فرضیه میپردازد که فرم اشکدان از دوره صفوی با ورود شیشهگران ونیزی و تأثیر آنها بر شیشه ایرانی شکل گرفته و کاربرد آن با گذر زمان، متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی هر دوره صورتهای متفاوتی به خود میگیرد.<br />روش پژوهش: این مقاله از نظر راهبرد از نوع کیفی و از لحاظ هدف، کاربردی است که به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و دادههای حاصل از مطالعات میدانی و مشاهدات عمیق نگارندگان به انجام رسیده است. جامعه مورد مطالعه مجموعه صراحیهای موسوم به اشکدان متعلق به دوره قاجار است که ده نمونه از اشکدانهای موجود در موزه متروپولیتن به روش نمونهگیری غیراحتمالی وضعی (ترجیحی) انتخاب شده است.<br />نتیجهگیری: در نتایج حاصل از این پژوهش در پاسخ به چیستی اشکدانها دریافت میشود که کاربرد این آثار با عنوانی که براساس فرم بدان اطلاق شده است مناسبت چندانی ندارند. ساخت صراحیهای گردن قو با اقتباس از نمونههای غربی وارداتی و با کاربرد ظرف نگهداری شراب، گلاب و گل متداول میشود که از دوره قاجار با عنوان اشکدان با کاربرد تزیین از شاخصترین آثار هنر شیشه ایرانی در جهان مورد توجه قرار میگیرد. فرضیه طرحشده مبتنی بر تأثیر شیشهگران ونیزی بر هنر شیشه ایرانی در این پژوهش صحیح است. فرم گردن و دهانه اشکدانها تحت تأثیر آموزه شیشهگران ونیزی ملهم از کاترولفهای رومی بوده و براساس توصیفات موجود از دوره صفوی متداول شده است. نمونههای موجود در اغلب موزههای جهان و به خصوص در موزه متروپولیتن متعلق به دوره قاجار است.http://www.bagh-sj.com/article_140737_ec6fa3fddee8163ee6d010154938c1a7.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810320211222A study on the Influence of the Indian Religions (Hinduism, Buddhism, Jainism) on the Motifs of Nishapur Architectural Ornamentsبررسی تأثیر ادیان هندی ( هندوئیسم، بودیسم و جینیسم) بر نقوش تزئینات معماری نیشابور در قرون دو تا چهار هجری172814073810.22034/bagh.2021.244113.4636FAفرزاد شفیعی فردانشجوی دکتری تاریخ تحلیلی- تطبیقی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.خشایار قاضی زادهاستادیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.حبیباله صادقیاستادیار گروه نقاشی، دانشکدة هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.امیر حسین صالحیاستادیار گروه مرمت و احیای بناهای تاریخی، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0009-0001-3204-7212Journal Article20200823<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Problem statement</span></span><strong><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt;">:</span></strong><span lang="EN-GB">More than half a century after Wilkinson published his article on Nishapur excavations, despite the conducted research, there are still many ambiguities about the nature and origins of some of the motifs. Although some Sasanian roots, as well as influences from Samarra motifs, have been discovered during research, these studies have provided significant help in understanding some motifs that are distinctly different from other known motifs in the first six centuries of the Islamic era.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research objective</span></span><span lang="EN-GB">:The present study seeks to present a new way of reading the motifs in the Eastern Islamic World.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research method</span></span><span lang="EN-GB">: This research attempts to present a new picture of the analysis of the motifs of Nishapur through a historical descriptive-analytical method.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Conclusion:</span></span><span lang="EN-GB"> The symbols and signs of Jainism, Buddhism, and Hinduism appear to have been one of the pillars of the Nishapur motifs. These symbols and signs have made their way into the Nishapur motifs through such means as the Hindu slaves and captives, </span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt;">trade relations and the Silk Road, wars and the relationship of Muslim rulers with Indian religions, as well as the coexistence of Islam and Indian religions. </span>بیان مسئله<strong>: </strong>باگذشت بیش از نیم قرن از انتشار حفریات نیشابور توسط ویلکینسن، بهرغم مطالعات و پژوهشهای صورتگرفته، هنوز نقاط ابهام زیادی در مورد چیستی و سرچشمههای برخی از نقوش باقی مانده است. برخی ریشههای ساسانی و همچنین تأثیرات از نقوش سامرا در طی تحقیقات گذشته روشن شده است. با این حال این مطالعات کمک چندانی به فهم برخی نقوش، که تفاوتی آشکار با سایر نقوش شناختهشده در چهار قرن نخستین اسلامی دارد، نکرده است.<br />هدف پژوهش<strong>: </strong>پژوهش حاضر در صدد ارائه راهکاری جدید به خوانش نقوش شرق جهان اسلام است.<br />روش پژوهش<strong>: </strong>این پژوهش سعی دارد با روش تاریخی، توصیفی - تحلیلی تصویر جدیدی از تحلیل نقوش نیشابور ارائه کند تا از این طریق راهکاری جدید به خوانش نقوش شرق جهان اسلام ارائه دهد.<br />نتیجهگیری<strong>: </strong> به نظر میرسد سمبلها، نشانههای آیین جین، بودیسم و هندوئیسم یکی از ارکان نقوش نیشابور بوده است. این سمبلها و نشانهها از طریق عواملی همچون بردگان و اسیران هندو، روابط بازرگانی و جاده ابریشم، جنگها و ارتباط حکام مسلمان با ادیان هندی و همچنین همزیستی اسلام و ادیان هند به نقوش نیشابور راه یافتهاند.http://www.bagh-sj.com/article_140738_f73a34bf5751196acdfae4c278b58378.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810320211222Analysis of the Realization of the Independent Identity of the Film Still Photographer in the Film Still Photography of Ghazbanpour and Koudelka through the Theories of Genetic Criticism and Analysis of Visual Codesتحلیل تحقق هویت مستقل عکاس فیلم در عکسهای سینمایی غضبانپور و کودلکا بر مبنای نظریههای نقد تکوینی و تحلیل رمزگان تصویری294014073910.22034/bagh.2021.253280.4693FAامین علی کردیدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدة هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.0000-0001-9490-0226محسن مراثیگروه پژوهش هنر، دانشکدة هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.0000-0001-5107-2811Journal Article20201018<span class="Bold"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">Problem statement:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;"> As film still photography has become more important as a means of selling more cinematic works, photographers active in other branches of photography have also shown interest in this field. In the present study, by comparing the photographs of Jassem Ghazbanpour from the film “Life, and Nothing More” and the photographs of Josef Koudelka from the film “Ulysses’ Gaze”, the issue of the independent identity of the film still photographer and his works in the film production process were investigated. The research question is “What are the similarities and differences between the actions of Ghazbanpour and Koudelka in achieving an independent identity beyond the subject and narrative of the film in the film still photography?”</span>
<span class="Bold"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">Research objective: </span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">Understanding the stages of selecting a film still photographer in the pre-production stage of a film and identifying the photographer’s activities during film production while maintaining an independent artistic identity are the objectives of this research.</span>
<span class="Bold"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">Research method:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;"> This research was carried out using the content analysis method and a comparative approach and data was collected in both bibliographic and field study methods. First, with the help of genetic criticism, the selection stages of Ghazbanpour and Koudelka for the film still photography were examined, and then, the results of their activities were interpreted and compared based on Daniel Chandler’s theory of communication codes. Comparing the artistic performance of two Iranian and foreign photographers helps to gain a deeper understanding of the independent identity of the film still photographer.</span>
<span class="Bold"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">Conclusion:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;"> Due to the narrative and stylistic nature of the art genre in cinema, Jassem Ghazbanpour and Josef Koudelka have maintained their independent identities while filming. Also, comparing their photographs, it can be concluded that they have similar themes and characteristics in the form of social documentaries and have a tendency towards the subject that they photographed before the production of the film.</span>بیان مسئله: با اهمیتیافتن عکاسی فیلم بهعنوان ابزاری برای فروش بیشتر آثار سینمایی، عکاسان فعال در سایر شاخههای عکاسی نیز به عکاسی فیلم تمایل نشان دادند. در پژوهش حاضر با مقایسه میان عکسهای «جاسم غضبانپور» از فیلم «زندگی و دیگر هیچ» و عکسهای «جوزف کودلکا» از فیلم «نگاه خیرة اولیس»، مسئلة هویت مستقل عکاس فیلم و آثارش در روند تولید فیلم بررسی شده است. بر این اساس، این پژوهش در پی این است که موارد تشابه و تفاوت عملکرد غضبانپور و کودلکا را در دستیابی به هویت مستقل، ورای موضوع و روایت فیلم، در عکسهای سینمایی بیابد.
هدف پژوهش: شناخت مراحل انتخاب عکاس فیلم در مرحلة پیشتولید فیلم سینمایی و آشنایی با فعالیت عکاس در جریان تولید فیلم، با حفظ هویت مستقل هنری، اهداف این پژوهش به شمار میآیند.
روش پژوهش: این پژوهش با روش تحلیل محتوا و رویکرد تطبیقی انجام گرفته و دادههای آن به دو شیوة کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است. در ابتدا مراحل انتخاب غضبانپور وکودلکا برای عکاسی فیلم، به مدد نقد تکوینی، بررسی و سپس، نتایج فعالیت آن دو، بر مبنای نظریه رمزگانهای رسانهای دانیل چندلر، تفسیر و مقایسه میشود. تطبیق عملکرد هنری دو عکاس ایرانی و خارجی کمک میکند که درک عمیقتری از هویت مستقل عکاس فیلم حاصل شود.
نتیجهگیری: به دلیل خصلتهای روایی و سبکی ژانر هنری در سینما، جاسم غضبانپور و جوزف کودلکا هویت مستقل خود را هنگام عکاسی فیلم حفظ کردهاند. همچنین از مقایسة عکسهای آنها میتوان نتیجه گرفت که عکسها دارای درونمایه و خصلتهایی مشابه با گونة مستند اجتماعی هستند و این دو عکاس به موضوعی که پیش از تولید فیلم از آن عکاسی میکردند گرایش دارند.http://www.bagh-sj.com/article_140739_6f3899a6e38a12c41db52c9e39aa544d.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810320211222Saqakhaneh of Ardabil – Suleiman Shah Mosque through Time and Historyسقاخانه اردبیل - مسجد سلیمان شاه در گذر زمان414814074010.22034/bagh.2021.283919.4872FAشهره جوادیاستادیار گروه مطالعات عالی هنر،پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.رضوان قلیزاده طیاردانشجوی کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.0000-0001-6429-8510Journal Article20210429<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Problem statement:</span></span><span lang="EN-GB"> Due to socio-political changes, modernist actions, and uncalculated reconstructions, Iranian rituals, and religious places have been affected by distortion in the expression of identity, as well as deviations in the influential thoughts on construction. This effect is so much so that in some studies, even with the advent of a new redefinition, the essence of the subject has become contaminated with concepts and over time those concepts have changed and replaced the original beliefs. The city of Ardabil holds hidden and obvious signs of these changed identities in terms of historical, political, and ancient ritual experiences. Due to its establishment in the same era of Shah Ismail Safavid, which was a turning point in Iran, and its adjacency to the tomb of Sheikh Safi al-Din, the Saqakhaneh shrine can be examined for its construction process, and the environmental features surrounding the building. </span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research objective: </span></span><span lang="EN-GB">The present study aims to investigate the effect of rituals and historical archetypes on the choice of location for places of worship. </span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research method:</span></span><span lang="EN-GB"> The research is qualitative with a descriptive-analytical framework, and data collection was done by bibliographic, as well as field studies. Field studies included face-to-face interviews with the locals, who knew the history of the place in question. This study hypothesized that the choice of the construction site of temples was under the influence of ancient beliefs, i.e. pre-Zoroastrian beliefs and rituals that emphasized and relied on the presence of natural elements such as water and trees near temples. </span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Conclusion:</span></span><span lang="EN-GB"> Finally, the obtained results showed that the hypothetical patterns for the construction of religious buildings in the Mehr and Anahita religions comply with the environmental and physical criteria of the Saqakhaneh shrine.</span>بیان مسئله: مکانهای آیینی ایران در اثر تغییر و تحولات سیاسی-اجتماعی، اقدامات تجددگرایانه و بازسازیهای حساب نشده، دچار تحریف در بیان هویت و نیز انحراف در راستای فکری تأثیرگذارنده برای ساخت بنا شدهاند. به طوریکه در برخی نمونههای مطالعاتی حتی با ظهور بازتعریفی جدید، اصل موضوع دچار آلودگی مفاهیم شده و به مرور زمان آن مفاهیم تغییریافته جایگزین بنیانهای اعتقادی اصیل شدهاند. شهر اردبیل به لحاظ تجربة تاریخی، سیاسی و آیینی کهن نشانههایی از این هویتهای تغییریافته را به صورت نهان و آشکار در خود دارد. عبادتگاه سقاخانه در این شهر به علت همعصری زمان احداث آن با پایهگذاری حکومت شاه اسماعیل صفوی که دورة عطف و تغییر اعتقادی در سرزمین ایران محسوب میشود و نیز به لحاظ جایگاه مکانی بنا که با مجموعة تاریخی بقعه شیخ صفیالدین همجوار انتخاب شده، قابلیت بالقوهای برای بررسی چگونگی احداث و مطالعة ویژگیهای محیطی پیرامون بنا را داشت.<br />هدف پژوهش: پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان تأثیر آیینها و کهنالگوهای تاریخی جهت تصمیمگیری برای انتخاب موقعیت بنای عبادتگاهها، اقدام به مطالعه موضوع کرد.<br />روش پژوهش: رویکرد مطالعه در این پژوهش از نوع کیفی و چهارچوب آن در قالب توصیفی- تحلیلی نگاشته شده و جمعآوری اطلاعات با شیوة کتابخانهای به همراه تحقیق میدانی انجام شده است. این تحقیقات بهصورت انجام مصاحبههای حضوری از افراد محلی که مطلع به تاریخ و گذشته مکان موردنظر بودند، صورت گرفت. در این پژوهش، فرضیه بر این مبنا استوار بود که انتخاب محل احداث معابد تحت تأثیرات اعتقادات کهن یعنی باورها و آیینهای پیش از زرتشت که به حضور عناصر طبیعی مانند آب و درخت در جوار پرستشگاهها تأکید و تکیه دارد.<br />نتیجهگیری: نتایج به دستآمده نشان داد که الگوهای مفروض برای احداث بناهای عبادی در آیین مهر و آناهیتا، انطباق با معیارهای محیطی و ظاهری بنای عبادتگاه سقاخانه را داراست.http://www.bagh-sj.com/article_140740_6364193f73904008ffa4a1a40494467f.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810320211222Middle-Class Housing Analysis in the Second Pahlavi Period Based on the Shape Grammar
(Case Study: Narmak Neighborhood and Ekbatan Town of Tehran)تحلیل مسکن طبقۀ متوسط دورۀ پهلوی دوم براساس دستور زبان شکل (مطالعۀ موردی: محله نارمک و شهرک اکباتان تهران)496414074110.22034/bagh.2021.239803.4608FAسارا غلامیپژوهشگر دکتری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.0000-0002-2706-8967جمال الدین سهیلیدانشیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.0000-0002-2645-8912کمال رهبری منشاستادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.0000-0002-3881-5585Journal Article20200716<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">Problem statement</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">: The social and cultural areas of Iran have undergone extensive changes during the second Pahlavi era. One of the most important influential indicators in these developments is modernism in the intellectual society system. The formation of a new middle-class in the second Pahlavi period is a sign of modernism achievements. Even the housing types of this social class also reflect their fundamental changes during this period. The present article intends to model the new middle-class housing of the second Pahlavi and suggests new models for contemporary middle-class housing.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">Research objective:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;"> This research seeks to achieve new middle-class housing rules in the second Pahlavi period by using grammar and develop a variety of design patterns in the housing of today’s middle classes. In this regard, Narmak neighborhood from the middle period and Ekbatan town from the last period of the second Pahlavi were selected as a sample community and were evaluated according to the socio-cultural indicators of housing.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">Research method:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;"> The basis of this qualitative research method is interpretive history; at the beginning of this article, during a historiographical study, the effect of social classes on the structure of houses has been studied, and then the physical-spatial dimensions of houses have been discussed by the descriptive-analytical method. The method of data analysis in this research is shape grammar. The information required in this research has been collected through field observations, library studies, and documentation.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;">Conclusion:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.45pt;"> According to the results of the research, the components of the houses of this period have been influenced by modern Western ideas and architecture and have undergone fundamental changes in comparison with the traditional housing of Tehran. The micro-spaces of the dwellings are reduced to a minimum and follow a basic shape grammar: arrangement of spaces in these houses is based on the location of a basic element. The basic shape was considered to be multipurpose spaces (living and dining areas) and then other spaces were added to the basic shape based on a set of rules. Finally, based on the algorithmic process of shape grammar led to the creation of various patterns for the modern housing design.</span>بیان مسئله<strong>: </strong>عرصههای اجتماعی و فرهنگی ایران شاهد تحولات وسیعی در دوران پهلوی دوم بوده است. یکی از مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار در شکلگیری این تحولات، ورود مدرنیسم در نظام فکری جامعه و شکلگیری طبقه متوسط جدید در آن دوره است؛ بالطبع گونههای مسکن ظهور یافته این طبقه اجتماعی نیز در این دوره دستخوش تغییرات اساسی شد. نوشتار حاضر بر آن است تا ضمن الگوبرداری از مسکن طبقه متوسط جدید پهلوی دوم، الگوهایی نوین جهت مسکن طبقه متوسط معاصر پیشنهاد نماید.<br />هدف پژوهش<strong>:</strong> این پژوهش در صدد است با استفاده از دستور زبان شکل، که بر پایه به کارگیری معناشناسانه زبان شکل است، به قوانین حاکم بر کالبد گونههای مسکن طبقه متوسط جدید جامعه در دوره پهلوی دوم دست یابد و از این طریق، الگوهای طراحی متنوعی در مسکن اقشار متوسط امروز جامعه خلق نماید. در این راستا، کوی نارمک از دوره میانی و شهرک اکباتان از دوره پایانی پهلوی دوم به عنوان جامعه نمونه انتخاب و با توجه به شاخصهای اجتماعی- فرهنگی مسکن مورد ارزیابی قرار گرفت.<br />روش پژوهش<strong>: </strong>اساس روش این تحقیق کیفی، تاریخی- تفسیری است؛ در ابتدای این تحقیق، طی یک بررسی تاریخنگارانه به تأثیر طبقات اجتماعی بر ساختار خانهها پرداخته شده است و سپس با روش توصیفی- تحلیلی، ابعاد کالبدی- فضایی خانهها مورد بحث قرار گرفته است. روش تحلیل دادهها در این پژوهش، دستور زبان شکل است. اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از طریق مشاهده و بررسیهای میدانی، مطالعات کتابخانهای و اسنادی جمعآوری گردیده است.<br />نتیجهگیری<strong>: </strong>براساس نتایج تحقیق، اجزاء خانههای این دوره تحت تأثیر تفکرات و معماری مدرن غرب بودهاند و در مقایسه با مسکن سنتی تهران دستخوش تحولات اساسی شدهاند. ریزفضاهای مسکن به حداقل کاهش یافته و از یک دستور زبان شکلی پایه پیروی میکنند: چگونگی قرارگیری فضاها در این خانهها براساس جانمایی یک عنصر پایه است. شکل پایه، فضاهای درهم (عرصههای نشیمن و ناهارخوری) در نظر گرفته شد و سپس سایر فضاها براساس مجموعهای از قوانین، به شکل پایه اضافه شد. در انتها براساس فرایند الگوریتمی دستور زبان شکل، با بهرهگیری از درخت تصمیمگیری، به خلق الگوهای متنوعی برای طراحی مسکن امروزی انجامید.http://www.bagh-sj.com/article_140741_9de2bee34ffce10ed03a319bdde072a6.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810320211222Semiotics as a Framework for Reading and Writing Landscapeنشانهشناسی به عنوان چارچوبی برای خوانش و نگارش منظر657414074310.22034/bagh.2021.278517.4852FAشینا ص برنجیدانشجوی دکتری معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0003-1211-0533مجتبی انصاریدانشیار گروه معماری دانشکدة هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-5085-8684محمدرضا بمانیاناستاد گروه معماری دانشکدة هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0001-7230-5186مسعود حسنیاستادیار دانشکدة علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20210406<strong>Problem statement</strong>: Modern semiotics has opened new avenues for research in various fields of science, and it has expanded the process of analysis in different branches by providing models. It seems that semiotics can provide a framework for landscape architects.
<strong>Research objective</strong>: This research seeks to discover the relationship between semiotics and landscape architecture to develop a framework for the analysis and design of landscape architecture based on semiotics.
<strong>Research method</strong>: This article employs the comparative method to analogize a landscape to a text and semiotics to a text analysis tool. Using a descriptive-analytical method, it examines and analyzes the basic concepts, opinions, and divisions of experts in the field of semiotics and proposes combined models for analysis and design.
<strong>Conclusion</strong>: Preparing a mixed three-dimensional model, which studies thephysical, semantic and audience-based dimensions of the landscape in relation to each other for landscape studies, based on the Peirce and Hjelmslev models, is one of the findings of the study. It has also applied Wang’s extended model of Hjelmslev in studies of physical and Meaning dimensions. It is a three-step pattern for finding the meaning of a landscape or giving it meaning.<strong>بیان مسئله</strong>: علم نشانهشناسی نوین در عرصههای مختلفی از علوم، دریچههای جدیدی باز کرده و فرایند تحلیل را در شاخههای مختلف با ارائة الگوهایی بسط داده است. به نظر میرسد نشانهشناسی میتواند چارچوبی در اختیار معماران منظر قرار دهد.
<strong>هدف پژوهش</strong>: این پژوهش با مراجعه به مبانی نشانهشناسی در پی یافتن نسبت بین نشانهشناسی و معماری منظر است تا از این طریق به الگویی برای تحلیل و طراحی معماری منظر برسد.
<strong>روش پژوهش</strong>: این مقاله از روش تطبیق لنزی برای قیاس منظر بهعنوان یک متن و نشانهشناسی بهعنوان ابزار تحلیل متن بهره میبرد و با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و تحلیل مفاهیم پایه، نظرات و تقسیمبندیهای افراد صاحبنظر در عرصة نشانهشناسی میپردازد و الگوهایی ترکیبی برای تحلیل و طراحی پیشنهاد میکند.
<strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong>: از یافتههای این پژوهش پیشنهاد الگوی سهوجهی ترکیبی برگرفته از الگوی پیرس و الگوی یلمزلف برای مطالعات منظر است که کالبد، معنا و مخاطب منظر را در ارتباط با یکدیگر مورد مطالعه قرار میدهد. همچنین در مطالعات مربوط به کالبد و معنا، الگوی بسطدادهشدة یلمزلف توسط وانگ را عملیاتی کرده، که الگوی سه مرحلهای برای یافتن معنای منظر یا معنابخشی به آن است.http://www.bagh-sj.com/article_140743_fabbd261954a47674675e5c4a722372c.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810320211222Renovation of “Traditional Turkish Painting Art” in a New Way
in Contemporary Turkey (from 1900 onward )باززایی نگارگری با زبان نو در ترکیۀ دوران معاصر (از 1900 تا کنون)758814074410.22034/bagh.2021.261576.4733FAسارا فرحمند دروپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، ایران.حجت امانیدکتری تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20201212 <br /><strong>Problem Statement:</strong> From the end of the Ottoman Empire, the process of modernization in the social, economic, military, and artistic fields began in Turkey, and during the Republic, there was widespread propaganda to encourage Turkish artists to use the achievements of Western art. This led to the marginalization of traditional arts, including Ottoman painting. In recent decades, however, we have seen the re-approach of many Turkish artists in Ottoman painting, which seems to have a new language and has been formed for different purposes from the past.<br /><strong>Research Objectives:</strong> This study attempt to examine the influence of Turkish contemporary art on the characteristics of Ottoman traditional painting.<br /><strong>Research Method:</strong> In this article, a historical-analytical study on traditional Turkish painting was made, with reference to historical documents and study of works of prominent artists in the field of using Ottoman painting elements.<br /><strong>Conclusion:</strong> The tendency towards traditional arts, which began with the creation of nationalist movements, social will, and the encouragement of artistic institutions, caused many artists to take a new approach to traditional painting to revive national culture, achieve identity, and access a new language to express social and political issues. Comparison of these works in terms of content and structure with previous works showed that unlike traditional painting, which served to express court events and illustrate literary and historical texts, contemporary works, despite being influenced by the structure and visual components of the past, are more concerned with expressing political, social and everyday issues. In addition, the characteristics of contemporary painting have influenced other new media such as installation, animation, film, etc.بیان مسئله<strong>:</strong> از اواخر امپراتوری عثمانی روند مدرنسازی در کلیة زمینههای اجتماعی، اقتصادی، نظامی و هنری در ترکیه آغاز شد و در دوران جمهوری تبلیغات وسیعی جهت تشویق هنرمندان ترک به استفاده از دستاوردهای هنر غرب به راه افتاد. این مسئله سبب شد هنرهای سنتی از جمله نگارگری عثمانی به حاشیه رود. با این وجود در دهههای اخیر شاهد گرایش دوبارة بسیاری از هنرمندان ترک به نگارگری بودهایم که به نظر میرسد زبانی نو دارد و با اهداف متفاوتی از دوران گذشته شکل گرفته است.<br />هدف پژوهش<strong>:</strong> بررسی تأثیرپذیری هنر معاصر ترکیه از شاخصههای نگارگری سنتی عثمانی.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> شیوة تاریخی-تحلیلی با رجوع به اسناد تاریخی و مطالعة آثار هنرمندان شاخص در زمینة استفاده از عناصر نگارگری عثمانی.<br />نتیجهگیری<strong>:</strong> گرایش به هنرهای سنتی که با ایجاد جنبشهای ملیگرایی، خواست اجتماعی و تشویق نهادهای هنری آغاز شد، موجب شد تا هنرمندان بسیاری در پی احیای فرهنگ ملی و دستیابی به هویت و نیز با فرض دستیافتن به زبانی نو جهت بیان مسائل روز، رویکردی دوباره به هنر نگارگری داشته باشند. مقایسه این آثار از لحاظ محتوا و ساختار با آثار گذشته نشان داد که برخلاف نگارگری سنتی که در خدمت بیان رویدادهای درباری و تصویرسازی متون ادبی و تاریخی بود، آثار معاصر بهرغم تأثیرپذیری از ساختار و مؤلفههای تصویری گذشته، بیشتر در پی بیان موضوعات سیاسی، اجتماعی و روزمره برآمده است. علاوه بر این، شاخصههای نگارگری در دوران معاصر بر رسانههای جدید دیگری چون چیدمان، انیمیشن، فیلم و ... نیز تأثیر گذاشته است.http://www.bagh-sj.com/article_140744_e54bbc36b96b00b092dfa785a05e62d7.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810320211222Recognition of Several Iranian Painting Genres as Islamic Art through the Discourse of Dominant Powerبازشناسی گونههای از نقاشی ایران بهمثابه هنر اسلامی تحت گفتمان قدرت حاکم899814074510.22034/bagh.2021.263174.4741FAفهیمه زارع زادهاستادیار گروه هنر اسلامی، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0001-8843-0547Journal Article20201222<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Problem statement</span></span><span lang="EN-GB">: Over the last 40 years, the Islamic Republic of Iran has always attempted to deepen the concept of “Islamic Art” in painting to exploit it for reinforcing its conceptual discourse. Hence, some painting genres have been categorized as Islamic art. Such genres may be remnants of previous centuries (Miniature, Illumination, Gol-o-Morgh, New Miniature and Qahvekhane’i paintings) or originate from sociopolitical events of the era with their idiosyncratic content and aesthetics. However, all of them have a similar representation in people’s minds.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research objective:</span></span><span lang="EN-GB"> This study aims to identify articulated predications that convey Islamic meaning according to the regime’s discourse.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research method:</span></span><span lang="EN-GB"> This study employed Laclau and Mouffe’s discourse analysis as well as qualitative content analysis to identify all discourse elements of stated genres. </span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Conclusion:</span></span><span lang="EN-GB"> The findings revealed that the genres of Iranian painting, traditional painting, revolutionary painting, and ‘<em>holy defense’</em> painting respectively have the following predications: 1) revelatory, mystical, and epic; 2) moral, spiritual, and divine; 3) ideological, propagandistic, and justice-oriented; 4) idealistic, value-based, and resilience. The said predications are centered on the pivotal discourse of the dominant power, i.e., Shia Islam; therefore, all of them can be categorized as Islamic art. In different conceptual realms of historic–civil Islam, each of the said genres, theological–didactic Islam, ideological-sovereign Islam, and political-ideological Islam, has enriched other discourse predications and helped achieve different political goals.</span>بیان مسئله:<strong> </strong>طی چهل سال اخیر نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در نظر داشته تا با ژرفابخشی به مفهوم واژگان هنر اسلامی در نقاشی، از این مکانیسم بصری بهره بهینهای ببرد و مبتنی بر آن توان معنادهی به گفتمان خویش را تحکیم کند. این موضوع سبب اطلاق عنوان هنر اسلامی به گونههایی از نقاشی شده است. گونههایی که چه به یادگارمانده از سدههای پیشین تاریخی (در پنج گرایش نگارگری، تذهیب، گلومرغ، نگارگری نو و نقاشی قهوهخانهای) و چه نشأت گرفته از رویدادهای سیاسی-اجتماعی همین دوران، اگرچه دارای محتوا و اصول زیباییشناختی مختص به خویش هستند، لیکن همگی تقریباً یکسان و مشابه در اذهان عامه تجلی مییابند.
هدف پژوهش: بر همین اساس، پژوهش حاضر در پی کسب شناخت دالهایی برآمده که تحت گفتمان نظام در این گونهها به نحوی مفصلبندی شدهاند تا دلالتگر معنایی اسلامی باشند.
روش پژوهش: بر مبنای نظریه گفتمان لاکلا و موفه و تحلیل کیفی محتوایی تلاش شده تا تمامی عناصر گفتمانی گونههای مورد بحث مشخص شوند.
<strong>نتیجه</strong><strong>گیری</strong>: بررسیها نشان میدهند که گونههای «نقاشی ایرانی»، «نقاشی سنتی»، «نقاشی انقلاب» و «نقاشی دفاع مقدس» به ترتیب دارای دالهای: 1. اشراقی، عرفانی و حماسی 2. اخلاقی، معنوی و الوهی 3. عقیدتی، تبلیغی و حقطلبانه 4. ارزشی، آرمانی و پایدارمدارانه هستند. دالهایی که چون همگی حول دال مرکزی گفتمان قدرت یعنی اسلام شیعی سامان یافتهاند، بنابراین سبب پنداشته شدن همگی این گونهها تحت عنوان هنر اسلامی شدهاند. به گونهای که هریک در ساحتهای معنایی متفاوت از اسلام تاریخی-تمدنی، اسلام دینی-تعلیمی، اسلام حاکمیتی و اسلام سیاسی نهتنها منجر به پربارشدن و تجلی سایر دالهای گفتمانی نظام شدهاند، بلکه تحققبخش اهداف سیاسی گوناگونش نیز بودهاند.http://www.bagh-sj.com/article_140745_3ad8dcc4c787261e98bb7cb358e1197f.pdf