پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178420200521Explanation of Fractal Geometry Laws in the Structural Form of Architecture; Presentation of a Form-Based Architecture Modelتبیین قوانین هندسۀ فراکتال در ساختار فرم معماری؛ ارائۀ مدل پژوهشی معماری مبتنی بر فرم5189923010.22034/bagh.2019.125370.3509FAفرناز فرشید راددانشجوی دکتری تخصصی، گروه معماری، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحدۀ عربی.0000-0001-7817-3700ایرج اعتصاماستاد، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.وحید قبادیاناستادیار، گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-5040-0382Journal Article20180318Problem statement: From the perspective of modern sciences, fractal knowledge is a study of self-similar and self-organized structures that are the conceptual core of understanding nature’s geometry. From a mathematical viewpoint, nature follows fractal rules to create different forms. In this rationale, a direct interaction between architecture and fractals can be proposed.<br />Research objective: This research, by posing questions about how fractal geometry is applied, explains the geometric laws of nature in the process of self-organizing in form-based architecture.<br />Research method: This applied research employs the method of correlation in applying geometries according to fractal properties conducting a qualitative, phenomenological view. In this study, seven stages are explained in fractal geometry as a form-based structure. These stages in form-finding, the hierarchy of connections, and geometric progressions provide a credible process in the application of fractal geometry to architecture. In addition, an architecture inspired by principles of nature’s geometry is based on three laws and functions in structure as described by the research: the law of self-similarity, the law of self-organization, and the law of unity. To validate these laws, three buildings are selected from the Gothic, Art Nouveau, and traditional Persian architecture periods, according to fractal properties. Fractal rules are analyzed in the evaluation of these structures using a comparative-descriptive model.<br />Conclusion: Based on the results, it can be concluded that fractal geometry has been incorporated into the structure, elements composition, and aesthetic concepts of ornamentation in the architecture of these edifices. Inspired by nature’s geometry, laws of proportions, rhythm, and self-similar forms, these architectural structures have created a wide range of fractal patterns, generating internal connections and external unification among the structural elements and architectural forms.بیان مسئله: از منظر علوم نوین، علم فراکتال مطالعه در ساختارهای خودمتشابه و خودسازمانیافته است که معنا و مفهومی از هندسه طبیعت را بیان میکند. در دیدگاه ریاضیات، طبیعت در ایجاد صور مختلف از قوانین فراکتال تبعیت میکند که در این منطق، تعامل مستقیم بین معماری و فراکتال میتواند مطرح شود. <br />هدف پژوهش: این پژوهش، با طرح پرسش درمورد چگونگی کاربرد هندسۀ فراکتال، رویکردی در تبیین قوانین هندسه طبیعت در روند خودسازماندهی معماری مبتنی بر فرم دارد. <br />روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی است و با استفاده از روش همبستگی در کاربرد هندسه مطابق با خصوصیات فراکتال به صورت پدیدارشناسانه و کیفی انجام میشود. در این مطالعه، هفت مرحله در ساختار هندسۀ فراکتال بهعنوان ساختار مبتنی بر فرم تبیین میگردد. این مراحل در فرمیابی، سلسلهمراتب اتصالات و تصاعدهای هندسی روند معتبری را در کاربرد این هندسه در معماری فراهم میآورد. علاوه بر این، معماری که برگرفته از اصول هندسه طبیعت است، استوار بر سه قانون و کارکرد در ساختار است که در این پژوهش شرح داده میشوند: قانون خودمتشابهی، قانون خودسازماندهی و قانون وحدت. به منظور صحت این قوانین، سه بنا از دورههای گوتیک، آرتنوو و معماری سنتی ایران منطبق با خصوصیات فراکتال منتخب و قوانین هندسه طبیعت در ارزیابی آنها با استفاده از مدل تطبیقی-توصیفی مورد بررسی قرار میگیرد.<br />نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد هندسۀ فراکتال در ساختار، ترکیببندی عناصر و مفاهیم زیباشناسی هنر تزئینات در معماری این بناها بهکار گرفته شده است. این عمارات با الهامگرفتن از هندسه طبیعت، قانون تناسبات، ریتم و فرمهای خودمتشابه گسترهای از الگوهای فراکتالی را ایجاد کردهاند که با دو بیان ساختار و فرم در معماری بین عناصر سازنده و صور معماری مناسبتهای درونی و وحدت برونی ایجاد کردهاند.http://www.bagh-sj.com/article_99230_cbc3a5fbb3d03a9a6aba5a6144d9edab.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178420200521The Reading of Fundamentals Components of George Dickie’s Institutional Theory in the Works of Conceptual Artists
Case Study: Marcel Duchamp, Barbara Kruger and Keith Arnatt’ Worksمطالعۀ مؤلفههای بنیادی نظریۀ نهادی جورج دیکی در آثار مفهومی هنرمندان (مطالعۀ موردی؛ آثار مارسل دوشان، باربارا کروگر و کیت آرنت)192810577310.22034/bagh.2020.138073.3660FAسمیرا اصغرپور ساروییدانشآموختۀ دکتری، گروه فلسفۀ هنر، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.غلامعلی حاتماستاد گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.شهلا اسلامیاستادیار گروه فلسفۀ هنر، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20180630Abstract <br />Problem statement: Recognition and perception of contemporary Art-works including conceptual art as the first postmodern art movement can only be understood in the light of George Dickie’s institutional theory George Dickie by introducing the fundamental components of his institutional theory such as artifact, artworld and granting the artistic dignity to a work, opens way for the arrival of pre-made and readymade works to the art field. The conceptual artist such as Marcel Duchamp, Barbara Kruger, Keith Arnatt and other similar artists although might create artworks lacking aesthetic qualities , but since the world of art - which George Dickey says is composed of “Artists, Museums, Art critics, Educators, and so on” - gives these works the competency of granting artistic dignity and, as a result, they known as artworks.<br />Research objectives: The purpose of this paper is to adapt the fundamental components of the George Dickie’s institutional theory to the artworks of some conceptual artists.<br />Hypothesis: Since many artworks created by conceptual artists correspond to components such as artworld, artifact and the nature of artwork in the targeted institutional theory, so it would be possible to analyze and adapt the philosophy of such work to the institutional theory of George Dickey. <br />Research method: The research work is performed by a descriptive-analytical method.<br />Conclusion: In George Dickie’s viewpoint, the characteristics of artifact and artworld are fully compatible with the artworks of conceptual art. In fact, there is nothing in the essence of a creature or work that be able to makes it an artwork, but rather it is the artistic dignity that matters here, which can be fulfilled by components like artworld. Therefore, from this point of view, all artistic theories which are based on the aesthetics` qualities and characteristics are challenged, and thereupon the concept of good art or bad art will become out of value.چکیده <br />بیان مسئله: شناخت و ادراک آثار هنری شکلگرفته در دوران معاصر، از جمله هنر مفهومی که بهعنوان نخستین جنبش هنری پستمدرن میتوان از آن یاد کرد، تنها در پرتو شناخت نظریۀ نهادی جورج دیکی امکانپذیر است. جورج دیکی، با طرح مؤلفههای بنیادی نظریۀ نهادی همچون شیء مصنوع، جهان هنر و اعطای شأن هنری، راه را برای ورود اشیای حاضرآماده و پیشساخته به هنر گشود. البته هنرمندان مفهومی همچون مارسل دوشان، باربارا کروگر، کیت آرنت و دیگران آثار هنری فاقد کیفیت و صفات زیباییشناسانه خلق میکنند، اما از آنجا که جهان هنر ـ که به گفتۀ جورج دیکی مجموعهای از «هنرمندان، موزهداران، منتقدان هنر، مدرسان و ...» است ـ به این آثار صلاحیت اعطای شأن هنری را میدهند، این آثار به اثر هنری تبدیل میشوند.<br />هدف پژوهش: نگارندگان در این پژوهش در پی انطباق مؤلفههای بنیادین نظریۀ نهادی جورج دیکی با آثار برخی هنرمندان مفهومی هستند. از آنجا که بسیاری از آثاری که هنرمندان مفهومی خلق کردهاند با مؤلفههایی چون جهان هنر و شیء مصنوع و ماهیت اثر هنری در نظریۀ نهادی مطابقت دارد، بنابراین میتوان فلسفۀ خلق چنین آثاری را با نظریۀ نهادی جورج دیکی تحلیل کرد و تطبیق داد.<br />روش پژوهش: این پژوهش به روش تحلیلی-تطبیقی انجام شده است.<br />نتیجهگیری: در آرای جورج دیکی طرح خصوصیات شیء مصنوع و جهان هنر کاملاً قابلانطباق با آثار هنر مفهومی است. درواقع، چیزی در ذات هنر یا اثر هنری موجود نیست که آن را به اثر هنری تبدیل کند، بلکه مهم دادن اعطای شأن هنری به اثر است و آن توسط مؤلفهای چون جهان هنر صورت میگیرد. از این نظر تمامی نظریههای هنری که براساس صفات و کیفیات زیباییشناسی بنیان شدهاند بهچالش کشیده میشوند و مفهوم هنر خوب و هنر بد بیارزش میشود.<br /><br /><br />http://www.bagh-sj.com/article_105773_2eab31aaf2ef2ae2c769575ab67a863c.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178420200521Interpretive Analysis of “ Garden” in Metraghchi ‘s Miniature of Dargazin Gardensتحلیلِ تفسیری «باغ » در نگارهی باغچه های درگزینِ مطراقچی293810675510.22034/bagh.2019.155928.3853FAآزیتا بلالی اسکوییدانشیار، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.0000-0003-0096-9340رویا محمودیکارشناسی ارشد معماری اسلامی،دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.Journal Article20181112Problem Statement: The revitalization of the “garden” as a symbol of a permanent relationship with nature, requires recognition of the Persian Garden’s geometry. The people who have previously experienced the garden with its main function, have drawn pictures of the garden, and the investigation of their works can give us a complete perception of the garden’s geometry. <br />Purpose of the study: The current study aimed at explain the geometry of the “Dargazine gardens” in Matrakî’s miniature. Obviously, the provision of this geometry does not necessarily mean the use of the same geometry in the present setting in the same form, and it is only the indication of a part of the human-nature relationship’s history. Hopefully, this path would continue with the aid of the past people’s efforts and experiences. <br />Research Methodology: The present study employed the historical interpretation method with exploratory approach. This study seeks to answer this question “what are the features of the garden’s geometry in the time and place in which the miniature has been drawn?”.<br />Conclusion: The information of the miniature was retrieved in two levels. The cultivation system, the irrigation and fair division of land, architectural components of buildings, and the geographical orientation and slope can be perceived by the first glance. However, the measures adopted for the welfare, comfort, and security can be obtained through further analysis of the placement of the neighborhoods, the entrance gates gates, planning of different trees, and the water passage and supply forms. <br /><br />بیان مسئله: باززندهسازی «باغ» به عنوان نمادی از ارتباط همیشگی با طبیعت، نیازمند بازشناسی هندسۀ باغ ایرانی است. افرادی که درگذشته باغ را با کاربرد اصلی آن تجربه کردهاند، در برخی منابع، تصویری از باغ نقاشی کردهاند که بررسی آثارشان میتواند درک کاملی از هندسۀ باغ در اختیار ما قرار دهد.<br />هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین هندسۀ «باغچههای درگزین» در نگارۀ «مطراقچی» است. واضح است که ارائۀ این هندسه، به معنی قابلیت بهکارگیری همان هندسه در زمان و مکان حال و به همان شکل نیست، بلکه تنها بیان بخشی از تاریخ ارتباط انسان و طبیعت است. امید است که ادامۀ این راه با تکیه بر تلاشها و تجربیات گذشتگان، صورت گیرد.<br />روش تحقیق: روش انجام پژوهش حاضر، تفسیری-تاریخی و با رویکرد اکتشافی است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که هندسۀ باغ در زمان و مکان ترسیم نگاره، چه خصوصیاتی داشته است.<br />نتیجهگیری: اطلاعات از روی نگاره در دو سطح بازخوانی شدند. سیستم کاشت، آبیاری و تقسیمبندی عادلانۀ زمین، اجزای معمارانۀ عمارتها، جهت جغرافیایی و شیب زمین، با نگاه و تحلیل اولیه قابل دریافت هستند. اما تدابیر اتخاذشده برای آسایش، آرامش و امنیت، با تحلیل بیشتر بر روی محل قرارگیری کوچهباغها، درهای ورودی، کاشت انواع درختان، شکل عبور آب و شکل تأمین آب به دست آمدند.<br /><br />http://www.bagh-sj.com/article_106755_a686d4734ebeb9c7ebef124d0122593c.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178420200521Design of University Campus based on Behavioral Studies: Case Study: Noshirvani Institute of Technologyمبانی طراحی پردیس دانشگاهی بر اساس مطالعات رفتاری: نمونه موردی دانشگاه صنعتی نوشیروانی395010443710.22034/bagh.2020.178167.4059FAمریم لساناستادیار گروه معماری-دانشکده عمران -دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلJournal Article20190409In the design evolution of higher degree educational complexes, there has always been a combination of closed space and open spaces; many examples of it in Iran, European, American, and Asian countries. Research shows that campus universities have an important role in creating high-quality educational environments and can help students become more involved with higher education institutions. However, the design of university campuses in Iran is often based on predetermined designs, regardless of the behaviors and needs of the users of such spaces. Identifying and assessing students' needs and desires and the reasons for using / not using them from academic spaces can help create meaningful spaces.This research seeks to review university campus design based on behavioral studies. The case study is the campus of Babol's Noushirvani University of Technology. The qualitative method of this research is based on observations and interviews. The results show that the highest number of activities occurs in green spaces between the schools. On the other hand, quiet spaces are more desirable for activities such as studying and getting focused. Considering the places where the furniture is installed, and using different types of furniture based on activities while considering the climate can increase the quality of the campus. In this regard, attention to the landscape edges can play an effective role in campus design in dense urban spaces.در سیر تکاملی مجتمعهای آموزشی عالی، همواره ترکیب فضای بسته با فضاهای باز وجود داشته است و مصادیق متعددی از آن در ایران، کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی قابل مشاهده است. تحقیقات نشان می دهند که پردیس های دانشگاهی تاثیر مهمی بر ایجاد محیط های آموزشی باکیفیت داشته و میتوانند به ایجاد حس تعلق دانشجویان به موسسات آموزش عالی کمک کنند. با این وجود، طراحی پردیس های دانشگاهی در ایران اغلب بر اساس طرح های از پیش تعیین شده و بدون در نظر گرفتن رفتارها و نیازهای استفاده کنندگان چنین فضاهایی است. شناسایی و ارزیابی نیازها و خواسته های دانشجویان و دلایل استفاده/عدم استفاده آنها از فضاهای دانشگاهی می تواند به خلق فضاهایی حاوی معنی کمک کند. این پژوهش می کوشد تا طراحی پردیس های دانشگاهی را بر اساس مطالعات رفتاری مورد بازنگری قرار دهد. نمونه مورد بررسی در این تحقیق پردیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است. روش تحفیق کیفی و مبتنی بر مشاهدات و برداشت رفتارها و مصاحبه است. نتایج نشان می دهد حداکثر فعالیت در فضاهای سبز و مسیرهای بین دانشکده ها صورت می گیرد. فضاهای خلوت تر مطلوبیت بیشتری جهت فعالیت هایی چون مطالعه و تمرکز دارد. توجه به موقعیت نصب مبلمان مجموعه و همچنین استفاده از گونه های متفاوتی از مبلمان که برپایه فعالیت و متناسب با اقلیم طراحی شده اند می تواند بر میزان مطلوبیت و استفاده موثر دانشجویان از فضاهای باز دانشگاهی بیفزاید. در این راستا توجه به معماری لبه ها می تواند نقش موثری در پردیس های دانشگاهی در فضاهای شهری متراکم ایفا کند.http://www.bagh-sj.com/article_104437_143e0839f7fc345ee16684370509b0f7.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178420200521Location Positioning of Catalyst Projects in Inefficient Urban Texture
(Case Study: Region2 of District 18 of Tehran Municipality)مکانیابی موقعیت پردازههای محرک توسعه در بافتهای ناکارآمد شهری (مورد پژوهی: ناحیه 2 منطقه 18 شهرداری تهران)516210702510.22034/bagh.2019.177547.4060FAمحمدرضا هاشمیپژوهشگر دکتری شهرسازی دانشکدۀ هنر و معماری واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناسماعیل شیعهاستاد گروه شهرسازی، دانشکدۀ هنر ومعماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.0000-0002-2870-8719حسین ذبیحیدانشیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ هنر ومعماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.Journal Article20190410Summary<br /> problem statement:<br /> The necessity of regeneration in worn out fabrics, which is the range that is less effective than other peripheral fabrics, is obvious and clear, and one of the policies in this field is the definition of catalyst projects. In summary, catalyst projects are one of the most recent approaches to urban regeneration literature in Iran and in the world, and with their proper location, the fabric of the area in which these projects are located are revived and developed.<br /> <br /> Target:<br /> The objectives of this study are to determine the location indices of catalyst projects with emphasis on physical issues and to identify potential areas for defining catalyst projects in the area of two region of Tehran's 18th municipality <br /> <br /> research method:<br /> The type of applied research and research method is descriptive-analytic. Data gathering tools included questionnaire, library studies and observation. In the location section, the AHP method is used in GIS software.<br /> <br /> Conclusion:<br /> The results show that different indices such as population and construction densities, age and quality of buildings, level of culture and literacy of the community, mixing and diversity of uses and activities, etc. to locate catalyst projects with emphasis on physical dimension is extracted from the views of scholars. Also, by applying these indices to locate potential zones, for defining catalyst projects in the problematic texture in the area of two region of Tehran's 18th municipality, 3.99 hectares (14.04%) of the worn out texture of the studied area have the least ability to formulate catalyst projects (the western part of the contaminated area of the region two) and 9.66 hectares ( 34%) of the studied area has the most ability to implement the catalyst projects (the eastern part of the area of region two) and the major areas suitable for placement in the central parts of the texture and areas of Shahid Rajaee and Sadeghieh.چکیده<br /> بیان مسئله:<br /> لزوم باز آفرینی در بافت های فرسوده و ناکارآمد که نسبت به سایر بافت های پیرامونی خود، دچار کاهش کارایی شده اند، امری ضروری است که یکی از سیاست ها در این زمینه اجرای پردازه های محرک توسعه است. به طور خلاصه پردازه های محرک توسعه یکی از رویکردهای متأخر ادبیات بازآفرینی شهری در ایران و جهان می باشد که با مکان یابی مناسب آن ها، بافت محیطی که پردازه های محرک توسعه در آن جانمایی شده اند، احیا و توسعه می یابند.<br /> هدف: <br /> اهداف تحقیق حاضر، تعیین شاخص های مکانیابی پردازه های محرک توسعه با تأکید بر مباحث کالبدی و مکانیابی پهنه های مستعد جهت تعریف پردازه های محرک توسعه در نمونه مطالعه می باشد. <br /> روش تحقیق: <br /> نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی می باشد. روش های گردآوری اطلاعات نیز شامل پرسشنامه، مطالعات کتابخانه ای، پیمایش میدانی و مشاهده است. در بخش مکانیابی از روش AHP در نرم افزار GIS استفاده شده است. <br /> نتیجه گیری:<br /> نتایج تحقیق نشان میدهد شاخص های مختلفی مانند تراکم های جمعیتی و ساختمانی، قدمت و کیفیت ابنیه، سطح فرهنگ و سواد ، اختلاط و تنوع کاربری ها و فعالیت ها و ...جهت مکانیابی پردازه های محرک توسعه با تأکید بر بُعد کالبدی استخراج گردید. با بکارگیری این شاخص ها جهت مکانیابی پهنه های مستعد برای تعریف پردازه های محرک توسعه در نمونه مطالعه، 3.99 هکتار (14.04 درصد) از بافت فرسوده محدوده مورد مطالعه کمترین قابلیت را برای شکل گیری پردازه های محرک توسعه دارا بوده (بخش غربی بافت مسأله دار محلات ناحیه دو) و در مقابل 9.66 هکتار (34 درصد) از محدوده مطالعه بیشترین قابلیت اجرای پردازه های محرک توسعه را دارا می باشد (بخش شرقی محلات ناحیه دو) و عمده پهنه های مناسب برای جانمایی در بخش های مرکزی بافت و محلات شهید رجایی و صادقیه واقع شده است.http://www.bagh-sj.com/article_107025_ffe92f2166dbafd6fb639a9cb8a3a52d.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635178420200521Explaining the Notion of Hermeneutic Phenomenology in Product Designتبیین مفهوم پدیدارشناسی هرمنوتیکی در طراحی محصول637210702610.22034/bagh.2020.182942.4087FAاشرفالسادات موسویلراستاد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.بهزاد سلیمانیاستادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-9680-9650معصومه اسماعیل زادهدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.Journal Article20190425Hermeneutic phenomenology is the establishment of existential relations. How these relations can be manifested in human being in the world is one of the most important concerns of philosophers, including Heidegger - the famous German philosopher. Hermeneutic phenomenology seeks to understand the experience of life and use it to improve conditions. To this end, the designer can provide a design in which the prior experiences and concepts are used to serve the basic needs of the product (the existing being). Certainty does not matter in the nature of hermeneutic phenomenology, but also its work is to describe and interpret the human experience in the world. So this research provides a description of phenomenology that can be linked to the world of products by applying it to the product design process. This paper intends to provide an interpretation of phenomenology that can be considered and implemented in the design process. In this regard, this notion is further clarified by elucidating certain steps from it that include 1.Temporality 2.Establishing a meaningful relationship with having-been, presence and futuristic 3.Establishing a network of existential relationship between human and product 4.Establishing a hermeneutical relationship 5. Disclosedness. The result of this paper makes it clear that not only can use the phenomenology approach in product design, but also the case studies show that the use of this method during the industrial design history has been able to influence the success of products in relation with users.پدیدارشناسی از نوع هرمنوتیک، برقراری نسبتهای وجودی است. اینکه این نسبتها چگونه میتواند در مواجهه انسان با جهان برقرار شود، از مهمترین دغدغههای فلاسفۀ مختلف از جمله هایدگر، فیلسوف مشهور آلمانی است. این پژوهش در نظر دارد تا تفسیری از پدیدارشناسی ارائه دهد که بتواند در فرآیند طراحی، قابل تعمق و اجرا باشد. در این راستا، بعد از توصیف کامل پدیدارشناسی هرمنوتیک (که به طور خاص با اندیشههای هایدگر قابل شناسایی است)، پنج گام مشخص از آن استخراج شده که شامل زمانمندی، برقراری رابطه معنادار با ساحتهای سهگانه زمان، برقراری شبکه نسبتهای وجودی بین انسان و محصول، برقراری رابطه هرمنوتیک، و آشکارگی است. سپس به روش مطالعۀ موردی، سه محصول نمونه، برای تفسیر گامهای استخراج شده از این رویکرد، مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. در ادامه با ارائۀ یک مدل، ارتباط بین رویکرد پدیدارشناسی با فرآیند طراحی، طریقۀ بکاربستن آن و همچنین قابلیت تعمیمپذیری آن در این فرآیند، نشان داده شده که ساحتهای سهگانه زمان (بودگی، حضور و آیندگی) هسته مرکزی آن را تشکیل میدهند. در انتها محصول دیگری برای آزمون مدل ارائه شده، مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجۀ حاصل از این مقاله روشن میکند که نه تنها میتوان در طراحی محصول به شیوۀ پدیدارشناسانه عمل کرد و از آن بهره گرفت، بلکه مطالعات موردی نشان میدهد که بکارگیری این روند در طول تاریخ طراحی صنعتی توانسته است در موفقیت محصولات در ارتباط با کاربر، تاثیرگذار باشد.http://www.bagh-sj.com/article_107026_23906b46f895d16e72940d41b0b6facd.pdf