آدامز، لوری. (1395). روششناسی هنر (ترجمۀ علی معصومی). چاپ پنجم. تهران: چاپ و نشر نظر.
پانوفسکی، اروین. (1395). شمایلنگاری و شمایلشناسی: درآمدی بر مطالعۀ هنر رنسانس. معنا در هنرهای تجسمی (ترجمۀ ندا اخوان اقدم). تهران: نشر چشمه.
پوپ، آرتور آبهام و آکرمن، فیلیس. (1387). سیری در هنر ایران (ترجمۀ نجف دریابندی). تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
پورخالقی چترودی، مهدخت. (1380). درخت زندگی و ارزشهای نمادین آن در باورها؛ مطالعات ایرانی، 1(1)، 89-126.
پیرنیا، محمدکریم. (1386). آشنایی با معماری اسلامی ایران. تدوین: غلامحسین معماریان. تهران: انتشارات سروش دانش.
توسلی، محمود. (1376). قواعد و معیارهای فضاهای شهری. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.
حاجی علیلو، سلماز. (1384). بررسی اثرپذیری و موارد الگوبرداری از ایران پیش از اسلام در عصر قاجار با تکیه بر نقش برجستههای قاجاری. نامۀ انسان شناسی، (8)، 30-59.
حسینی دستجردی، سید مجید. (1395). نقد و بررسی دیدگاه و روش پانوفسکی در کتاب سوگر و کلیسای سندنی. الهیات هنر، (6)، 147-162.
خزایی، محمد. (1386). نقش نمادین طاووس در هنرهای تزیینی ایران؛ کتاب ماه هنر، (111 و112)، 6-21.
رمضانی جماعت، مینا و نیستانی، جواد. (1389). جلوههای سنت و تجدد در فضاهای ورودی خانههای تهران دورۀ قاجار. هنرهای زیبا، 2(44)، 65-76.
سلطانزاده، حسین. (1390). فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران؛ تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
شهبازی شیران، حبیب؛ معروفی اقدم، اسماعیل؛ ستارنژاد، سعید؛ طهماسبی، فریبرز. (1397). مظاهر و کارکردهای آناهیتا الهۀ زن در ایران باستان (مطالعۀ نقشمایههای ضروف زرین و سیمین ساسانی حاوی نقش این الهه). زن در فرهنگ و هنر، 10(2)، 237-262.
ضابطی جهرمی، احمد. (1389). پژوهشهایی در شناخت هنر ایران. تهران: نشر نی.
عبدی، ناهید. (1391). درآمدی بر آیکونولوژی: نظریه و کاربرد. تهران: دایرۀ سفید.
قانی، افسانه و مهرابی، فاطمه. (1397). تحلیل معنای قالیچۀ تصویری بختیاری با روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی؛ هنرهای صناعی ایران، 1(2) 95-111.
قلیزاده، خسرو. (1391). دانشنامۀ اساطیری جانوران و اصطلاحات وابسته. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
کانوی، هیزل و رونیش، راوئن. (1384). تاریخ معماری چیست؟ (ترجمۀ حمیدرضا خوئی)، گلستان هنر، (2)، 24-36.
کیپنبرگ، اچ. جی. (1373). شمایلنگاری و دین (ترجمۀ مجید محمدی). نامۀ فرهنگ، (16)، 139-147.
کیانی، مصطفی. (1388)، تأثیرات باستانگرایی بر معماری دورۀ اول پهلوی؛ تاریخ معاصر ایران، (32)، 45-70.
گلیجانی مقدم، نسرین. (1384). تاریخشناسی معماری ایران. تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
مبینی، مهتاب و شافعی، آزاده. (4931). نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تأکید بر نقوش برجسته و فلزکاری). جلوه هنر، 7(2)، 45-64.
مهدویپور، حسین؛ جعفری، رشید و سعادتی، پوراندخت. (2931). جایگاه جلوخان در معماری مسکونی بومی ایران. مسکن و محیط روستا، ۳۲(۱۴۲)، ۳-۱۸.
مزینی، منوچهر. (1373). مقالاتی در باب شهر و شهرسازی. تهران: امنشارات دانشگاه تهران.
مختاریان، بهار. (1395). نظریه و روش در تحلیل و تفسیر تصویر. چیدمان، (14)، 24-32.
مستوفی، عبدالله. (1384). شرح زندگانی من، تاریخ اجتماعی و اداری دورۀ قاجار. جلد اول، تهران: نشر زوار.
ناری قمی، مسعود. (1394). نقدی بر پژوهشهای تفسیری تاریخی در خصوص معماری. مطالعات معماری ایران، 1(7)، 93-110.
نامور مطلق، بهمن. (1390). پیشینهشناسی تحلیلی آیکونوگرافی از سزار ریپا تا امیل مال. نقدنامۀ هنر، 1(1)، 50-65.
نصری، امیر. (1391). خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی. کیمیای هنر،2(6)، 7-20.
نمازعلیزاده، سهیلا و موسویلر، اشرفالسادات. (1398). آیکونولوژی نگارهی لیلی و مجنون در سفال سلجوقی؛ باغ نظر، 16(75)، 47-52.
هالی، مایکل. (5931). پرسپکتیو شمایلشناسانه، در:پانوفسکی، اروین. معنا در هنرهای تجسمی؛ (ترجمۀ ندا اخوان اقدم). تهران: نشر چشمه.
هیلنبراند، رابرت. (1379). فرم، عملکرد و معنا (ترجمۀ ایرج اعتصام). تهران: شرکت پردازش و برنامهریزی شهری.
Bloom, J. M. (1993). The “Qubbat al-Khaḍrā’” and the Iconography of Height in Early Islamic Architecture. Ars Orientalis, (23), 135-141.
Bober, H. (1953). Gothic Architecture and Scholasticism by Erwin Panofsky. the Art Bulletin, 35(4), 310-312.
Cambridge Dictionary. (2019). Icon, Retrieved from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/icon: 2019/15/11.
Crossley, P. (1988). Mediaeval Architecture and Meaning: The Limits of Iconography. Burlington , 130 (1019), 116-121.
Hasenmueller, Ch. (1978). Panofsky, Iconography and Semiotics. Aesthetics and Art Criticism, 36 (3), 153-188.
Linda, S. (2015). Value of the Formal and Iconological Approaches for Conceptualization of Style Problem in Architecture. Architectural Studies, 1(1), 23-28.
Mccurach, C. C. (2011). Renovatio Reconsidered: Richard Krautheimer and the Iconography of Architecture. Gesta, (50), 41-69.
Panofsky, E. (1955). Two Facade Designs by Domenico Beccafumi and the Problem of Mannerism in Architecture. In Meaning in Visual Arts. New York: Doubleday& Company.
Panofsky, E. (2018). Studies in Iconology, Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. New York: Rutledge.
Van Straten, R. (1994). An Introduction to Iconography: Symbols, Allusions and Meaning in the Visual Arts. New York: Abingdon.