%0 Journal Article %T مطالعۀ تطبیقی رهیافت‌های فرمی- فضایی معماری و نقاشی در مرور آثار مهرداد ایروانیان و علیرضا تغابنی %J باغ نظر %I پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر %Z 1735-9635 %A ولی, انسیه %A پناهی, سیامک %A فروتن, منوچهر %A اردلانی, حسین %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 19 %N 106 %P 5-18 %! مطالعۀ تطبیقی رهیافت‌های فرمی- فضایی معماری و نقاشی در مرور آثار مهرداد ایروانیان و علیرضا تغابنی %K رهیافت فرمی فضایی %K معماری %K نقاشی %K مهرداد ایروانیان %K علیرضا تغابنی %R 10.22034/bagh.2021.242159.4620 %X بیان مسئله: ارتباط میان معماری و نقاشی یکی از حوزه‌های مورد مطالعه در نظریة هنر و معماری است. هر چند معماری ترکیبی از معانی کاربردی است، ولی می‌تواند در ارتباط با نقاشی، از بابت فرم و فضا مطالعه شود. در این میان، در خلق اثر هنری، اگر «هنرمند» متغیر ثابت فرض شود، این سؤال مطرح است که ساختار فکری او در خلق فرم و فضا در دو رسانه، چه تأثیری بریکدیگر دارند و در نهایت منجر به چه نوع ارتباطی بین دو نظام هنری می‌شود؟ هدف پژوهش: هدف این پژوهش به‌طور اخص مطالعة آثار معمارانی است که در هر دو حیطه فعالیت دارند. فرض بر آن است که مهارت معمار از فاصلة تصور تا تصویرکردن طرح‌واره‌های ذهنی به عنوان نقاشی، منجر به نشر اندیشة او می‌شود و این فرایند در نحوة آفرینش اثر معماری و تفکر فضایی او مؤثر است. روش پژوهش: پژوهش با رویکرد کیفی و روش تطبیقی بین‌رشته‌ای، منطبق با دیدگاه کری واک انجام شده و مدل پژوهش ترکیبی از گرایش‌های فضایی و رهیافت‌های معنایی فرم و فضا است. در بخش اول آثار نقاشی مهرداد ایروانیان و علیرضا تغابنی، به‌عنوان نمونه، با روش شکل‌گرایی ولفلین تحلیل می‌شوند. در گام بعد مفاهیم فرمی-فضایی معماری آنان بررسی شده است. دستاوردهای این تحلیل برآمده از مطالعات نظری و داده‌های تجربی هستند که از طریق روش توصیفی نتیجه‌گیری می‌شوند. در نهایت جهت تبیین رابطه، مقایسة تطبیقی تحلیل‌ها در دو رسانه صورت می‌گیرد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد برخورد هنرمند در راستای معانی مصادیق عینی (ابژکتیو) اثر، در سطح «ابتدایی» و «کارکردی» در دو حیطة کاملاً مستقل صورت گرفته و به معانی ذهنی (سابژکتیو) در سطح «ارزشی» پرداخته شده است که قابلیت تطبیق بر ساختار فکری هنرمند را دارد. در سطح «نمادین» با انتقال برخی رهیافت‌های فرمی از نقاشی به معماری، اثر معماری بیشتر به بعد هنری خود نزدیک شده و جنبة زیبایی‌شناسی یافته است. %U http://www.bagh-sj.com/article_142835_901699a6f62b1be00fe7c424207789a6.pdf