پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167020190321An Exploratory Study of Culture-led Urban Regeneration Principles with the Approach of Competitiveness Promotionواکاوی اصول بازآفرینی شهری فرهنگ- مبنا با رویکرد ارتقای رقابتپذیری5168492310.22034/bagh.2019.84923FAفاطمه مرادیگروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.زهرا سادات سعیده زرآبادیدانشیار گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-3757-2809حمید ماجدیاستاد گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20190312Problem Statement:Today, many cities suffer from social- economic life stagnation having led to the reduction of attractiveness. In this regard, culture representation in the culture-led urban regeneration process has attracted the attention of urban managers as a new solution. This process is argued to be able not only to solve many of the existing problems, but also to prepare the cities to enter into the competitive arena. Therefore, it becomes crucial to recognize the concept of culture-led regeneration and its influential components and principles on urban competitiveness. <br />Purpose:This study attempts to extract and analyze the principals involved in the success of the culture-led regeneration process in the direction of competitiveness by examining the concepts, theories and data obtained. <br />Research Methodology:This applied study adopts a descriptive and analytical approach to research. To this purpose, data from the field and different sources were gathered and analyzed. The research is also qualitative. Samples of the study were collected purposefully and data were analyzed through content analysis. . <br />Conclusion:Research findings show that culture-led urban regeneration, using culture as a catalyst, tries to prepare cities for competitiveness arenas and promote their competitive advantages compared to rival cities through four components including creative and cultural industries, placemaking and creation of cultural neighborhoods, cultural tourism and event-orientation and city branding. <br />Based on findings, this goal will be achieved by applying seven principles including generating axial capital and creating culture, developing creative and cultural industries, establishing networks and creating urban attractions, enhancing the sustainability of culture-led regeneration process, advertising and developing international relations, promoting culture-led competitive branding and creating competitive and profitable places .بیان مسئله:امروزه بسیاری از شهرها دچار رکود حیات اجتماعی- اقتصادی هستند که منجر به کاهش جذابیت آنها شده است. در این راستا، بهرهگیری از فرهنگ در قالب فرایند بازآفرینی فرهنگمبنا به عنوان راهحلی نوین، مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است و این ادعا وجود دارد که این فرایند قادر است تا ضمن حل مشکلات موجود، شهرها را برای ورود به عرصههای رقابتی آماده سازد. از این رو شناسایی مفهوم بازآفرینی فرهنگ- مبنا، مؤلفهها و اصول تأثیرگذار آن بر رقابتپذیری شهری حائز اهمیت است.<br /> هدف:این پژوهش سعی دارد تا با بررسی مفاهیم، اندیشههای نظری و دادههای بهدستآمده، اصول دخیل در موفقیت فرایند بازآفرینی فرهنگ- مبنا در راستای رقابتپذیری را استخراج کرده و تحلیل کند.<br /> روش تحقیق:روش تحقیق بر حسب هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها از نوع توصیفی- تحلیلی است. در بخش توصیفی از نوع مطالعات زمینهیابی و در بخش تحلیلی، از نوع مطالعات اکتشافی- کتابخانهای است. این پژوهش همچنین از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، مصاحبه به عنوان ابزار گردآوری دادهها و روش نمونهگیری هدفمند انجام شده است.<br /> نتیجهگیری: دستاوردهای پژوهش نشان میدهد که بازآفرینی فرهنگ- مبنا با بهرهگیری از فرهنگ به عنوان موتور محرکة توسعه، سعی دارد تا از طریق چهار مؤلفة صنایع خلاق و فرهنگی، آفرینش مکان و خلق محلات فرهنگی، گردشگری فرهنگی و رویدادمداری و برندسازی شهری، شهرها را برای حضور در عرصههای رقابتپذیری آماده کرده و مزیت رقابتی آنها را در مقایسه با شهرهای رقیب ارتقا بخشد. براساس یافتهها، این امر از طریق پایبندی به اصول هفتگانه از جمله سرمایهمحوری و زایندگی فرهنگ، شکوفایی صنایع خلاق و فرهنگی، شبکهسازی و خلق جاذبههای شهری، پایداری فرآیند بازآفرینی فرهنگ- مبنا، تبلیغات و روابط بینالملل، برندسازی رقابتی مبتنی بر فرهنگ و آفرینش مکانهای رقابتی و سودآور ممکن میشود.http://www.bagh-sj.com/article_84923_4e926e2b776ca438a03e60cce7a8beca.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167020190321The Impact of Urban Centers on the Urban Structure Transformation in Tabriz Metropolisشناسایی مراکز شهری با استفاده از فعالیتها و عملکردهای شهری (نمونۀ پژوهشی مراکز شهری کلانشهر تبریز)17308492410.22034/bagh.2019.84924FAحسن وحدانی چرزه خوندانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران،تهران، ایران.بهناز امین زادهدانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران،تهران، ایران0000-0002-0634-6585حمیدرضا پارسیدانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا0000-0002-6992-1823Journal Article20190312Problem statement:Urban population rapid growth and driving forces have led to the rapid urban transformation, which transforms the form and structure of cities, in the continuous process. Always the urban transformation has adverse effects, especially when it is happening without any plans, which this makes the urban structure of metropolis unbalanced. <br />One of the major transformations that have taken place in the structure of Tabriz metropolis is the increase of new urban centers with new functional roles and increasing density in certain parts of this metropolis. The result of this transformation is the unbalanced spatial development in the urban structure of Tabriz. This paper is an attempt to answer this question : How does the spatial distribution of urban centers in Tabriz Metropolis affect the spatial balance or spatial imbalance of the urban structure of this metropolis? Before answering the previous question, it is asked how urban centers are identified and analyzed? <br />Research Objectives:The main purpose of this research is to investigate the impact of new urban centers on the spatial transformation of Tabriz metropolis urban structure during the recent decades, another purpose of this paper is to provide a scientific method for identifying urban centers. <br />Research method: This research is a theoritical- practical and applied research. Data were gathered through surveying and docments for the descriptive-analytical method and GIS is used to describe and analyze data and maps. <br />Conclusion:The results of the research show that the transformation and new urban centers, as well as urban transformation and its structural reaction, have been shaped by the dialectical relationship between urban structure and driving forces (structure and agency).It also became clear that the spaces of action and power (urban structure and urban spaces) have beencreated by factors of action and power (capital and rent), in which the share of the state sector and financial institutions and shopping centers in the transformation of the urban structure have been significant. The urban structure of Tabriz metropolis has seen many transformations in its structure over the past decades, the transformation in its structure has often occurred in the eastern and northeastern parts of the metropolis, including the formation of three new urban centers (1-Abrasan 2-Valiasr 3-Baghmīṣhe-Shahid-e-Fahmideh) in these areas. The geographical and spatial distribution of urban centers has unbalanced the structure of the Tabriz metropolis, which should be considered in future urban development plans.بیان مسئله:رشد سریع جمعیت، افزایش جمعیت شهرنشین و نیروهای محرکه، منجر به تحول شهری سریعی شدهاند که به صورت فرآیندی مداوم، شکل و ساخت شهرها را دگرگون میکنند. توسعه و تحول سریع شهری همیشه مشکلاتی را به دنبال خود دارد، به ویژه زمانی که این امر بدون برنامه اتفاق افتاده باشد و ساخت شهری کلانشهرها را از حالت تعادل خارج نماید. یکی از تحولات بزرگی که در ساخت شهری کلانشهر تبریز به وقوع پیوسته است، افزایش مراکز شهری جدید با نقشهای عملکردی جدید و افزایش تراکم در قسمتهای خاصی از این کلانشهر است که نتیجة این اقدامات، تحولات فضایی نامتعادل در ساخت شهری است. این مقاله به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که توزیع فضایی مراکز شهری در کلانشهر تبریز چه تأثیری در تعادل یا عدم تعادل فضایی ساخت شهری این کلانشهر دارد؟ قبل از پرداختن به سؤال قبل، این سؤال مطرح میشود که مراکز شهری چگونه شناسایی میشوند؟<br /> هدف:بررسی میزان تأثیرپذیری تحولات فضایی ساخت شهری کلانشهر تبریز از مراکز شهری بهوجودآمده طی دهههای اخیر هدف اصلی این مقاله است و هدف دیگر، ارائة روشی علمی برای شناسایی مراکز شهری.<br /> روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف پژوهش جزو پژوهشهای کاربردی و از نظر روش جمعآوری اطلاعات جزء روشهای کتابخانهای و میدانی بوده که با استفاده از روش توصیفی<br /> – تحلیلی انجام شده است و از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای توصیف و تحلیل دادهها و نقشهها بهره گرفته است.<br /> نتیجهگیری:نتایج تحقیق نشان میدهد که ساخت شهری کلانشهر تبریز طی دهههای گذشته تحولات فراوان کالبدی را به خود دیده است. دگرگونی در ساخت آن اغلب در قسمتهای شرقی و شمال شرقی به وقوع پیوسته است که از آن جمله میتوان به شکلگیری سه مرکز شهری جدید (آبرسان، ولیعصر، باغمیشه-شهیدفهمیده) اشاره کرد. توزیع جغرافیایی مراکز شهری، ساخت شهری کلانشهر تبریز را از حالت تعادل خارج کرده است که در طرحهای توسعة آتی، بایستی این مهم مدنظر قرار گیرد.http://www.bagh-sj.com/article_84924_af038f612ec34abc126e822ca77ddeb9.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167020190321Critical Analysis of Predominant Orientations in Contemporary Iranian Art Market towards Cultural Identityتحلیل انتقادی گرایشهای غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی31488495510.22034/bagh.2019.84955FAفاطمه پورمنددکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا (س).0000-0001-9076-6218عفت السادات افضل طوسیدانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشگاه الزهرا (س).0000-0002-6234-9238Journal Article20190313Problem Statement:In the global arena of contemporary art, which involves a range of interconnected events from biennales, Documenta, and international art fairs to art markets, the presence of Iranian artists in the "market" is more prominent. The contemporary Iranian art market flourished in 2006 with the collaboration of private galleries and Middle Eastern offices of major auction houses, giving rise to the most important arena to introduce the contemporary Iranian art to a global audience. The art market, which presents Iranian art as part of the regional art following its economic rules, was not a reliable source to introduce the Iranian art on its own. Works that were supplied to and traded in the market referred to signs of Iranian culture. How were these cultural elements manifested in these works? <br />Purpose:delineation and critique of the approach of the contemporary Iranian artists to cultural identity in the global market. <br />The authors aim to answer the question of what is the approach of market trends towards cultural identity in the contemporary Iranian art? It seems that the use of cultural identity components in the works of Iranian artists serves to neutralize and eventually commodify the cultural identity, rather than redefine it in a meaningful way through a critical or laudatory attitude. <br />Methodology:This study uses "Marxist Criticism" in a descriptive-analytical method. <br />Conclusion:Cultural identity of Iranian works has lost its historical meanings, turning into a commodity devoid of any real connection to the issues of contemporary life.بیان مسئله :در عرصة جهانی هنر معاصر، که رویدادهای به هم پیوستهای از دوسالانهها، داکومنتا، نمایشهای سراسری1 و بازار هنر را دربرمیگیرد، حضور هنرمندان ایرانی در «بازار» برجستهتر است. بازار هنر معاصر ایران که از سال 2006 با همکاری گالریهای خصوصی و شعب خاورمیانهایِ چند حراجخانة بزرگ به شکوفایی رسید، مهمترین عرصهای بود که هنر معاصر «ایرانی» را به مخاطب جهانی میشناساند. بازار هنر اما با قواعد اقتصادی خود که هنر ایران را بخشی از هنر منطقه معرفی میکرد، بهتنهایی نمیتوانست نمایندة قابلاطمینانی برای شناخت هنر ایران باشد. آثاری که در بازار، عرضه و مبادله میشدند به نشانههای فرهنگ «ایرانی» ارجاع داشتند، اما این مؤلفههای فرهنگی در آنها چگونه بروز یافته بود؟<br /> هدف :هدف این مقاله تبیین و نقد رویکرد هنرمندان معاصر ایرانی به هویت فرهنگی در بازار جهانی است. نویسندگان مقاله در صدد پاسخگویی به این پرسش برآمدهاند که گرایشهای بازاری در هنر معاصر ایران چه رویکردی به هویت فرهنگی داشته است؟ به نظر میرسد بهرهبرداری هنرمندان ایرانی از مؤلفههای هویت فرهنگی، بیش از آنکه بازتعریف معنادار آنها در نگرشی نقادانه یا ستایشآمیز باشد، در راستای بیاثرساختن و در نهایت کالاییکردن آنهاست.<br /> روش تحقیق:این پژوهش با بهرهگیری از «نقد مارکسیستی» روش «توصیفی- تحلیلی»را مبنا قرار داده است.<br /> نتیجهگیری:هویت فرهنگی در آثار ایرانی، با ازدستدادن معنای تاریخی، بیآنکه پیوندی واقعی با مسائل دوران معاصر پیدا کند، تنها به کالایی برای فروش تبدیل شده است.http://www.bagh-sj.com/article_84955_c1f2f0ca038bddf11577703b5109ca78.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167020190321The Role of Qibla in the Orientation of the Traditional Mosques in Dezful Cityنقش قبله در جهتگیری مساجد سنتی شهر دزفول60498496410.22034/bagh.2019.84964FAحامد حیاتیگروه معماری (مقطع تحصیلات تکمیلی)، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.مرضیه فاخری رئوفدانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی معماری، دانشگاه جهاد خوزستان، اهواز، ایران.بهاره کاروانیدانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی معماری، دانشگاه جهاد خوزستان، اهواز، ایران.Journal Article20190313Statement of the Problem: : Since the advent of Islam, the design of mosques have been really important to the Islamic architects. Its importance is well-evident in the designing of all its elements which has introduced the mosque as the most outstanding edifice in Islamic architecture. Since long time ago, mosque architectures and designers have esteemed certain principles regarding the preservation of an orientation towards the God from the beginning of an individual’s entry to the mosque till facing towards the Qibla as well as the maintenance of hierarchal movements. Thus, the most important problem of the present study is the role played by Qibla in spatial organization of the mosque. Based thereon, the issue has been investigated in the architecture of the traditional mosques in Dezful in terms of the spatial axis and movement hierarchy considerations so that the ground could be set for the designing and constructing of the contemporary mosques. <br />Purposes:According to the importance and role of Qibla in the mosques’ spatial structures, the present study elucidates the role of Qibla in the architecture of the traditional mosques in Dezful in terms of the orientation influenced by Qibla axis, Qibla-aligned entry to the building, movement hierarchy and spatial axis. <br />Study Method: In terms of the method, the present study is recounted as an interpretational-historical research. The current study is also a case study that has been conducted relying on the library-documentary studies. The information and data have been collected based on a field research using maps and sketches. <br />Conclusion:The analyses are indicative of the idea that Qibla has been a notable consideration in the design of the majority of the mosques in this city. This way, the spatial axis and movement hierarchies have been carefully observed in respect to the visitors from the very beginning of the entering to the mosque to taking a Qibla-facing position.بیان مسئله:از آغاز ورود اسلام، طراحی مساجد برای معماران اسلامی نه تنها اهمیت ویژهای داشته، بلکه اهمیت آن در طراحی تمام عناصر آن به چشم میخورد و مسجد را به عنوان شاخصترین بنای معماری اسلامی معرفی کرده است. از دیرباز معماران و طراحان مساجد، از حفظ جهتگیری الهی تا سیر حرکت انسان از بدو ورود تا قرارگیری در راستای محور قبله، حفظ سلسلهمراتب حرکتی، اصولی را ارزشمند دانستهاند.لذا مهمترین مسئلة این پژوهش چیستی نقش قبله در سازماندهی فضایی مساجد است. بنا بر این مهم، به بررسی این اصل در معماری مساجد سنتی شهر دزفول از لحاظ توجه به محور فضایی و سلسلهمراتب حرکتی پرداخته شده است تا زمینهای برای طراحی و ساخت مساجد معاصر باشد.<br /> هدف:با توجه به اهمیت و نقش قبله در ساختار فضایی مساجد، پژوهش حاضر به تبیین نقش قبله در معماری مساجد سنتی شهر دزفول از لحاظ جهتگیری متأثر از محور قبله، ورود به بنا تا قرارگیری در راستای قبله، سلسلهمراتب حرکتی و محور فضایی پرداخته است.<br /> روش تحقیق:این تحقیق از نظر روش تفسیری-تاریخی و پژوهشی نمونة موردی با تکیه بر مطالعات کتابخانهای-اسنادی صورت گرفته است و جمعآوری دادهها و اطلاعات به صورت میدانی و استفاده از کروکی و نقشه صورت گرفته است.<br /> نتیجهگیری:تحلیلها بیانگر آن است که در طراحی اکثر مساجد این شهر اهمیتدادن به محور قبله مورد توجه قرار گرفته است.به این ترتیب محورهای فضایی و سلسلهمراتب حرکتی انسان از بدو ورود تا قرارگرفتن در راستای جهت قبله رعایت شده است.http://www.bagh-sj.com/article_84964_d4553d5a834cf7beecb1b82936ef146b.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167020190321The Threshold of Singularity or Hybridity of Works in Contemporary Architecture; on the boundary between creation and forgingآستانۀ یکتایی یا پیوندخوردگی آثار در معماری معاصر؛ در مرز میان آفرینش و برساختن61728496810.22034/bagh.2019.84968FAسحر علینژادمجیدیپژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. ایران.وحید شالی امینیگروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. ایران.هما ایرانی بهبهانیدانشیار گروه طراحی محیط زیست دانشگاه تهران0000-0002-6647-4570محمد ضیمراندانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. ایران.0000-0003-1279-5413Journal Article20190313In the text, In the text with the help of the footnote and the reference, we can show another presence in the narrative, but the architecture history contains documented and undocumented works which others presence in them been obviously and hidden. The controversy over the fake or adaptation of the works has been the theme raised in the last decades of the twentieth century and contemporary art. On the other hand, the struggle on the creation, influenced by the autonomy or heteronomy of works and the work adaptation against the forgery, is another concern. By its nature, the research is based on the recognition of the Allographic1 (affinity) / Autographic2 (single signature) and depends on the identification of the adaptation/forging. The research questions are: A. In the architectural discourse, how can interpret arousal caused by other internal forces? B. Where is the boundary between adaptation and forgery?The study is an applied research in nature, The research strategy is an analytical-interpretive, which relies on rational reasoning, explains how the hybridity3 and kinship the works and relates to the "intertextual" process by giving examples of Iranian contemporary art and architecture history (1940-1960) clarify the answers of research questions. <br />The present study shows that the process of intertextuality can be applied as a theoretical approach to architectural studies and emphasizes that architectural texts (works) are not autonomy. each work is in the dialogism between works before and after itself, but it does not mean that fake works also apply to the inter textual circuit because of the fake works, unlike the creation of the work in the inter textual process, do not insist on cognitive questions and are empty of dialogism between the works and the companion of the audience.بیان مسئله: در نوشتار با ترفند پاورقی و ارائة منابع میتوان حضور دیگری را در روایت بازتاباند، اما تاریخ معماری آثار مستندسازی شده و نشدهای را در برمیگیرد که حضور دیگری در آنها پیدا و پنهان است. بحث بر سر جعلی1 یا اقتباسی2بودن اثر از اموری است که در دهههای آخر قرن بیستم در هنر معاصر مطرح شدهاند. از سویی کشمکش بر سر آفرینش متأثر از خودآیینی3 یا دگرآیینی4 اثر، در مقابل برساختگی (جعلی) آن، دغدغهای دیگر است.<br /> هدف و پرسش: بنا بر ماهیت، پژوهش به بازشناخت آستانة همپیوندی/یکتایی، آلوگرافی5 (چندامضایی)/ آتوگرافی6 (تکامضایی) و شناسایی مرز اقتباس/برساختن وابسته است. پرسشهای پژوهش عبارتند از: الف. در گفتمان معماری خودانگیختگی متأثر از دگر نیرویی درونی را چگونه میتوان تفسیر کرد؟ ب. مرز میان اقتباس و برساختن (جعل) کجاست؟<br /> روش: پژوهش با ماهیت کاربردی، با راهبرد تحلیلی-تفسیری متکی بر استدلال منطقی است و بر پایة واکاوی چگونگیِ پیوندگونی و خویشاوندی آثار، با تکیه بر رهیافت درهمآمیزی افقها، مبتنی بر فرایند «میانمتنی» شکل گرفته است. برای روشنشدن پاسخ پرسشهای پژوهش، نمونههایی از تاریخ هنر و معماری معاصر ایران (دهة سی و چهل) مطرح میشوند.<br /> نتیجه گیری: پژوهش نشان میدهد فرایند میانمتنی را میتوان به عنوان رهیافتی نظری در مطالعات معماری به کار بست و تأکید دارد که متون (آثار) معماری خودآیین نیستند و هر اثری در گفتگومندی میان آثار پیش و پس از خود قرار دارد. این به معنای آن نیست که آثار جعلی را نیز بر مدار میانمتنیت قرار دهیم چرا که آثار جعلی برخلاف آفرینش اثر در فرایند میانمتنی بر پرسشهای شناختی اصرار نمیورزند و از مجال گفتگو میان آثار و همراهی مخاطب، تهی هستند.http://www.bagh-sj.com/article_84968_231e4f23e7b238d25a2307404e208903.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167020190321The Effect of 18th and 19th Centuries Russian Neoclassical Architecture on the Architecture of Iranian Administrative-Service Buildings (During Qajar and First Pahlavi Eras)تبیین تأثیر معماری نئوکلاسیک قرن 18 و 19 روسیه بر معماری بناهای اداری-خدماتی ایران (دورۀ قاجار و پهلوی اول)73868497110.22034/bagh.2019.84971FAبهناز منتظرپژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین. ایران.حسین سلطان زادهدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز. ایران.سید بهشید حسینیاستاد معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.0000-0001-9522-9892Journal Article20190313Problem Statement: Russo-Persian Wars were one of the important factors in understanding the modern world by Iranian. Moreover, trips that made by officials to Russia, due to historical and political events after the war, were the main factors in encountering the new world and modernity. Therefore, along with long-standing interactions with Russia, and neighbor neighbor countries in various fields, it seems that by concluding numerous contracts, in addition to the increasing presence of the Russians in Iran (especially in the northern regions) and the construction of various buildings with the architectural knowledge of that time of Russia (neoclassical architecture), the Iranian proprietors have also constructed monuments with an inspirational Russian style in Iran, by observing the neoclassical structures of Russia, in order to demonstrate the power of their own government. <br />Purpose: In this regard, the purpose of this study is to examine the role of Russia on using European architecture and western architectural elements in Iran and identify the patterns of Russian neoclassical architecture and retrieve them in the administrative-service buildings of Iran. <br />Methodology: This is a comparative-qualitative research which uses library, documentary and field studies. Historical-interpretive research method has been used to collect historical theoretical bases and descriptive-analytical research method has been used in the field of architecture. <br />Conclusion : The results of the research showed that Russia played a very important role <br />in the entry of western architectural elements into Iran during three stages of «understanding», «observation» and «implementation». Patterns were effective in all three areas of the plan, the volume, and the façade of buildings. Emergence of objective components was more significant than other two components. The most commonly used architectural parameters of this style in Iran›s administrative-service buildings include: the long hallway with numerous rooms around it, the gable roof, the balcony, semicircular and long narrow rectangular windows, and balustrades.بیان مسئله :یکی از عوامل مهم درک و شناخت عالم تجدد توسط ایرانیان، جنگهای دهسالة ایران و روس بوده است و سفرهای صورتگرفته توسط صاحبمنصبان به روسیه، به واسطة رخدادهای تاریخی و سیاسی بعد از جنگ، عامل اصلی رویارویی با دنیای جدید و مشاهدة تجدد به شمار میآید. از این رو، در راستای تعاملات دیرینه در زمینههای مختلف با روسیه و از طرفی به واسطة همجواری دو کشور، به نظر میرسد که با انعقاد قراردادهای متعدد، علاوه بر افزایش حضور روسها در ایران (خصوصاً در نواحی شمالی) و ساخت ابنیة مختلف با دانش معماری آن زمان (معماری نئوکلاسیک)، صاحبمنصبان ایرانی نیز با مشاهدة بناهای نئوکلاسیک روسیه، در راستای نمایش قدرت حکومت خویش، اقدام به ساخت بناهایی با معماری الهامگرفته از این سبک در ایران کردهاند.<br /> هدف :هدف از این پژوهش، بررسی نقش روسیه در نحوة ورود معماری اروپا و عناصر معماری غربی به ایران و شناسایی الگوهای معماری نئوکلاسیک روسی و بازیابی آنها در بناهای اداری-خدماتی ایران است.<br /> روش تحقیق:این پژوهش به صورت تطبیقی و با رویکردی کیفی به کمک مطالعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی صورت گرفته است که از روش تحقیق تاریخی-تفسیری در گردآوری مبانی نظری تاریخی و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی در حیطة معماری استفاده شده است.<br /> نتیجهگیری : نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که روسیه نقش بسیار مهمی در ورود عناصر معماری غربی به ایران طی سه مرحلة «درک»، «مشاهده» و «اجرا» داشته است. الگوها در هر سه حوزة پلان، حجم و نما تأثیرگذار بودهاند که ظهور مؤلفههای عینی، نسبت به دو مؤلفة دیگر، شاخصتر بوده است. پارامترهای معماری پرکاربرد این سبک در بناهای اداری-خدماتی ایران عبارتاند از: راهروهای طولانی و اتاقهای متعدد در اطراف آن، سقف شیروانی، بالکن، پنجرههای نیمدایرهای و مستطیلشکل باریک و بلند و طارمیهای تزئینی.http://www.bagh-sj.com/article_84971_4c65abf419d60c0efa352551614164fa.pdf