پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167920191222Symbolic Abstraction in the Aesthetics of Baluchistan Art, A Case Study of Baluchi People’s Needleworkانتزاع نمادین در زیباییشناسی هنر بلوچستان، نمونۀ موردی: سوزندوزی بلوچ5149894110.22034/bagh.2019.136223.3638FAگلناز کشاورزدکتری پژوهش هنر، پژوهشکده نظر، تهران، ایران.شهره جوادیاستادیار، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20180617Problem statement: Baluch tribe can be considered one of the genuine Iranian tribes who has continued the livestock breeding and nomadic life in Iran. Various arts are common among this tribe, but the most important one is the art of needle-working. This art, with its geometric and highly abstract designs, displays the history of tribal Baluchi lifestyle. Like other Iranian nomadic arts, Baluchi life has a very high geometric dimension. One can also refer to the similarity of the geometric patterns of this art and the Neolithic arts. Baluch needlework art designs are categorized and studied in various humans, animals, plants, geometric shapes and marginal types.<br />Research question: What is the most important aesthetic aspect of Baluchi’s art of needle-working<br />Research objective: The recognition of the aesthetic elements of Baluchi needle working as the most important native art of the Baluchistan region<br />Research method: The research method is qualitative using logical reasoning. Library data and observation were taken into consideration in data collection of this research and also the objective observations of the writer and field information were effective in achieving research findings.<br />Conclusion: The most important aspect of these designs is their geometricity and excessive abstraction. The aesthetics of this native art can be examined in the form of a line (right and with an angle), shape (based on the shape of the triangle), texture (dense and prolific), rhythm (alternating) and color (with the domination of the red color and combination of strong and powerful colors). Symbolic abstraction can be considered as the most important aesthetic aspect of Baluchi’s art of needle-working.بیان مسئله: قوم بلوچ را میتوان یکی از اقوام اصیل ایرانی دانست که ادامهدهندۀ زندگی دامپروری و عشایری در ایران بودهاند. هنرهای گوناگونی در میان این قوم رایج است که مهمترین آنها را میتوان هنر سوزندوزی دانست. این هنر با نقوش هندسی و بهشدت انتزاعیاش نمایشگر پیشینۀ زندگی عشایری قوم بلوچ و همانند دیگر هنرهای عشایر ایران از بعد هندسی بسیار بالایی برخوردار است. همچنین میتوان به شباهت نقوش هندسی این هنر و هنرهای دوران نوسنگی نیز اشاره کرد. نقوش هنر سوزندوزی بلوچ در انواع انسانی، حیوانی، گیاهی، هندسی و حاشیه قابل دستهبندی هستند.<br />سؤال پژوهش: کدام یک از ویژگیهای زیباییشناسانۀ سوزندوزی بلوچ را میتوان بهعنوان تأثیرگذارترین شاخص هویتی آن در نظر گرفت؟<br />هدف: شناخت عناصر زیباییشناسانۀ سوزندوزی بلوچ بهعنوان مهمترین هنر بومی منطقۀ بلوچستان و ستخراج مهمترین مؤلفههای آن هدف این پژوهش است.<br />روش تحقیق: روش انجام پژوهش، کیفی و با استفاده از منطق استدلالی است. اطلاعات کتابخانهای و مشاهده در جمعآوری دادههای این پژوهش مورد توجه و همچنین مشاهدات عینی نگارنده و اطلاعات میدانی در دستیابی به استنتاجات پژوهش مؤثر بوده است.<br />نتیجهگیری: مهمترین وجه اشتراک این نقوش هندسیبودن و در ضمن انتزاع بیش از حد آنهاست. زیباییشناسی این هنر بومی را میتوان در قالب خط (راست و با زاویه)، شکل (بر پایۀ شکل مثلث)، بافت (متراکم و پرکار)، ریتم (متناوب) و رنگ (با تسلط رنگ قرمز و ترکیب رنگهای نیرومند و قوی) بررسی کرد. انتزاع نمادین را میتوان بهعنوان مهمترین وجه زیباییشناسانه هنر سوزندوزی بلوچ مورد توجه قرار داد.http://www.bagh-sj.com/article_98941_1559f295b70306f4d549a40df5a8cfbf.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167920191222Understanding the Morphological Evolution of Armenian Churches in New Julfa and its Interaction with the Architecture of Isfahanشناخت تحولات ریختشناختی کلیساهای ارمنی جلفای نو در تعامل با معماری اصفهان15289894010.22034/bagh.2019.132140.3581FAارغوان پورنادریپژوهشگر دکتری مرمت ابنیه و بافتهای تاریخی، دانشکدۀ حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.محمد سعید ایزدیدکتری معماری-مرمت شهری، استادیار دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایرانمحمود قلعه نوییدکتری شهرسازی، دانشیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایرانحسین پورنادریکارشناسیارشد معماری، استادیار گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایرانJournal Article20180523Problem statement: Today’s country of Armenia, a part of the ancient Urartu, as the first land that officially accepted Christianity, has built the oldest churches and has turned the old temples into churches. By the Armenians’ migration to Isfahan and, simultaneously, the establishment of the New Julfa during the reign of Shah Abbas the Great, the churches appeared in a different form. The construction of churches benefited ancient experiences whilst taking into consideration the Shah’s decree that new constructions should not conflict with the capital’s buildings. It seems that the previous studies on the New Julfa churches have not paid enough attention to the architectural and the cultural relations of the new context. Understanding the process of convergence between the Armenian religious architecture in New Julfa and the architecture of Isfahan, and its results could be applied in urban restoration and regeneration projects, especially in the Julfa neighborhood, which specifies the necessity of this research. <br />Research objectives: The current study aims to find out the morphological transformations of the physical-spatial structure of the main building of churches in New Julfa, considering the interaction between the architecture of New Julfa and Isfahan’s prominent architecture. The study tries to answer these questions: Which type is generative and the initiator of the progress of church building morphology? How the architecture of the main building of churches has been converging toward the prominent architecture of Isfahan within their morphology evolution process? <br />Research method: The research is carried out using an interpretive-historic method and the data is collected according to available documents and field observations. <br />Conclusion: The outcome of the research implies the principle of some kind of restriction in the form of the Armenian church building. The existence of a generative type and getting influenced by the architectural techniques of the Shah Abbas period is confirmed in the course of formal evolution. Compared to the Isfahan prominent architecture of this period, the morphological changes of the main building in the churches are indicative of a tendency to converge to the Iranian style. The St. George Church is the first church building with the features of Iranian architecture, which provides the possibility of subsequent physical-spatial developments. The physical-spatial structure of the church of Holy Mother of God and the Bethlehem church is comparable to the structure of Sheikh Lutfollah and Abbasi Jame’ mosques, which indicates how the physical-spatial structure of the generative type developed.بیان مسئله: کشور امروزی ارمنستان، که بخشی از اورارتوی باستانی است، اولین سرزمینی است که مسیحیت را بهطور رسمی پذیرفت، قدیمیترین کلیساها را ساخت و معابد قدیمی را به کلیسا تبدیل کرد. با کوچ ارامنه و همزمان با برپایی جلفای اصفهان در دورۀ شاه عباس اول، بنای کلیساها با برخورداری از تجربههای کهن و با فرمان عدم تعارض با ابنیۀ پایتخت به شکل دیگری بهمنصۀ ظهور رسیدند. بهنظر میرسد در سابقۀ پژوهشهای محققان دربارۀ کلیساهای جلفای نو، به معماری و مناسبات فرهنگی بستر جدید توجه کافی نشده است. شناخت روند نزدیکشدن معماری مذهبی ارامنۀ جلفا به معماری اصفهان و بهرهگیری از نتایج آن در طرحهای مرمت شهری خصوصاً در محلۀ جلفا ضرورت این پژوهش است. <br />هدف: پژوهش، با هدف شناخت ساختار کالبدی-فضایی و تحولات ریختی بنای اصلی کلیساهای جلفای نو در تعامل با معماری اصفهان، در جستوجوی پاسخ به این پرسش است که تحولات ریختشناختی ساختمان اصلی کلیساهای جلفای نو چگونه بوده است؟ کدام گونه مولد و آغازگر پیشرفت طرحهای بنای کلیسایی بود؟ در روند تحولات ریختی کلیساها، چگونه معماری ساختمان اصلی کلیساها به معماری اصفهان نزدیک شد؟ <br />روش: پژوهش با روش تفسیری-تاریخی انجام شد و دادهها، با توجه به مدارک و اسناد موجود و برداشتهای میدانی، گردآوری شدهاند. <br />نتیجهگیری: نتیجۀ پژوهش حاکی از الزام به رعایت گونهای محدودیت در فرم تبیینشدۀ بنای کلیساهای ارمنی است. وجود گونۀ مولد و تأثیرپذیری از تکنیکهای معمارانۀ دورۀ شاه عباس اول در سیر تحولات ریختی تأیید میشود. در مقایسه با معماری شاخص اصفهانِ این دوره، تحولات ریختشناختی ساختمان اصلی کلیساها نشانۀ گرایش به ایرانیشدن سبک معماری دارد. کلیسای گئورگ مقدس اولین بنای کلیسایی با ویژگیهای معماری ایرانی است که امکان تحولات کالبدی-فضایی بعدی را فراهم کرد. ساختار کالبدی-فضایی کلیساهای مریم مقدس و بتخهم مقدس با مساجد شیخ لطفالله و جامع عباسی قابل مقایسه است و بخشی از چگونگی تحولات در گونۀ مولد را به خوبی نشان میدهند.http://www.bagh-sj.com/article_98940_8f8b386ddd1285d88cab51b0c0287691.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167920191222Iconography of Qajar Women’s Clothing and Ornaments as Depicted
in the Painting “The Lady with the Parrot” by Mehr Aliشمایل نگاری پوشش و آرایههای زن قاجار به روایت تابلوی «دختر با طوطی» اثر مهرعلی29389894210.22034/bagh.2019.154767.3841FAفرشته کیاوشپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.تقی آشوریعضو هیئت علمی گروه آموزشی پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.Journal Article20181103Problem statement: The Qajar era painting has a particular position in the history of Iran’s art and portraiture is controversial as a prominent branch of painting during Fath Ali Shah’s sultanate period. As one of the main subjects of the painters in this era, women have been frequently portrayed with no veil (hijab) while wearing heavy make-up and a lot of jewelry. Mehr Ali is one of the proficient painters of this era that, besides portraying the king, has also portrayed a few of the Qajar women, as well. In the painting “the lady with the parrot” which is ascribed to Mehr Ali, a painter in Fath Ali Shah Qajar’s royal court, a kind of clothing style different from the common Qajar women’s, can be observed. <br />REsearch objective: The present study aimed at analyzing the clothing and ornaments of the woman in Mehr Ali’s painting and their consistency with the hijab and ornaments commonly used by Qajar women from iconographical perspectives. To do so, efforts have been made to unravel the latent layers of aforementioned artwork via describing and analyzing the themes therein. The article seeks to figure out the reason why the woman has been portrayed in this painting with those ornaments and clothing.<br />Research method: The present study was carried out based on a qualitative (analytical-descriptive) method using content analysis. The study’s theoretical foundation was set based on Erwin Panofsky’s school of iconography and the required data was collected based on the documentary method and library research.<br />Conclusion: The study findings makes the audience familiar with a different type of female clothing that is less similar to the outfits commonly used by Qajar era’s women and no historical book has pointed thereto. The type of hijab depicted in Mehr Ali’s painting remind the audience of the Indian women’s clothing in Mughal (Gurkanian) era and the woman’s make-up style seem to be influenced by the literature and representation of its similes in painting.بیان مسئله: درتاریخ هنرایران، نقاشی قاجار از جایگاه ویژه ای برخوردار است و پیکرنگاری بهعنوان شاخهای برجسته از نقاشی در دورۀ حکومت فتحعلی شاه قابل تأمل است. دراین دوره زنان، بهعنوان یکی از سوژههای اصلی نقاشان، غالبا بدون حجاب، با آرایشی غلیظ، و آراسته به زیورآلات بسیار تصویر شدهاند. مهرعلی یکی از نقاشان شاخص این دوره است که، علاوه بر پیکرنگاری از شخص شاه، تعداد اندکی از زنان قاجاری را نیز بهتصویر کشیده است. در تابلوی «دختر با طوطی» منسوب به مهرعلی نقاش دربار فتحعلی شاه، پوششی متفاوت از آنچه بهعنوان پوشش رایج زنان قاجار است مشاهده میشود.<br />هدف: هدف این تحقیق تحلیل پوشش و آرایههای زن در تابلوی مهرعلی و میزان همسویی آن با پوشش و آرایههای متداول زنان قاجار از منظر شمایلنگاری است. بدین منظور سعی شده است تا، از طریق توصیف و تحلیل مضمونهای واقع در این اثر، لایههای پنهان در آن آشکار شود. این مقاله در پی یافتن دلیل انتخاب پوشش و زیورآلات در نقاشی این زن است.<br />روش تحقیق: این تحقیق بهصورت کیفی (توصیفی-تحلیلی) و به روش تحلیل محتوایی صورت گرفته است. چارچوب نظری تحقیق براساس رویکرد شمایلنگاری مکتب اروین پانوفسکی1 و منابع تحقیق بهشیوۀ اسنادی و کتابخانهای گردآوری شده است. <br />نتیجهگیری: یافتههای پژوهش مخاطب را با نوع متفاوتی از پوشش زنانه آشنا میکند که کمتر شباهتی با البسۀ رایج زنان قاجاری دارد و در اسناد و کتب تاریخی نیز اشارهای به آن نشده است. نوع پوشش تصویرشده در تابلوی مهرعلی تحت تأثیر لباس زنان هندی در عصر گورکانیان است و شیوۀ آرایش زن در تابلوی مورد نظر متأثر از ادبیات و بازنمایی تشبیهات آن در نقاشی است.http://www.bagh-sj.com/article_98942_ff9675a332239bd8caed67089b44d068.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167920191222The Role of Rite of Passage in Physical Structure of Iran’s Public Bathsنقش آیین گذار در ساختار کالبدی حمامهای عمومی ایران39509894310.22034/bagh.2019.136094.3636FAمهروش کاظمی شیشواندکترای معماری، استادیار دانشکدۀ هنر و معماری، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.0000-0001-8357-4103مهسا بایبوردیپژوهشگر دکتری معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایرانJournal Article20180627Problem statement: Hygiene and purification are very important in the religion of Islam. The importance is manifested more in paying attention to a type of architecture namely bathroom. Bathrooms, in addition to physical and material characteristics, have ritualistic and immaterial characteristics and in order to identify them, common physical structure of public should be studied. Of course, it should be noted that these structural patterns in architecture and particularly in traditional architecture have direct relationships with building functions and in fact, any building is constructed for special function and with a pattern appropriate to it. <br />One of the main functions of bathroom is to perform rituals of purification and according to most researchers; rituals of the purification are of rites of passage. Now the question arises that what role did rite of passage play in the physical structure of Iranian public baths? <br />Reaserch objectives: The present study has emphasized to find the effect of rites of passage on basic pattern of Iranian public baths. The results of the present study show that the three-part structure of rites of passage was considered as an inspirational concept in the design architecture of the bathroom.<br />Research method: In order to study the role of rite of passage in physical structure of Iran’s public baths in accordance with the research requirements, while using the logical reasoning based investigation, historical interpretation method is also used. The research data have been gathered via library resources and documentary studies.<br />Conclusion: Iranian baths have three-part structure including a Bineh (caldarium), a mediator (middle corridor) and a hot chamber (tepidarium) and purification as the main function of bathhouses reflects the rite of passage. In general, rite of passage has three separate, purgatory and reintegration stages and this three-stage spiritual journey can be seen in bathing customs and purification rituals. The results of the present study show that three-part structure of passage is likely the inspired concept of traditional structure in architectural design of bathhouse and the use of three-part structure in its body.بیان مسئله: نظافت و طهارت از اهمیت بسیاری در دین اسلام برخوردار است. این اهمیت در توجه فراوان به گونهای از معماری به نام حمام بیشتر تجلی یافته است. حمامها علاوه بر ویژگیهای کالبدی و مادی دارای ویژگیهای آیینی و غیرمادی نیز هستند که برای شناخت آنها باید ساختار کالبدی مشترک حمامهای عمومی مورد مطالعه قرار گیرند. البته باید در نظر داشت که این ساختار مشترک در معماری و بهویژه معماری سنتی رابطۀ مستقیم با عملکرد بنا دارد و در حقیقت هر بنا برای عملکردی ویژه و با طرحی متناسب با آن بهوجود میآمده است. یکی از کارکردهای اصلی حمام انجام آیین طهارت است و مطابق نظر اغلب محققان آیینهای تطهیر در زمرۀ آیینهای گذار قرار دارند. حال این پرسش مطرح میشود که آیین گذار چه نقشی در ساختار کالبدی حمامهای عمومی ایرانی داشته است؟<br />هدف پژوهش: آنچه پژوهش حاضر در فرجام کار بر آن تأکید دارد یافتن تأثیر آیینهای گذار بر کالبد حمامهای عمومی ایرانی است. نتایج مطالعۀ حاضر نشان میدهد که ساختار سهبخشی آیین گذار بهعنوان مفهومی الهامبخش در طرح معماری حمام مورد توجه بوده است. <br />روش پژوهش: برای بررسی نقش آیین گذار در ساختار کالبدی حمامهای عمومی ایران، با توجه به الزامات پژوهش و ضمن بهرهگیری از نوع پژوهش استدلال منطقی، بهصورت توأمان از روش تفسیری تاریخی نیز استفاده میشود. گردآوری اطلاعات لازم پژوهش نیز از طریق مطالعات اسنادی و منابع کتابخانهای است.<br />نتیجهگیری: آفرینش فضای معماری علاوه برعملکرد بنا از ریشه های فرهنگی و اعتقادی جامعه تأثیر میپذیرد. در شکلگیری ساختار سهبخشی حمامهای ایرانی که شامل بینه، میاندر وگرمخانه است در کنار تثیرعوامل اقلیمی و عملکردی، ارتباط معنا داری با مراحل سه گانه آیین گذار و همچنین آداب استحمام و تطهیر می توان یافت که نشان از توجه به جنبه محتوایی و آیینی در طرح حمام های سنتی ایران است.http://www.bagh-sj.com/article_98943_1e3b5fb80f8496671dde9b26e4855696.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167920191222From Imaginary Utopia to Real Dystopia in Iranian Cinema*از اتوپیای خیالی تا دستوپیای واقعی سینمای ایران51609894410.22034/bagh.2019.149360.3781FAپیام زین العابدینیپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران، ایران0000-0002-1701-3225احمد الستیدکتری زیبایی شناسی هنر، استادیار پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20181002Problem statement: The history of cinema exhibits numerous examples of filmmakers striving to critique and transform their societies by making films in a variety of genres in an attempt to realize their personal vision of utopia. Most proved, however, to be precarious and inconsistent on this quest, thereby turning their utopia into a dystopia and depicting it as such. Iranian cinema, too, has trodden this path and produced similar works. Imagination, illusionism, fatalism, disbelief, and Irreligion are the main constituents of dystopias and Iran’s globally renowned cinema has long been a showcase for subjects fundamentally shaped by these elements. <br />Research objective: This study examines the notion of idealism in Iranian cinema, with the applied objective of analyzing and explicating the manner and the processes in which Iranian filmmakers diverged from the path leading to their – and their audience’s – aspired utopia and only created an unwanted dystopia through various historical periods.<br />Research method: The study was conducted using a qualitative research method with a historical-analytic approach. The data were collected through library resources, watching films, a historical comparison of Iranian cinema, and interviews. <br />Conclusion: The results indicate that, through all the historical periods since its inception, Iranian cinema has always tended toward dystopias.بیان مسئله: تاریخ سینما نمونههایی را آشکار میسازد که نشان از آن دارد، فیلمسازان با خلق آثار خود در گونههای مختلف، در جهت نقد و تغییر جامعه کنونی و رسیدن به اتوپیا (آرمانشهر)ی مفروضشان در تلاش بودهاند، اما در رسیدن به این مسیر، ناپایدار و متزلزل بوده و شهر آرمانیشان را به دستوپیا (ویرانشهر) تبدیل کرده و به تصویر کشیدهاند. سینمای ایران نیز بر همین منوال رفتار نموده و تولیدات فراوانی را تجربه کرده است. تخیل و توهمزدگی، بدبینی، تقدیرگرایی، ناباوری و بیاعتقادی عناصر اصلی دستوپیاست و سینمای با شهرت جهانی ایران مملو از سوژههایی بوده که بنمایهاش از این مضامین تشکیل شده است. مسئله اصلی پژوهش واکاوی چگونگی و چرایی دورشدن فیلمسازان سینمای ایران از اهداف آرمانشهر مورد علاقه خود و مخاطبانشان، و رسیدن به ویرانشهر ناخواسته واقعی در دورههای گوناگون تاریخی است. <br />هدف: این پژوهش با هدفی کاربردی بررسی آرمانخواهی سینمای ایران را مورد مطالعه قرار داده است.<br />روش تحقیق: روش تحقیق کیفی و با رویکردی تاریخی-تحلیلی، به مرور منابع کتابخانهای، مشاهده فیلم و مقایسۀ تاریخی سینمای ایران و مصاحبه میپردازد. <br />نتیجهگیری: نتیجه حاصله نشان از آن دارد که سینمای ایران در تمام دورههای تاریخی به سوی دستوپیا گرایش پیدا کرده است.http://www.bagh-sj.com/article_98944_632a805440750b170a485cac4884dae3.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167920191222Promoting theoretical foundations of privacy concept in contemporary housing from perspective of environmental psychology, A Case study of Milad Tabriz Residential towerارتقای بنیانهای نظری مفهوم حریم در مسکن معاصر از منظر روانشناسی محیطی، نمونۀ موردی: برج مسکونی میلاد تبریز61729894510.22034/bagh.2019.155522.3850FAسولماز بابازاده اسکوییدانشجوی دکترای معماری، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0003-4660-8284سحر طوفاناستادیار دانشکدۀ هنر و معماری، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران000000021298513xسیروس جمالیاستادیار دانشکدۀ هنر و معماری، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20181109Problem statement: In many cases, the lack of space causes the people’s loss of the comfort and sense of territory. It further leads to unwanted spatial communication with each other. Physically, on the boundary of the space, if it is not an obstacle to communication, it causes olfactory communication, visual, audio, access, and violation of all types of privacy and ultimately violates the privacy of users.<br />Research objectives: The present article aims at improving the theoretical foundations of the concept of privacy by determining the factors affecting the provision of privacy in contemporary housing space from the point of view of environmental psychology. Environmental psychology studies human behavior in order to perceive the relationship between privacy and social life.<br />Research method: This research is a descriptive-analytic type with a research method of logical reasoning.<br />Conclusion: The architectural representation of the spatial arenas, spatial boundaries, in-between space, hierarchy, spatial depth in responding to human needs: safety, respect, introversion, and the realm of contemporary housing are summarized. The main result of the research on 6 types of different types of units from the residential tower of Milad Tabriz indicates that the control of spatial communication in the architectural design leads to the control of behavioral communication in human interactions, which is one of the most important factors in providing types of privacy, including visual freedom, access, ... and ultimately mental privacy in contemporary housing.بیان مسئله: بیحد و مرز بودن فضاها در بسیاری موارد سبب ازبینرفتن آرامش مورد نیاز افراد و عدم احساس قلمرو و همچنین باعث ارتباطات فضایی ناخواسته با یکدیگر میشود. از لحاظ کالبدی، درصورت نبود کنترل و مانعی برای ارتباطات در مرز فضایی، سبب ارتباطات بویایی، بصری، صوتی و دسترسی و نقض انواع حریمها و در نهایت باعث نقض حریم روانی برای کاربران میشود. <br />هدف: نوشتار حاضر، با تعیین عوامل مؤثر بر تأمین حریم در فضای مسکن معاصر از دیدگاه روانشناسی محیطی، درصدد ارتقای بنیانهای نظری مفهوم حریم است. روانشناسی محیطی، با هدف درک رابطۀ حریم خصوصی با عرصههای زندگی اجتماعی، رفتار انسان را مطالعه میکند. <br />روش تحقیق: این تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی با روش پژوهش از نوع استدلال منطقی است. <br />نتیجهگیری: نمود معمارانۀ شاخصهای عرصهبندی فضایی، مرز فضایی، فضای بینابین، سلسلهمراتب و عمق فضایی در پاسخ به نیازهای انسانی، شامل ایمنی، احترام، درونگرایی و قلمروپایی در مسکن معاصر، خلاصه میشود. نتیجۀ اصلی تحقیق روی 6 نوع تیپ پلان متفاوت از واحدهای برج مسکونی میلاد تبریز حاکی از آن است که کنترل ارتباطات فضایی در طرح معماری منجر به کنترل ارتباطات رفتاری در تعاملات انسانی میشود که از مهمترین فاکتورهای تأمین انواع حریمها ازجمله حریم بصری، دسترسی و...، و در نهایت حریم روانی در مسکن معاصر است.http://www.bagh-sj.com/article_98945_7f9a6e25ec67bc515f209efb1a4d604a.pdf