TY - JOUR ID - 122355 TI - تحلیل ساختار لحظه در آثار رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی JO - باغ نظر JA - BAGH LA - fa SN - 1735-9635 AU - مردانی اقدم, مهدی AU - مهرنیا, سید محمد AD - مربی و عضو هیئت علمی گروه عکاسی، دانشکدة هنر، دانشگاه سمنان، ایران. AD - استادیار، عضو هیئت علمی دانشکدة هنر، دانشگاه سمنان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 98 SP - 45 EP - 54 KW - لحظة قطعی KW - رزمنده-عکاس جنگ تحمیلی KW - عکاسی جنگ KW - هانری کارتیه برسون DO - 10.22034/bagh.2021.192645.4198 N2 - بیان مسئله: نظریة لحظة قطعی هانری کارتیه برسون کشف و شهودی ادراکی از آموزه‌های بودیسم است. در این نظریه برسون معتقد است که عکاس برای عکس‌گرفتن باید جذب واقعه شود و در مرکز وقایع قرار گیرد. در این صورت، واقعه همة ضرباهنگ ساختار همان شکل را به خود می‌گیرد و اگر عکاس بتواند این لحظه را دریابد، لحظة قطعی را دریافته است. هدف پژوهش: پژوهش حاضر به آن می‌پردازد که تأثیر نظریة لحظة قطعی در آثار رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی به چه نحو به‌نمایش درآمده است. بنابراین بازتاب نظریة لحظة قطعی برسون در آثار سه تن از رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هدف این مقاله است. روش پژوهش: روش انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اسناد به شیوة کتابخانه‌ای و نیز مصاحبة میدانی با سه تن از رزمنده-عکاسان برجسته و صاحبنظر، علی فریدونی، سعید صادقی و مهرزاد ارشدی، به عنوان شاهدان عینی وقایع جنگ تحمیلی، با تأکید بر نظریة لحظة قطعی برسون است. گزینش افراد مورد نظر به واسطة خودآموختگی این افراد بوده که برحسب نیاز و اقتضا، مبادرت به عکاسی از فضای جبهه و جنگ کرده‌اند و در این مقاله با عنوان رزمنده-عکاس از آنان یاد شده است. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مقاله حاکی از آن است که کشف و شهود عکاسانه، ذهن ناخودآگاه، ادراکات ذهنی، دیدن و زمان‌سنجی که از مؤلفه‌های محوری این نظریه است در آثار رزمنده-عکاسان مذکور نیز موجب شکل‌گیری جریان خودآموزی و کشف و شهود عکاسانه شده و در آثار آنان قابل مشاهده و تحلیل است. UR - http://www.bagh-sj.com/article_122355.html L1 - http://www.bagh-sj.com/article_122355_d88d302e1de1516ad2f03f0762232b9e.pdf ER -