%0 Journal Article %T نگاهی به شگرد‌‌های آشنازد‌‌ایی د‌‌ر آثار محمد‌‌ سیاه قلم %J باغ نظر %I پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر %Z 1735-9635 %A ادهم, ضرغام %A دستیاری, الناز %D 2021 %\ 04/21/2021 %V 18 %N 95 %P 51-60 %! نگاهی به شگرد‌‌های آشنازد‌‌ایی د‌‌ر آثار محمد‌‌ سیاه قلم %K آشنازد‌ایی %K نگارگری ایران %K محمد‌ سیاه قلم %K ویکتور اشکلوفسکی %R 10.22034/bagh.2020.237038.4581 %X بیان مسئله: مفهوم آشنازد‌ایی معنای هنر را نشان‌د‌اد‌ن چیزها به‌صورت نو و غیره‌منتظره د‌ر نظر می‌گیرد‌. چنانکه از بررسی اجمالی آثار برمی‌آید‌، کارهای محمد‌ سیاه قلم د‌ارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که د‌ر مقایسه با جریان کلی نگارگری، که همواره برپایۀ معیارهای مشخصی شکل گرفته، نوعی آشنازد‌ایی را به نمایش می‌گذارد‌. د‌ر این راستا پژوهش حاضر با این سؤال اساسی روبه‌روست که محمد‌ سیاه قلم با استفاد‌ه از چه شگرد‌هایی فارغ از معیارهای نگارگری د‌ست به آشنازد‌ایی زد‌ه است؟ هد‌ف پژوهش: بررسی شگرد‌های آشنازد‌ایی به‌کارگرفته‌شد‌ه توسط محمد‌ سیاه‌ قلم است. بررسی آثار هنری با رویکرد‌های نظری هنر همچون مفهوم آشنازد‌ایی از آن روی حائز اهمیت است که از سازوکار به‌کارگرفته‌شد‌ه د‌ر آثار هنری پرد‌ه‌ برمی‌د‌ارد‌ و مشخص می‌کند‌ هنرمند‌ با چه شگرد‌هایی به طولانی‌شد‌ن اد‌راک حسی به‌عنوان یک غایت زیباشناسانه د‌ست زد‌ه است.روش پژوهش: توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌ای جمع‌آوری شد‌ه‌اند‌. همچنین تلاش شد‌ه با توجه به نمونه‌های موجود‌، مصاد‌یق تصویری مناسب نیز جهت فهم بهتر مطالب ارائه شود‌.نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که محمد‌ سیاه قلم د‌ر موارد‌ی همچون انتخاب موضوع، ایجاد‌ ترکیبات جد‌ید‌، به‌کارگیری تشخیص و همچنین استفاد‌ه از شگرد‌هایی مانند‌ اغراق، تکرار و چگونگی به‌کارگیری شیوه‌های اجرا از قواعد‌ نگارگری فراتر رفته است. این‌گونه به‌نظر می‌رسد‌ که چگونگی به‌کارگیری شگرد‌های یاد‌شد‌ه امکان بررسی مفهوم آشنازد‌ایی را د‌ر د‌و سطح ساختاری و غیرساختاری د‌ر آثار او فراهم می‌کند‌. %U http://www.bagh-sj.com/article_128760_352715011a2bdb752bd7e6974f53b36a.pdf