پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635189920210823Tranquility at Home
An Inquiry on Tranquility at Home from Islamic Perspective in Two Patterns of Apartments and Detached Houses with Courtyards in Kermanآرامش در خانه جستاری به آرامش در خانه از منظر اسلام در دو الگوی مسکن آپارتمانی و مستقل حیاطدار در شهر کرمان52413422210.22034/bagh.2021.236095.4574FAمطهره اسلامی محمودآبادیدانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.یعقوب پیوسته گردانشیار گروه معماری و شهرسازی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.علی اکبر حیدریاستادیار معماری، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، ایران.Journal Article20200708<strong>Problem statement:</strong> One of the most important functions of a home is to provide comfort to its residence. The importance of this issue is such that Ayah 80 of Surah An- Nahl explicitly emphasizes the need for the home to be soothing for its residence. However, how to achieve this meaning about home has been less studied in specialized texts, particularly in the field of architecture. This issue is of particular importance concerning contemporary homes, whose residents consider it as a place of rest and relaxation more than ever due to the various problems of urban life.<br /><strong>Research objectives:</strong> in the present study, besides investigating the views of scholars and theorists of architecture and environmental psychology, tries to extract the factors of creating tranquility from Islamic viewpoint and its adoption with the house residents’ current spatial-behavioral models. Based on this, in this study, the tranquility reliability in two current models of contemporary houses including apartments and detached houses with yard will be investigated.<br /><strong>Research method:</strong> The research method in the present study is a descriptive and analytical method which in addition to examining the theories of researchers and theorists of architecture and environmental psychology, tries to extract the factors of relaxation from the Islamic point of view and its adaptation to current spatial-behavioral patterns. The research process was carried out in such a way that in the first stage, through interviews with the residence of the homes, the spatial features, environmental capabilities and current behavioral patterns in them was found. In the next step, whit the method of logical reasoning, semantic systems derived from the spatial characteristics of each pattern were found and the manifestation of three levels of tranquility including physical comfort, mental tranquility and spiritual tranquility in the desired patterns was explained.<br /><strong>Conclusion:</strong> This article finally concluded that the metaphor of tranquility and its different levels i.e. physical comfort, mental tranquility and spiritual tranquility) is reflected in the pattern of detached houses more than the pattern of apartments, which is also affected by the variety of spatial features and environmental capabilities in this pattern of the house comparing to the apartment type.<strong>بیان مسئله:</strong> یکی از مهمترین کارکردهای خانه ایجاد آرامش برای ساکنان آن است. اهمیت این موضوع به حدی است که آیة 80 سورة نحل، به صراحت بر لزوم سکینهبودن خانه برای ساکنان آن تأکید کرده است. اما این در حالی است که چگونگی حصول این معنا در خانه، کمتر در متون تخصصی بهویژه در حوزة معماری بررسی شده است. این موضوع در ارتباط با خانههای معاصر، که ساکنان آن به خاطر مشکلات متعدد زندگی شهرنشینی، خانه را بیش از همیشه مکانی برای استراحت و آرامش قلمداد میکنند، از اهمیت ویژهتری برخوردار است.<br /><strong>هدف پژوهش:</strong> پژوهش حاضر، علاوهبر بررسی نظریات محققان و نظریهپردازان معماری وروانشناسی محیطی، سعی در استخراج عوامل ایجاد آرامش از دیدگاه اسلام وتطبیق آن با الگوهای فضایی-رفتاری جاری ساکنان خانه دارد. بر همین اساس در این پژوهش چگونگی نمودپذیری آرامش در دو الگوی رایج خانههای معاصر شامل خانههای آپارتمانی و خانههای مستقل حیاطدار بررسی خواهد شد.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. فرایند تحقیق به این شکل است که در مرحلة نخست، از طریق مصاحبه با ساکنان خانهها، به استخراج ویژگیهای فضایی، قابلیتهای محیطی و نیز الگوهای رفتاری جاری در آنها پرداخته شد. در مرحلة بعد با روش استدلال منطقی، منظومههای معنایی برگرفته از ویژگیهای فضایی هر کدام از الگوها استخراج و نحوة نمودپذیری سه سطح آرامش شامل آسایش جسمی، آرامش روانی و آرامش معنوی در الگوهای مورد نظر تبیین شد.<br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> این نوشتار در نهایت به این موضوع دست یافت که ابرمعنای آرامش و سطوح مختلف آن (آسایش جسمی، آرامش روانی و آرامش معنوی) در الگوی خانههای مستقل حیاطدار بیش از الگوی آپارتمانی نمود مییابد که این امر نیز متأثر از تنوع ویژگیهای فضایی و قابلیتهای محیطی است که در این الگوی خانه نسبت به گونة آپارتمانی وجود دارد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635189920210823Investigating the Role of Walls in the Dialectic of Rupture and Connection in Contemporary Houses Based on Users’ Lived Experienceبررسی نقش دیوارها در خوانش دیالکتیک گسست و پیوند خانههای معاصر مبتنی بر تجربۀ زیستۀ کاربران254213422110.22034/bagh.2021.241971.4616FAشادی پرتودانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکدۀ فنی و مهندسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.0000-0002-0121-7143سعید صالحیاستادیار گروه معماری، دانشکدۀ فنی و مهندسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.علی اکبریاستادیار گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-0463-8947حسین ابوالحسن تنهائیدانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200801<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Problem statement:</span></span><span lang="EN-GB"> One of the main tasks of architecture is to regulate indoor and outdoor communication. Lack of attention to this communication and coexistence between them is one of the problems that architecture faces today and the result is the lack of quality in living spaces and dissatisfaction of humans in residential spaces. The walls, as the first mediator between outside and inside, regulate this dialectic between man and environment, which have taken different forms in different periods. How walls affect the user’s perception of space from the dialectic of rupture and connection is a question that the present study seeks to understand.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;">Research objective:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;"> This study aims to investigate the role of walls in the dialectic of rupture and connection, to develop a model based on the perception of users and explain how different factors interact in this process.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;">Research method:</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;"> The present study is qualitative with an interpretive paradigm Grounded theory method. Key informants has been selected with snowball method and sampling method is purposive theoretical with semi structured inteviews.. Data collection proceeded until reaching to theoretical saturation and was analyzed and three step coded in Max QDA software with the systematic method of Strauss and Corbin and presented in the form of Creswell paradigm model.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Conclusion: </span></span><span lang="EN-GB">The obtained model showed that the dialectical change of rupture and connection, is dependent on the time-space context and is the result of the interaction of various factors. In this regard, the central phenomenon of the obtained model, called the wall monologue, reflectsthe fuzzy perception of the users from the role of walls in the dialectic of rupture and connection. This means that in the range of rupture and connection of today’s houses, the perception of users, is in the range of “more rupture than connection”, while the individual parameters, were recognized as the most effective parameter in the perception process. </span>بیان مسئله: یکی از وظایف اصلی معماری تنظیم ارتباط بیرون و درون است. عدم توجه به چگونگی ارتباط بیرون و درون و همزیستی موجود بین آنها از جمله مشکلاتی است که معماری امروز با آن مواجه است و نتیجة آن کمبهرهماندن محیط زندگی از کیفیت لازم و نارضایتی افراد از فضاهای سکونتی است. دیوارها بهعنوان اولین واسطة بیرون و درون، تنظیمکنندة دیالکتیک گسست و پیوند انسان و محیط هستند که در ادوار گوناگون، اشکال متفاوتی به خود گرفتهاند. چگونگی تأثیرگذاری دیوارها بر ادراک کاربر فضا از دیالکتیک گسست و پیوند پرسشی است که پژوهش حاضر به دنبال فهم آن است.<br />هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دیوارها در دیالکتیک گسست و پیوند، به دنبال ارائة مدلی برآمده از ادراک کاربر فضاست تا شرحدهندة چگونگی تقابل عوامل گوناگون در این فرایند باشد.<br />روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی با پارادایم تفسیری و به روش دادهبنیاد صورت گرفته است. با نمونهگیری نظری هدفمند، به روش گلولهبرفی، مطلعان کلیدی جهت انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته انتخاب شدند. جمعآوری دادهها تا مرحلة اشباع نظری پیش رفت و در نرمافزار «مکس کیو.دی.ای.» مورد تحلیل و کدگذاری سهمرحلهای با روش سیستماتیک اشتراوس و کوربین قرار گرفت و در قالب مدل پارادایمی کرسول ارائه شد.<br />نتیجهگیری: مدل بهدستآمده نشان داد که تغییر دیالکتیک گسست و پیوند وابسته به بستر زمانی و مکانی بوده و حاصل تقابل عوامل گوناگون است. در این راستا پدیدة مرکزی مدل بهدستآمده، به نام مونولوگ دیوار، بیانکنندة ادراک فازی کاربر فضا از نقش دیوارها در دیالکتیک گسست و پیوند بود. به این معنی که در طیف گسست تا پیوند بناهای عصر حاضر، نحوة ادراک افراد متمایل به محدودة «بیشتر گسست تا پیوند» بود، ضمن اینکه مؤثرترین پارامتر در نحوة ادراک، پارامترهای فردی شناخته شد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635189920210823Explaining the Contribution of Power to the Context of Communities in the Middle Ages and its Effect on the Functional Evolution of Gardens in the 6th-15 th Centuriesتبیین نقش قدرت در بافت جوامع قرون وسطی و اثر آن بر تحولات کارکردی باغهای قرن 6-15 م.435213422510.22034/bagh.2021.222269.4486FAپریچهر صابونچیپژوهشگر دکتری معماری منظر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.0000-0002-4805-2470حمیده ابرقویی فردپژوهشگر دکتری معماری منظر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.0000-0003-0528-9272حشمت اله متدیناستادیار، دکتری تاریخ معماری و هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20200310<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;">Problem statement</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;">: The factor of religion and the domination of the church’s instructions are the reason for undeveloped garden construction in the Middle ages. According to this fact, the human being in the Christianity era ignored nature and its manifestations because of ideological and extreme visions. As the matter of fact, the power of religious thoughts has led to not the cohesive gardens being formed in the early Middle Ages. As this power weakened in the late ages, the gardens were constructed according to aesthetics aspects. Religion dominated all dimension of the society. Therefore, other factors such as social status and people’s livelihood, political revolutions of sovereign powers, and economical situations have not been precisely investigated.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;">Research objectives</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;">: This research aims to investigate the reasons for developing gardens in the Middle Ages and answers the question of whether or not the religious dogmatism and the belief injected by the church about nature, make a negative impression on the essence and function of gardens in the middle ages. Except for religion, which factors are interfering in the functional evolutions of this era?</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;">Research method</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;">: This research specifies the functions of gardens in the Middle Ages manipulating the indicating approach and analytic method. The research considers historical events and social context based on the written and pictorial analysis.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;">Conclusion</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: .2pt;">: Research findings represent the combination of religious, political, economic, and social factors in Middle Age cities during 9 centuries, had affected the construction of the gardens in this era and the factor of power also rulers determined the essence, soul, and function of the gardens. In the 6- 12 th centuries, the rulers<span class="Black"> (church- feudal) created religious, livelihood- functional gardens and in the 12-15 th centuries, elites (business categories) formed joyful gardens.</span></span>بیان مسئله: در باغسازی قرون وسطی عامل مذهب و تسلط آموزههای کلیسا دلیل اصلی رشدنیافتگی باغسازی سدههای میانه خوانده میشود که براساس آن انسان عصر مسیحیت به دلیل دیدگاههای ایدئولوژیک و افراطی از طبیعت و مظاهر آن چشمپوشی میکرده است. در واقع قدرت اندیشههای مذهبی سبب عدم شکلگیری باغهای منسجم در اوایل قرون وسطی و کاهش این قدرت در اواخر دوره، باعث شکلگیری باغها در وجه زیباشناسانه شده است. در مطالعات باغسازی قرون وسطی مذهب به عنوان پدیدهای همهگیر به تمام ابعاد جامعه بسط داده شده و تأثیر عواملی چون وضعیت اجتماعی و معیشتی مردم، تحولات سیاسی قدرتهای حاکم و شرایط اقتصادی، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.<br />اهداف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی علل مغفولماندن و رشدنیافتگی باغسازی سدة میانه، به این پرسش پاسخ میدهد که آیا دگماتیزم مذهبی و باورهای کلیسا دربارة طبیعت علت اصلی اثرگذار بر ماهیت و کارکرد باغهای قرون وسطی بوده است؟ به جز عامل مذهب چه عوامل دیگری در تحولات کارکردی باغهای این دوره دخالت دارند؟<br />روش پژوهش: این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد تبیینی به بررسی کارکردهای باغهای قرون وسطی با روش تحلیلی از دریچة تحولات رویدادهای تاریخی و بافت اجتماعی میپردازد و بر مبنای تحلیل دادههای نوشتاری و تصویری نقش عوامل مذهبی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را مورد بررسی قرار میدهد.<br />نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد مجموعه عوامل مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعیِ شهرهای قرون وسطی در طی 9 قرن، باغسازی این دوران را تحت تأثیر قرار داده و عامل قدرت و گروههای صاحب قدرت در هر دوره تعیینکنندة ماهیت، کالبد و کارکرد باغ بودهاند. در قرن 12- 6 م. قدرت حاکم (نظام کلیسا-فئودال) گونه باغهای مذهبی و معیشتی-کارکردی را پدید آورده و در قرن 15-12م. اشراف شهرنشین (اصناف تجاری) باغهای لذت را شکل دادهاند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635189920210823Mobile Ta’ziyeh in the City Scene:
Semiotic Study of Mobility in Ziaber Ta’ziyehتعزیۀ سیار در صحنۀ شهر؛ بررسی نشانه-معناشناختی سیالیت مکان در تعزیۀ ضیابر536412958310.22034/bagh.2021.236023.4573FAحمیدرضا شعیریاستاد نشانه-معناشناسی و زبان فرانسه، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.مرتضی غفاریپژوهشگر دکتری تخصصی تئاتر، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-7879-6606پویا رئیسیدانشآموختۀ کارشناسیارشد تهیهکنندگی گرایش نمایش، دانشکدۀ تولید، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران.0000-0002-4066-7235Journal Article20200620<strong><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">Problem statement</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">:</span></strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;"> Mobile Ta’ziyeh is regarded as one of the kinds of traditional Iranian theatre in which the scenes are performed not in a permanent place, but on a certain path. The present study aims to investigate how the discourse of Ta’ziyeh is formed in connection with the displacement of spatial boundaries and how this displacement emerges as a process that turns Ta’ziyeh into a performance with transformative function. In the current article, the interaction between the discourse of Ziaber Mobile Ta’ziyeh <span class="Black">(case study) and </span>the discourse of the city is studied. Also, the effects of performing Ta’ziyeh on the urban areas of Ziaber are investigated semiotically.</span><br /><strong><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">Research objectives</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">:</span></strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;"> The main purpose of this article is to identify the semiotic aspects of mobility in the Ta’ziyeh and its function in the transformation of urban places and spaces.</span><br /><strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">Research method:</span></strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;"> The present article has been conducted through a qualitative method based on the Paris school semiotics. The research approach is derived from post-Gremassian tradition and is the result of the transition from structuralist and classical semiotics to semiotics based on “body”, “perception” and “presence” with a phenomenological background.</span><br /><strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;">Conclusion:</span></strong><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.2pt;"> The course of Ta’ziyeh Ziaber is formed by joining the three main locations of this city (cemetery, the main street, and house of Ayatollah Ziaberi). By examining the mobile nature of this Ta’ziyeh, it becomes clear how the mentioned places became narrative and move away from their previous functions and roles so that this cause transforms of places, spaces and also the transcendence of the city during the performance of Ta’ziyeh.</span><strong>بیان مسئله</strong><strong>:</strong> تعزیة سیار یکی از شیوههای اجرایی نمایش تعزیه است که صحنههای آن، نه در یک مکان ثابت، بلکه در طول یک مسیر اجرا میشود. مسئلة پژوهش حاضر این است که چگونه گفتمان تعزیة سیار در ارتباط با جابهجایی مرزهای مکانی شکل میگیرد و این جابهجایی، چگونه به مثابه فرایندی ظاهر میشود که تعزیه را به امری تحولی تبدیل میکند. در تحقیق حاضر، تعامل میان گفتمان تعزیة سیار ضیابر (نمونة موردی) و گفتمان شهر مورد مطالعه قرار میگیرد و همچنین تأثیرات نشانه-معناشناختی اجرای تعزیه بر مکانها و فضاهای شهری ضیابر بررسی میشود.<br /><strong>اهداف پژوهش</strong>: هدف اصلی این تحقیق، شناخت وجوه نشانه-معناشناسانه سیالیت مکان در تعزیة سیار و کارکرد آن در دگردیسی مکانهای شهری است.<br /><strong>روش پژوهش</strong><strong>:</strong> با روش کیفی مبتنی بر تحلیل نشانه-معناشناسی صورت پذیرفته است. نشانه-معناشناسی رویکردی است که خاستگاه اندیشگانی فرانسوی دارد و حاصل گذار از نشانهشناسی ساختگرا و کلاسیک به سوی نشانهشناسی مبتنی بر «تن»، «ادراک» و «حضور» با زمینة پدیدارشناختی است.<br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong><strong>:</strong> مسیر حرکت تعزیة ضیابر از بههمپیوستن سه موقعیت مکانی اصلی این شهر (قبرستان، خیابان اصلی و خانة آیتالله ضیابری) شکل میگیرد. با بررسی ویژگی سیال این تعزیه، مشخص میشود که چگونه مکانهای مذکور روایتپذیر شده و از کارکرد و نقشهای پیشین خود فاصله میگیرند. به طوریکه این امر موجب دگردیسی مکانها، فضاها و همچنین استعلایافتگی شهر در طول اجرای تعزیه میشود.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635189920210823Co-designers’ Interaction: A Network Based Approachنقش رهیافت شبکه بر تعامل کنشگرانِ طراحی جمعی657812574410.22034/bagh.2021.248903.4668FAفاطمه زارعگروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-0526-7105کاوه بذرافکنگروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،0000-0002-2699-2576هما ایرانی بهبهانیدانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-6647-4570بهروز منصوریگروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-0400-9761Journal Article20200919<span class="Bold"><span lang="EN-GB">Problem statement:</span></span><span lang="EN-GB"> Architectural co-design has been facilitated through the development of digitalism. This has shifted to a new paradigm which has evolved the understanding of design process. As a result, design process has been changed in both technical and philosophical aspects and co-design, consequently, has acknowledged The Other in the design process. Accordingly, design is formed by interaction of at least two simultaneous networks.</span>
<span class="Bold"><span lang="EN-GB">Research objectives:</span></span><span lang="EN-GB"> This paper aims to focus on design as a socio-technical process by analyzing dimensions of actors, quality of network dialogue and the process of network in co-design.</span>
<span class="Bold"><span lang="EN-GB">Research methods:</span></span><span lang="EN-GB"> The Actor-Network Theory is applied to study the actors of co-design process. The quality of network dialogues is examined by analyzing texts and different types of networks and their impact on design process are determined by comparing two co-design cases. Thus, the paper is using a qualitative approach to redefine each node in the design process.</span>
<span class="Bold"><span lang="EN-GB">Conclusion: </span></span><span lang="EN-GB">Different actors, human and non-human ones, shape the overall interactions of co-designers. Using network approach as a theoretical base for this interaction, revealedorstd four main elements in the design process: acceptability of The Other, criticism-tolerance, sharing personality, and collective intentionality. On the other hand, results from the two co-design case studies demonstrated insights on socio-technical approach of design and its impacts on other co-designer’s network relationship.</span>بیان مسئله: تحولات حوزة فناوری اطلاعات تغییراتی بنیادین در بستر طراحی جمعی ایجاد کرده است. جمیع این تغییراتْ پارادایم جدیدی را تحتِ تحول رهیافت شبکه شکل داده که در پیِ آن درک فردی و عمومی از عمل طراحی جمعی متحول شده است. در چنین شرایطی، طراحیای با برهمکنش دستکم دو شبکة همزمان شکل گرفته که در آن مطالعة کیفیت مذاکرات کنشگران و نحوة کنش امری ضروری است.
هدف پژوهش: هدف این پژوهش تبیین تأثیر همکنش شبکهها بر روند طراحی جمعی با تعریف (1) کنشگران، (2) مذاکرات شبکة همطراحان و (3) ردیابی مسیر کنشگری است، و در این مسیر در جستوجوی پاسخ به مسئلة «چگونگی تأثیر رهیافت شبکه بر کنش طراحان در روند طراحی معماری» است.
روش پژوهش: این پژوهش، با روششناسی کیفیِ مبتنی بر نظریة کنشگر-شبکه، به مطالعة کنشگران طراحی جمعی میپردازد. از این رو، ابتدا با مطالعة متون، مقولههای تأثیرگذار بر مذاکرات شبکه تبیین و سپس، با قیاس میان دو سناریو اجرایی، روند کنشگری در طراحی جمعی مشخص شده است. بدین ترتیب، پژوهش حاضر از منظر نتایج، کاربردی است و با اتخاذ راهبرد استدلال منطقی در قبال دادههای کیفی درصدد پاسخ به پرسش خود است.
نتیجهگیری: نظریة کنشگر-شبکه، با تغییر نقش طراح، بستری مناسب برای ردیابی کنشگران انسانی و غیرانسانی ایجاد میکند. در این مسیر، شبکة همطراحان با محوریت چهار مقولة دیگرپذیری، نقدپذیری، باور مشترک و اشتراکگذاری قابل تبیین است. علاوه بر آن، تحلیل دو سناریو اجرایی نشان میدهد که با پذیرشِ کنشگر جدیدْ روند طراحی در مسیری چرخشی میان پیوندهای شبکه تکامل مییابد و تیمها آزادی عمل بیشتری دارند. ویژگی پویایی لحظهای در روند طراحی مشهود است و با پیوستن گرهِ جدیدْ شبکهای جدید شکل میگیرد و روند طراحی همانند چرخهای درونی با پیوندهای درهمآمیخته ایجاد میشود. در نهایت، رهیافت شبکه با ایجاد تغییرات نهتنها در سطح تکنیکی منشأ اثر است بلکه، بهمثابة پارادایمی جدید، الگوی طراحی را متحول میکند و بهرهمندی از آن سبب تسهیل خوانش پیچیدگیهای روند طراحی میشود.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635189920210823Reading the Multiple Discourses of the Eighth Biennial of Iranian National Painting Based on Manuel Castells’ Theory of Cultureخوانش گفتمانهای متکثر آثار هشتمین دوسالانۀ نقاشی ملی ایران براساس نظریۀ فرهنگ مانوئل کاستلز799013422410.22034/bagh.2021.231604.4550FAمرجان ادراکیپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.0000-0001-5361-5779پریسا شادقزوینیدانشیار گروه نقاشی، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.Journal Article20200517<span class="Bold"><span lang="EN-GB" style="font-size: 10.5pt;">Problem statement:</span></span><span lang="EN-GB" style="font-size: 10.5pt;"> Today, the rapid growth of technology and communication technologies has inevitably transformed human life and shaped concepts, viewpoints, and lifestyles. According to Manuel Castells’ theory of culture, in today’s world, technological developments and the emergence of new media are essential factors in social and cultural changes and the creation of multiple discourses in societies. But the problem of the present study is different aspects of the new culture from Castells perspective on the works of the eighth biennial of Iranian national painting<span class="Black"> (2011)</span>, that aspects such as multiple discourses, independence from regional geography and self-selection and self-production of cultural content are important issues for the artist and are reflected in their work. </span><br /><span class="Bold"><span lang="EN-GB" style="font-size: 10.5pt;">Research objectives:</span></span><span lang="EN-GB" style="font-size: 10.5pt;"> This study investigates the works of the eighth biennial based on modern communication processes and the formation of spontaneous mass communication using Castells’ theory in explaining culture in the era of communication. Because ongoing discourses are important factors in shaping the culture of a society and creating works of art of any period, this article seeks to examine the multiple discourses of the eighth biennial of painting, based on Castells’ theory of culture. </span><br /><span class="Bold"><span lang="EN-GB" style="font-size: 10.5pt;">Research method:</span></span><span lang="EN-GB" style="font-size: 10.5pt;"> The research method is descriptive-analytical, analyzes have been done qualitatively and the statistical population of the research includes 186 works of the eighth biennial of National Painting of Iran <span class="Black">(2011).</span></span><br /><span class="Bold"><span lang="EN-GB" style="font-size: 10.5pt;">Conclusion: </span></span><span lang="EN-GB" style="font-size: 10.5pt;">Based on Castells’ theory that the technology revolution and the spread of information have transformed all levels of society, this paper proves that free and quick access to the wide range of cultural data and contents caused most of the participating artists in the biennial to choose the content of their works individually and experience self-selection and self-production of cultural content in this era.</span>بیان مسئله: امروزه رشد سریع تکنولوژی و فناوریهای ارتباطی زندگی بشر را بهطرزی گریزناپذیر متحول ساخته و مفاهیم، نگرشها و زیستِ همسو با خود را شکل داده است. براساس نظریة فرهنگ «مانوئل کاستلز»، در دنیای امروز، تحولات تکنولوژیک و ظهور رسانههای جدید عاملی برای تغییرات اجتماعی و فرهنگی و ایجاد گفتمانهای متکثر در جوامع شده است؛ مسئلة پژوهش حاضر نمود زوایای فرهنگ جدید از منظر کاستلز بر آثار دوسالانة هشتم نقاشی ملی ایران (1390) است، اینکه چگونه اموری همچون گفتمانهای متکثر، فارغ از جغرافیای منطقهای، خودگزینی و خودتولیدیِ محتوای فرهنگی برای هنرمندان مسئلهساز بوده و در آثار آنها بازتاب یافته است.<br />هدف پژوهش: این پژوهش بنا دارد، با نگاه به نظریة کاستلز در تبیین فرهنگ در عصر ارتباطات و براساس فرایند ارتباطی و شکلگیری ارتباط جمعیِ خودانگیز، به خوانش آثار دوسالانة هشتم بپردازد. از آنجا که گفتمانهای جاری در برساخت فرهنگی اجتماع و خلق آثار هنری هر دوره اهمیت دارند، این مقاله در صدد است، براساس نظریة فرهنگ کاستلز، گفتمانهای متکثرِ آثار نقاشی دوسالانة هشتم را مورد مداقه قرار دهد.<br />روش پژوهش: روش پژوهش به شیوة توصیفی-تحلیلی است، تحلیلها بهصورت کیفی صورت پذیرفتهاند و جامعة آماریِ پژوهش شامل 186 اثرِ بخش دوسالانة هشتم نقاشی ملی ایران (1390) است.<br />نتیجهگیری: نوشتار حاضر، براساس نظریة کاستلز که انقلاب فناوری و گسترش اطلاعاتْ تمام سطوح جوامع را دگرگون کرده است، به اثبات این مهم دست یافت که دسترسی به دامنة فرهنگی و محتواییِ آزاد در عصر اطلاعات سبب شده هنرمند شرکتکننده در دوسالانة هشتم در گزینش محتوای آثار به شیوة انفرادی عمل و خودگزینی و خودتولیدی محتواهای فرهنگی را در این عصر تجربه کند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635189920210823Explaining the Role of Temporary Retail Shops in the Environmental Quality of Urban Walkwaysتبیین نقش خردهفروشیهای موقت در کیفیت محیطی پیادهراههای شهری9110412939610.22034/bagh.2021.236465.4580FAمینا کشانی همدانیپژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.حسن سجادزادهدانشیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.0000-0002-3989-9389محمد سعید ایزدیاستادیار گروه شهرسازی، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.Journal Article20200627<strong><span lang="EN-GB">Problem statement:</span></strong><span lang="EN-GB"> Malls, megamalls and large shopping centers are continuously expanding and a lot of people visit these spaces everyday but despite the huge costs the construction of such spaces imposes on the city, they cannot fulfill attracting the people and do not have much prosperity due to many reasons such as social and cultural conditions. Environmental studying of temporary retail shops in urban spaces, especially walkways, is nowadays discussed and studied extensively from the socioeconomic viewpoint.</span>
<strong><span lang="EN-GB">Research objective:</span></strong><span lang="EN-GB"> The study aims to analyze and assess the role of establishing temporary retail shops and informal markets from the viewpoint of the beneficiary and influential groups in the changes of environmental quality in urban walkways. </span>
<strong><span lang="EN-GB">Research method:</span></strong><span lang="EN-GB"> This research was conducted with a qualitative approach, relying on the grounded theory methodology. The initial data were collected through continuous observation and 47 in-depth and semi-structured interviews with pedestrians, permanently-stationed shopkeepers, retailers, urban experts and managers. The interviewees commuted or did business in one of the famous walkways in the historical city of Isfahan in Iran. Then, a number of categories were extracted from the data by coding and recollecting.</span>
<strong><span lang="EN-GB">Conclusion:</span></strong><span lang="EN-GB"> The results highlighted seven axial codes and seven core categories for assessing retail shops within the framework of the grounded theory. The seven core categories in the assessment of the quality of urban spaces and walkways as the thematic network are social interactions, activity conformity, microscale economic mobility, multilayered perceptions, balanced visual composition, environmental suitability and targeted control.</span><strong>بیان مسئله:</strong> امروزه شاهد گسترش مالها و مگامالها و مراکز خرید بزرگی هستیم که علیرغم هزینههای هنگفتی که ساخت این دست فضاها به شهر تحمیل میکند، در بسیاری موارد به دلیل شرایط اجتماعی، فرهنگی و... عملاً در جذب مخاطب موفق نبوده و از رونق چندانی برخوردار نیست. این در حالی است که بررسی کیفیت محیطی ناشی از وجود خردهفروشی موقت در فضاهای شهری و بهخصوص فضای پیاده، پدیدهای است که امروزه از منظر اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی زیادی قرار گرفته است. <strong>هدف پژوهش:</strong> هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی استقرار خردهفروشیهای موقت از نگاه ذینفعان و ذینفوذان در تغییرات کیفیت محیطی محورهای پیاده شهری است.
<strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش با رویکردی کیفی و با بهرهگیری از نظریة زمینهای انجام شده است. بر این اساس، با استفاده از تکنیک مشاهدة مستمر و با انجام 47 مصاحبة عمیق و نیمهساختاریافته با کاربران، رهگذران، کسبة دائمی خیابان، شاغلین خردهفروشی موقت، متخصصان و مدیران شهری در یکی از پیادهراههای شهری معروف در شهر تاریخی اصفهان در ایران، مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری، بازگردآوری شده و از بطن آنها مقولاتی استخراج گردید.
<strong>نتیجه</strong><strong>گیری: </strong>یافتههای این مطالعه 33 کد محوری و هفت مقولة هستهای در مطالعة خردهفروشی در قالب الگوی نظری بر مبنای نظریة گراندد تئوری ارائه کرده است. نتایج پژوهش به هفت مقولة هستهای در قالب شبکة مضامین شامل تعاملات اجتماعی، سنخیت فعالیتی، تحرک اقتصادی خردمقیاس، ادراکات چندلایه، ترکیب بصری موزون، تناسب زیستمحیطی و کنترل هدفمند در بررسی نقش خردهفروشی موقت در کیفیت فضاها و پیادهراههای شهری تأکید میکند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635189920210823Explaining the Creative Design Process of Urban Spaceتبیین فرایند طراحی خلاقانۀ فضای شهری10512013422310.22034/bagh.2021.248959.4667FAهادی سروریگروه شهرسازی، دانشکدة هنر و معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.Journal Article20200918<strong>Problem statement: </strong>As a professional mix of Science and Art, Urban Design always needs skillful people in order to submit suitable results with artistic and functional values. For this purpose, specialists of urban design managed to develop different patterns about designing process. Creative Designing is one of the mentioned processes.
<strong>Research objectives:</strong> The real objective of this paper is to define a process of creative urban design in an urban scale. It may not only consider general steps of creativity but also respect the common process of urban space designing. For this purpose, the main question of this research is: “What are the various steps of creative designing of urban space?” This paper intends to examine the extant ideas in the field of creative process and also urban design process and compatibility of these two concepts.
<strong>Research method:</strong> Upon a comprehensive evaluation of current ideas about creative designing in different fields, in this study, the relevant process and upgrading techniques have been extracted with a qualitative method and analytical attitude. Then its compliance with the urban space designing process by the use of focus group was examined. Finally, the steps of the creative designing process of urban space were extracted accordingly.
<strong>Conclusion:</strong> Some of the major factors in the complexity of creativity in urban space designing are complexity and various dimensions of urban space, variety of stakeholder groups, a great number of visual elements and effects of other involved fields in the creation and upgrading the qualities of urban space. Creative designing of urban space is different from other creative designing methods and is applicable in five major steps including 1. Introduction; 2. Focus; 3. Incubation; 4. Illumination; 5. Assessment.<br />بیان مسئله: طراحی شهری، ب هعنوان حرفه ای آمیخته از موضوعات علمی و هنری، همیشه نیازمند افرادی<br />متبحر در زمینۀ طراحی است تا محصولی مطلوب و واجد ارز شهای هنری و عملکردی ارائه دهند. در<br />این راستا، صاح بنظران حوزۀ طراحی شهری به تدوین الگوهای مختلفی از فرایند طراحی پرداخته اند که<br />روش خلاقانه یکی از آنهاست. علی رغم اهمیت این روش در دستیابی طراح به نوآوری های عملکردی و<br />کیفی تهای هنری، هنوز فرایند ی روشن از طراحی خلاقانۀ فضای شهری بیان نشده است.<br />هدف پژوهش: عبارت است از بیان فرایند ی از طراحی شهری خلاقانه در مقیاس فضای شهری که علاوه<br />بر درنظرگرفتن مراحل عمومی خلاقیت با فرایند رایج طراحی فضای شهری نیز منطبق باشد. برای نیل<br />به این هدف، سؤال اصلی تحقیق این است که مراحل فرایند طراحی خلاقانۀ فضای شهری چگونه است.<br />این پژوهش سعی دارد با بررسی نظریات مطرح شده در زمینۀ فرایند خلاقیت و همچنین فرایند طراحی<br />شهری، به انطباق این دو بپردازد.<br />روش پژوهش: دراین پژوهش، با روش کیفی و رویکردی تحلیلی، پس از بررسی جامع نظریات موجود در<br />خصوص طراحی خلاقانه در حوزه های مختلف، فرایند و تکنیک های ارتقای آن استخراج شده است. سپس<br />با استفاده از روش گروه کانونی، انطباق آن با فرایند طراحی فضای شهری مورد بررسی قرار گرفت و در<br />نهایت، مراحل فرایند طراحی خلاقانۀ فضای شهری استخراج شد.<br />نتیجه گیری: پیچیدگی و تکثر لایه های فضای شهری، تنوع گروه های بهره بردار، فراوانی عناصر بصری<br />و تأثیر سایر رشته های دخیل در ایجاد و ارتقای کیفیت های فضای شهری از عوامل اصلی در پیچیدگی<br />خلاقیت در طراحی فضای شهری است. فرایند طراحی خلاقانۀ فضای شهری متفاوت از سایر روش های<br />طراحی خلاقانه بوده وطی پنج مرحلۀ اصلی آشنایی، تمرکز، نهفتگی، ظهور و داوری قابل انجام است.