پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810220211122The Freezing of Melancholic Ruins: A Psychological Analysis of Themes in Iran Darroudi's Third Period of Artworksانجماد ویرانههای مالیخولیایی: تحلیل روانشناختی مضامین نقاشیهای دورۀ سوم ایران درودی51213923010.22034/bagh.2021.273137.4803FAعبدالله آقائیاستادیار گروه هنرهای تجسمی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.راضیه جعفریدانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران.0000-0003-4493-4705Journal Article20210213<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="font-size: 11.0pt;">Problem statement:</span></span><span lang="EN-GB"> Between the 1970s to 1980s, the “Freezing Period” is one of the most prominent periods in Iran Darroudi's career. "Loss" is a recurring themes of the works of this period. This paper intendsed to shed light on an aspect of the latent content in these artworks using a psychological approach and theoretically expanding two concepts: "mourning" and "melancholia."</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="font-size: 11.0pt;">Research objective:</span></span><span lang="EN-GB"> This paper gives a psychological interpretation of how “loss-related” forms and themes have been applied in Iran Darroudi's Third Period of artworks.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="font-size: 11.0pt;">Research method:</span></span><span lang="EN-GB"> This paper is a descriptive-analytical investigation of form and theme in the artworks ofIran Darroudi in the Third Period, from the late '70s to '80s. The study used the library approach for data collection. </span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="font-size: 11.0pt;">Conclusion:</span></span><span lang="EN-GB"> Darroudi's works in the "freezing period" present an interwoven embodiment of personal losses<span class="Black"> (the death of loved ones)</span> and social-historical losses <span class="Black">(lost glory of the homeland)</span>, and the artist has visualized her desire to preserve and immortalize the lost object in various forms. The image of "ruins" on an eternal horizon, the predominant element in Darroudi's works in this era, gives robust references to "homeland" and representation of "losing" it. The artist has tried to "immortalize" and "eternalize" the lost objects by freezing forms behind a curtain of ice. These representations involve streaks ofarchaism discourse remaining from the Pahlavi era as well as the effect of the death of loved ones, self-exile, and the imposed war with Iraq in the 1980s. The recurrence of the attachment between the concepts of "death," "ruins," "homeland," "eternalness," and "eternity" in the context of these artworks implies some sort of "melancholic mourning." In this regard, Darroudi's works in the Freezing Period can be interpreted as in line with the embodiment of a type of "aesthetics of loss".</span>بیان مسئله: «دورة یخبندان» از مهمترین دورههای کاری «ایران درودی» است. دورهای که از اواخر دهة پنجاه آغاز و تا دهة شصت ادامه مییابد. «ازدستدادن» و «فقدان» از مضامین تکرارشوندة آثار این دوره هستند. در این مقاله با اتخاذ رویکردی «روانشناختی» و با بسط نظری مفهوم «سوگ» و «مالیخولیا» کوشش شده است پرتویی بر وجهی از محتوای مستتر در این آثار افکنده شود. ازاینرو با تمرکز بر مشابهتهای فرمی و موضوعی نقاشیهای این دوره، «چگونگی» تجسم «سوگِ مالیخولیایی» در این آثار بررسی شده است.
هدف پژوهش: این مقاله از منظری روانشناختی در پی تفسیری بر «چگونگی» کاربستِ فرمها و موضوعهای ناظر بر مفهوم «فقدان» در آثار دورة سوم ایران درودی است.
روش پژوهش: در این مقاله به روشی توصیفی-تحلیلی به بررسی فرم و موضوع در آثار دورة سوم (اواخر دهة پنجاه و دهة شصت) ایران درودی پرداخته شده است و دادهها به شیوة «کتابخانهای» گردآوری شدهاند.
نتیجهگیری: در آثار دورة «یخبندان» درودی، تجسمِ خسرانهای شخصی (مرگ عزیزان) و اجتماعی-تاریخی (شکوهِ ازدسترفتة وطن) به هم آمیختهاند و تمنای نقاش در حفظ و جاودانکردن ابژة ازدسترفته به اشکال گوناگون تجسمیافته است. تصویرِ «ویرانهها» در افقِ بیکران˚ که ساختار غالب آثار این دوران را تشکیل میدهند، واجدِ ارجاعاتی مؤکد به «وطن» و بازنمایی «ازدستدادن» آن است. در این آثار برای «جاودانی» و «ابدی» نمودن ابژههای ازدسترفته، فرمها در پردهای از یخ قرارگرفته و منجمد شدهاند.در این بازنماییها علاوه بر تأثیر مرگ عزیزان، تبعید خودخواسته از وطن و جنگ تحمیلی دهة 60، رگههایی از گفتمان «باستانگرایی» بازمانده از دوران پهلوی نیز مشهود است. تکرارِ پیوندِ مفاهیمی مانند «مرگ»، «ویرانه»، «وطن»، «جاودانگی» و «ابدیت» در زمینة این آثار دلالت بر نوعی «سوگ مالیخولیایی» دارد؛ در این زمینه میتوان آثار دورة یخبندان درودی را در امتداد تجسمگونهای «زیباشناسی فقدان» تعبیر کرد.http://www.bagh-sj.com/article_139230_98708a96692a2cf236c0d528b5b1eed2.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810220211122Explaining the Similarity of the Work of Art with the Universe through Theosophical Criticismتبیین مفهوم همانندی اثر هنری با جهان هستی براساس نقد حکمی132413126210.22034/bagh.2021.268864.4771FAجواد آقاجانی کشتلیپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.حبیب الله صادقیاستادیار، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.مهدی پوررضائیاناستادیار، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.Journal Article20210118<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="font-size: 11.0pt;">Problem statement:</span></span><span lang="EN-GB"> Theosophical criticism has been developed from the Iranian thinker's and sages' opinions. There are scattered discussions and rules about art and the artist in the views of Iranian thinkers and philosophers. The theosophical criticism is criticizing artworks by these criteria; extracted rules and regulations from ancient Iranian mystical philosophical wise sources. The lack of written sources on art criticism using the views of Iranian sages and mystics highlights the need for this research. In this research, two questions have been answered: First, what is the concept of imitation of an artwork expressed from the real world based on theosophical criticism? How is the similarity of artwork with the eternal world expressed through the lens of theosophical criticism?</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="font-size: 11.0pt;">Research objective:</span></span><span lang="EN-GB"> This study attempts to present Iranian scholars' views in art and art criticism on the issue of compatibility and similarity of work with the world. This article deals specifically with the similarities between a work of art and the universe <span class="Black">(whether modeled on natural resources or the eternal universe.)</span>. </span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="font-size: 11.0pt;">Research method:</span></span><span lang="EN-GB"> In terms of purpose, this study is a kind of basic theoretical research and in terms of nature, it is a qualitative study using content analysis.The method of data collection in this study is bibliographic. The sample of this study is the poetic works of Iranian mystics and sages, which belong to the post-Islamic period from the texts of the fifth to ninth centuries AH.Due to the multiplicity of mystical wise sources, five divans of poetic texts were selected as a sample through the purposive sampling method.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="font-size: 11.0pt;">Conclusion: </span></span><span lang="EN-GB">The results of the research have shown that the closer the work of art is to the source of nature or the more it is in harmony with the world of creation, the more beautiful, ideal, and better it is.The more an artist can align his work with the real world using the example of the universe, the more artistic he is.The artist must be a man of humor and imitation. He must have the power to draw and illustrate the real and strange world.</span>بیان مسئله: نقد حکمی هنر، برخاسته از آرای اندیشمندان و حکیمان ایرانی است. در آرای حکیمان و فیلسوفان ایران به صورت پراکنده، مباحث و قواعدی دربارة هنر و هنرمندی وجود دارد. نقد حکمی هنر برآن است تا با استفاده از این معیارها، قواعد و قوانین حاکم مستخرج از منابع کهن حکمی، عرفانی و فلسفی ایران، به نقد آثار هنری بپردازد. کمبود منابع مدون دربارة نقد هنری با استفاده از آرای حکما و عرفای ایران، ضرورت انجام این پژوهش را مشخص میکند. در این پژوهش به دو پرسش پاسخ داده شده است: یکم، براساس نقد حکمی، مفهوم همانندی اثر با عالم سرمدی چگونه بیان شده است؟ و دوم، بر اساس نقد حکمی، مفهوم تقلید اثر هنری از جهان واقع چگونه بیان شده است؟
هدف پژوهش: هدف از نوشتن این مقاله، دستیابی به آرای حکمای ایران در زمینة هنر و نقد هنری و به طور خاص در مورد مبحث تطابق و همانندی اثر با جهان هستی است. در این مقاله به طور خاص به مباحث همانندی اثر هنری با جهان هستی (چه الگوبرداری از منابع موجود در طبیعت و چه عالم سرمدی) پرداخته شده است.
روش پژوهش: این مقاله از نظر هدف، بنیادی - نظری است. از نظر ماهیت در زمرة تحقیقات تحلیل محتوای کیفی به شمار میآید. روش گردآوری اطلاعات، صرفاً کتابخانهای است. جامعة پژوهش، آثار منظوم عرفا و حکمای ایران متعلق به پس از اسلام و از میان متون قرون پنجم تا نهم هجری است. به دلیل تعدد و تکثر در منابع حکمی و عرفانی، تعداد پنج دیوان از متون منظوم به عنوان نمونه و براساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داده است، اثر هنری هرچه به منبع طبیعت نزدیک باشد، یا به عبارتی با جهان خلقت تطابق بیشتری داشته باشد، زیباتر، ایدهآلتر و بهتر است. هرچه هنرمند بتواند با الگوگرفتن از جهان خلقت اثر خود را مطابق با جهان واقع بسازد، هنرمندتر است. هنرمند باید اهل محاکات و تقلید باشد. او باید قدرت ترسیم و مصورکردن جهان واقع و طبیعت را داشته باشد.http://www.bagh-sj.com/article_131262_7bbdf342373867396733f3b179bbc24e.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810220211122Evaluation of Effective Physical-Spatial Patterns in Creation of the Vernacular Housing Texture of Sufian Neighborhood in Boroujerd, Iranارزیابی الگوهای سازندۀ کالبدی-فضایی تأثیرگذار در بافت مسکن بومی محلۀ صوفیان شهر بروجرد253813925510.22034/bagh.2021.269404.4779FAپدرام حصاریاستادیار و عضو هیئت علمی دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه تربت حیدریه، ایران.0000-0002-8883-3271مهدی زندیهدانشیار و عضو هیئت علمی دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.فرهاد چگنیکارشناسارشد معماری، دانشگاه جندیشاپور، دزفول، ایران.Journal Article20210125<strong><span lang="EN-GB">Problem statement:</span></strong><span lang="EN-GB"> Absence of identity, lack of attachment to a place, and ignorance of history, nature, and climate, have created diverse problems for the architecture of different regions. A practical solution to improve the architectural condition is to study the vernacular architecture and the original architectural patterns in every region. The vernacular architecture reemphasizes the valuable architectural and cultural background of that region. In addition, the recognition and introduction of architectural patterns can resolve many cultural, social, and developmental needs in that region. Some places in the geographical area of Iran, despite their rich architectural background and valuable buildings, are less known and studied. Boroujerd city in Lorestan province is one of these areas.</span><br /><strong><span lang="EN-GB">Research objective:</span></strong><span lang="EN-GB"> This study aims to identify and categorize the physical-spatial factors used in vernacular buildings of the Sufian neighborhood in Boroujerd and to evaluate their impact on vernacular buildings.</span><br /><strong><span lang="EN-GB">Research method:</span></strong><span lang="EN-GB"> A combination of two research methods was used in two steps in this study. In the first step, the descriptive-analytical method was used to understand the physical-spatial patterns. In the second step, the TOPSIS method was used to evaluate the recognized patterns. Moreover, bibliographic research using related documents and resources, field observations, and questionnaires were used as the research tools.</span><br /><strong><span lang="EN-GB">Conclusion: </span></strong><span lang="EN-GB">This study seeks to identify the spatial-physical patterns used in vernacular housing of the Sufian neighborhood. These patterns include spatial building components, decorations, building materials, and climatic features. Finally, using a questionnaire and TOPSIS method, it is determined that the most significant physical-spatial patterns in vernacular housing of the Sufian neighborhood in Boroujerd are the building materials and construction techniques.</span><br />Conclusion: The result of this study is the classification of physical-spatial patterns of constructions of buildings in Boroujerd city, which include spatial constituent elements, decorations used in native buildings, building materials of different parts of the building and effects A climate is created in the emergence of indigenous buildings in the Sufi neighborhood of Boroujerd, and finally the most important patterns are identified separately using the TOPSIS method.<strong>بیان مسئله:</strong> بیهویتی و عدم تعلق به مکان در کنار عدم توجه به تاریخ، طبیعت و اقلیم، معماری را با مشکلات عدیدهای روبهرو کرده است که باید برای حل این مشکل چارهای پیدا کرد. یکی از راههای بهبود شرایط معماری شناخت معماری بومی هر منطقه و الگوهای شکلگرفته و بهکار رفته در معماری بومی آن منطقه است. معماری بومی هر منطقه، گواه بر پیشینة معماری و ارزش فرهنگی آن منطقه و شهر است و تلاش در جهت شناسایی و معرفی الگوهای معماری آن منطقه به همگان، میتواند زمینهای برای مرتفع ساختن بسیاری از نیازهای فرهنگی، اجتماعی و توسعهای معماری باشد. در محدودة جغرافیای ایران، مناطقی وجود دارند که با وجود سابقة غنی در معماری و دارا بودن بناهای ارزشمند، به خوبی شناخته و معرفی نشدهاند. شهر بروجرد در استان لرستان یکی از این مناطق است.<br /><strong>هدف پژوهش:</strong> هدف از انجام این پژوهش شناسایی و دستهبندی کردن عوامل کالبدی- فضایی بهکاررفته در بناهای بومی محلة صوفیان شهر بروجرد و ارزیابی تأثیرگذاری آنها در بناهای بومی است.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> روش انجام پژوهش به صورت ترکیبی و در دو مرحله است. در مرحلة اول برای بهدستآوردن الگوهای کالبدی-فضایی از روش تحلیلی-توصیفی استفاده شده است. در مرحلة دوم و پس از شناخت و برای ارزیابی الگوها از روش تاپسیس استفاده میشود. همچنین ابزار مورد استفاده در این پژوهش اسناد و منابع کتابخانهای، مشاهدات میدانی و پرسشنامه است.<br /><strong>نتیجه</strong><strong>گیری:</strong> این پژوهش ابتدا به دنبال مشخص کردن الگوهای کالبدی فضایی بهکاررفته در مسکن بومی محلة صوفیان که شامل عناصر سازندة فضایی، تزیینات بهکاررفته در بناهای بومی، مواد و مصالح سازندة قسمتهای مختلف بنا و تأثیرات اقلیمی است و در نهایت با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش تاپسیس مشخص میشود شاخصترین الگوی کالبدی فضایی مسکن بومی محلة صوفیان بروجرد، مواد و مصالح سازندة بناها و تکنیک ساخت است.http://www.bagh-sj.com/article_139255_d30601ba6354c06bbd64e491f8ec6217.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810220211122Deconstruction of the Tower of Babel
Reading the Painting of the Tower of Babel by Pieter Bruegel
through the Lens of Derridaواسازی برج بابل خوانش نقاشی «برج بابل»، اثر «پیتر بروگل» با تکیه بر آرای دریدا395213923410.22034/bagh.2021.272436.4795FAمژگان ارباب زادهدکتری پژوهش هنر، هیئت علمی گروه گرافیک و نقاشی، دانشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.Journal Article20210208<strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.1pt;">Problem statement:</span></strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.1pt;"> There is a consensus in the history of art that Peter Bruegel’s works are allegorical reflecting contradictory semantic implications. Bruegel’s the Tower of Babel, while being a visual representation of the mythological-religious narrative of the painting, has multiple and contradictory readings. Jacques Derrida, one of the poststructuralist theorists, has analyzed this narrative using a deconstructive approach and in contrast with the philosophical tradition of the originality and unity of meaning.</span><br /><strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.1pt;">Research method:</span></strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.1pt;"> Using Derrida’s poststructuralist approach, this study attempts to examine the different aspects of the Tower of Babel Bruegel in its historical<strong> </strong>context. To this purpose, we analyzed and interpreted the existing documents and sources using structural analysis.</span><br /><strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.1pt;">Research objective: </span></strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.1pt;">This study aims to provide a polyphonic and fluid interpretation in line with the developments of contemporary criticism and aesthetics. By rejecting the definite meaning of the work, this research seeks to answer these questions: What is the relationship between the painting structure of the Tower of Babel and extra-textual factors? What semantic aspects do emerge in the deconstructive critique of the work? How does the interpretive reading of the work relate to the orientation of contemporary criticism?</span><br /><strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.1pt;">Conclsion</span></strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.1pt;">: By revealing multiple contradictions and layers of meaning, deconstructive critique of the work shows that painting is at the same time a metaphorical image of the failure, inability, and decline of the political power of the contemporary government in the time of the painter in the historical context. At the same time, it reflects a positive embodiment of the construction of a utopia developed by human activity and effort aligned with the cultural and social context of the work. By rejecting holistic and absolute interpretations, the polyphonic interpretation can be considered as a manifestation of the pluralistic nature of contemporary critical action in the field of art.</span><strong>بیان مسئله:</strong> آثار پیتر بروگل اغلب به عنوان آثاری تمثیلی<sup> </sup>و با دلالتهای معنایی متناقض در تاریخ هنر مورد اتفاق نظرند. نقاشی برج بابل بروگل در عین اینکه بازنماییای بصری از روایت اسطورهای-مذهبیِ برج بابل است، تفاسیر چندگانه و متناقضی را نیز پدیدار میسازد. ژاک دریدا از نظریهپردازان پساساختارگرا، روایت برج بابل را با رویکرد واسازانه و در ضدیت با سنت فلسفیِ اصالت و یگانگی معنا مورد تحلیل قرار داده است.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش میکوشد با استفاده از رویکرد پساساختارگرایانة دریدا، با تجزیه و تحلیل ساختاری و تفسیر اسناد و منابع موجود، جنبههای مختلف اثر برج بابل بروگل را با توجه به زمینة تاریخیاش مورد بررسی قرار دهد.<br /><strong>هدف پژوهش:</strong> این مقاله با هدف فراهم آوردن خوانشی چندصدایی و سیال، با ردکردن معنای قطعی اثر، در همسویی با تحولات نقد و زیباشناسی معاصر درصدد پاسخگویی به این پرسشهاست: ساختار نقاشی برج بابل چه نسبتی با عوامل برونمتنی برقرار میکند؟ در فرایند نقد واسازانة اثر، چه ابعاد معنایی مشخص میشوند؟ خوانش تفسیری اثر چگونه با جهتگیری نقد معاصر مرتبط میشود؟<br /><strong>نتیجه</strong><strong>گیری:</strong> نقد واسازانة اثر با آشکارکردن تناقضات و سطوح معنایی چندگانه، نشاندهندة این مسئله است که نقاشی بهصورت همزمان، استعارهای تصویری است از شکست، ناتوانی و زوال قدرتِ سیاسی حکومت معاصر نقاش در بستر تاریخی. در عین حال تجسمی مثبت از ساختِ گونهای آرمانشهر با فعالیت و کوشش انسانی را در انطباق با زمینة فرهنگی و اجتماعی اثر بازتاب میدهد. این خوانش چندصدایی میتواند با رد تفاسیر کلیتگرا و مطلق، مظهر طبیعت متغیر و متکثر کنش نقد معاصر در حوزة هنر به شمار آید.http://www.bagh-sj.com/article_139234_b76c4d12a14bb6f11ff82ef077fedf49.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810220211122An Explanation of Avicenna’s Rationalism in the Process of Inventing Geometric Patterns in the Architectural Decoration
(Case Study: Five Tombs of the Seljuk)تبیین خردگرایی «ابن سینا» در روند ابداع نقوش هندسی تزیینات وابسته به معماری (مورد مطالعاتی: پنج آرامگاه سلجوقی)536814062810.22034/bagh.2021.277122.4834FAندا سالورپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.مهین سهرابی نصیرآبادیاستادیار گروه صنایع دستى، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.نرگس نظرنژاددانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.Journal Article20210315Problem statement: Traditional motifs as an integral element of traditional Iranian-Islamic architecture are spiritual, symbols benefiting from the principles of geometry and mathematics. with the Seljuk’s reign over Iran and resulted from their increasing attention to science, philosophy, and art. Undoubtedly, the scientific and philosophical discourse prevalent in each historical period affects other aspects of society, including culture and art such as the Islamic rationalist philosophy that culminated in Avicenna’s thought of the subject. He believes that “invention” has come up with “internal senses” or “faculties of the soul”, especially the faculty of reason. Therefore, the hidden aspect of rationalism can be deliberated in the process of creating traditional motifs.
Research objectives: The current article aims at analyzing and explaining the hidden aspects of rationalism in the process of creating geometric motifs in Seljuk architectural decorations; which will eventually lead to the explanation of a theory on the rational invention of geometric motifs based on Avicenna’s theories. Therefore, the current paper starts with posing the question of how the components of Avicenna’s rationalism can be explained in the process of creating geometric motifs in Seljuk tomb architecture.
Research method: This is basic research. Data were collected from library sources and observational documents. This is a descriptive-analytical <em>essay</em>. Thus, geometric motifs and knots have been deliberately selected in the decorations of the five Seljuk tombs.
Conclusion: The design and application of motifs in the architectural decorations of the Seljuk period, based on Avicenna’s theories, are an “innovation” type and “rationalistic” process. In other words, the interaction of the faculties of the soul is the guide for designing and creating geometric motifs from the stage of observing objects in nature, analyzing and combining them in the faculty of imagination, and organizing and creating designs and motifs in the faculties of reason. The rational feature of the images contributes to human knowledge and mutual understanding by the audience. Also, the unity and coherence of the components of the building have been maintained through motifs and designs, and the necessary rational planning, coordination, and organization have been done to achieve the desired perfection.<strong>بیان مسئله</strong>: نقوش سنتی عنصر جداییناپذیر معماری سنتی ایرانی_ اسلامی، معناگرا، نمادپردازانه و بهرهمند از اصول هندسه و ریاضیات است. اوج شکوفایی این تزیینات در ایران مقارن با سلجوقیان و حاصل توجه روزافزون به علم، فلسفه و هنر بوده است. بیتردید گفتمان علمی و فلسفی متداول در هر دورة تاریخی بر سایر عرصههای اجتماع، از جمله فرهنگ و هنر تأثیرگذار است؛ فلسفة خردگرای اسلامی که با اندیشههای ابنسینا اوج گرفته از این دست است. وی معتقد است «ابداع» به کمک «حواس باطنی» یا «قوای نفس»، به ویژه قوة عقل، صورت میگیرد. لذا در روند خلق نقوش سنتی وجه پنهان خردگرایی میتواند مورد مداقه قرار گیرد.
<strong>هدف پژوهش</strong>: این پژوهش به دنبال تحلیل و تبیین وجوه پنهان خردگرایی در روند خلق نقوش هندسی در تزیینات وابسته به معماری دورة سلجوقی است؛ تا در نهایت به تبیین نظریهای در باب ابداع خردگرایانة نقوش هندسی بر پایة نظریات ابنسینا منجر شود. لذا پژوهش با طرح این پرسش که در فرآیند خلق نقوش هندسی در تزیینات وابسته به معماری آرامگاهی دورةسلجوقی، مؤلفههای خردگرایی ابنسینا چگونه قابل تبیین است، آغاز شده است.
<strong>روش پژوهش</strong>: این پژوهش از نوع بنیادی بوده و گردآورى دادهها به روش کتابخانهاى_اسنادى و مشاهدهای و ارائة یافتهها به طریق توصیفى_تحلیلى صورت گرفته، بدین منظور نقوش و گرههای هندسی به کار رفته در تزیینات پنج بنای آرامگاهی دورة سلجوقی به صورت هدفمند انتخاب شده است.
<strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong>: طراحی و کاربرد نقوش در تزیینات معماری آرامگاهی دورة سلجوقی، برمبناى نظریات ابنسینا روندی از جنس«ابداع» و «خردگرایانه» است. به عبارتی تعامل قوای نفس با یکدیگر، راهبر طراحی و ایجاد نقوش هندسی از مرحلة مشاهدة اشیا و اجرام در طبیعت، تجزیه و ترکیب آنها در قوة خیال و سازماندهی و ایجاد طرح و نقش در قوة عقل بوده و چون صور از جنس عقل است، موجب معرفت انسانی و درک متقابل مخاطب میشود. همچنین وحدت و انسجام اجزای تشکیلدهندة بنا، با نقوش و آرایهها حفظشده، و با تدبیری عقلانی، هماهنگی و سازماندهی لازم جهت رسیدن به کمال مطلوب انجام پذیرفته است.http://www.bagh-sj.com/article_140628_1119da46ff4471a1b151da93ddd51c11.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810220211122Redefining Place by Focusing on the Process of Creation and Explanation of Place Centralityبازتعریف مفهوم مکان با تأکید بر فرایند آفرینش و تبیین مرکزیت مکان698213923710.22034/bagh.2021.256492.4708FAروزینا فرج اله زادهدکتری معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.مجید صالحی نیااستادیار گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.Journal Article20201112<strong>Problem statement:</strong> ‘Place’ has been one of the most critical subjects of architecture, urban design, landscape architecture, and environmental design. However, most of the studies have been influenced by objective-subjective duality. Scholars have studied the place as a fixed issue separated from social structure and the place concept has been limited to the personal perceptual areas. These issues have led to a downward approach to place studies. In this regard, the place even has been reduced to a nostalgic space.
<strong>Research method: </strong>Recently and following the paradigm shift of social studies and philosophy, the reason for the creation and transformation of the place has been discussed. This qualitative research attempts to focus on the nature of place change through reproductive strategy. This article, using a retrospective approach, and with a descriptive-analytical method and qualitative content analysis, tries to categorize previous studies on the place in a qualitative study to address why the place is evolving. And by taking a critical approach, examine the main (problematic) issues of these studies and then redefine the place.
<strong>Research objective:</strong> Available studies on the place have usually addressed the quiddity of place, its perception, and the physical aspects, or the mental aspects of individual perception of the place. The current study examines the reasons “Why” place has been created and the manifestation of the social structures in place and studied the role of the social practice in creating place and explained the components of social practices.
<strong>Conclusion:</strong> The place simultaneously has objective manifestation, physical dimension, and social-economic process. In addition to the three mentioned aspects that usually are considered for the place by positivists (Form, function, meaning), the place also has three other aspects that could reveal social structure: difference, convergence, frequency. Through these components, the place would reflect social practices. Through difference, the place results in social interactions and contributes to vitality and improvement of the collective identity. By convergence, the place receives its value, and various groups get together regarding one specific event and goal rather than isolation and being away from the center, and create the place centrality. Through frequency, time could emerge in places.<strong>بیان مسئله:</strong> مفهوم مکان به یکی از مهمترین مباحث معماری، طراحی شهری، معماری منظر و طراحی محیط تبدیل شده است. با این همه، عمدة این مطالعات متأثر از دوگانگی عینی-ذهنی بوده و مکان را بهعنوان امری ایستا و جدا از روابط و ساختارهای اجتماعی مورد مطالعه قرار دادهاند که به حوزههای ادراک فردی محدود شدهاند. این مسائل باعث شدهاند مطالعات مکان، رویکرد فروکاهنده پیدا کرده تا جایی که بعضاً مکان را تا یک فضای نوستالژیک تقلیل دادهاند.
<strong>روش پژوهش:</strong> در سالیان اخیر و با تغییر رهیافتی در حوزة فلسفه و جامعهشناسی فضا، چرایی آفرینش و تحول مکان نیز مورد بحث قرار گرفته است. این مقاله تلاش دارد در یک مطالعة کیفی با هدف پرداختن به چرایی تحول مکان، به کمک رهیافت پسکاوی، و با روش توصیفی تحلیلی و تحلیل محتوای کیفی، مطالعات پیشین مکان را دستهبندی کرده و با اتخاذ رویکرد انتقادی، مسئلههای اصلی (پروبلماتیک) این مطالعات را بررسی کند و سپس به بازتعریف مکان بپردازد.
<strong>هدف پژوهش:</strong> مطالعات مکان، بیشتر به چیستی مکان و چگونگی ادراک مکان و جنبههای کالبدی مکان یا جوانب ذهنی ادراک فردی پرداختهاند. این مقاله به دنبال پرداختن به چرایی آفرینش مکان و نحوة نمود ساختارهای اجتماعی در مکان است و تلاش دارد نقش کردار اجتماعی را در فرایند آفرینش مکان بررسی کند و مؤلفههای کردار اجتماعی را نیز تبیین کند.
<strong>نتیجه</strong><strong>گیری:</strong> مکان، همزمان هم نمود عینی و دارای تعین کالبدی است و هم فرایند اقتصادی اجتماعی. علاوه بر سه مؤلفهای که اثباتگرایان برای مکان قائل هستند (فرم، عملکرد، معنا)، مکان دارای سه مؤلفهای است که میتواند ساختار اجتماعی را در خود هویدا کند: تفاوت، تقارب و تواتر. با این سه مؤلفه، مکان، تجلی کردار اجتماعی خواهد شد. مؤلفة تفاوت موجب اندرکنش اجتماعی، سرزندگی محیط و تقویت هویت جمعی میشود. با بودن مؤلفة تقارب، مکان واجد ارزش شده و گروههای مختلف به جای انزواگزینی و دور شدن از مرکز، پیرامون یک پدیده یا رخداد به گفتگو مینشینند و مرکزیت مکان را پدید میآورند. با بودن مؤلفة تواتر، مفهوم زمان در مکانها نمود پیدا میکند.http://www.bagh-sj.com/article_139237_4b5e9596cc195dd1f250d30192ad890e.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810220211122Explaining the Effects of the Socio-Economic Institution of Waqf on the Urban Spatial Organization
(Case Study: Mashhad in the Safavid Era)تبیین تأثیرات نهاد اجتماعی-اقتصادی وقف بر سازمان فضایی شهر (نمونه موردی: شهر مشهد در عصر صفوی)8310013181310.22034/bagh.2021.254116.4699FAمحمد حسین کاظمی اندریانپژوهشگر دکتری شهرسازی اسلامی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران0000-0002-4291-5060احد نژاد ابراهیمیدانشیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.0000-0001-6025-1942Journal Article20201025Problem statement: Under the influence of Imam Reza (AS) holy shrine, the Waqf institution has played a serious role in the spatial organization of Mashhad in different periods, especially in the Safavid era, but this issue has been less studied due to the difficulty in representing the urban spatial organization of previous eras.<br />Research objective: The present study intends to explain the effects of the Waqf socio-economic institution on the spatial organization of the city by representing the urban spatial organization in the Safavid era and examining the endowments of Mashhad in this period.<br />Research method: First the map of Mashhad urban spatial organization in the Safavid era was drawn based on maps, documents, and historical books, and in the next step, by examining historical sources and endowment letters, 45 identifiable endowed properties were located in the map and finally the location of these endowed properties in the relationship with the urban spatial organization were analyzed.<br />Conclusion: The result shows that the most important endowment-based change of the city of Mashhad in the Safavid era is the construction of the main street called “Chaharbagh (Khyaban)”, “Atiq Square” and two gates of Bala Khyaban and Paeen Khyaban. Urban spatial organization, including urban spaces, the arterial network of the main city, centers of activity, urban landscape and landmarks, natural organs, socio-cultural structure, and political-security structure, has been seriously transformed by endowment-based changes. Endowment-base changes while maintaining the organic connection with the old structure, changing the north-south structure of the city to the east-west direction structure. It organizes the centers of activity and the key elements of the urban and metropolitan scale, such as educational, religious, Sanitary, accommodational, and commercial land uses (which have been mainly endowed) in this axis. This has facilitated access to the holy shrine to the two gates and Arg-e shahi, making the two unique visual corridors and creating four significant landmarks.<strong>بیان مسأله</strong>: نهاد وقف تحت تأثیر وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) نقشی جدی در سازمان فضایی شهر مشهد در ادوار مختلف به خصوص عصر صفوی داشته است لیکن، این موضوع به دلیل دشواری در بازنمایی سازمان فضایی شهری اعصار گذشته کمتر بررسی شده است.<br /><strong>اهداف پژوهش</strong>: پژوهش حاضر قصد دارد با بازنمایی سازمان فضایی شهری در عصر صفوی و بررسی موقوفات شهر مشهد در این دوره، به تبیین تأثیرات نهاد اجتماعی-اقتصادی وقف بر سازمان فضایی شهر بپردازد.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: ابتدا با استفاده از نقشهها، اسناد و کتب تاریخی نقشة سازمان فضایی شهری مشهد در عصر صفوی ترسیمشده و در گام بعد با بررسی منابع و وقفنامههای تاریخی، 45 موقوفه قابل شناسایی در نقشه جانمایی و در نهایت موقعیت این موقوفات در نسبت با سازمان فضایی شهری تحلیل شد.<br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> نتیجه نشان میدهد مهمترین تغییرات وقف پایة شهر مشهد در عصر صفوی احداث خیابان اصلی به نام «چهارباغ(خیابان)»، «میدان (صحن) عتیق» و دو دروازه بالاخیابان و پایینخیابان است. سازمان شهری شامل فضاهای شهری، شبکة معابر اصلی شهر، کانونهای فعالیتی، منظر و نشانههای شهری، اندامهای طبیعی، ساخت اجتماعی-فرهنگی و ساخت سیاسی-امنیتی را به طور جدی توسط تغییرات وقفپایه دگرگون شده است. تغییرات وقفپایه ضمن حفظ ارتباط ارگانیک با ساختار کهن، ساختار شمالی-جنوبی شهر را به راستای شرقی-غربی تغییر میدهد و کانونهای فعالیتی و عناصر شاخص مقیاس شهری و فراشهری از قبیل کاربریهای آموزشی، مذهبی، بهداشتی، اقامتی و تجاری (که عمدتاً وقف بودهاند) را در این محور سامان میدهد. این تغییرات دسترسی حرم مطهر به دو دروازة جدید و ارگ حکومتی را تسهیل کرده و دو کریدور بصری منحصر به فرد با چهار نشانة شاخص ایجاد میکند.http://www.bagh-sj.com/article_131813_5a18147080ed4fd3d2eca70fc9159ff1.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351810220211122“New Zayanderood”
Investigation Within the Zayandehrood Stream Recognition and Examination it as a Socio-Ecological System"نوزاینده رود" پژوهشی در بازشناسی رودخانه زایندهرود و تحلیل آن به مثابۀ سیستم یکپارچه اجتماعی-اکولوژیک10111413923810.22034/bagh.2021.218452.4454FAاحمد صابری نهرفروزانیکارشناس ارشد معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.سید امیر منصوریاستادیارگروه معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20200204Problem statement: The Zayandehrood River as the most important ecological factor in Isfahan plain, is the main factor in maintaining habitat and regulating of the region’s ecosystem. In recent years, due to different reasons, the Zayandehrood has faced some issues include climate change, drought, traditional view on dam construction, population increase, using the age-old farming method, water-based industries, excessive water withdrawal, integrated management segregation and unprofessional and illegal resolutions, dehydration and dried-up crisis. These issues have caused intermittent interruption of river water flow in the Isfahan city, and consequently, deficiencies in the cultural, social, economic and tourism dimensions of the city.<br />Research objective: The research is based on the theoretical origin of landscape architecture discipline and adopts a systematic view of natural phenomena, considers the most important issue regarding the Zayandehood River crisis in Isfahan in the separation of its constituent components as a result of the lack of a systematic and holistic view in its analysis and management. Therefore, the main strategy to solve this issue is the overview of the river as an integrated system, continuous understanding of ecological issues, and analyze the impact of society on the perception of an urban river.<br />Research method: This is a case study based on library resources, field observations, visual documents, and the adaptation of “understanding and analysis of the urban river as an integrated social-ecological system” theory as research method deals with understanding the subsystems, discovering its internal relations, conditions, pressure and flow rate of water in accordance with the situation of the Zayandehrood river.<br />Conclusion: The result of this study shows that the inconsistency between pressure and internal flows in ecological and social subsystems in this structure unbalance this complex, and its adaptability and self-organization properties have been disrupted. The issue should be noticed by recovering the neglected relationships between key social components (values, people, and government) and the lost relationships between ecosystem conditions and processes and the role of social infrastructure in massive decisions, also by implementing multilevel programs, timely and strategically return this balance to the system.<strong>بیان مسئله</strong>: رودخانة زایندهرود بهعنوان اصلیترین و مهمترین عامل اکولوژیک دشت اصفهان، عامل اصلی تداوم سکونت و تنظیمکنندة اکوسیستم منطقه، طی چند سال اخیر به دلایل مختلف از جمله تغییرات آبوهوایی، خشکسالی، نگاه سنتی در سدسازی، افزایش جمعیت، اصرار بر الگوهای کشاورزی سنتی، صنایع آببر، برداشتهای بیرویه و خارج از برنامه، تفکیک مدیریت یکپارچه و تصمیمات غیرکارشناسانه و غیرقانونی، با کمآبی و بحران خشکی مواجه شده است. این موضوع سبب قطع متناوب جریان آب رودخانه در شهر اصفهان، و به تبع آن نقصانهایی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری شهر شده است.<br /><strong>هداف پژوهش</strong>: در همین راستا پژوهش حاضر با خاستگاه نظری دیسیپلین منظر و اتخاذ نگاه سیستمی به پدیدة طبیعی؛ مهمترین مسئلة پیرامون بحران رودخانة زایندهرود در اصفهان را در تفکیک مؤلفههای سازندة کلیت آن در نتیجة فقدان نگاه سیستمی و کلنگر درتحلیل و مدیریت آن میداند. از این رو به عنوان راهبرد اصلی در مواجهه با این موضوع؛ نگاه کلنگر به رودخانه به مثابة یک سیستم یکپارچه، فهم پیوستة مسائل اکولوژیک و تحلیل تأثیر جامعه بر ادراک از یک رودخانة شهری را مطلوب خود قرار داده است.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: این پژوهش با استفاده از روش تحقیق مطالعة موردی با تکیه بر منابع کتابخانهای، مشاهدات میدانی و اسناد تصویری و انطباق نظریة «فهم و تحلیل رودخانة شهری به مثابة سیستم یکپارچه اجتماعی-اکولوژیک»، به فهم زیرسیستمها، کشف روابط درونی، شرایط، فشارها و جریانهای آن در انطباق با وضعیت رودخانة زایندهرود میپردازد.<br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> نتیجة این پژوهش نشان میدهد عدم تناسب میان فشارها و جریانهای درونی میان زیرسیستمهای اکولوژیک و اجتماعی در این ساختار، این مجموعه را از تعادل خارج و ویژگی تطبیقپذیری و خودسازماندهی آن را با اختلال مواجه کرده است. موضوعی که میبایست با بازیابی روابط نادیده گرفته شده میان مؤلفههای اجتماعی اصلی (ارزشها، مردم و حکومت) و روابط از بین رفته میان شرایط و فرآیندهای اکوسیستم و نقش زیرساختهای اجتماعی در تصمیمات کلان، مورد توجه قرار گیرد و با اجرای برنامهای چندسطحی، زمانمند و راهبردی این تعادل به سیستم بازگردد.http://www.bagh-sj.com/article_139238_b188943a4f31d07f7cd69b5cd9db12cb.pdf