پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96353520060801Study of the Art of safavidبررسی جایگاه هنر دوره صفوی61876FAشهره جوادیاستادیار گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20110829While Iranian art began to flourish during Saljouqi and Ilkhanid periods and reached the peaks of grandeur during the Timurid period, so much has been said in praise of the Safavid dynasty, which has greater political implications than analytical and cultural ones. <br />Consistency and strength of the Safavid ruling system led to the growth of all forms of arts and artistic creations. Although art works showed a remarkable growth in terms of quantity, Their quality dwindled during this period. <br />Art in this period is primarily a continuation of the past Sassanid and Timurid art and one can see stagnation, especially in architecture and decorative art, throughout Safavid period.عصر بالندگی و شکوفایی هنر ایران دوران سلجوقی و ایلخانی است و در زمان تیموریان به اوج می رسد. در حالی که از گذشته تاکنون مطالب بسیاری در مدح و ستایش صفویان گفته شده که بیشتر جنبه سیاسی دارد تا تحلیل و بررسی جدی در زمینه فرهنگ و هنر.<br /> تمرکز و یکپارچگی سازمان دولت صفوی باعث شد تا جمیع هنرها رونق گرفته و تولیدات فراوانی در تمامی زمینه های هنری انجام شود و بدین گونه بود که هنرها در این عصر به جهت کمیت رشد چشمگیری یافته اما از نظر کیفیت دچار افول شدند.<br /> هنر این عصر غالباً در تداوم هنر دوران گذشته از ساسانی تا تیموری است، به طوری که از ابتدا تا انتهای این دوره شاهد رکورد و افول هنرها بخصوص در زمینه معماری و تزیینات می باشیم.http://www.bagh-sj.com/article_76_182eb4f093c216f76b181a6b1d2a45ee.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96353520060801Musical alienationاَلیِناسیونِ موسیقایی193077FAعلی خاکسارJournal Article20110829In this article beside allusion to category of culture and its role on societies, have been discussed on one of the cultural and social diseases in recent centuries that is called alienation. Then after searching on role of cultural and musical transformation and its relationship with alienation, in the position of fundamental axis of article, have been studied in synthetic word that is musical alienation. In the direction of clarification and explanation of musical alienation, this allusion divided in two constitutional that are musical alienation of external culture and musical alienation of internal culture. In the direction of purposes of the article that are searching and illustration of digressive and modernist happening in Iranian music and its causes of the existence, each of these categories are divided with branching and scientific sharing into several subclasses. Therefore musical alienation of external culture is divided in three subclasses in a surrounding of the theoretical principles, musical products and musical material culture, and also musical alienation of internal culture that is divided in two subclasses: civic culture and native culture.در این مقاله، ضمن اشاره به مقوله فرهنگ و نقش تعیین کننده آن در سرنوشت جوامع، در مورد یکی از بیماریهای فرهنگی و اجتماعی انسان در قرون اخیر، تحت عنوان اَلیِناسیون (Aliénation) بحث شده است. در ادامه، پس از بررسیِ نقشِ تغییرات فرهنگی و موسیقایی و رابطه آن با الیناسیون، به واژه ترکیبی الیناسیونِ موسیقایی به عنوان محور اصلی مقاله پرداخته شده است. در راستای تبیین و تشریح الیناسیونِ موسیقایی، این مقوله به دو بخش اساسی منقسم شده است که تحت عناوین الیناسیونِ موسیقاییِ برون فرهنگی و الیناسیونِ موسیقاییِ درون فرهنگی نامگذاری شدهاند. در راستای اهداف مقاله که همانا بررسی و روشنگری جریانهای انحرافی و تجدد گرایانه در موسیقی ایران و علل پیدایش آن میباشد، هر یک از این مقولهها با تقسیمبندی انشعابی و علمی به چندین زیر مجموعه منقسم شدهاند. در این راستا، الیناسیون موسیقایی برون فرهنگی در قالب سه زیر مجموعه، در حیطههای اصول نظری، فرآوردههای موسیقایی و فرهنگ مادی موسیقایی و همچنین الیناسیون موسیقایی درون فرهنگی تحت دو زیر مجموعه و درحیطههای فرهنگ شهری و فرهنگهای بومی مورد بررسی دقیق قرار گرفتهاند.http://www.bagh-sj.com/article_77_b9d12795558539ac57e746032b7fe552.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96353520060801The Lexicology analysis of the term "Critic" and same synonymous wordsتحلیل واژه شناختی"Critic"، نقد و گروه واژگان مرتبط314078FAسید عبالهادی دانشپورایمان رئیسیJournal Article20110829This research has been done by comparative method. At first, the meaning and definition of the term "Critic" has been found out by four famous English Dictionaries (Webster, Oxford, Longman and American Heritage) while comparing the meanings with each other. The synonyms in each dictionary have been obtained. Then concerning the frequency rate of each term, five words such as: "analyze, judge, evaluate, appraise and assess" have been selected and analyzed.
Next, the meaning of definition of the terms have been searched in some famous English-Persian Dictionaries (Bateni and Colleagues English-Persian dictionary, Aryanpur progressive dictionary) and the relation between the terms has been analyzed in English and Persian language.
Finally, by looking up the meaning and definition of the terms in Persian dictionaries (Dehkhoda Dictionary and A dictionary of Contemporary Persian language), the relation between those English and Persian synonymous words has been defined.این تحقیق با استفاده از روش تطبیقی انجام شده است. ابتدا معنا و تعریف واژهی Criticرا، با استفاده از 4 فرهنگ لغات انگلیسی شناخته شده (وبستر1، آکسفورد2، لانگ من3 و امریکن هریتیج4) استخراج نموده و ضمن مقایسهی معانی با هم، واژگان مترادف مورد استفاده در هر فرهنگ به دست آمده است. سپس با توجه به میزان فراوانی هر واژه، پنج واژهی analyse، judge، evaluate، appraise، assess از میان واژگان انتخاب شده و تعریف و معنای آن ها هم با استفاده از فرهنگ لغات مورد نظر استخراج و تحلیل شده است.
سپس معنای واژگان را در فرهنگ های انگلیسی_فارسی (فرهنگ معاصر انگلیسی_فارسی، باطنی و همکاران5 و فرهنگ پیشرو آریانپور6) جستجو نموده و رابطهی معنایی واژگان در انگلیسی و فارسی تحلیل شده است. سرانجام با جستجوی معنای واژگان در فرهنگهای فارسی (لغت نامهی دهخدا7و فرهنگ فارسی امروز8) رابطهی واژگان انگلیسی با واژگان فارسی دقیق شده و حوزهی کاربردی هر یک تعریف شده است.
در خاتمه ضمن تحلیل معنای واژگان مورد نظر، دیاگرام سطح بندی واژگان مرتبط با نقد نیز ارائه شده است.http://www.bagh-sj.com/article_78_f774ae64460e9e25a6b0429bec8e97de.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96353520060801Human and Green stuff symbiosis in high buildingsهمزیستی انسان و گیاه در ساختمانهای بلند415879FAعلی شرقیJournal Article20110829Being separated the residential space or human' work from ground and residing in height overall, solve the low area space problem in big cities; but dispel people from nature and ground. This separation is not permanent and soon people in high buildings would search for their lost. Despite having modern facilities, residents wish to live in a house with court yard and garden even it's old and corroded; this wouldn't be a wish, until they separate from their house.
In this article the effort is on the manner of processing to control forces and elements of nature and it's ecology, forgotten and even destroyed, it returns to direct utilization of nature in architecture and construction and it's technologies; its process would explored and distinctive types in architecture would be introduce and analyzed and the outcome:
-Destroying and changing the nature and its elements wouldn't be possible, Inspiring and pattern making from nature is right,
-Composing directly with technology in architecture is the important purpose, would be criticized.جدا شدن فضای سکونت یا کار انسان ها از زمین و استقرار در ارتفاع، مشکل کمبود زمین در شهرهای بزرگ را حل میکند؛ اما انسان را از طبیعت و زمین دور میکند. این دوری پایدار نیست و خیلی زود انسان برج نشین به جستجوی گم گشته خود میپردازد. سکنه ساختمانهای بلند، علیرغم داشتن آخرین امکانات امروزه، زندگی در یک خانه دارای حیاط و باغچه را آرزو میکنند، حتی اگر این خانه قدیمی و فرسوده باشد؛ این خواسته در خیال ساکنین خانههای واجد باغچه و حیاط، تا از آن جدا نشوند، به آرزو تبدیل نمیشود1.
در این مقاله تلاش بر این است تا به چگونگی استیلاء و مهار نیروها و عناصرطبیعت و بومآوریهای2 آن، فراموش کردن و حتی نابودی آن، بازگشت مجدد به بهرهگیری مستقیم از آن در معماری و ساختمان سازی و فنآوریهای مترتب بر آن پرداخته شود؛ روند طی شده کاوش میگردد و نمونههای بارز آن در سالهای اخیر و در حوزه معماری، معرفی و تحلیل میشوند و نتایج آن: 1. کنار گذاشتن، تخریب و تغییر شکل دادن طبیعت و عناصر آن ممکن نیست. 2. الهام گرفتن و الگو سازی از آن درست است. 3. ترکیب آن با فنآوری در معماری هدف است. به بحث کشیده شده و به دست میآیدhttp://www.bagh-sj.com/article_79_5743ee4fb7afd438c7577335a0caa262.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96353520060801Aesthetic characteristics and criteria of film musicزیبائیشناسی موسیقی فیلم : ویژگیها و معیارها597080FAاحمد ضابطی جهرمیJournal Article20110829This article introduces the factors that affected the art of composing music for the film and development of this art in the beginning of its history.
Then, it defines the elements that create harmonic structure and relation between film and music; also it clarifies the elements that form the structure of the work of a film composer.
Finally, the article introduces the criteria and characteristics or peculiarities of the work of film composer by presenting the point of views of famous group musicians and film theorists.این مقاله در ابتدا به معرفی عواملی که در شکلگیری موسیقی فیلم و رشد زیبائیشناسی آن مؤثر بودهاند می پردازد. آنگاه از عناصری که سینما و موسیقی را به هم نزدیک میکند نام میبرد. به دنبال آن معلوم میکند که چه عواملی در آهنگسازی فیلم، استخوانبندی موسیقی را میسازند. مقاله ضمن طرح دیدگاههای چند تن از موسیقیدانان و نظریه پردازان موسیقی فیلم، ویژگی کار آهنگساز فیلم را بر میشمارد و در انتها معیارها و ملاکهای ارزشیابی موسیقی فیلم را از جنبه زیباییشناسی معرفی میکند.http://www.bagh-sj.com/article_80_b37a1945e00fa111755c2291d316dca6.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96353520060801The art of illustration in early Islamic periodهنر تصویرسازی در صدر اسلام718081FAسید محمد فدویJournal Article20110829In this article it is tried to have a general survey in illustration art development in early Islamic period and the reason behind its fluctuation at that time. Many illustrated work left over through Islamic history and expressing contrastive views about the sanctity and lawfulness of illustration required a through and continual research.
Nowadays despite reasonable discussions and religious positive verdicts about the necessity of applying different artistic methods to clarify the public opinion towards Islamic historical facts as wall as scientific, literary, and social concepts explanation, we are facing some suggestions from a few people who have always introduced the religion as a though and problematic phenomenon and led the Islamic society to hesitancy towards applying effective and useful methods.در این مقاله تلاش گردیده به طور اجمالی در خصوص سیر تحول هنر تصویرسازی ((Illustration در صدر اسلام و علل افت و خیز آن در آن دوره بیان شود؛ انبوه آثار تصویرسازی شده به دست آمده درطول تاریخ دین مبین اسلام، و بیان مطالب مختلف ضد و نقیض در باب حرمت یا عدم حرمت آن لزوم بررسی مکرر موضوع را می طلبد. در حال حاضر علیرغم وجود مباحث استدلالی و نیز فتاوای دینی مثبت در خصوص لزوم بهره گیری از شیوه های مختلف هنری جهت تنویر افکار عمومی، در خصوص حقایق تاریخی اسلام و نیز بیان مفاهیم علمی، ادبی و اجتماعی، شاهد اظهار نظر تعداد اندکی از افرادی هستیم که همواره از دین پدیده ای سخت و غامض می سازند و جامعه اسلامی را نسبت به شیوه های مفید و مؤثر به شک و تردید می اندازند.http://www.bagh-sj.com/article_81_470225b06c6ec36d751df2ae045ddd6e.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96353520060801Structuralism, the Last manifestation of "truth" despotism«ساختگرایی» آخرین جلوة استبداد «حقیقت»819082FAعطاء الله کوپالJournal Article20110829Structuralism is a general approach in various academic disciplines that explores the relationships between fundamental elements of some kind, upon which some higher mental, linguistic, social, cultural etc "structures" are built, through which then meaning is produced within a particular person, system, or culture.
Structuralism appeared in academic psychology for the first time in the 19th century and then reappeared in the second half of the 20th century, when it grew to become one of the most popular approaches in the academic fields that are concerned with analyzing language, culture, and society. The work of Ferdinand de Saussure is generally considered to be a starting point of the 20th century structuralism.
Today structuralism is less popular than approaches such as post-structuralism and deconstruction. There are many reasons for this. Structuralism has often been criticized for being a historical and for favoring deterministic structural forces over the ability of individual people to act. As the political turbulence of the 1960s and 1970s (and particularly the student uprisings of May 1968) began affecting academia, issues of power and political struggle moved to the center of people’s attention. In the 1980s, deconstruction and its emphasis on the fundamental ambiguity of language-rather than its crystalline logical structure–became popular. By the end of the century structuralism was seen as a historically important school of thought, but it was the movements it spawned, rather than structuralism itself, which commanded attention.ساختگرایی (structuralism)، به عنوان شیوه ای در نقد ادبی و هنری در دهههای نخستین قرن بیستم پدید آمد و در نیمة دوم آن سده به نقطه اوج خود رسید. این شیوه نقد، همواره میکوشید به خود شکل و رنگ علمی ببخشد و تمرکز بر ساختار آثار ادبی و هنری، این امکان را به ساختگرایان میداد که از دیدگاه خود قواعدی ابطال ناپذیر و فرمولهایی ثابت و لایتغیّر برای بررسی آثار هنری وضع کنند. ساختگرایی اگرچه در آغاز به زبان شناسی متکی بود ولی عرصههای گوناگونی همچون مردم شناسی، فلسفه، روان شناسی، تاریخ و زمینههای مختلفی از علوم انسانی را در برگرفت. این مقاله تأمل و نقدی است بر مجموعه رویکردهایی که تحت عنوان ساختگرایی در نقد ادبی و هنری و علوم انسانی پدید آمد.
آنچه ساختگرایی نامیده میشد، امروز به عنوان یک روش زنده، منسوخ شده است و اگرچه به جنبههایی از آن در پژوهشهای مربوط به علوم انسانی میتوان استناد کرد، اما ساختگرایی را باید به منزلة آخرین تلاش منتقدان برای تولید «حقیقتی» مطلق و غیر قابل نقض به شمار آورد.http://www.bagh-sj.com/article_82_d43e6cd58571a395150f021f7dc8dbf9.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96353520060801Wind Catcher: An attractive and charming feature of Yazd city
Mahnaz mahmuodi(MS)بادگیر، جذابیت سیما و منظر شهر یزد919983FAمهناز محمودیJournal Article20110829Yazd as a city and its traditional texture has characteristics that have made them distinct from other in Iran.
What have brought about this attractiveness of Yazd feature are its immune ably varieties of wind catchers. These wind catchers come in to views with their forms as incorporated in Yazd urban feature. Thus, this paper deals with a typological study on them. The research has as its support Field approaches. Layouts (¬plans) that are included in the paper have been introduced to interested readers for the first time. The research method is descriptive analytical and follow this trend: observation, comparison, analysis and inference.
Typological study of formed wind catchers as checked in this paper has been made by examining different ways in which they were built on tops of houses in Yazd and categorized based on directions, plans, sections, and which winds blow.شهر یزد و بافت قدیمی آن در میان سایر شهرهای ایران واجد ویژگی هایی است که آن را از سایر شهرها متمایز ساخته است. تنوع بیشمار بادگیرهای یزد یکی از عوامل مهم جذابیت سیمای شهر یزد می باشد. بادگیرهای یزد با کالبدهای متنوعی در سیمای شهر جلوه¬گر شده¬اند و از این رو در این مقاله به بررسی گونه شناسانه آن ها پرداخته شده است.
تحقیق با برداشت های میدانی انجام پذیرفته و نقشه¬های ارائه شده از بادگیرها (پلان ها و نماها) برای اولین بار در اختیار علاقه¬مندان قرار می¬گیرد. روش تحقیق توصیفی_تحلیلی است و روند تحقیق را می-توان چنین توصیف کرد : مشاهده، مقایسه، تحلیل، استنباط.
در این مقاله تیپولوژی فرمال بادگیرها با بررسی انواع نحوه استقرار بادگیرها در خانه¬های یزد، انواع پلان ها، نماها، مقاطع و دسته¬بندی بر مبنای جهات دریافت باد، صورت پذیرفته است.http://www.bagh-sj.com/article_83_6c0fb7f1d96986d0033743b90d8d5b1c.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-96353520060801The text originality as the antecedent of criticism and interpretation.اصالت متن به مثابه مرجع نقد و تفسیر10011184FAعلیرضا نوروزی طلبJournal Article20110829Originality as antecedent of criticism and interpretation text is whatever interpretable. Interpretation is inherence of the interpreter out of the text, but this perception is unlimited, personal and based on the will and taste of the critics.
The text orients the perception and the interpretation of the interpreter. If the texts follow the interpreter image, it would absolutely be with out any meaning and hence it can result in different understandings and therefore the interpretations would have endless domain and infinite chain would start in interpretation of a text. Barthes (1915-1980) and Derrida (1930-2004) in "The death of the author" theory suggested the idea of decentralizing what is called the core meaning of the text, have restrained to the interpretation .text is not humiliated by the interpreter rather it is an inflection element. The largest of interpretation is the discovery of the text meaning or the intention of the author not to impose his gathering on the text.
The art of an interpreter is to invent a way so that the nature (the beauty of image and meaning) is reflected in world or speech such interpretation and critics will be a unique one. If the interpreter followers open to the text, then it will appear through his interpretation. Meanings multiplication stems from the tissue of the text, any interpretation is a meaning discovery of the core meaning of the text. Interpretation is thought communication with whatever appears in text.متن به هر آنچه که مورد تفسیر قرار گیرد، اطلاق میشود. تفسیر، فهم مفسر است از متن. امّا، این فهم، نامحدود، دلبخواهی و مبتنی بر خواست و طلب و سلیقه مفسر نیست. متن به فهم و تفسیر مفسر شکل میدهد. اگر متن به طور مطلق تابع ذهنیت مفسر شود، فاقد مرکزیت معنایی خواهد شد و با هر رویکردی میتوان از آن معنایی دریافت کرد و تفسیر، دامنهای نامحدود پیدا میکند و بازیای بیانتها در جریان تفسیر متن شکل میگیرد. "بارت" Barthes, Roland. (1915-1980) و "دریدا" Derrida, Jacques (1930-2004) با نظریه "مرگ مؤلف" و "مرکززدایی" از آنچه که "معنای مرکزی متن" نامیده میشود، تفسیر را در انحصار مفسران قرار دادهاند.
متن، موجودی منفعل در برابر مفسر نیست بلکه ابژهای تأثیرگذار است. هدف تفسیر، کشف معنی متن یا نیت آفریننده متن است نه تحمیل ذهنیت مفسر بر متن. هنر مفسر در تفسیر، آن است که طریقی ابداع کند تا ماهیت متن (زیبایی صورت و معنی) در گفتار یا نوشتار منعکس شود. تفسیر و نقد در چنین طریقی یگانه خواهد شد. چنانچه مفسر تابع متن بوده و نسبت به متن مفتوح باشد، متن در تفسیر مفسر ظهور پیدا میکند. تکثّر معانی از کیفیت بافتِ متن نشأت میگیرد. هر تفسیری، کشف معنایی از معنی مرکزیِ متن است. تفسیر، هم سنخی تفکر است با آنچه که در متن ظاهر میشود.http://www.bagh-sj.com/article_84_714ae40f4379ee80056f0f10f4a0b3a9.pdf