پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178620200722The Role of Farmsteads and Gardens in the Formation and Development of
The Historic Town of Naraqجایگاه مزارع و باغها در شکلگیری و توسعۀ شهر تاریخی نراق51610258910.22034/bagh.2020.171199.3987FAعلی عمرانی پوراستادیار، دانشکدۀ معماری و هنر، دانشگاه کاشان، ایران.حمیدرضا جیحانیاستادیار، دانشکدۀ معماری و هنر، دانشگاه کاشان، ایران.فاطمه رجبیکارشناسی ارشد مرمت بناها و بافتهای تاریخی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، ایران.Journal Article20190206Abstract<br />Problem statement: The historic town of Naraq has gradually lost its trade-dependent economy over the last century; yet, its agricultural and livestock sectors around the town have remained. Therefore, the town has extensive connections with its suburbs. The water shortage, urban development, and land use change have endangered mazraʿas (farmsteads) and gardens. On the other hand, initial surveys indicate a broad connection between farmlands and the urban structure of Naraq. <br />Research objective: This article aims to understand the role of farmsteads and gardens in the urban structure of Naraq. So, it will study the location of the farmsteads, gardens and agricultural lands in comparison with the early urban core of Naraq and its historical development process.<br />Research method: The method applied in this article is historical interpretation and in addition to historical texts, urban texture and context will also be interpreted to achieve this purpose. Regarding this matter, the cultivated areas adjacent to the city and areas far away from its urban texture have been identified and studied as examples of inhabited farmsteads and gardens to illustrate the relationship between them and the early urban core and also its secondary development.<br />Conclusion: The analysis of article`s finding indicates that farmsteads in their micro-settlement pattern have provided utilizing water resources, planning to use lands for having a safe settlement and development, and expanding agricultural lands to reduce environmental hazards such as floods. On a larger scale, this pattern has continued to develop and has transformed the primary agricultural rural core into a secondary urban areas, and at the same time, it coincided with the urban development to the east, in accordance to the texture and shape of the farmsteads and gardens at eastern part of the original habitat or settlement.بیان مسئله: شهر تاریخی نراق در سدۀ اخیر به تدریج اقتصادِ مبتنی بر تجارت خود را از دست داده و از روزهای اوج فاصله گرفته است؛ با وجود این، ساختار تولیدی مبتنی بر کشاورزی و دامداری هنوز باقی مانده است. از اینرو شهر، ارتباطی گسترده با حومههای زراعی خود دارد. کمبود آب، توسعۀ شهری ولو ناچیز و تغییر کاربری اراضی ناشی از ایجاد ساختارهای بزرگ از قبیل دانشگاه و مجموعههای کوچک و بزرگ صنعتی، مزارع، اراضی و باغها را در معرض خطر قرار داده است. این در صورتی است که بررسیهای اولیه نشان از ارتباط گستردۀ میان اراضی زراعی با ساختار شهری نراق دارد. <br />هدف: این مقاله در پی شناخت نقش و جایگاه مزارع و باغها در ساخت شهری نراق است و برای این منظور، پهنۀ قرارگیری مزارع، باغها و اراضی کشاورزی را در نسبت با هستۀ اولیۀ نراق و سیر توسعۀ تاریخی آن مطالعه خواهد کرد.<br />روش تحقیق: روش تحقیق بهکار رفته در این مقاله تفسیری_ تاریخی است و علاوه بر متون تاریخی، بافت و بستر شهری نراق نیز برای نیل به هدف تفسیر خواهند شد. در این راستا، پهنههای زیرکشت و اراضی کشاورزی مجاور شهر و محدودههای دورتر از بافت فیزیکی آن، در قالب نمونههایی از مزارع مسکون و باغها شناسایی و مطالعه شدهاند تا نسبت میان آنها با هستۀ اولیۀ شهر و توسعههای ثانوی آن روشن شود. <br />نتیجهگیری: تحلیل یافتههای این مقاله نشان میدهد که مزارع در الگوی خُرد استقرارِ خود، بهرهگیری از منابع آبی، برنامهریزی برای استفاده از زمین در جهت استقرار و توسعۀ یک استقرار امن و گسترش اراضی کشاورزی در راستای کاهش خطرات محیطی مانند سیلابها را فراهم میکردهاند. این الگو در مقیاسی کلانتر و در جهت توسعه و تبدیل هستۀ زراعی اولیه به زیستگاه و شهر ثانوی ادامه یافته و در عین حال با توسعۀ شهری به سوی شرق و در تبعیت از بافت و شکل مزارع و باغهای سوی شرقیِ زیستگاه اولیه هماهنگ بوده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178620200722Analysis of the Contemporary Architectural Works based on the Mythical Criticism Approach
Adaptation of Yokohama Port Terminal Architectural Pattern to Persian Garden Archetypeتحلیل آثار معماری معاصر با رویکرد نقد اسطورهای؛ انطباق طرح معماری پایانه بندری «یوکوهاما» با کهنالگوی باغ ایرانی172810965810.22034/bagh.2019.156113.3856FAستاره یمینیپژوهشگر دکتری تخصصی، گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-2251-5297پریسا علیمحمدیاستادیار معماری، گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-0293-1629کاوه بذرافکناستادیار معماری، گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-2699-2576Journal Article20181113Abstract<br />Problem statement: Designing and its methods are always the concerns of people who work in academic and professional fields in different areas. Architecture as one of the central disciplines in this field has always been challenging the genesis of its works during different periods and the thinkers’ opinion from a different point of views; the results of studies showed controversial views about the methodology of designing. Meanwhile, some researchers in psychology and anthropology believe in the influence of some indirect factors in the emergence of artistic works that have led to the appearance of new horizons in the analysis of artworks and its referral to some unconscious agents.<br />Research objective: This study investigates some of the unknown factors and dimensions involved in the formation of architectural work that the designer does not sense it directly, which unconsciously influences the formation of his/her design. <br />Research method: In this research, we used the “mythical criticism” method which by an adaptive analytical approach and an induction method, analyses the elements and concepts that have contributed unconsciously to the creation of the work and interprets its mythical motifs. For this purpose, first, the emergence of archetypes in architecture was described, then an architectural archetype was selected and the work of a contemporary designer was compared with the selected archetype.<br />Conclusion: Using the mythical criticism method, it was found that the spatial system of the Yokohama port terminal, which an Iranian architect has been involved in its designing, was consistent with the spatial system of the Iranian garden archetype.چکیده<br />بیان مسئله: طراحی و روشهای آن همواره یکی از دغدغههای مهم افرادی بوده است که در عرصههای آکادمیک و حرفهای در قلمروهای مختلف آن فعالیت میکنند. معماری به عنوان یکی از رشتههای مرکزی این حوزه فعالیت است که چگونگی پیدایی آثار آن در دوران مختلف، دیدگاه اندیشمندان و صاحبنظران را از زاویههای متفاوت به چالش کشیده و نتایج مطالعات گویای نظرات ضد و نقیض در حوزه روششناسی طراحی است. در این میان برخی پژوهشگران روانشناسی و انسانشناسی معتقد به تأثیر برخی عوامل غیر مستقیم در پیدایش آثار هنری هستند که باعث ایجاد منظرهای تازه در تحلیل آثار هنری و ارجاع آن به برخی عوامل ناخودآگاه شده است.<br />هدف تحقیق: هدف از تحقیق حاضر بررسی برخی عوامل و ابعاد پنهان در شکلگیری یک اثر معماری است که طراح مستقیماً در آن دخالت نداشته و به صورت ناخودآگاه روش طراحی او را تحت تأثیر قرار میدهد. <br />روش تحقیق: در این پژوهش با بهرهگیری از ساختار روش «نقد اسطورهای» و با رویکردی تحلیلی- تطبیقی و روش استقرایی، به بررسی عناصر و مفاهیمی که به صورت ناخودآگاه در آفرینش اثر نقش داشته و به بن مایههای اساطیری آن تأویل مینماید، پرداخته شده است. بدینمنظور، نخست نحوه ظهور کهنالگوها در معماری تشریح میشوند. سپس یک نمونه کهنالگوی معماری انتخاب و با روش مورد پژوهی، اثر یک طراح معاصر با کهنالگوی انتخابی تطبیق داده میشود.<br />نتیجهگیری: با استفاده از ساختار روش نقد اسطورهای معلوم گردید نظام فضایی پایانه بندری یوکوهاما، که یک معمار ایرانی تبار در طراحی آن نقش اساسی داشته است، با نظام فضایی کهنالگوی باغ ایرانی در انطباق است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178620200722Iconological Study of “Rustam in Struggle with Div-e Sepid” in Tilework of Karim Khan-e Zand Citadel Portal in Shiraz Based on Erwin Panofsky Methodمطالعۀ شمایلشناسانۀ نبرد «رستم و دیو سپید» در کاشینگارۀ سردر ارگ کریمخان شیراز به روش «اروین پانوفسکی»294010965510.22034/bagh.2019.185313.4105FAعلی اسدپوردکتری معماری، استادیار دانشگاه هنر شیراز، شیراز، ایران.0000-0002-6837-0804Journal Article20190511Problem Statement: The “Rustam and Div-e Sepid (White Demon)” tilework painting on the Karim Khan citadel (Arg) is one of the Qajarian’s interventions into this Zandian’s building. In addition to its artistic features, this work has a special social and governmental significance. However, it has received less attention from researchers. A new interpretation of it could provide a deeper understanding of the developments of the Zandian’s complex at Qajar era. The research is based on the hypotheses that this tilework in spite of its artistic role -in keeping with the Iranian tradition of illustrating the struggle of Rustam and Div-e Sepid in the art- also has non-artistic (political and governmental) functions.<br />Research objective: The aim of the research is to recognize the content and conceptual aspects of this neglected tilework in its historical and social context and to identify its political and governmental functions in the Karim Khan citadel (Arg). <br />Research method: This study attempts to obtain a new understanding of the aforementioned tilework by “describing”, “analyzing” and “interpreting” the existing documents using the three stages of the iconography method of Erwin Panofsky in history of art studies. Primary data included archived images of the tilework and historical documents.<br />Conclusion: The findings show that: A) The primary or natural subject of this tilework was similar to other examples, however, the scene’s components such as “animals” and “elements of Western architecture” on the margins are different from previous samples; B) The secondary or conventional subject of this tilework illustrates Rustam’s struggle with Div-e Sepid (the thirteenth scene of the story narration) in the last stage of the Shahnameh Seven Adventures story called Haft Khan, which also undergoes some changes over time; C) The intrinsic meaning of this tilework with respect to the three subjects named “Artistic Backgrounds”, “Shiraz Government and Administrative Conditions” and “Symbolic Social and Political Implications” indicates that the use of these figures at the Karim Khan Citadel portal-at two levels of “Populace” and “Elite”- can serve as a visual medium for the transfer of the glory and political power of Fars governor Hussein-Ali Mirza Framanfarma as well as a symbol of his centrality, individuality, and independence against central government in Tehran. This artwork is to be interpreted as a part of other similar actions by the governor to announce the succession after Fath-Ali Shah Qajar.بیان مسئله: کاشینگارۀ «رستم و دیو سپید» بر درگاه ارگ کریمخانی از افزودههای قاجاریان است که علاوه بر ویژگیهای هنری از اهمیت اجتماعی و دیوانی ویژهای نیز برخوردار است، گرچه کمتر به آن پرداخته شده است؛ لذا تفسیر تازهای از آن میتواند درکی عمیقتر از تحولات مجموعۀ زندیه در روزگار قاجار عرضه کند. این پژوهش مبتنی بر این فرضیه است که کاشینگارۀ مورد نظر فارغ از نقش هنری آن -در ادامۀ سنت تصویرگری نبرد رستم و دیو سپید- دارای کارکردهای غیر هنری (سیاسی و دیوانی) نیز بوده است.<br />هدف پژوهش: پژوهش حاضر در پی آن است که جنبههای محتوایی و مفهومی این اثر مغفولمانده را در بستر تاریخی و اجتماعیِ شکلگیری آن بازشناسی و کارکردهای دیوانی و حکومتی آن را بر سیمای ارگ کریمخان شناسایی کند.<br />روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از مراحل سهگانۀ روش شمایلنگاری اروین پانوفسکی در مطالعات تاریخ هنر میکوشد با «توصیف»، «تحلیل» و «تفسیر» اسناد و مدارک موجود به خوانشی تازه از این کاشینگاره دست یابد. دادههای اولیه شامل منابع تصویری (آرشیوی) و اسناد نوشتاری هستند که در پیوند با هم پیش میروند.<br />نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهند که الف) مضمون ابتدایی این اثر با نمونههای دیگر تشابه دارد، با این حال در صحنهپردازیهایی همچون ترسیم «حیوانات» و «عناصر معماری فرنگی» در حاشیههای مجلس متفاوت است؛ ب) مضمون قراردادیِ این اثر نبرد رستم را با دیو سپید در خوان هفتم «شاهنامه» (صحنۀ سیزدهم روایت) نشان میدهد که دگرگونیهایی نیز در پارهای از جزئیات در طول زمان داشته است؛ ج) معنای ذاتی این طرح، با توجه به سه حوزۀ «پیشزمینههای هنری»، «شرایط حکومتی و دیوانی شیراز» و «مفاهیم نمادین اجتماعی و سیاسی»، نشان میدهد که استفاده از این نقش در درگاه ارگ، در دو سطح «عوام» و «خواص»، میتواند بهعنوان رسانهای تصویری برای بیان شوکت و قدرت سیاسی حسینعلیمیرزا فرمانفرما، والی فارس، و همچنین بهعنوان نمادی از مرکزیت، فردیت و استقلالطلبی او در برابر حکومت مرکزی، و بخشی از دیگر اقدامات مشابهِ والی برای اعلام جانشینی پس از فتحعلیشاه قاجار، تعبیر و تفسیر شود.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178620200722Feasibility Study of Existence of a Dome over the Cruciform Palace of Bishapur in Sasanian Timesامکانسنجی وجود گنبد بر فراز کاخ چلیپایی بیشاپور در زمان ساسانیان415010965610.22034/bagh.2019.186442.4125FAعلیرضا شاه محمدپورپژوهشگر دکتری مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.حمیدرضا بخشنده فرداستادیار دانشکدۀ حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.اصغر محمد مرادیگروه مرمت، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.Journal Article20190519Abstract<br />Problem statement: Some architectural and artistic monuments have been preserved from the city of Bishapur, which was founded in the early Sasanian era by Shapur I. One of them is the remains of a building called the Cruciform Palace. The cruciform plan of the construction is surrounded by huge piers of stone and gypsum, about six meters thick, and its central square is over twenty-two meters long. There are currently no signs of ceiling or roof in situ.<br />Hypothesis: The previous theories about the possible ceiling form of the Cruciform Palace of Bishapur are not based on documentation. The imagined dome over the central square of the Cruciform Plan would be the largest stone dome of that period in Iran. The existence of a dome above this building and its compliance with the conventional dome form of Sasanian architecture is the hypothesis of this research. <br />Research objective: The purpose of this research is to find indications that demonstrate the possibility of the existence of the dome and then illustrate the possible authentic form of its structure based on the reliable evidences.<br />Research Method: To achieve these goals, a comparative study method was utilized and the samples that were similar in structure, architecture, and historical style were studied. Their dimensions and proportions were examined to obtain a model for the size of piers and spans in the Sasanian domes.<br />Conclusion: According to the obtained results, the thickness for piers of the palace is consistent with the average size of the selected samples of the Four-Arches constructions in Iran and potentially confirms the existence of a dome over the square section of the cruciform plan. About the height of the dome, the range of results is various and the hypothetical height can be estimated based on the mean measurements.چکیده<br />بیان مسئله: شهر بیشاپور در اوایل دورۀ ساسانی به دستور شاپور یکم بنیان گذاشته شد و عناصر معماری و هنری متعددی از آن به جای مانده است. یکی از این آثار بقایای بنایی موسوم به کاخ چلیپایی است. پلان چلیپایی این بنا با جرزهای عظیمی از سنگ و گچ و با ضخامتی نزدیک به شش متر احاطه شده که فضای مربعشکل مرکزی آن بیش از بیست و دو متر طول دارد. در حال حاضر هیچگونه نشانهای از پوشش سقف آن وجود ندارد.<br />فرضیۀ پژوهش: نظریات پیشین در خصوص شکل سقف احتمالی کاخ چلیپایی بیشاپور بر مستندات استوار نیست. چنانچه گنبدی بر فراز مربع مرکزی پلان چلیپایی متصور شود، بزرگترین گنبد سنگی آن دوره در ایران خواهد بود. وجود گنبد بر فراز این بنا و تبعیت آن از فرم گنبدهای متعارف معماری ساسانی فرضیۀ این تحقیق است. <br />هدف پژوهش: یافتن نشانههایی که امکان وجود یک پوشش گنبدی را بر روی بنا اثبات کند و سپس شکل اصیل احتمالی سازۀ آن را براساس شواهد مستدل بهتصویر بکشد. <br />روش پژوهش: برای رسیدن به این اهداف از روش مطالعۀ تطبیقی بهره گرفته شد و نمونههایی که از نظر تاریخی و سبک معماری و مصالح به این سازه شباهت داشتند بررسی شدند و با محاسبه و مقایسۀ ابعاد و تناسبات آنها الگویی برای نسبت ابعاد جرزها و دهانهها در گنبدهای ساسانی بهدست آمد.<br />نتیجهگیری: براساس نتایج بهدستآمده، ضخامت جرزهای کاخ چلیپایی با میانگین اندازههای نمونههای منتخب بناهای چهارطاقی ایران همخوانی دارد و امکان بالقوۀ وجود گنبد بر فراز بخش مربعشکل پلان چلیپایی را ثابت میکند. در خصوص ارتفاع گنبد، دامنۀ نتایج پراکندگی دارد و ارتفاع فرضی، براساس میانگین، قابلیت ارائه دارد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178620200722Re-Reading Iranian Vernacular Architecture
from a New Perspective
from 1961 until Nowمعماری بومی ایران در خوانشی نوین از دهۀ چهل خورشیدی تا کنون516410036210.22034/bagh.2019.193734.4209FAمرجان ارباب زادهدانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.ایرج اعتصاماستاد، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سید مجید مفیدی شمیرانیاستادیار، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و توسعۀ شهری، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.Journal Article20190717Abstract<br />Problem statement: The lack of identity and a sense of attachment to place and lack of attention to climate, nature and history have led modern architecture to face major problems. This has encouraged contemporary architects to search for solutions to fix the predicaments caused by modern architecture. This research is an attempt to understand how the integration of architecture, history and nature can offer a design that can satisfy today’s needs while benefiting from advanced technologies.<br />Research objective: The purpose of this study is to find the key ideas in vernacular architecture by focusing on climate criteria that can be combined with new technologies It is hoped that the ideas form the basis of contemporary concepts and pave the way for sustainable architecture. The possibility of examining the text of vernacular architecture from another perspective leads to the creation of a new language based on a direct reference to or a symbolic interpretation of the text This is also another question to which the response can help us achieve the goal of this study <br />Research method: The study is interpretive-historical and it is qualitative in nature. The data related to case studies were analyzed using the library method. Finally, a comparative approach was used to examine the similarities and differences.<br />Conclusion: The results indicate that contemporary architects have a vital role in developing the linguistic and contextual aspects of contemporary sustainable architecture. This requires understanding the main features of the vernacular-traditional architecture. In most of the cases studied, the initial designs of vernacular and traditional architecture have undergone fundamental changes in form and function during the transitional process and in many cases, the designs have gained symbolic features while responding to climatic issues. This has led to some kind of cultural and environmental sustainability. Also, the integration of advanced technology with vernacular and traditional content in some cases has made it feasible for architects to reflect the spirit of the times and create the modernist expression of the traditional concept.چکیده<br />بیان مسئله: بیهویتی و عدم تعلق به مکان در کنار عدم توجه به اقلیم، طبیعت و تاریخ، معماری مدرن را با مشکلات اساسی روبهرو کرد. همین مسئله معماران معاصر را بر آن داشت تا به جستوجوی راهحلی برای مشکلات برآمده از معماری مدرن برآیند. چگونگی برقراری ارتباط بین معماری، تاریخ و طبیعت به گونهای که محصول طراحی توانایی پاسخگویی به نیازهای امروز را داشته و در عین حال بهرهمند از تکنولوژی پیشرفته باشد، مسئلۀ اصلی این پژوهش است.<br />هدف پژوهش: یافتن ایدههای اصلی در معماری بومی با تمرکز بر معیار اقلیمی است که قابلیت ترکیب با فناوری جدید را داشته، مبنایی در شکلگیری کانسپتهای معاصر باشد و راه را برای رسیدن به معماری پایدار بگشاید. امکان یافتن خوانشهای مختلف از متن معماری بومی منتهی به آفرینش زبانی جدید مبتنی بر ارجاع مستقیم یا برداشتی نشانهشناسانه (سمبولیک) از متن نیز از جمله سؤالاتی است که یافتن پاسخ آن در مسیر رسیدن به هدف اهمیتی ویژه دارد. <br />روش پژوهش: در این مطالعه روشی ترکیبی از تحقیق تفسیری-تاریخی و تحقیق کیفی بهکار گرفته و در بررسی نمونههای مورد مطالعه از مطالعۀ کتابخانهای استفاده شد. در بخش پایانی نیز از روش تطبیقی در بررسی شباهتها و تمایزات نمونهها بهره گرفته شد.<br />نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که معماران معاصر، با شناخت ویژگیهای اصلی معماری بومی-سنتی، نقشی ویژه در شکلگیری زبانی و محتوایی معماری پایدار معاصر داشتهاند. در اکثر نمونههای مورد بررسی، الگوهای اولیۀ معماری بومی و سنتی دچار دگرگونی اساسی در زمینۀ فرم و کارکرد در روند انتقالی شده و در بسیاری از موارد در کنار پاسخگویی به مسائل اقلیمی از ویژگیهای نشانهشناسانۀ معطوف به بیان سمبولیک برخوردار شدهاند و این امر به نوعی پایداری فرهنگی در کنار پایداری محیطی منجر شده است. در سطحی دیگر، ترکیب تکنولوژی پیشرفته با محتوای بومی و سنتی در برخی نمونهها، امکان تجلی روح زمانه و بیانی نوگرایانه از کانسپت سنتی را بهوجود آورده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178620200722The Criteria of the World Crafts Council Award of Excellence for Handicrafts and the Wooden Works of Abdol- Rahim Foroutan: A Comparative Case-Studyمقایسۀ تطبیقی آثار صنایع دستی با ضوابط «نشان اصالت صنایع دستی یونسکو» (مطالعۀ موردی آثار چوبی «عبدالرحیم فروتن» خراط دزفولی)657610755710.22034/bagh.2020.187213.4133FAمژده درخشانیدانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.منصور کلاه کجاستادیار دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.0000 0001 8426 0317Journal Article20190525Abstract<br />Statement of the problem: Handicrafts are particularly important in terms of symbolic meaning they convey. This symbolic meaning, however, is in turn rooted in their authenticity. In the present study, first the criteria for measuring authenticity of handicrafts are addressed and then the extent to which these criteria, as set by the World Craft Council, have been respected in the wooden works of Abdol -Rahim Foroutan is examined. Foroutan is an artist craftsman in Dezful who makes wooden works by woodturning and is the holder of World Crafts Council Award of Excellence for Handicrafts. The main questions of the study include 1) what are the criteria of authenticity for handicrafts as set forth by the World Crafts Council? and 2) to what extent such criteria have been respected in Foroutan’s works? <br />Hypothesis: This study is to inform handicraft makers and all those who are interested in handicrafts of such criteria set forth by the World Craft Council so that they are encouraged to raise the authenticity of their works. The final result is expected to remain the special place of handicrafts and the economic benefit is created for the handicraft makers. <br />Research objective: This study is qualitative in nature and has been conducted comparatively. First, the criteria for measuring authenticity of a handicraft, set forth by the World Craft Council, have been addressed and then the extent to which the intended criteria have been satisfied in the works of artist Foroutan has been examined. Then, the results were analyzed descriptively. The data were gathered from library sources, accredited databases as well as field studies. <br />Results: The results indicated that nearly all criteria set forth by the World Craft Council for an authentic handicraft have been present in Foroutan’s works. These criteria included respecting copyright, originality of the initial concept, social rights (such as commitment to considering the workers’ rights by the employer and working safety), training the volunteers to learn the art of woodturning, high quality of the materials used, taking into account cultural identity and aesthetic concerns, respecting environmental concerns (for example using one-piece wood without using chemicals like wood adhesive and the likes), management of waste, creating competitive potential in international markets (marketing) and planting Indian rosewood trees in the region.چکیده <br />بیان مسئله: ارزش نمادین صنایع دستی ملی و منطقهای و نیز همترازی آنها با سرمایۀ اقتصادی، که به وسیلة نظریهپردازانی چون «بوردیو»، بیان شده، نشان از ارجمندی آنها در نزد جوامع توسعه یافته است. جایگاه نمادین صنایع دستی و کارکرد فرهنگی این هنرها، که برآمده از اصالت آنها است، سبب میشود تا اصالت این آثار همواره مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس در این مقاله، معیارهای سنجش اصالت اثر، صنایعدستی یونسکو، به عنوان مرجع تعیین اصالت، با آثار صنایع دستی خراطی «عبدالرحیم فروتن» که دارندۀ نشان ذکر شده، تطبیق داده شده است. در این راستا سؤالات پژوهش بدین شرح است: معیارهای اصالت اثر هنری یونسکو چیست و چگونه با آثار خراطی عبدالرحیم فروتن منطبق است؟ <br />هدف: هدف این مقاله، آگاهی صنعتگران و علاقهمندان صنایع دستی از این معیارهاست. اهمیت این موضوع اعتباربخشی به صنایع دستی با بیان معیارهایی مشخص و ضرورت آن کسب اعتبار آثار تولیدی هنرمندان صنایع دستی ایران و منتفعشدن آنها در ابعاد مختلف کاری است.<br />روش تحقیق: این پژوهش کیفی و روش آن تطبیقی است که با بهرهگیری از معیارهای اصالت یونسکو و انطباق و همسنجی آنها با شیوۀ کار هنرمند موردنظر، به صورت توصیفی و تحلیل نتایج خود را ارائه میدهد. منابع و اطلاعات این تحقیق، برآمده از منابع کتابخانهای، پایگاههای معتبر اطلاعاتی علمی و اطلاعات میدانی است. ،نتیجهگیری: یافتههای این مقاله نشان میدهد، رعایت حق کپیرایت، اصالت ایده، حقوق اجتماعی (مانند پایبندی به رعایت حقوق کارگران توسط کارفرما و ایمنی محیط کار، آموزش به داوطلبان یادگیری این هنر و قراردادن امکانات کارگاهی در اختیار افراد تحت آموزش) مرغوبیت و کیفیت مواد اولیه، توجه به هویت و اصول زیباشناسی سنتی، در نظرداشتن مسائل زیستمحیطی چون به کاربردن چوب یکپارچه بدون استفاده از مواد شیمیایی مانند چسب و دیگر مواد، اقدام به کاشت و نگهداری از درختان جغ در منطقه، بازیافت و مدیریت پسماند در کنار قابلیت بازاریابی و عرضه در بازارهای جهانی، ارکان اصلی اصالت یک اثر از نظر یونسکو است که همۀ این موارد به شرح گفته شده، در کارگاه هنرمند مورد نظر، اجرا شده است.