%0 Journal Article %T مطالعۀ تطبیقی مفهوم نقش فرشته در آثار حجت امانی (به مثابۀ هنر معاصر) و نگاره‌های دورۀ قاجار %J باغ نظر %I پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر %Z 1735-9635 %A شصتی, شهره %A پشوتنی زاده, آزاده %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 19 %N 108 %P 17-28 %! مطالعۀ تطبیقی مفهوم نقش فرشته در آثار حجت امانی (به مثابۀ هنر معاصر) و نگاره‌های دورۀ قاجار %K فرشتگان %K حجت امانی %K هنر دورۀ قاجار %K هنر معاصر %R 10.22034/bagh.2021.285560.4882 %X بیان مسئله: عدم تمایل به عینیت و پرهیز از وفاداری تام به ذهنیت در هنر دورة قاجار، جهانی خیالی-واقعی را پدید آورد که نقش‌مایة فرشتگان با لباس قاجاری و تأثیراتی که از فرشتگان غربی پذیرفته‌اند، نشأت‌گرفته از همین تفکر است. از این رو، در این پژوهش با این فرض که فرشتگان در آثار حجت امانی به‌عنوان نقش‌مایة فرشتگان در هنر معاصر در امتداد دورة قاجار قرار داشته، به دنبال تطبیق و تحول فرشتگان درهنر دورة قاجار و هنر معاصر است. از آنجایی که نقش تطبیقی فرشتگان واکاوی و مورد مطالعه قرار نگرفته و به لایه‌های پنهان آثار فرشته‌گون این دو عصر پرداخته نشده است، این پژوهش بدیع به نظر می‌رسد. هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش نمایش چگونگی به‌کارگیری نقش فرشتگان و روند شکل‌گیری آن‌ها در هنر معاصر است که بتواند پرسش‌های پیش‌آمده در این تحقیق را با استفاده از تطبیق و نتایج نظرسنجی پاسخ دهد. روش پژوهش: این پژوهش تطبیقی به روش توصیفی-تحلیلی، به همراه آمارگیری، استفاده از منابع اسنادی‌ و مصاحبه انجام شده است. نتیجه‌گیری: پروژة فرشته‌های پست‌مدرن با نگاه فمنیستی حجت امانی، در تطبیق با هنر دورة قاجار از نظر بصری و مفهومی علاوه بر دارابودن مؤلفه‌های هنر سنتی دورة قاجار معانی وسیع‌تر اجتماعی در دوران معاصر را نیز به همراه دارد. همچنین نوعی بازسازی از آرزوی بشر برای پرواز به ماورای ماده و قرارگرفتن بر فراز شرایط انسانی است که در باستانی‌ترین لایه‌های فرهنگ ایرانی و در بین عامة مردم وجود دارد‌. %U http://www.bagh-sj.com/article_145704_d7bd33f67344f1aa9ddb3b9065265e3a.pdf