TY - JOUR ID - 140752 TI - طراحی مبتنی بر روایت به‌عنوان روشی تاریخی (نمونۀ موردی: مسجد جامع فهرج) JO - باغ نظر JA - BAGH LA - fa SN - 1735-9635 AU - آئینی, سجاد AU - افضلیان, خسرو AU - اعتصام, ایرج AU - شریعت راد, فرهاد AD - پژوهشگر دکتری معماری، گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. AD - استادیار ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، گروه هنر و معماری، مشهد، ایران AD - استاد گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار گروه معماری، د‌انشگاه شهید‌ بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 18 IS - 104 SP - 93 EP - 110 KW - روش طراحی KW - روایت KW - مسجد جامع فهرج KW - مسجدالنبی DO - 10.22034/bagh.2021.274960.4816 N2 - بیان مسئله: اگرچه از عمر طراحی‏پژوهی زمان زیادی نمی‌گذرد، اما تداوم خلق اثر معماری در طول تاریخ، گواه بر وجود روش‌های طراحی، با وجود نبود خودآگاهی دربارة آن‌هاست. برخی روش‌شناسان، روش‌هایی را شناسایی کرده‌اند که ویژگی آن‌ها بی‌زمانی است. اهمیت این روش‌ها در آن است که به‌شکلی پیوسته در تاریخ طراحی حضور داشته‌اند. در این پژوهش، تلاش شده تا با نگاهی تحلیلی به مسجد جامع فهرج، به نقش و تأثیر روش روایتی در طراحی این مسجد با استفاده از روش تحلیل بینامتنیت پرداخته شود. مسئلة پژوهش تلاش برای فهم تأثیر روش روایتی در فرایند خلق مسجد جامع فهرج به‌عنوان مسئلة بنیادین است و به تأثیر روایت طراح از مسجدالنبی به‌عنوان منبع قیاس در طراحی آن خواهد ‏پرداخت.هدف پژوهش: هدف پژوهش بررسی ریشه‌های روش روایتی در خلق اثر و فرایند شکل‌گیری مسجد جامع فهرج است.روش پژوهش: پژوهش پیش رو پژوهشی کیفی بوده و در گردآوری داده‌های آن از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است. پس از مرور منابع مکتوب، بر مبنای نظریة بینامتنیت دست به تحلیل اثر به‌مثابة متن زده و تلاش شده است روش طراحی معماری مورد تحلیل قرار گیرد.نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد طراحی مسجد جامع فهرج با به‌کارگیری روش طراحی روایتی و مبتنی بر روایتی از مسجدالنبی طراحی شده  و به دست طراح رسیده است و در واقع مسجدالنبی منبع قیاس در طراحی مسجد جامع فهرج بوده است. UR - http://www.bagh-sj.com/article_140752.html L1 - http://www.bagh-sj.com/article_140752_cd58d41e9a96dd1c07ec0396e172cee5.pdf ER -