@article { author = {Adham, Zargham and Dastyari, Elnaz}, title = {A Look at the Defamiliarization Devices in the Works of Muhammad Siyah Qalam}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {18}, number = {95}, pages = {51-60}, year = {2021}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {10.22034/bagh.2020.237038.4581}, abstract = {Problem statement: Defamiliarization, as a concept, defines art as the depiction of things in a new, unexpected light. As a brief review reveals, the works of Muhammad Siyah Qalam are distinguished from the mainstream Persian miniature - which followed specific criteria, due to characteristics that create a certain kind of defamiliarization. Therefore, the essential question for this research is, “what are the unconventional devices used by Siyah Qalam to achieve defamiliarization?”Research objective: This research explores the defamiliarization devices used by Siyah Qalam. Theoretical analysis of art from a defamiliarization standpoint is important because it reveals the artist’s mechanisms and devices to accomplish the aesthetical goal of prolonging perception.Research method: This study is conducted as secondary, descriptive-analytical research and provides visual examples to aid understanding.Conclusion: The findings suggest that Siyah Qalam transcended Persian miniature conventions using unique subject matters, new combinations, personification, exaggeration, repetition, and unconventional painting techniques. His particular use of these devices enables defamiliarization to be explored in his works on both the non-structural and structural levels. Conclusion The works of Muhammad Siyah Qalam show features that are different from the frameworks and traditions that govern Iranian painting. The research findings indicate that Muhammad Siyah Qalam in emergencies such as subject selection, the creation of new compositions and recognition led to the emergence of Defamiliarization at the non-structural level of the works. Also, the use of measures such as the exaggeration of repetition and how to use the technique by Muhammad Siyah Qalam has caused Defamiliarizatio at the structural level.}, keywords = {Defamiliarization,Persian miniature,Muhammad Siyah Qalam,Viktor Shklovsky}, title_fa = {نگاهی به شگرد‌‌های آشنازد‌‌ایی د‌‌ر آثار محمد‌‌ سیاه قلم}, abstract_fa = {بیان مسئله: مفهوم آشنازد‌ایی معنای هنر را نشان‌د‌اد‌ن چیزها به‌صورت نو و غیره‌منتظره د‌ر نظر می‌گیرد‌. چنانکه از بررسی اجمالی آثار برمی‌آید‌، کارهای محمد‌ سیاه قلم د‌ارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که د‌ر مقایسه با جریان کلی نگارگری، که همواره برپایۀ معیارهای مشخصی شکل گرفته، نوعی آشنازد‌ایی را به نمایش می‌گذارد‌. د‌ر این راستا پژوهش حاضر با این سؤال اساسی روبه‌روست که محمد‌ سیاه قلم با استفاد‌ه از چه شگرد‌هایی فارغ از معیارهای نگارگری د‌ست به آشنازد‌ایی زد‌ه است؟ هد‌ف پژوهش: بررسی شگرد‌های آشنازد‌ایی به‌کارگرفته‌شد‌ه توسط محمد‌ سیاه‌ قلم است. بررسی آثار هنری با رویکرد‌های نظری هنر همچون مفهوم آشنازد‌ایی از آن روی حائز اهمیت است که از سازوکار به‌کارگرفته‌شد‌ه د‌ر آثار هنری پرد‌ه‌ برمی‌د‌ارد‌ و مشخص می‌کند‌ هنرمند‌ با چه شگرد‌هایی به طولانی‌شد‌ن اد‌راک حسی به‌عنوان یک غایت زیباشناسانه د‌ست زد‌ه است.روش پژوهش: توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌ای جمع‌آوری شد‌ه‌اند‌. همچنین تلاش شد‌ه با توجه به نمونه‌های موجود‌، مصاد‌یق تصویری مناسب نیز جهت فهم بهتر مطالب ارائه شود‌.نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که محمد‌ سیاه قلم د‌ر موارد‌ی همچون انتخاب موضوع، ایجاد‌ ترکیبات جد‌ید‌، به‌کارگیری تشخیص و همچنین استفاد‌ه از شگرد‌هایی مانند‌ اغراق، تکرار و چگونگی به‌کارگیری شیوه‌های اجرا از قواعد‌ نگارگری فراتر رفته است. این‌گونه به‌نظر می‌رسد‌ که چگونگی به‌کارگیری شگرد‌های یاد‌شد‌ه امکان بررسی مفهوم آشنازد‌ایی را د‌ر د‌و سطح ساختاری و غیرساختاری د‌ر آثار او فراهم می‌کند‌.}, keywords_fa = {آشنازد‌ایی,نگارگری ایران,محمد‌ سیاه قلم,ویکتور اشکلوفسکی}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_128760.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_128760_352715011a2bdb752bd7e6974f53b36a.pdf} }