پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178520200621The Analysis of the Historical Roots of the Landscape Biography Approachواکاوی ریشههای تاریخ در رویکرد بیوگرافی منظر51610381510.22034/bagh.2020.133279.3591FAمریم رضایی قلعهپژوهشگر دکتری معماری اسلامی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.محمدتقی پیرباباییاستاد دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.0000-0002-6305-9611Journal Article20180524Problem statement: Landscape biography is a historical and interdisciplinary approach about the interaction between the audience and their environment. This approach assesses the nature which is changed by the human using a phenomenological perspective, and it is less known in Iran. According to the enriched history of Iran, knowing and using this approach in the historical landscape planning, which consists of a huge part of this country seems to be essential. The analysis of the philosophical roots of the landscape biography approach is useful for a better understanding of this concept. This approach first emerged as a result of the confrontation with the objective and subjective separation in the landscape using the concepts of phenomenology. Husserl’s perspectives as the father of phenomenology about the world-life, and Heidegger, who brought phenomenology at the level of ontology and linked it to hermeneutics, and also Gadamer, who expanded the philosophical hermeneutics, are the ones whose perspectives have been used in the landscape biography. <br />Research objective: The main goal of this study is to have a better understanding of the modern history roots as the main criterion of this approach. History in the landscape biography is not defined as the consistency of the past, now and future, but it is considered nonlinearly. <br />Research method: The main question of this study is to find the nonlinear and dynamic roots of landscape biography. The main subjective concepts of this approach in phenomenology and hermeneutics have been assessed using descriptive analytics techniques, and these roots have been compared to historical criteria of the landscape biography using adaptive approach. <br />Conclusion: Finally, the deep effects of time philosophy from the perspective of hermeneutics on the modern historical perspectives in this approach were demonstrated. Similar to the time, landscape history has been for Dasein and it is always along with it, because according to Heidegger, it is not the past that is valuable but the originality with the future. Therefore, the historical landscape planning is valuable by the maintenance of the past phenomena and its integration with present.بیان مسئله: بیوگرافی منظر یک رویکرد تاریخی و میانرشتهای است که موضوع آن تعامل میان مخاطب و محیط اوست. این رویکرد با نگاهی پدیدارشناسانه به بررسی طبیعت تغییریافته به دست انسان میپردازد و در ایران کمتر شناخته شده است. با توجه به تاریخ غنی کشور، شناخت این رویکرد و بهرهبردن از آن در برنامهریزی منظرهای تاریخی که بخش وسیعی از سرزمین ما را تشکیل میدهد، ضروری به نظر میرسد. برای شناخت هرچه بهتر این رویکرد، واکاوی ریشههای فلسفی آن میتواند مفید باشد. این رویکرد در ابتدا به دلیل مقابله با نگاههای جداسازی عین و ذهن در منظر و با استفاده از مبانی پدیدارشناسی پدید آمد. دیدگاههای هوسرل به عنوان پدر پدیدارشناسی در مورد جهان-زندگی و هایدگر به عنوان فیلسوفی که پدیدارشناسی را به سطح هستیشناسی برده و با هرمنوتیک پیوند داده است و همچنین گادامر به عنوان بسطدهندۀ هرمنوتیک فلسفی، در این زمینه مورد استفادۀ بیوگرافی منظر قرار گرفته است. <br />هدف پژوهش: هدف اصلی از این پژوهش، فهم هرچه بهتر ریشههای تاریخ نوین به عنوان شاخصۀ اصلی این رویکرد است. تاریخ در بیوگرافی منظر به صورت تداوم گذشته، حال و آینده تعریف نشده بلکه به صورت غیرخطی مدنظر قرار گرفته است. <br />روش پژوهش: سؤال اصلی این تحقیق یافتن ریشههای تاریخ غیرخطی و پویای بیوگرافی منظر است. با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی ریشههای مبانی نظری این رویکرد در پدیدارشناسی و هرمنوتیک پرداخته شده و با مقایسهای تطبیقی، این ریشهها با شاخصههای تاریخ در بیوگرافی منظر مقایسه شده است. <br />نتیجه گیری: در نهایت تأثیرات ژرف فلسفۀ زمان از دیدگاه پدیدارشناسی هرمنوتیک، بر دیدگاههای جدید تاریخ در این رویکرد نشان داده شد. تاریخ منظر، همچون زمان برای دازاین بوده و همیشه همراه اوست. زیرا طبق نظریات هایدگر، این گذشته نیست که ارزشمند است؛ بلکه اصالت، با آینده است. بنابراین برنامهریزی منظر تاریخی، براساس حفظ آثار گذشته با حفظ تمامیت آن در اکنون، ارزشمند خواهد بود.http://www.bagh-sj.com/article_103815_c339c5199928d67fcac4cd1afe0d6fca.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178520200621Study of Motifs in Zoroastrian Needlework, Based on Anthropological Aspect of Artمطالعۀ نقوش زرتشتیدوزی با رویکرد انسانشناسی هنر173010779910.22034/bagh.2020.164417.3925FAرویا عزیزیمربی، گروه هنر اسلامی، دانشکدۀ صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0001-9197-5767زهره طباطبایی جبلیاستادیار، گروه هنر اسلامی، دانشکدۀ صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0002-5650-7148Journal Article20181228Problem statement: The art of “Zoroastrian needlework” is a sort of traditional needlework clothing design, belonged to Zoroastrian ladies, dating back to pre-Islamic Iran. Majority of the Zoroastrian needlework motives contain some meanings and roots from religious culture and aesthetics point of view which are not explained so far and identification of these motives can reveal their meanings which some believe they are just simple designs without any hidden meaning. <br />Research objectives: This study attempts to assess and understand the ornamental motifs of the Zoroastrian needlework from cultural and social point of view of the artists.<br />Research method: This anthropological study of art tries to answer the following question: what is the cultural iconography, aesthetic items and function of the motifs of the Zoroastrian Needlework? In order to answer this question based on anthropology of art views, the motifs of the Zoroastrian Needlework were studied using descriptive-analytical method by considering their iconography, aesthetic, and functions.<br />Conclusion: The results show that based on iconography analysis, many of these motifs remind us of old archetype such as mother and trees, and using them on wedding dresses is a symbol of goddess of fertility. This shows a relation between concept and application. In addition, based on aesthetic analysis, the structure of color, form, texture and composition are according to their sewing patterns and poses balance, difference and rhythm. In function analysis, motives were used mostly for women’s clothing, especially their wedding dress which is exactly according to its function and shows view of Zoroastrian religion in which living happily is the human mission.بیان مسئله: هنر «زرتشتیدوزی» نوعی سوزندوزی مخصوص بانوان زرتشتی است که پیشینۀ آن را میتوان در ایران پیش از اسلام دانست. بسیاری از نقوش زرتشتیدوزی دارای معانی و ریشههای فرهنگی دینی و زیباییشناختی است که تاکنون به آن پرداخته نشده و شناسایی آن میتواند معنای پنهان این نقوش را، که از دید برخی صرفاً نقوشی بدون معناست، آشکار کند.<br />هدف پژوهش: به دلیل وجود نقشمایههای متفاوت و مفاهیم نمادین آنها، پژوهش پیش رو در نظر دارد به بررسی و فهم نقوش هنر زرتشتیدوزی از دیدگاه فرهنگ و جامعۀ آفرینندهاش بپردازد.<br />روش پژوهش: این مقاله با رویکرد انسانشناسی هنر بهدنبال پاسخ پرسش زیر است: معانی فرهنگی، معیارهای زیباییشناختی و کارکردی نقوش زرتشتیدوزی چیست؟ جهت پاسخ به این پرسش براساس نظریات انسانشناسی هنر با استفاده از سه بعد معناشناختی، زیباییشناختی و کارکردشناختی، با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر پژوهشهای میدانی، کتابخانهای و مصاحبه، نقوش تزیینی تحلیل و بررسی شدهاند. <br />نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که بر مبنای تحلیل معناشناختی بسیاری از نقوش یادآور کهنالگوهایی چون مادر و درخت است و این نقوش، که برخی از آنها روی لباس عروس کار شده، نمایانگر الهۀ زایش بودهاند و رابطۀ مفهوم و کاربرد را نشان میدهند. همچنین براساس تحلیل زیباییشناختی ساختار، رنگ، فرم، بافت و ترکیببندی با الگوی دوخت هماهنگ و دارای تعادل، تنوع و ریتم است. در تحلیل کارکردشناختی نیز نقوش بیشتر روی لباس زنان بهخصوص عروسها کار میشده و با کاربرد آن از نظر معنایی هماهنگ بوده و یادآور این دیدگاه آیین زرتشت است که تکلیف انسان را شاد زیستن میدانسته است.http://www.bagh-sj.com/article_107799_8a116a1897e5af60f6e4253021366f29.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178520200621Comparative Study of Fractal Geometry Patterns in Iranian Garden and Landscape Architecture (Case Study: Tabas Golshan Garden)بازشناسی تطبیقی الگوهای هندسۀ فراکتال در معماری و منظر باغ ایرانی (نمونه موردی: باغ گلشن طبس)314410152010.22034/bagh.2019.164706.3927FAعلی شرقیاستادیار گروه معماری، دانشکدۀ مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.0000-0002-0393-1252محمدامین عزیزمقدمدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری منظر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران.0000-0001-8281-8030زهرا جمالی گندمانیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران.Journal Article20181229Problem statement: Today, returning to nature and patterning it seems to be one of the most important needs in the world. Iranian architects have been successful in applying scales and connecting different scales to one another, as well as facing nature around them. Geometry, while being abstract, is the most important language through which the architect creates specific spatial qualities.<br />Research objectives: This article investigates Golshan Garden by expressing its features (rotation, egalitarianism, introversion, centeredness, symmetry, and multiplicity) in Iranian landscaping, while fractal geometry has features including nonlinearity, irregularity, imperfection and non-Euclidean geometry, chaos, and special rules, representing its naturalistic aspect along with the lack of rest and relation of geometries.<br />Research method: A descriptive-analytic approach has been employed consisting of two steps. The first step included library studies and reasoning to explain the internal validity of the geometry of Iranian garden. Second, the new relationship between the findings of Tabas Golshan Garden as an example of Iranian garden are interpreted and compared with fractal geometry to explain the external validity. <br />Conclusion: It is found from the study that if the Iranian garden has fractal features in structural, vegetative, irrigation and functional systems, it can be extended to the whole garden. Tabas Golshan Garden as an example of Iranian garden represents fractal architecture design with all the features of fractal geometry and inspired by the nature as well as benefiting from geometric flexibility, definable and recognizable throughout the design and using a form such as the pentagon found in nature.بیان مسئله: امروزه بحث بازگشت به طبیعت و الگوبرداری از آن بهعنوان یکی از ضرورتهای مهم در دنیا مطرح شده است. معماران ایرانی در بهکارگیری مقیاس و اتصال مقیاسهای متفاوت به یکدیگر و همچنین در برخورد با طبیعت پیرامون موفق بودهاند. هندسه در عین مجردبودنش مهمترین زبانی است که معمار بهوسیلۀ آن کیفیتهای ویژۀ فضایی را میآفریند. <br />هدف پژوهش: در این مقاله به موضوع باغ گلشن با بیان ویژگیهایش (دورانگرایی، رویشگرایی، درونگرایی و مرکزگرایی، قرینگی، چندلایگی) در باغآرایی ایرانی پرداخته شده است، درصورتیکه هندسۀ فراکتال دارای ویژگیهایی شامل (هندسۀ غیرخطی، بینظمی، غیرمتعارف، هندسۀ نااقلیدسی، آشوبزدگی و قوانین خاص) است که بیانی از طبیعتگرابودنش و نداشتن سکون و آرامش هندسهای است.<br />روش پژوهش: روش کار، استدلال منطقی از نوع توصیفی-تحلیلی و شامل دو مرحله است؛ اول، مطالعات کتابخانهای و استدلال برای تبیین اعتبار درونی هندسۀ باغ ایرانی؛ دوم، تفسیر رابطهای جدید میان یافتههای حاصلشده از باغ گلشن طبس بهعنوان نمونهای از باغ ایرانی و مقایسه با هندسۀ فراکتال جهت تبیین اعتبار بیرونی.<br />نتیجهگیری: آنچه از پژوهش حاضر برمیآید این است که اگر باغ ایرانی در نظامهای ساختاری، گیاهی، آبیاری و کارکردی دارای ویژگیهای فراکتالی باشد، میتوان این ویژگی را به کل باغ تعمیم داد. باغ گلشن طبس بهعنوان نمونهای از باغ ایرانی با بهرهگیری از تمامی ویژگیهای هندسۀ فراکتال و با الهام از طبیعت و همچنین بهرهمندی از انعطافپذیری هندسهای، معین و قابل شناخت در کل طرح و استفاده از فرمی همچون پنجضلعی که در طبیعت فراوان دیده شده و قابلیت زیادی در فراهمکردن ویژگیهای مذکور دارد، دارای اصول طراحی معماری فراکتال است.http://www.bagh-sj.com/article_101520_cfbbbc3f6e7f50614081f6bedd868d88.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178520200621An Analytical Approach to the Function and Dating of the Great Southern Tower at Rab’e Rashidi in Tabrizرهیافتی تحلیلی به دیرینگی و کارکرد برج بزرگ جنوبی ربعرشیدی تبریز455610779810.22034/bagh.2020.171487.3990FAبهرام آجورلوسرپرست هیئت بین المللی کاوش و پژوهش ربع رشیدی تبریز، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.0000-0003-1611-0258امین مرادیمعاون هیئت بینالمللی کاوش و پژوهش ربع رشیدی تبریز، ایران.Journal Article20190209Problem statement: The visible remnants of Rab’e Rashidi in Tabriz, as a fortified site at the present time, are curtain walls and towers. Imagined as an Ilkhanid observatory and recorded as the artillery tower built by Shah Abbās the Great during his 1603 AD campaign, the great southern tower of Rab’e Rashidi is located at the southern curtain wall. The recent field studies on the structure of this tower have questioned its function for artillery tower. Therefore, the basic questions proposed by the authors are related to the relative dating, function and historical presence of this tower in Rashidiyya.<br />Research objectives: The aim of this research study is the systematic understanding of the age and function of this monument as a guide to proper planning of its restoration and conservation.<br />Research method: The analytical approach to architecture, field studies of structure and physical setting of tower, in addition to the history of ordnance in Safavid and Ottoman armies are the basic research methods were applied in this study.<br />Conclusion: The tower has been built by the plan and order of Cigala Joseph Sinan Pasha (Zigala Bassa Capitano del Mare) the Ottoman ruler of Tabriz (1585-1603). Strongly has not been affected by 7. 7 earthquake of Tabriz 1780, the basic function of such a great tower is not simply confined to artillery tower, but instead is supposed to be a stronghold to deploy a musketeer company of Ottoman Janissaries to cover 180o fire wall for southern lowland areas of the southern curtain wall, including the western upper gate, two water wells at the east of tower, and also the northern bank of Mehrānrūd River and hills of Valyānkūh. Moreover, adobe, mud-brick, clay and wattle & daubed structures visible throughout top of the great tower and across the small towers and curtain walls are the same remnants of quickly reconstructed and repaired Fort of Rashidiyya ordered by the Safavid Shah Abbās the Great, in 1610.بیان مسئله: آنچه امروزه از بازماندههای رَبع ِرشیدی تبریز دیده میشود، ویرانههای ارگی است که در باروی جنوبی آن، بزرگترین برج ربع رشیدی قرار دارد. آن را بازماندۀ یک رصدخانۀ ایلخانی و یا برج توپخانۀ شاه عباس صفوی معرفی کردهاند که گویا به هنگام نبرد با عثمانی در 1603م. آن را شتابان ساخته است؛ با این حال، مطالعات میدانی سازه و ساختار برج در کاربری آن به عنوان رصدخانه و یا برج توپخانه تردید و گمان میافکند؛ بنابراین، پرسش این پژوهش دربارۀ چیستی و کارکرد و دیرینگی برج بزرگ جنوبی در ربع رشیدی است.<br />هدف پژوهش: شناخت روشمند دیرینگی و کارکرد برج بزرگ جنوبی ربعرشیدی رهنمود درست برنامهریزی مرمت و نگهداری پایدار آن است. <br />روش پژوهش: رهیافت تحلیلی در باستانشناسی و معماری همراه با مطالعات میدانی سازه و عوارض زمین و همچنین بررسی تاریخ توپخانۀ صفوی و عثمانی ساختار روش این پژوهش را شکل میدهد.<br />نتیجهگیری: برج بزرگ جنوبی ارگ رشیدی تبریز در میانۀ سالهای 1585 تا 1603م. با ایده و نظارت فرماندار عثمانی وقت تبریز به نام «شغالزاده یوسف سنانپاشا» طراحی و ساخته شده است؛ و این برج بزرگ که دارای توان پایداری در برابر رانش زمین و زمینلرزههایی با قدرت 7/ 7 ریشتر است، کاربست توپخانه نداشته، بلکه سنگر گروه تفنگچیان مزغلزن یئنیچری با پوشش آتش o 180 برای پدافند دروازۀ غربی و منتهیالیه شرقی ارگ رشیدی، نگهبانی از دو حلقۀ چاه آب شرق برج و نیز کرانۀ شمالی مهرانرود تبریز در ناحیۀ تپهزارهای ولیانکوه بوده است. سازههای خشتی و گلی و چینهای که بالای برج بزرگ و در سراسر برجهای کوچک و باروی رشیدیه دیده میشود، همان بازماندههای بازسازی شتابان قلعۀ رشیدیه به فرمان شاه عباس صفوی در سال 1610م. است.http://www.bagh-sj.com/article_107798_7384e71a4e74c1905cdd0367c5a14f0e.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178520200621The study of Artist’s Role in Traditional Iranian Glass Factories by the Approach of Giddens’ Structuration Theoryواکاوی نقش هنرمند در کارخانههای شیشهگری سنتی ایران از منظر ساختیابی گیدنز576610145510.22034/bagh.2019.178788.4066FAآرزو خانپورپژوهشگر دکتری رشته پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.مهین سهرابی نصیرآابادیاستادیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.مهدی محمدزادهدانشیار، دانشکدۀ هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.Journal Article20190414Problem statement: The current traditional Iranian glass making is done in factories around the suburbs of large cities like Tehran. This industry has survived with minimal changes like post-industrial revolution era. Contemporary artist needs to visit traditional glass factories and interact with them to use glass in their works of art.<br />Research objectives: This article studies the artist’s role in glass factories based on Giddens ‘structuration theory to answer the following questions, “What is the role of the contemporary artist in interacting with traditional Iranian glass factories in creating his/her artworks?” and “is this role given to the artist as a result of the interaction with the governing structures or rules, or should these structures and rules be changed?”<br />Research method: This article is a qualitative research and is done in a descriptive-analytical way. Resources are used include Library resources and field studies and authors’ observations.<br />Conclusion: Evidently, the interaction between the artist and glass factories is based on dominant rules and conditions of glass art and traditional glass making and out of artist’s choice. This study with sociological approach examines relationship between traditional factors in glass making (as structure/ rules) and artist (as actors/resources). The results show that according to the theory of the structuration any change in the rules and resources of human activity will change the overall system. Accordingly, the development of contemporary glass making art requires changes in the relationship between the artist and the glass factories<br />By changing the whole system, the artist can interact with the structure. In fact, it may be better for the artist in the process of making his/her own artwork to look for a suitable structure rather than interacting with the structure that is governed on the glass factories. The question of the structure of glassmaking studios is a subject of another research.بیان مسئله: شیشهگری سنتی ایران امروزه به صورت کارخانههایی در حومۀ تهران و شهرهای بزرگ فعال بوده و همچنان مانند دوران پس از انقلاب صنعتی با تغییرات اندکی به فعالیت خود ادامه میدهند. هنرمند معاصر در تلاش جهت کاربست شیشه در خلق اثر خود، نیازمند مراجعه به کارخانههای شیشهگری سنتی و تعامل با اینان است. آنچه مشخص است، این تعامل براساس شرایط و قوانین حاکم بر هنر شیشه شکل گرفته که نه از سر انتخاب، بلکه به اجبار و براساس قواعد حاکم بر شیشهگری سنتی برقرار است. از اینرو در این پژوهش با بهرهگیری از تحلیل جامعهشناختی، رابطۀ بین کارخانههای شیشهگری سنتی به عنوان ساختار (قواعد) و هنرمند به عنوان کنشگران (منابع) مطرح و در نهایت به واکاوی نقش هنرمند در ساختار حاکم پرداخته میشود.<br />هدف: این مقاله با هدف بررسی سهم هنرمند در فرآیند خلق آثار شیشه در کارخانههای شیشهگری براساس نظریۀ ساختیابی «آنتونی گیدنز»، درصدد پاسخگویی به این پرسش است که هنرمند معاصر چه سهمی در خلق اثر در تعامل با کارخانههای شیشهگری سنتی امروزۀ ایران دارد؟ و آیا این سهم در تقابل با ساختارها و قواعد حاکم به هنرمند داده میشود یا ساختار و قواعد مطالبۀ این سهم باید تغییر و دگرگونی یابد؟ <br />روش تحقیق: این مقاله از نظر راهبرد از نوع کیفی و از لحاظ هدف کاربردی است که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و دادههای حاصل از مطالعات میدانی و مشاهدات عمیق نگارندگان به انجام رسیده است.<br />نتیجهگیری: در نتایج حاصل از این پژوهش مشخص میشود؛ با توجه به اصول نظریۀ ساختیابی، هرگونه تغییر در قواعد و منابع انجام کنش در هریک از مؤلفههای مؤثر، تغییر در کلیت آن نظام را در پی خواهد داشت. تحول در جریان هنر شیشه معاصر مستلزم تغییر در رابطۀ بین هنرمند و کارخانههای شیشهگری است. هنرمند شیشه معاصر باید در جستجوی تعامل با نظام دیگری همچون دانشگاه باشد. لازم است هنرمند معاصر در فرآیند ساخت اثر خود به جای تعامل با ساختار حاکم بر کارخانههای شیشه در جستجوی ساختار مناسبی برآید. در اینصورت هنرمند به جای بهرهمندی از ساختار کارخانه و پذیرفتن نقش هنرمند طراح، می تواند در فضای کارگاه هنری خود نقش هنرمند مستقل را ایفا کند.http://www.bagh-sj.com/article_101455_d40a85aefa454b5344812f0d223472c2.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178520200621Evaluating the Role of Physical and Functional Factors in the Socialization of Traditional Iranian Markets Using Space Syntax Technique (Case Study: Tabriz Bazaar)ارزیابی نقش عوامل کالبدی و عملکردی در اجتماعپذیری بازارهای سنتی ایران با استفاده از تکنیک نحو فضا (نمونۀ موردی: بازار تبریز)678210780210.22034/bagh.2020.182777.4088FAرعنا نجاریپژوهشگر دکتری معماری، دانشکدۀ مهندسى معمارى و شهرسازى، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایى، تهران، ایران.جمال الدین مهدی نژاددانشیار، دانشکدۀ مهندسى معمارى و شهرسازى، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایى، تهران، ایران.Journal Article20190425Problem statement: Sociability is one of the crucial concepts in multifunctional urban spaces to establish appropriate social relations among people. One of the basic human needs is to communicate with others. Meeting social needs of a person and the occurrence of social relationships requires a defined place and space which can establish a set of social and cultural relationships among different groups of people in a particular place. It is essential to pay attention to the social dimension of space in buildings and to find the link between spatial qualities and social concepts, including socialization, in the success of these spaces. Bazaars have been among the community spaces with high social cohesion potential in urban society, so that the life of city and Bazaar have always been interconnected, and in many cases, cities gain meaning and notion by Bazaars. Today, due to the change in the structure of urban space and patterns of people’s lives, the impact of people’s lives and the lack of proper adaptation to the traditional physical environment, Bazaar is at the risk of becoming a museum-Bazaar place, paying no attention to the physical and functional aspects. <br />Research objective: The purpose of this study is to measure the level of socialization in the market, recognizing its social context and factors affecting its social quality, by analyzing the structure, coherence, market cohesion and prioritizing physical-functional aspects. Attention to the social quality of Bazaar and the restoration of social life in it requires the recognition of its social context and effective factors.<br />Research method: The research method in this article is descriptive-analytical and uses UCL Depth Map software and Space Syntax’s Technique in order to measure the degree of Bazar socialization, understanding its social context and factors affecting the social quality of the Bazar, by analyzing structure, integration, Bazar solidarity, and prioritizing physical-functional aspects. <br />Conclusion: The results show that the spatial values of Space Syntax in different parts are fundamentally different so that the structure and social cohesion of Bazaar have significantly been reduced and the measure of the interconnectedness of the newly constructed streets has increased. As a result, the necessity of paying attention to the changes and consequences of urban development is evident from the physical and functional aspects to enhance the Bazaar’s social characteristics.بیان مسئله: اجتماعپذیری از مفاهیم مهم در فضاهای شهری چندمنظوره، جهت برقراری روابط مناسب اجتماعی در میان مردم است. یکی از نیازهای اساسی انسان، نیاز به برقراری ارتباط با دیگران است. پاسخگویی به نیازهای اجتماعی انسان و وقوع روابط اجتماعی، نیاز به یک مکان و فضای تعریفشده دارد. فضایی که بتواند مجموعهای از روابط اجتماعی و فرهنگی میان گروههای مختلفی از مردم در مکانی خاص، برقرار کند. توجه به ابعاد اجتماعی فضا در بناها و یافتن ارتباط بین کیفیتهای فضایی و مفاهیم اجتماعی از جمله اجتماعپذیری، در موفقیت این فضاها اهمیت زیادی دارد. بازارهــا از جمله فضاهای جمعی با پتانسیل اجتماعپذیری بالا در جامعۀ شهری بودهاند، به طوریکه حیات شهر و بازار همواره به هم پیوندخورده و در بسیاری از موارد شهرها با بازارها معنی و مفهوم پیدا میکردند. امروزه به دلیل تغییر در ساختار فضاهای شهری، دگرگونی الگوهای زندگی مردم و عدم انطباق مناسب با فضای کالبدی سنتی، بازار درمعرض خطر تبدیل به فضای موزه-بازار بدون توجه به جنبههای کالبدی و عملکردی گذشته آن، قرار گرفته است.<br />هدف پژوهش: این پژوهش با هدف سنجش میزان اجتماعپذیری در بازار، شناخت بستر اجتماعی آن و عوامل مؤثر در کیفیت اجتماعی آن، با تحلیل ساختار، همپیوندی، انسجام بازار و اولویت قراردادن جنبههای کالبدی-عملکردی انجام شده است.<br />روش تحقیق: این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی و میدانی، و با استفاده از تکنیک نحو فضا (و نرمافزار دپث مپ) انجام شده است.<br />نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد ارزشهای فضایی و چیدمان فضا در قسمتهای مختلف بازار، تفاوتهای اساسی دارد، به طوریکه ساختارمندی و انسجام اجتماعی بازار به شدت کاهشیافته و میزان همپیوندی خیابانهای تازه احداثشده، افزایش یافته است. در نتیجه، لزوم توجه به تغییرات و پیامدهای حاصل از توسعۀ شهری از جنبۀ کالبدی و عملکردی، برای افزایش ویژگی اجتماعپذیری بازار مشهود و ضروری است.http://www.bagh-sj.com/article_107802_d4432eb3394ba9b0a04fa2928f0ae7c2.pdf