پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145520171222Landscape Approach in Creating Vitality in Valiasr Avenue
An Emphasis on Creating the Sense of Place*رویکرد منظر در ایجاد سرزندگی خیابان ولیعصر با تأکید بر ایجاد حس مکان51654556FAالنا مهربانیدانشجوسید امیر منصوریاستادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانشهره جوادیاستادیار گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20171230Domination of modernism and non-holistic thinking in the past decades has caused the cities to lose their vitality and vivacity. Consequently, streets as the main constituent of the cities structure, the destination and the promenade of the people during the last decade have turned into smoked- filled route congested with traffic. Tehran as a metropolis has been no exception. The physical and bipolar look (Cartesian dualism) have made it impossible to create a sense of place and vibrant community spaces. Unfortunately, in contemporary urbanization, the sense of place has received less attention. The available studies have considered it as an object; an object which is lying in front of the human, but has not been standing by the human. This qualitative-deductive study draws upon landscape approach to identify the vitality components and their relationship with the sense of place. To this end, we have chosen the Valiasr Avenue as a case study because it is popular with people for its historical identity and collective memories. Methodology: Data were collected using Behavioral mapping and a questionnaire and the relation between the quality of spatial, semantic and physical aspects of Valiasr Avenue and the vitality rate were investigated. Friedman test formula and SPSS software were used to weigh the components of the vitality. As a result, a series of strategies and solutions have been proposed to revive the historical-recreational landscape of Valiasr and to increase its vitality, strengthening social activities and emphasis on collective memories were recommended. <br /> یان مسئله : تفکرات مدرنیستی و جزءنگر در دهههای گذشته سبب شده تا شهر به مثابه موجودی زنده، شادابی و سرزندگی خود را از دست داده و خیابان، رکن اصلی تشکیل دهنده چارچوب و ساختار اصلی فرم شهرها و مقصد و تفرجگاه مردم قبل از این دوره، به مسیری ترافیکی سرشار از دود تنزل یابد. کلانشهر تهران از این قاعده مستثنی نبوده و نگاه کالبدی و دوقطبی (دوآلیسم دکارتی) باعث عدم ایجاد حس مکان و در نتیجه عدم شکلگیری فضاهای جمعی سرزنده شده است. متاسفانه در شهرسازی امروز به مقوله مکان یا اصلا توجه نمیشود یا اگر بخواهد مدنظر قرار گیرد، تنها به مثابه ابژهای صرف به آن نگاه میکند؛ ابژه برای سوژهای که در مقابل آن است، نه همراه آن. <br />هدف : مطالعه حاضر با رویکردی منظرین و راهبردی کیفی- استنتاجی و از مورد پژوهی خیابان ولیعصر با هویت تاریخی و خاطره جمعی پررنگ در بین مردم قصد در تبیین مؤلفههای سرزندگی و رابطه آن با حس مکان در خیابان ولیعصر دارد.<br />روش تحقیق : درگردآوری دادههای پژوهش از تکنیک نقشهبرداری رفتاری و پرسشنامه در باب تدقیق رابطه کیفیت فضایی، معنایی و حس مکان خیابان ولیعصر و میزان سرزندگی و از فرمول آزمون فریدمن و نرمافزار SPSS برای وزندهی به مؤلفههای ایجاد سرزندگی بهرهگیری شده است. در نتیجه مجموعهای از راهبردها و راهکارها در راستای احیاء منظر خیابان تاریخی – تفرجی ولیعصر در جهت افزایش سرزندگی، ایجاد و تقویت فعالیتهای اجتماعی و تداوم جریان خاطرات جمعی پیشنهاد شده است.http://www.bagh-sj.com/article_54556_614b51de8192f2dc4c358d8ece0603c7.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145520171222Investigating Effective Factors on Formation, Development, and Collapse of Ojan Islamic city, according to Comparative Studies on Sources and Archaeological Excavationsمعماری ایلخانی در بَسترة دو شهر تاریخی اسلامی اوجان و سلطانیه172854559FAرحیم ولایتیعضو هیات علمی دانشگاه تهرانهمایون رضواندانشگاه تهرانقادر ابراهیمیدانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20171230Present paper attempts to study, comparatively, urban spaces and archaeological findings of Ojan and Soltanieh in details. Early construction of Ojan dated to 5-6 AH centuries coinciding to Seljuqs, later it was an administration center of Ilkhanids during 7-8 AH centries and flourished until late Safavid period. Firstly, Arqun (683-690 AH) founded Soltanieh, where Soltan Mohammad Khoda Bandeh (703-716 AH) developed and changed it to Ilkhanid capital. Ancient Ojan is among significant Ilkhanid urban centers (summer residence) that located at south of modern Bostan Abad, Eastern Azerbijan, and reconstructed during Kazan Khan Ilkhanid ruler. Matrakçı Nasuh’s miniature of Ojan from Süleymannâme (Book of Suleiman) that illustrate expedition of Suleyman the magnificent from Istanbul to western Iran is among evidences. Present paper attempts to compare urban spaces of Ojan and Soltanieh according to archaeological findings, reasons of construction of Soltanieh relying on preplanning, and documentation of urbanization during Ilkhanid period. the research methodologically based on bibliographic studies and field works. it increases our understanding toward social-political history of urban spaces, architecture, and cultural elements of Ojan and Soltanieh. <br /> در این مقاله مقایسه فضاهای شهری و یافتههای باستانشناسی شهر اوجان و شهر تاریخی سلطانیه و جزییات دادههای این دو شهر مورد مطالعه قرار گرفته است. ساختار اولیه شهر اوجان متعلق به سدههای5 تا 6 هجری و مصادف با دوره حکومت سلجوقیان در ایران بوده است و انتخاب این شهر به عنوان شهری حکومتیِ ایلخانان در سدههای 7 و 8 هجری موجب آبادانی و رونق آن را تا اواخر دوران صفوی فراهم آورد. شهر سلطانیه نیز که پایههای اولیه آن توسط ارغون (690-683 ه ق) نهاده شده بود به طور جد در زمان سلطان محمد خدابنده (716- 703 ه. ق) ساخته شده و به عنوان پایتخت ایلخانان انتخاب شده است. در این تحقیق مقایسه فضاهای شهری اوجان و سلطانیه براساس یافتههای باستانشناسی این دو شهر مسئله اصلی این مقاله است و علت ساخت سلطانیه براساس نقشه از پیش طراحی شده مورد بررسی قرار گرفته است و هدف از آن مستند نگاری شهرسازی آن دو شهر ایلخانی است. روش تحقیق در این مقاله بر پایه مطالعات کتابخانهای و نتایج پژوهشهای میدانی این دو شهر ایلخانی انجام شده و آگاهی ما را نسبت به تاریخ سیاسی- اجتماعی بافت فضاهای شهری و معماری و المانهای فرهنگی شهرهای اوجان و سلطانیه میافزاید.http://www.bagh-sj.com/article_54559_2de325204610dc0d01f4b65112efbe8a.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145520171222Genealogy of Recent Parks of Tehran and Analyzing their Forming Backgroundتبارشناسی پارکهای معاصر تهران و بررسی زمینههای شکلدهنده به آنها294654560FAمهدی حمزه نژاددکتری معماری، استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و صنعت تهران. ایران0000-0001-8742-927Xفاطمه گرجیدانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20171230In modern life, parks as major municipal areas have an important role in social life of citizens. Recent social and cultural transitions created different approaches in one hundred years experiencing of making parks in the system of urbanization and modern town management. For recognizing every period’s parks we should search about their characteristics roots from that time. Discovering the way that thoughts and patterns affect designing parks from Pahlavi period till now is a major question that its answer can be a key role for recent decisions.<br />This research can be a guide for municipal managers, programmers and park designers for the future by determining effective factors and the way they affect on the body of the parks and analyzing their ups and downs and also it can be the base for making decisions.<br />The methodology is analytical comparative in contemporary research history context. Because Tehran centered in changes, has chosen as the location of this study. In this study five approaches and periods of building parks has introduced (Pahlavi period and four periods in Islamic Republic) and key parks were considered as basics. At first changes of park physics will be analyzes, then context variables (social, political, economical and cultural elements) of different periods will be analyzed comparatively and compatibility of changes of park physics with four variables will determined. <br />In the process of analyzing, a significant physical distinction over parks with differences about their level and kind of aesthetic and their cultural uses is recognizable. Primitive Park building such as City Park is more concentrated on the climate and cooling with emphasize on archaism. Pahlavi II designing parks were mostly organic and recreational and for purpose of making new social relationships.<br />In park building of early revolution the focus was on functional aspects of the park and in some parks like Conversational parks the focus was mostly on cultural aspects and then on visual attractions of parks. After that huge parks in the south of the city were created for axial justice. So the main priority in the history of development is the sensitivity of climate and function, culture, aesthetic and social justice. However different political, social, economic and cultural situations are effective factors that have a direct effect on park patterns in every period. Contraction and expansion include the simplicity of early after the revolution and luxury-oriented after that in the history of park building in Iran can be interpreted this way.بیان مسئله<br />در زندگی نوین، پارکها به عنوان عمده ترین فضای شهری، نقش مهمی در زندگی اجتماعی شهرنشینان دارند. تحولات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی اخیر، رویکردهای گوناگونی در تجربه صدسال پارکسازی درنظام شهرسازی و مدیریت شهری نوین ایجاد کرد. برای شناخت پارکهای هر دوره باید ریشۀ خصلتهای آن را در زمینههای زمانه آن جستجو کرد. کشف نحوه تأثیر اندیشهها و الگووارههای فکری حاکم بر طراحی پارکهای معاصر از زمان پهلوی تا کنون بر کالبد پارکها سوال اصلی است که یافتن پاسخ آن میتواند برای هر تصمیم گیری معاصر راهگشا باشد.<br />هدف<br />این تحقیق با مشخصکردن عوامل تأثیرگذار و بررسی فراز و فرود آنها و تحلیل شیوه تأثیرگذاری آنها در کالبد پارک راهنمای خوبی برای مدیران شهری، برنامهریزان و طراحان پارکها در آینده خواهد بود و میتواند مبنایی برای تصمیمسازی در این حوزه تلقی شود.<br />روش تحقیق<br />روش تحقیق به صورت تطبیقی و تحلیلی در بستر تاریخپژوهی معاصر و مصداقپژوهی است. شهر تهران به دلیل داشتن محوریت درتحولات، بستر مکانی این پژوهش انتخاب شده است. دراین تحقیق، پنج رویکرد و دوره متمایز پارکسازی (یک دوره پهلوی وچهار دوره جمهوری اسلامی) معرفی و پارکهای کلیدی و مورد توجه الگویی آنها به عنوان مبنا در نظر گرفته شده اند. در ابتدا تحولات کالبد پارکها بررسی شده و سپس متغیرهای زمینهای (مبانی اجتماعی،سیاسی و اقتصادی و فرهنگی) دورههای مختلف به صورت تطبیقی مورد بررسی قرارگرفته و چگونگی سازگاری تحولات کالبد پارکها با 4متغیر زمینه ذکر شده، مشخص میشود.<br />نتیجهگیری<br />در روند بررسیها، تمایزات کالبدی قابل توجهی بر پارکها با تفاوت در سطح و نوع زیباییشناسی و فرهنگ بهره برداری آنها قابل تشخیص است. پارکسازی اولیه مانند پارک شهر بیشتر جنبۀ اقلیمی و خنککنندگی با تأکید بر الگوی باستانگرایی مدنظر بوده است. طراحی پارکهای پهلوی دوم، ارگانیک و بیشتر جنبه تفرجی و روابط جدید اجتماعی داشته است. در پارکسازی اوایل انقلاب به جنبه خدماتی و کارکردی پارک و در ادامه در پارکهایی مانند : پارک گفتگو توجه به ابعاد فرهنگی بیشتر شده و سپس به جذابیت بصری پارکها اهمیت داده شده است. پس از آن، پارکهای عظیمی در جنوب شهر درجهت عدالتمحوری ایجاد شد. به این ترتیب اولویت اصلی در سیر تحولات گونهها، حساسیتهای اقلیم و کارکرد، فرهنگ، زیباییشناسی و عدالت اجتماعی بوده است. با اینحال زمینهها و شرایط گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عوامل مستقیم و تأثیرگذاری هستند که الگوی پارک در هر دوره را مستقیماًً تحت تأثیر قرار میدهند. و قبض و بسطی شامل سادگی پس از اوایل انقلاب و تجمل گرایی بعد از آن در سیر تحول پارکسازی ایران بر این مبنا قابل تفسیر است.<br /> http://www.bagh-sj.com/article_54560_1c083c92cfe87471b0b3e4901747b108.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145520171222Redefinition of the Body in Feminist Art (1960s and 1970s)بازتعریف بدن در هنر فمینیستی (دهه 1960 و 1970)475854555FAمژگان ارباب زادهمربی / دانشگاه آزاداسلامی واحد کرمانعفت السادات افضل طوسیAssociated proffessor0000-0002-6234-9238فاطمه کاتبدانشیار گروه پژوهش هنر / دانشگاه الزهراابوالقاسم دادوردانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهراJournal Article20171230In the contemporary era, the body has been the focus of attention of different human life aspects and has been one of the issues undergoing serious critical rethinking. In the past few decades, contemporary art has witnessed transformation of artworks revolving around the body. The presence of the body in these works is set predominantly in opposition to the Western aesthetic discourse until the end of modern art period. The feminist art emerging in the late 1960s, through anti-war, civil and feminist movements, is regarded as one of the most important origins of changes in the status of the body in contemporary art. The present research aims to study feminist body art in the 1960s and 70s and examine its theoretical and social context, as one of the major origins of changes in the meaning and status of the body in the contemporary Western art. The assumption of this research is the transformation in the meaning and status of the body in connection with changes in the social configuration and theoretical foundations of feminist artworks, which shows a position in contrast to traditional (and modern) representations of the body in Western art. For this purpose, first the relationship between key concepts and categories, as concurrent theoretical trends, is analyzed based the post-structuralist approach and ideas of feminist theorists. Then, the transformations in the status and presence of the body in the selected feminist artworks as compared to previous eras, are explained and analyzed. This study, which is of qualitative type, has been conducted using descriptive-analytical methodology, and the library method has been utilized to collect data. The findings of the study indicate that the representation of the body in feminist art (in the period in question) has been in contrast with the aesthetic norms of the body dominant in Western art up to the end of modernist art period. In these works, body is depicted as an active, dynamic agency in interaction with the audience and social issues, with an emphasis on the process rather than the end product of art. From this point of view, the most important transformation in the status of the body in the works of feminist artists is the metamorphosis of the status of traditional body from an objectivized and metaphorical image into a self-conscious subject in connection with identity categories.در زمان معاصر، <span lang="EN-GB">"</span><span lang="AR-YE">بدن</span><span lang="EN-GB">"</span><span lang="AR-YE"> در مرکز توجه همه امور زندگی انسان قرار گرفته و از جمله موضوعاتی است که به طور عمده مورد بازاندیشیِ انتقادی واقع شده است. عرصه هنر معاصر نیز طی چند دهة اخیر، شاهد تحول و تقویت کنشهای اجرایی و آثار با محوریت بدن بوده است. حضور بدن در این آثار، به طور غالب در تقابل با گفتمان زیباییشناسی غرب تا پایان دوره هنر مدرن قرار میگیرد. هنر فمینیستی که در اواخر دهه 1960و در میان همهمة جنبشهای اجتماعی ضد جنگ، مدنی و فمینیستی سربرآورد به عنوان یکی از مهمترین خاستگاههای این تحول و تغییر موضعِ بدن در هنر معاصر به شمار میآید. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه آثار هنر بدن فمینیستی دهه 1960 و 70 و بررسی زمینة فکری و اجتماعی آنها، به عنوان یکی از خاستگاههای مهمِ تحول معانی و جایگاه بدن در هنر معاصرغرب است. مفروض پژوهش، تحول معانی و جایگاه بدن در پیوند با تغییرصورتبندی اجتماعی و زیر ساختهای نظری در آثار هنر فمینیستی است که نمایانگر موضعی متقابل با بازنماییهای سنتی (و مدرن) هنر غرب از بدن است. در جستجوی این مسئله، ابتدا مقولات کلیدی در حوزة نظری براساس آرای نظریهپردازان پساساختارگرا (و فمینیست)، به عنوان گرایشهای نظری هم زمان، مورد واکاوی قرار گرفته، و بر این مبنا تحول جایگاه و حضور بدن در آثار منتخب هنر فمینیستی، نسبت به دورههای پیشین، مورد تشریح و تحلیل قرار گرفته است. محتوای پژوهش حاضر، کیفی است و براساس روش شناسی توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری کتابخانهای صورت گرفته است.</span>نتایج یافتهها حاکی از آن است که نمایش و حضور بدن در آثار هنر فمینیستی (دهه 1960 و 70) در تقابل با هنجارهای زیباشناختی از بدن در هنر غرب تا پایان دوره مدرنیسمِ هنری است. بدن در این آثار به مثابه عاملیتی فعال و پویا، در تعامل با مخاطب و مسایل اجتماعی، با تأکید بر فرایند و نه محصول نهایی، نمودار میشود. از این منظر مهمترین تحول در تغییر جایگاه بدن در آثار هنرمندان فمینیست، فرایند استحاله جایگاه پیکرة سنتی، از ابژه نگاه و تصویر استعاری به سوژه خودآگاه و حاضر در پیوند با مقولات هویتی است.http://www.bagh-sj.com/article_54555_108ebc5658f03c16ed7db213cb212e95.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145520171222A Comparative Study of Two Narrations with “Dispute” theme, in Two Pieces of Writings by Sa’adi and their Representations in Figures by “Kamal-ud-Din Behzad” and “Reza Abbasi” with a Look at Principles of Intertextualityمطالعه تطبیقی دو حکایت با درونمایه جدال از سعدی و بازنمود آنها در دو نگاره از کمالالدین بهزاد و رضا عباسی با نظر به مبانی بینامتنیت597054558FAمحی الدین آقاداودیپژوهشگر دکتری دانشگاه شاهد، تهران0000-0001-6455-7308مهدی دوازده امامیدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهانمحسن محمدی فشارکیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهانJournal Article20171230Miniature and literature, as two major treasures of Iranian art, have been strongly interlaced during history and the better they are understood the more they will bring about an elevation in the Iranian-Islamic identity and culture. Exercising scrutiny over the status quo of the affairs and available researches, it can be understood that the selection of a single topic from both of the afore-mentioned study areas has been less frequently dealt with. In this research, it is necessary to carefully examine the relationship between literature and painting with ethical features. clarification of the hidden relationships between these two study areas, i.e. miniature and literature, and perception of the human and social relations governing the psychological space of the artists from these two fields. Therefore the present study, is within the format of a comparative and a case study of the two topics, and attempts to investigate the two figures of "disputing before a judge" and "Sa’adi’s quarrel with a claimant" by two Iranian miniaturists, named Kamal-ud-Din Behzad and Reza Abbasi. These two paintings have a common motif of "dispute", both of which are reflections excerpted from Sa’adi Shirazi stories and bearing the abovementioned titles so as to test the hypothesis as to "considering the temporal precedence of the figure by Kamal-ud-Din Behzad, could Reza Abbasi have possibly modeled Kamal-ud-Din Behzad in both of the stages of selecting a subject matter and the representation style or not?" The most important objective of the current study is analyzing the effects these two figures could have exerted on one another as well as an elucidation of the extent to which these two figures have succeeded in representing the motifs of a narration pertaining to each of the works along with the artistic innovations and techniques derived from the spirits and skills of each. Futhermore, inter alia the particular objectives of the current research paper, the documentary nature of the study samples and the analysis of the major features of the two miniature works based on their styles of representing each of the figures can be pointed out. The aforementioned stages pave the way for providing an answer to this main question as to "amongst the two figures belonging to Kamal-ud-Din Behzad and Reza Abbasi, which one better represents the context of the original narration and which one of the aforesaid miniaturists has made a greater deal of innovation in his work?" The current hypothesis-oriented study has been conducted based on a descriptive-analytical method through adopting a comparative approach considering the principles of intertextuality. The study findings indicated that both of the artists have practiced almost equal amounts of innovation and techniques and that they have done their best to hold on to the original story, but considering these two works from the lens of the major specifications, the figure by Reza Abbasi is envisaged a more expressive representation of the story pertaining to his miniature work. It is worth mentioning that the study findings are also reflective of the idea that part of the study hypothesis can be proved and another part is rejected therefore Reza Abbasi’s modeling of Kamal-ud-Din Behzad’s miniature work is least probable.نگارگری و ادبیات بهعنوان دو گنجینه اصلی هنر ایرانی در طول تاریخ پیوندی قوی داشتهاند و شناخت هرچه بهتر آنها موجب ارتقای سطح فرهنگی و هویتی ایرانی-اسلامی خواهد شد. با توجه دقیق به وضع موجود و پژوهشهای قابلدسترس، میتوان دریافت که انتخاب موضوعی واحد در هر دو حوزه، مقولهای است که کمتر به آن پرداختهشده است. ضرورت این تحقیق دستیابی به شناخت عمیق در راستای شفافسازی روابط پنهان بین دو مقوله نگارگری و ادبیات و درک روابط انسانی و اجتماعی حاکم بر فضای روحی هنرمندان این دو حوزه است. لذا این پژوهش با مطالعه موردی و تطبیقی دو نگاره، <span lang="EN-GB">"</span><span lang="AR-YE">مجادلهای در حضور قاضی</span><span lang="EN-GB">"</span><span lang="AR-YE"> و </span><span lang="EN-GB">"</span><span lang="AR-YE">جدال سعدی با مدعی</span><span lang="EN-GB">"</span><span lang="AR-YE"> از دو نگارگر بنام ایران، کمالالدین بهزاد و رضا عباسی با موضوع واحد </span><span lang="EN-GB">"</span><span lang="AR-YE">جدال</span><span lang="EN-GB">"</span><span lang="AR-YE"> که هر دو بازتابی از داستانهای سعدی شیرازی با عناوین ذکرشده است، سعی در بررسی این فرضیه دارد که با توجه به تقدم زمانی نگاره جدال کمالالدین بهزاد، امکان الگوگیری رضاعباسی از کمالالدین بهزاد در هر دو مرحله انتخاب موضوع اثر و نیز نحوه بازتاب وجود دارد. مهمترین هدف پژوهشحاضر، تحلیل تأثیرگذاریها و تأثیرپذیریهای دو نگاره و تبیین میزان موفقیت هر نگاره در بازنمود درونمایه حکایت مربوط به هر اثر، در کنار نوآوریها و ترفندهای هنری برآمده از روحیات و مهارتهای هریک از آنها است. همچنین ازجمله اهداف ویژه میتوان به مستندنگاری دقیق نمونههای مورد مطالعه و تحلیل ویژگیهای اصلی دو اثر نگارگری بر مبنای نحوه بازنمود هر نگاره اشاره کرد. مراحل مذکور زمینهساز پاسخ به این پرسشاصلی است که : </span><span lang="EN-GB">"</span><span lang="AR-YE">از میان دو نگاره متعلق به کمالالدین بهزاد و رضاعباسی، کدامیک میزان بیشتری از تناسب با متن حکایت مرجع و نوآوری را در اثر خویش بهکاربردهاند</span><span lang="EN-GB">؟"</span><span lang="AR-YE"> پژوهش فرضیه محور حاضر با روش توصیفی</span><span lang="EN-GB">–</span><span lang="AR-YE"> تحلیلی و با رویکرد تطبیقی با نظر به مبانی بینامتنیت به انجام رسیده است یافتههای پژوهش حاضر گویای آن است که هر دو هنرمند میزان قابلتوجه و تقریباً برابری از نوآوری و همچنین تعهد نسبت به داستان مرجع را در آثار خویش بهکاربردهاند، لیکن براساس مشخصههای اصلی، نگاره رضا عباسی بازتاب رساتری از داستان مربوط به نگاره خود را دارد. لازم به ذکر است که یافتههای پژوهش همچنین مبین اثبات بخشی از فرضیه و رد قسمتی از آن بوده و بهنوعی امکان الگوگیری رضا عباسی از نگاره کمالالدین بهزاد برای خلق نگاره خود را کمرنگ میداند. </span>http://www.bagh-sj.com/article_54558_3fdf1356bc0974160acf520de4f9e06b.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145520171222Application Study of Gestalt Visual Perceptual Laws
in Advertising Billboard Graphic Designکاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی نمونه موردی : بیلبوردهای تجاری تهران در سال718654561FAسحر اتحادمحکمدانشگاه هنر اصفهانافسانه ناظریعضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهانیاسر سبحانی فرددانشکده مهندسی پیشرفت،دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، میدان رسالت،خ هنگام، خ دانشگاه، دانشکده صنایع، گروه مدیریت و مهندسی کسب و کارسالار فرامرزیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.Journal Article20171230Aim & Background: Gestalt theory is one of the most impressive theories in the field of visual arts that has focused <br />on integrated vision of artwork and sketched specific visual laws of perception. On the other hand, due to the <br />alignment of the goal of visual communication and lasting impression on the audience’s minds, the application of <br />these graphic design principles especially commercial billboards is essential. In recent years, we have been faced <br />with impressive billboard designs in Tehran, which apparently have no other purpose except a profound impact <br />on the audience’s minds. In this regard, with the aim of studying the visual qualities and Gestalt visual laws of <br />perception in Tehran’s billboard graphic designs, it was evaluated the amount of Gestalt visual laws of perception <br />in Tehran’s commercial billboards’ texts and graphical images in 2015-16. It was determined the most effective <br />graphic design principles in billboard advertising and detected the relationship between Gestalt’s laws and these <br />principles that can be used in billboard graphic designs. <br />Methods: In order to analyze the case samples, descriptive-analytic method was used based on Gestalt’s laws. The <br />research method is a theory test that was performed on 150 samples of Tehran’s commercial billboards in 2015- <br />16. The data collection method was using written sources and scientific databases, analyzing and comparing the <br />topics with Delphi method. <br />Results & Conclusion: The research findings indicated that each of the laws has been used to some extent in <br />Tehran’s commercial billboards’ texts and graphic images in 2015-16. The most important of visual qualities <br />and billboard graphic design principles have high reliability. Its Cronbach’s Alpha is 0.796. According to visual <br />identity, Gestalt’s laws and the graphic design principle’s definitions, all principles can be linked to a category <br />of Gestalt’s laws. There is an interactive communication between them. Each law can benefit some of the design <br />principles and vice versa.بیان مسئله : نظریة گشتالت از جمله نظریههای تأثیرگذار در قرن بیستم در حوزه هنرهای تجسمی است که فرآیند ادراک بصری را به نوعی معطوف به رویت یکپارچه و تمامیت اثر هنری کرده؛ قوانین ویژه ادراک دیداری را طرح می افکند؛<br /> بنا به همراستایی هدف ارتباط بصری و اثربخشی ماندگار بر ذهن مخاطب، کاربرد این اصول در طراحی گرافیک، بهویژه بیلبوردهای تبلیغاتی تجاری ضروری مینماید. از طرفی در سالهای اخیر با آمار قابل توجه طراحی بیلبورد در شهر تهران مواجه هستیم؛ که ظاهراً هدفی جز اثربخشی ماندگار در ذهن مخاطب ندارند. در این راستا با هدف مطالعه ویژگیها و کیفیات بصری، نحوه و چگونگی کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی تهران، این پرسش مطرح میشود که به چه میزان قوانین ادراک دیداری گشتالت در نوشتهها و تصاویر گرافیکی بیلبوردهای تجاری تهران بهکار رفته است؟ سؤالات فرعی دیگری برای پاسخگویی به این پرسش مطرح میشود: اصول طراحی گرافیک تصاویر و بیلبوردهای تبلیغاتی کدامند؟ و روابط قوانین گشتالت با این اصول چگونه است؟ ضرورت و اهمیت رعایت قوانین مربوطه در طراحی گرافیک بیلبوردها چیست؟
روش تحقیق : به منظور تحلیل نمونههای موردی از روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از قوانین گشتالت بهرهگیری شد. روش پژوهش آزمون نظریه است که بر 150 نمونه از بیلبوردهای تجاری سطح شهر تهران در سال 1394 صورت پذیرفت. روش گردآوری مطالب با استفاده از منابع مکتوب و پایگاه دادههای علمی، تحلیل و تطبیق مباحث با روش دلفی انجام گرفت.
یافتههای تحقیق مبین آن است که در طراحی نوشتهها و تصاویر بیلبوردهای تهران، هر یک از قوانین به میزانی بهکار رفته است. مهمترین اصول و کیفیات بصری در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی با ضریب همبستگی درونی، آلفای کرونباخ796/0، مطابق با هویت بصری و تعریف قوانین ادراک دیداری گشتالت و اصول طراحی گرافیک، در یک دسته از قوانین گشتالت جای دارد که میتوان به ارتباط متعامل و دوسویة این دو پیبرد و در هر قانون از برخی اصول طراحی و بالعکس بهره گرفت.http://www.bagh-sj.com/article_54561_0acd3577e7e7e62e18c435e08d7502b1.pdf