پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168020200121Spatial Patterns of Neighborhoods in the Historic City of Yazd;
Determinants, Architectural Solutions and Principles of Neighborhood Architectureالگوهای کالبدی همسایگی در بافت تاریخی یزد؛ شاخصهها، ابزارهای معمارانه و اصول معماری همسایگی51610164410.22034/bagh.2020.133330.3592FAمحسن عباسی هرفتهاستادیار دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه یزد، ایران.علی صادقیانکارشناس ارشد معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه یزد، ایران.Journal Article20180620<strong>Problem statement:</strong> The communities in the historical cities of Iran commonly benefited from having neighborhoods and neighborly interactions which has faded away from the modern urban life and has caused serious social hazards. This paper is concerned with how the spatial arrangement of neighborhood complexes in historical cities, in contrast to modern cities, provided a basis for establishing close relations among neighbors. <br /><strong>Research objectives: </strong>This article aims to define the neighborhood zones and analyze them in order to categorize the neighborhood spatial patterns as well as to clarify their architectural determinants and principles, and hence prevail this social behavior in the historic district of Yazd. <br /><strong>Research method:</strong> To reach this objective, the Grounded Theory methodology is used. After identification and field investigation of various neighborhood zones in Yazd historic district, they were interpreted and analyzed through a theoretical sampling procedure. Most of the analytical approach was adopted through taking frequent photographs, drawing spatial diagrams and schematic plans, making graphic and written notes and then using sequential coding. <br /><strong>Conclusion: </strong>The research results showed that with architectural solutions such as changing materials used for floors and walls (baseboards), covering spaces by putting roofs over them, creating split-level floors, opening up a possibility to sit temporarily, differing proportions, ornamenting and changing light and shadow, the three basic neighborhood patterns including entrance-, darband- and sabat-axis patterns have been formed in the semi-public spaces of this historic district. Such patterns with applying two principles of “physical proximity” and “spatial attributes” together with architectural determinants such as human-conformity, climatic comfort, privacy, territory and functional comfort and security in passageways by increasing public presence had a chief influence on establishing neighborly relations.<strong>بیان مسئله:</strong> همسایگی و تعامل همسایهها از ویژگیهای جامعۀ ساکن در شهرهای تاریخی ایران بوده است که در زندگی شهری امروز کمرنگ شده و تبعات و مخاطرات اجتماعی جدیای را به همراه داشته است. موضوع مورد توجه در مقالۀ حاضر این است که چگونه کالبد معماری مجموعههای همسایگی شهرهای تاریخی، برخلاف شهرهای جدید، امکان برقراری روابط همسایگی را فراهم میآورده است.<br /> <strong>هدف پژوهش:</strong> این مقاله بر آن است که، با شناسایی عرصههای همسایگی و تجزیه و تحلیل کالبدی آنها، ضمن گونهشناسی الگوهای کالبدی همسایگی، به شناسایی شاخصههای معماری آن و ابزارها و اصول معمارانۀ بهکارگرفتهشده برای ظهور و بروز این رفتار اجتماعی در بافت تاریخی یزد بپردازد.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش تحقیق نظریۀ دادهمبنا بهره گرفته شده است. پس از شناسایی و مشاهدۀ میدانی نمونههای متنوع عرصههای همسایگی در بافت تاریخی یزد از طریق نمونهگیری نظری، نمونهها توصیف و تحلیل شدند. عمدۀ فرآیند تحلیل از طریق عکسبرداری مکرر و ترسیم دیاگرامهای فضایی و پلانهای شماتیک و درج یادداشتهای تصویری و نوشتاری و سپس کدگذاری مراتبی آنها صورت گرفته است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که، با بهرهگرفتن از ابزارهای معمارانهای چون تغییر مصالح کف و جدارهها (ازارهها)، مسقفکردن، ایجاد اختلاف سطح، ایجاد امکان نشستن موقت، تغییر تناسبات، تزیینات و تغییر نور و سایه، سه الگوی پایۀ همسایگی در عرصۀ نیمهعمومی بافت تاریخی شکل گرفتهاند که شامل الگوهای ورودیمحور، دربندمحور و ساباطمحور هستند. این الگوها با رعایت دو اصل «مجاورت مکانی» و «کیفیتبخشی فضایی»، از طریق شاخصهای معماری همسایگی چون مردمواری، آسایش اقلیمی، خلوت، حریم، آسایش عملکردی و امنیت در معابر با افزایش حضورپذیری آنها، در برقراری روابط همسایگی تأثیرگذار بودهاند.http://www.bagh-sj.com/article_101644_e83b7e5388a8a5479e5af3eed44c27cc.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168020200121Components of Rationalism in Miniatures of Shahnameh;
A Case Study of the Miniature of Tahmina Comes into Rustam’s Chamberمؤلفههای خردگرایی در نگارههای شاهنامه؛ موردپژوهی نگارۀ دیدار تهمینه و رستم17289923610.22034/bagh.2019.149583.3787FAرؤیا رضاپور مقدمکارشناس ارشد هنرهای اسلامی گرایش نگارگری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.حمیده حرمتیدکتری زبان و ادبیات فارسی، استادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.Journal Article20180927Problem statement: Reason is one of the key themes of Ferdowsi’s thought in “Shahnameh”. In his reason praising thought in addition to his individual and social tendencies he has also paid attention to the doctrines of Mazdaism and Islamic culture and praised reason in view of its various aspects whether in general rational sense or in the sense of reason as the source of wisdom. The stories of Shahnameh have been a suitable context for promotion of this theme, on the one hand, and on the other hand, in different eras they have served as one of the most important sources of motivation for formation of miniatures by the painters. One of these stories is that of “Tahmina Comes into Rustam’s Chamber” which has been portrayed under this same title in different painting schools. The central problem of the current essay is the depiction of the visual rendition of this key themes in this work. <br />Research objective: In this essay, we intend to study the theme of reason and express its types in the thought of Ferdowsi and how the miniaturist adopts certain visual measures to provide a pictorial expression of this theme in the miniature of “Tahmina Comes into Rustam’s Chamber ”. <br />Research methodology: In the present essay, we have used the method of case study in order to first describe the miniature of “Tahmina Comes into Rustam’s Chamber” from formal point of view and then provide an analysis of the concepts hidden behind the visible elements centered around the theme of reason; to this end, the data have been gathered using two from written documents and through observation. <br />Conclusion: Reflection on the concepts hidden in the visual elements of the miniature of “Tahmina Comes into Rustam’s Chamber” shows that the miniaturist of this work has been familiar with the theme of reason under the influence of Ferdowsi and his efforts towards the expression and visual rendition of it in the process of designing and visualization of the miniature have all been informed by this very theme; thus, this miniature includes the reflection of reason in both form and content dimensions. Moreover, such issues as the spatial situation of the main characters, images and ornaments, color scheme and quantitative presence of number three have made the realization of this possible.<strong>بیان</strong><strong></strong><strong>مسئله:</strong> مضمون خرد از بنمایههای اصلی اندیشۀ فردوسی در شاهنامه است. او در اندیشۀ خردستای خود علاوه بر گرایشهای فردی و اجتماعی به آموزههای مزدایی و فرهنگ اسلامی نیز توجه داشته و خرد را در ابعاد مختلف آن، چه در معنی خرد عمومی و ناب بشری، در دو نوع فطری و اکتسابی، و چه در معنای خرد حکمی، ستوده است. داستانهای شاهنامه از سویی، همچون بستری مناسب برای اشاعۀ این مضمون بوده و از سویی دیگر، در ادوار مختلف بهعنوان یکی از مهمترین منابع انگیزشی برای شکلگیری نگارهها مورد توجه نگارگران قرار گرفتهاند. از جملۀ این حکایات ماجرای دیدار تهمینه و رستم است که در مکاتب مختلف نگارگری با همین عنوان، مصور گشته است. در این میان مسئلۀ اصلی در این مقاله چگونگی ترجمان بصری این مضمون کلیدی در نگارۀ دیدار تهمینه و رستم است.<br /> <strong>هدف:</strong> در این پژوهش، مطالعۀ مضمون خرد، بیان انواع آن در اندیشۀ فردوسی و چگونگی تدابیر تجسمی نگارگر در بازنمود تصویری این مضمون در نگارۀ «دیدار تهمینه و رستم» است.<br /> <strong>روش تحقیق:</strong> در مقالۀ حاضر، با روش مطالعۀ موردی، ابتدا توصیف نگارۀ دیدار تهمینه و رستم از بعد صوری و سپس تحلیل مفاهیم مستتر در ورای عناصر با محوریت مضمون خرد صورت گرفته است. در این راستا اطلاعات از دو طریق اسناد مکتوب و مشاهده گردآوری شدهاند.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> تأمل در مفاهیم مستتر در عناصر بصری نگارۀ دیدار تهمینه و رستم نشان از آن دارد که نگارگر به تأثیر از فردوسی با مضمون خرد آشنا بوده و به بیان و ترجمان بصری آن در روند طرحریزی و مصورسازی نگاره اهتمام ورزیده است. از همینرو، نگاره در دو بعد صورت و محتوا متضمن بازنمایی مضمون خرد است که مواردی همچون موقعیت مکانی شخصیتهای اصلی، نقوش و آرایههای تزئینی، رنگپردازی و حضور ضمنی عدد سه تحقق این امر را فراهم نمودهاند.http://www.bagh-sj.com/article_99236_6066f1000ef5d3a22d0b5b38a366a040.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168020200121Production and Reproduction of Space in the Second Cycle of Capital Accumulation;
A Critique of Everyday Life in Lived Spaceتولید و بازتولید فضا در چرخۀ دوم انباشت سرمایه؛نقدی بر زندگی روزمره در فضای زیسته29409923710.22034/bagh.2019.151034.3799FAپرویز آقاییدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.0000-0003-0305-4998جمیله توکلی نیادکترای جغرافیای شهری، دانشیار دانشکدۀ علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.محسن کلانتریدکترای جغرافیای انسانی، دانشیار دانشکدۀ علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.زهره فنیدکترای جغرافیای شهری، دانشیار دانشکدۀ علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.0000000182824887Journal Article20181006<strong>Problem statement: </strong>Lefebvre’s space enters the social realm by departing from the infinite space of mathematicians and the mental space of philosophers. According to Lefebvre, this space is both produced and consumed and is in a sense, a kind of manufactured commodity as well as a consumable product. The overlapping of material production, the production of ideology and the production of meaning in one place and at a time are recognized as key elements of the production of social space that is reproduced in a trialectical rather than a dialectical process. The overlapping of Lefebvre’s theory with the secondary circuit of capital accumulation claimed by Harvey has a profound effect on the concretization of capitalist function. The process of space production and reproduction in the second cycle of capital accumulation carries the products that most left-wing thinkers attribute to the reactionary ways of civilization. What is more important than the productions of capitalist space is the analysis of the process of production and reproduction of space in the second cycle, in which Harvey is known as a pioneer and main descriptor of Lefebvre’s theories. Interpolation and analysis of Lefebvre and Harvey’s theories on the critique of everyday life and how to escape the space of capital and the trialectic cycle are the main issues in this study. <br /><strong>Research objectives: </strong>The main purpose of this study is to critique everyday life in a lived space filled with the domination of capital by analyzing the processes of space production and its products, based on the Lefebvre and Harvey intellectual apparatus and their theoretical commonalities. <br /><strong>Research method: </strong>This is a fundamental research that is descriptive-analytical. The main issue has been explored using genuine reference sources and finally the critique of everyday life in the Lived Space. <br /><strong>Conclusion: </strong>This research has been conducted based on the hypothesis that “the everyday life of citizens in the Lived Space or the second cycle of capital accumulation implies citizens’ objectivity and passivity and consumerism” based on which we conclude that the capitalist space is moving with the proponents of the trialectical process towards the establishment of a passive (consumerist) citizen and the establishment of subject and object, whose effects also govern the Lived Space in addition to the urban space.<strong>بیان مسئله:</strong> فضای لوفوری با فاصلهگرفتن از (و گاه دربرگرفتن) فضای لایتناهی ریاضیدانان و فضای ذهنی فیلسوفان وارد حوزۀ اجتماعی میشود. این فضا بهزعم لوفور هم تولید و هم مصرف میگردد و بهتعبیری، نوعی کالای تولیدی و در عین حال محصول مصرفی بهشمار میرود. برهمنشست تولید مادی، تولید ایدئولوژی و تولید معنا در یک مکان و در یک زمان بهعنوان عناصر اصلی تولید فضای اجتماعی شناخته میشود که طی یک فرایند تریالکتیکی (و نه دیالکتیکی) بازتولید میشود. درهمتنیدگی نظریۀ لوفور، با مدار ثانویۀ انباشت سرمایه، که هاروی آن را مطرح کرد، تأثیر شگرفی بر انضمامیساختن کارکرد سرمایهداری دارد. فرایند تولید و بازتولید فضا در چرخۀ دوم انباشت سرمایه حامل فراوردههایی است که اغلب متفکرین چپگرا آن را به شیوههای ارتجاعی تمدن نسبت میدهند. آنچه اهمیت فزایندهتری نسبت به فراوردههای فضای سرمایهدارانه دارد تحلیل فرایند تولید و بازتولید فضا در چرخۀ دوم است که در این زمینه، هاروی، بهعنوان شارح اصلی نظریات لوفور، پیشگام است. برهمنشست و تحلیل نظریات لوفور و هاروی در نقد زندگی روزمره و چگونگی گریز از فضای سرمایه و چرخۀ تریالکتیکی از اصلیترین مسائل این پژوهش بهشمار میرود.<br /> <strong>اهداف پژوهش:</strong> نقد زندگی روزمره در فضای زیسته که آکنده از تسلط سرمایه بر آن است از اهداف اصلی این پژوهش بهشمار میرود که فرایندهای تولید فضا و سپس فراوردههای آن در این پژوهش با استناد به دستگاه فکری لوفور و هاروی و اشتراکات نظری آنان به تحلیل کشیده میشود.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش دارای روش توصیفی-تحلیلی و، از لحاظ هدف، بنیادی میباشد. مسئلۀ اصلی با استفاده از منابع مرجع و اصیل به واکاوی گذاشته میشود تا در نهایت، نقد زندگی روزمره در فضای زیسته صورت گیرد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج حاصل از این پژوهش که بر اساس این فرضیه بنا نهاده شده است: «زندگی روزمرۀ شهروندان در فضای زیسته یا چرخۀ دوم انباشت سرمایه، حامل ابژگی و انفعال و مصرفگرایی آنان است»، نشان میدهد که فضای سرمایهدارانه با پیشران فرایند تریالکتیکی بهسوی بنانهادن شهروند منفعل (مصرفگرا) و پایهگذاری سوژه و ابژه در حرکت است که تأثیرات آن، علاوه بر فضای شهر، بر فضای زندگی حاکم است.http://www.bagh-sj.com/article_99237_3ef9c22329c9740d1e30945e4cdc0445.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168020200121Meta-Organizational Factors Affecting the Ethical Practices and Decision-Making of Engineering Consulting Firmsعوامل فراسازمانی مؤثر بر تصمیمسازی و عملکرد اخلاقی شرکتهای خدمات مهندسی مشاوره415010164510.22034/bagh.2020.168644.3965FAامیر رداییپژوهشگر دکتری مدیریت پروژه و ساخت دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران.محمدحسین صبحیهدکتری مدیریت پروژه و ساخت، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.سعید نظری توکلیدکتری فلسفه اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، ایران.مقصود فراستخواهدکتری برنامهریزی توسعۀ آموزش عالی، مؤسسۀ پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران.داوود دانش جعفریدکتری اقتصاد، استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.Journal Article20190120<strong>Problem Statement:</strong> Interviews with the practitioners of the “Iran Engineering and Executive System (IEES)” indicate that there is a contradiction between the ethical judgments and practices of the Engineering Consulting Firms (ECF). <br />Although the majority of firms consider ethical practices as a major goal, despite the individual differences of the board of directors and organizational differences of the firms, many of their decisions and practices are not according to ethical values such as honesty and respecting the interests of all stakeholders. In the literature, such issues are studied in the field of ethical decision-making. <br />It seems that the existing ethical decision-making theories and models have neglected the influence of meta-organizational factors (MOFs) on the ethical decisions and practices of organizations, and the lack of a clear theoretical framework for explaining the ethical practices of organizations at the system level, that requires attention to meta-organization factors, is evident in the literature. <br /><strong>Research Objectives: </strong>Due to the literature gap to explain the research problem, the identification of MOFs affecting the ethical practice and decision-making of ECFs has been considered as the research goal. <br /><strong>Research Method: </strong>Considering that there is not a clear theoretical framework in the literature to analyze the research problem, the qualitative research method and Grounded Theory methodology of Strauss and Carbine have been used. <br /><strong>Conclusion:</strong> “Imposing Double Pressure on ECFs” has led to the emergence of the phenomenon of “Ethical Yield Stress”, which is a major contributor to the conflict between judgments and ethical practices of ECFs. On the other hand, MOFs such as “Inefficiency of Public Executive Agencies” and “Inefficiency of the IEES” have provided the contextual conditions of adopting unethical action-interaction strategies by the ECFs in the IEES.<strong>بیان مسئله:</strong> دادههای حاصل از مصاحبه با فعالان نظام فنی و اجرایی کشور حاکی از نوعی تعارض بین قضاوت و عملکرد اخلاقی شرکتهای خدمات مهندسی مشاوره است. غالب شرکتها اخلاقی بودن عملکرد را بهعنوان یک هدف کلان در نظر دارند، اما بسیاری از تصمیمات و عملکردهای ایشان فارق از تفاوتهای فردی هیئت مدیره و تفاوتهای سازمانی شرکتها، آگاهانه، با ارزشهای اخلاقی مانند صداقت و رعایت منافع همه ذینفعان نمیخواند. در ادبیات، چنین مسائلی در حوزۀ تصمیمگیری اخلاقی مطالعه میشوند.<br /> با توجه به ادبیات موضوع بهنظر میرسد، نظریات و مدلهای تصمیمگیری اخلاقی موجود از تأثیرگذاری عوامل فراسازمانی بر تصمیمات و عملکرد اخلاقی سازمانها غفلت کردهاند و فقدان یک چهارچوب نظری روشن برای تبیین عملکرد اخلاقی سازمانها، در سطح یک نظام که مستلزم توجه به عوامل فراسازمانی است، در ادبیات مشهود است.<br /> <strong>اهداف پژوهش:</strong> در این پژوهش، با توجه به رخنۀ ادبیات درزمینۀ بررسی عوامل فراسازمانی مؤثر بر عملکرد اخلاقی سازمانها، شناسایی عوامل فراسازمانی اثرگذار بر عملکرد اخلاقی شرکتهای خدمات مهندسی مشاوره مد نظر قرار گرفته است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> با توجه به اینکه برای تحلیل مسئلۀ فوق یک چهارچوب نظری روشن در ادبیات وجود ندارد، در این پژوهش از روش پژوهش کیفی و از روششناسی برپایۀ (GT) با رویکرد استراوس و کربین استفاده شده است.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> با توجه به تحلیل یافتهها، «تحمیل فشار مضاعف بر مشاوران» موجب پیدایش پدیده «تسلیم اخلاقی» شده است که عامل مهمی در پیدایش تعارض بین قضاوتها و عملکردهای اخلاقی مشاوران است. از طرف دیگر، عوامل فراسازمانی مانند: «شرایط وخیم اقتصادی»، «تعریف نادرست از نقش مشاوران»، «بیتوجهی به نقش مشاوران»، «دخالت دولت در امور صنفی»، «ناکارآمدی روش انتخاب» و «ناکارآمدی روش پرداخت» به مشاوران زمینه را برای اتخاذ راهبردهای غیراخلاقی در صنف مشاوران در نظام فنی و اجرایی ایران فراهم کرده است.http://www.bagh-sj.com/article_101645_528393c5ff01faa727c514a3e2548b02.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168020200121Reflection of Feminine Archetypes in Iranian Historical Architecture through the lens of Jung;
The Code of Femininity in the Mandala Schemas of Iranian Historical Architectureبازتاب آرکیتایپهای مادینه در معماری تاریخی ایران براساس آرای یونگ؛ رمزمادینگی در طرحوارههای ماندالاوار معماری تاریخی ایران51629923410.22034/bagh.2019.144622.3740FAحسنیه هرویدانشجوی دکتری رشتۀ معماری، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، ایران.0009-0003-7200-0624منصور فلامکیاستاد دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.سید عطاالله طاهاییاستادیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.0000000219549947Journal Article20180819<strong>Problem statement:</strong> Belief in the feminine essence of existence and the primacy of the divine worship of feminine god has been accepted in most civilizations. According to Jung's viewpoints, this belief, which is an effective factor in artistic creativity, is institutionalized in the collective subconscious of humanity in the form of feminine archetypes (anima and mother), and is emerged as feminine codes in various artworks. Architecture is mixed with creativity and is a symbol of values and beliefs that sometimes emerge in a coded form and, according to Jung, it cannot be free from collective subconscious influence. An analysis of this impact can lead to a more comprehensive understanding of the legacy of the architecture and its contributing factors. <br /><strong>Research objective:</strong> This paper focuses on finding the feminine archetypes codes in historical architecture of Iran and to follow these codes, it is necessary to examine all scales of architecture from schema to decorations. This article focuses on schemas and will, therefore, only consider geometric codes and aims to answer to these questions that how can the impact of the collective subconscious on Iranian historical architecture be explained and how are the feminine archetypes reflected in these works? <br /><strong>Research Method:</strong> This paper is based on descriptive- analytic method. Data have been collected based on documentary and library studies. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results of this study show that Iranian historical architecture represent feminine archetypes in different levels from schema to decorations. Mandala is a geometrical symbol that is related to feminine archetypes and is emerged in schemas, plans and decorative patterns in historical architecture of Iran.<strong>بیان مسئله:</strong> باور به ذات مادینۀ هستی و تقدم آیین نیایشی ایزدبانوان در غالب تمدنها پذیرفته شده است. طبق آرای یونگ این باور در قالب آرکیتایپهای مادینه (آنیما و مادر)، که عامل مؤثر درخلاقیت هنری است، در ناخودآگاه جمعی بشر نهادینه شده و بهصورت رمزهای مادینه در آثار هنری مختلف تبلور مییابد. معماری آمیخته با خلاقیت و مظهری برای ارزشها و باورهایی است که گاه در قالب رمزی بروز مییابند و بنابر آرای یونگ نمیتواند از تأثیر ناخودآگاه جمعی عاری باشد. واکاوی این تأثیر میتواند به شناخت جامعتر از میراث برجایماندۀ معماری و عوامل مؤثر درآن بینجامد. مسئلۀ این پژوهش چگونگی تأثیرپذیری معماری تاریخی ایران از ناخودآگاه جمعی با تأکید بر رمزهای مادینه است. برای پیگیری این رمزها بررسی تمام مقیاسهای معماری از طرحواره تا تزئینات ضروری است. این مقاله بر طرحوارهها متمرکز شده و از این رو تنها رمزهای هندسی را مد نظر خواهد داشت.<br /> <strong> هدف پژوهش:</strong> در این پژوهش نگارندگان در پی پاسخ این پرسشاند که تأثیر ناخودآگاه جمعی در معماری تاریخی ایران چگونه قابل تبیین است و آرکیتایپهای مادینه در این آثار چگونه بازتاب یافتهاند.<br /> <strong>روش تحقیق:</strong> این مقاله پژوهشی بنیادی است و با برخورداری از ویژگیهای کیفی با اتکا بر منابع کتابخانهای و اسنادی و از طریق تحلیل محتوا و استنتاج منطقی متکی بر قیاس به بررسی آثار معماری تاریخی ایران و خوانش آنها براساس نظریۀ یونگ میپردازد.<br /> <strong>نتایج:</strong> نتایج نشان میدهد که معماری تاریخی ایران آرکیتایپهای مادینه را در مقیاسهای مختلف، از طرحواره تا تزئینات، بروز میدهد. الگوهای هندسی پایدار در طرحوارهها غالباً در تعریف و شکل ماندالا قابل جمعاند که بنابر اسناد حاوی رمز مادینگی است و استمرار و دوام آنها، فارغ از مرزهای زمان و مکان، متکی بر ارزشهای پایدار ناخودآگاه جمعی است.http://www.bagh-sj.com/article_99234_c0c56edcdfba8042921741c74f86d789.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635168020200121Strategies for Developing Cultural Economy of Fashion Industry in Iranاستراتژی توسعۀ اقتصاد فرهنگی صنعت مد در ایران637410164610.22034/bagh.2020.165469.3938FAسپیده یاقوتیدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.اشرف السادات موسوی لراستاد گروه پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.فریناز فربوداستادیار گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.Journal Article20190102<strong>Problem statement:</strong> In recent decades, the Iranian fashion industry, despite its historical background, has faced particular economic and social considerations that have faced many challenges. Accordingly, social institutions have sought to bring this art-industry into the field of creative industries through commercial, publicity and cultural activities and in turn have created a trend that will be reflected in the economic development of the Iran’s cultural industries. Since exploring value changes in society is one of the key elements in the cultural system of any society, the main issue of the present research is to focus on cultural industries and accept the transformation in the value system of Iranian society to gain an understanding of the economic value of art-fashion industry and its dimensions and weaknesses, strengths and intensifiers. This has helped to organize the concept and position of the creative economy in this area through oversea interactions and the cultural process. <br /><strong>Research objectives:</strong> The present article seeks to achieve a value-based process in intervening contextual factors and explaining the selective strategies of developing the cultural economy of Iranian fashion industry and answering the fundamental questions. What role can the fashion industry play in realizing the prospect of a Iran’s cultural economy? How can the economic growth of art that is produced be shaped by changes in value systems? <br /><strong>Research method:</strong> This research is qualitative, descriptive-analytical and data gathering is done through documentary sources and field findings were based on discourse analysis. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results suggest that combining art with creativity, knowledge management, up-to-date technology and business process reengineering will boost Iran’s economic growth by inserting the moral economy into the fashion industry.<strong>بیان مسئله:</strong> صنعت مد در دهههای اخیر ایران، علیرغم پیشینۀ تاریخی از یک سو با منطق اقتصادی و از سوی دیگر با ملاحظات اجتماعی و سیاسی ویژهای روبهرو بوده که آن را با چالشهای فراوانی مواجه کرده است. بر این اساس، نهادهای اجتماعی بر آن شدند تا با فعالیتهای تجاری، تبلیغاتی و فرهنگی، این هنر-صنعت را به حوزۀ صنایع خلاق وارد کنند و در عمل نیز موجب شکلگیری جریانی شدند که در سپهر توسعۀ اقتصادی صنایع فرهنگی کشور بهنمایش درمیآید. از آنجا که بررسی دگرگونیهای ارزشی در جامعه یکی از عناصر کلیدی در نظام فرهنگی هر جامعه بهحساب میآید، مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر، با تمرکز بر صنایع فرهنگی و پذیرش دگرگونی در نظام ارزشی جامعۀ ایران، دستیابی به شناخت ارزشهای اقتصادی هنر-صنعت مد و ابعاد آن و نقاط ضعف، قدرت و تشدیدکنندههایی است که موجب ساماندهی مفهوم و موقعیت اقتصاد خلاق در این حوزه از طریق تعاملات برونمرزی و فرایند فرهنگسازی شدهاند.<br /> <strong>هدف پژوهش:</strong> مقالۀ حاضر در پی دستیابی به فرایند ارزشمحور در مداخلۀ عوامل زمینهساز و تبیین راهبردهای گزینشی توسعۀ اقتصاد فرهنگی صنعت مد ایران و پاسخگویی به این پرسشهای اساسی است که صنعت مد در تحقق چشمانداز اقتصاد فرهنگی کشور میتواند چه نقشی را ایفا کند؟ چگونه میتوان با تغییر در نظامهای ارزشی به رشد اقتصادی هنری که تولید میشود شکل داد؟<br /> <strong>روش تحقیق:</strong> روش تحقیق این مقاله کیفی، توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات از طریق منابع اسنادی و یافتههای میدانی و مبتنی بر تحلیل محتواست.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج حاکی از این است آمیزش هنر با ابتکار و خلاقیت، مدیریت دانش، تولید و فنآوریروز و مهندسی مجدد فرآیندهای کسبوکار از طریق برکشیدن اقتصادخلاق در صنعت مد، موجب افزایش رشد اقتصادی کشور خواهد شد.http://www.bagh-sj.com/article_101646_b097580a329ae0813f1c4bb5d49ab650.pdf