پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178220200320Collaborative Participation Approach of Urban Design, from Idea to Design (Heravi Square, Tehran)طراحی شهری با رویکرد مشارکت همکاریجویانه، از ایده تا طرح؛ موردپژوهی: میدان هروی تهران5209923310.22034/bagh.2019.134125.3605FAسید عبدالهادی دانشپوردانشیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.زهرا غفاری اذرکارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.Journal Article20180530Problem Statement: Designing cities without the participation of the people will provide a passive, inhuman and boring city whose citizens will be indifferent to the future of the city. Therefore, given the complexity of contemporary cities and the inefficiency of traditional methods, providing appropriate methods and tools for better communication, co-operation and collaboration between experts and residents of a metropolitan area seems necessary.<br />Research objective: The concept of citizenship participation is directly related to the concept of democracy, and its importance becomes evident when the active citizen is manifested in the city and the development of the city is achieved through cooperation and participation of people. In this case, the citizen is considered to be anactor who actively tries to determine his / her fate and attains a desirable status, and the future of the city is considered important to him / her. This can be the ultimate goal of a participant-oriented city, and it is important to note that this concept should be applied to the urban design process and programs.<br />Research methods: The present research has a theoretical-practical structure. To answer the research concern, the “analytical-adaptive” method has been used to analyze the opinions of the people and experts and to adapt to the principles and process of urban design. Also, it has used direct methods, indirect methods, group engagement and mental storms to take advantage of public participation.<br />Conclusion: The results of the research indicate that in general the opinions of experts and people who use an urban place can be different, coordinated and sometimes contradictory. Therefore, the important thing is the right to express oneself by all users and actors of a place. An urban design expert as a catalyst can accelerate and facilitate this process. This research presents a model in the form of a study of the Heravi Square, a process for designing urban space with the participation of people and experts and in terms of collaborative participatory design methods. This process consists of three main stages: (1) public information, (2) design workshops, (3) feedback. <br />Keywords: Collaborative Urban Design, Collaborative Partnerships, Public information, Feedback, Heravi Square.بیان مسئله: طراحی شهرها بدون مشارکت و دخالت مردم، شهری منفعل، غیرانسانی و کسالتبار عرضه خواهد کرد که شهروندان آن نسبت به آیندة شهر بیتفاوت خواهند بود. بنابراین با توجه به پیچیدگی شهرهای معاصر و ناکارآمدی روشهای سنتی، ارائة روشها و ابزارهای مناسب برای ارتباط، تعاون و همکاری هرچه بهتر میان کارشناسان و ساکنان یک فضای شهری ضروری به نظر میرسد. مفهوم مشارکت شهروندی ارتباط مستقیم با مفهوم دموکراسی دارد و اهمیت آن زمانی محرز میشود که شهروند فعال در شهر تجلی مییابد و توسعة شهر با همکاری و مشارکت مردم صورت میپذیرد. در این حالت شهروند نوعی کنشگر بهحساب میآید که برای تعیین سرنوشت خود و برای رسیدن به وضعیت مطلوب، فعالانه در شهر تلاش میکند و آیندة شهر برایش مهم تلقی میشود. این امر میتواند هدف غایی شهر مشارکتمدار محسوب شود و نکته حائز اهمیت این است که این مفهوم بایستی بهصورت اجرایی در فرایند طراحی شهری گنجاندهشده و در طرحهای و برنامههای شهری به کار گرفته شود.<br />روش تحقیق: پژوهش حاضر دارای ماهیت نظری-کاربردی است. برای پاسخگویی به دغدغة پژوهش، روش «تحلیلی-تطبیقی» بهمنظور تحلیل نظریات مردم و کارشناسان و تطبیق با اصول و فرایند شهرسازی به کارگرفته شده است. همچنین با استناد به رویکردهای نوین در سراسر جهان از روشهای برداشت رفتار مستقیم، غیرمستقیم، تعامل گروهی و طوفان ذهنی در جهت بهرهگیری از مشارکت مردمی استفاده شده است.<br />نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشانگر این واقعیت است که بهطورکلی آرا و نظریات کارشناسان و مردمی که از یک فضای شهری استفاده میکنند میتواند متفاوت، هماهنگ و گاهی متناقض باشد. بنابراین آنچه در این میان مهم است حق بیان خویشتن توسط تمامی کاربران و کنشگران یک فضای شهری است و کارشناس همچون یک کاتالیزور میتواند این فرایند را تسریع و تسهیل نماید. این پژوهش با ارائة یک مدل و در قالب مطالعه محدودة میدان هروی فرایندی از طراحی فضای شهری با مشارکت مردم و متخصصین و با توجه به روشهای طراحی مشارکتی ارائه میدهد. این فرایند شامل سه مرحله اصلی 1) آگاهیبخشی عمومی 2) کارگاههای طراحی و 3) بازخورد مردم بوده و در انتها با توجه به خواستهها و با کمک کنشگران مختلف موجود در منطقه به طراحی سایت مذکور منجر میشود.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178220200320The Non-professional Photographs of the Iran-Iraq War as Text; Case Study: Photographs of “Valfajr Moghadamati”, Komeil Channelعکسهای غیرحرفهای جنگ ایران و عراق به مثابه متن؛ نمونۀ مورد مطالعه: عکسهای والفجر مقدماتی، کانال کمیل213210375310.22034/bagh.2019.154964.3844FAشهریار خونساریپژوهشگر دکتری، پژوهشکده نظر، تهران، ایران.ناصر براتیگروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امامخمینی، قزوین، ایران.شهره جوادیاستادیارگروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20181104Problem Statement: There are unknown capacities in a photograph that is far closer to what happened in reality than to literary and historical narratives. If the spatial knowledge of photography and their interpretation enhanced civilization, hidden facts behind the photograph could partially attain. The Iran-Iraq War is one of the critical events in Iranian society, with the numerous non-professional pictures that can help read the events and occurrences of the war.<br />Research Objective: The Iran-Iraq War is one of the critical events in Iranian society numerous non-professional photographs of which can help to give an objective reading of what has happened because primarily the field of science and in this research, the science of history deals with actual matters. Overall, this research intended to assess the narration and reliability of remnant photographs of these events in the compilation of history by examining the role and position of non-professional photography in the Iran-Iraq war. A turn of events made the site of “Valfajr Moghadamati” operation a holy place; a holiness in the formation and proof of the truth of which, non-professional photographs played a significant role more than any other technology.<br />Research method: This research is based on a critical discourse analysis method with a Fairclough approach (in particular) which limits the term discourse to sign systems such as text and image, and by taking photographs as text, presents a specific and unique narrative of “Valfajr Moghadamati”.<br />Conclusion: In the collection of studied photographs, the “other” or the Ba’ath enemy did not have a significant presence. In these photographs, there was a view of friendship and social relations that was fundamentally different from the anti-enemy discourse as the prevailing discourse in in-war societies. There is no need for an anti-enemy dialogue. The Ashura behaviors have made this ritual event into an event that has produced a different narrative than the government’s story.بیان مسئله: در عکس ظرفیتهای ناشناختهای وجود دارد که از حیث واقعیت به مراتب به آنچه رخ داده نزدیکتر از روایتهای ادبی و تاریخی است. چنانچه دانش فضایی عکس و تفسیر آنها در تمدن انسانی ارتقا یابد، میتواند از عکس تاحدودی به حقایق نهفته در آن دست یافت. جنگ ایران و عراق یکی از حوادث مهم جامعة ایران است که تعداد بیشمار عکسهای غیرحرفهای آن میتواند به خوانش وقایع و رخدادهای جنگ کمک کنند.<br />هدف پژوهش: جنگ ایران و عراق یکی از حوادث مهم جامعه ایران است که تعداد بیشمار عکسهای غیرحرفهای آن میتواند به خوانش عینی آنچه رخ داده کمک کنند چراکه اصولاً حوزة علم و در این پژوهش علم تاریخ با امر عینی سروکار دارد. چرایی کاربرد گستردۀ عکس در بسط دانش تاریخی نیز در همین امر خلاصه میشود که سندیت آن از امر رخداده در گذشته، «عینی» است و نه انگارهای ذهنی. به طور کلی این مقاله در نظر دارد با بررسی نقش و جایگاه عکاسی غیرحرفهای در جنگ ایران و عراق، روایتگری و قابل استنادبودن عکسهای برجایمانده از این وقایع را در تدوین تاریخ مورد ارزیابی قراردهد. چرخشی که بعد از جنگ، مکان عملیات والفجر مقدماتی را به سرزمینی مقدس تبدیل کرد؛ تقدسی که در شکلگیری و اثبات واقعیت آن عکسهای غیرحرفهای بیش از هر تکنولوژی نوین دیگری نقش داشت.<br />روش پژوهش: این مقاله با روش تحلیل گفتمان انتقادی با رویکرد فرکلاف (به طور خاص) که اصطلاح گفتمان را به نظامهای نشانهای همچون متن و تصویر محدود میکند انجام شده است و با کمکگرفتن از عکس به مثابۀ متن، روایتی ویژه و اختصاصی از والفجر مقدماتی ارائه میدهد.<br />نتیجهگیری: در مجموعه عکسهای مورد مطالعه، «دیگری» یا دشمن بعثی، حضور پررنگی ندارد. در این عکسها نگرشی از دوستی و روابط اجتماعی وجود دارد که ذات آن با گفتمان دشمنستیزی که در جوامع در حال جنگ گفتمان غالب بوده، متفاوت است. نیازی به گفتمان دشمنستیزی احساس نمیشود و گفتمان مکان مقدس (کربلا- فکه) و رفتارهای عاشورایی، این واقعة آئینی را به رویدادی تبدیل کرده که روایتی متفاوت از روایت دولت به وجود آورده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178220200320Landscape Approach to Mountain-City Interaction; The Relationship between Tehran City and the Alborz Mountain Ranges through the Lens of Expertsرویکرد منظرین در تعامل کوه و شهر؛ رابطۀ شهرتهران و کوههای البرز از نگاه خبرگان334210375610.22034/bagh.2019.170465.3981FAبابک داریوشپژوهشگر مشترک دکتری پژوهشکدۀ نظر، تهران، ایران و دانشگاه ژنو، سوئیس.حشمت اله متدینگروه معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.آن اسگردانشیار معماری منظر، دانشگاه ژنو، سوئیس.Journal Article20190202Problem statement: There are many evidences which show that the relationship between Tehran City and the Alborz mountain ranges is not favorable. Evidences also indicate that the city of Tehran and its people cannot benefit well from blessings and capacities of the northern mountains. Studies on the relationship between Tehran City and Alborz also show that residents of Tehran have become indifferent to Alborz Mountains. The authors of the present study argue that in difference of inhabitants of Tehran to the surrounding mountains has not happened all at once. With the loss of the mountain’s functions over time, this very important natural element has been diminished in the minds of people. Considering multidimensionality of the issue, one of the ways to examine this subject is examining it from the viewpoint of experts. <br />Research objective and research method: This study sought to explain the reasons for this undesirable relationship through the lens of experts. In this study, thematic analysis method was used to analyze the results obtained from semi-structured interviews with an exploratory approach with experts. <br />Conclusion: According to hierarchical classification of results, four main theme emerged:(a) the reduction of mental and semantic status of the mountain; (b) incorrect understanding of the mountain and its capacities; (c) objective and physical approach to the mountain; and (d) cultural issues; also the eleven sub-themes were (a) advent of religion; (b) advent of technology; (c) advent of modernity; (d) planning system; (e) partial and merely environmental view of the mountain; (f) economic approaches; (g) mountain accessibility; (h) changes in people’s lifestyle; (i) changes in epistemological model of people; (j) people’s common beliefs; and (k) reduction of people’s belonging, which fall under the main themes.بیان مسئله: شواهد بسیاری نشان میدهد که رابطۀ شهر تهران و کوههای البرز، دارای مطلوبیت نیست و شهر تهران و مردم آن نمیتوانند از مواهب و ظرفیتهای کوههای شمال آن به خوبی بهرهمند شوند. تحقیقات صورتگرفته پیرامون رابطۀ شهر تهران و البرز نیز نشان میدهد عموم مردم شهر تهران نسبت به کوههای البرز دچار بیتفاوتی شدهاند. نگارندگان مقاله بر این باورند که مسئلۀ بیتفاوتی ساکنین شهر تهران نسبت به کوههای پیرامون، به یکباره اتفاق نیفتاده و با از بینرفتن کارکردهای کوه در گذر زمان، این عنصر طبیعی بسیار مهم در ذهن مردم کمرنگ شده است. نظر به چندبعدیبودن مسئله، یکی از روشهای بررسی موضوع بررسی موضوع، ازنگاه خبرگان است. <br />هدف و روش پژوهش: این مقاله برآن است با هدف یافتن چرایی این رابطۀ نامطلوب، نظر خبرگان را جویا شود. لذا برای تحلیل یافتههای بهدستآمده از مصاحبههای نیمهساختیافته با رویکردی اکتشافی از خبرگان، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. <br />نتیجهگیری: نتایج به دستآمده از مصاحبۀ خبرگان نشان میدهد براساس طبقهبندی سلسلهمراتبی یافتهها، چهار مضمون (دلایل عدم مطلوبیت رابطۀ شهر تهران و کوههای البرز) اصلی: کاهش جایگاه ذهنی و معنایی کوه، شناخت نادرست کوه و ظرفیتهای آن، رویکرد عینی و کالبدی به کوه، و مسائل فرهنگی و 11 مضمون فرعی: ورود مذهب، ورود تکنولوژی، ورود مدرنیته، نظام برنامهریزی، نگاه جزءنگر و محیط زیستی صرف به کوه، رویکردهای اقتصادی، قابل دسترسشدن کوه، تغییر سبک زندگی مردم، تغییر الگوی معرفتشناسی مردم، باورهای عامیانۀ مردم، و کاهش تعلق خاطر مردم، که زیرمجموعه مضمونهای اصلی قرار میگیرند، به دست آمده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178220200320A Comparative Study of Tehran’s Governmental and Non-Governmental Squares in the Area of Urban Viewمطالعۀ مقایسهای میدانهای حکومتی و غیرحکومتی تهران در گسترۀ نمای شهری435410145610.22034/bagh.2019.172530.4006FAفرانک هوشمند شعبان آبادیپژوهشگر دکتری، گروه معماری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.نیما ولی بیگگروه معماری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران؛ استادیار دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0002-7562-0701مصطفی بهزادفرگروه معماری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران؛ استاد دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.محسن فیضیگروه معماری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران؛ استاد دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.0000000310220990Journal Article20190221Problem statement: The urban view area’s extent is an arena for the classification of Tehran’s governmental and non-governmental squares creating different similarities and dissimilarities in this regard. The analysis of the similarities and dissimilarities can reveal the special and general properties of Tehran’s governmental and non-governmental squares in the urban view area. The comparative study can provide a solution for analyzing the quality and the origins of the differences between Tehran’s governmental and non-governmental squares in the urban view extent even with the existence of similarities. Adopting landscape-based approaches, the other researchers of the urban view areas have not so far made use of a comparative study in regard to Tehran’s squares.<br />Research method: The present study has made use of a qualitative research method andit is applied research in terms of objectives. The present research paper has for the first time investigated Tehran’s governmental and non-governmental squares in the area of urban view based on a comparative research method. The study was, on the one hand, based on the library data and it was, on the other hand, drawn on the field data. Thus, after obtaining the data, the various forms and shapes used in the architectural structures and façades have been compared in terms of the arrangement at one another’s side in longitudinal and transversal proportions and the effects of these shapes have been obtained for the squares’ facades. <br />Research objective: The present study is aimed at analyzing the quality and the origins of the differences and similarities created in the area of urban view. <br />Conclusion: The performed analyses made it clear that the systems forming the square stemmed from the proportions between the dimensions and levels of the openings, positioning of them and façade’s geometry, which was per se influenced by the squares’ positioningand function. Although these systems may have undergone changes in the course of the history of Iranian squares, their contents have lasted till the several recent decades and can be applied as a collection of designing indices by the landscape architects and urban engineers.بیان مسئله: گسترۀ حوزه نمای شهری عرصهای است برای دستهبندی میدانهای حکومتی و غیرحکومتی تهران که شباهتها و تفاوتهای گوناگونی را در این زمینه پدید میآورد. تحلیل شباهتها و تفاوتها میتواند ویژگیهای خاص و عام میدانهای حکومتی و غیرحکومتی تهران را در حوزههای نمای شهری آشکار سازد. مطالعة مقایسهای، راهکاری برای تحلیل چگونگی و چرایی تفاوت میدانهای حکومتی و غیرحکومتی تهران در گستره نمای شهری با وجود شباهتهای ارائه میدهد. دیگر پژوهشگران حوزههای نمای شهری، با رویکرد منظر تاکنون برای یک مطالعه مقایسهای در میدانهای تهران به کار نبستهاند. <br />هدف: این مقاله بر آن است تا چگونگی و چرایی تفاوتها و شباهتهای پدیدآمده در حوزه نمای شهری را مورد تحلیل قرار دهد. <br />روش تحقیق: این پژوهش از نوع کیفی و براساس هدف کاربردی است. مقاله پیشروی برای نخستینبار روش مطالعۀ مقایسهای میدانهای حکومتی و غیرحکومتی تهران را در حوزۀ نمای شهری مورد تحلیل قرارمیدهد. پژوهش بر پایۀ دادههای کتابخانهای از یکسو و دادههای میدانی از سوی دیگر استوار است. از این روی پس از به دستآوردن دادهها، فرمهای گوناگون و اشکال به کاررفته در ساختار معماری و نما از لحاظ چگونگی چینش در کنار یکدیگر نسبتهای طولی و عرضی، شکل مورد استفاده، مورد مقایسه قرارخواهد گرفت و تأثیرات این شکلها در نماهای میدان به دست خواهد آمد. <br />نتیجهگیری: تحلیلهای انجامشده آشکار ساخت که نظامهای شکلدهندۀ میدان منتج از تناسبات ابعاد و سطوح بازشوها، جانمایی آنها و هندسه نما بوده که متأثر از کارکرد و جانمایی آن میدانهاست. این نظامها هرچند ممکن است درصورت خود در طول تاریخ میادین ایرانی دچار تغییراتی شده باشد، لیکن از لحاظ محتوا تا چند دهۀ اخیر تداوم داشته است و میتواند بهعنوان مجموعه شاخصهایی جهت طراحی مورد استفادۀ معماران منظر و شهرسازان قرارگیرد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178220200320A Literary Figure or a Behavioral Reaction!; A Review of “angosht gazidan” in Iranian Literature and Paintingاصطلاح ادبی یا واکنش رفتاری!؛ «انگشتگَزیدن» در ادبیات و نقاشی ایرانی556410375810.22034/bagh.2019.176139.4049FAاحمد زارع ابرقوییدانشآموخته دکتری فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.https://orcid.org/00سید عباس ذهبیاستادیارگروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.مالک حسینیاستادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.هادی صمدیاستادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20190326Problem statement: Surprise, shame and guilt are considered to be human emotions. Reactions to these emotions are subject to biological and cultural issues. Looking at the Iranian art and literature in the context of history, it seems that one of the reactions of amazed and regretful people in the Iranian culture has been angosht gazidan, as it can be found numerously in ancient Iranian texts, ancient poetry, and painting. Since this reaction can only be seen in the cultural history of Iran, it should be attributed to the specific culture of Iranians.<br />Research objective: The objective of this research is to find the historical course of angosht gazidan in Iranian literature and painting and examine whether this reaction has been derived from the behavioral reaction of Iranians. <br />Research method: This research applies the descriptive-historical method by reviewing library sources and documents to study the term angosht gazidan in ancient Persian literature and painting. It is tried to select and study at least one literary and artistic sample related to the subject from each century. The sample will be compared to the biographies of travelers about the behavior of Iranians who visited Iran during these years in an emotional state to find out whether the gesture is a literary figure or a behavioral reaction.<br />Conclusion: Angosht gazidan is merely a literary term. It has never had any real manifestation in the Iranian society. None of the travelers who wrote about Iran and Iranian culture in the context of history have mentioned this reaction in their behavior. The poet has benefited from this metonymy for exaggeration and its beauty. This has made it inclusive throughout the Iranian literature. The association between Iranian literature and painting has led to the depiction of this gesture and its objective presentation in the painting.بیان مسئله: هیجان تعجب، شرم و گناه از هیجانهای بشری محسوب میشوند. عکسالعملهای ناشی از این هیجانها تابع مسائل زیستشناختی و فرهنگی است. با نگاهی به هنر و ادبیات ایران در بستر تاریخ، این طور بهنظرمیرسد که یکی از واکنشهای فرد متعجب و نادم، در فرهنگ ایران، «گَزیدن انگشت» بوده است؛ زیرا نمونههای بیشماری از آن را در متون، اشعار کهن و نگارگری ایران میتوان دید. از آنجایی که این عکسالعمل صرفاً در تاریخ فرهنگی ایران قابل مشاهده است آن را بایست متأثر از مسائل فرهنگی و مختص ایرانیان دانست. بررسی سیر تاریخی این اصطلاح این پرسش را پاسخ خواهد داد که «انگشتگَزیدن» چه تغییراتی در بستر زمان داشته و اصطلاحی صرفاً ادبی است یا واکنشی رفتاری محسوب میشود؟<br />هدف: سیر تاریخی «انگشت گزیدن» در ادبیات و نقاشی ایرانی و دستیابی به این نکته که اصطلاح مذکور از واکنش رفتاری ایرانیان اخذ شده است یا خیر.<br />روش تحقیق: بهروش توصیفی- تاریخی و بهصورت کتابخانهای و اسنادی، اصطلاح «انگشتگزیدن» در ادبیات کهن فارسی و نگارگری ایران، مورد مطالعه قرارگرفت و سعی بر آن بوده از هر سده نمونهای ادبی یا هنری مربوط با موضوع، انتخاب و مورد مطالعه قرارگیرد و در مقایسه با شرح حال سیاحان دربارة رفتار ایرانیان در موقعیت هیجانی دریابد که این اصطلاح یک کنایة ادبی یا واکنشی رفتاری است.<br />نتیجهگیری: «انگشتگزیدن» صرفاً یک اصطلاح ادبی است؛ زیرا هیچکدام از سیاحانی که از ایران و فرهنگ ایرانیان در بستر تاریخ نوشتهاند به این عکسالعمل در رفتار آنها اشاره نکردهاند. شاعر برای اغراق در کلام خود از این کنایه سود جسته و زیبایی این آرایه، آن را در تاریخ ادبیات ایران فراگیر کرده است. پیوستگی ادبیات و نقاشی ایران باعث شده تا این اصطلاح به تصویر درآید و نمود عینی آن برای چندین قرن بدون تغییر موجود باشد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178220200320Analyzing and Evaluating Facades with a Special Approach to Visual Aesthetics Using the Grid Method (Case Study: Enqelab Street in Sanandaj)تحلیل و ارزیابی جدارههای شهری با تأکید بر زیباییشناسی بصری، با استفاده از روش شبکهبندی (نمونۀ موردی: خیابان انقلاب سنندج)657810375510.22034/bagh.2019.165147.3934FAفاطمه اسمعیلیدانش آموخته کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.فرزین چاره جواستادیار گروه شهرسازی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.0000-0002-7617-8329نسیم حوریجانیدانش آموخته کارشناسی ارشد طراحی شهری، گروه شهرسازی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.0000-0002-3493-179XJournal Article20181231Problem statement: Squares and streets of a city are the main parts of the public spaces that are considered the showroom of the visual environment of a city. In the past, buildings in addition to being beautiful, they had been accommodated with their background, and with respect to the surrounding environment. Today, the view of many Iranian cities is chaotic and disturbed and this is a result of the heterogeneous and disoriented association of form, activity and space on a large scale, and on small scale, it is due to the lack of harmony and proportionality in the composition of elements of the buildings that are formed together.<br />Research objectives: The purpose of this study was to extract the effective factors on the promotion of formal aesthetics of urban facades and their application in redesigning of Enqelab street facade in Sanandaj- between Namaki junction and Enqelab square- that is located in the historical context and the Primary core of Sanandaj. Since this research seeks to apply the available basic knowledge, belongs to the field of applied research, and as this research attempts to apply some criteria for the measurement and analysis of the environmental quality, it is considered as descriptive-analytic research.<br />Research method: This research tries to acquire a deep understanding of the current state of the area in order to redesign and reinforce the form of urban facades. To achieve this goal, the research process has been carried out in 3 stages: First, we examine theories related to urban aesthetics, then identify the components of the urban landscape and explain the physical goal, and in the 3rd stage a parametric model for the measurement and analysis of visual quality in the urban landscape is presented.<br />Conclusion: The results of this research will be presented as a guideline for enhancing visual aesthetics of urban landscape design.بیان مسئله: میدانها و خیابانهای شهر جلوهگاه محیط بصری به شمار میروند. در گذشته، ساختمانها علاوه بر اینکه با ویژگیهایی منحصربهفرد، زیبا، شکیل و منطبق بر اصول زیباییشناسی بصری اجرا میشدند، در نهایت احترام به بناهای پیرامون خود در زمینه جای میگرفتند. امروزه اما منظر بیشتر شهرهای ایران، آشفته و نابسامان است و این موضوع ناشی از عدم هماهنگی و تناسب در ترکیب عناصر بصری بناهایی است که در کنار یکدیگر جای گرفتهاند.<br />اهداف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، استخراج مؤلفههای مؤثر بر ارتقای کیفیات زیباییشناسی صوری جدارههای شهری و اعمال آنها در طرح بازطراحی جدارۀ خیابان انقلاب سنندج است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، در زمرۀ تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش انجام در زمرۀ تحقیقات توصیفی- تحلیلی قرار دارد.<br />روش پژوهش: برای رسیدن به اهداف پژوهش، فرایند تحلیل و ارزیابی کیفیتهای صوری، که مبتنی بر کسب شناختی عمیق از وضع موجود محدودۀ مورد نظر است، در سه مرحله انجام شده است. به این ترتیب که ابتدا به بررسی تئوریهای مرتبط با زیباییشناسی شهری پرداخته شده است، سپس اجزای اصلی سازندۀ نمای شهری تبیین شدهاند و در مرحلۀ سوم یک مدل پارامتریک برای سنجش و تحلیل کیفیتهای بصری در نمای شهری ارائه شده است.<br />نتیجهگیری: روش تحلیل انتخابی در این پژوهش روش کیفی است. به گونهای که کیفیت مطلوب را در تمامی ابعاد و مؤلفههای زیباییشناسی مورد بررسی قرار داده است. لازم به ذکر است که تنها آن دسته از کیفیاتی در کانون توجه قرار گرفتهاند که اعمال تغییرات درآنها میتواند موجب ارتقای کیفیتهای صوری شود و با ارائۀ درک درستی از پتانسیلهای بصری، انتظام بصری منظر شهری محدودۀ مورد مطالعه را افزایش دهد. نتایج بررسیهای انجامشده نشاندهندۀ ناهماهنگیهای بسیاری در جدارههای محدودۀ مورد مطالعه است. بر همین اساس، نتایج نهایی حاصل از تحقیق در قالب تهیۀ طرح بهینه جهت بازطراحی جدارههای این محدوده ارائه شده است.