TY - JOUR ID - 135538 TI - تبیین مدل خلاق طراحی معماری برای نوآموزان، مبتنی بر یادگیری از طبیعت JO - باغ نظر JA - BAGH LA - fa SN - 1735-9635 AU - طیاح, ساویز AU - مهدیزاده سراج, فاطمه AU - محمودی زرندی, مهناز AD - پژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران. AD - استاد، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران. AD - دانشیار، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 100 SP - 91 EP - 108 KW - طراحی معماری KW - فرایند طراحی KW - خلاقیت KW - فرایند خلاقیت KW - طبیعت KW - بیونیک DO - 10.22034/bagh.2021.258840.4722 N2 - بیان مسئله: در فرایند طراحی معماری، خلاقیت در پردازش ایده نقش اساسی ایفا می‌کند. همانطور که ایده‌های خلاقانه بدون پشتوانة ذهنی بروز نمی‌کند، ایده‌های گذشته نیز تبار و پشتوانة خلاقیت‌های آینده‌اند. طبیعت با سال‌ها کارآمدی و تنوع، متعاقب اصل انتخاب طبیعی، می‌تواند در فرایند خلاقانة طراحی معماری به‌عنوان تبار و الگو قرار گیرد. این پژوهش بر محوریت هم‌‌زمان فرایند خلاقیت، فرایند طراحی و علم بیونیک، در پی فرایند بهره‌گیری خلاقانه از بیونیک است، که در پژوهش‌های پیشین، هم‌پوشانی این سه مؤلفه لحاظ نشده است. هدف پژوهش: از آنجا که معماری از اساس، ماهیتی بین‌‌رشته‌ای دارد، با توجه به نقش نظام‌‌های فرایند طراحی، فرایند خلاقیت و علم بیونیک، هدف این پژوهش نتیجه‌‌گیری در قالب سامانة مفهومی و منطقی، و برقراری ارتباطی معنادار و هدفمند بین عناصر و مفاهیم ذکرشده است تا بنیانی برای فرایند طراحی معماری خلاقانه با یادگیری از طبیعت قرار گیرد. روش پژوهش: روش این پژوهش استدلال منطقی با استفاده از تدابیر تحلیلی-توصیفی در زمرة رویکرد کیفی، در پی تدوین رابطة بین گزاره‌های خلاقیت، طراحی معماری و الگوهای برگرفته از طبیعت است. ماهیت تحقیق از حیث هدف، کاربردی و نوع تحقیق نیز مروری است. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش مؤید آن است که طبیعت بستر مناسبی برای غنای بصری نوآموزان در جهت ایده‌یابی طراحی است و بهره‌گیری از عملگرهای بصری به‌عنوان یک راهبرد شناختی بازیابی‌های بصریِ زمان نهفتگی ذهن را در مرحلة خلق ایده در پی دارد که به تنوعِ طرح نهایی منجر خواهد شد. دانشِ مبتنی بر شناخت اجزای طبیعت روش‌هایی از تجربة ساختارها و سیستم‌ها را پیش روی ما قرار داده که شانس بیشتر برای فهم مسئلة معماری و تنوع راه‌حل و در نتیجه افزایش توانایی خلاقیت طراحان مبتدی را فراهم می‌کند. همچنین مراحل فرایند طراحی و خلاقیت برگرفته از بیونیک هم‌پوشانی دارند. قاب‌بندی بیونیکی مسئلة طراحی معماری، گزینش صحیحِ فهرستِ وارسی از طبیعت بر اساس مسئله و درستی مقیاس درجه‌بندی ارتباط این فهرست با مسئلة طرح از گام‌های اساسی مدل فرایند طراحی خلاق معماری بیونیکی محسوب می‌شود. UR - http://www.bagh-sj.com/article_135538.html L1 - http://www.bagh-sj.com/article_135538_5e052dfc1291e55d401b3ce941810fc5.pdf ER -