پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145320171023Governance of distressed areas regeneration program of
Tehran with network approachحاکمیت برنامه بازآفرینی بافت ناکارآمد شهر تهران با رویکرد شبکه51451264FAامیر حسین محبی فرپژوهشگر دکتری مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسمحمدحسین صبحیهدکتری مدیریت پروژه و ساخت. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه مدیریت پروژه و ساخت.مجتبی رفیعیاناستاد دانشگاه تربیت مدرسیحیی حساس یگانهدکتری حسابداری. استاد گروه حسابداری، دانشکده دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.شعبان الهیدکتری مدیریت فنّاوری اطلاعات. دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20171025The distressed areas and improvement of living atmosphere is one of the complex and multi-dimensional subjects in the field of urban design and management. Considering the importance of this subject, so may laws and policies have been issued by governments and policy makers; however, a significant improvement has not been observed in this filed. One of the reasons for the lack of development is the multi expertise nature of the regeneration programs and the diversity of projects along with the different stakeholders from private and governmental institutions that need complex coordinating plans. In the other words, the regeneration of deteriorated areas has the attitudes of a program, which a network of stakeholders have essential roles in its achievements and one of the important issues for reaching the end points of the program is governance of these stakeholders. Therefore, recognizing the structure of the stakeholder networks’ governance and criticizing it can lead to the success of these programs. As one of the most important aspects of the regeneration programs’ governance is the collaboration between nodes, this article has quantified the degree of the collaboration between nodes of the stakeholders’ network of Tehran regeneration program by using the focus group method. Then the results have been used as the date for Social Network Analysis (SNA) method which is a great program for analyzing the different aspects of the networks. Then by using SNA, the degree of collaboration of Tehran regeneration program’s governance network is identified and is compared to the ideal form of collaborative governance structure introduced in the literature to make some suggestion for making the improvements.مبحث بافتهای ناکارآمد و توجه به بهبود فضای زیستی در نواحی فرسوده شهری یکی از مباحث پیچیده و چندوجهی در حوزه شهرسازی و مدیریت شهری به شمار میرود. نظر به اهمیت بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری تاکنون قوانین و مصوبههای زیادی سعی در ایجاد شرایط و تسهیل امور مربوط به آن داشتهاند، اما با این وجود به نظر میرسد پیشرفت چندانی در این حوزه صورت نگرفته است. یکی از دلایل قابل ذکر، ماهیت چند تخصصی و متنوع پروژهها همراه با حضور ذینفعان متعدد از نهادهای خصوصی و عمومی در حوزه بازآفرینی بافت ناکارآمد است که هماهنگی و همراستایی عملکرد این ذینفعان موجب پیچیدگی فرایند بازآفرینی میشود. در واقع میتوان گفت که بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری دارای خصوصیات یک طرح1 است که شبکهای از ذینفعان در اجرا و پیش برد اهداف آن دخیل هستند و مطابق مطالعات پیشین یکی از مهمترین عوامل در پیش برد این طرحها مسئله حاکمیت ذینفعان آن است. لذا شناخت حاکمیت این شبکه و نقد آن میتواند در موفقیت این طرحها تأثیرگذار باشد. به این منظور، این مقاله با استفاده از روش گروههای کانونی میزان تعامل بین هر دو ذینفع شناسایی شده را کمیسازی میکند و سپس با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی که ابزاری قدرتمند برای شناسایی و تحلیل ابعاد مختلف شبکهها محسوب میشود، شبکه قدرت حاکم بر سازمانها و نهادهای مرتبط با برنامه بازآفرینی شهر تهران را به منظور بررسی میزان تعامل که یکی از مهمترین ملزومات حاکمیت این شبکههاست، مورد بررسی قرار میدهد. در انتها با تمرکز بر ادبیات موضوع و تطبیق نتایج حاصل از تحلیل شبکه اجتماعی با شرایط مطلوب، ضعفهای وضع موجود را بررسی و رویکرد مناسب حاکمیت را پیشنهاد میکند. http://www.bagh-sj.com/article_51264_6d71718339acd82fee7885e4f0c57112.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145320171023The Typology of Urban Façade Texture (in an approach to shape scrutiny)
(Case study of Imam Khomeini Square in Tehran)گونهشناسی بافت نمای شهری(با رویکرد شکلی) (نمونه موردی میدان امام خمینی(ره) تهران)153251265FAسیدعلی سیدیاندکتری معماری، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، ایرانسعید علی نیادانشجووحید حیدر نتاجعضو هیئت علمیJournal Article20171025In studying the architectural evolutions, it is necessary to scrutinize the climatic, shape and historic typologies. Reviewing these studies clarifies the researchers’ view in using the typology as a type methodology in designing different architectural properties such as the plan, mass, form, and space. For instance, Olgy reviewed and categorized architecture in terms of architectural formation due to climatic features and Durand and Krier focused on the geometric aspects of the plans. Therefore, this paper tries to offer a typology of facades as a significant aspect of architectural design since the absence of defining a proper process in façade design has led to the development of an unpleasant cityscape and inconsistent individualistic façade design all over the city.<br />Therefore, this paper queries the geometric and typological features in the facades of valuable buildings (traditional buildings) during different periods. In this regard, this research is conducted assuming that the correct identification and recognition of façade typology and its re-establishment in the contemporary works can hinder insipidity and chaos in cityscape while preserving the historical-cultural authenticity of the facades. Thereafter, the research is continued by drawing the basic shapes (square, triangle, and circle) according to Durand’s and Krier’s - by whom these shapes were introduced as the basic shapes in the typology of shapes – viewpoints as well as applying changes to the axes, vertices, and sides of these shapes in the opinion of Durand’s and Krier’s transformation principles in shapes in order to find the transformation trajectory in these shapes. Hence, the building facades around Imam Khomeini Square - which is a significant urban, social, political, cultural, and historical place- in Tehran city are scrutinized by library research (books and articles) and in analytical –comparative research method by studying the facades (pictures and illustrations) using 9 statistical populations from Qajar, Pahlavi I, Pahlavi II and the contemporary era (two slides from each of the four sides of the square on average). Eventually, it was concluded that the most of the geometric patterns used in the facades of the surrounding monuments during Qajar period were formed by combination or application of simple shapes such as circles and squares based on the center of the circle or in the process of repetition in terms of geometry, ornaments, and apertures. These terms during Pahlavi I period have appeared in form of triangular shapes and acute sections in a variety of combinations with a circle and a square. As for the Pahlavi II period, the influence of the principles of Western architecture led into the use of simplicity and maximum prevention in decorations in various constructions of different functions. As a result, the geometric patterns used in this period were mostly squares and the products from the square rotation in angles.در بررسی سیر تحول معماری، لزوم توجه به گونهشناسیهای انجام شده نظیر : اقلیمی، شکلی و تاریخی- تکاملی بیش از پیش احساس میشود. این گونهشناسیها بیانگر زوایای دید پژوهشگرانی است که سعی در روشمندسازی طراحی ابعاد مختلف معماری نظیر پلان، حجم، فرم و فضای معماری را داشتهاند، به طور مثال اُلگی1از زاویه اقلیم و جنبه تأثیرگذاری عوامل اقلیمی بر شکلگیری کالبد بنا به معماری نگریسته است و یا دوران2 و کرایر3سعی در هندسینگری به پلان بنا را داشتهاند. هدف این پژوهش گونهشناسی نما به عنوان یکی از وجوه مهم طراحی بنا از حیث معماری است. عدم وجود فرایند صحیح طراحی نما، سیمای شهرها را به فرجامی ناخوشایند کشانده و آنچه را که امروزه شاهد آن هستیم، وجود نماهایی منفرد و ناهماهنگ است.<br />این مقاله به طرح این سؤال که نمای بناهای ارزشمند (بناهای سنتی) در دورههای مختلف واجد چه ویژگیهایی از نظر هندسی و گونهشناختی بودهاند، میپردازد و با فرض آنکه شناخت و گونهشناسی صحیح نمای این آثار و به کارگیری آن در آثار جدید، ضمن حفظ اصالت تاریخی- فرهنگی نما، سیمای شهر را از آشفتگی و بیقیدی میرهاند، تحقیق را پی گرفته و به رسم اشکال پایه (مربع، مثلث و دایره) مطابق با نظر دوران و کرایر که این اشکال را اشکال پایه در گونهشناسی خود معرفی کردهاند، پرداخته و در ادامه به اعمال تغییرات بر روی محورها، رئوس و اضلاع این اشکال براساس اصول تغییرات شکلی دوران و کرایر به منظور یافتن خط سیر تغییرات، میپردازد. نمای میدان امام خمینی تهران به عنوان یکی از مهمترین گرههای شهری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی این شهر به کمک روش کتابخانهای (کتب و مقالات) و روش تحلیلی-تطبیقی در حوزه نما (عکسها و نگارهها) با جامعه آماری 9 بنا از دورههای قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و معاصر (در هر دوره به طور میانگین دو اسلاید از هر چهار سوی میدان) مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که غالب الگوهای هندسی به کار رفته در نمای بناهای میدان از حیث هندسه کلی نما و آرایهها و بازشوها در دوره قاجار به صورت اشکال پایه خام دایره و مربع و یا ترکیب ساده آنها براساس مرکز دایره و یا به صورت فرایند تکرار بوده است و در دوره پهلوی اول با ورود اشکال مثلثی و مقاطع حاده در انواع قالبهای ترکیب با دایره و مربع دیده میشود و همچنین در دوره پهلوی دوم با نفوذ هرچه بیشتر اصول معماری غرب و استفاده از سادهگرایی و پرهیز حداکثری در استفاده از تزیینات در کاربریهای مختلف را نشان میدهد که در نتیجه الگوهای هندسی به کار رفته در این دوران بیشتر به سمت مربع و مشتقات حاصل از فرایند تغییر زاویه سوق یافتهاند.http://www.bagh-sj.com/article_51265_0714b967b1e9f7326a8fea063b123307.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145320171023Origins of Taste in Architectureمبادی سلیقه در معماری334251267FAنادیه ایمانیاستادیار دانشگاه هنر تهرانسویل ظفرمندیدانشجو/دانشگاه هنر تهرانJournal Article20171025Taste in architecture means to choose the optimal building which is the most important issues in this area, attributed to different factors.But it can be understood in two introductory ways .The first way relates to outward or objective characteristics, and the second way relates to the perspective of the individual’s subjective perception .In addition to these two cases, functional aspects or living in the building and its location in the urban landscape are also important in architecture. Another noteworthy point is commodity preferences or the importance of fashion in society which plays an important role in building choice. Thus according to various aspects of “taste”, Studies began on sensory perception and its implications in aesthetic perception from Exterior side of the building and its relationship with art. Form-based features and characteristics of the external appearance of the building facade along with its impact on mind studied in beauty and art issues.<br />Then functional aspects of architecture and the quality of human life in the building were considered. Subsequently, the search in the field of social preferences Which is another influential factor in choosing and in the field of fashion and social trends searched .As a result, it was determined that taste in architecture begins with observing the apparent or objective character of the building, associating with fashion trends to It will lead to the choice of the optimal building. <br /> سلیقه در معماری به معنای انتخاب بنای مطلوب در شمار مباحث مهم این عرصه قرار دارد که به عوامل متفاوتی نسبت داده میشود. اما به طور معمول به دو صورت مقدماتی قابل فهم است. یکی مرتبط با مشاهده خصوصیات ظاهری یا عینی بنا و دوم از منظر ادراک حسی و مرتبط با ذهنیات فرد. در معماری افزون بر این دو مورد وجه کاربردی یا زندگی در بنا و موقعیت آن در سیمای شهری نیز اهمیت بسیار دارد. نکته قابل تأمل دیگر در این مورد ترجیحات کالایی یا نقش مد در جامعه است که در هنگام انتخاب بنا نقش بسزایی دارد. از اینرو با توجه به ابعاد مختلف «سلیقه»، مطالعات در زمینه ادراک حسی و پیامدهای آن در زیباشناختی، از منظر حجم بیرونی بنا و نسبت آن با هنر آغاز شد. در مباحث زیبایی و هنر، ویژگی نما مبتنی بر فرم و خصوصیات ظاهری بیرونی بنا همراه با تأثیر آن در ذهن قابل بررسی شد. سپس وجه کاربردی معماری یا زندگی و کیفیت حضور انسان در بنا مدنظر قرار گرفت. متعاقب آن جستجو در عرصه سلایق اجتماعی که یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در انتخاب و در حوزه مد و گرایشات اجتماعی است جستجو شد. در نتیجه مشخص شد سلیقه در معماری از مشاهده خصوصیات ظاهری یا عینی بنا آغاز میشود و در فرایند ادراک حسی و کارکرد در وجوه مختلف معماری، در پیوند باجریانهای مدِ روز به انتخاب بنای مطلوب میانجامد.<br /> http://www.bagh-sj.com/article_51267_f3d6d3069fba5e5662264bc239de1896.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145320171023The Saqqa-khaneh School: Post-Colonialism or Orientalism Perspective?مکتب سقاخانه : نگاهی پسااستعماری یا شرقشناسانه؟435651274FAرائیکا خورشیدیاندانشجوی دکتری و دستیار پژوهشی رشته پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرسحیدر زاهدیدانشجوی فلسفه هنر دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20171025● The Issue: Either Saqqa-khaneh school is a movement which was affected by the post-colonial view? Or does it intensify orientalism hegemony? Or should be found third approach? <br />● Intention and research Method: The purpose of this article is to dispute the two approaches of post-colonial and orientalism in the case of studying Saqqa-khaneh school. Descriptive-Analytic method was applied. The current study proposes is not to confine Saqqa-khaneh on the post-colonial and orientalism views; by considering Iran’s special situation. This article first describes Saqqa-khaneh and related, art movements in Iran, Europe, and the United-States at that time.<br />● Conclusion: Said’s orientalism, as the systematic emerging of post-colonial approach and also the translation of Fanon’s book “The Wretched of the Earth” to Persian both actually were after the Saqqa-khaneh movement formation. In fact, post-colonial theories of Fanon and Said played an important role in the study of contemporary Iranian art; although these theories not only belongs to later Saqqa-khaneh but also these just can be practiced in the other societies which had not similar situation comparable to Iran of the 1960s. It seems the thought of considering Saqqa-khaneh as a post-colonial art movement, itself has been influenced by orientalism view.<br /> Historical studies indicate that Saqqa-khaneh as a post-modern movement was formed at the same time which western’s art movements were born. Yet it claimed to be an Iranian movement. In addition, Iranians, particularly in that period didn’t consider themselves as a colonial society so they required to protest against their situation.<br />Furthermore, Saqqa-khaneh never aimed to illustrate an exotic object as orientalism concept. Moreover, its environment which affects its name oriented was tied firmly with the Iranian common culture. So ascribing and limiting Saqqa-khaneh to post-colonial discourse probably cause of Orientalism hegemony. As a conclusion, it seems that the analyzing of Saqqa-khaneh commonly was affected by later perspectives, which can be described as throwing critic of the current situation in the past. This movement before to be mature, marginalized. After the 1990s, When Iranian-Islamic viewpoint was common it revived. The authors’ suggestion for the contemporary artist is to consider Saqqa-khaneh’s spiritual background and avoiding to repeat it just in appearance.بیان مسئله : آیا مکتب سقاخانه را میتوان متأثر از نظریه پسااستعماری دانست؛ آیا تقویتکننده سلطه شرقشناسانه است یا باید نگرش سومی را نسبت به آن یافت؟ <br />هدف و روش تحقیق : هدف از تحقیق پیشرو به چالش کشیدن دو رویکرد -پسااستعمارانه و شرقشناسانه- به صورت توصیفی-تحلیلی برای بررسی مکتب سقاخانه است. پیشنهاد پژوهش محصور نکردن مکتب سقاخانه در دو قطبی نظریه پسااستعماری یا شرقشناسانه و در نظرگرفتن مسایل خاص کشور ایران است. این پژوهش ابتدا خود مکتب سقاخانه و سپس جریانات هنری روز ایران، اروپا و آمریکا را بررسی میکند.<br />نتیجهگیری : کتاب «شرقشناسی» ادوارد سعید، آغاز نظاممند رویکرد پسااستعماری و ترجمه فارسی «دوزخیان روی زمین» فرانتس فانون، هر دو متاخرتر از شکلگیری جریان سقاخانه هستند. به نظر میرسد نظریات پسااستعماری فانون و سعید در طبقهبندی هنر در جامعه ایران موثر بوده؛ حال آنکه آن نظریات علاوه بر اینکه متاخرتر از جریان سقاخانهاند، بر جوامع دیگری منطبق هستند که شرایط برابری با جامعه ایران نداشتند. به نظر نسبت دادن این مکتب هنری به گفتمان پسااستعماری، برگرفته از نگاهی شرقشناسانه است. بررسیهای تاریخی نشان میدهد سقاخانه بهعنوان جریانی پستمدرن همزمان با اتفاقات جهان هنری غرب شکل گرفت و البته داعیه ملی بودن داشت. مردم ایران خود را استعمارزده نمیدیدند تا بخواهند به این جایگاه اعتراض کنند. سقاخانه درصدد به تصویر کشیدن امری اگزوتیک به معنی شرقشناسانه آن نبود؛ ضمن اینکه حالوهوای معنوی این هنر که بر نامگذاری آن بیتاثیر نبوده، امری آشنا با مردمان ایران است. به نظر میرسد تحلیل آثار سقاخانه بیشتر متأثر از جریانات متاخر باشد؛ امری که میتوان آن را پرتاب نقد شرایط معاصر به گذشته تعبیر کرد. این جریان که پیش از به بلوغ رسیدن به حاشیه رفت، از اواخر دهه 1370 با اوج گرفتن نگاه ایرانی-اسلامی حیاتی دوباره یافت. پیشنهاد نگارندگان برای هنرمندان معاصر توجه به زمینههای معنوی مکتب سقاخانه و اجتناب از تکرار صوری آن است.http://www.bagh-sj.com/article_51274_46d3a43ca4ba6a74ee041b9bfce0dfb8.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145320171023The Typology of the Mosque-Schools of Iran
Based on the Method of Accessگونهشناسی مسجد-مدرسههای ایران، براساس شیوه دسترسی576851279FAآرش حسینی علمداریکارشناس ارشد معماری، مربی دانشگاه سراسری ملایر،احسان موسویدانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده فنی ومهندسی، دانشگاه گلستان، گرگانحمید کرامتی شیخ الاسلامیکارشناس معماری دانشگاه ملایرمریم سعادتمندکارشناس معماری دانشگاه ملایرJournal Article20171025In order to teach religious philosophy and affairs in a religious space, Theocratic regimes of have begun to build a new school called the mosque-school with the help of the field provided by the mosque-shrines and the mosque-khanghah. Several studies have been conducted on the formation of these particular buildings and their properties; however, it seems that these architectural buildings still have many instructions for contemporary architecture of Iran.<br />In this research, descriptive, historical-analytical research method has been used and the required information has been collected through written sources and field studies. In the article, suitable methods for typology were investigated and an interpretive method was found to be appropriate for the specific typology. Accordingly, the form and structure of the mosque-schools were studied and it was attempted to suggest a suitable typography based on the way of placement and the relationship between the two educational and religious parts and functions of building. The present study, based on the results, divides and categorizes this type of architectural buildings into three general groups.<br />The first types of mosque-schools, in the central region of Iran -including Isfahan, Kashan and Yazd-have been constructed with a distinct view of Islamic Sharia based on the separation of religious and educational space. The second types of mosque-schools are simpler and more modest, and are designed and implemented in situations of lower political and social sensitivity with broad geographic spread. In the third type of our suggested typology, which is more recent of two other types, the full composition of the mosque and school has emerged. This type was very popular in Tehran and during the Qajar period and mosque-school form and structure of Marvi mosque-school had great effect on this type and followed by many of its mosque-schools. <br />An examination of the existing relationships between the time and place and the form of the mosque-schools indicates the influence of religious beliefs and sensitivities, the amount of costs and space intended to build and following of the form and composition of well-known mosque-schools.حکومتهای مذهبی در ایران بهمنظور آموزش امور دینی و مذهبی در فضایی مذهبی، به کمک زمینه فراهم شده بهوسیله مسجد-آرامگاهها و مسجد-خانقاهها، دست به ساخت کالبدی جدید به نام مسجد-مدرسه زدهاند. نحوه شکلگیری این کالبد خاص و خصوصیات آن مورد مطالعات متعددی قرار گرفته است، با این وجود به نظر میرسد این کالبد هنوز آموزههای بسیاری برای معماری معاصر ایران داشته باشد.<br />در مقاله شیوههای قابل استفاده برای گونهبندی بررسی شده و شیوه تفسیری برای گونهبندی مناسب تشخیص داده شد. بر این اساس کالبد و ساختار مسجد-مدرسهها مطالعه شده و سعی شد گونهبندی مناسبی براساس نحوه قرارگیری و ارتباط بین دو فضای آموزشی و نیایشی برای این فضای عبادی ـ آموزشی پیشنهاد شود. پژوهش حاضر براساس نتایج به دست آمده این نوع کالبد معماری را به سه گروه کلی تقسیم و گونهبندی میکند. در این تحقیق از روش تحقیق توصیفی، تاریخی- تحلیلی استفاده شده و اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع مکتوب و کتابخانهای و مطالعات میدانی جمعآوری شده است.<br />مسجد-مدرسههای گونه اول، در منطقه مرکزی ایران -شامل اصفهان، کاشان و یزد- و با نگاه ریزبینانه به شریعت اسلامی، براساس جدایی فضای نیایشی و آموزشی ساخته میشدهاند. مساجد گونه دوم سادهتر و مختصرتر هستند و با گستردگی جغرافیایی وسیع، در موقعیتهایی با حساسیت سیاسی و اجتماعی پایینتر طراحی و اجرا میشدهاند. گونه سوم از دو گونه دیگر متأخرتر بوده و ترکیب کامل مسجد و مدرسه در آن کاملاً پذیرفته شده است. این گونه در تهران و در دوره قاجار بسیار مورد توجه قرار گرفته و مساجد آن تا حدی متأثر از مسجد-مدرسه مروی هستند.<br />بررسی ارتباطات موجود میان زمان و مکان و ساختار مسجد-مدرسهها نشانگر تأثیر اعتقادات و حساسیتهای مذهبی، میزان هزینه و فضای در نظر گرفته شده برای بنا و پیروی از شیوه ساخت مسجد-مدرسههای مشهور در شیوه ساخت مسجد-مدرسههاست.<br /> http://www.bagh-sj.com/article_51279_5cb26e1503afe28105dc963285ce6883.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635145320171023Examining the Symbolic Meaning of Colors
in Ancient Egyptian Painting Art and Their Origin in Environmentبررسی مفاهیم نمادین رنگ در هنر نقاشی مصر باستان و منشأ آنها در طبیعت پیرامون657451285FAمهدا فروغیپژوهشگر دکتری معماریشهره جوادیاستادیار گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20171025Throughout history, human beings have used different ways including arts to express their feelings and thoughts. Painting art has served different purposes. It has been used a medium to portray sacred things or to spend leisure time. Paintings can carry real and symbolic meanings. Sometimes they depict the reality in the environment, and sometimes they present unrealistic events or have a symbolic meaning. Color as the most important elements of the painting used in different ways to present a variety of concepts such as death, immortality. Ancient Egypt is one of the greatest and first civilizations of mankind from which many archaeological works and artworks have remained. <br />Purpose: Previous research has analyzed the symbolic meaning of colors in the ancient Egyptian paintings based on linguistics. So far no research has analyzed the symbolic meanings of colors and traced its origin in the real environment. This paper is an attempt to analyze symbolic meanings of colors in ancient Egyptian painting works. <br />Methodology<br />Due to the presence of the gods in the ancient Egyptian paintings throughout history, we have analyzed the colors in the image of the gods of ancient Egypt. To this purpose, after selecting the images of the gods, the most important recurring elements (objects) and the main colors in the paintings were examined. The meaning each of colors and their manifestation in the ancient Egyptian environment were analyzed. Finally, to support our analysis, we searched for the evidence to show how concepts are presented in the colors available in the paintings. As the death concept has received much attention from the ancient Egyptian people, the paintings portraying the mummification rituals, mourning and judgment were analyzed. <br /> ● بیان مسئله<br />انسان در طول تاریخ، به طرق مختلف از جمله هنر نقاشی به بیان احساسات و ذهنیات خود پرداخته است. در طول تاریخ، نقاشی اهداف مختلفی از امری مقدس در انحصار گروهی خاص تا وسیله گذراندن اوقات فراغت برای عموم انسانها داشته است. همچنین نقاشی، حامل مفاهیم واقعی و سمبلیک بوده است. در برخی موارد واقعیت پیرامون آنچنان که بوده تصویر میشده و در سایر موارد تصاویری غیر واقعی با مفاهیمی سمبلیک تصویر میشده است. یکی از مهمترین عناصر نقاشی، رنگ است که به شیوههای مختلف و در مفاهیم گوناگون به کار گرفته شده است. مصر باستان، یکی از بزرگترین و اولین تمدنهای انسان است که آثار باستانشناسی و نقاشیهای فراوانی از آن به جای مانده است. برخلاف مطالعات گذشته که صرفاً برمبنای علم زبانشناسی به بررسی مفاهیم سمبلیک رنگها در هنر نقاشی مصر باستان پرداختهاند، در این مقاله با استفاده از تحلیل نقاشیهای مصر باستان، مباحث زبانشناسی و مفاهیم سمبلیک عناصر طبیعت به بررسی موضوع پرداخته شده است.<br />● هدف<br />هدف این تحقیق بررسی مفاهیم سمبلیک رنگها در هنر نقاشی مصر باستان و منشأ این مفاهیم است. <br />● روش تحقیق<br />باتوجه به حضور خدایان در نقاشیهای همه ادوار تاریخی مصر باستان و همچنین ثبات مفاهیم آنها در طول تاریخ، به بررسی و تحلیل رنگها در تصویر خدایان مصر باستان پرداختهایم. در ادامه به کمک چهار مورد، مفاهیم رنگهای اصلی در نقاشیهای مصر باستان تحلیل شد. این موارد شامل دادههای به دست آمده از تحلیل تصاویر خدایان، مهمترین عناصر ثابت با رنگهای اصلی در نقاشیها، معنی لغوی هر یک از رنگها و همچنین نمود این رنگها در محیط پیرامون مصر باستان میشود. در نهایت جهت تصدیق نتایج به دست آمده، باتوجه به اهمیت مفهوم مرگ از نگاه مردم مصر باستان، نقاشیهای مراسم مومیایی کردن، عزاداری و داوری پس از مرگ که حامل مفاهیم مشابهی هستند را تحلیل کردهایم.<br />● نتیجهگیری<br />به کمک یافتههای تحقیق مفاهیم سمبلیک هر یک از رنگهای اصلی در هنر مصر باستان مشخص شده و ارتباط آنها با طبیعت پیرامون موشکافی شد.<br /> http://www.bagh-sj.com/article_51285_1e64c218a28e672869cbffcb5dbbb2b5.pdf