پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910820220522A Technical Synergy of Cognitive Maps and Space Syntax in Recognition and Analysis of the Sociability of Physical Spaces Influenced by Spatial Territories (Case Study: Ekbatan Town)همافزایی تکنیک نقشههای شناختی و چیدمان فضا در شناسایی و تحلیل اجتماعپذیری فضاهای کالبدی تحت تأثیر قلمروهای فضایی (نمونه موردی: شهرک اکباتان تهران)51614570310.22034/bagh.2021.293678.4933FAفاطمه رجبیپژوهشگر دکتری معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.لیلا زارعاستادیار و عضو هیئت علمی گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سیدباقر حسینیدانشیار و عضو هیئت علمی گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.Journal Article20210705<strong>Problem statement:</strong> Nowadays, the presence of neighborhood residents in physical spaces has become scarce as a result of the negligence of spatial territories and this issue has led to a decline in social communications specifically in the neighborhood sphere. Extensive studies have used qualitative methods to investigate the mutual relationship between physical space and social communications or to examine how the sociability of people in a physical space is influenced by the physical capabilities of public territories. Less research exists on the synergy of semi-private territory and social communications. Moreover, reviewing available studies shows that they have contributed to the advancement of quantitative methods that introduce strategies to improve physical conditions. These studies have offered strategies that have not been informed by the qualitative methods.<br /><strong>Research objective:</strong> The purpose of this study is to compare the outcomes of the quantitative and qualitative phases on evaluating the correlation of the features in spatial territories specifically semi-private territory with residents’ sociability in physical spaces of a neighborhood to maintain a context for a more exact prediction of the probable behavior of the residents in the physical realm.<br /><strong>Research method:</strong> This research employed a case study method and was conducted in two phases; in the first phase, the qualitative variable of social communications was evaluated by using cognitive maps and, in the second phase, the same variable was evaluated through computational modeling of space syntax in a quantitative approach. Also, Ekbatan Town was selected as a context for this case study not only for its age but also for the existing variety in its spatial territories and its significant surfaces of public territory.<br /><strong>Conclusion:</strong> Apart from the integration and connectivity variables related to the public domain, the qualitative method helps to gather information on other variables such as geometry and vegetation that cannot be obtained by using a quantitative method. Moreover, the syntax of semi-public territory in blocks is considered a significant variable outside of the public territory in people’s tendency to appear in spaces. Therefore, the quantitative and qualitative methods are complementary to each other in the analysis and study of the sociability of physical spaces.<strong>بیان مسئله</strong>: امروزه حضور ساکنین محلات در فضاهای کالبدی به دلیل بیتوجهی به قلمروهای فضایی کم شده و این مسئله به کاهش روابط اجتماعی بهویژه در حوزة همسایگی انجامیده است. تاکنون مطالعات گستردهای در ارتباط دوسویة کالبد فضایی و روابط اجتماعی، همچنین ارزیابی میزان اجتماعپذیری افراد در فضای کالبدی تحت تأثیر قابلیتهای کالبدی قلمروهای عمومی به روشهای کیفی انجام شده است. نکتة قابل توجه این مطالعات، تحقیقات محدود و انگشتشمار مرتبط با همبستگی قلمروی نیمهخصوصی و روابط اجتماعی است، ضمن اینکه اخیراً تحقیقاتی با توجه به پیشرفت روشهای کمی صورت گرفته که بدون توجه به روشهای کیفی و با اتکای صرف به نتایج حاصل از مدلسازی، راهبردهایی جهت بهبود شرایط کالبدی ارائه میکنند.<br /><strong>هدف پژوهش</strong>: این پژوهش با هدف مقایسة نتایج حاصل از روشهای کمی و کیفی در برآورد همبستگی ویژگیهای قلمروهای فضایی بهویژه قلمرو نیمهخصوصی با اجتماعپذیری ساکنین در فضاهای کالبدی محله صورت پذیرفته تا زمینة پیشبینی دقیقتری از رفتاهای احتمالی ساکنین در بستر کالبدی را فراهم آورد.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: این پژوهش بهصورت نمونهموردی در دو بخش تعریف شده است، در بخش اول متغیر کیفی روابط اجتماعی از طریق نقشههای شناختی سنجیده میشود و در بخش دوم همین متغیر در یک رویکرد کمی با مدلسازی رایانهای چیدمان فضا ارزیابی میشود. ضمن اینکه اکباتان بهعنوان بستر مطالعاتی پژوهش، براساس قدمت، تنوع قلمروهای فضایی و سطوح قابل توجه قلمروی عمومی، در میان نمونههای موجود انتخاب شده است.<br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong>: یافتههای حاصل از روش کیفی، علاوه بر متغیرهای همپیوندی و اتصال قلمروی عمومیِ که موردِ تأیید روش کمی نیز هست، متغیرهایی نظیر هندسه و پوشش گیاهی را مؤثر نشان میدهد که توسط روش کمی قابل شناسایی نیست؛ ضمناً چیدمان قلمروی نیمهخصوصی در بلوکها بهعنوان متغیر دیگری در تمایل افراد به حضور در فضا مؤثر تشخیص داده میشود، لذا در تحلیل اجتماعپذیری فضای کالبدی روشهای کمی و کیفی مکمل یکدیگرند.http://www.bagh-sj.com/article_145703_407ef9be0f48f15915ce9137e30f2283.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910820220522A Comparative Study on the Meaning of the Angel Motif in Hojat Amani (as Contemporary Art) and Qajar Eraمطالعۀ تطبیقی مفهوم نقش فرشته در آثار حجت امانی (به مثابۀ هنر معاصر) و نگارههای دورۀ قاجار172814570410.22034/bagh.2021.285560.4882FAشهره شصتیکارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.آزاده پشوتنی زادهاستادیار پژوهشی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گروه هنرهای سنتی، تهران، ایران.0000-0002-8303-5975Journal Article20210510Problem statement: Unwillingness for objectivity and an aversion to total adherence to subjectivity in the Qajar era art, have created a real-imaginary world. The motifs of angels dressed in Qajari attire and being influenced by Western ideals have their roots in this way of thinking. Therefore, with the assumption that angels in the works of Hojat Amani have the role of angel motifs in the contemporary art of the Qajar period, this study seeks to examine the adaptation and evolution of angels in the Qajar era and contemporary art. So far the comparative role of angels has not been examined and the hidden layers of the angelic works of these two eras have not been studied. The originality of this research lies in this area.
Research objective: The main purpose of this study is to show the utilization of the role of angels and their formation process in contemporary art, to use adaptation and survey results to answer the questions raised in this study.
Research method: This comparative research uses descriptive-analytical methods, along with statistics, documentary sources, and interviews.
Conclusions: In comparison with the Qajar era art, the project of postmodern angels with the feminist view of Hojat Amani, brings wider social meanings to the contemporary era in addition to having the components of the traditional art of the Qajar period, both visually and conceptually. It also delivers a resurrection of the human desire to ascend beyond matter and to place itself above the human condition that exists in the most ancient layers of Iranian culture and the general public.بیان مسئله: عدم تمایل به عینیت و پرهیز از وفاداری تام به ذهنیت در هنر دورة قاجار، جهانی خیالی-واقعی را پدید آورد که نقشمایة فرشتگان با لباس قاجاری و تأثیراتی که از فرشتگان غربی پذیرفتهاند، نشأتگرفته از همین تفکر است. از این رو، در این پژوهش با این فرض که فرشتگان در آثار حجت امانی بهعنوان نقشمایة فرشتگان در هنر معاصر در امتداد دورة قاجار قرار داشته، به دنبال تطبیق و تحول فرشتگان درهنر دورة قاجار و هنر معاصر است. از آنجایی که نقش تطبیقی فرشتگان واکاوی و مورد مطالعه قرار نگرفته و به لایههای پنهان آثار فرشتهگون این دو عصر پرداخته نشده است، این پژوهش بدیع به نظر میرسد.
هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش نمایش چگونگی بهکارگیری نقش فرشتگان و روند شکلگیری آنها در هنر معاصر است که بتواند پرسشهای پیشآمده در این تحقیق را با استفاده از تطبیق و نتایج نظرسنجی پاسخ دهد.
روش پژوهش: این پژوهش تطبیقی به روش توصیفی-تحلیلی، به همراه آمارگیری، استفاده از منابع اسنادی و مصاحبه انجام شده است.
نتیجهگیری: پروژة فرشتههای پستمدرن با نگاه فمنیستی حجت امانی، در تطبیق با هنر دورة قاجار از نظر بصری و مفهومی علاوه بر دارابودن مؤلفههای هنر سنتی دورة قاجار معانی وسیعتر اجتماعی در دوران معاصر را نیز به همراه دارد. همچنین نوعی بازسازی از آرزوی بشر برای پرواز به ماورای ماده و قرارگرفتن بر فراز شرایط انسانی است که در باستانیترین لایههای فرهنگ ایرانی و در بین عامة مردم وجود دارد.http://www.bagh-sj.com/article_145704_d7bd33f67344f1aa9ddb3b9065265e3a.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910820220522A Critical Approach to the Impact of Rentier Capitalism on Urban Spaces
(Case Study: Megamalls of Tehran)نگرشی انتقادی به تأثیر سرمایهداری رانتیر بر فضاهای شهری (مطالعۀ موردی: مگامالهای شهر تهران)294014570510.22034/bagh.2022.299905.4982FAمرضیه راستاد بروجنیپژوهشگر دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ برنامهریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، ایران.شهریور روستاییدانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ برنامهریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، ایران.مرتضی قورچیاستادیار جغرافیای سیاسی، دانشکدۀ علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20210826<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Problem statement</span></span><span lang="EN-GB">: Capitalism, in its modern sense, has been associated with the Industrial Revolution and is a system in which the means of production, distribution, and exchange are at one’s disposal. A system that has three basic characteristics; Complete competition includes freedom of choice and consumption. Capital circulation and accumulation of capital are some of the most important and main features of the capitalist system <span class="Black">(CS) and capital due to its inherent nature (profitability). These features lead to the production and creation of new spaces in cities and metropolises. What in most developed countries are seen and are becoming apparent in all urban areas, including public spaces (PSS) and megamalls. Similarly, there is a CS in the cities of Iran, and the capital accumulation flow has failed to create a productive infrastructure in the cities, and capitalism, trade, monopoly, and rent have been formed. Controls and packages are created. Therefore, in Iran, as in developing countries, a CS has become common, but with different nature, in which many factors play a role in shaping this system and have produced spaces.</span></span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research objective:</span></span><span class="Black"><span lang="EN-GB"> The purpose of this study is to investigate the effect of the rentier capitalist system (RCS) on the urban spaces of Tehran in the form of megamalls.</span></span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research method:</span></span><span class="Black"><span lang="EN-GB"> This research is by objectively basic-applied type, and the documentary-library method was used to collect theoretical sources and logical analysis.</span></span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Conclusion: </span></span><span class="Black"><span lang="EN-GB">The results indicate that in recent decades, the spaces of Tehran in the form of megamalls have replaced the uses of public spaces such as parks and public spaces (PSS) and since the 1980s, these spaces have been monitored and controlled. Urban spaces (USS) have become a rent-seeking, competitive, consumer, and unproductive space that has driven the </span></span><span lang="EN-GB">majority of urban dwellers to the outskirts of cities, making them a merely accessible place for the affluent and the capitalist class to make more profit.</span><strong>بیان مسئله</strong><strong>:</strong> سرمایهداری به مفهوم امروزی خود، با انقلاب صنعتی همراه شده است و نظامی است که در آن وسایل تولید، توزیع و مبادله در اختیار فرد است. نظامی که سه ویژگی اساسیِ رقابتِ کامل، آزادی انتخاب و مصرف را شامل میشود. گردش سرمایه و انباشت سرمایه، یکی از مهمترین و اصلیترین ویژگیهای نظام سرمایهداری است و سرمایه بهدلیل ماهیتِ ذاتی خود (سودیابی) منجر به تولید و خلق فضاهای جدید در شهرها و کلانشهرهاست. آنچه در اغلب کشورهای توسعهیافته دیده میشود و نمود ظاهری آن را در همة عرصههای شهری از جمله فضاهای عمومی و مگامالها میتوان به روشنی دید. در شهرهای ایران نظام سرمایهداری جریان دارد که جریان انباشت، نتوانسته زیرساخت تولیدی در شهرها را ایجاد کند و سرمایهداری، تجاری، انحصاری و رانتی شکل گرفتهاست. در این نظام، فضاهای شهری، با تکیه بر رانت، بدون توجه به نیاز ساکنین آن به فضاهای کنترل و بسته ایجاد شدهاند. بنابراین در ایران مانند کشورهای درحالتوسعه، نظامی سرمایهداری اما با ماهیت متفاوت از آن رایج شده که عوامل بسیاری در شکلدهی این نظام نقش داشته و فضاها را تولید کرده است.<br /><strong>هدف پژوهش</strong><strong>:</strong> هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نظام سرمایهداری رانتیر بر فضاهای شهری تهران در قالب مگامالهاست.<br /><strong>روش پژوهش</strong><strong>:</strong> این پژوهش از نوع هدف، بنیادی-کاربردی است و از روش اسنادی-کتابخانه برای گردآوری منابع نظری و تحلیل منطقی بهره گرفته شده است.<br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong><strong>:</strong> نتاج بیانگر این امر بوده که در چند دهة اخیر، فضاهای شهرتهران در قالب شکلگیری مگامالها بهعنوان جایگزینهای کاربریهای فضاهای عمومی همچون پارکها و فضاهای جمعی، از دهة 80 ، به سمت نظارت و کنترل سوق پیدا کرده است. فضاهای شهری به فضای رانتی، رقابتی، مصرفی و نامولدی تبدیل شده که اکثریت ساکنان شهری را به حاشیة شهرها رانده است و مکانی صرفاً در دسترس طبقة مرفه و سرمایهدار برای دستیابی به سود بیشتر مبدل کرده است.http://www.bagh-sj.com/article_145705_bb258604102c830a65428ad05a3c58a9.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910820220522A Comparative Study of the Drawings of the Conquest of Khaybar by Imam Ali (AS)
in Two Manuscripts of Falnama in the Safavid Period
and Paintings By Mohammad Modabber and Hossein Hamedaniمطالعۀ تطبیقی نگارههای فتح خیبر توسط حضرت علی (ع) در دو نسخۀ فالنامۀ دورۀ صفوی و نقاشیهای محمد مدبر و حسین همدانی415414570710.22034/bagh.2022.295587.4946FAمجید مزیدی شرف آبادیپژوهشگر دکتری تخصصی، تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.0000-0002-6460-9152خشایار قاضیزادهاستادیار، گروه هنر اسلامی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد تهران، ایران.0000000208811671Journal Article20210717Problem statement: The conquest of Khaybar is one of the most important historical events in the Islamic world, which has attracted the attention of artists and painters in different periods of the history of Islamic Iranian art. This event is very important to the Shiites because the Jewish castle was conquered by Imam Ali (AS) during this event. The necessity of this study lies in the importance of the conquest of Khaybar, the significant position of Hazrat Amir Momenan(AS).<br />Research objective: The purpose of this study which is understanding the changes and illustrations of this event in the Safavid and contemporary periods. The present study seeks to answer these questions: How did the painters in the paintings related to the conquest of Khaybar in the two Manuscripts of the Safavid period’s Falnama and the paintings of Mohammad Modaber and Hossein Hamedani represent this event? In the Safavid and contemporary historical periods, what changes can be seen in depicting the event of the conquest of Khaybar? and In what cases should the causes of changes and differences in the type of representation of the Khaybar event of the conquest of Khaybar be sought in the drawings of Falnama in the Safavid period and the works of coffee house paintings?<br />Research method: In this research, library, documentary, and visual data were analyzed in a descriptive-analytical manner using a comparative approach and the subject of the conquest of Khaybar by Hazrat Amir Mo’menan(AS) in two drawings of two Manuscripts of Safavid’s Falnama and two samples of paintings by contemporary artists including Mohammad Modabber and Hussein Hamedani were compared and analyzed.<br />Conclustion: The results show that in illustrating the event of the conquest of Khaybar, the degree of adherence to the narrations in the drawings of the two Manuscripts of Safavid’s Falnama is much higher than the coffee house paintings of Mohammad Modabber and Hossein Hamedani, and in the Safavid period, the miraculous aspect of Imam Ali’s(AS) action was more important than the contemporary period.<strong>بیان مسئله</strong>: فتح خیبر یکی از وقایع مهم تاریخی جهان اسلام است که در دورههای مختلفی از تاریخ هنر ایران اسلامی مورد توجه هنرمندان و نگارگران قرار گرفته است. این واقعه بیش از پیش در میان اهل تشیع اهمیت ویژهای دارد زیرا در جریان این اتفاق، قلعة یهودیان توسط حضرت علی (ع) فتح شده است. پژوهش حاضر از حیث اهمیت واقعة فتح خیبر و جایگاه مهم حضرت امیر مؤمنان (ع) دارای اهمیت و ضرورت است، به ویژه اینکه هدف از این پژوهش شناخت سیر تغییر و تحولات مصورسازی این واقعه در دورة صفوی و معاصر، است.<br /><strong>هدف پژوهش</strong>: تحقیق حاضر در پی آن است که بداند نگارگران و نقاشان در نگارههای مربوط به واقعة فتح خیبر در دو نسخة فالنامة دورة صفوی و نقاشیهای محمد مدبر و حسین همدانی، این واقعه را چگونه بازنمایی کردهاند و در دورههای تاریخی صفویه و معاصر، چه تغییراتی در مصورکردن واقعة فتح خیبر مشاهده میشود. از طرف دیگر این پژوهش علل تغییرات و تمایزات در نوع بازنمایی واقعة فتح خیبر را در نگارههای فالنامههای صفوی و آثار نقاشی قهوهخانهای را بررسی میکند.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: در این پژوهش اطلاعات کتابخانهای و اسنادی و تصویری به شیوة توصیفی- تحلیلی با رویکرد تطبیقی بررسی و موضوع فتح خیبر توسط حضرت امیرمؤمنان (ع) در دو نگاره از دو نسخة فالنامة صفوی و دو نمونة نقاشی از آثار هنرمندان معاصر شامل آثار محمد مدبر و حسین همدانی مورد تحلیل و تطبیق قرار گرفته است.<br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong>: نتایج پژوهش نشان میدهد در مصورسازی واقعة فتح خیبر، میزان پایبندی به روایات در نگارههای دو نسخة فالنامة صفوی بسیار بیشتر از نقاشیهای قهوهخانهای یعنی آثار محمد مدبر و حسین همدانی است و در دورة صفوی، وجه اعجازگونة عمل حضرت علی (ع) اهمیت بیشتری نسبت به دورة معاصر داشته است.http://www.bagh-sj.com/article_145707_70d45e7dc04433ed275a5be095131eff.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910820220522A Study of the Carnival Components of Mikhail Bakhtin in Iranian Delightful Performancesبررسی مؤلفههای کارناوالی میخاییل باختین در نمایشهایی شادیآور ایرانی556814570810.22034/bagh.2022.301192.4981FAسارا اللهیاریدکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه تهران، ایران.سید محمد فدویاستاد دانشکدۀ هنرهای تجسمی، گروه مطالعات عالی هنر، دانشگاه تهران، ایران.مجید سرسنگیدانشیار دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20210824<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Problem statement</span></span><span lang="EN-GB">: Carnivals are popular and folk festivals that are in contrast with formal and dry culture. In the carnival atmosphere, social classes are overthrown. Carnival challenges the laws and values of society by using tools such as criticism, satire, ridicule, and irony. Carnival stands in opposition to formal culture, disrupting the monolithic atmosphere and creating a polyphonic community with diverse conversations. Mikhail Bakhti<span class="Black">n (1895-1975), an</span> important theorist of the twentieth century in the field of literary criticism, with the theory of colloquial logic, created a new atmosphere in various fields, including literature. One of the main branches of this theory is carnival. The components of Bakhtin Carnival can also be examined in the category of drama. In the present study, the author intends to critique the delightful Iranian plays in the late Safavid and Qajar periods, citing evidence and examples, based on the ideas of the Bakhtin Carnival.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research objective</span></span><span lang="EN-GB">: The present study attempts to examine the relationship between this type of play with Bakhtin’s views on carnival and the possibility of applying Bakhtin carnival theory in these plays by examining Iranian happy plays and structural and content analysis of these plays.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research method:</span></span><span lang="EN-GB"> This study is descriptive-analytical. In this research, valid Iranian and non-Iranian sources <span class="Black">(in the form of books, articles, notes, and conversations with experts in two categories of text and performance) </span>were used.</span>
<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Conclusion:</span></span><span lang="EN-GB"> Delightful performances in Iran a space as a carnival so that people, regardless of social class, come together and criticize the existing space in the official space of society with fun and happiness together. In freedom and equality, real dialogue is formed and the general public is liberated and calmed in a short period.</span>.
بیان مسئله: کارناوالها، جشنهای مردمی و عامیانه هستند که در مقابل فرهنگ رسمی و خشک قرار میگیرند. در فضای کارناوالی طبقات اجتماعی واژگون میشوند. کارناوال با استفاده از ابزارهایی چون انتقاد، هجو، تمسخر و کنایه، قوانین و ارزشهای حاکم بر جامعه را به چالش میکشد، در مقابل فرهنگ رسمی میایستد، فضای تکصدایی را بر هم میزند و جامعهای چندآوایی، همراه با گفتگوهای متنوع پدید میآورد. میخاییل باختین نظریهپرداز مهم قرن بیستم در حوزة نقد ادبی با نظریة منطق گفتگویی، فضای نوینی در حوزههای گوناگون از جمله ادبیات پدید آورد. یکی از شاخههای اصلی این نظریه کارناوال است. مؤلفههای کارناوالی باختین را میتوان در مقولة نمایش نیز بررسی کرد. این پژوهش بر آن است تا نمایشهای شادیآور ایرانی در اواخر دورة صفوی و دورة قاجار را با ذکر شواهد و نمونهها، بر اساس انگارههای کارناوالی باختین مورد نقد و بررسی قرار دهد.
هدف پژوهش: این تحقیق به دنبال آن است که با بررسی نمایشهای شادیآور ایرانی و تحلیل ساختاری و محتوایی آنها، نسبت این گونة نمایشی را با نظرات باختین در زمینة کارناوال سنجیده و امکان بهکارگیری نظریة کارناوالی باختین را در این نمایشها بررسی کند.
روش پژوهش: این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش از منابع معتبر ایرانی و غیر ایرانی (به صورت کتاب، مقاله، یادداشت و گفتگو با صاحبنظران در دو مقولة متن و اجرا) استفاده شده است.
نتیجهگیری: نمایشهای شادیآور ایرانی به مثابة کارناوال، فضایی ایجاد میکنند تا مردم فارغ از طبقة اجتماعی گرد هم آیند و همراه با سرگرمی و شادی در کنار یکدیگر آزادانه، به انتقاد از فضای رسمی جامعه بپردازند. در آزادی و برابری، گفتگوی حقیقی شکل میگیرد و عامة مردم در مدتی هر چند کوتاه، به رهایی و آرامش میرسند. http://www.bagh-sj.com/article_145708_2bd47efc0596407aaa5e4cea41b48c00.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910820220522Aristotelian Tragedy and the Art of Caravaggio
A Comparative Study Based on the Concept of Catharsisبررسی تطبیقی تراژدی ارسطو و آثار نقاشی کاراوادجو بر مبنای نظریۀ کاتارسیس698014570610.22034/bagh.2022.292967.4926FAفاطمه سرکاراتیگروه پژوهش هنر، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.رضا علی پورگروه هنر، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.0000-0002-3698-9717Journal Article20210721<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Problem statement:</span></span><span lang="EN-GB"> Hallmarked by dramatic lighting against dark backgrounds, life-size figures, and raw emotions—in other words, a visual style resembling a thoroughly realistic play—Caravaggio’s paintings look like scenes of a tragedy and can therefore inspire catharsis in the viewer. Catharsis is not limited to drama and is found also in other art forms, including painting, music, and sculpture. This study attempts to understand how a painting can evoke tragedy and, in turn, produce catharsis.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research objective:</span></span><span lang="EN-GB"> The study aimed to compare Aristotelian tragedy and the art of Caravaggio from the standpoint of catharsis.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Research methodology</span></span><span lang="EN-GB">: In this descriptive-analytical study, data was collected through a desk research method, and five Caravaggio paintings were selected at random for visual analysis and comparison.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB">Conclusion: </span></span><span lang="EN-GB">The study found that a Caravaggio painting is a completely realistic “theater of contradictions” in which light and darkness, youth and old age, life and death, and strength and weakness are portrayed simultaneously. The painter arranged his scenes with an extraordinary display of faces expressing raw emotions. Based on a comparison between Aristotle’s definition of tragedy and Caravaggio’s paintings, his art is tragic in form and capable of effecting catharsis in viewers.</span>بیان مسئله: زمینة تاریک، نورپردازی، پیکرههایی با اندازة واقعی و نمایش اوج احساسات در پرترهها و به عبارتی تئاتر کاملاً واقعگرایانه در آثار کاراوادجو، ما را بر آن میدارد تصور کنیم در آثار وی در مواجهه با روایت یک تراژدی قرار گرفتهایم که میتواند در مخاطب منجر به کاتارسیس گردد چراکه باید اذعان داشت روانپالایی فقط در نمایشنامهنویسی شکل نگرفته است، بلکه اثرات آن را در دیگر هنرها اعم از نقاشی، موسیقی و نیز پیکرهسازی میتوان مشاهده کرد. مسئلة اصلی در مقالة حاضر این است که چگونه یک اثر نقاشی میتواند تراژدی را در ذهن مخاطب متبادر سازد و به تبع آن تأثیرات روانپالایی یا کاتارسیس داشته باشد؟<br />هدف پژوهش: این مقاله در پی آن است تا تطبیقی میان تراژدی ارسطو و آثار نقاشی کاراوادجو بر اساس نظریة کاتارسیس (روانپالایی) انجام دهد.<br />روش پژوهش: روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی بوده و جمعآوری اطلاعات با استناد به منابع کتابخانهای و بررسی آثار نقاشی در منابع موجود انجام پذیرفته است. برای این منظور و تطبیق آثار نقاشی کاراواجو، تعداد پنج اثر به صورت تصادفی انتخاب و بر اساس رویکرد پژوهش مورد تجزیه، تحلیل و تطبیق قرار گرفتهاند.<br />نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش بر این مقوله تأکید داشت که در آثار کاراوادجو با یک تئاتر کاملاً واقعگرایانه از تضادها شامل: نور و تاریکی، پیری و جوانی، زندگی و مرگ، قدرت و ضعف به صورت همزمان سر و کار داریم، وی صحنه را با نمایشی خارقالعاده از طریق حضور این چهرهها و شدت احساسات آنها طراحی میکند. لذا با توجه به تعریف ارسطو از تراژدی و تطبیق آن با آثار کاراوادجو، آثار وی دارای فرم تراژیک است و موجب کاتارسیس و روانپالایی در مخاطب میشود.http://www.bagh-sj.com/article_145706_bfedcfaa2083594f8483192316cea49c.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910820220522Locating Beymand City in the First Centuries of the Islamic Era in Kerman Province Based on Written Sources and Archaeological Dataمکانیابی شهر بِیمَند سدههای اولیۀ دوران اسلامی در ایالت کرمان بر اساس منابع مکتوب و دادههای باستانشناسی819014570910.22034/bagh.2022.300608.4974FAزینب افضلیپژوهشگر پسادکتری باستانشناسی دوران اسلامی، گروه باستانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.علیرضا ابراهیمی ایده لوکارشناس ارشد باستانشناسی، گروه باستانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.Journal Article20210820<span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">Problem statement</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">: According to written sources, the city of Beymand was one of the cities of Kerman province in the early centuries of the Islamic era. Beymand was considered to be one of the important cities of this era due to its location on important communication routes such as Shiraz to Sirjan. Some geographical sources have mentioned the distance of this city to old Sirjan as four Farsakhs. However, according to the archaeological studies of Sirjan plain in the past years, its location has remained unknown. The location of this city was studied for the first time in spring 2018 in a project entitled the archeological study of Sirjan plain.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">Research objective</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">: This research aims to locate the city of Beymand in the early centuries of the Islamic era. Thus, by matching the written sources and new evidence obtained from the archaeological studies of the Sirjan plain and analyzing and measuring them together, it is possible to accurately determine the exact location of this city in the current geography of the region. The main question of this research is the exact location of this city and measuring the degree of correspondence between written sources and archaeological data. </span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">Research methods</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">: This research used the descriptive-analytical method, and the data were collected from written sources and archaeological studies and matched with each other.</span><br /><span class="Sub-Sub-Titr"><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">Conclusion</span></span><span lang="EN-GB" style="letter-spacing: -.35pt;">: The results show that according to the writings of written sources and their correspondence with the information obtained from archaeological field research, the area located in the northwest of the modern city of Sirjan in the Bagh Bamid neighborhood is the city of Beymand in the early centuries of the Islamic era.</span>بیان مسئله<strong>: </strong>شهر بِیمَند بر اساس منابع مکتوب یکی از شهرهای ایالت کرمان در سدههای اولیة دوران اسلامی بوده است. این شهر به دلیل قرارداشتن در مسیر راههای ارتباطی مهمی همچون راههای شیراز به سیرجان مرکز ایالت کرمان، از شهرهای مهم این دوره محسوب میشده است. برخی از منابع جغرافیایی فاصلة این شهر تا سیرجان قدیم را چهار فرسخ ذکر کردهاند، اما با توجه به مطالعات باستانشناسی دشت سیرجان که طی سالهای گذشته صورت گرفته، موقعیت مکانی این شهر تا به امروز ناشناخته باقی مانده است. با انجام طرح بررسی باستانشناسی دشت سیرجان در بهار سال 1397 برای اولین بار به مکانیابی این شهر پرداخته شده است.<br />هدف پژوهش<strong>:</strong> هدف از این پژوهش، مکانیابی شهر بِیمَند در سدههای اولیة دوران اسلامی است. بدین ترتیب که با مطابقت منابع مکتوب و شواهد جدید به دستآمده از بررسیهای باستانشناسی دشت سیرجان و تحلیل و سنجش آنها با هم، بتوان بهدرستی محل دقیق این شهر را در جغرافیای امروزی منطقه به دست آورد. پرسش اصلی این پژوهش مکانیابی دقیق این شهر و سنجش میزان تطابق میان منابع مکتوب و دادههای باستانشناسی است.<br />روش پژوهش<strong>:</strong> این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و اطلاعات آن از منابع مکتوب و بررسیهای باستانشناسی جمعآوری و با هم مطابقت داده شده است.<br />نتیجهگیری<strong>:</strong> نتایج نشان میدهد که با توجه به نوشتههای منابع مکتوب و مطابقت آنها با اطلاعات بهدستآمده از پژوهشهای میدانی باستانشناسی، محوطهای که در شمالغربی شهر امروزی سیرجان در محلة باغ بمید قرار دارد، همان شهر بِیمَند سدههای اولیة دوران اسلامی است<strong>.</strong> http://www.bagh-sj.com/article_145709_214fd2ac8181530104415c907cbde8cb.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96351910820220522Criteria Affecting the Preservation of the Authenticity in Restoration of Sadaghiani’s House in Tabrizشاخصهای تأثیرگذارِ اصالتبخش در بازآفرینی خانۀ صدقیانی تبریز9110814219410.22034/bagh.2021.272178.4793FAاحد نژاد ابراهیمیاستاد معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.0000-0001-6025-1942شهین فرخیپژوهشگر دکتری معماری اسلامی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.مهسا شب آهنگکارشناس ارشد معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20210207Problem Statement: Evidence of history and protection of historical monuments is based on authenticity; if the revival of the monuments is not based on the preservation of its originality, the historical identity of monuments has been damaged and it can no longer be considered historical.<br />Therefore, In the process of restoration the authenticity of the work should be one of the priorities of the project executors. Sadaghiani House belongs to Qajar and Pahlavi period. The buildings and spaces of this historic complex have changed over time, and parts of it have been separated or destroyed, which needed to be rebuilt for re-use.<br />Research question: What are the effective and authentic indicators in the restoration of Sadeghiani historical house in Tabriz?<br />Scopes of study: Regarding to the damages and changes in the structure of the Sadaghiani House due to disproportionate urban development and impacts of war and lack of proper preservation during the reconstruction process, This monument required intervention to change the physical structure of some parts of the house. <br />Methodology: The research method is applied research which has been done by qualitative research method and content analysis strategy and has been done in two general sections of literature review and field surveys. The literature review was done by studying documents and historical images to recreate the building in order to investigate the issue of authenticity.<br />The reason for choosing Sadaghiani House is due to many destructions during the urban development and the effort to change the use and recreate the destroyed parts by the executors.<br />Conclusion: What results from the analysis of the authenticity indicators of this house in 5 restoration periods, Despite major renovations and physical restructuring in parts of the building, Considering the indicators of apparent intact (form), stability of symbolic values,بیان مساله: گواهی تاریخی بودن آثار و بناهای تاریخی بر اصالت استوار است؛ اگر بازآفرینی اثر بر پایه حفظ اصالت اثر صورت نگیرد هویت تاریخی آن خدشه دار می گردد و دیگر نمی توان آن را یک اثر تاریخی دانست؛ از این رو در جریان بازآفرینی بناهای تاریخی از جمله، خانه صدقیانی تبریز -از دوره قاجار و پهلوی- در نظر گرفتن شاخص های تأثیرگذارِ اصالت بخش، لازم و ضروری به نظر می رسد. <br />سوال تحقیق: مولفه های بازشناخت اصالت در حوزه مرمت از میراث فرهنگی و شاخصهای تأثیرگذارِ حفظ اصالت در بازآفرینی خانه صدقیانی تبریز کدام است؟<br />هدف تحقیق: پژوهش حاضر از طریق بازخوانی و واکاوی اسناد و منشورهای بینالمللی و دیدگاههای صاحبنظران در پی دست یافتن به سطحی از شناخت و تعیین وجوه و ابعاد اصلیِ اصالت در مرمت اثر و ارزیابی و بررسی آن در بازآفرینی خانه صدقیانی تبریز می باشد. <br />روش تحقیق: روش تحقیق از نوع تحقیق کاربردی و به صورت کیفی و راهبرد تحلیلمحتوا بوده و در دو بخش کلی ادبیات نظری و پیمایشهای میدانی انجام یافته است. در بخش ادبیات نظری با استفاده از گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و اسنادی در جهت واکاوی موضوع اصالت در بازآفرینی بناهای تاریخی، اطلاعات مربوط به بنیانهای نظری تحقیق با مطالعه منابع متعدد به دست آمده و شاخص های اصالت بخش، از طریق بازخوانی و واکاوی اسناد و کنوانسیون های بین المللی در کنار بررسی دیدگاههای صاحبنظران جمع بندی گردید. در ادامه با انتخاب خانه تاریخی صدقیانی تبریز بعنوان نمونه موردی، حفظ اصالت اثر در جریان بازآفرینی آن، مورد تطبیق با شاخص های بدست آمده مبانی نظری قرار گرفت. <br />نتیجه گیری: مولفه های هشت گانه اصالت در تطبیق تحلیلیِ شاخص های اصالت در بازآفرینی بناهای تاریخی، استخراج و در فرایند بازآفرینی خانه تاریخی صدقیانی تبریز مورد بررسی قرار گرفت.http://www.bagh-sj.com/article_142194_d0e3cc620eb89ba679751d5b03c3e369.pdf