پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156420180923Architectural Basics of Imams Descendants’ Holy Shrines in Iranمبانی معماری مقابر امامزادگان در ایران5146947610.22034/bagh.2018.69476FAبهزاد مسعودی اصلپژوهشگر دکتری معماری، پژوهشکده نظر.شهره جوادیاستادیار دانشگاه تهرانناصر براتیدانشیارگروه شهرسازی - دانشکده معماری و شهرسازی - دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - شهر قزوین - ایراناحمدعلی فرزیندانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20180922Statement of the problem: One of the major challenges in the field of urban research is the lack of trust between policymakers and researchers. As a result of this challenge, while preventing researchers from the key decision-making and policy-making processes, inadequate resources are being allocated to the research sector. The main policymakers and manager’s argument is that the work of the researchers is far from the realities of the implementation and practice. By creating a vicious cycle, this issue has led to the weakened and underdeveloped infrastructure and research capacities in faculties, and the theoretical and practical weaknesses of the applied research in various areas of urban management studies. The current study aims to analyze and study strategies for promoting the use of research in decisions made by Tehran urban management system.<br />Purpose: This study aims at investigating and analyzing the current process of defining, implementing and leadership of urban research projects in the urban management system of the country. The main approach for this purpose is evidence-based policy-making which provide some solutions for improvement.<br />Method: The research method in this study is “case study” and its type is “single instrumental case study”. Having analyzed a wide range of research studies on the field of research utilization, this paper develops an analytical framework based on the “supply and demand” model. Then, using this analytical framework, the mechanism for defining, implementing, leading and extracting the results of research projects at the Tehran Urban Planning & Research Center is analyzed and eventually, it has become evident that the current mechanism needs specific strengthening interventions for demand sectors.<br />Conclusion: This paper provides two main results. Firstly, an analytical framework for investigating and analyzing research organizations mechanism in the public sector. Secondly, a proposal to establish a structure entitled “Office for the Empowerment of Urban Management Research” in the current mechanism for managing applied research in Tehran Urban Management System. The specific mission of this structure is developing “policy capacity” and “institutional capacity”.بیان مسئله : براساس آمارهای موجود، در ایران به عنوان کانون اصلی تشیع بیش از چهارهزار امامزاده وجود دارد و در طول دوران اسلامی ایران، بناهای آرامگاهی با شکوهی جهت این امامزادگان ساخته شده که گونه ویژهای را در معماری ایران پس از مساجد تشکیل میدهند. نکته قابل توجه در مورد بسیاری از بناهای امامزادگان تأثیر اساسی آنها بر روند شکلگیری، هویتبخشی و گسترش بسیاری از شهرهای ایران دوران اسلامی است. از اینرو با توجه به اهمیت بنیادی و اعتقادی بناهای آرامگاهی امامزادگان درایران، کنکاش و پژوهش در ابعاد مختلف منشأ و نحوة پیدایش و مبانی شکلگیری و توسعه آنها از اهمیت فراوانی جهت شناخت بهتر و الگوگیری معماران حائز اهمیت است. البته لازم به یادآوری است که علاوه بر مقابر امامزادگان شیعه بسیاری از آرامگاهها در نقاط مختلف سنینشین ایران با همین الگوها موجود است که منسوب به صحابه پیامبر، خلفای راشدین و علمای اهل تسنن است.<br />هدف تحقیق : واکاوی این جستار و بررسی اهمیت و جایگاه مبانی معماری مقابر متبرکه مذهبی در مکتب شیعه میتواند روزنهای جدید در بحث معماری ایرانی-اسلامی بگشاید. و در واقع هدف اصلی پژوهش حصول اصول و مبانی معماری مقابر امامزادگان و چگونگی و شناخت اشتراکات آنها به صورت مفهومی و بصری و نهایتاً استفاده از این اصول در معماری یادمانی آرامگاهی دوران معاصر به عنوان مبانی نظری است. <br />روش تحقیق : این پژوهش به روش تحلیلی- توصیفی و با استفاده از روش تحقیق کیفی به تحلیل محتوا و در نهایت با استفاده از استنتاج به بیان اصول کلی میپردازد. جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعه کتابخانهای و اسناد معتبر تاریخی و تحقیقات میدانی صورت گرفته است. در این راستا ابتدا پیشینه تاریخی و مبانی نظری مبحث مورد بررسی قرار گرفته، در مرحله بعد پنج نمونه از گونههای شاخص دورههای مختلف انتخاب شده و مؤلفههای هندسه بنا، عناصرشکلدهنده، موقعیت مکانی، طبیعتگرایی و تزیینات در آنان مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.<br />نتیجهگیری : نهایتاًَ این یافتهها، نکات قابلتوجهی را در ارتباط با اصول و مبانی معماری مقابر امامزادگان نمایان ساخته و بیانگر این مهم است که علیرغم وجود تفاوت زمینهای در دورههای مختلف، فرمها و حتی نقش متفاوت کارکردی گونههای معماری امامزادگان، همه دارای اصولی مشترک و یکسان نظیر طبیعتگرایی، نمادگرایی، درونگرایی، مصالح مشترک بومی، هندسه چند ضلعیهای منتظم، استفاده از نمادها و عناصر مقدس مذهبی نظیر چهارتاقی وکارکرد فضای جمعی هستند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156420180923Middle-range Proficiency in the Professional Organization of Architecture and Building (case study: Design offices
of engineer’s council of Qom)جایگاه تخصص میانی در نظام حرفهایای معماری و ساختمان (مطالعه موردی : دفاتر نظاممهندسی شهر قم)15286947710.22034/bagh.2018.69477FAمسعود ناری قمیاستادیار دانشگاه فنّی و حرفهای، دانشکدة پسران قم.حجت اله بحرینیگروه ساختمان، آموزشکده فنی پسران قم، دانشگاه فنی و حرفه ای، استان قم.Journal Article20180922The constructions of the building professional body has been a main research subject in recent two decades. In Iran, the construction industry is mostly based on an overwhelming pattern of mutual design practices where the majority of expert personals are design and construction technicians. But these human forces have always been marginalized within research discourse as well as the educational context of architecture.<br />The study aims at clarifying the occupational position of draftspersons and construction technicians and their impact on architectural designs. The first part of the article, proposes a conceptual framework for studying status of architectural technicians from antiquity to present comparing Iran and the west. For the second part, a logical analysis of official documents is used to produce a general model of the subject. The ethnographical strategy is chosen for the third part of the research where middle-range forces of the small design practices of Qom are studied (using deep observation, deep interview, and objective questionnaire technics) to be compared with findings of previous studies and make conclusions. The results of this study show that draftsman place in its historical evolution has experienced a vast change from an expertise-based hierarchy towards societal hierarchy. The all models of the varieties of occupation patterns of building technicians around the world are summed up in four conceptual models. The difference of the models falls into directness or indirectness of the mediatory role of the technician between architectural designer and other human figures in design decision making (clients, law agents, other engineers of building and operational forces). For Iranian small design practices, official duties, integration with clients and designing of some small projects are three common roles of the technician that are not within their official defined education as well as professional place. This fact invites to a review of their education an occupational pattern.مطالعه در مورد ساختار حرفهایِ معماری از مسایل مهم مورد بررسی در دو دهة اخیر بوده است. ساختار عام نظام حرفهای ساختمان در ایران متکی بر دفاتر نظام مهندسی است که بخش مهمی از نیروی کار در آنها را کاردانهای معماری و ساختمان تشکیل میدهند، کسانی که همواره در پژوهشها و برنامهریزیها در حاشیه ماندهاند. این پژوهش برای تبیین موقعیت کاردانهای معماری، جایگاه دقیق شغلی آنها و میزان تأثیر آنها در طرحهای معماری طراحی شده است. در بخش نخست، با راهبرد تفسیری ـ تاریخی، به بررسی تطورات مفهوم تکنسین طراحی از دوره باستان تاکنون در ایران و جهان پرداخته میشود. در بخش دوم نیز با تحلیل منطقی وضعیت معاصر تعاریف شغلی کاردانها در جهان، مدلی عمومی از این جایگاه به دست داده میشود. در بخش سوم با استفاده از مردمنگاری نیروی انسانی ردة میانی دفاتر نظام مهندسی قم (با تکنیکهای مشاهده طولانی، مصاحبه عمیق و مصاحبه عینی)، سعی شده است که وضعیت موجود با یافتههای دو بخش قبلی مقایسه و نتیجهگیری شود. بررسی حاضر نشاندهندة آن است که در سیر تاریخی تطوّر جایگاه کاردانها، وضعیت از تقسیم کار مبتنی بر مراتب تخصّصها (حالت کارآموزی و شاگردی سنّتی) به سمت تقسیم کار مبتنی بر مراتب اجتماعی متمایل شده است. در نهایت چهار مدل اصلی از وضعیت اشتغال کاردانها در جهان به دست رسیده است. تمایز این مدلها در مستقیم یا غیرمستقیم بودن واسطهگری کاردان میان طراح معمار و عوامل دیگر مؤثر در طرح (کارفرما، عوامل قانونی، مهندسین دیگر و عوامل اجرایی) است. در مورد دفاتر ایران، مطالعة موردی در نظام مهندسی شهر قم، حاکی از آن است که وظایف دفتری، ارتباط با کارفرما و طراحی برخی پروژهها، سه موضوعی است که در واقعیت رواج دارد، اما در حیطة رسمی شغل این افراد و آموزش آنها تعریف نشده است. این امر بازنگری در آموزش و الگوی شغلی این گروه را طلب میکند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156420180923Architecture as Extensive Mindمعماری، بهمثابه ذهنِ بسیط29406947810.22034/bagh.2018.69478FAعلی مرجوعیگروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی،دنشگاه آزاد اصفهان، اصفهان. ایرانبهرام شاهدیاستاد یارمرضیه پیراوی ونکدکتری فلسفه.عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهانمریم قاسمی سیچانیعضوهیات علمی، دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)Journal Article20180922The relationship between man and architecture is usually assessed using behavioral science. However, this research intended to study architecture as a cognitive component using 4E cognition. This is different from the effect of environment on cognition which is often theorized as externalism within frameworks such as environmental psychology. This approach introduces architecture as an essential part of the mind and cognition. The main research question was: how does architecture act as the causative component of cognition? The main purpose of this study was to provide a new understanding of the nature of architecture and consequently, a new discourse to be established with architecture, particularly in the case of interactive and adaptive architectures which practically act as an extension of the body (prosthesis). At the strategic level, the research method was logical argumentation which, at the level of measures, based the analysis of architecture, as the extensive mind, on Merleau-Ponty’s phenomenology of embodiment, as the external logic of the argument. This study answered the research question by proving the essential role of metaphor in embodied cognition and consciousness and then, the role of architecture in generating primary and mixed metaphors. Therefore, here, metaphor is not considered a literary device but the foundation of abstract concepts and is strongly dependent on the characteristics of the body of the agent and the function of the body within the environment. The results of this study showed that architecture, as a body, acts as part of the extended mind or as an Exogram and architecture, as space, is the creator, weight-giver, and changer of primary metaphors by means of our sensory-motor behaviors and thus acts as an extensive and integrated mind.نسبت و رابطه انسان و معماری، معمولاً در قالبِ علومرفتاری سنجیده شده است؛ اما این پژوهش، با بهرهگیری از رویکرد شناختی (4E) قصد دارد، معماری را به عنوان یک مؤلفهِ شناختی، بررسیکند. این امر، متفاوت از تأثیرگذاری محیط در شناخت است که عمدتاً تحتعنوانِ رویکرد برونگرایی و در قالبهایی مثلِ روانشناسی محیطی، تئوریزه میشود. این رویکرد، معماری را به عنوان بخشِ ضروریِ ذهن و شناخت، معرفی میکند. پرسشِ اصلی این تحقیق این است که چگونه معماری به عنوان مؤلفهِ سببیِ شناخت، عمل میکند؟ مهمترین هدف این پژوهش فهم جدیدی از چیستیِ معماری و به تبع آن، گفتمانِ جدیدی است که با معماری میتوان برقرار کرد، علیالخصوص در زمینه معماریهای تعاملی و انطباقپذیر که عملاً به عنوان افزونهِ بدن (پروتز) عمل میکنند. روش این تحقیق در سطحِ راهبرد، آرایه منطقی است که در سطحِ تدابیر، پدیدارشناسیِ تنیافتهِ مرلوپونتی را به عنوان منطقِ بیرونی استدلال، مبنای تحلیلِ معماری، به عنوان ذهنِ بسیط، قرارداده است. در این پژوهش، از طریق اثباتِ نقش الزامیِ استعاره، در شناختِ تنیافته و آگاهی و پس از آن، نقش معماری در تولیدِ استعارههای اولیه و مختلط، پرسشِ تحقیق، پاسخ مییابد. لذا در اینجا استعاره، نه یک صناعت ادبی، بلکه به عنوان زیربنایِ مفاهیم انتزاعی و به شدت وابسته به خصوصیاتِ تنِ عامل (شناسنده) و عملکردِ تن، در محیط، فرض میشود. نتایج این تحقیق نشان میدهد که معماری به عنوان کالبد، به مثابهِ بخشی از ذهنِ بسطیافته، یا به عنوان یک اگزوگرام عمل کرده و معماری به عنوان فضا، با واسطه رفتارهای حسی-حرکتیِ ما، پدیدآورنده، وزندهنده و تغییردهندۀ استعارههای اولیه است، لذا به مثابه ذهن بسیط و ذهنِ چندبخشی، عمل میکند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156420180923The destructive Culture or destructed by culture…! A study on cultural practices and expressions as the primary causes for damages in historic-cultural properties – A case study of Iranفرهنگتخریب یا تخریبفرهنگی...! بررسی نمونههایی از رفتارهای فرهنگی به عنوان عوامل مخرب در آثارِ تاریخی ـ فرهنگی ایران41526947910.22034/bagh.2018.69479FAمحسن کیهان پورمدیر گروه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی دانشکده هنر دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20180922Natural deterioration is only one of the identified threats to historic properties. There is a broader range of threats including natural and climatic effects and also human activities. The human acts are not limited to such anti-social behaviors that in behavioral sociology are known as vandalism; they also include culturally approved acts such as cultural rituals, etc. that are truly valued by their entire society. Sometimes these cultural acts could directly or indirectly cause damages to historic properties. This raises an important dilemma vis-à-vis to the preservation of cultural heritage and its tangible and intangible values: What should we preserve, the cultural property or the cultural practice? How is it possible to prevent damages to historic properties, but also to be able to preserve cultural practices that are essential characters to Cultural Landscape richness? In the preservation of cultural heritage, and more particularly those subjects related to the cultural landscape, understanding the integrity of the historic property and its related cultural beliefs support its success and authenticity.<br />This paper considers three such kinds of cultural behaviors from the wide variety of Iran’s cultural geography and analyzes their psychological, social and traditional aspects in order to examine the possibility of multi-preservation methods for these difficult cases.آثار تاریخی، بهجز اینکه تحت تأثیرِ روندِ طبیعی افول و زوال قرار دارند، در برخی موارد به طورِ کامل، قابل کنترل نیستند، همواره توسط عوامل متعدد دیگر نیز مورد تهدید و در معرض خطر هستند. از عوامل شناخته شدة طبیعی و اقلیمی گرفته تا برخی رفتارهای انسانی. میتوان گذشته از کنشهای اجتماعیـ روانی که در مطالعات رفتارشناسی اجتماعی (جامعهشناسی رفتاری) از آنها به عنوان وندالیسم یاد میکنند، پارهای از رفتارهای انسانی خاص را مشاهده کرد که دارای ابعاد قابل بررسی و مهم در حوزة فرهنگ هستند و به شکلی بسیار مهم و کاملاً قابل بررسی، ریشه در باورهای فرهنگی و بومی مناطق مختلف دارند و بهگونهای عمیق مثل هر اعتقاد و باوری دیگر، برای ساکنان یک منطقه و باورمندان به آن دارای ارزش محسوب میشوند. گاهی از اوقات، اینگونه باورهای فرهنگی و رفتارهای ناشی و متأثر از آن، بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم به تخریب آثار فرهنگیـتاریخی منجر میشوند. در حوزة حفاظت از ارزشها و مواریث فرهنگی (ملموس و ناملموس)، پرسش مهم آن است که کدام موضوع دارای اهمیت بیشتر است؟ به تعبیر دیگر؛ در نگهداشت کدام موضوع باید کوشش بیشتر کرد. اثرِ فرهنگی یا رفتارِ فرهنگی؟و آیا میتوان بهصورت توأمان از تخریب آثار جلوگیری کرد و هم یک رفتارِفرهنگی را که اساسِ تعریف و غنا در منظرِفرهنگی است حفظ کرد؟ درکِ این موضوع که در حفاظت از مفهوم میراث فرهنگی به ویژه مفاهیم در ارتباط با منظرِفرهنگی، پیوستی غیرقابل انکار میان عناصر و آثار تاریخی و فرهنگی و باورها و رفتارهای متأثر از آن وجود دارد، میتواند در فهم، تحلیل، معرفی آثار مؤثر واقع شود و در حیطة حفاظت، رفتاری مطمئنتر و اصیلتری را موجب شود. با این نگاه پژوهش حاضر، سه نمونه از این رفتارها را در چند حوزة کاملاً متفاوت از جغرافیای فرهنگیِ بزرگ و متنوعِ ایران مورد بررسی قرار داده است و با تشریحِ جنبههای فرهنگی، روانی و اجتماعی اینگونه رفتارها، کوشش نموده با تحلیلِ چنین رفتاری، امکان حفاظت از موضوعات و مفاهیم مورد اشاره را بررسی کند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156420180923A Comparative Study of the Sphinx in Achaemenid Art and Seljuk Artمطالعه تطبیقی نقش اسفنکس در هنر هخامنشی و هنر سلجوقی53706948010.22034/bagh.2018.69480FAمحمدرضا شریف زادهدانشیار دانشکده هنر، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران مرکز.0000-0002-8965-9287الهه فیضی مقدمدانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، ایران.0000-0002-0287-8656Journal Article20180922Issue statement: The Sphinx is one of the types of composite creature’s motif that the ancient man created it with his own mind and imagination and developed it with different concepts and appearances during different historical periods. This motif had also appeared in Iran and were used in ancient and Islamic times. Despite the use and significance of the Sphinx in Iranian historical periods, this motif has been less studied and is still considered to be ambiguous. Therefore, in this research, the Sphinx has been studied as widely used motif in two historical periods of Iran, the Achaemenid in ancient era and the Seljuk in Islamic era. Objective: The purpose of this study is to compare the differences and similarities of the Sphinx in the Achaemenid period and the Seljuk period.<br />Research Methodology: The images of the Sphinx during the Achaemenid period and the Seljuk period and its related concepts were searched and based on descriptive method, the characteristics of each were described in the tables separately and the most important structural features of motifs were identified. Then, with an analytical approach, the possible reasons and sources of their application have been discussed and analyzed. In addition, from a visual perspective, they were examined and finally matched together. <br />Conclusion: The results of this study indicate the similarities and distinctions of the Sphinx in these two historical periods. In general, it can be said that in the most cases, Achaemenid art and Seljuk art, the Sphinx in terms of structural features are different and in terms of concepts and functional role have many similarities. In the visual examination, it was also found that both of them are similar in terms of composition, rhythm, and type of script. The Sphinx in the Achaemenid period symbolizes the sun, the power of the kingdom, the protector of the tree of life and palace guardian, the prayers on both sides of the tree of life. In the Seljuk period, it is the symbol of the sun, blessing, mystical aspects, constellations, magic, palace guardian, the protector of the tree of life, and the prayers on both sides of the tree of life.بیان مسئله : اسفنکس از انواع نقوش جانوران ترکیبی است که انسان پیشین آن را با ذهن و تخیل خودش آفرید و در طی ادوار مختلف تاریخی، با مفاهیم و ظواهر متفاوت پرورش داد. این نقش در ایران هم نمود پیدا کرد و در دوران باستانی و اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. با وجود کاربرد و اهمیت اسفنکس در دورههای تاریخی ایران، این نقش کمتر مورد بررسی و قیاس قرار گرفته و کماکان با نقاط مبهمی روبروست. لذا در این تحقیق به بررسی نقش اسفنکس به عنوان نقشی پرکاربرد در دو دوره تاریخی ایران، هخامنشیان در دوران باستانی و سلجوقیان در دوران اسلامی پرداخته شده است.<br />هدف : هدف از این پژوهش، یافتن تفاوتها و شباهتهای مابین نقش اسفنکس در دو دوره هخامنشی و سلجوقی با رویکردی تطبیقی است.<br />روش پژوهش : در راستای دستیابی به هدف، تصاویر اسفنکسها در دوره هخامنشی و سلجوقی و مفاهیم مرتبط با آن، جستجو و با تکیه بر روش توصیفی به توصیف مشخصات هر یک در جداولی جداگانه پرداخته، مهمترین ویژگیهای ساختاری نقوش، مشخص شد و با رویکرد تحلیلی دلایل و منابع احتمالی کاربرد آنها مورد بحث و تحلیل قرار داده شده است. علاوه بر این، از منظر بصری آنها را مورد بررسی قرار داده و در انتها با یکدیگر تطبیق داده شدند. <br />نتیجهگیری : نتایج حاصل از این پژوهش نمایانگر وجوه اشتراک و افتراق نقش اسفنکس در این دو دوره است. به طور کلی میتوان گفت در اغلب موارد، نقش اسفنکس در دو هنر هخامنشیان و سلجوقیان از لحاظ ویژگیهای ساختاری متفاوتند ولی از لحاظ مفاهیم و نقش کاربردی آن با یکدیگر نقاط اشتراک زیادی دارند. در بررسی بصری نیز مشخص شد که هر دوی آنها از منظر ترکیببندی، ریتم و نوع خط به یکدیگر شباهت دارند. این نقش در دوره هخامنشی نماد خورشید، قدرت شاهنشاهی، محافظ درخت زندگی و نگهبان کاخ بوده، در دو طرف درخت مقدس با مفهوم نیایش در ارتباط بوده و در دوره سلجوقی، نماد خورشید، برکت، وجوه عرفانی، صور فلکی، سحر و جادو، نگهبان قصر، محافظ درخت زندگی، و در دو طرف درخت زندگی با مفهوم نیایش مرتبط است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156420180923The Functioning and Architecture of the Haroonia Toos Buildingکارکرد و معماری بنای هارونیه توس71806948110.22034/bagh.2018.69481FAحسین کوهستانیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گروه باستان شناسیعلی زارعیاستاد یار و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گروه باستان شناسیJournal Article20180922Problem statement: Among the various branches of architecture, the monuments of the tomb have a special place; therefore, the tombs after the mosques are the most common building in Iran and have rooted in the context and culture of Iran. The tomb’s health of a large number of Characters, especially scholars and mystics are unknown, and even in many cases, the date of death and the place of death has not been considered. The Harmony building in the Old Town of Toos is one of the buildings where there is a lot of ambiguity about the exact operation and construction history.<br />Purpose and method of the research: The main topic in this article is the elimination of these ambiguities and the recognition of the Harmony building, by reviewing written and non-textual sources (library-documentary and field) and comparative study and comparing it with other similar and contemporary works. The type of research in this article is descriptive-analytic and historical content.<br />The Result of the Research: based on what has previously been mentioned, it can be concluded that Haroonia is a building that was built in the 8th century AD and during the rule of the Shi’ite ruler of Sarbadārs dynasty, in order to burial one of the ancients and dervishes of this dynasty. Political conflicts and power struggles and the early fall of Sarbadārs in the eighth century AH led to the unfinished construction, and after some time, its historical and religious signs were destroyed by subsequent governments, and it was recognized in Haroonia without any historical backing.بیانمسئله: بناهای آرامگاهی در میان دیگر ابنیه عمومی از جایگاه ویژهای برخوردارند؛ از همینرو اینگونه بناها پس از مساجد، رایجترین بنای عمومی در ایران بوده و در فرهنگ ایران ریشه دوانیده است. هویت آرامگاهی گروه بیشماری از شخصیتها به ویژه عالمان و عارفان معلوم نیست و حتی در بسیاری موارد تاریخ فوت و محل فوت هم مورد توجه قرار نگرفته است. بنای هارونیه در شهر کهن توس از جمله بناهایی است که در مورد کارکرد دقیق و تاریخ ساخت آن ابهام فراوانی وجود دارد.<br />هدف و روش : مبحث اصلی در این مقاله رفع این ابهامها و شناخت بنای هارونیه، با بررسی منابع مکتوب و غیر مکتوب (کتابخانه ای-اسنادی و میدانی) و مطالعه تطبیقی و مقایسه آن با سایر آثار مشابه و همزمان است. نوع پژوهش در این مقاله از نوع توصیفی- تحلیلی و محتوای تاریخی است. <br />نتیجهگیری : از کلیت مطالب میتوان به این جمعبندی رسید که هارونیه، بنایی است که در سده 8 هـ.ق و در دوره حکومت شیعه مذهب سربداران، به منظور دفن یکی از شیوخ و دراویش گمنام این سلسله ساخته شد. کشمکشهای سیاسی و رقابتهای قدرت طلبانه و سقوط زودهنگام سربداران در سده هشتم هجری، منجر به ناتمام ماندن بنا شد و پس از مدتی نیز نشانههای تاریخی و مذهبی آن توسط حکومتهای بعدی از بین رفت و در افواه عوام و بدون هیچگونه پشتوانه تاریخی به هارونیه شناخته شد.<br />واژگان کلیدی: خراسان، توس، آرامگاه، هارونیه، سربداران.