@article { author = {Ettehadmohkam, sahar and Nazeri, Afsane and SobhaniFrad, Yaser and Faramarzi, Salar}, title = {Application Study of Gestalt Visual Perceptual Laws in Advertising Billboard Graphic Design}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {14}, number = {55}, pages = {71-86}, year = {2017}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {Aim & Background: Gestalt theory is one of the most impressive theories in the field of visual arts that has focused on integrated vision of artwork and sketched specific visual laws of perception. On the other hand, due to the alignment of the goal of visual communication and lasting impression on the audience’s minds, the application of these graphic design principles especially commercial billboards is essential. In recent years, we have been faced with impressive billboard designs in Tehran, which apparently have no other purpose except a profound impact on the audience’s minds. In this regard, with the aim of studying the visual qualities and Gestalt visual laws of perception in Tehran’s billboard graphic designs, it was evaluated the amount of Gestalt visual laws of perception in Tehran’s commercial billboards’ texts and graphical images in 2015-16. It was determined the most effective graphic design principles in billboard advertising and detected the relationship between Gestalt’s laws and these principles that can be used in billboard graphic designs. Methods: In order to analyze the case samples, descriptive-analytic method was used based on Gestalt’s laws. The research method is a theory test that was performed on 150 samples of Tehran’s commercial billboards in 2015- 16. The data collection method was using written sources and scientific databases, analyzing and comparing the topics with Delphi method. Results & Conclusion: The research findings indicated that each of the laws has been used to some extent in Tehran’s commercial billboards’ texts and graphic images in 2015-16. The most important of visual qualities and billboard graphic design principles have high reliability. Its Cronbach’s Alpha is 0.796. According to visual identity, Gestalt’s laws and the graphic design principle’s definitions, all principles can be linked to a category of Gestalt’s laws. There is an interactive communication between them. Each law can benefit some of the design principles and vice versa.}, keywords = {Gestalt Visual laws of perceptions,Billboard Advertising,Graphic design}, title_fa = {کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی نمونه موردی : بیلبوردهای تجاری تهران در سال}, abstract_fa = {بیان مسئله : نظریة گشتالت از جمله نظریه‌های تأثیرگذار در قرن بیستم در حوزه هنرهای تجسمی است که فرآیند ادراک بصری را به نوعی معطوف به رویت یکپارچه و تمامیت اثر هنری کرده؛ قوانین ویژه ادراک دیداری را طرح می افکند؛ بنا به هم‌راستایی هدف ارتباط بصری و اثربخشی ماندگار بر ذهن مخاطب، کاربرد این اصول در طراحی گرافیک، به‌ویژه بیلبوردهای تبلیغاتی تجاری ضروری می‌نماید. از طرفی در سال‌های اخیر با آمار قابل توجه طراحی بیلبورد در شهر تهران مواجه هستیم؛ که ظاهراً هدفی جز اثربخشی ماندگار در ذهن مخاطب ندارند. در این راستا با هدف مطالعه ویژگی‌ها و کیفیات بصری، نحوه و چگونگی کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی تهران، این پرسش مطرح می‌شود که به چه میزان قوانین ادراک دیداری گشتالت در نوشته‌ها و تصاویر گرافیکی بیلبوردهای تجاری تهران به‌کار رفته است؟ سؤالات فرعی دیگری برای پاسخگویی به این پرسش مطرح می‌شود: اصول طراحی گرافیک تصاویر و بیلبوردهای تبلیغاتی کدامند؟ و روابط قوانین گشتالت با این اصول چگونه است؟ ضرورت و اهمیت رعایت قوانین مربوطه در طراحی گرافیک بیلبوردها چیست؟ روش تحقیق : به منظور تحلیل نمونه‌های موردی از روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از قوانین گشتالت بهره‌گیری شد. روش پژوهش آزمون نظریه است که بر 150 نمونه از بیلبوردهای تجاری سطح شهر تهران در سال 1394 صورت پذیرفت. روش گردآوری مطالب با استفاده از منابع مکتوب و پایگاه داده‌های علمی، تحلیل و تطبیق مباحث با روش دلفی انجام گرفت. یافته‌های تحقیق مبین آن است که در طراحی نوشته‌ها و تصاویر بیلبوردهای تهران، هر یک از قوانین به میزانی به‌کار رفته است. مهمترین اصول و کیفیات بصری در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی با ضریب همبستگی درونی، آلفای کرونباخ796/0، مطابق با هویت بصری و تعریف قوانین ادراک دیداری گشتالت و اصول طراحی گرافیک، در یک دسته از قوانین گشتالت جای دارد که می‌توان به ارتباط متعامل و دوسویة این دو پی‌برد و در هر قانون از برخی اصول طراحی و بالعکس بهره گرفت.}, keywords_fa = {قوانین ادراک دیداری گشتالت,اصول طراحی گرافیک,بیلبورد تبلیغاتی}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_54561.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_54561_0acd3577e7e7e62e18c435e08d7502b1.pdf} }