پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167220190522Analysis of the Formal Features of Chaharsofe Houses and its Influence on the Formal Structure of Introverted Houses in the City of Isfahanتحلیل ویژگیهای شکلی خانههای چهارصفه و نفوذ آن در کالبد شکلی خانههای درونگرای شهر اصفهان5208745510.22034/bagh.2019.87455FAساناز رهروی پودهپژوهشگر دکتری معماری، گروه معماری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.نیما ولی بیگاستادیار، گروه معماری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. استادیار، گروه مرمت بناها و بافتهای تاریخی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان.0000-0002-7562-0701نرگس دهقانعضو هیات علمی و مدیرگروه تحصیلات تکمیلی معماری دانشکده هنر معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آبادمحمد مسعوددانشیار، گروه معماری، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران. دانشیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان.Journal Article20190512Chaharsofe houses are considered to be one of the most valuable architectural buildings of Iran, such that some researchers consider the design of some monuments with different functions during the Islamic era to be derived from the Chaharsofe houses. Understanding the features of Chaharsofe houses will help maintaining and restoring these valuable buildings and will play an important role in identifying the influential characteristics in the formation of the spaces of the historical houses. This research is based on the fact that the characteristics of Chaharsofe houses have played a significant role in the micro and macro structures of the introverted historical houses. This research seeks to recognize the formal features of the texture of Chaharsofe houses and, accordingly, to analyze the formal features of the texture of the historic houses built in the city of Isfahan. In this regard, this research explores the formal features of a recurring form in Chaharsofe houses for the first time and reveals their impact on the emergence of the plan of introverted houses spaces. In general, this research will be conducted to characterize the components of Chaharsofe houses and how they were used in the residential buildings constructed in the following periods. The research method used in this research is comparative, historical, and interpretive whose interpretation has been done inductively; the applied tools include collecting information with a library method, field method, and conducting structured interviews with experts and professors. The present research seeks to reveal the recurring formal features of Chaharsofe houses in creating the spaces in the plan of Isfahan’s introverted houses. The results showed that the characteristics of Chaharsofe houses on micro and macro scale have a significant role in the formation of the spaces in the plan of the introverted houses.خانههای چهارصفه یکی از بناهای ارزشمند معماری ایران محسوب میشوند، به گونهای که برخی از محققین، طراحی بعضی از بناهای تاریخی با عملکردهای متفاوت در دوران اسلامی را نشأتگرفته از خانههای چهارصفه قلمداد میکنند. شناخت ویژگیهای شکلی خانههای چهارصفه، سبب نگهداری و مرمت این بناهای ارزشمند خواهد شد و در شناسایی خصوصیات تأثیرگذار در شکلگیری فضاهای خانههای تاریخی، نقش مؤثری خواهد داشت. این پژوهش بر آن استوار است که ویژگیهای شکلی خانههای چهارصفه، در ساختارهای خرد و کلانِ خانههای تاریخی درونگرا، نقش مؤثری داشته است. این پژوهش بر آن است تا به شناخت ویژگیهای شکلی تهرنگ خانههای چهارصفه بپردازد و با استناد به آنها، خصوصیات شکلی تهرنگ خانههای تاریخی ساختهشده در شهر اصفهان را تحلیل کند. در این راستا این تحقیق به استخراج ویژگیهای شکلی تکرارشونده در تهرنگ خانههای چهارصفه و تأثیر آنها در پیدایش پلان فضاهای خانههای درونگرا میپردازد. به طور کلی این پژوهش در جهت گونهشناسی اجزای خانههای چهارصفه و چگونگی استفاده از آنها در تهرنگ بناهای مسکونی که در دورههای بعد ساخته شدهاند، انجام خواهد گرفت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، تطبیقی، تاریخی و تفسیری بوده که تفسیر آنها به صورت استنتاجی انجام شده است. ابزارهای مورد استفاده شامل جمعآوری اطلاعات به روش مطالعة کتابخانهای، میدانی و بهرهگیری از مصاحبههای ساختاریافته با صاحبنظران و استادکاران است. پژوهش پیشرو، به دنبال آشکارسازی ویژگیهای شکلی تکرارشوندة خانههای چهارصفه در ایجاد تهرنگ فضاهای خانههای درونگرای شهر اصفهان است . نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که ویژگیهای شکلی خانههای چهارصفه در مقیاس خرد و کلان، در شکلگیری تهرنگ فضاهای خانههای درونگرا نقش به سزایی داشته است.http://www.bagh-sj.com/article_87455_2902a7ec1ad2cc484123187b2e00153e.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167220190522Mythological Analysis of Form and Shape in Achaemenian Rhytonsتحلیل اسطورهشناختی مفاهیم مؤثر بر شکل و فرم ریتونهای هخامنشی21328745810.22034/bagh.2019.87458FAبیتا مصباحگروه پژوهش هنر، دانشگاه سمنان، ایران.ابوالقاسم دادورگروه پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.Journal Article20190512Rhytons were used for drinking water or the holy wine in shape of a forepart of an animal body or a combination of the head and the horn of the animal. People believed that the strength of the animal would be transferred to them while drinking in the Rhyton. It is assumed by most scholars like Hertsfeld, Ghirshman, Porada and Amiet that Iranians were the first people to use the rhytons and they made the vessel a common type all around the ancient Near East. The Achaemenian rhytons are mostle made from gold or silver and were found from treasures. This research is studying 135 Achaemenian Rhytons. <br />The results of this study show that two types of rhytons were more common during the Achaemenids’: conical and cylindrical. The animals used in making the rhytons were lion, bull, ibex, and antelopes. These animals are the attendants and comrades of four Persian gods and goddesses including Anahita, Mithra, Tishtar, and Bahram. The cosmological figure of these four is venerated as the divinity of ‘the Waters’ and associated with fertility, healing, and wisdom. <br />Besides, Bahrām is the most considered god between the king and his soldiers. In Avesta, Bahrām has all the characteristics of an ancient warrior god, the personification of a force that shatters and overcomes any resistance or defense. The goat, antelope or even the horned ibex are the comrades for Bahram. Mithra is the moral sense of the contract, promise, friendship, and alliance. The alliance is more important since an alliance can include a mutual benefit which is binding. The alliance is very well suited to be the moral foundation of a society whose welfare depends on peace. Therefore, it is definitely obvious why the lion and winged bull are mostly used as the representations for Mithra. In conclusion, it is obvious that the Achaemenian rhytons were used as a mythological vessel especially in ritual ceremonies to gain the gods’ protection and potency.ریتونها ظروفی آشامیدنی هستند، به شکل نیمتنة فوقانی بدن یا به شکل سر و شاخ یک حیوان. بر اساس نظر باستانشناسانی چون «گیرشمن»، «پرادا»، «هرتسفلد» و «پیر آمیه»، ریتونها در ایران بیش از سایر تمدنهای باستانی مورد استفاده بودند. هدف از استفاده از آنها انتقال نیروهای اساطیری حیوانات بهکاررفته در ساخت آنها از طریق مایع نوشیدنی به بدن افراد بود. در دورة هخامنشی ریتونها با استفاده از فلزات گرانبها مانند طلا و نقره ساخته شده و اغلب نمونهها از تختجمشید و یا گنجینههای ارزشمند هخامنشی کشف شدهاند.<br /> روش پژوهش مقاله اسنادی است و با شیوة تحلیل محتوا 135 نمونه ریتون هخامنشی را بررسی میکند. هدف، شناخت شکل و فرم ریتونهای هخامنشی و تحلیل ارتباط آنها با مفاهیم اسطورهای است. با توجه به رواج استفادة آیینی از ریتونها، مسئلة پژوهش تحلیل ساختار این اشیاء و معرفی برخی از ایزدان اصلی و موردتوجه دورة هخامنشی با تکیه بر باورهای اساطیری و مذهبی مؤثر در ساخت ریتونهاست.<br /> بر اساس نتایج تحقیق، در دورة هخامنشی استفاده از ریتونهای استوانهای و مخروطی بیش از سایر انواع، متداول بوده است. حیوانات اساطیری متداول در ساخت ریتونها عباتند از شیر (بالدار یا بدون بال)، گاو، بزکوهی و قوچ (حیوانات ملازم و مرتبط با تیشتر و بهرام) که ساخت ریتون با شکل این حیوانات به امید بهدستآوردن حمایت ایزد و نیروی محافظتکنندة وی صورت گرفته است. رواج اعتقاد به ایزدان «آناهیتا»، «مهر(میترا) »، «تیشتر» و «بهرام» بر استفاده از این حیوانات تأثیر فراوان گذاشته است و در میان ایزدان فوق بهرام و میترا، به عنوان پیروزمندترین پیروزها، بیش از سایر ایزدان مورد توجه بودهاند و سمبل آنها (شیر، بزکوهی بالدار یا بدون بال و قوچ) بر ساخت ریتونها سایه افکندهاند. در نهایت با توجه به نتایج این پژوهش چهار ایزد بهرام، آناهیتا، مهر (میترا) و تیشتر با ویژگیهای باروری و حاصلخیزی، سرزندهسازی، پیروزمندی و محافظت، مورد توجهترین ایزدان دوران هخامنشی به شمار میروند.http://www.bagh-sj.com/article_87458_eb75f794214996ea87f1993192364dff.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167220190522Effect of Globalization on Identity Components of Contemporary Rugs of Tabrizتأثیر جهانیشدن بر مؤلفههای هویتی قالیهای معاصر تبریز33408746010.22034/bagh.2019.87460FAعبداله میرزاییدانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.Journal Article20190512Statement of the Problem : The cultural heritage and its aspects including the handicrafts are accounted as the stabilizing factors of ethnic groups’ cultural identity. Tabriz rug is viewed as one of the most important cultural products and Iranian handicrafts in a global domain. In recent decades, the cultural waves resulted from the globalization phenomenon have caused changes in the identity components of the rugs. As such a trend continues, the expected functions of Tabriz rug face serious challenges. Losing the local identity and cultural authenticity and commodification are the consequences of continuing such a trend. The strategy in terms of scientific encounter with the global culture lies in recognizing works and concepts of such a phenomenon in Tabriz rug. <br />Purpose:This research studies the effects and consequences of cultural globalization on Tabriz rug and discusses the strategies for how to cope with it. <br />Research Method:This research iswas conducted on 200 pieces of hand-knotted contemporary rugs of Tabriz through a descriptive-analytical method, using field-study data and library resources. <br />Conclusion:The contemporary rugs of Tabriz have joined the global trade network of cultural goods due to their cultural and commercial aspects. As this trend continues, the identity and style components of this Islamic-Iranian hand-knotted product experience changes. Thus, the concepts of such phenomenon are observable in three domains of visual, technical and applied components. Awareness of the principles and acquiring the necessary skills are the prerequisites of acting in a system. Therefore, facilitating the access of the designers of Tabriz rugs to the principles and basics of Iranian traditional designs can reinforce the constructive interaction of these agents against the surrounding structures resulted from globalization.بیان مسئله :میراث فرهنگی و مظاهر آن مانند هنرهای صناعی، به عنوان عامل تثبیتکنندة هویت فرهنگی اقوام به شمار میروند. قالی تبریز، یکی از مهمترین فرآوردههای فرهنگی و صنایع دستی ایران در عرصة جهانی است اما در دهههای اخیر امواج فرهنگی حاصل از پدیدة جهانیشدن باعث تغییر در مؤلفههای هویتی این قالیها شده است. ادامة چنین روندی کارکردهای مورد انتظار از قالی تبریز به عنوان نمونة شاخص فرآوردة فرهنگی و هویتساز ایرانی اسلامی و قابل عرضه در شبکة بازار جهانی کالاهای فرهنگی را با چالشی جدی مواجه ساخته است. ازدستدادن هویت بومی و اصالت فرهنگی و در نتیجه کالابودگی از پیامدهای تداوم چنین روندی است. راهکار مواجهة علمی با فرهنگ جهانی، شناخت آثار و مصادیق چنین پدیدهای در قالی تبریز است.<br /> هدف:هدف از این پژوهش مطالعة آثار و تبعات جهانیشدن فرهنگی در قالی تبریز و بحث در زمینة راهکار مواجهة علمی با آن است.<br /> روش تحقیق :این پژوهش به شیوة توصیفی-تحلیلی و با استفاده از دادههای حاصل از مطالعات میدانی بر روی 200 تخته قالی دستبافت معاصر تبریز و منابع کتابخانهای به انجام رسیده است.<br /> نتیجه : در نتیجة پیوستن قالیهای معاصر تبریز به شبکة جهانی تجارت کالاهای فرهنگی در قالب پدیدة جهانیشدن، مؤلفههای هویتی و سبکساز این فرآوردة دستبافت ایرانی اسلامی دچار التقاط شده است؛ به طوری که مصادیق چنین پدیدهای در سه حوزة مؤلفههای بصری، فنی و کاربردی قابل مشاهده است. با توجه به اهمیت عنصر آگاهی در نحوة کنشمندی عاملان انسانی، ارتقاء دانش و مهارت طراحان قالی به عنوان عاملان مرکزی نظام تولید قالی تبریز از طریق تجهیز آنها به اصول و مبانی طراحی سنتی ایران میتوان، قدرت تعامل سازنده در برابر ساختارهای پیرامونی حاصل از جهانیشدن را در این عاملان تقویت کرد.http://www.bagh-sj.com/article_87460_48442fe57318e217a1d60d61c0e01ffb.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167220190522Landscape planning based on microclimate with the aim of reducing air pollutants in metropolisesبرنامهریزی منظر مبتنی بر خرد اقلیم با هدف کاهش آلایندههای هوا در کلانشهرها (نمونۀ مورد مطالعه منطقۀ 22 شهر تهران)41528746710.22034/bagh.2019.87467FAاحسان شریعتمداریکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.0000-0001-6648-136Xمحمدمهدی سنماریاستاد و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس، تهرانحسین مدیاستادیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.محمد رضا مهربانی گلزاراستادیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.0000-0001-9706-2723Journal Article20190512Problem statement : Reducing Tehran’s air pollution includes two general approaches. Firstly, it considers reducing pollution devices, which create and distribute pollutions in districts; Secondly, it emphasize the reduction of pollution rate through suction methods and transforming them naturally. It means that not only we can reduce the rate of air pollution by finding suitable solutions, but also we can adopt some policies to produce and distribute fresh air, which consequently leads to mental and physical health of the citizenry. <br />Research Purpose :The goal of this study is to find strategies in the planning field and designing landscape so that we can reduce air pollution and reproduce fresh air. <br />Research question: This study tries to answer this question that "How can we use landscape planning for reproducing climate wisdom in order to reduce air pollution?" <br />Research method:The present study is qualitative. It has considered explanations of principles and designing patterns of sustainable landscape architecture by the content analysis methods and has evaluated similar samples and extracted pros and cons. <br />Conclusion:It seems that creating climate wisdom in district 22 of Tehran can reduce Thermal Island phenomenon and consequently, it can choose to reduce air pollution. The research results showed that by reducing the thermal island intensity through improving some urban landscape elements, it would be possible to obtain a healthy environment by reducing harmful pollutions and its effects on human health.بیان مسئله: کاهش آلودگی هوای تهران دو رویکرد کلی را در بر میگیرد. رویکرد نخست به کاهش وسایل آلاینده میپردازد که موجب انتشار و توزیع آلایندهها در سطح شهر است و رویکرد دوم به کاهش میزان آلودگی از طریق روشهای جذب و تبدیل آنها به صورت طبیعی تأکید دارد. بدین معنی که با یافتن راهحلهایی نه تنها میتوان میزان آلودگی هوا را کاهش داد، بلکه میتوان با بهکارگیری تدابیری هوای سالم را تولید و منتشر کرد که در نتیجه سلامت جسم و روان شهروندان را به دنبال دارد.<br /> هدف تحقیق: به طور کلی هدف این پژوهش یافتن راهکارهایی در حوزة برنامهریزی و طراحی منظر است تا از این طریق به کاهش آلودگی هوا و همچنین به بازتولید هوای سالم دست یافت.<br /> سؤال تحقیق: این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که چگونه میتوان از برنامهریزی منظر در بازتولید خرد اقلیمها در جهت کاهش آلودگی هوا استفاده کرد؟<br /> روش تحقیق در پژوهش حاضر به صورت کیفی است و به شیوة تحلیل محتوا و بررسی نمونههای مشابه و استخراج نقاط ضعف و قوت، به تبیین اصول و الگوهای طراحی منظر همساز با اقلیم پرداخته میشود.<br /> نتیجهگیری: به نظر میرسد ایجاد خرد اقلیم در منطقة 22 تهران میتواند به کاهش پدیدة جزیرة گرمایی منجر شده و در نتیجة آن کاهش آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که با کاهش شدت جزیرة گرمایی از طریق بهبود برخی عناصر منظر شهری، دستیافتن به محیطی سالم همراه با کاهش آلایندههای مضر بر سلامتی انسان امکانپذیر خواهد شد.http://www.bagh-sj.com/article_87467_78825040cf3ccaacfcd52d32f8adae7d.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167220190522Typology of imagination in the process of architectural designگونهشناسی خیال در فرایند طراحی معماری53648749010.22034/bagh.2019.87490FAسارا امینیدکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران.محمد منصور فلامکیاستاد دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران.غزال کرامتیاستادیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران.0000-0002-1029-2495Journal Article20190513The paper focuses on the design subject. The matter of what is design and how it is work has always been the concern of theorists and researchers. In the meantime, it is a significant issue that rather than the existence of a single theory, we have a variety of views and context of the attitude. When uncertainty arises, we are confronted with a phenomenon that is not linear and cannot be perceived just through the logic. Some find metaphysical aspects, some have examined unconscious from the psychological point of view and others have a mystical look at the issue. As a designer and audience, this unknown aspect of design can be mysterious, stimulant, frightening, or enjoyable. Design as creativity arises from designer’s individual physical and mental world, it is created by imagination, measured by science, and once again returns to the imagination. A set of internal and external components is involved in design. Recognizing this design space and its transformation is what matters to us. <br />An approach is process-centered. In addition to studies on the characteristics of physical space, mental space’s characteristics are also should be studied. We consider this mental space to be the same as the imaginary space of the designer. Direct access to the imagination mechanism is impossible, but we can try to explain its effectiveness on the structural levels. The research method is a synthesis of narrative and hermeneutic-phenomenological analysis.it is process-oriented and focuses on the design process. The research is based on a set of connections and interactions. creativity should be relying on the imagination. It is a lovely escape with no limits. in imagination, everything is possible. It is an experience of freedom. Everyone’s having a unique imaginary space that is quite different from others. A series of individual elements forms the characteristics of this space. in a design process, designer flows in continuous transition between this imaginative space and physical space.مقالة پیشرو با محوریت موضوع طراحی شکل گرفته است. چیستی طراحی و چگونگی آن همواره دغدغة نظریهپردازان و محققان در حوزههای مختلف بوده است. در این میان تنوع دیدگاهها و زمینههای نگرش به موضوع به جای وجود یک نظریة واحد مسئلهای قابل توجه است. هنگامی که مسئلة عدم قطعیت به میان میآید، یعنی با پدیدهای روبهرو هستیم که خطی نیست و تنها از منظر خرد و منطق نمیتوان آن را شناخت. در این میان عدهای جنبههای متافیزیک را جستوجو میکنند، عدهای از بُعد روانشناختی، ناخودآگاه را مورد بررسی قرار میدهند و گروهی دیگر نگاهی عرفانی به مسئله دارند. این جنبة ناشناختة نهفته در طراحی میتواند برای طراح و مخاطب نیرویی رازآلود، محرک، ترسآور یا لذتبخش باشد. طراحی در نقش آفرینشی خود برخاسته از عالم فردیِ طراح و دنیای ذهنی اوست که در چهارچوب علم به سنجش برده میشود و دگر بار به خیال بازمیگردد. بر این اساس در خوانش طراحی، مجموعهای از مؤلفههای درونی و بیرونی همزمان به میان میآیند. شناخت این فضای طراحی و چگونگی دگرپذیری آن موضوعی است که برای ما اهمیت دارد. رویکرد ما فرایندمحور است. در کنار مطالعاتی که پیرامون شاخصههای فضای فیزیکی شکل گرفته است، ضروری است شاخصههای فضای ذهنی نیز مطالعه شود. این فضای ذهنی را معادل همان فضای خیال طراح در نظر میگیریم. مشخص است که به طور مستقیم نمیتوانیم به مکانیسم تخیل دسترسی داشته باشیم، اما میتوانیم سعی کنیم که کارایی آن را روی سطوح ساختاری شرح دهیم. روش پژوهش تلفیقی است از شیوة روایتی و تحلیل هرمنوتیکی-پدیدارشناسی. شیوة پژوهش نیز فرایندمحور است و بر فرایند طراحی تمرکز دارد. پژوهش بر مبنای مجموعهای از روابط و اثرگذاریهای متقابل شکل میگیرد. تکیه بر خیال لازمة آفرینشگری است. خیال یک گریز دوستداشتنی است که بسیاری از محدویتها در آن راه ندارند. همهچیز در خیال ممکن میشود. تجربهای از آزادی و آزادگی است. فضای خیال هرکس مختص به خود اوست و شکل آن با دیگری تفاوت دارد. مجموعهای از درونمایههای فردی، شاخصههای فضای خیال را شکل میدهند. طراح در جریان طراحی در گذار مدام میان این فضای خیال و فضای فیزیکی است.http://www.bagh-sj.com/article_87490_8a81e8504815fc52d629eca7519779b9.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635167220190522Revising the influence of Persian, Indian and Chinese motifs on the architectural decorations of Kerman from the Safavid time to presentتأثیرپذیری تزیینات معماری کرمان از فرهنگ ایرانی، هندی و چینی از عهد صفویه تا دوران معاصر65808749410.22034/bagh.2019.87494FAفاطمه خزاعیگروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.مینا صافی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.رضا افهمیگروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-7678-6164احمد سنوسی حسندانشکدۀ مسکن، ساختمان و برنامهریزی، دانشگاه علوم مالزی.Journal Article20190513Statement of the problem:Kerman has long established its historical position in Iran, and it seems at some points the importance of its position has been highlighted. Since Bandar Abbas turned into an important commercial port, Kerman has been an important trade point in the country on the Silk Road. Due to many trade exchanges with India and China in Kerman, this second-class city turned into a first-class city during the Safavid. However, less exists on how its interactions with other culture and geographical proximity to other countries have influenced the architecture and adornments of buildings in Kerman during the Safavid and since then. <br />Purpose of the study :The purpose of this research is to examine the adornments of buildings in Kerman since the Safavid era to see how they have been influenced by other countries, especially India and China. To this purpose, the relics of the monuments in this period in Kerman were selected as the sample and their decorations were examined in terms of originality and type of decoration. <br />Research Methodology: This study used research library method for data collection. Data were analyzed using a deductive approach. In order to analyze and classify the architectural decoration of buildings in terms of originality, using a criterion sampling, a number of available buildings were selected and their architectural features were analyzed. The selection criteria included the construction time and features of architectural decorations such as tile work, brickwork, color type, and volumes. The hypothesis of this research is that the architectural decoration of Kerman from the Safavid era reflects a combination of original Iranian, Indian and Chinese decorations. <br />Conclusion:The results of the study approve the research hypothesis. The buildings under study reflected traditional Iranian architectural elements, the architectural features of India and China and West. The result of this study adds a new dimension to Iranian architecture research overshadowed by common traditional views.بیان مسئله: کرمان از دیرباز جایگاه تاریخی مهمی در ایران داشته و در دورههایی این جایگاه با اهمیتتر شده است. از دوران صفوی و بعد از تبدیل بندرعباس به یک بندر مهم تجاری، کرمان به مرور تبدیل به یک نقطة مهم تجاری در پهنة کشور میشود و در یکی از شاخههای جادة ابریشم قرار میگیرد. در این زمان مبادلات زیادی با هندوستان و چین در کرمان انجام شده و در نتیجه این شهر از یک شهر درجه دو به یک شهر درجه یک تبدیل میشود. بررسی تأثیر این مراودات و نزدیکی جغرافیایی روی معماری و تزیینات کرمان از دوران صفوی به بعد بسیار کم بوده است.<br /> هدف : هدف تحقیق حاضر واکاوی تزیینات ساختمانهای کرمان از دوران صفوی به بعد و بررسی تأثیرات این موارد از سایر کشورها به خصوص هندوستان و چین است. با درنظرگرفتن برخی از بناهای این دوران در کرمان تحقیق حاضر به دنبال تحلیل و دستهبندی تزیینات ساختمانهای کرمان از لحاظ اصالت و نوع تزیین است.<br /> روش تحقیق : روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش جمعآوری دادهها بر مبنای اطلاعات کتابخانهای است. برای آنالیز دادهها از شیوة قیاسی استفاده شده است. در این تحقیق به منظور تحلیل و دستهبندی تزیینات معماری بناها از لحاظ اصالت، از میان بناهای برجایمانده تعدادی بنا انتخاب و به تحلیل ویژگیهای طراحی آنها پرداخته شده است. انتخاب نمونهها بر مبنای دورة ساخت آنها و داشتن تزیینات معماری اعم از کاشیکاری، آجرکاری، نوع رنگ و احجام استفادهشده در آنها بوده است. فرضیة تحقیق حاضر آن است که تزیینات معماری کرمان از دوران صفویه به بعد ترکیب تزیینات اصیل ایرانی، هندی و چینی را به نمایش میگذارد.<br /> نتیجهگیری : نتایج کاوشها فرضیة تحقیق را تأیید میکند. در بناهایی که مورد بررسی قرار گرفتند به وضوح ردپای معماری هندوستان و چین در کنار عناصر معماری سنتی ایرانی و گاهاً تأثیر معماری غرب دیده میشود. نتیجة تحقیق حاضر به ویژه از این جنبه حائز اهمیت است که باب جدیدی را در تحقیقات معماری ایران در دورة صفوی به بعد باز کرده و در دیدگاههای رایج گذشته سنتشکنی میکند.http://www.bagh-sj.com/article_87494_903543e59f04e2928a2498938079b2a4.pdf