احمدی، زهرا و حبیب، فرح. (1398). مفهوم خالی و جایگاه معنایی آن در معماری اسلامی (نمونة مطالعاتی: خانههای تاریخی یزد). پژوهشهای معماری اسلامی، 7 (4)، 137-153.
بلیلان، لیدا و حسن پور لمر، سعید. (1398). الگوهای هندسی و تناسبات طلایی، زبان مشترک معماری و هنر در روستای تاریخی ابیانه. معماری اقلیم گرم و خشک، 7 (9)، 45-68.
بمانیان، محمدرضا. (1381). مقدمهای بر نقش و کاربرد پیمون در معماری ایرانی. درس هنر، (1)، 1-10.
بمانیان، محمدرضا؛ اخوت، هانیه و بقایی، پرهام. (1389). کاربرد هندسه و تناسبات در معماری. تهران: طحان.
پوراحمدی، مجتبی؛ یوسفی، مجتبی و سهرابی، مهدی. (1390). نسبت طول به عرض حیاط و اتاقها در خانههای سنتی یزد: آزمونی برای نظر استاد پیرنیا دربارة مستطیل طلایی ایرانی. هنرهای زیبا معماری و شهرسازی، 3 (47)، 69-77.
پورعبدالله، حبیبالله. (1389). حکمتهای پنهان در معماری. تهران: کلهر.
پیرنیا، محمدکریم. (1378). آشنایی با معماری اسلامی ایران (ساختمانهای درونشهری و برونشهری) (تدوین غلامحسین معماریان). تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران/ مرکز انتشارات سروش دانش.
جوادی نوده، مهسا؛ شاهچراغی، آزاده و عندلیب، علیرضا. (1400). ارزیابی معماری اکولوژیکی متأثر از تعامل محیط انسان ساخت با طبیعت در مناطق سردسیر (نمونة موردی: دو خانه تاریخی در اردبیل). نقش جهان، 1 (11)، 15-36.
حجازی، سید امیر مهرداد. (1387). هندسة مقدس در طبیعت و معماری ایرانی. تاریخ علم، 6 (2)، 17-44.
حیدری، علی اکبر و قاسمیان، عیسی. (1398). تحلیل نمودپذیری مفهوم قناعت در الگوی خانههای سنتی ایرانی (نمونة موردی: خانة مرتاض در یزد). پژوهشهای معماری اسلامی، 7(2)، 87-108.
دانش دوست، یعقوب (1374). معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحبنظر، فصلنامه آبادی، (19)، 4-45
ذاکری، محمد حسین؛ قهرمانی، آرزو؛ شهنازی، درسا و بازیار حمزهخانی، اسماعیل. (1395). آزمون دو نظریة پیمون و مستطیل طلایی ایرانی در خانههای دورة قاجار شیراز. پژوهشهای معماری اسلامی، 4(1)، 16-28.
روستایی، فاطمه. (1395). انسان، طبیعت، معماری با نگاهی به ملاحظات اکولوژیکی و طراحی طبیعی. تهران: انتشارات ادیبان روز.
طاهری، جعفر و ندیمی هادی. (1393). بعد پنهان در معماری اسلامی ایران. صفه، 65 (24)، 5-24.
طباطبایی زواره، سیدمریم؛ ولیبیگ، نیما؛ عظیمی، مریم و شهبازی چگنی، بهروز. (1397). مقایسة کالبد چهار صفه و حوضخانة سنتی شهر زواره. اقلیم گرم و خشک، 6 (7)، 101- 125.
ظهوری، راحله. (1394). معماری همساز با اقلیم کوهستانی خیلی سرد، مطالعة موردی: خانههای تاریخی اردبیل. انجمن جغرافیای ایران، 13(47)، 211-229.
عباسی، نوشین؛ قاسمی سیچانی، مریم؛ ولی بیگ، نیما و سعدوندی، مهدی. (1398). ارزیابی آراء ریاضیدانان مسلمان (سدة دو تا یازدهم هجری قمری) در باب ماهیت هندسه در معماری. اندیشة معماری، 3 (5)، 84-105.
عطاریان، کورش؛ مؤمنی، کورش و مسعودی، زهره. (1394). بررسی تناسبات حیاط مساجد دورة صفویه اصفهان. مطالعات تطبیقی هنر، 5 (10)، 67-81.
فلاحت، محمدصادق. (1396). نگرشی مفهومی به انسان- طبیعت و معماری. زنجان: دانشگاه زنجان.
گلپرورفرد، نازنین. (1387). انسان، طبیعت و معماری. تهران: طحان.
لفافچی، مینو و جهاندار، نسیم. (1396). انسان، طبیعت و معماری. تهران: انتشارات عصر کنکاش.
ملازاده، کاظم؛ محمدیان منصور، صاحب؛ جوانمردی، فاطمه و خدابنده، مریم. (1395). بررسی تناسبات و نظام پیمون در معماری دوره ماد: مطالعة موردی محوطة نوشیجان. جستارهای باستان شناسی ایران پیش از اسلام، 1(2)، 79-93.
موسوی، سپیده؛ طبسی، محسن و مهدیزاده سراج، فاطمه. (1399). تأثیر دگرگونی شیوه زندگی بر کالبد معماری و تزیینات خانههای مشهد در دوره انتقال. مدیریت شهری و روستایی، 19(58)، 29-52.
موسوی، فائزه. (1395). چشماندازی به عدد طلایی فی. نشاء علم، 7 (1)، 39-52.
مهدینژاد، جمالالدین؛ سیروس صبری، رضا؛ ابراهیم دماوندی، مجید و عباسپور، جوانه. (1391). طراحی معماری با تکیه بر تعامل زیبایی و عملکرد در طبیعت. هویت شهر، 6 (10)، 59-66.
نجفقلیپور کلانتری، نسیم؛ اعتصام، ایرج و حبیب، فرح. (1396). بررسی هندسه و تناسبات طلایی در معماری ایران نمونههای مطالعاتی: خانههای سنتی تبریز. مدیریت شهری، 16(46)، 477-491.
نجیباوغلو، گلرو. (1389). هندسه و تزئین در معماری اسلامی: (طومار توپقاپی) (ترجمة مهرداد قیومی بیدهندی). تهران: روزنه.
نصر، حسین. (1379). نیاز به علم مقدس (ترجمة حسن میانداری). تهران: مؤسسه فرهنگی طه.
نصیری، پرویز. (1384). آمار و احتمال مهندسی. تهران: دانشگاه پیام نور.
نقابی، محبوبه؛ هاشمپور، پریسا و آصفی، مازیار. (1399). تبیین کارکرد الگوهای برگرفته از طبیعت در معماری برای پاسخگویی به نیازهای انسان در دورة سنتی و معاصر. پژوهشهای معماری اسلامی، 8 (27)،113-129.
نوایی، کامبیز و حاجی قاسمی، کامبیز. (1390). خشت و خیال: شرح معماری اسلامی ایران. تهران: سروش.
نقرهکار، عبدالحمید. (1378). درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی. تهران: وزارت مسکن و شهرسازی، دفتر معماری و طراحی شهری: شرکت طرح و نشر پیام سیما.
هاشمی زرجآباد، حسن؛ ضیایینیا، محمدحسن و قربانی، حمیدرضا. (1394). بازخوانی تحلیل اصول هندسی و تناسبات طلایی در مدرسه شوکتیه. پژوهشهای باستان شناسی ایران، 5 (9)، 702-222.
Akhtaruzzaman, M. (2011). Geometrical Substantiation of Phi. the Golden Ratio and the Baroque of Nature, Architecture. Design and Engineering. International Journal of Arts, 1(1),1-22.
Ghyka, M. (1977). The Geometry of Art and life. New York: Dover publications Inc.
Huntley, H. (1970). The Divine Proportion: A Study in Mathematical Beauty. UK: Dover Publications.
Lu, P. J. & Steinhardt, P. J. (2007). Decagonal and Quasi-Crystalline Tilings in Medieval Islamic Architecture. Science, 315(5815), 1106-1110.
Madden, C. (2005). Fib and Phi in music: The golden proportion in musical form. Salt Lake City: High Art Press.
Mahdipour, M. (2012). The Application of Golden Proportion in the Façades & Ornaments of Quadruple. Vaulted Porticos of Jami Mosque in Isfahan, Iran. Journal of Civil Engineering and Urbanism, 2(3), 97-101.
Omotheinwa, T. (2013). Fibonacci Numbers and Golden Ratio in Mathematics and Science. International Journal of Computer and Information Technology, 2(4), 630-638.
Ozkan, O. & Dogan, F. (2013). Cognitive Strategies of Analogical Reasoning in Design: Differences between Expert and Novice Designers. Design Studies, 34 (2), 161-192.
Posamentier, A. S. & Lehmann, I. (2012). The glorious golden ratio. Amherst. N.Y: Prometheus Books.
Rosental, F. (1970). EilhardWiedemann (Essays on Arabic Science History). Turkey: G. Qlms.