پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156920190220Analyzing Truth and Time in the Conservation and Restoration of Cultural Heritageتحلیل مسئلۀ حقیقت و زمان در حفاظت و مرمّت میراث فرهنگی5188230410.22034/bagh.2019.82304FAسودابه یوسف نژاددانشجوی دکتری مرمت آثار تاریخی – هنری ، دانشگاه هنر تهران، ایران.0000-0003-0500-9496محمد منصور فلامکیدانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، ایران.Journal Article20190130Statement of Problem: The confrontation of restoration and truth oriented to the problem of time is investigated in this article. With the erosion of the work in the environment based on the type of inorganic or organic matter, a question arises for the restorer, how is the truth evaluated in the worn-out work? The challenge of the existence of the work in the past, or its current state of deterioration as a truth, is a problem which the restoration always faces, and responding to it by time analysis can determine the approach and the selection of conservation method for the work’s survival. <br />Objective: the current study aims to create a time oriented theory for determining the position of the truth of the work as an entity in the present or the past. <br />Research method: In this research, truth has been studied based on the theories of time, with the theoretical foundations of phenomenology. Accordingly, the truth hidden in the mask of the material of the work related to the human existence, and from other aspects, the truth as the existence of the work in the past or its current condition in the present has been discussed. <br />Conclusion: With the phenomenological view, the dependence of truth on the human existence gives to the work a protective status. In addition, the theory proposed in this article determines the truth of the work as an existence in the present or past, based on time theories and can create the theoretical foundations for selecting suitable restoration methods to optimally protect and maintain the work. By accepting the theory of dynamic time, there is no past; there is only present time, and the truth consists in the entire existence of the work in the present, not a thing left in the past, that, by eliminating the surface layers of the work, the restoration pursuits it; the totality of the existence of the work in the present is conserved and maintained for transmission to the future. In the theory of static time, with a chronological look at time, there is past, and the truth of the work is its past. With a reference to valid documentation, the existence of the past of the work is restored in the present.بیان مسئله: رویارویی مرمّت و حقیقت با محوریّت مسئلة زمان در این مقاله بررسی شده است. با فرسایش اثر در محیط پیرامون براساس نوع مادّة معدنی یا آلی، پرسشی برای مرمّتگر ایجاد میشود که در اثر فرسوده، حقیقت چگونه ارزیابی میشود؟ چالش موجودیّت اثر در گذشته، یا وضعیت فرسودة فعلی آن در حال به عنوان حقیقت، مسئلهای است که مرمّت همواره با آن مواجه است و پاسخگویی به آن با تحلیل زمان میتواند نحوة نگرش و گزینش روش حفاظت، مرمّت بهینه برای ماندگاری اثر را تعیین کند.<br /> هدف: دستیابی به نظریهای با محوریّت زمان برای تعیین جایگاه حقیقت اثر به عنوان موجودیّتی در حال یا گذشته.<br /> روش تحقیق: مسئلة حقیقت در این پژوهش با تکیه بر تئوریهای زمان، با مبانی نظری پدیدهشناسی از وجوه مختلف بررسی شده است بر این اساس حقیقتِ نهان در نقاب مادّة اثر با وجود انسان مرتبط است و از جنبههای دیگر، حقیقت به عنوان موجودیّت اثر درگذشته یا شرایط کنونی آن در حال مورد بحث قرار گرفته است.<br /> نتیجهگیری: با نگاهی پدیدهشناسانه وابستگی حقیقت به وجود انسان به اثر شأن حفاظتی میدهد؛ همچنین تئوری طرح شده در این مقاله، حقیقت اثر به عنوان موجودیّتی در حال یا گذشته را با تکیه بر نظریههای زمان معیّن مینماید و میتواند بنیانهای نظری را برای گزینش روشهای مرمّتی مناسب به منظور حفاظت و نگهداری بهینهای اثر ایجاد کند. با پذیرش تئوری زمان دینامیک، گذشته وجود ندارد؛ تنها زمان حال هست و حقیقت، تمام موجودیّت اثر در حال است، نه چیزی جایمانده در گذشته که مرمّت با زدودن لایههای سطحی اثر به دنبال آن باشد و تمامیّت وجود اثر در حال برای انتقال به آینده مورد حفاظت و نگهداری قرار میگیرد. در تئوری زمان استاتیک با نگاهی تقویموار به زمان، گذشته وجود دارد و حقیقت اثر چگونگی آن در گذشته است با ارجاع به مستندات معتبر، موجودیّت گذشتة اثر، در حال با مرمّت بازیابی میشود.http://www.bagh-sj.com/article_82304_0a4220900f3a24bd5789a2598c96aabd.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156920190220Reading glorification face and flattery in visual repercussion of the two artworks attributed to honored custom eulogy in Iranian cultureخوانش وجه استعلا و چاپلوسی در بازتاب تصویری دو اثر منسوب به مدیحهسرایی آیین بار فرهنگ ایران19288230510.22034/bagh.2019.82305FAنسرین ستاری نجف آبادیدانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.مرضیه پیراوی ونکدانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.زهره طباطباییدانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.جلیل جوکاردانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.Journal Article20190130In spite of many researchers’ viewpoints who regard honored custom eulogy deed of Iranian culture as originated from flattery blamed deed and related to achieving material interests in the king’s court, it seems that there existed a mysterious look at the glorification face meaning the highest level of holiness for honored custom of ancient societies in the court of Iranian governmental superiors and probably this mysterious face and hidden face in the visual system such as the ancient petro graphs remains and painting schools of Islamic period has been reflected. <br />The present study is an attempt to both investigate the theoretical fundamentals of the honored custom historically and find a reply to this question "how can we deal with the reading of glorification face in honored custom eulogy of Iranian culture using implied conformity of glorification face and flattery in the two samples of ancient time petro graphs and Islamic period painting?" <br />Studying and clarifying glorification face and separating it from flattery attributed to honored custom eulogy while paying attention to its visual repercussion in the Islamic and ancient period of Iranian culture in parallel with eulogy implied meanings. <br />Exploiting a historical research method based on documentary method in relation to describing Iranian culture related to the honored custom eulogy deed and intertextuality reading on two artworks based commands of Roland Barthes semantics system for the purpose of implied interpretation for glorifying praising poems in the theoretical fundamentals method to the ideology governing on honored custom eulogy culture based on intertextuality approach. <br />In this study, in reading the two inter-field texts from the ancient petro graphs area and Islamic period painting of Iranian culture, each text emphasizes a probable concept showing holiness so that, as Barthes said, via understanding semantic pluralism of each text and its implied meanings, the visual elements of texts attributed to eulogy get separated from the concepts of flattery released by the contemporary theorists. The results indicate that contrary to the viewpoint that regard the eulogy deed as related to the honored custom present in the court of places attributed to Iranian kings and adapted from materialistic motive, probably the mentioned deed be of a holy face and toward an absolute unique order called glorification. Having access to such probable conclusion with a comparative analysis from the sample of remained cultural works which have continuously had an implicit connoted language and by leaving openness and direct meaning, reaching implicit and indirect meaning is possible. As Barthes, in his own semantic commands system ,has regarded the first semantic level meaning clear and direct as an introduction for entering the second level meaning implied so that we can have access to the Ideology governing the culture of historical times of old societies. Based on this, the honored custom eulogy has existed in Iranian cultural context from the old time to the Islamic age and the legend or the ideology governing, it ignoring a blameworthy look at the eulogists while paying attention to the glorification face which was regarded as holy in the advent of poetry and its emergence place toward the governor, has been able to influence the created works and the concept related to the mentioned deed in different cultural periods of Iran. And a reflection of the thinking legend in each period in connection to previous periods of eulogy for the kings honored custom from those works will be obtained.علی رغم دیدگاه بسیاری از محققین که کنش مدیحهسرایی آیین بار فرهنگ ایران را برخاسته از کنش نکوهیده چاپلوسی و مرتبط با کسب منافع مادی در بارگاه شاهان میدانند، به نظر میرسد نگاه رمزپردازانهای در وجه استعلاً به معنای بالاترین سطح تقدس آیین بار جوامع کهن در بارگاه فرادستان حکومتی ایران، موجود بوده و - احتملا- همین وجه رمزی و پنهان در نظام دیداری مانند آثار سنگنگارههای باستانی و مکاتب نگارگری دوره اسلامی، انعکاس، داشته است.<br /> پژوهش حاضر در صدد آن است تا ضمن بررسی تاریخی در مبانی نظری آیین بار، به پاسخ این پرسش برسد که با تطبیق دلالتی وجه استعلا و چاپلوسی در دو نمونه سنگ نگاره دوره باستانی و نگارگری دوره اسلامی، چگونه میتوان به خوانش وجه استعلایی در مدیحهسرایی آیین بار فرهنگ ایران پرداخت؟<br /> بررسی و تبیین وجه استعلایی و تفکیک از چاپلوسی منسوب به مدیحهسرایی آیین بار، ضمن توجه به بازتاب تصویری آن در دوره باستانی و اسلامی فرهنگ ایران همسو با بهرهمندی از معنی دلالتی ضمنی.<br /> بهرهمندی از روش تحقیقی- تاریخی مبتنی بر شیوه اسنادی در توضیح فرهنگ ایرانی مرتبط با کنش مدیحهسرایی آیین بار و خوانش بینامتنیتی بر روی دو نمونه اثر بر اساس دستورهای نظام معنایی رولان بارت به منظور تعبیر دلالتی استعلای سرودههای ستایشی در مبانی نظری به مثابه ایدئولوژی حاکم بر فرهنگ مدیحهسرایی آیین بار. بر اساس رویکرد بینامتنیتی در این تحقیق، در خوانش دو متن بینارشتهای از حوزه سنگنگارههای باستانی و نگارگری دوره اسلامی فرهنگ ایران، هر متن بر مفهوم احتمالی تقدسانگارانهای تاکید دارد که با درک تکثر معنایی هر متن و معانی دلالتی آن به زعم بارت، عناصر تصویری متنهای منسوب به مدیحهسرایی در تفکیک با مفهوم چاپلوسی و تملقانگاری نظریهپردازان معاصر قرار میگیرد.<br /> نتایج حاکی از آن است که بر خلاف این دیدگاه که کنش مدیحهسرایی مرتبط با آیین بار موجود در بارگاه یا مکانهای منسوب به شاهان ایران را برآمده از انگیزههای مادی، میداند، احتمالا کنش مزبور، دارای وجهی تقدسانگارانه، رو به سوی امر واحد مطلقی به نام استعلا داشته است. دستیابی به چنین نتیجه احتمالی با تحلیل تطبیقی نمونه آثار بر جای مانده فرهنگی که همواره دارای زبان دلالتی ضمنی بوده و با گذر از صراحت و معنی مستقیم به معانی غیر مستقیم و تلویحی میرسیده، میسر است. چنانچه بارت در نظام دستورهای معنایی خود، سطح اول معنایی/ صریح را مقدمه ورود به سطح دوم/ضمنی دانسته تا بتوان به ایدئولوژی حاکم بر فرهنگ برهههای تاریخی جوامع کهن رسید. بر این اساس، مدیحهسرایی آیین بار از دوره کهن تا عصر اسلامی در بستر فرهنگی ایران، جریان داشته و اسطوره یا ایدئولوژی حاکم بر آن با گذر از نگاه نکوهیده به مدیحهسرایان، ضمن توجه به وجه استعلایی که در زمان بروز سروده مدحی و مکان ظهور آن در برابر فرادست، مقدس انگاشته میشده، توانسته است بر آثار خلق شده و مفهوم مرتبط با کنش مزبور در ادوار فرهنگی مختلف ایران، تأثیرگذار باشد و بازتابی از اسطوره تفکر هر دوره در پیوند با ادوار پیشین مدیحهسرایی آیین بار شاهان از آن آثار، بدست آید.http://www.bagh-sj.com/article_82305_06de9651c7c7ee247585d38f3f23e251.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156920190220Analysis of Quranic Counter-discourse in Two Miniatures of Joseph in Prison and Jonah and the fish from Shah Tahmasebi’ s Falnamaتحلیل پادگفتمان قرآنی دو نگارۀ حضرت یوسف در زندان و حضرت یونس و ماهی از فالنامه شاهتهماسبی29388230710.22034/bagh.2019.82307FAآرزو پایدارفرددانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.0000-0002-7950-1136مهدی محمدزادهدانشگاه هنر اسلامی تبریز0000-0003-1521-4469حسن بلخاریدانشگاه تهرانJournal Article20190130Quranic discourse of miniature requires understanding the relationship between the text (Quran) and miniatures. Semiotics reveals the meaningful relationships of miniatures by discovering the relationship of signs with each other. Accordingly, the most important questions of the present research are: How did the counter-discourse or divine support mentioned in the Quran appear in the miniature of the two Prophets? And what pictorial relations reflect the Quranic discourse meaning? <br />Aim: This study is an attempt to show how the meaning is received in a pictorial narrative provided by miniature; because divine counter-discourse is analyzable in miniatures of Prophets. <br />Methodology: This study used discourse semiotics analysis as methodology and data were collected from available sources and two miniatures were selected from an English catalogue titled "Falnama" prepared by Masoumeh Farhad. <br />Results: The results of this study can be summarized as follows: 1. Discourse semiotics establishes a relationship between Quranic concepts and miniature. 2. Divine support from a Prophet is identified not only by presenting a miracle, but also divine support could appear in a dark prison or through swallowing by a whale. <br />In this semantics, the conflict between the dark and halo around the head of the Prophet, the contradiction between the plans, the action and connection of the angels’ hands with Prophet Jonah, the rotating composition and etc. are involved in understanding the interfacing factor.بیان مسئله :بروز گفتمانهای الهی قرآن به زبان تصویر، بدون درک ارتباط متن (قرآن) و تصویر(نگاره) امکانپذیر نیست. نشانه – معناشناسی با عبور از تحلیل صرفاً ساختاری نگارهها و با کشف ارتباط معنایی نشانهها در ژرفساختهای نگارهها، راهی بر کشف معانی اساسی اما پنهان به واسطة روابط معنادار نگارهها باز میکند. بر این اساس، مهمترین سؤالات پژوهش حاضر این است؛ گفتمان پاد یا حمایت الهی که در قرآن مطرح شده، چگونه در نگارههای مربوط به دو پیامبر بروز و ظهور داشته است؟ و معنا براساس گفتمان قرآنی پاد، با چه عوامل و روابط تصویری از نگارهها دریافت میشود؟<br /> هدف : چگونگی دریافت معنا در انتقال داستان دو پیامبر از قرآن به تصویر در قالب نگارگری، مهمترین هدف مقاله است چرا که در نگارههای داستان پیامبران، پادگفتمان الهی با شاخصههای تصویری متعدد بروز کرده است.<br /> روش تحقیق : روش تحقیق در مقاله، نشانه – معناشناسی گفتمانی است و اطلاعات از منابع کتابخانهای به دست آمده و دو نگاره از کاتالوگ انگلیسی «falnama» خانم دکتر معصومه فرهاد ارایه شده است.<br /> نتیجهگیری :1. نشانه – معناشناسی گفتمانی، باعث ارتباط برقرارکردن بیشتر و درک کاملتر بسیاری از متون گفتمانی مرتبط با نگارگری که در رأس آن قرآن حکیم است، میشود. 2. حمایت الهی خداوند از پیامبر صرفاً به واسطة ارایه معجزه از سوی پیامبر نیست بلکه دو نگاره مشخص خواهد کرد که پادگفتمان الهی میتواند، به واسطة زندان تاریک و کنش پیامبر با زندانیان، پاد کنشی – تعلیقی را بروز دهد و همسویی با ماهی بزرگ و پس از آن رهایی از دهان ماهی و جسمانه درخت کدو، پاد تنشی – شوشی را آشکار کند. در این معناشناسی، تضاد سیاهی و هاله دور سر پیامبر، تضاد پلان بالا و پایین، کنش و اتصال دستان فرشته و حضرت یونس به یکدیگر، ترکیببندی دوار و ... در درک عامل واسط که همسویی است و در نتیجه درک معنای پاد دخیل شد.http://www.bagh-sj.com/article_82307_07d421701e27c78d638b62904d49ed17.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156920190220The Structural Analysis of Illumination Designs in the Paintings of Ibrahim Mirza’s Haft Awrangتحلیل ساختاری طرحهای تذهیب در نگارههای هفتاورنگ ابراهیم میرزا39508230910.22034/bagh.2019.82309FAمریم عظیمی نژاددانشگاه هنر اصفهان، ایران.علی رضا خواجه احمدعطاریعضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهانصمد نجارپوردانشگاه هنر اصفهان، ایران.بهاره تقوی نژاددانشگاه هنر اصفهان، ایران.Journal Article20190130A statement of the Problem: One of the richest sources of Iranian art is the miniature painting in which the use of beautiful and well-designed motifs are abundantly visible in the forms of geometric, abstract or naturalistic motifs. Such motifs can also be seen in different branches of this art, including illumination and Shepherd. The illustrated version of Jami’s Haft Awrang, illustrated in the 16th century A. D. and in Mashhad School, is one of the most famous and valuable manuscripts of the Safavid period. The harmonization of the traditions in Herat and Tabriz Schools during the Safavid period and combining it with native and regional features of Mashhad miniature painting has led to the creation of 28 beautiful paintings. This illustrated version has a number of illuminated decorations representing a rich collection of decorative motifs of the Safavid period. <br />Research Objectives: The present study aimed at analyzing the illumination designs used in the images of the Haft Awrang and also examining their features such as form, color, place of application and the way these designs have been used. <br />Methodology: Data collection has been conducted with reference to written sources and the obtained data has been examined using a descriptive-analytical method. <br />Research questions: <br />- What are the qualities of design and motifs in the images of Haft Awrang? <br />- How is the use and method of illumination in the illustrated version of the Haft Awrang? Conclusion: The results obtained from the investigation of the images in Ibrahim Mirza’s Haft Awrang indicate that the illumination motifs used in Haft Awrang images, mostly include multi-petal flowers and Palmette flowers, and Khatayi designs as well as combined Khatayi and Arabesque designs have been most frequently used in the illumination patterns of this illustrated manuscript. Illumination designs have been depicted on the surfaces of buildings, tile works, minarets and domes, carpets and rugs, tents, and occasionally in humans’ clothing and animal coverlets. Also, these designs have played a significant role in promoting the decorative glory of the images and adjusting the composition of the paintings. The plurality of the designs and decorative motifs in this illustrated manuscript represents the decorative arts of the Safavid period and provides the virtuosos with a comprehensive collection of Iranian decorative motifs in one of the most flourishing periods in Iranian history of art.بیان مسئله :یکی از منابع غنی هنر ایران، نگارگری است که کاربرد نقوش زیبا و قوامیافته چه به صورت هندسی، تجریدی و انتزاعی و یا طبیعتگرایانه در این هنر و زیرشاخههای آن به کثرت قابل رویت است. نسخه هفتاورنگ جامی که در قرن دهم و در مکتب مشهد مصور شد از نسخ مشهور و ارزشمند دورة صفویه است. همآمیزی سنتهای مکتب هرات و تبریز در دورة صفوی و ترکیب آن با ویژگیهای بومی و منطقهای نگارگری مشهد، منجر به خلق 28 نگاره زیبا شده است. این نسخه مصور دارای تزیینات متعدد از نوع تذهیب است که مجموعهای غنی از نقوش تزیینی دورة صفوی را به نمایش میگذارد.<br /> هدف:این مقاله با هدف تحلیل طرحهای تذهیب نگارههای هفتاورنگ و ویژگیهایی همچون فرم، رنگ، محل بهکارگیری و نحوة کاربرد این طرحها انجام شده است.<br /> روش تحقیق :یافتهاندوزی با استناد به منابع مکتوب صورت گرفته است که به روش توصیفی (تحلیلی)، به بررسی دادههای به دستآمده از نمونههای مطالعاتی میپردازد.<br /> پرسشهای تحقیق :طرحها و نقوش تذهیب در نگارههای هفتاورنگ چه ویژگیهایی دارند؟ کاربرد و شیوه اجرایی تذهیب در نگارههای نسخه مصور هفتاورنگ چگونه است؟<br /> نتیجهگیری :نتایج حاصل از بررسی نگارههای هفتاورنگ ابراهیممیرزا، نشان میدهد که نقوش تذهیب مورد استفاده در نگارههای هفتاورنگ بیشتر شامل گلهای چندپر و شاهعباسی است و طرحهای ختایی و ترکیبیِ ختایی و اسلیمی بیشترین نمونههای مورد استفاده در طرحهای تذهیب این نسخه مصور است. طرحهای تذهیب بر سطوح بنا، کاشیکاریها، مناره و گنبد، فرش و زیرانداز، چادر، سایبان و گاهی در پوشش لباس انسان و روانداز حیوانات نمود یافتهاند. همچنین این طرحها نقش به سزایی در ارتقای شکوه تزیین تصویر و تنظیم ترکیببندی نگاره داشتهاند. کثرت طرحها و نقوش تزیینی در این نسخه مصور، ویژگیهای هنرهای تزیینی دورة صفوی را به نمایش گذاشته و منبعی کامل از مجموعة نقوش تزیینی ایرانی در یکی از شکوفاترین دورههای تاریخ هنر ایران را فراروی هنرشناسان قرار میدهد.http://www.bagh-sj.com/article_82309_b446b070c6a16f6336f2e4dc62145cbe.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156920190220Explanation and Evaluation the Impact of Environmental Factors on the Formation of Behavioral Patterns in Urban Spaces
(From Theory to Practice: Study of Tajrish Square)تبیین و ارزیابی تأثیرات مؤلفههای محیطی بر شکلگیری الگوهای رفتاری در فضاهای شهری (از نظریه تا عمل : مطالعه میدان تجریش)51668231310.22034/bagh.2019.82313FAنوید پاک نژاددانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.0000-0002-0946-4720غلامرضا لطیفیدانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20190130Statements of problem: The presence of people in urban areas with the aim of "being in space" is one of the components contributing to vitality of urban spaces, which leads to the promotion of social relationships, the increase of natural security, the sense of belonging to the place by increasing the possibility of occurrence of individual and collective memories and reducing the crime rate in the city. Finding the right solution to find the basis for the design of spaces is a problem that has been particularly striking urban architects and designers in recent years and refers to the necessity of this research. The lack of non-mental methods that can be used to study and analyze behaviors in space, both in architecture and in urban planning, is quite tangible. <br />Goal: The purpose of the present research is to explain the forms of occurrence and behavioral patterns in urban spaces. By studying one of the important urban spaces of Tehran, Tajrish Square, we try to provide a comprehensive analysis based on the recognition of behavioral patterns in this urban space. The main question of this research is about the relation of various dimensions of urban space with the formation of behavioral patterns. Other questions are also raised, including: What are the different dimensions, criteria, and indicators of urban space affecting behavioral patterns? What is the impact of different dimensions, criteria, and indicators mentioned on occurrence of different behaviors of citizens in the urban space, and in particular in Tajrish square? <br />Research method: For the analysis of urban spaces, Tajrish Square has been selected as an urban space with high level of actions and diverse activities. Qualitative analysis and observation using behavioral mapping techniques, interviews, and photo analysis were conducted to assess the status and to answer the research questions. <br />Conclusion: In this research it is proved that various behavioral patterns including walking, standing and sitting is under the influence of three main components of functional-activity (including indicators of variability of land use, type of activity, public activity and type of Urban sidewall), environmental-physical (including indicators of passages and access roads, flexibility, facilities and services, valuable perspectives and visual qualities) and cultural-social (including indicators of social presence features and social interactions). Behavioral patterns are heavily influenced by land use and presenting amenities in urban spaces that encourage citizens to develop different behavioral patterns. The visual qualities are one of the important criteria for making communication between strangers in the urban space and the indicator of selective activities in inspecting the criteria of social interactions is strengthened or weakened by environmental conditions.بیان مسئله : حضور مردم در فضاهای شهری با هدف «بودن در فضا» یکی از مؤلفه های سرزندگی فضاهای شهری است که منجر به ارتقای سطح روابط اجتماعی، افزایش امنیت طبیعی، ایجاد حس تعلق به مکان با افزایش امکان وقوع خاطره ی فردی و جمعی و کاهش جرم و جنایت در شهر می شود. یافتن راهحل مناسبی جهت پیدا کردن مبنا و معیار در طراحی فضاها مسئلهای است که بخصوص در سالهای اخیر معماران و طراحان شهری را به خود مشغول کرده است و به ضرورت این تحقیق اشاره دارد. فقدان روش های غیر ذهنی که بتوان با استفاده از آنها به مطالعه و تجزیه و تحلیل رفتارها در فضا پرداخت چه در معماری و چه در شهرسازی کاملا محسوس است.<br /> هدف :هدف از تحقیق پیش رو تبیین اشکال بروز و ظهور الگوهای رفتاری در فضاهای شهری می باشد که با بررسی یکی از فضاهای شهری مهم شهر تهران «میدان تجریش»، سعی داریم تحلیلی جامع مبتنی بر شناخت الگوهای رفتاری در این فضای شهری ارائه کنیم. سؤال اصلی پژوهش، درباره نحوه ارتباط ابعاد مختلف فضای شهری با شکل گیری الگوهای رفتاری می باشد. سؤالات خرد دیگر مطرح شامل: ابعاد، معیارها و شاخص های مختلف فضای شهری مؤثر بر الگوهای رفتاری شامل چه مواردی است؟ ابعاد، معیارها و شاخص های مختلف تبیین شده چه تأثیری بر بروز و ظهور رفتارهای مختلف شهروندان در فضای شهری و به طور خاص میدان تجریش دارد؟ مطرح است.<br /> روش تحقیق : برای تحلیل فضاهای شهری، میدان تجریش به عنوان یک فضای شهری با سطح کنش گری بالا و فعالیت های متنوع انتخاب شده است. مشاهده و تحلیل کیفی با استفاده از تکنیک های نقشه برداری رفتاری، مصاحبه و تحلیل عکس انجام شده که در راستای سنجش وضعیت و پاسخگویی به سؤالات تحقیق بوده است.<br /> نتیجهگیری :در این پژوهش اثبات شد، الگوهای رفتاری مختلف شامل راه رفتن، ایستادن و نشستن تحت تأثیر سه مؤلفه اصلی عملکردی-فعالیتی (شامل شاخصه های تنوع کاربری، نوع فعالیت، فعالیت همگانی و نوع جداره)، محیطی-کالبدی (شامل شاخصه های معابر و دسترسی ها، انعطاف پذیری، تسهیلات و خدمات، چشم اندازهای با ارزش و کیفیت های بصری) و فرهنگی-اجتماعی (شامل شاخصه های حضورپذیری اجتماعی، و تعاملات اجتماعی) شکل گرفته است. الگوهای رفتاری به شدت تحت تأثیر کاربری ها هستند و ارائه تسهیلات در فضاهای شهری موجب تشویق شهروندان برای بروز الگوهای رفتاری مختلف می گردد. کیفیت های بصری از معیارهای مهم در جهت برقراری ارتیاط بین افراد غریبه در فضای شهری است و شاخصه فعالیت های انتخابی در بررسی معیار تعاملات اجتماعی به سبب شرایط محیطی تقویت و یا تضعیف می شود.http://www.bagh-sj.com/article_82313_3517b739c81068edc6c1b75341df4758.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156920190220A Study of Three Contemporary Works of Art with Social Content from a Semiological Point of View: Generative Trajectory of Meaning Approachبررسی سه اثر هنری معاصر با محتوای اجتماعی از منظر نشانهشناسی با رویکرد سیر زایشی معنا67768231610.22034/bagh.2019.82316FAصدیقه احمدیان باغبادرانیعضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20190130The art and artist play an important role in the conservation of values, human goals and showing social wishes and behaviors. Works of art affected by social and cultural events are important actors. If these works are introduced and investigated in the semiology studies of arts, they can improve the explanation enrichment and achievements of this kind of researches. Also, they can increase the knowledge and understanding of cultural and artistic domains of society. <br />The presented is an attempt to answer the following question: How one could achieve the study and analysis of a work of art through semiology studies and meaning generative flow method and reach its hidden trueness and concepts? <br />It is assumed that such studies lead to a better understanding of society’s art and culture. This could be achieved by considering the dominant discursive systems and notational style and properties of the works. <br />The aim of this research is to evaluate and identify sign elements of chosen works, in order to obtain the background and hidden meaning aspects in different layers and to demonstrate how the acts and relationships of different elements can form an interactive and meaningful discourse. <br />The research is a descriptive-analytic strategy in nature. To this purpose, works with social content were selected. In addition to study the theoretical aspect, this method investigates the most important backgrounds of the production of these works’ concepts in the meaning generative flow process based on the Greimas study pattern. It also covers the appearance of meaning in the text through signs, elements relations and the study and analysis of deep structures. <br />The research results show that artistic discourses and different oppositional relation can be analyzed using a semiological perspective and generative trajectory of meaning and find out their semantic significations. Also, discovering hidden concepts in the works could lead to a better and more conscious knowledge of society and its evolutions. Data were gathered from available resources in the mass media.هنر و هنرمند نقش بزرگی در حفظ ارزشها، مقاصد انسانی و نشاندادن خواستهها و رفتارهای اجتماعی دارند. آثار هنری متأثر از رخدادهای اجتماعی و فرهنگی از عوامل و وجوه مهمی هستند که اگر در مطالعات نشانهشناسی هنرها وارد شوند و مورد بررسی قرار گیرند بر غنای تبیینها و دستاوردهای اینگونه پژوهشها خواهند افزود همچنین موجب شناخت و درک ساحتهای فرهنگی و هنری جامعه میشوند.<br /> مقالة حاضر پاسخی است به این سوال که چگونه میتوان از طریق مطالعات نشانهشناسی و روش سیر زایشی معنا، به تجزیه و تحلیل یک اثر هنری پرداخت و به حقیقت و مفاهیم پنهان آن دست یافت؟<br /> فرضیه حاکی از آن است که اینگونه مطالعات با توجه به نظامهای گفتمانی حاکم، سبک و خصوصیات نشانهگذارانه آثارهنری منجر به فهم و درک بهتر از هنر و فرهنگ جامعه میشوند.<br /> هدف از این پژوهش ارزیابی و شناخت عناصر نشانهای آثار منتخب، جهت دستیابی به زمینهبندی و وجوه معنایی نهفته درلایههای مختلف است تا نشان دهدکه چگونه کنشها و روابط عناصر مختلف باعث شکلگیری گفتمان تعاملگرا و معنادار میشود.<br /> روش تحقیق: به شیوة توصیفی-تحلیلی آثاری است که با محتوای اجتماعی که ضمن مطالعه از جنبه نظری، مهمترین زمینههای تولید مفاهیم این آثار را در فرایند سیر زایشی معنا براساس الگوی مطالعاتی گرماس بررسی کرده و از طریق نشانهها و روابط عناصر و تجزیه و تحلیل ساختارهای ژرف به ظاهرشدن معنا در متن میپردازد.<br /> نتیجهگیری :پژوهش نشان میدهد میتوان با استفاده از نشانهشناسی و بهرهگیری از سیر زایشی معنا به گفتمانهای هنری و روابط تقابلی گوناگون پرداخته و به دلالتهای معنایی آنها پی برد. همچنین دریافت مفاهیم نهفته در آثار میتواند منجر به شناخت بهتر و هوشیارانهتر از جامعه و تحولات آن شود. گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و استفاده از رسانههای گروهی صورت گرفته است.http://www.bagh-sj.com/article_82316_390a9d23fb69a012d6365c7d39900787.pdf