پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178820200922Evaluation of Isfahan’s New Schools in the Late Qajar and the First Pahlavi Periods
based on Shaping Factors and Physical Componentsبررسی مدارس نوین اصفهان در اواخر دورۀ قاجار و دورۀ پهلوی اول براساس عوامل شکلگیری و اجزای کالبدی51811168510.22034/bagh.2020.190920.4177FAمهران کار احمدیگروه معماری، واحد بینالملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیرۀ کیش، ایران.مصطفی کیانیگروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه هنر تهران، ایران.مریم قاسمی سیچانیگروه معماری، دانشکدۀ معماری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.0000000161228883Journal Article20190622Problem statement: Modernization in contemporary Iranian history has led to the emergence of European-style schools and the city of Isfahan. These schools differed from traditional schools in terms of the content of the lesson and architecture. At the end of the Qajar period and the Pahlavi era, the construction of schools was on the agenda due to the growing population of Iran and the government’s policy of slightly expanding schools for training a specialized force. Most of the previous studies on the architecture of Isfahan schools have been focused on traditional schools (Isfahan schools) and less attention has been paid to the architecture of contemporary schools in the above-mentioned and knowledge about the process of its formation is scarce.<br />Research objective: The purpose of this study is to identify the historical, political, cultural and social factors influencing the modern schools in Isfahan in these periods and to understand the nature of architecture and to compare the physical structure and architecture of these schools with each other.<br />Research method: This case study is descriptive-analytical. Five schools were selected as case studies. Data on the history of the schools were gathered through relevant documents. Using field study, another set of data on these schools were collected then analyzed based on the aim of the study. <br />Conclusion: The most important factors in the shaping of new schools are the constitutional revolution, the role of the Pahlavi government and the desire of the government to create the style of antiquity, the evolution in the 19th and 20th centuries in Europe, and the change of the Western educational system and the construction of several European-like schools in Isfahan by French and English missionaries, the presence of native (Isfahani) architects in this city, and their desire to build traditional (Isfahani) style school architecture. Together, these factors have led to the creation of some kind of integrated architecture in the buildings of most Isfahan schools.بیان مسئله: بروز موج نوگرایی در تاریخ معاصر ایران موجبِ پیدایش مدارسی به شیوۀ اروپایی در کشور و شهر اصفهان شد. این مدارس از نظر محتوای دروس و معماریِ بنا با مدارس سنتی متفاوت بودند. در اواخر دورۀ قاجار و دورۀ پهلوی اول، به تبع افزایش جمعیت در ایران و نیز سیاست دولت وقت در زمینۀ توسعۀ کمّی مدارس بهمنظور تربیت نیروی متخصص، ساخت مدارس در دستور کار قرار گرفت. اهمیت تحقیق حاضر از آن حیث است که اکثر پژوهشها دربارۀ معماری مدارس اصفهان به مدارس سنتی (مدارس علمیه) شهر اصفهان میپردازند، و به معماری مدارسِ معاصر، خصوصاً در دورههای مذکور، و روند شکلگیری آن کمتر توجه شده است.<br /> هدف پژوهش: این پژوهش در پی شناخت عوامل تاریخی-سیاسی، فرهنگی و اجتماعیِ تأثیرگذار بر شکلگیری مدارس نوین اصفهان در دورههای مذکور، و شناخت ماهیت معماری و مقایسۀ ساختار کالبدی و شیوۀ معماری این مدارس با یکدیگر است.<br /> روش پژوهش: مطالعۀ حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و موردپژوهی انجام شده است. پنج مدرسه بهعنوان نمونۀ موردی برگزیده شدند و تاریخچۀ شکلگیری آنها با روش کتابخانهای و اسنادی مورد مطالعه قرار گرفت؛ سپس، با روش میدانی، اطلاعات مدارس کامل شد و این مدارس براساس هدف پژوهش با یکدیگر مقایسه شدند.<br /> نتیجهگیری: از مهمترین عوامل شکلگیری مدارس نوین میتوان به انقلاب مشروطیت، نقش حکومت پهلوی اول، میسیونرهای انگلیسی، و استادکارهای بومی شهر اشاره کرد؛ در مورد دورۀ پهلوی، تمایل حکومت به ایجاد شیوۀ باستانگرایی در معماری، در مورد میسیونرها، تحولات دو قرن نوزدهم و بیستم در اروپا و تغییر ساختار آموزشی غرب و احداث چند مدرسه در اصفهان توسط میسیونرهای فرانسوی و انگلیسی و تأثیر آنها در ایجاد ساختار معماری مشابه مدارس غربی، و در مورد آخر حضور استادکارهای بومی (اصفهانی) در این شهر و تمایل آنها به اجرای شیوۀ سنتی (اصفهانی) در معماری مدارس، تعیینکننده بودهاند. این عوامل در کنار هم منجر به ایجاد نوعی معماری تلفیقی در ساختمانهای اکثر مدارس اصفهان در دورههای مذکور شده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178820200922The Capacities of Haptic Perception in Persian-Islamic Art and its Function in Cinematic Expression
The Case of “The Green Fire”ظرفیتهای ادراکِ هاپتیکی در هنر ایرانی- اسلامی و کاربرد آن در بیان سینمایی؛ نمونۀ موردی: فیلمِ «آتش سبز»192610676810.22034/bagh.2019.197872.4262FAعلیرضا صیاداستادیار گروه آموزشی سینما، دانشکدۀ سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.میلاد ستودهکارشناسارشد ادبیات نمایشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.سجاد ستودهمربی گروه آموزشی سینما، دانشکدۀ سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.Journal Article20190813Problem statement: Recently, in contrast to the hegemony of optical-based approaches to cinema, a new mainstream in film studies has emerged that its focus is on the capacities of tactile perception in cinematic experiences. Based on haptic ideals, this approach is a kind of tendency toward generating senses and evokes emotional responses. In opposition to the dominant paradigms of film theories based on distance and perspective (optical visualization), haptic visualization provides a theoretical context in which the dynamics of the experience of watching a film could be analyzed. The main question of this study is how the haptic perception is emerged in Persian-Islamic Arts and what are the effects of this emergence on the viewers’ perceptions? Here, it is presumed that the Persian-Islamic Arts, with the haptic features embedded in, have the quality of presenting a different manner of seeing to their onlookers. <br />Research objective: Seemingly the paradigms of the haptic perception are inherent to the Persian-Islamic Arts and this special feature can lead to new entries in cinematic expression for Iranian film industry. The objective of this essay is to attain the methods in which the haptic visualization is represented in Persian-Islamic Arts and to understand how it is appeared in films created in this context. <br />Research method: The following essay is compiled by using library resources and tries to define the notion of “haptic perception” by the aid of descriptive-analytical method. Furthermore, the haptic capacities of Persian-Islamic Art are explored by evaluating the case studies. <br />Conclusion: This study shows that according to the haptic visualization characteristics in Persian-Islamic Art, the filmmakers have the opportunity to use it in order to elaborate their narratives. Regarding this objective, The Green Fire (2008), directed by Mohamad Reza Aslani, is analyzed as an Iranian film that has been successful in stimulating viewers’ haptic perception by cinematic techniques.بیان مسئله: در واکنش به سلطۀ نگرۀ اُپتیکی بر سینما، در سالهای اخیر گرایش عمدهای در حوزۀ مطالعات فیلم پدید آمده که ظرفیتهای ادراک جسمانی-لامسهای را در تجربۀ سینمایی مورد توجه قرار داده است. این رویکرد تأکید دارد که نگاهکردن هرگز صرفاً امری بصری نیست، بلکه میتواند هاپتیکی، حِسّانی و تنیافته باشد. هاپتیک حس قرابت و نزدیکی، تماس، مشارکت احساسی و ارتباط لامسهای است. هاپتیک جهتگیری بهسوی حسّانیتمندی است، به شکلی که تمام حواس را درگیر میکند، فاصلهمندیِ نگاهِ خیره را از بین میبرد و واکنشهایی عاطفی را برمیانگیزاند. در نتیجه، در تضاد با پارادایمهای غالبِ نظریۀ فیلمِ مبتنی بر فاصلهمندی پرسپکتیوی (بصریت اپتیکی)، بصریت هاپتیکی فراهمکنندۀ بستری نظری برای تحلیل پویاییِ جسمانیِ تجربۀ تماشای فیلم است.<br /> هدف پژوهش: به نظر میرسد پارادایمهای ادراکِ هاپتیکی در ذاتِ هنرهای ایرانی- اسلامی وجود دارند، و این ویژگی میتواند پیشنهادهایی تازه در بیان سینمایی به فیلمهای ایرانی ارائه دهد. هدفِ این مقاله توضیحِ چگونگی نمودِ بصریتِ هاپتیکی در هنرهای ایرانی- اسلامی و بروز آن در سینمای مبتنی بر این جنس از هنر است.<br /> روش پژوهش: مقالۀ حاضر میکوشد، با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، به تبیین مفهوم ادراکِ هاپتیکی بپردازد و در ادامه، با بررسی نمونههای مطالعاتی، ظرفیتهای هاپتیکیِ هنر ایرانی- اسلامی را مورد توجه قرار دهد.<br /> نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد که، با توجه به ویژگیهای بصریتِ هاپتیکی در هنر ایرانی- اسلامی، فیلمسازها میتوانند از این ویژگیها به منظور پردازشِ اثر سینمایی خویش استفاده کنند. در اثبات این ادعا، فیلم «آتش سبز» ساختۀ محمدرضا اصلانی، بهعنوان اثری از سینمای ایران که موفق شده است با تمهیدهای سینماییْ ادراک هاپتیکیِ مخاطب را تحریک کند، مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178820200922Perceiving Landscape Process Based on Sensory and Intellectual Perceptionsفرایند ادراک منظر بر پایۀ ادراکات حسی و عقلی273811320510.22034/bagh.2020.195136.4236FAصدف سرمدیپژوهشگر دکتری، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.آزاده شاهچراغیدانشیار دانشکدۀ هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-1947-2772لیلا کریمی فرداستادیار دانشکدۀ هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20190720Problem statement: According to definitions, Landscape is a phenomenon that is perceived by man. First, Human beings have physiologically communicated with the environment through senses and stimuli, which leads to strengthening mental memory and sensory perception. In the following, in Intellectual Perception, sensory experiences will meaningful and cognition is obtained. Consequently, the lack of attention to all senses reduces sensory experiences. Since there has not been a comprehensive research on the landscape perception process, the present study seeks to answer the main question, what is the process of landscape perception? In order to answer this question, it is first necessary to answer these sub-questions. Based on which senses do human sensory perception form? What are human intellectual perception and its influencing factors?<br />Research objectives: This research aimed at increasing the sensory experiences and higher responsiveness of the landscape by identifying and considering the process of perception and its effective factors on the perception of the landscape.<br />Research method: The present study is qualitative and in terms of purpose is the applied research. The methodology of this research was qualitative content analysis and the method of data collection was the bibliographic method. The data were collected by the bibliographic method through studying the texts, documents, and others’ reviews. The induction method was used to analyze the data and investigated the process of landscape perception in two areas of sensory perception and Intellectual perception.<br />Conclusion: These results demonstrate that considering only five human senses in the landscape perception, regardless other 51 senses, intellectual perceptions and its factors (physical landscape, cultural factors, individual factors) can lead to an “objective and technical” description of the landscape. Besides, it can cause the record of a superficial layer of experiences, decreasing sensory experiences, weakening the relationship between the user and the physical environment and affecting humans’ behavior. So that, failure to meet humans’ expectations of the environment may result in one resentment and even leaving it.بیان مسئله: طبق تعاریف، منظر پدیدهای است که توسط انسان ادراک میشود. انسان در وهلۀ اول از طریق حواس با محیط و محرکها، ارتباطی فیزیولوژیک برقرار میکند و این به تقویت خاطرۀ ذهنی و ادراک حسی منجر میشود. در ادامه در ادراک عقلی، تجارب حسی معنیدار شده و شناخت حاصل میشود. در نتیجه، عدم توجه به تمامی حواس موجب کاهش تجربیات حسی میشود. از آنجا که تا کنون تحقیق جامعی در زمینۀ فرایند ادراک مناظر ارائه نشده، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال اصلی است که فرایند ادراک منظر چگونه است. در راستای پاسخ به این پرسش در ابتدا پاسخگویی به این سؤالات فرعی لازم است که ادراک حسی انسان بر پایۀ چه حواسی شکل میگیرد و ادراک عقلی انسان و عوامل تأثیرگذار بر آن کداماند.<br />هدف پژوهش: این پژوهش سعی در افزایش تجربیات حسی و پاسخدهندگی بیشتر منظر، از طریق شناسایی و توجه به فرایند ادراک و عوامل تأثیرگذار در آن، دارد.<br />روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع کیفی با هدف کاربردی است و روش آن تحلیل محتوای کیفی و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانهای از طریق بررسی متون و نقد نوشتههای دیگران و تحلیل محتوای کیفی آنها بوده و به شیوۀ استنتاجی و استنباطی، به بررسی فرایند ادراک مناظر در دو حوزۀ ادراک حسی و ادراک عقلی میپردازد. <br />نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که بسندهکردن به حواس پنجگانه در ادراک منظر، فارغ از 51 حس و ادراکات عقلی و عوامل آن (منظر فیزیکی، عوامل فرهنگی، عوامل شخصی)، موجب توصیف عینی و فنی منظر، ثبت لایهای سطحی از تجربیات حسی و تضعیف رابطۀ کاربر با محیط کالبدی شده و در صورت عدم تأمین انتظارات انسان، موجب رنجش و ترک محیط میشود.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178820200922Analysis of the Sassanid Carpets Belonging to the Kuwait
Dar al-Athar al-Islamiyah Museumتحلیل ساختار فرشهای ساسانی متعلق به موزۀ دار الآثار الاسلامیۀ کویت395011320810.22034/bagh.2020.195212.4237FAرضوان احمدی پیامعضو هیئت علمی، گروه فرش دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0002-9501-9534سارا شادرخعضو هیئت علمی، گروه گرافیک دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.Journal Article20190812Problem Statement: Studying the carpets belonging to the pre-Islamic era, scholars are faced with different challenges like the lack of written sources and even pictorial samples of those carpets. Studying the samples belonging to the Sassanid era of Dar al-Athar al-Islamiyah in Kuwait helps us to investigate the most prominent decorative designs and even the visual characteristics. <br />Research objectives: The structure of the mentioned carpets was examined to answer the following questions:<br />How many types of decorative motifs are there in the carpets of Sassanid era?<br />How many types of patterns are derived from the general structure of the study samples?<br />What are the visual relationships between the elements and composed spaces in the study samples? <br />Research method: The research method employed in this study is descriptive-analytic. Data were also collected through library research. <br />Conclusion: Findings show that the motifs in the examined handmade samples are represented in three categories as follows: geometric, plants and animals. There are also some structural systems derived from the layout of motifs in different spaces of the carpets such as simple floor, gridding and Pictorial. It was recognized that using the same motifs is related to the unique patterns of the specific era.بیان مسئله: در مطالعۀ ساختار فرشهای قبل از اسلام کمبود منابع مکتوب و نمونههای تصویری در دسترس از چالشهای پیش روی پژوهشگران است. مطالعۀ نمونههای منتسب به دورۀ ساسانی متعلق به موزۀ دار الآثار الاسلامیۀ کویت فرصت قابل تأملی است تا مواردی از آنها براساس برخورداری از شاخصترین نقوش تزئینی و ویژگیهای بصری مورد بررسی قرار گیرند. <br />اهداف پژوهش: ساختار فرشهای مذکور با هدف پاسخگویی به سؤالات زیر بررسی شده است:<br />نقوش تزئینی موجود در فرشهای دورۀ ساسانی شامل چند گونه هستند؟<br />الگوهای قابل استخراج از ساختار کلی نمونههای مورد مطالعه چند گونه است؟ <br />روابط بصری میان عناصر و فضاهای تشکیلدهنده در نمونههای مورد نظر چگونه است؟<br />روش تحقیق: روش تحقیق در تحلیل نمونهها تحلیلی-توصیفی و جمعآوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانهای است. <br />نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که نقوش موجود در دستبافتههای مورد مطالعه در سه گونۀ حیوانی، گیاهی و هندسی قابل ارائه هستند. همچنین نظامهای ساختاری حاصل از چینش نگارهها در فضاهای مختلف فرشها (حاشیه و متن) نقشههای سهگانۀ کف ساده، مشبک و تصویری را مؤکد ساخته است. روابط عناصر تزئینی با یکدیگر در فضاهای مختلف متن و حاشیۀ نمونهها بهطور نسبی برقرار است. مشخص شد که استفادۀ پایدار از برخی نقشمایههای همسان و روابط میان آنها طبق معدود الگوهای واحد و رسمی زمانه، مورد استفاده قرار گرفتهاند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178820200922The Conceptual Framework of Civic Landscapeتبیین چارچوب مفهومی منظر مدنی516011320610.22034/bagh.2020.198639.4267FAنادیه ایمانیدانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.ندا عرب سلغارپژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه هنر، تهران، ایران.Journal Article20190819Problem statement: The present study was conducted to answer how the concept of civic landscape can be realized. The civic landscape has incorporated democratic attitudes into urban landscape design and planning. Civilization, as a political-social discourse, is a way of creating a shared space for individuals to communicate on the basis of differences and disagreements. Landscape, as an interdisciplinary nature, inherently reflects the extent and limitations of social justice in space. Thus, explaining the concept of civic landscape does not mean providing an absolute definition, but seeking the factors that make the concept of civilization in space in general, and landscape in particular meaningful. <br />Research objective: The purpose of this study is to explain a conceptual framework of civic landscape based on ideas and concepts of civilization in landscape architecture.<br />Research method: This is a descriptive-analytical study which has used the library method in collecting information. With the help of content analysis, the main concepts of the research are categorized and adapted to the concepts of landscape. Thus, at the first stage, the relationship between space and dimensions of civic society, and then the opportunities and constraints that may strengthen or weaken political-social discourse in the process of space planning are analyzed. Next, the place of society in the landscape design process is questioned by how democratic and social activities along with professional knowledge of environmental planning are needed. Finally, inspired by the three principles of civic society, the dimensions of the civic landscape are explained.<br />Conclusion: Inspired by the three dimensions of civic society (public opinions, institutions, movements), the civic landscape is divided into three characteristics that are compatible with the principles of civilization in terms of purpose, structure and concept. From this perspective, the purpose of civic landscape is the act of civilization, its structure is social construction, its concept is the concerns and ideals of civic society.بیان مسئله: پژوهش حاضر برای پاسخ به چگونگی تحقق مفهوم منظر مدنی صورت گرفته است. منظر مدنی نگرشهای دموکراتیک را به عرصۀ طراحی و برنامهریزی منظر شهری وارد کرده است. مدنیت، بهمثابۀ گفتمان سیاسی-اجتماعی، شیوۀ ایجاد فضای مشترک میان افراد به منظور برقراری ارتباط بر بنیان تفاوتها و اختلافهاست. منظر نیز به عنوان یک ماهیت میانرشتهای، بهطور ذاتی وسعت و محدودیتهای عدالت اجتماعی در فضا را نشان میدهد. لذا تبیین مفهوم منظر مدنی نه به معنای ارائۀ یک تعریف قطعی و تعیینکننده، بلکه جستجوی عواملی است که بر چگونگی امکان تحقق مفهوم مدنیت در فضا بهطور عام و منظر بهطور خاص دلالت میکنند.<br /> هدف پژوهش: تبیین چارچوبی مفهومی از منظر مدنی براساس ایدهها و مفاهیم بروز مدنیت در معماری منظر، هدف این پژوهش است. ازاینرو ابتدا چیستی نسبت فضا و ابعاد جامعۀ مدنی، و سپس فرصتها و محدودیتهایی که در فرایند برنامهریزی فضا امکان تقویت یا تضعیف گفتمان سیاسی-اجتماعی را موجب میشود؛ تحلیل شده است. در مرحلۀ بعد، با این پرسش که چگونه فعالیتهای دموکراتیک و مردمی در کنار دانش تخصصی برای برنامهریزیهای زیستمحیطی ضرورت دارد؛ جایگاه جامعه در فرایند طراحی منظر مورد پرسش قرار گرفته است. در نهایت با الهام از سه رکن جامعۀ مدنی، ابعاد منظر مدنی تبیین شده است.<br />روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نوع توصیفی-تحلیلی است و در جمعآوری اطلاعات از شیوۀ کتابخانهای بهره گرفته شده است. با استفاده از روش تحلیلمحتوا، مفاهیم اصلی پژوهش دستهبندی شده و با مفاهیم منظر تطبیق یافته است.<br />نتیجهگیری: با الهام از سه بعد جامعه مدنی (افکار عمومی، نهاد، جنبش) منظر مدنی به سه ویژگی قابل تطبیق با اصول مدنیت به ترتیب هدف، ساختار و مفهوم تقسیم شده است. با این دیدگاه هدف از منظر مدنی، فعل مدنیت، ساختار، ساخت اجتماعی و معنا، دغدغهها و ایدهآلهای مفهومی جامعۀ مدنی است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178820200922A Study of the Reasons for Representation of the Visual Elements of Sasanian Art and the Avoidance of the Impression of Royal Art in the Sogadian Muralدلایل گرایش به بازنمایی عناصر صوری هنر ساسانی و گریز از نمایش جنبههای شاهانه در دیوارنگارههای سغدی617011110510.22034/bagh.2020.199669.4286FAسارا رجبیکارشناسی ارشد ارتباط تصویری، پژوهشگر هنر اسلامی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران.حسین شجاعی قادیکلائیپژوهشگر دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.Journal Article20190901Problem statement: The Sogadian civilization was on the Silk Road route and was one of the most significant areas of the Silk Road. This geographical location resulted in significant cultural intertwining in the art and culture of the area. The influence of Indian, East Asian and Iranian culture on art are visible. But in the meantime, the influence of Sassanian from Iran may be stronger as the Sogadians received the most influence from the Sassanian in their art. But in this impression, they merely confined themselves to the representation of the Visual Elements of Sasanian art and did not reflect the spirit of royal art in their works. This is especially evident in the Sogadian murals.<br />Research question: What are the reasons for the unique representation of the Visual Elements of Sasanian art and not to reflect the spirit of royal in Sogadian art murals?<br />Research objective: Identifying the reasonsfor Sogdian selective influence on some specific aspects of Sassanid art, is the main objective of the present study.<br />Research method: This research is a qualitative one and it is conducted in historical methods as well as the descriptive-analytical study and the required data was collected through a library method.<br />Conclusion: Sogadian society provided the opportunity for growth for all individuals within the context of the social and political structure of developed urbanization. Due to having such a structure, the money made by being located on the Silk Road route provided considerable prosperity to the people of the area and besides the king, other rich people were formed in the hearts of the population. The same story flourished with epic, mythical, everyday themes, and in Sogadian murals depicting stories that all Sogadian people could be heroes, rather than the central persona and the king’s display of absolute power.بیان مسئله: تمدن سغد در مسیر جادۀ ابریشم قرار داشت و یکی از مهمترین مناطق جادۀ ابریشم به شمار میآمد. این موقعیت جغرافیایی منتج به آمیختگی فرهنگی قابل توجهی در فرهنگ و هنر این ناحیه شد؛ به گونهای که تأثیرات هندی، آسیای شرقی و نیز تأثیرات ایرانی و... در آن قابل مشاهده است. اما در این میان، شاید بتوان تأثیرات ایران ساسانی را دارای اهمیت بیشتری دانست؛ چرا که سغدیان در هنر خود بیشترین تأثیر را از ساسانیان پذیرفتند، لکن در این تأثیرپذیری تنها به بازنمایی عناصر صوری هنر ساسانی بسنده کرده و روح شاهانه هنر ساسانی را در آثار خود بازتاب ندادند؛ این امر بهخصوص در دیوارنگارههای سغدی نمود بیشتری داشته است.<br />پرسش پژوهش: چه دلایلی موجب بازنمایی جنبههای صوری و گریز از نمایش جنبههای شاهانۀ هنر ساسانی در دیوارنگارههای سغدی شده است؟<br />هدف پژوهش: شناخت دلایل تأثیرپذیری گزینشی سغدیان از جنبههای بهخصوصی از هنر ساسانی هدف اصلی در پژوهش حاضر به شمار میآید.<br />روش پژوهش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی به شمار میآید و به روش تاریخی و نیز توصیفی-تحلیلی انجام شده و اطلاعات مورد نیاز آن به شیوۀ کتابخانهای جمعآوری شده است. <br />نتیجهگیری: جامعۀ سغدی در بستر ساختار اجتماعی و سیاسی ناشی از یک شهرنشینی تکاملیافته فرصت رشد را برای تمامی افراد جامعه فراهم میآورد. به جهت وجود چنین ساختاری بود که ثروت ناشی از قرارگیری سغد در مسیر جادۀ ابریشم توانست رفاه قابل ملاحظهای برای مردم این ناحیه پدید آورد و به غیر از پادشاه، ثروتمندان دیگری نیز از دل مردم شکل گرفتند. همین امر به رونق داستانها با مضامین حماسی، اسطورهای، روزمره و... انجامید و در دیوارنگارههای سغدی به جای فردمحوری و نمایش پادشاه به عنوان قدرت مطلق، داستانهایی تصویر شد که تمامی مردم سغد میتوانستند قهرمان آن باشند.