پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156820190121The Analytical Revisiting of the Structure Known as Ilkhanid Bathhouse in Rab’e Rashidi, Tabrizبازاندیشی تحلیلی ساختار معروف به گرمابۀ ایلخانی ربع رشیدی تبریز5148165310.22034/bagh.2019.81653FAمجتبی روشنمربی دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، ایران.0000-0002-7861-4411بهرام آجورلودانشیار دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.0000-0003-1611-0258Journal Article20190114Statement of the problem: “Rab’e Rashidi” or “Rashidiyya” is an architectural complex. According to “Mostowfi”, the author of “Nuz’hat al-Qulub”, it was a cultural and academic town, in the northeastern Tabriz at the foot of Mt. Sorkhāb.It was planned and founded in the reign of the Ilkhanid “Sultan Muhammad Öljeitü” by “Khwāja Rashid al-Din Fazl- Allah”. According to the “Endowment Deed”, the town encompassed several public buildings including a bathhouse. Therefore, it was expected that excavations reveal the ruins of an Ilkhanid bathhouse. The outdoor building in the southeastern quadrant of the site was thus overtly introduced as the Ilkhanid bathhouse of the complex by the former excavators. The underlying question of the present paper was the nature and function of this alleged bathhouse. <br />Objectives: A precise understanding and systematic apperception of the nature, function and identity of a historical/archaeological construction is an essential and challenges facing those preparing any restoration plan are inevitable. No restoration master will then be able to restore a building precisely and systematically without gaining correct insights into that building and its archaeological structure.<br />Methodology: Analytical review of the architectural plan, internal spaces, and building materials of the building allegedly designated as the Ilkhanid Bathhouse showed evident discrepancies with those of the known historical bathhouses in Iran.<br />Results: Based on the falsifiable hypothesizing approach, the purported Ilkhanid Bathhouse could not serve such a function, and indeed there was no evidence to support its Ilkhanid date. The authors proposed the falsifiable hypothesis of a dying workshop or a tannery.بیان مسئله: ربع رشیدی یا رشیدیه یک مجموعۀ معماری و بنا به آنچه در نزهتالقلوب (740 ه.ق.) آمده است «شهرچهای» فرهنگی و دانشگاهی در شمال شرقی تبریز و در کوهپایۀ سرخاب بوده است که در عهد ایلخان سلطان محمد خدابنده اولجایتو با همت و نظارت خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی طراحی و ساخته شد. بر اساس وقفنامۀ ربع رشیدی، مجموعۀ معماری شهرچۀ ربع رشیدی دارای بناهای همگانی و عامالمنفعۀ بسیاری بوده و گرمابه نیز داشته است؛ بنابراین، انتظار میرفت که در کاوشهای باستانشناختی ربع رشیدی نشانههایی از گرمابۀ ربع رشیدی شناسایی و کاوش و خاکبرداری شود. کما اینکه در سومین فصل کاوش، در بخش جنوب شرقی محوطۀ تاریخی و اثر ملی ربع رشیدی، ساختاری خاکبرداری شده است که آن را صراحتاً یک گرمابۀ ایلخانی معرفی کردهاند. اکنون، پرسش بنیادین این نوشتار، چیستی و کارکرد ساختار معرفیشده به نام گرمابۀ ایلخانی ربع رشیدی است.<br />هدف پژوهش: در ابتدای برنامهریزی و تدوین و طراحی هر طرح و پلان و برنامۀ مرمتی، شناخت درست و بازشناسی روشمند چیستی و کارکرد و ماهیت و هویت یک بنای تاریخی و باستانی، ضرورتی بنیادین و چالشی گریزناپذیر است؛ به گونهای که هیچ مرمتگری نمیتواند بدون شناخت تاریخی و باستانشناختی یک اثر معماری و ساختار باستانیاش، آن را بهدرستی و به صورتی روشمند مرمت کند.<br />روش پژوهش: بررسی تحلیلی پلان، فضاسازی و مصالح معماری ساختار معروف به گرمابۀ ایلخانی رشیدیه در مقایسه با ساختار و تأسیسات و مصالح معماری گرمابههای تاریخی شناختهشدۀ ایران تفاوتهایی آشکار نشان میدهد.<br />نتیجۀ پژوهش: بر مبنای فرضیهسازی به شیوۀ ابطالگرایی ساختار معروف به گرمابۀ ایلخانی ربع رشیدی، نمیتوانسته کارکرد گرمابه داشته باشد؛ و البته هیچ نشانۀ باستانشناختیای بر دیرینگی ایلخانی آن دلالت ندارد. نویسندگان در پایان فرضیۀ سازهای برای رنگرزی و یا دباغی را برای این ساختار پیشنهاد کردهاند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156820190121The Relationship between Mozafaria Complex and the Spatial Organization of Tabriz City from the Qara Qoyunlu to the Qajar Periodارتباط مجموعۀ مظفریه با سازمان فضایی شهر تبریز از دورۀ قراقویونلوها تا دورۀ قاجار15248165110.22034/bagh.2019.81651FAشبنم محمدزادهکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایرانسید امیر منصوریاستادیار گروه معماری منظر، دانشگاه تهرانJournal Article20190114Statement of the problem: “Rab’e Rashidi” or “Rashidiyya” is an architectural complex. According to “Mostowfi”, the author of “Nuz’hat al-Qulub”, it was a cultural and academic town, in the northeastern Tabriz at the foot of Mt. Sorkhāb.It was planned and founded in the reign of the Ilkhanid “Sultan Muhammad Öljeitü” by “Khwāja Rashid al-Din Fazl- Allah”. According to the “Endowment Deed”, the town encompassed several public buildings including a bathhouse. Therefore, it was expected that excavations reveal the ruins of an Ilkhanid bathhouse. The outdoor building in the southeastern quadrant of the site was thus overtly introduced as the Ilkhanid bathhouse of the complex by the former excavators. The underlying question of the present paper was the nature and function of this alleged bathhouse. <br />Objectives: A precise understanding and systematic apperception of the nature, function and identity of a historical/archaeological construction is an essential and challenges facing those preparing any restoration plan are inevitable. No restoration master will then be able to restore a building precisely and systematically without gaining correct insights into that building and its archaeological structure.<br />Methodology: Analytical review of the architectural plan, internal spaces, and building materials of the building allegedly designated as the Ilkhanid Bathhouse showed evident discrepancies with those of the known historical bathhouses in Iran.<br />Results: Based on the falsifiable hypothesizing approach, the purported Ilkhanid Bathhouse could not serve such a function, and indeed there was no evidence to support its Ilkhanid date. The authors proposed the falsifiable hypothesis of a dying workshop or a tannery.سازمان فضایی شهر، امری ذهنی و بیانگر نظم حاصل از ارتباط میان عناصر شهر است. شناخت شأن و نقش یک عنصر شهری در کلیت شهر، منوط به تشخیص چگونگی رابطه آن با سازمان فضایی یا به عبارت دیگر انتظام شهر بهمثابه یک سیستم و کل است. هدف پژوهش حاضر این است که بر اساس نظریۀ سازمان فضایی شهر، به بررسی ارتباط میان مجموعۀ مظفریه با شاخصهای سازمان فضایی شهر تبریز و به عبارتی نقش این مجموعه در سیستم کلی شهر از زمان قراقویونلوها تا دورۀ قاجار بپردازد. مقصود از نقش سیستمی مجموعۀ مظفریه، کارکردِ صرف آن نیست، بلکه این پژوهش، علاوه بر کارکرد و ویژگیهای مستقل این مجموعه، در پی کشف ویژگیهایی است که در ارتباط با سایر اجزاء و عناصر شهر تعریف شدهاند. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و استنتاجی-اکتشافی بوده و در جمعآوری اطلاعات از شیوۀ کتابخانهای بهره برده شده است. نتایج پژوهش نشاندهندۀ تأثیرپذیری و تأثیرگذاری متقابل و پراهمیت مجموعۀ مظفریه و سازمان فضایی شهر تبریز بر یکدیگر و نقش اساسی این مجموعه در ادراک ساکنین از کلیت شهر و شکلگیری هویتی واحد بوده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156820190121Internal Brand Management Framework in Tehran Hotelsالگوی مدیریت برند داخلی هتلهای شهر تهران25388165510.22034/bagh.2019.81655FAسعید شفیعاگروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.میرعلی سیدنقویگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20190114Statement of the problem: Internal branding can be considered as an important human activity for gaining competitive advantages. Repeatable experiences in hotels depend heavily on the consistent behaviors of human resources. Developing a native model and repeatability of customer experience in hotels is a practical and yet fundamental need for internal branding. Since no attempt has been made to introduce the native brand management model in Tehran hotels, the research question of the current paper includes: what is the model for the internal brand management of hotels in Tehran?<br />The purpose of the research: The present study seeks to introduce the model of internal brand management which hs been obtained by using related data of Tehran Hotels from the view of experts with managerial and supervisional experiences. <br />Methodology: This qualitative research has been done by using the grounded theory method and an encoded interview for 18 experts. The experts of this research have an experience of over 12 years management in Tehran hotels and they have higher education degree in management or marketing that has made the theoretical saturation possible through using snowball sampling. Therefore, after the coding of the texts, 535 open code, 18 sub-categories and 6 main categories have been identified. <br />Conclusion: Results indicated that recruitment and training are the most important causal factors, manager behaviors and brand-oriented incentives are the most important strategic factors, and the consequences of employees and guests are the most important consequence factors. The manager as a fundamental element, and at the role of the brand translator, model and teacher makes possible the achievement of the internal brand. <br />The obtained model can be tested and revised in other service sectors, but it is recommended that these types of studies with emphasis on this field also be carried out in the other parts of Iran’s tourism industry.بیان مسئله: برندسازی داخلی را میتوان یکی از فعالیتهای مهم انسانی برای کسب مزیت رقابتی دانست. تجربیات تکرارپذیر در هتلها وابستگی زیادی به رفتارهای باثبات منابع انسانی دارد. ساخت الگوی بومی و تکرارپذیرکردن تجربۀ مشتریان در هتلها یک نیاز عملی و در عین حال بنیادین وابسته به برندسازی داخلی است. از آنجا که تا به حال هیچ تلاشی برای معرفی الگوی بومی مدیریت برند داخلی هتلهای تهران صورت نگرفته است، این تحقیق در پی پاسخ به این سؤال است که چه الگویی برای مدیریت برند داخلی هتلهای شهر تهران وجود دارد؟ <br />هدف تحقیق: هدف از انجام پژوهش حاضر معرفی الگوی زمینهای مدیریت برند داخلی است که با استفاده از دادههای مرتبط با هتلهای شهر تهران از نگاه خبرگان دارای سابقۀ مدیریتی و سرپرستی به دست آمده است.<br />روش تحقیق: این پژوهش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری و با استفاده از کدگذاری مصاحبۀ 18 خبره صورت گرفته است که دارای سابقۀ مدیریت بالای 12 سال در هتلهای تهران و تحصیلات تکمیلی مدیریت یا بازاریابی هستند و استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی برای انتخاب نمونهها، اشباع نظری را ممکن ساخته است. لذا پس از کدگذاریهای متون، 535 کد باز، 18 مقولۀ فرعی و 6 مقولۀ اصلی شناسایی شد.<br />نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که استخدام و آموزش مهمترین عوامل علّی، رفتارهای مدیر و تشویق برندمحور مهمترین عوامل راهبردی و پیامد کارکنان و مهمانها مهمترین عوامل پیامدی میباشند. مدیر به عنوان یک رکن اساسی، هم در نقش مترجم برند، هم در نقش الگو و معلم، رسیدن به برند داخلی را ممکن میسازد. الگوی بهدستآمده قابلیت آزمون و بازنگری در بخشهای دیگر خدماتی را خواهد داشت، اما توصیه میشود این گونه مطالعات با تأکید بر زمینۀ مربوط، در بخشهای دیگر گردشگری ایران نیز صورت گیرد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156820190121Understanding the Lived Experience of Pilgrims of Arba’een Walk in 2016 (The Contexts of the Arba’een Mega Event Formation)فهم تجربۀ زیستۀ زائران در پیادهروی اربعینِ سال ۱۳۹۵ (بسترها و زمینههای شکلگیری اَبَررویداد اربعین)39488165610.22034/bagh.2019.81656FAمهدیه بدپژوهشکده نظرJournal Article20190114Understanding the conditions and context of the religious tourism establishment as an event is immensely necessary and important. The current research, studies the Arba’een event, as a unique phenomenon in the field of religious tourism. Following the interpretative paradigm and thematic analysis approach and by means of the qualitative research methods techniques (semi-structured interviews, crosswalk, and participant observation) the current research tries to understand the lived experience of the Iranian participants in the Arba’een walk. By means of this procedure it tries to discover the nature, context and factors in line with the formation of the Arba’een event. The findings indicate that the conditions and the underlying factors of the Arba’een event were multi-mode, and the enormous participation of the people in these walking events has not been just diminished to one element. The cultural-ideological, social-economic, and political-national factors and contexts are of the important factors and, their diversity is the hallmark of the mega event and the uniqueness of this event.فهم شرایط و زمینههای شکلگیری گردشگری مذهبی بسیار ضروری و با اهمیت است. این پژوهش به مطالعۀ رویداد اربعین، بهعنوان یک پدیدۀ منحصر به فرد در حوزۀ گردشگری مذهبی میپردازد و به تأسی از پارادایم تفسیری و با اتخاذ رویکرد تحلیل تماتیک و با بهرهگرفتن از تکنیکهای روش تحقیق کیفی (مصاحبۀ نیمهساختاریافته، قدمزدن عرضی، مشاهدۀ همراه با مشارکت) تلاش میکند به فهم تجربۀ زیستۀ شرکتکنندگان ایرانی در پیادهروی اربعین دست یابد و از این طریق سعی در کشف ماهیت، زمینهها و عوامل بسترساز شکلگیری رویداد اربعین دارد. یافتهها حاکی از آن است که زمینهها و عوامل بسترساز در شکلگیری رویداد اربعین چنداسلوبی بوده و حضور گستردۀ مردم در این راهپیماییها صرفاً به یک عنصر تقلیل پیدا نکرده است. عوامل و زمینههای فرهنگی-اعتقادی، اجتماعی-اقتصادی و سیاسی-ملی از مهمترین این زمینهها هستند که تنوع آنها وجه بارز و عامل منحصربهفردبودن این اَبَررویداد به حساب میآید.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156820190121A Conceptual Framework for Cultural Tourists’ Perception of Travel with Focus on Spirituality “Case Study :Isfahan”ارائۀ چارچوب مفهومی ادراک گردشگران فرهنگی از سفر با تأکید بر معنویت «مطالعۀ موردی: اصفهان»49588165710.22034/bagh.2019.81657FAمحمد حسین ایمانی خوشخوگروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانمهدیه شهرابی فراهانیگروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20190114Statement of Problem: The quest for the discovery of reality and meaning of existence prompted human being to tour the globe in order to realize his non-material and spiritual dimensions in parallel with his quest for cognition. Cultural attractions have always captivated tourists. Tourists travel to culturally important spots to get familiar with and understand the culture and history of inhabitants of different territories. When the cultural tourist is a human being endowed with non-material faculties based on the five senses, the environment and society, his perception of travel is not limited to materialistic perception. Therefore, it is necessary to study the concept of a cultural tourist’s perception based on spiritual themes.<br />Objective: Presenting a conceptual framework for cultural tourists’ perception of travel to Naqsh-e Jahan Square of Isfahan with a focus on spirituality. <br />Research Methodology: This qualitative research follows a descriptive-analytical approach using desk research data and relying on direct observations of foreign tourists at Naqsh-e Jahan Square in Isfahan in spring 2018. <br />Conclusion: A cultural tourist’s perception at the level of the five senses, the environment and society occurs in the context of spirituality as the very existential essence of human being. A cultural tourist’s perception stemming from individual and environmental factors on a cultural attraction guarantees spirituality that is expressed with the focus on internal joy and happiness, connection with self and existence, metaphysical forces, feeling of serenity, return to self and exploring one’s missing soul through connection with the Creator of being.بیان مسئله: نیاز به کشف حقیقت و معنای هستی انسان را به حرکت و سفر بر روی کرۀ زمین واداشت تا همراستا با جستجو در مسیر شناخت، بعد غیرمادی و معنوی خویش را شکوفا نماید. جاذبههای فرهنگی همواره مورد توجه گردشگران بوده و شناخت فرهنگ و درک تاریخ و پیشینۀ مردمان یک سرزمین گردشگران را به مناطق فرهنگی سوق داده است. دریافتی که گردشگر فرهنگی، به عنوان یک انسان برخوردار از ابعاد غیرمادی، از سفر دارد، بر حواس پنجگانه، محیط و اجتماع مبتنی است و صرفاً به درک مادی محدود نمیشود؛ لذا بررسی مفهوم ادراک مبتنی بر مضامین معنوی در گردشگران فرهنگی ضروری به نظر میرسد.<br />هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائۀ چارچوب مفهومی ادراک گردشگران فرهنگی میدان نقش جهان اصفهان از سفر، با تأکید بر معنویت است.<br />روش تحقیق: این تحقیق به روش کیفی، شیوۀ توصیفی-تحلیلی و استفاده از اسناد کتابخانهای و مشاهدۀ مستقیم گردشگران خارجی در میدان نقش جهان اصفهان در بهار 1397 انجام گرفته است.<br />نتیجهگیری: ادراک گردشگر فرهنگی در سطوح حواس پنجگانه، محیط و اجتماع در بستر معنویت به عنوان ماهیت وجودی انسان صورت میپذیرد. ادراک گردشگر فرهنگی که از عوامل فردی و محیطی در سایت فرهنگی متأثر است، متضمن معنویتی است که با تأکید بر وجد و شعف درونی، اتصال به خویشتن و هستی، دریافت نیروهای ماوراءالطبیعه، احساس آرامش، بازگشت به خویشتن و یافتن گمشدۀ درونی در اتصال با خالق هستی بیان میشود.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156820190121Inspiration from Nature in the Training of Structural Design in Architectureبهرهگیری از طبیعت در آموزش طراحی سازه در معماری59728165810.22034/bagh.2019.81658FAامیررضا روحی زادهدکتری معماری،گروه مهندسی معماری،واحدکرج،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.محمدرضا حافظیدکتری معماری، دانشیاردانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه شهید بهشتی، ایران.محمد فرخ زاددکتری معماری، استادیار دانشکده فنی و مهندسی ،دانشگاه گلستان، ایران.سیامک پناهیدکتری معماری، استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ایران.0000-0002-6406-1641Journal Article20190114Particular attention to the relationship between architecture and nature, especially in the past three decades, has flourished a very distinctive accomplishments, and yet more useful than the past, in terms of the emergence of new architectural approaches as well as the coordination of new technologies, such as nanotechnology. Structure, as one of the essential components of architecture, is of particular importance. Different and sometimes contradictory approaches to designing structure and architecture, “with” each other or “on” each other, may create different qualities and affect the value of architecture and structure. Relying on the fact that the dialogue between the architect and the designer of the structure is one of the necessities of creating an architectural work, this paper puts a substantial emphasis on the learning of structural sciences by the architects and their mastery in the recognition of structural principles. Furthermore, with a critical look at the adherence of architecture to structure and the key role of naturalism the paper seeks out the origins of this problem in the method of structure training for architects. The pathology of failure to realize the use of nature strategies for the harmony of architecture and structure in the current architecture of Iran is the main research question in this study. This research has been based on three pillars of analysis, assessment and evaluation. In the first step, using a causal-comparative research methodology, the challenges of naturalism in architectural techniques after the industrial revolution are addressed and the position of structure in the naturalistic approach of these styles is evaluated. In the second step, applying interpretive-historical research method, the critics of architecture under discussion are addressed and the achievements of nature in architecture and in particular structure in academic arena are then pointed out. The survey and analysis with the help of SPSS software is the last instrument used for assessment and evaluation in this research. It should be noted that in this survey, the structural and experimental knowledge of the architect in forms, structures and natural structures were considered as the independent variables, whereas the design skills of architect in the harmony of architecture and structure using more naturalist strategies were considered as the dependent variable.Comparison of previous research with the survey indicates that the failure of Iran’s current architecture for the harmony with structure and better exploitation of nature is due to the incorrect reception of the Iranian public architecture in this area, which is often formed in the area of education. Finally, this research accentuates on the purposeful change in teaching method of technical courses to improve the understanding of the behavior and structures by architects. Suggestions to improve such an important phenomenon in professional workspace are also presented.توجه خاص به ارتباط معماری و طبیعت به خصوص در سه دهۀ گذشته هم به لحاظ پیدایش رویکردهای نوینِ معماری و هم شکلدهی فناوریهایِ نوین همچون نانو فناوری دستاوردهای کاملاً متفاوت و درعینحال مفیدتری نسبت به گذشته داشته است.<br />سازه به عنوان یکی از اجزای ضروری معماری از اهمیتی خاص برخوردار است. رویکردهای متفاوت و گاه متضاد در طراحی سازه و معماری، «با» یکدیگر و یا «بر» یکدیگر، میتواند کیفیاتی متفاوت خلق کند و در ارزشگذاری بر معماری و سازه تأثیرگذار باشد. این مقاله، با تکیه بر این مهم که گفتگو بین معمار و طراح سازه از ضروریات خلق یک اثر معماری است، بر یادگیری علوم سازهای توسط معماران و تبحر آنان در شناخت اصول سازهای تأکید میکند و همچنین با نگاهی انتقادی به تبعیت معماری از سازه و نقش کلیدی طبیعتگرایی، ریشۀ این مشکل را در شیوۀ آموزش سازه برای معماران جستجو میکند. <br />پرسش اصلی این پژوهش آسیبشناسی عدم تحقق بهرهگیری از راهبردهای طبیعت در همسازی معماری و سازه در معماری حال حاضر ایران است.<br />این پژوهش که بر سه پایۀ تحلیل، تدقیق و ارزیابی شکل گرفته است در گام نخست با شیوۀ تحقیق عِلّی به واکاوی چالشهای ناشی از طبیعتگرایی در شیوههای معماری پس از انقلاب صنعتی و ارزیابی جایگاه سازه در رویکرد طبیعتگرایِ این سبکها میپردازد؛ در گام دوم با شیوۀ تحقیق تاریخی-تفسیری، ضمن پرداختن به پژوهشهای مرتبط، به آرای منتقدین معماری در زمینۀ مورد بحث اشاره میکند و در ادامه به دستاوردهای طبیعت در معماری و بهخصوص سازه در حوزۀ دانشگاهی میپردازد. در نهایت، برای ارزیابی موضوع پژوهش، دادهها به کمک نرمافزارspss تحلیل میشوند. لازم به ذکر است در این پیمایش دانش سازهای و تجربی معمار در زمینۀ فرمها، ساختارها و سازههای طبیعی به عنوان متغیرهای مستقل و مهارت طراحی معمار در همسازی معماری و سازه با بهرهگیری بیشتر از راهبردهای طبیعتگرا به عنوان متغیر وابسته منظور شده است.<br />قیاس پژوهشهای قبلی با پیمایش صورتگرفته نتیجه میدهد که عدم توفیق معماری کنونی ایران در همسازی با سازه و بهرهگیری بهتر از طبیعت، ناشی از دریافت ناصحیح جامعۀ عمومی معماری ایران در این زمینه است که این آسیب غالباً در حوزۀ آموزش ریشه دارد. در نهایت این پژوهش بر تغییر هدفمند شیوۀ آموزش دروس فنی جهت بهبود درک رفتار و سیستمهای سازه توسط معماران تأکید کرده وهمچنین پیشنهاداتی جهت بهبود این مهم در فضای کار حرفهای ارائه کرده است.