پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635123620151201Position of Water in Ibrahim Mirza's Haft Awrang Miniatures Versionجایگاه آب در نگارههای نسخه هفتاورنگ ابراهیم میرزا31212707FAادهم ضرغامدکتری پژوهش هنر، استادیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانالهام حیدریJournal Article20160126<span style="color: black; font-family: 'Verdana','sans-serif'; font-size: 7.5pt;">Given the position of water and its symbolic function in ancient beliefs and Islamic sources, the paper aims to explore and analyze the visual effects of the invaluable element in Haft Awrang miniatures by Ibrahim Mirza. In addition to the study of conceptual aspect of water in this set, the existence of diverse layouts in the display of different forms of water provides suitable foundation for conducting a formal study into it. The aim of the paper is to recognize different layouts of water and explore the reasons for the diversity, as well as the conceptual function of water in these works; furthermore, it aims to illustrate how the diversity could made a difference to the suitable structure and composition and also better understanding of Jami's lyrics. The results of the research, which was conducted in a descriptive-analytical method, indicate that patient artist used certain forms in depicting water based on theme and place of story in order to get across meaning and concept under consideration better and establish a better match between form and content of work, since Haft Awrang paintings substantially depend on the literary text of Haft Awrang. Diversity of water effects in a variety of miniatures at times benefits the general structure of the miniature and works as an influential factor in matching various elements of it; in some instances, how it is positioned and the choice of a good and purposeful position for it in the miniature board could assist artist in communicating meaning and concept.</span> این مقاله بر آن است تا با توجه به جایگاه و نقش نمادین آب در باورهای کهن و منابع اسلامی، جلوههای تصویری این عنصر ارزشمند را در نگارههای نسخه هفتاورنگ ابراهیممیرزا، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. علاوهبر بررسی جنبۀ مفهومی آب در این مجموعه، وجود قالبهای متنوع در نمایش اشکال مختلفی از آب، بستر مناسبی را برای بررسی شکلی آن نیز فراهم آورده است. هدف این مقاله، علاوه بر شناخت نقش مفهومی آب در این آثار، شناخت قالبهای مختلف آن و بررسی علل این تنوع است. همچنین روشنشدن این نکته که تنوع، چگونه در جهت ایجاد ساختار و ترکیببندی مناسب و فهم بهتر معانی اشعار جامی مؤثر بوده است. نتایج پژوهش برآمده روش توصیفی ـ تحلیلی نشان میدهد از آنجایی که نگارههای هفتاورنگ تا حدود زیادی وابسته به متن ادبی آن میباشند، هنرمند نگارگر، بنا بر موضوع و محل وقوع هر داستان، برای بهتر رساندن معنا، مفهوم موردنظر و هماهنگی هرچه بیشتر قالب و محتوای اثر، از اشکال خاصی در نمایش عنصر آب استفاده کرده است. تنوع موجود در جلوههای متفاوت از عنصر آب در نگارههای مختلف، گاه در خدمت ساختار کلی آنها بوده و به عنوان عاملی مؤثر جهت هماهنگکردن عناصر گوناگون موجود در یک نگاره عمل کرده است؛ در مواردی نیز نحوة قرارگیری و انتخاب جایگاهی مناسب و هدفمند برای آن در صفحۀ نگاره، به یاری انتقال معنا و مفهوم مورد نظر هنرمند آمده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635123620151201Wall Drawings of the Shrines of Pinchah Village in Guilan and Analysis of the Contentsتحلیل مضامین نقوش دیواری بقعه روستای پینچاه ( درگیلان) مطالعة تطبیقی دیوارنگاره حضرت قاسم(ع) و علی اکبر(ع)131811987FAاشرفالسادات موسویلرمینو خاکپورJournal Article20151216 Abstract The few existing shrines with wall drawings are being reined or have been ruined completely. This problem creates double necessity of protection of these works. The holy shrine of Pinchah Village at Astaneh Ashrafieh with the religious wall drawings is one of them. This question is propounded: Do the wall drawings of the mentioned shrine have the visual concepts of good and evil? From the research findings we can mention numerous visual similarities in recreation of good personalities, visual differences of good and evil contents and also creation of native wall drawings by the drawer. The data were collected by field method and compiled by descriptive- analytic method.چکیده دیوارنگارههای بقاع متبرکه در گیلان به دلیل رطوبت فراوان منطقه و میل به نوسازی آن ها نزد اهالی روستا، در حال تخریب بوده و یا کاملا از بین رفته است. این معضل، ضرورت حفاظت از این آثار را دو چندان میکند. بقعة متبرکه روستای پینچاه در شهرستان آستانه که دارای دیوارنگارههای مذهبی است از آن جمله می باشد. آنچه در این میان مطرح میشود این است که آیا دیوارنگارههای بقعه نامبرده دارای مفاهیم بصری خیر و شر میباشند. از یافتههای تحقیق میتوان به مشابهتهای بصری متعدد در بازآفرینی شخصیتهای خیر، تفاوتهای بصری مضامین خیر و شر و نیز بومی کردن مضمون دیوارنگاره توسط نقاش اشاره کرد. روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و تدوین آن به شیوه توصیفی ـ تحلیلی است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635123620151201“Kolam” Hindu Earth Graffiti as Land Art in the Field of New Artنقاشی زمینیِ هندوی کولم بهمثابه لندآرت در هنر جدید192811988FAزهرا رهبرنیاپینکی چادهاJournal Article20151216Abstract Land art, as a style of "New art", has been creating artworks with a modern, and then postmodern approach, since the 60’s. This environmental art works were, at first, located in desserts, jungles, mountains and other remote sites. Therefore they could attract only art lovers. With the help of the methods and tricks of the environmental art, and also the philosophy of Postmodernism, land art also, was able to be transferred from the remote locations of its birth, to the places which were more interesting to a wide range of common audience. They have been able to gather more and more observers since then, because the new locations were inside the towns and cities, on the streets, road and pavements, where people pass through every day. In this way the artist could interact with his audience in a very deeper and more influential way. It is obvious that, it is the postmodern philosophy of art that has helped common people to know and understand art. With the help of this new ideology, art has come closer to people and is no more particular to a specific art educated audience. Land art, therefore has been lucky enough to be born in Modernism and raise and develop through postmodern era of art. This has helped it gain more interaction of the observers. Thus the scope of land art widened, and today as we can notice, many arts related to land, could be placed in this zone. Painting the earth has been taken into a huge consideration in contemporary times, as could be seen in the work of ground graffiti artists. But the truth is that, it’s a kind of art that has long been popular among many old nations including the Hindus and their traditional customs, such as Kolam. This traditional art which is also known as Rangoli, is very common among Hindu people in India, Pakistan, Nepal, Bengal, Malaysia, and where ever Indian culture is current. The tradition of creating kolams is held in everyday life of Indian people, and also on national and religious festivals such as, Deepawali, Pongal and also during occasions such as marriage events, auspicious customs and other similar milestones and gatherings. They are meant to be sacred welcoming locations for the Hindu deities, which keep both the tradition and the art form alive. Similar practices are followed in different states of India: Kolam in Tamil Nadu; Muggu in Andhra Pradhesh; Mandana in Rajasthan; Chaookpurna in Chhattisgarh; Alpana in West Bengal; Golam kolam in Kerala; Chowk pujan in Uttar Pradhesh and others. Kolam is a drawing with colored powders on the ground of the front doors of Hindu houses. They were done with rice flour at ancient times, on a dark ground which was colored with cow’s dungeon. Their purpose is to decorate and also to bring good luck. They are believed to give boons to the people who create them and also to the pedestrians who walk over them. Therefore people who are to visit the members of a house, or are walking on the sidewalk, deliberately walk through the Kolam designs, which are renewed time by time during the day. Design depictions may also vary as they reflect traditions, folklore and practices that are unique to each area. It is traditionally done by women. As these traditional designs look like the new versions of arts done by contemporary artists on the ground, the hypothesis of this paper is established on this subject. This fundamental research is to create a new vision towards the traditional arts as a whole, and also a new vision towards the traditional Kolam as a new land art specifically. To gain this purpose, this descriptive analytical article, has documented data through library resources. By analyzing the clearest, the most popular and the newest features of new art (according to the daily development of media), and matching them with the characteristics of Kolam, it can be stated that, Kolam designs could be considered as land art, and therefore sometime, some of the traditional arts could be considered parallel to new arts; as they match the characteristics of art of contemporary era. Kolams are made on ground; are displayed out of the walls of museums; are renewed every so often; and as the audience deliberately across them to gain boon, it can be said that, the audience interact with these designs. Due to these similarities (and more) which are discussed in the body, the hypothesis of the paper could be proved outچکیده «لندآرت» از حدود دهه 60 میلادی با رویکرد مدرن و پس از آن، پستمدرن بهمرور با کمک گرفتن از شگردهای هنرهای محیطی<sup>4</sup> و فلسفه پستمدرن، توانست از محلهای دورافتادهای که در گذشته متولد میشد، به جاهایی منتقل شود که موردتوجه مخاطبان عام و گسترده قرار گیرد و با آنها ارتباط برقرار کند. بدینترتیب دامنه لندآرت گسترده شد و امروزه هنرهای زمینی بسیاری را میتوان در این حوزه جای داد. نقاشی زمینی نیز گرچه در دوران معاصر موردتوجه قرار گرفته، اما هنری است که از دیرباز در میان بسیاری از اقوام و ملل، ازجمله هندیها و آیین هندوئیسم<sup>5</sup> رواج داشته است. ازجمله «کولم» که نوعی نقاشی با پودرهای رنگی بر روی زمینِ جلو درب خانههای هندویی است. مسئله پژوهش این است که، آیا میتوان نقاشی کولم را با هنر جدید مقایسه کرد و شباهتهایی ورای شکل ظاهری یافت؟ بنا بر فرضیه مقاله، بهنظر میرسد نقاشی کولم با لند آرت و تعریف آن در هنر جدید مرتبط باشد. هدف از این پژوهش بنیادی، ایجاد نگرشی جدید به هنرهای سنتی (هدف کلی) و کولمِ سنتی بهمثابه یک هنر جدید زمینی (هدف جزئی) است؛ نگرشی که اگرچه پیروانِ بهروزِ کمتری در کشورمان دارد، اما دارای سابقهای بهاندازه فلسفه هنر پستمدرن است. این پژوهش بر وسعت نگاه هنرمندان در باب هنرهای جدید و فلسفه پستمدرنیسم مؤثر خواهد بود. بدینترتیب برای رسیدن به این هدف، با رویکرد توصیفیـتحلیلی، به گردآوری اسناد به روش کتابخانهای پرداخته شده است. با تحلیل بارزترین، عامترین و جدیدترین (با توجه به پیشرفت و اختراع و ابداع روزانه رسانهها<sup>6</sup>) ویژگیهای هنرهای جدید و تطبیق آن با ویژگیهای کولم میتوان به این نتیجه اذعان داشت که، نقاشی کولم میتواند بهمثابه لندآرت باشد، و به نظر میرسد میتوان گاه برخی از هنرهای سنتی را همراستا با هنرهای جدید قرار داد. پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635123620151201The Visual Evidence of the Connection and Association between Shaykh
Muhammed and the Court of Sultan Ibrahim Mirzaشواهد تصویری از ملازمت و ارتباط شیخ محمد نقاش با دربار سلطان ابراهیممیرزا293811989FAحمیدرضا روحانیJournal Article20151216Abstract Shaykh Muhammed(active 1530s-90s), who was Safavid painter and calligrapher left no clear trace of his association with Safavid kings, However, historical evidence having been obtained from reliable sources confirms that an important part of the artistic activities of Shaykh Muhammed served Sultan Ibrahim Mirza - nephew of Shah Tahmasp- (prince governed in Mashhad over a thirteen-year period -962/1554-55 to 970/1562-63 and 973/1565- 66 to 974/1566-67). Qazi Ahmad reports that Shaykh Muhammed worked for the prince in Mashhad, where author and artist undoubtedly knew each other. Iskandar Beg Munshi, on the other hand, states that the artist entered Ibrahim Mirza’s employ in Sabzivar. Munshi Budaqi Qazvini mentions that the artist was with Sultan Ibrahim Mirza only in Khurasan. The recorded oeuvre of Shaykh Muhammed, consisting of several signed tinted drawings, and paintings, supplemented by a large number of attributed works, confirms the artist’s virtuosity and versatility even within the same media. Considering the fact that some attributes of Shaykh Muhammed’s works are attention to reality, separation from literature and treatment of the subjects of routine life, the main question to be answered in this article is: can a trace be found in his signed and attributed works to prove the relationship between him and the patronizing Safavid Sultan? To answer this question, three illustrations attributed to Shaykh Muhammed from the Sultan Ibrahim Mirza’s Haft Awrang (Seven thrones) and commonly known as the Freer Jami and a double page frontispiece in the six Masnavis of Jami (An incomplete Haft Awrang) attributed to Shaykh Muhammed that is kept in the library of Topkapi Sarayi, are presented and analyzed. The method of study is descriptive- analytical via library research. Two main pursues of this article are: 1- finding evidence regarding the attribution of paintings to Shaykh Muhammed and 2- exploring the connection between Shaykh Muhammed and his patron. The results of this study show that these paintings have similarities with other works which were attributed to or signed by Shaykh Muhammed. There are indeed certain affinities between Shaykh Muhammed’s paintings of elegant kneeling youths and the unsigned double page frontispiece in the six Masnavis of Jami. He also implicitly illustrates part of the story behind a literary narrative. The iconographies of these works seem to be related directly to the prince and specifically to his marriage to Gawhar Sultan Khanim. When the bride and her entourage arrived in Mashhad, Qazi Ahmad reports, several months of celebration followed until the marriage was consummated. In this way, Shaykh Muhammed has expressed his devotion to and association with his patron. چکیده «شیخ محمد»، نقاش و خوشنویس عصر صفوی هیچ ردی از ارتباطش با سلاطین صفوی و حامیان درباری خود برجای نگذاشتهاست، اما شواهد تاریخی تأیید میکند بخش مهمی از فعالیت هنری شیخ محمد در دربار سلطان ابراهیممیرزا برادرزادة شاه طهماسب در مشهد بوده است؛ و بهویژه در خلق چندین نسخه از شاهکارهای درباری این عصر همکاری داشته است. از آنجاکه یکی از شاخصههای آثار وی توجه به جنبههای واقعیت و گسست از ادبیات و پرداختن به مضامین زندگی روزمره است، پرسش اصلی مقاله پیشرو این است که آیا میتوان در تأیید مرقومات مورخین که شیخ محمد را ملازم سلطان ابراهیم میرزا دانستهاند، در لابلای آثار مرقوم و منسوب به او ردی از ارتباط وی با حامی و سلطان هنرپرور صفوی یافت؟ درجهت پاسخ به این پرسش، سه مجلس منسوب به شیخ محمد از نسخة هفت اورنگ مشهور به جامی فریر و نیز نگارة دولتی سرآغاز از یک نسخه ناقص هفت اورنگ موجود درکتابخانه موزه توپقاپی که نگارههای آن نیز به شیخ محمد سبزواری منسوب شده، معرفی و تحلیل شده است. این مقاله بهروش توصیفی ـ تحلیلی و از طریق گردآوری اطلاعات به شیوة کتابخانهای انجام شده و هدف از آن کشف ارتباط میان نقاش و حامیش سلطان ابراهیم میرزا است؛ تا بدین طریق گامی در جهت آشکارشدن زندگی و آثار این نقاش برداشته شود. نتایج حاصل نشان میدهد، شیخ محمد نقاش فرازهایی از زندگی حامی خود بهویژه جشن عروسی سلطان ابراهیممیرزا و همسرش گوهر سلطان خانم را بهصورت ضمنی و در پس یک روایت ادبی به تصویر کشیده؛ و بدین طریق نشانی از ارتباط و ارادت خود را نسبت به سلطان مطرح میکند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635123620151201Generalization rate of Christopher Alexander’s living Structure theory
Case Study: Charbagh and Isfahan Gardensمیزان تعمیمپذیری نظریه ساختار زنده «کریستوفر الکساندر» مطالعه موردی : چهارباغ و باغهای اصفهان395011990FAسمیه هاتفیJournal Article20151216Abstract Based on the idea of order nature, Alexander<sup>1</sup> regards all the phenomena of universe in living structures and nonliving structures and takes the patterns of living structures in terms of total whole and strong centers. This theory is formed as 15 interrelated characters of strong centers<sup>2</sup>. Regarding the opinions of Persian garden researchers, Persian garden is a cultural phenomenon interwoven with different natural elements and artifacts based on geometrical sets. The attention to the recognition of total whole and explanation of strong centers can bring about a new look at Persian garden. The question of the research is extent of generality of Alexander`s theory in Chaharbagh and selected gardens in Isfahan studied in analytic method with quality approach. The results of the research show that the features of living structures such as level of scale, strong centers , boundaries, alternating repetition, and etc. are adaptable with selected gardens of Isfahan relatively but their roles are not the same while Level of scale, strong centers, positive space, alternating repetition, echoes, boundaries and good shape play greater role in creating life. Chaharbagh is of greater life as a public space and the role of strong centers, contrast, inseparability and heterogeneity is seen to be greater.چکیده «کریستوفر الکساندر»<sup>1</sup>براساس ایده سرشت نظم، همه پدیدههای جهان هستی را تحت دو عنوان «ساختارهای زنده» و «ساختارهای غیرزنده» مطالعه میکند و به بررسی و شناخت الگوی ساختارهای زنده با توجه به مفاهیم کلیت یکپارچه و مراکز نیرومند<sup>2</sup> میپردازد. این نظریه در قالب 15 خصلت پیوسته از مراکز نیرومند شکل میگیرد. براساس دستاوردهای محققین، باغایرانی پدیدهایست فرهنگی که در قالب مجموعهای منظم و هندسی با ترکیب عناصر مختلف طبیعی و مصنوع با طبیعت به خوبی عجین شده است. ابتکار موضوع از این جهت میتواند در باغایرانی مورد توجه واقع شود که به شناخت کلیت یکپارچه و تشریح مراکز نیرومند به عنوان یکی از اصلیترین موضوعات اندیشه معاصر میپردازد. مسئلة تحقیق «میزان تعمیمپذیری نظریه الکساندر در چهارباغ و نمونه باغهای اصفهان» است که با هدف بنیادی و روش تحلیلی و مقایسه تطبیقی با رویکرد کیفی مورد مطالعه قرار میگیرد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای نظریة ساختارهای زنده از قبیل مقیاسهای مختلف، مراکز نیرومند، مرزها، تکرار متناوب بهطور نسبی بر نمونه باغهای اصفهان با کارکردهای مختلف قابل تطبیق است؛ اما نقش همة خصلتهای این نظریه در نمونههای بررسیشده بهیک میزان نیست و مقیاسهای مختلف، مراکز نیرومند، فضای معین، تکرار متناوب، پژواک، مرزها و شکل خوب نقش بیشتری در خلق حیات دارند. چهارباغ بهعنوان یک فضای شهری با کارکرد عمومی (مردمی) دارای حیات بیشتری بوده و نقش مراکز نیرومند، تضاد، جداییناپذیری و ناهمگونی در آن بسیار چشمگیر است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635123620151201How Traditional Ottoman Houses Affect Contemporary Architecture in Turkey*چگونگی تأثیرگذاری خانههای سنتی عثمانی بر معماری معاصر ترکیه516411991FAحسین سلطانزادهناصر حسنپورJournal Article20151216 Abstract In the twentieth century after the advent of republicanism in Turkey, nationalistic and regional approaches were at odd s with approaches influenced by the West in search of Turkish identity in architectural works. For this reason, this interested Turkish architectures to pay attention to their native architecture and urbanism during Ottoman era. In this context, traditional houses came to the fore as the key to achieving Turkish identity in architecture in the course of the second nationalist movement in modern times, and thereafter it was developed by following generation of Turkish architectures. The acclaimed modern features lying in the architecture of the houses and customs representing the Turkish civil identity have turned them into a symbol of contemporary Turkish identity in this course of action. Ottoman tradition of house construction and its effect on Turks' architecture in the course of the second nationalist movement in Turkey's contemporary architecture have made the study of Turkish architectures' transition from tradition to modernity a significant issue, which is addressed in this paper. The results of the seminal works by the second nationalist leaders as to Turkey's architecture were here approached in terms of how they were impressed by the architecture of Ottoman traditional houses, which were divided into three categories and the architectural characteristics of each of them were analyzed and compared.چکیده از آنجاکه در قرن20 و پس از ظهور جمهوریخواهی در کشور ترکیه، رویکردهای ملیگرا و منطقهگرا در تقابل با رویکردهای متأثر از غرب در جستجوی هویت ترکی در آثار معماری بوده است، لذا معماران ترکی را به معماری و شهرسازی بومی خود در دوران عثمانی متوجه کردند. در این راستا خانههای سنتی بهعنوان کلید دستیابی به هویت ترکی در معماری به دنبال دومین جنبش ملیگرایانه در دوران مدرن مطرح شد و پس از آن توسط نسل بعدی معماران ترکیه گسترش یافت. تحسین از ویژگیهای مدرن نهفته در معماری این خانهها و سنتهای بازگوکننده هویت مدنی ترکی، این خانهها را به نماد هویت معاصر ترکی در جریان این جنبش تبدیل کرد. سنت خانهسازی دوران عثمانی و تأثیر آن بر معماری ترکها در جریان دومین جنبش ملیگرا در معماری معاصر ترکیه در مطالعة روند گذار معماران ترک از سنت به مدرنیته موضوع قابل توجهی است که در این مقاله بدان پرداخته شده است. نتایج پژوهش آثار شاخص رهبران دومین جنبش ملیگرا در معماری ترکیه را به لحاظ چگونگی تأثیرپذیری از معماری خانههای سنتی عثمانی در سه دسته تقسیمبندی کرده و به بررسی و مقایسه ویژگیهای معماری آثار هریک از آنها پرداخته است.