پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635179220210120An Evaluation of Persian-Speaking Researchers’ Description and Interpretations of the Spatial Organization of Citiesارزیابی تعابیر پژوهشگران فارسیزبان در بیان مفهوم سازمان فضایی شهر51811977210.22034/bagh.2020.214720.4421FAسید امیر منصوریاستادیار دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر، ایران.مرتضی همتیپژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.0000-0002-5898-559XJournal Article20200111Problem statement: In recent decades, the growth of urban science has turned the interpretation of the city into a challenging issue for researchers. The emergence of the spatial organization of cities has been the result of extensive studies carried out by researchers for the interpretation of cities. Despite a lot of attempts for identifying the organizational components of the city and their relations, there is no consensus among researchers and experts on the definition of the spatial organization of cities in urban sciences and this term is still vague. The multiple definitions with different expressions, words and attributes have generated multiple meanings in the Iranian urban planning literature. Such multiplicity makes it impossible for experts and scholars to discuss a single subject and reach a precise conclusion. <br />Research objective: For this purpose, this research seeks to criticize the meanings and structure of the definitions, to present the pathology associated with the definitions and to identify their existing shortcomings. In so doing, this study serves as a springboard for future research on semantic expansion. <br />Research method: Data for this study were analyzed and categorized in terms of semantic and structure through content analysis.<br />Conclusion: The findings of this study indicate the multiplicity of this concept in terms of meanings and show the plurality of appellations, attributes. It also shows the definitions do not follow the maxims of logic and there is an internal contradiction in the definitions. Examination of the definitions also reveals that sometimes this term is interchangeably used with other different terms such as urban structure in urban literature. Besides, the analysis of the structures of the proposed definitions indicates that they are too incomprehensive to include all the attributes of the concept and they are too exclusive to differentiate it from similar concepts. This indicates the semantic ambiguity of this concept in the minds of Persian-speaking scholars.یان مسئله: در دهههای اخیر با گسترش علوم شهری، تفسیر شهر به یکی از مهمترین چالشهای پیش روی پژوهشگران بدل شده است. پیدایش مفهوم «سازمان فضایی شهر» حاصل جستارهای فراوانی است که توسط متخصصان و پژوهشگران با هدف تفسیر شهر نگاشته شده است. اگرچه این پژوهشها بهمنظور بازشناخت مؤلفههای سازماندهنده به مفهوم شهر و روابط میان آنها صورت گرفته است، با مرور پیشینۀ این مفهوم بهنظر میرسد در آرای پژوهشگران و صاحبنظران علوم شهری ابهامات جدی معنایی وجود دارد. این تعاریف، که با بیانها، واژگان، معانی و صفات متفاوتی آورده شدهاند، میتوانند موجب تکثر محتوایی این مفهوم در ادبیات شهرسازی ایران شوند. چنانکه وجود محتواهای متعدد یک مفهوم موجب میشود که متخصصان و صاحبنظران نتوانند بر موضوعی واحد مباحثه کنند و به نتیجهگیری دقیق برسند. <br />هدف پژوهش: این پژوهش در پی آن است که با نقد محتوایی و ساختاری تعاریف صورتگرفته، به تحلیل و آسیبشناسی آنان بپردازد و همچنین با آشکارسازی کاستیهای موجود زمینه را برای تدقیق و گسترش معنایی آن فراهم کند. <br />روش پژوهش: دادههای کتابخانهای در این جستار با روش تحلیل محتوا بررسی و دستهبندی میشود و از دو جنبۀ محتوایی و ساختاری مورد بحث قرار میگیرد. <br />نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد محتوای تعاریف ارائهشده بیانگر تکثر این مفهوم در بخش تسمیه، صفات و منطق تعریف است بهصورتی که تا کنون اسامی متعدد، صفاتی متکثر و تعاریفی با منطق درونی متناقض از آن ارائه شده است. همچنین بررسی تعاریف نشان میدهد که گاه این مفهوم با مفاهیم مشابه اما متمایزی چون «ساختار شهر» در ادبیات شهری خلط شده است. علاوه بر آن تحلیل ساختاری تعاریف ارائهشده بیانگر آن است که تعاریف ارائهشده فاقد جامعیت برای شمول بر تمام صفات مفهوم و مانعیت برای تمایز از مفاهیم مشابه آن است که در مجموع نشان از اغتشاش معنایی این مفهوم در ذهن اندیشمندان فارسیزبان دارد.http://www.bagh-sj.com/article_119772_d256f3d7e02fef0f70f1e149655e5077.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635179220210120The Authenticity of Heritage Sites and Necessity to Pay Attention to the Conflict in its Definition from Two Perspectives: Conservation and Tourism (Case Study: Al-Moez Street in Cairo)اصالت اماکن میراث و لزوم توجه به تعارض در تعریف آن از منظر اصول حفاظت و صنعت گردشگری (مطالعۀ موردی: خیابان المعز قاهره)192811977310.22034/bagh.2020.225019.4503FAسپیده پیمانفراستادیار گروه معماری، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران.0000-0002-2558-2807Journal Article20200330Problem statement: The authenticity of heritage sites, in addition to the form component, is associated with the continuity of social life, various activities and functions. The UNESCO Recommendation on Historic Urban Landscape (HUL) in 2011 sought to establish a link between “urban conservation” and “practical market”. It has created a new misunderstanding because the heritage authenticity has encountered issues in the field of tourism that have not necessarily correspond to a deep understanding of the conservation terms. From the tourism industry perspective, authenticity depends on the tourist perception; changes according to consumer demands and economic rather than social dimensions, while from the conservation perspective, it depends on the actual sense of heritage authenticity, avoiding duplication, addition and changes, considering social context and living tradition. <br />Research objective: This paper examines the aspects of conflict caused by tourists as stakeholders in defining heritage authenticity and the presented solution is evaluated in the project of Al-Moez Street in Cairo.<br />Research method: This study deals with heritage authenticity through documentary research and used a variety of sources, including books, articles, statements and research projects.<br />Conclusion: Finally, a sustainable tourism approach with four policies: “carrying capacityˮ, “small-scaleˮ, “government supervisionˮ and “community participationˮ is proposed as a solution and then its use in the restoration project of Al-Moez Street, as a successful project in the field of tourism and conservation principles, has been examined. <br />Research objective: This paper examines the aspects of conflict caused by tourists as stakeholders in defining heritage authenticity, and the presented solution is evaluated in the project of Al-Moez Street in Cairo.<br /> Research method: This study deals with the heritage authenticity through documentary research and used a variety of sources, including books, articles, statements, and research projects.<br /> Conclusion: Finally, a sustainable tourism approach with four policies: “carrying capacityˮ, “small scaleˮ, “government supervisionˮ and “community participationˮ is proposed as a solution, and then its use in the restoration project of Al-Moez Street, as a successful project in the field of tourism and conservation principles, has been examined.بیان مسئله: اصالت اماکن میراث، علاوه بر کالبد، با استمرار زندگی اجتماعی، فعالیتها و کاربریهای مختلف همراه است. «بیانیۀ منظر شهر تاریخی یونسکو» در سال 2011 خواستار ایجاد پیوند بین «حفاظت شهری» و «واقعیت عملی بازار» است. این مجموعه سوءتفاهم جدیدی ایجاد کرده است، زیرا موضوع اصالت میراث با تعاریفی روبهرو میشود که منشأ آن در حوزۀ گردشگری است و لزوماً با درک عمیق اصطلاحات حفاظت منطبق نیست. اصالت از منظر «صنعت گردشگری» منطبق بر ادراک گردشگران است، بر روند پویای تغییر با توجه به خواستههای مصرفکننده دلالت دارد و بیش از آنکه به نیازهای مردم محلی و ابعاد اجتماعی اقدامات بیندیشد، بر ابعاد اقتصادی متمرکز است، در حالی که «حفاظت» در تعریف اصالت اماکن میراث بهدنبال تعریف اصالت واقعی، اجتناب از تکثیر، اضافهکردن، تغییردادن و توجه به بستر اجتماعی و سنت زندگی است.<br />هدف پژوهش: در این مقاله وجوه تعارض ناشی از حضور گردشگران، بهعنوان ذینفعان، در تعریف اصالت اماکن میراث بررسی و راهحل ارائهشده در پروژۀ مرمت خیابان المعز قاهره ارزیابی میشود.<br />روش پژوهش: این پژوهش با روش اسنادی و از منابع مختلف از جمله کتابها، مقالات، بیانیهها و پروژههای تحقیقی بهره میبرد.<br />نتیجهگیری: در نهایت رویکرد گردشگری پایدار با چهار سیاست «ظرفیت موجود»، «مقیاس کوچک»، «نظارت دولتها» و «مشارکت محلی» بهعنوان راهحل پیشنهاد میشود و کاربست آن در پروژۀ مرمت خیابان المعز، بهعنوان پروژهای موفق در زمینۀ گردشگری و اصول حفاظت، بررسی خواهد شد.http://www.bagh-sj.com/article_119773_dbd5413d6a93e09f40c4c1d9516739d4.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635179220210120The Explanation of the Peri-Urban Concept
and the Factors Affecting Its Creation and Developmentتبیین مفهوم پیراشهری و عوامل مؤثر در ایجاد و توسعۀ آن295011977410.22034/bagh.2020.194075.4215FAمهران رفیعیدانشجوی دکتری شهرسازی، گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین، ایران.سید محمد رضا خطیبیاستادیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.زهره داوودپوردانشیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانJournal Article20190713Problem statement: Peri-Urbanization (sometimes referred to as the urban fringe) may be a dominant urban form and spatial planning challenges of the 21st century. In industrialized or post-industrial countries, Peri-Urban is the domain of economic, social and spatial change, while in newly industrialized and most developing countries, it is often a chaotic urban region that causes disharmony and incoherent development. In both cases, in addition to some intercity and suburban outskirts, Peri-Urban can be considered a transitional zone and play a greater role as a functional territory. Although a clear and simple definition cannot be found for these areas, there are common features wherever such areas are found. Many global challenges arise from the ways that cities grow and change, especially the emerging mega-cities in developing countries such as Iran, where massive social and environmental problems can be found in their peri-urban hinterlands.<br />Research objective: Because these areas have relatively low population density by urban standards, scattered settlements, high dependence on transport for commuting, fragmented communities and lack of spatial governance, Explaining the concept of Peri-urbanization and the factors affecting the creation and development of these areas the goals of this research.<br />Research method: In this research, with an analytical-descriptive approach, a general overview of the phenomenon of urbanization in the European and global concept was conducted. The content analysis method also examines the content of the internal studies conducted by concerning Peri-urbanization. Finally, by introducing a five-dimensional framework that has been adapted from a comprehensive and integrated global study on peri-urbanization to the general study of the theoretical foundations or literature of the subject was examined. To explain a general narrative of how the Peri-Urbanization settlement took place in the present era, considering all its dimensions.<br />Conclusion: The results of this study show how political, socio-economic and physical driving forces are influential in these areas and as a result of research, a framework for distinguishing the degrees of change in the Peri-Urbanization system from the perspective of different types of links, scales; Spatial development, transformation, resilience and governance will be outlined.بیان مسئله: پیراشهری، که گاهی به آن حاشیۀ شهری هم اطلاق میشود، میتواند بر فرم شهری و چالشهای برنامهریزی فضایی قرن بیست و یکم غالب شود. در کشورهای صنعتی یا پساصنعتی، پیراشهر قلمرو تغییرات اقتصادی، اجتماعی و دگرگونی ساختار فضایی است، در حالی که در کشورهای بهتازگی صنعتیشده و بیشتر کشورهای در حال توسعه، غالباً منطقۀ شهری پرهرجومرجی است که سببساز پراکندگی و توسعۀ ناهماهنگ میشود. در هر دو مورد پیراشهر علاوه بر یک حاشیۀ بینشهری و حومۀ شهر میتواند یک منطقۀ گذار نیز در نظر گرفته شود و بیشتر بهعنوان یک قلمرو عملکردی نقش ایفا کند. تعریف روشن و سادهای برای این مناطق نمیتوان یافت، اما ویژگیهای عمومیای برای این مناطق وجود دارد که عموماً با آنها شناسایی و تعریف میشوند. از طرفی بسیاری از چالشهای جهانی از شیوهای که شهرها رشد و یا تغییر میکنند نشئت میگیرد، مخصوصاً پیدایش ابرشهرها در کشورهای در حال توسعهای مانند ایران که در حوزۀ شهری یا پسکرانههای پیراشهری آنها مشکلات کلان زیستمحیطی و اجتماعی فراوان وجود دارد.<br />هدف پژوهش: از آنجا که این مناطق با استانداردهای شهری تراکم جمعیتی پایینتری دارند و وجود سکونتگاههای پراکنده و وابستگی به وسایل نقلیه برای آمدوشد، جوامع چندپاره و فقدان نظارت فضایی را برای این مناطق در پی داشته است. تبیین مفهوم پیراشهری و عوامل مؤثر بر ایجاد و توسعۀ این مناطق از اهداف این تحقیق در نظر گرفته شده است. <br />روش پژوهش: در این تحقیق با رویکرد تحلیلی-توصیفی مروری کلی بر پدیدۀ پیراشهرنشینی در مفهوم اروپایی و جهانیاش انجام شده است. همچنین با روش تحلیل محتوای مقولهای به بررسی مضمون مطالعات داخلی انجامشده در رابطه با پیراشهری پرداخته شده است و در نهایت با معرفی یک چارچوب پنجبعدی، که از یک مطالعۀ گسترده و یکپارچۀ جهانی درمورد پیراشهری اقتباس شده، به بررسی کلی مبانی نظری یا ادبیات موضوع پرداخته میشود تا یک روایت کلی از چگونگی رخداد پیراشهرنشینی در عصر حاضر با توجه به تمام ابعاد آن مورد بررسی و تببین قرار گیرد. <br />نتیجهگیری: ماحصل این بررسی نشان میدهد که نیروهای محرکۀ سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و کالبدی چگونه در این مناطق تأثیرگذار هستند و بهعنوان نتیجۀ تحقیق، چارچوبی برای تشخیص تفاوت درجات تغییر در سیستم پیراشهری از منظر انواع پیوند، مقیاس، توسعه، تحول، تابآوری و حکمروایی فضایی و سیاسی ترسیم میشود.http://www.bagh-sj.com/article_119774_b3a884a66158adfcce5a383385c787ec.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635179220210120The Visual Arrangements of Prophet Zechariah Martyrdom Miniature in Qisas Al-Anbiyaسامانبندیهای تجسمی در نگارة شهادت حضرت زکریا (ع) قصص الانبیا516211977510.22034/bagh.2020.211904.4386FAآرمیتا سعادتمنددانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.سید علی مجابیاستادیار گروه هنر، دانشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.0000000211884089Journal Article20191215Problem statement: “Qisas Al-Anbiya” is a set of stories derived from the events of the lives of the prophets. Some of the writings in this book are decorated with miniatures and figures to show the concepts expressed more clearly. The most famous manuscript of the “Qisas Al-Anbiya” is the manuscript available at Topkapi Palace Museum, and one of the most significant of these stories, illustrated in the book, is the account of the martyrdom of Prophet Zechariah. In this work of art, the painter tried to visualize Zechariahs’ being oppressed against Iblis’s blasphemy and shows the divine support of him. <br />Research objective: the purpose of the present study is to examine the visual arrangement based on three characteristics of visual elements (line, color, texture, and form), composition (golden spiral, index square, golden rectangle, and guidelines) and symbolism from three perspectives of personality, event, and dialogue in this miniature. To achieve this goal, first, the pattern of communication between the parameters of these three mentioned features of the arrangement are explained.<br />Research method: The present study was performed through descriptive-analytical method.<br />Conclusion: In this miniature, the characters remain faithful to the two fields of narration of the book and the tree which shelter Zechariah from the Iblis’s onslaught. Rotating composition, inducing the position of the tree by using the triangular composition of the elements in such a way that the top of the triangle emphasizes the tree, inducing the sense of peacefulness and stability by using the elements in the golden rectangle, symmetry of human forms, using vertical guidelines to replace the elements, the use of rectangles √ 2 and √ 3 to arrange the inscriptions and miniatures side by side, the association of peacefulness, low-diversity and semantic texture due to the use of visual elements of point and line and finally the arrangement of the spiral structure of the clockwise and counterclockwise elements are the most important points in the arrangement of this work of art. Besides, the use of monotonous azure in the background, the atmosphere of sadness and illusion, the bright yellow in the Iblis’s dress, the emphasis on his character and the use of orange color in the narrator’s dress have caused the colors to rotate in the composition of this work of art. In general, the work is painted with flat and bright colors, without shadows.بیان مسئله: قصص الانبیا، قصههای نقلشده از حوادث زندگی پیامبران است. برخی از نگارشهای این کتاب مزین به تصویرسازی و نگارگری بهمنظور نمایانکردن هرچه بیشتر مفاهیم بیانشده در آن است. مشهورترین نسخۀ خطی قصص الانبیا نسخۀ خطی موزۀ توپکاپی است و یکی از شاخصترین این قصص، که در کتاب مذکور نگارگری شده است، روایت شهادت حضرت زکریا (ع) است. نگارگر در این اثر سعی در تجسم مظلومیت زکریا در برابرکفرگویی ابلیس و حمایت الهی از او دارد.<br />هدف پژوهش: بررسی سامانبندی تجسمی براساس سه ویژگی عناصر بصری (خط، رنگ، بافت، فرم)، ترکیببندی (مارپیچ طلایی، مربع شاخص، مستطیل طلایی و خطوط رهنمونگر) و نمادپردازی از سه منظر شخصیت، رویداد و گفتوگو در این نگاره است. برای دستیابی به این هدف ابتدا الگوی ارتباط بین پارامترهای تشکیلدهندۀ این سه ویژگیِ سامانبندی تبیین میشود.<br />روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.<br />نتیجهگیری: شخصیتها در این نگاره به دو ساحت روایت کتاب و درخت، که پناهدهندۀ زکریا از هجوم ابلیسیان است، وفادار باقی میمانند. ترکیببندی دوّار، القای جایگاه درخت با بهکارگرفتن ترکیببندی مثلثی عناصر بهنحوی که رأس مثلث بر درخت تأکید داشته باشد، القای آرامش و ثبات با بهکارگرفتن عناصر در مستطیل طلایی، قرینگی فرمهای انسانی، استفاده از خطوط رهنمونگر عمودی برای جایگیری عناصر، استفاده از مستطیلهای 2√ و 3√ برای چینش کتیبه و نگاره در کنار یکدیگر، تداعی بافتی آرام، کمتنوع و معناگرا بودن بهواسطۀ نحوۀ بهکارگیری عناصر بصری نقطه و خط و در نهایت چیدمان ساختار حلزونی پادساعتگرد و ساعتگرد عناصر از مهمترین نکات قابل شناسایی در سامانبندی این اثر هستند. همچنین بهکارگیری لاجوردی یکنواخت در پسزمینه، فضای اندوه و وهم، زرد درخشان در لباس ابلیس، تأکید بر شخصیت او و نارنجی در لباس نقال سبب چرخش رنگها در ترکیببندی اثر بوده است. در مجموع، اثر با رنگهای تخت و درخشان و بدون سایه ترسیم شده است.http://www.bagh-sj.com/article_119775_aa43871c240fc58a5d226d1e5c6b5c54.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635179220210120The Social Analysis of Absence in Historical Narratives of Photographyتحلیل اجتماعی ابسنس (غیاب) در روایتهای تاریخی عکاسی637411977610.22034/bagh.2020.216275.4431FAمحمد حسن پوراستادیار دانشکدۀ هنرومعماری دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.0000-0002-1087-3994Journal Article20200118Problem Statement: The quality and meaning of life are continuously attached to the presence of elements, objects, things, people and concepts; the absence means denying and depriving the presence, has strengthen this concept, hence has been frequently presented in philosophy and art fields. The concept of absence as an art strategy has been presented at the context of many artworks, especially in the present century. In photographic contexts due to introducing the previous presence of things, ‘absence’ finds a referral function. But the main question here is that, how in the photographic contexts, we might be able to find the existence of historical narratives behind them, through the absence of elements and things?<br />Research objective: Photographs as the ever-present contexts, whether on private albums or in art/ news studios, even on virtual social spaces, offer a variety of absences with different origins, and [therein] the historical analysis arising from it in these works would lead to a better understanding of the human social context. The research hypothesis here is that photograph as a historical context, when linked to and analyzed by the narratives surrounding it, would present the ‘absence’ as a means of denying the presence of suppressed forces in the social context, that potentially have the power to participate and alter the actions of every day’s life. <br />Research Method: was done based on the social history of the photographic contexts, as in this approach, behaviors, events and beliefs, besides being part of daily life context, are also important in the process of historical research.<br />Conclusion: Absence in the picture frame, is able to represent the latent power behind the different social classes; Moreover, the standpoint of elements related to absence within the historical context and its continuation at photograph scale will be discussed and explained the way that photography exploits the absence as a modern concept to represent a different content and various readings.بیان مسئله: کیفیتِ زیست و معنای زندگی همواره با حضور عناصر، اشیاء، چیزها، افراد و مفاهیم پیوند خورده است و غیاب بهمعنای نفی و سلبِ حضور، این معنا را قوام داده و از همینرو در فلسفه و هنر بسیار وارد شده است. مفهوم ابسنس به مثابۀ یک استراتژی هنری در بطن بسیاری از آثار هنری بهویژه در قرن حاضر تلقی میشود. در عکسها، متونی که ردّ حضور چیزها را در گذشته عرضه میکنند، ابسنس کارکردی استنادی پیدا میکند. اما پرسشِ اساسی این است که چگونه در متون عکاسانه، از غیاب عناصر و چیزها، پی به وجود روایتهای تاریخی نهفته در متن آنها میبریم؟<br />هدف پژوهش: عکسها بهعنوان متونی همهجا حاضر چه در آلبومهای خصوصی یا نهادهای هنری یاخبری، و چه در فضاهای اجتماعی مجازی و مبتنی بر وب، غیبتهای گوناگونی را که خاستگاههای متفاوتی دارند، ارایه میکنند و تحلیل تاریخی غیاب در این آثار، به فهم بهتر بستر اجتماع انسانی منجر میشود. فرضیه این است که عکس بهعنوان یک متن تاریخی وقتی با روایتهای پیرامون و بیرونیِ خود پیوند خورده و تحلیل شود، غیاب را بهمثابۀ نفیِ حضورِ نیروهای سرخوردهای در متن اجتماعی ارایه میدهد که هریک، بهصورت بالقوه قدرت مشارکت و تغییر در رفتارها و کنشهای زندگی روزمره را دارند. <br />روش پژوهش: براساس تحلیل مبتنی بر تاریخ اجتماعی در متون عکاسانه خواهد بود، چرا که در این رویکرد، رفتارها، رخدادها و باورها در بافت زندگی روزانه، در روند تحقیق تاریخی دارای اهمیت است. <br />نتیجهگیری: ابسنس در قاب عکس، میتواند اشکالی متنوع از قدرتهای پنهانی لایههای مختلف اجتماعی را عرضه دارد؛ نیز به جایگاهِ عناصر غایب در سطح عکسها پرداخته و توضیح داده شده است که چگونه عکاسی از ابسنس بهعنوان مفهومی پستمدرنیستی بهره میبرد تا بهواسطۀ غیاب عناصر تاریخی، محتوای متفاوت و قرائت دیگرگونی را از رخداد شکل دهد.http://www.bagh-sj.com/article_119776_2fb96b64ccb3c8a9e0921a994470daa7.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635179220210120Strategic Tourism Management of Tehran; Challenges and Opportunitiesمدیریت راهبردی گردشگری شهر تهران؛ چالشها و فرصتها758811471510.22034/bagh.2019.160240.3890FAروح اله شکوهی بیدهندیدکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.فاطمه عزیز آبادی فراهانیدکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.محمد حسن طالبیاندکتری معماری با گرایش مدیریت میراث فرهنگی، عضو هیئت علمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تهران، ایران.محمد باقر قالیبافدکتری جغرافیای انسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ایران.سید رضا صالحی امیریدکتری مدیریت دولتی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.Journal Article20181208Problem statement: Today, tourism is one of the most important industries contributing to sustainable development. This industry has created great cultural, social, and economic opportunities for metropolises. Abundant and diverse tourist attractions of Tehran have created a great capacity for this city in terms of tourism. However, this issue has been less investigated so far. Therefore, this study attempts to examine the opportunities and limitations of tourism development in Tehran. It also presents tourism development strategies for Tehran.<br />Research objective: This study seeks to provide strategies for the tourism development of Tehran.<br />Research method: This research is descriptive-analytical. Data for this bibliographical research were collected through relevant literature, documents, and interviews. Data were analyzed using content analysis based on the SWOT model. The subjects of the research were experts of tourism, managers, and experts of organizations and institutions in charge of urban tourism in Tehran. The sample was selected through purposive sampling. The sampling procedure was stopped when the theoretical saturation was achieved. A total of 35 experts were interviewed.<br />Conclusion: Findings of this study show that developing urban tourism in Tehran requires considering different aspects. The most important strategies and suggestions presented in this article are as follows: Strengthening the will power of people and authorities for tourism development, thinking of tourism as networks, forming an integrated destination management system, improving tourism marketing, presenting and promoting a positive image of Tehran, fostering the culture of tourist hospitability and retention, increasing event capacity, and branding Tehran in tourism.بیان مسئله: امروزه گردشگری، بهعنوان یکی از مهمترین صنایع توسعة پایدار، فرصتهای زیادی را در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلانشهرها به وجود آورده است. شهر تهران نیز با داشتن جاذبههای متعدد و متنوعِ گردشگری ظرفیت بالایی در این زمینه دارد که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است. از این رو مسئلة این مقاله شناخت فرصتها و محدودیتها و ارائة راهبردهای توسعة گردشگری شهر تهران است.<br />هدف پژوهش: مقالۀ حاضر در پی آن است که راهبردهایی برای توسعة گردشگری شهر تهران ارائه کند.<br />روش پژوهش: این پژوهش بر روش توصیفی-تحلیلی مبتنی است. گردآوری دادهها به روش کتابخانهای- اسنادی و مصاحبه انجام گرفته و در تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون و نیز مدل SWOT استفاده شده است. جامعة آماریِ تحقیق متخصصان و صاحبنظران حوزة گردشگری شهر تهران و مدیران سازمانها و نهادهای متولی گردشگری شهری تهران را شامل میشود. حجم نمونة تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری تحقیق بوده و با 35 نفر از متخصصان و صاحبنظران مصاحبه شده است.<br />نتیجهگیری: تحلیل یافتههای این تحقیق نشان میدهد که برای توسعة گردشگری شهری در تهران باید جوانب مختلفی مورد دقت و توجه قرار گیرد؛ مهمترین راهبردها و پیشنهادهای ارائهشده در این مقاله به شرح ذیل است: تقویت عزم و ارادة توسعة گردشگری در میان مردم و مسئولین، ملاحظة گردشگری با تفکر شبکهای، تشکیل سیستم مدیریت یکپارچة مقصد، تقویت بازاریابی گردشگری و ارائه و ترویج تصویری مثبت از تهران، ارتقای فرهنگ پذیرش و نگهداشت گردشگر، ظرفیت رویدادسازی در شهر تهران، و برندسازی برای تهران در حوزة گردشگری.http://www.bagh-sj.com/article_114715_aaa18b7476568ace92ded859b4487870.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635179220210120Evaluating the Feasibility of Using Erwin Panofsky’s Method in Reading the Facades of Persian Historic Housesسنجش امکان بهرهگیری از روش اروین پانوفسکی در خوانش نماهای خانههای تاریخی ایران8910211795110.22034/bagh.2020.229539.4535FAسمیه جلالی میلانیپژوهشگر دکتری معماری اسلامی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.احد نژاد ابراهیمیدانشیار، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.0000-0001-6025-1942حامد بیتیاستادیار، دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.0000-0001-9717-7395علی وند شعاریدانشیار، دانشکدۀ فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.Journal Article20200505Problem statement: In researches based on the history of Persian architecture, historic resources that a researcher can rely on for extracting needed information and conducting such studies - except historic buildings themselves- are generally limited. Thus, getting to know, acquiring complete knowledge, and being skilled in the methodologies that can help to extract historical information from historic buildings through reading them, seem necessary. Among the methodologies known and used by researchers for reading historic works of art, Iconology of Erwin Panofsky is the one that seeks the meaning of the work as opposed to its form. This method which has three strata, although in Iran, has been used in historical-interpretive studies in the fields of miniature painting, carpet, or historical objects, less has been used in studies in the field of Persian historic architecture. <br />Research objective: This research primarily seeks to understand if Panofsky’s iconology is generally applicable for the researches in the field of history of architecture as the research methodology; and secondly, investigates if the method is applicable specifically for studying facades of historic Persian houses, and evaluates the advantages and limitations of the method while being used in this specific field. <br />Research method: Having assured about the general applicability of iconology as a methodology for the history of architecture studies, through performing library research, we read a façade of a Qajar- Pahlavi house in Tabriz as a case study, according to three strata of the method. <br />Conclusion: The results indicate that applying Panofsky’s Iconology to the history of architecture studies as the research methodology is prevalent. They also show that it is applicable especially for studying facades of Persian historic houses; however, the researcher might confront some limitations along with the advantages of using this method.بیان مسئله: در پژوهشهای تاریخ معماری ایران، به غیر از خود بناها، منابعی تاریخی که بتوان با اتکاء بر آنها به انجام این پژوهشها اقدام کرد، عموماً محدودند. بنابراین ضرورت آشنایی و تسلط بر روشهایی که از طریق خوانش بناهای تاریخی، میتوانند اطلاعات تاریخی مورد نیاز را در اختیار قرار دهند، احساس میشود. در میان روششناسیهای شناختهشدهای که به منظور خوانش آثار تاریخی مورد استفادۀ پژوهشگران قرار میگیرند، آیکونولوژی (شمایلشناسی) «اروین پانوفسکی» روشی است که به دنبال فهم معنای اثر در تقابل با فرم آن است. این روش که دارای مراتبی سهگانه است، در ایران هرچند در پژوهشهای تفسیری-تاریخی در حوزههایی چون نگارگری، فرش و یا اشیای تاریخی مورد استفاده قرار گرفته، اما بهندرت در حوزۀ پژوهشهای تاریخ معماری مورد توجه بوده است. <br />هدف پژوهش: تحقیق حاضر در درجۀ اول به دنبال فهم آن است که آیا روش خوانش آیکونولوژیک پانوفسکی به طور کلی در پژوهشهای تاریخ معماری کاربرد دارد، و پس از اطمینان حاصلکردن از این موضوع در درجۀ بعدی به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که در صورت کاربست این روش مشخصاً در مطالعۀ نمای خانههای تاریخی ایران، قابلیتها و محدودیتهای آن در این زمینه چیست. <br />روش پژوهش: پس از اطمینانیافتن از کارکرد عمومی روششناسی آیکونولوژی در پژوهشهای تاریخی معماری با تکیه بر روش مطالعۀ کتابخانهای، با اتکاء بر روش پژوهش موردی، یک نمونه نما مربوط به خانهای قاجاری-پهلوی در شهر تبریز، بر مبنای مراتب سهگانۀ آیکونولوژی پانوفسکی مورد خوانش قرار گرفته است. <br />نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد خوانش آیکونولوژیک پانوفسکی به طور کلی در حوزۀ تاریخ معماری کاربرد داشته و همچنین در زمینۀ مطالعۀ نمای خانه در معماری تاریخی ایران قابل استفاده است، ضمن اینکه بهرهگیری از آن در این حوزه، پژوهشگر را با برخی قابلیتها و محدودیتها مواجه میکند.http://www.bagh-sj.com/article_117951_07ece2422886fc85dabf16817039b63a.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635179220210120The study of the Capabilities of Oral Methods of Intercultural Communication in Transmission and Preservation of Concept in Cultural Heritageقابلیتهای روش شفاهی در انتقال و حفاظت معنا در میراث فرهنگی10311211977710.22034/bagh.2020.188518.4145FAزهره یادگاریاستادیار دانشکدۀ معماری، دانشگاه کاشان، ایران.Journal Article20190602Problem statement: Beyond the external form, cultural heritage, carries the meaning that forms its internal and essential aspect. In the protection of works, since, it is necessary to pay attention to both their semantic and formal aspects, it is necessary to pay attention to the “protection and transmission of meaning” in cultural heritage through an appropriate approach. A wide range of forms of cultural heritage, including the creation of art, writing, principles and approaches in the traditional profession and oral expression, in addition to forming various manifestations of heritage, are also a method and means of transmitting the meaning. Among these, due to their imperceptibility, non-physical methods, have received less attention and their various dimensions take little regard. Consequently, the risk of forgetting and destroying these methods and, of course, the meanings conveyed through them increases. One of these methods is the oral transmission method.<br />Research objective: The present article aims at recognizing the oral method in the protection of works and paving the way for its revival in the protection of Iran’s spiritual heritage, assuming that the oral transmission of meanings in the spiritual heritage, in many cases, has taken place for reasons beyond the impossibility of written recordings. Therefore, it can be said that this article seeks to answer the question of what capabilities have caused the oral method to be used as one of the methods of transmitting and preserving meanings in traditional societies<br />Research method: Referring to written texts in this paper, some negative and positive reasons for the use of oral methods are analyzed and then their logical analysis is performed. The cause behind choosing this method is its relevance to the essence of meaning.<br />Conclusion: The paper concludes that, based on the interpretations and concepts mentioned in the text of the article, in the oral method, in addition to preserving the meaning from the damage of the incompetent, the meaning continues vividly and dynamically; another result of the paper is that, due to the importance and use of human inner capabilities in accepting and transmitting meaning to revive it in the protection in contemporary meaning, it is necessary to train qualified human beings as bearers of meaning.بیان مسئله: میراث فرهنگی، ورای صورت بیرونی، حامل معنایی است که وجه درونی و ماهوی آن را شکل میدهد. از آنجا که در حفاظت آثار توجه به هر دو وجهِ معنایی و صوریِ آنها ضرورت دارد، لازم است «حفاظت و انتقال معنا» در میراث فرهنگی با رویکردی مناسب مورد توجه قرار گیرد. طیف وسیعی از اشکال میراث فرهنگی ازجمله خلق هنری، کتابت، آداب و طریقت در حِرَف سنتی و بیان شفاهی علاوه بر اینکه تجلیات مختلف میراث را شکل میدهند، روش و محملی برای انتقال معنا نیز محسوب میشوند. در این میان، روشهای غیرکالبدی، بهواسطۀ نامحسوس بودن، کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند و ابعاد مختلف آنها بهخوبی شناخته نشده است. درنتیجه، خطر فراموشی و نابودی این روشها و بالطبع معانی منتقلشده از طریق آنها نیز افزایش مییابد. یکی از این روشها روش انتقال شفاهی است.<br />هدف پژوهش: مقالۀ حاضر در پی بازشناخت روش شفاهی در حفاظت آثار و زمینهسازی احیای آن در حفاظت میراث معنوی ایران است، با این فرض که انتقال شفاهی معانی در میراث معنوی برخلاف تصور موجود در بسیاری موارد به دلایلی فراتر از عدم امکان ثبت مکتوب صورت میگرفته است. بنابراین میتوان گفت این مقاله به دنبال پاسخ این سؤال است که چه قابلیتهایی سبب شده روش شفاهی بهعنوان یکی از روشهای انتقال و حفاظت معانی در جوامع سنتی به کار گرفته شود. <br />روش پژوهش: در این مقاله با مراجعه به متون مکتوب به بررسی برخی علل سلبی و ایجابی کاربرد روش شفاهی و سپس به تحلیل منطقی آنها پرداخته میشود. علت انتخاب این روش تناسب آن با ماهیت معنا است.<br />نتیجهگیری: مقاله چنین نتیجه میگیرد که در روش شفاهی علاوه بر حفظ معنا از گزند نااهلان ــ به استناد تعابیر و مفاهیمی که در متن مقاله به آنها اشاره شده ــ معنا بهصورت زنده و پویا تداوم مییابد؛ و نتیجۀ دیگر حاصل از مقاله نیز این است که به دلیل اهمیت و بهکارگیری قابلیتهای درونی انسان در پذیرش و انتقال معنا برای احیای آن در حفاظت به معنای امروزی، تربیت انسان واجد اهلیت، بهعنوان محمل معنا، ضروری است.http://www.bagh-sj.com/article_119777_0636aef1ddbf6a4934297048b753344f.pdf