پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168120200220Evolution of the Urban Landscape of Hamedān during First Pahlavi Era;
Impacts of Piercing Streets on the City Centerتحولات منظر شهری همدان در دوره پهلوی اول؛ تأثیر خیابانهای نفوذی بر مرکز شهر همدان51410347710.22034/bagh.2020.185773.4113FAفرشاد بهرامیکارشناسی ارشد معماری منظر، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.0000-0001-8143-7842محمد آتشینبارپست دکتری مطالعات منظر شهر اسلامی، مدرسه کاربردی عالی پاریس، فرانسه.0009-0003-1843-4069Journal Article20190514Statement of the Problem: Hamedān city, with its historical pre-Islamic history, used to have a rich traditional landscape until the Pahlavi era. Karl Frisch, a German engineer, made great changes in Hamedān’s urban landscape by constructing piercing streets. The construction of a vast square at the intersection of six piercing streets created a turning point in the landscape of Hamedān. This plan was developed in imitation of 19th Century European architecture and urban development to serve as a symbol of authority and modernity. It was like an industrial gear wheel passing through the historical texture, the center and bazaar of Hamedān. The intervention by Karl Frisch in the landscape was not aligned with what used to be practiced in the past and the amount of construction was so much as though Hamedān’s image was fundamentally transformed. <br />Purpose of the study: This study adopts a systematic approach to urban landscape analysis to examine the impact of piercing streets, an authoritative measure through urban management, on the urban landscape of Hamedān during the first Pahlavi era.<br />Method: This historical-analytical study relies on the provided data on the spatial features of Hamedān urban landscape.<br />Findings: Extensive changes in the urban landscape during the first Pahlavi era through the construction of streets in major cities such as Tehran, Mashhad, and Rasht reinforce this idea that urban restructuring can lead to the transformation of the urban landscape. However, the results show that such interventions in Hamedān have not changed its urban landscape in spite of the wide transformation in the physical form of the city in terms of the street architecture and the creation of new paths of access. The main reason for no changes is the consistency in identifying the same center in spite of extensive interventions.بیان مسئله: شهر همدان با سابقه تاریخی پیش از اسلام، تا دوره پهلوی اول از منظر سنتی غنی برخوردار بود. «کارل فریش»، مهندس آلمانی، با ایده احداث خیابانهای نفوذی تغییری بزرگ در منظر شهری همدان ایجاد کرد. احداث میدانی وسیع در تقاطع شش خیابان نفوذی با فواصل مساوی، پدیدآورنده نقطة عطفی مؤثر در منظر شهری همدان بود. این طرح که به تقلید از جریان معماری و شهرسازی قرن 19 شهرهای اروپایی به عنوان نماد اقتدار و تجدد ساخته شد، شبیه یک چرخدنده صنعتی بود که از میان بافت تاریخی، مرکز و بازار همدان میگذشت. مداخله کارل فریش به لحاظ شکلی با آنچه از گذشته در منظر شهر همدان تداوم داشت هماهنگ نبود؛ حجم ساختوساز نیز به اندازهای بود که در نگاه کلی به نقشة شهر به نظر میرسید سیمای شهری همدان به صورت اساسی دگرگون شده باشد.<br />هدف: این پژوهش با مبنا قراردادن رویکرد سیستمی در تحلیل منظر شهری، تأثیر احداث خیابانهای نفوذی، به مثابه یک اقدام اقتداگرایانه از طرف مدیریت شهری بر منظر شهری همدان را در دوره پهلوی اول تحلیل میکند.<br />روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه تاریخی-تحلیلی است که با استنباط از دادههای سازمان فضایی، به تفسیر منظر شهری همدان خواهد پرداخت.<br />نتایج پژوهش: تغییرات گسترده سیمای شهر در دوره پهلوی اول از طریق احداث خیابانهای نفوذی در شهرهای بزرگ همچون تهران، مشهد و رشت این نظریه را تقویت میکند که تغییر ساختار شهر میتواند به تحول منظر شهری بیانجامد. اما این اقدام در همدان غیر از تغییرات کالبدی در معماری خیابان و ایجاد نظام دسترسی جدید، تغییر جدی در منظر شهر ایجاد نکرده و دلیل اصلی این عدم تغییر، تداوم تشخص مرکز بعد از مداخلات گسترده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168120200220Qualitative Assessment of the Sensory Dimensions of Space in Historical Bazaars from the Users’ point of view
(Case Study: Qazvin Bazaar)ارزیابی کیفی ابعاد حسی فضا در بازارهای تاریخی از منظر استفادهکنندگان (مطالعه موردی: بازار قزوین)153010348010.22034/bagh.2019.168924.3972FAجواد صمدیگروه معماری، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، نقده، ایرانداریوش ستارزادهدکترای شهرسازی، استادیار دانشکده معماری و هنر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانلیدا بلیلان اصلدانشکده معماری و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز0000-0002-7978-1342Journal Article20190126Problem statement: Perception is our sensory experience of the surrounding world and requires the recognition of environmental stimulus and responses to them. Architecture is a multiple realm of sensory experiences that mutually affect each other and are interconnected and provide an opportunity for perception of a space. Throughout history, “ Iranian traditional bazaars”, with a vast collection of land uses and adjacent buildings, were lively centers of cities, and social interactions. These covered bazaars, which are valuable relics from the pre-modern era, can be considered as multi-sensory spaces, unlike contemporary shopping malls and shopping centers, which make sense of belonging to a place among users. <br />Research Objectives: The present study attempts to qualitatively examines the senses cape components in the Qazvin Bazaar from the users’ viewpoint, considering the importance of sensory perception system in spatial perception and the role that this perception can play in the process of cognition and behavior. <br />Research Method: The present study is a historical-descriptive research in which the data were analyzed using analytical-comparative techniques. The data were collected using secondary (desk) study and field study. <br />Conclusion: The results indicate that proper responses to various aspects of the sensory system in historical bazaars have created a multi-sensory environment while maintaining the interference of sensory domain. The qualitative cognition of the sense’s cape components in the present study determined that the visual landscape has the greatest role in the perception of environment, and like the tacti escape, it is fixed during the day. On the other hand, the soundscape and smells cape are considered as two stimuluses affecting the sensory enrichment of the environment, which have more changes during the day than other environmental stimulus.بیان مسئله: ادراک عبارت است از تجربه حسی ما از دنیای پیرامون، که مستلزم شناخت محرکهای محیطی و اقدامات واکنشی به این محرکهاست. معماری قلمرو چندگانه از تجارب حسی است که متقابلاً روی یکدیگر تأثیر میگذارند و درون همآمیخته میشوند و زمینه ادراک از یک فضا را فراهم میآورند. در طول تاریخ، -بازارهای سنتی ایران- با مجموعهای وسیع از کاربریها و بناهای جنبی، مرکز جنبوجوش شهرها و تعاملات اجتماعی بودند. این بازارهای سرپوشیده که یادگار باارزشی از دوران قبل از مدرنیته هستند را میتوان برخلاف پاساژها و مراکز خرید معاصر، فضاهایی چند حسی دانست که موجب ایجاد حس تعلق مکان در استفادهکنندگان از خود میشدند. <br />اهداف پژوهش: پژوهش حاضر با توجه به اهمیت نظام ادراکات حسی در ادراک فضایی و نقشی که این ادراک میتواند بر فرآیند شناخت و رفتار بگذارد، به بررسی کیفی ابعاد حسی فضا از منظر مخاطبان در بازار قزوین میپردازد.<br />روش پژوهش: جهت دستیابی به هدف تحقیق در جمعآوری دادهها از روش تاریخی-توصیفی و در تحلیل آنها از روش تحلیلی-تطبیقی استفادهشده است. همچنین گرداوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و بررسیهای میدانی حاصل گشته است. <br />نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که پاسخگویی مناسب به ابعاد مختلف نظام حسی در بازارهای تاریخی باعث خلق محیطی چند حسی در عین حفظ تداخل دامنه حسی شده است. شناخت کیفی ابعاد حسی فضا در این تحقیق مشخص کرد که منظر بصری بیشترین نقش را در ادراک محیط داشته و به همراه منظر لمسی در طول روز تقریباً ثابت میباشند. از سوی دیگر منظر صوتی و منظر شیمیایی بهعنوان دو محرک تأثیرگذار در غنای حسی محیط مطرح هستند که نسبت به سایر محرکهای محیطی تغییرات بیشتری در طول روز دارند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168120200220A Comparative Study of the GridGeometry in the Urbanism and Painting of the Pahlavi Eraمطالعۀ تطبیقی هندسۀ شطرنجی در شهرسازی و نقاشی دوران پهلوی313810348110.22034/bagh.2019.174011.4031FAمحمدرضا نعیمیدانش آموخته گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر شاهد، تهران، ایرانمحسن مراثیگروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران0000-0001-5107-2811Journal Article20190310Problem statement: During the Pahlavi era, the authoritarian modernization with the government support had included all fields of culture, art, and society. During this period, Tehran’s morphology and spatial patterns have been gradually expanded that cause disregarding urbanization traditions of the Qajar era by replacing these traditions with the Modern urbanism, the painting also had surpassed the pictorial tradition of Kamal-ol-Molk’s representation and adopts a Modernist approach. The study attempts to compare Modern painting and Modern urbanism in the context of modernization and the prevalence of Modernist approaches of the Pahlavi era from a new perspective. This parallel and interdisciplinary study represent events that have formed in the short moment of history based on the same theoretical foundations and have been the cause of the appearance of forms as well as the same content in urbanism and the painting of the Pahlavi era.<br />Purpose: The primary purpose of the research is a comparative study of similarities and differences of the dominating geometric pattern in urbanism and the painting of the Pahlavi era. But the overall purpose of this research is to form an interdisciplinary study, with the assumption that methodological and interdisciplinary study from a new point of view can lead to newer horizons and interpretations.<br />Research method: This essay based on Grounded Theory will examine two fields of urbanism and the painting in a descriptive-analytical view and with a comparative approach, and the grid geometry as a common formal principle will be studied in urbanism, as well as the works of Modernist painters such as Jalil Ziapour and Marcos Grigorian.<br />Conclusion: Modernization and the prevalence of artistic Modernism can be known as the cause of formation of the new form and the content in urbanism and the painting during the Pahlavi era. Attaining new interpretations of the paintings and commonalities between the two fields of urbanism and the painting, including separation from history, attention to the novelty and the New, as well as the prevalence of new forms are the findings of this essay.یانمسئله: طی دوران پهلوی، مدرنیزاسیون آمرانه با حمایتِ حاکمیت تمام حوزههای فرهنگ، هنر و جامعه را دربرگرفته بود. در این دوران همانطور که تهران سیمای جدیدی به خود گرفته و دستاوردهای شهرسازی قاجار را نادیده و شهرسازی مدرن را جایگزین آن میکند، نقاشی نیز سنت تصویری بازنمای کمالالملکی را پشت سر گذاشته و رویکرد نوگرای را در پیش میگیرد. سعی این مطالعه، تطبیق نقاشی نوگرا و شهرسازی مدرن در بستر مدرنیزاسیون و رواج رویکردهای مدرنیستی دوران پهلوی از نقطهنظری جدید است. این مطالعۀ موازی و بیناحوزهای بیانگر رخدادهای است که در یک لحظۀ کوتاه از تاریخ براساس بنیانهای نظری یکسان شکل گرفته و به پیدایش فرمها و همچنین محتوای یکسان در شهرسازی و نقاشی دوران پهلوی منتهی شدهاند.<br />هدف: هدف اولیۀ تحقیق بررسی تطبیقی تشابهها و تفاوتهای الگوی هندسی حاکم بر شهرسازی و نقاشی عصر پهلوی است. اما هدفکلی این پژوهش، شکلدادن به مطالعهای بیناحوزهای است، با این فرض که مطالعۀ شیوهمند و بیناحوزهای از نقطهنظر جدید بتواند به افقها و تفسیرهای تازهای راه پیدا کند.<br />روشتحقیق: مقاله به شیوۀ تئوری زمینهای و با نگاهی توصیفی - تحلیلی و با رویکردی تطبیقی، دو حوزۀ شهرسازی و نقاشی را مورد مطالعه قرار خواهد داد و هندسه شطرنجی بهعنوان اصل صوری مشترک در شهرسازی و همچنین آثار نقاشان نوگرایی چون «جلیلضیاءپور» و «مارکو گریگوریان» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.<br />نتایج: میتوان مدرنیزاسیون و رواج مدرنیسم هنری را سببساز شکلگیری فرم و محتوای جدید طی دوران پهلوی در شهرسازی و نقاشی دانست. دستیافتن به تفسیرهای جدید از آثار نقاشی و اشتراکات فیمابین دو حوزۀ شهرسازی و نقاشی همچون جدای از تاریخ، توجه به تازگی و امر نو و همچنین رواج فرمهای تازه از یافتههای این مقاله بهشمار میروند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168120200220The Concept and Aspects of Manifestation of Elegance in Architecture; Case Study: Soltaniyeh Dome and Sheikh Lotfollah Mosqueمفهوم و زمینههای مختلف نمودیابی ظرافت در معماری؛ مطالعه موردی: گنبد سلطانیه و مسجد شیخ لطفالله395210347610.22034/bagh.2019.176115.4042FAمسعود وحدت طلبدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران0000-0002-5221-0267تورج هاشمیدانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانسمیه قدیم زادهدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20190314Problem statement: Elegance is a broad and universal concept with great importance in art and architecture. However, there is a lack of theoretical understanding about the nature and manifestations of elegance in architecture.<br />Research Objective: The aim of this study is to recognize the place and use of elegance in the design of architectural works as an artistic theme. Using a descriptive-analytical method, the authors tried to identify the concept and types of elegance and trace its uses in Iranian-Islamic architecture.<br />Research method: In the first step, scholars’ views on the elegance concept from two perspectives of philosophy of art and engineering design were investigated. Then a model of perceptual elegance was developed using the concept of matter (mass) and the physical and perceptual characteristics were studied. In the next step, by exploring different texts for the various possibilities of applying elegance to architecture and matching with the prepared model, its types were identified, and they were examined in the two cases of Soltaniyeh Dome and Sheikh Lotfollah Mosque.<br />Conclusion: The aspects of manifestation of elegance can be classified into at least three levels: at the macro level, the work may have elegance of geometry in the sense of formation process and system, spatial arrangement, placement, and orientation of elements; at the semi-macro level, we have elegance of structure and elegance of form of elements and organs; and at micro level, we may observe elegance of shell materials in terms of color, type and texture, and elegance of details in terms of connections and borders. Given the breadth and variety of its applications, the place of elegance in architecture goes beyond the expression of a particular style. The methods used by Iranian architects of the past to achieve physical elegance in its different varieties can offer inspirations for today’s Iranian architecture.بیان مسأله: ظرافت ازجمله مفاهیم پردامنه و جهانشمول است که در هنر و معماری اهمیت فراوانی دارد؛ بااینحال به لحاظ نظری، ماهیت و جنبههای وجودی آن چندان مورد واکاوی قرارنگرفته است.<br />هدف: پژوهش حاضر با هدف بازشناسی جایگاه ظرافت و مطالعۀ نحوۀ کاربست آن در طراحی آثار معماری، بهعنوان یک دستمایه هنری صورت پذیرفته است. در این راستا با بهرهگیری از روش توصیفی - تحلیلی تلاش میکند ضمن بازشناسی مفهوم، به ردیابی و احصای انواع ظرافت بهکاررفته در معماری ایرانی - اسلامی اقدام کند.<br />روش تحقیق: در گام نخست نظرات اندیشمندان دربارۀ چیستی ظرافت از دو منظر فلسفۀ هنر و طراحی مهندسی بررسی شده است. آنگاه به تدوین مدلی از ظرافت ادراکی با استفاده از مفهوم ماده (توده/ جرم) و مطالعۀ ویژگیهای کالبدی و ادراکی پرداخته و در گام بعد با کاوش در امکانهای مختلف اطلاق صفت ظرافت به معماری در متون مختلف و تطبیق با مدل تهیهشده، انواع آن شناسایی و در دو نمونه گنبد سلطانیه و مسجد شیخ لطفالله مورد تحلیل قرار گرفته است.<br />نتیجهگیری: زمینههای مختلف نمودیابی ظرافت دستکم در سه سطح، قابلطبقهبندی است: در سطح کلان شامل ظرافت در شاکله هندسی بنا به معنی فرایند و نظام شکلگیری، آرایش فضایی، چیدمان و نحوه استقرار عناصر است؛ در سطح نیمهکلان شامل ظرافت سازه؛ و ظرافت شکل عناصر و ارگانها؛ و در سطح خرد، شامل ظرافت مصالح پوسته ازنظر رنگ، جنس و بافت؛ و ظرافت جزئیات ازنظر اتصالات و مرزها میشود. لذا با توجه به گستردگی و تنوع کاربرد، میتوان گفت جایگاه کیفیت ظرافت در معماری فراتر از بیانِ وابسته به یک سبک خاص است. شیوۀ کار معماران ایرانی برای دستیابی به ظرافتِ کالبدی در انواع معرفیشده، میتواند الگوی مناسبی برای فرایندهای طراحی و ساخت در معماری امروز ایران باشد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168120200220Verification of Failure Components of the 17th Shahrivar
Pedestrian Zone Project in Tehranبازکاوی مؤلفههای ناکامی تجربه ایجاد پیادهراه 17 شهریور شهر تهران536210347810.22034/bagh.2019.158323.3872FAرضا خیرالدینگروه شهرسازی،دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانرسول حق بیانگروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایرانمحمد صالح شکوهیگروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20181123ntroduction: In Iran, being inspired by advanced countries and old patterns of Iranian city pedestrian spaces, the creation of pedestrian zones in the metropolises of the country has become popular to shift from car-oriented to walkability. The creation of the pedestrian zones in Tehran city after a number of relatively successful experiments, such as the 15th Khordad pedestrian zone and Sepahsalar pedestrian zone was followed by the creation of the 17th Shahrivar pedestrian zone. But, the 17th Shahrivar pedestrian zone based on the evidences such as the findings of scholars, criticisms of authorities and the discontent of the local people, is a rather unsuccessful experience.<br />Aim: This research with an analytical and profound look tries to methodically explain the main failure components of the 17th Shahrivar pedestrian zone in Tehran.<br />Methodology: For this purpose, the qualitative approach and the basic tools for collecting information including documents, semi-structured interviews and field observations have been used. The textual data collected mainly by coding, counting and creating the thematic network and the place data mainly by counting, photographing and mapping organized and conceptualized. In this stage, authors have inferred the main causes of project failure with scrutinizing all findings, examining the relationship between the main themes with each other, considering the theoretical foundations of the research and relying on rational and logical arguments.<br />Results:The findings of the article show that the main issues of the project failure are the three main problems: “The lack of proper need assessment, feasibility study and providing infrastructure for the project”, “Marginalizing local people in the process of planning and implementation” and “Macro economic, political and managerial issues”. Meanwhile, the main factor behind the defects and problems of the project seems to be political, managerial, and economic conditions and objectives. The experience of the 17th Shahrivar pedestrian zone indicates that the potential positive impacts of pedestrian zone creation on improving the quality of the environment are only possible if they are correctly located and have a sustainable and grassroots planning and management approach.بیان مسئله: در کشور ایران با الهام از کشورهای پیشرفته و الگوهای دیرینۀ فضاهای پیادۀ شهری ایران، احداث پیادهراهها در کلانشهرهای کشور در راستای حرکت از خودرومداری به پیادهمداری رواج یافته است. پیادهراهسازی در شهر تهران بعد از چند تجربه نسبتاً موفق نظیر پیادهراه ۱۵ خرداد، پیادهراه سپهسالار، با احداث پیادهراه ۱۷ شهریور دنبال شد. ولی متأسفانه پیادهراه ۱۷ شهریور، بنابر شواهد موجود همچون یافتههای پژوهشگران، انتقادهای مسئولین و نارضایتیهای مردم محلی، تجربۀ چندان موفقی بهحساب نمیآید.<br />هدف: این پژوهش سعی دارد با نگاهی تحلیلی و عمیق، به تبیین روشمند مؤلفههای اصلی بسترساز ناکامی طرح پیاده راه ۱۷ شهریور تهران بپردازد.<br />روش تحقیق: بدین منظور از رویکرد کیفی و تحلیل اسناد، مصاحبههای نیمهسازمانیافته و مشاهدات میدانی استفاده کرده است. به طوری که دادههای متنی جمعآوریشده عمدتاً با کمک کدگذاری، شمارش و ایجاد شبکه مضامین و دادههای مکانی با کمک شمارش، عکسبرداری و تبدیل به نقشهکردن، سازماندهی و مفهومسازی شده که در این مرحله، نگارندگان با دقت در کل یافتهها و ارتباط میان مقولههای اصلی با یکدیگر، ملاحظۀ مبانی نظری پژوهش و تکیه بر استدلالهای منطقی و عقلانی، مسائل اصلی بسترساز ناکامی طرح پیادهراه را استنباط نمودند.<br />نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل اصلی ناکامی پروژه شامل سه مسئلۀ اصلی «فقدان نیازسنجی، امکانسنجی و بسترسازی مناسب برای طرح»، «در حاشیه قرارگرفتن مردم محلی در فرایند برنامهریزی و اجرا» و «مسائل کلان اقتصادی سیاسی و مدیریتی» است. در این میان، به نظر میرسد عامل اصلیتر و پایهایتر نواقص و مشکلات پروژه، شرایط و اهداف سیاسی، مدیریتی و اقتصادی بوده است. تجربۀ پیادهراه ۱۷ شهریور، بیانگر آن است که آثار مثبت بالقوه احداث پیادهراهها در ارتقای کیفیت محیط تنها میتواند در صورت مکانیابی صحیح و شیوه برنامهریزی و مدیریت مردممدار و پایدار تحقق یابد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168120200220Typology of Traditional School Architecture with an Emphasis on the Effect of Educational Policiesگونهشناسی معماری مدارس سنتی با تأکید بر تأثیر سیاستهای آموزشی مطالعۀ موردی: دورۀ صفویه63849923110.22034/bagh.2019.141198.3691FAحامد حیاتیواحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایران0000-0002-6249-0549علی رضا رحمت نیامجتمع آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران0000-0003-4587-4660حسین کاوریزادهواحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایرانJournal Article20180717<strong>Problem statement:</strong> one of the necessities of human life is to change and evolve to be excellent, and the only way to achieve it is education. The principled and regular change made to promote religious teachings using comprehensive and universal education by the government was one of the specific characteristics of the Safavid era. To this end, the rulers had established schools and other influential buildings. So, schools have become the most important educational centers at the service of the Shiite religion and one of the most important architectural buildings in this era. <br /><strong>Objective:</strong> Given that the educational approach of each era requires educational system and appropriate spaces and it is not clear how the educational system policies affected the architecture elements of the schools constructed in the Safavid era, the present study aims to investigate the effect of educational policies applied in the Safavid era on the physical elements and their coordination with the spatial organization and the architecture of schools of theology and seeks to typify the architecture of the schools constructed in this era considering educational policies. <br /><strong>Method:</strong> Given the rise of architecture and the development of educational policies in the Safavid era, which led to the development and expansion of Shiite Islamic schools of theology, in the present study, it is attempted to investigate the position and significance of education in the policies taken by the Safavid dynasty, and to typify the effect of it on the architecture of those schools built in this era using a historical-interpretative method, secondary (desk) study and field study. In this regard, four Safivid schools are selected as targeted samples and then, analyzed in terms of the general characteristics of the building, spatial hierarchy and organization according to the educational position and methodology of this era. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results of present study indicate that in addition to the comprehensive development of architecture in the Safavid era, education and its position had changed and become different from previous eras. On the other hand, as the Shiite religion was recognized as the formal religion in Iran and the Safavid rulers promoted it adopting different policies, education of Shiite sciences in schools was made available for public use. These changes have resulted in changes in the education system and architecture of schools. Some of these changes are as follows: expansion of school dimensions, increase in the number and quality of chambers and madrasa, attention to the courtyard of schools as a vital element of schools, changes in the entrance system, connection between schools, city and public spaces and connection between school and prayer spaces.بیان مسئله: از ضروریات حیات انسان، تغییر و تکامل به سمت تعالی است و تنها راه دستیابی به آن، آموزش است. تغییر اصولی و منظم توسط حکومت با استفاده از آموزش جامع و همگانی در جهت ترویج آموزههای مذهبی، از شاخصههای ویژۀ عصر صفوی بود که باعث شد حاکمان برای دستیابی به این امر اقدام به تأسیس مدارس و دیگر بناهای تأثیرگذار کنند. در این راستا مدارس به عنوان مهمترین مراکز آموزشی در خدمت مذهب تشیع به یکی از مهمترین انواع ابنیه در این عصر مبدل شدند.<br />هدف: رویکرد آموزشی در هر دوره به نظام آموزشی و فضاهای متناسب با آن نیاز دارد و از آنجا که چگونگی تأثیر سیاستهای نظام آموزشی بر عناصر معماری مدارس صفویه مشخص نیست، این پژوهش تأثیر سیاستهای آموزشی صفوی بر عناصر کالبدی و هماهنگی آنها را با سازماندهی فضایی و معماری مدارس علوم دینی بررسی کرده و در پی آن است تا معماری مدارس دورۀ صفویه را با توجه به سیاستهای آموزشی گونهشناسی کند.<br />روش تحقیق: این پژوهش، با توجه به روند اوجگیری معماری و تشدید سیاستهای آموزشی در دورۀ صفویه که منجر به شکوفایی و گسترش مدارس علوم اسلامی شیعی شد، سعی بر آن دارد تا از روش تفسیری-تاریخی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و بررسی میدانی، به شناخت جایگاه و اهمیت آموزش در سیاستهای حکومت صفوی بپردازد و چگونگی تأثیر آن را بر کالبد معماری مدارس این دوره گونهشناسی کند. در این راستا چهار مورد از مدارس دورۀ صفویه به عنوان نمونههای هدفمند انتخاب و از لحاظ ویژگیهای کلی بنا، سلسلهمراتب و سازماندهی فضایی، با توجه به جایگاه و روش آموزشی این دوره، تجزیه و تحلیل شدند.<br />نتیجهگیری: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که همزمان با توسعۀ همهجانبۀ معماری در عهد صفوی، آموزش و جایگاه آن نیز، تفاوتهایی با ادوار پیش از خود داشته است. از طرفی با توجه به اعلام مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور و سیاست حاکمان صفوی در ترویج آن، آموزش علوم شیعی در مدارس به منظور استفادۀ همگانی از آن فراهم گردید. این تغییرات باعث به وجود آمدن تغییراتی در نظام آموزشی و معماری مدارس شده است که از آن جمله میتوان به گسترش ابعاد مدارس، افزایش تعداد و کیفیت حجرهها و مَدرسها، توجه به حیاط مدارس به عنوان عنصر حیاتبخش مدرسه، تغییر در دستگاه ورودی، ارتباط با شهر و عرصۀ عمومی و ارتباط مدرسه با فضای نیایشی اشاره کرد.