2024-03-28T14:50:04Z
http://www.bagh-sj.com/?_action=export&rf=summon&issue=30
باغ نظر
1735-9635
1735-9635
1384
2
4
باغ صاحب آباد تبریز
امیر
بانی مسعود
چکیده باغ صاحب آباد تبریز یکی از مهم ترین ابنیه تاریخی دوره آق قویونلوها (908-780 ه. ق.) است. مجموعه باغ و میدان صاحب آباد در یک دوره مشخص و با طرحی از پیش اندیشیده شده، با توجه به شرایط خاص سیاسی-اجتماعی شکل گرفته است. تطبیق منابع به جای مانده اعم از یادداشت های روزانه جهانگردان و کروکی های ترسیم شده با قدیمی ترین نقشه موجود شهر تبریز (نقشه مطرق چی،944 ه.ق.) و با بررسی نقشه بازسازی شده مجموعه، بیانگر این است که به احتمال زیاد این مجموعه اولین نمونه توسعه شهری در ایران به صورت غیرارگانیک است.
باغ. باغسازی. فضای سبز. توسعه شهری. محور. میدان. کالبد
2006
02
20
3
12
http://www.bagh-sj.com/article_125_b5046bdc4302be4d6eb6974c6f97eec5.pdf
باغ نظر
1735-9635
1735-9635
1384
2
4
تفکر طراحی در فرایند طراحی معماری
محسن
فیضی
مهدی
خاک زند
برای موفقیت در یک جریان آموزش طراحی باید دانشجویان را در فرآیندی خلاق و بی نقص قرار داد. در این صورت از طریق طراحی، به شکل یادگیری و فعالیتهای سازنده، موثر و پربازده، ارزشهایی را ایجاد کرده و گسترش داده ایم. دسترسی به این طرح ارزشی، نیاز به روشهای «تفکر طراحی» دارد. تفکر طراحی تنها با مقوله طراحی (معماری) در ارتباط نیست و شاید بتوان ادعا کرد که تفکر طراحی نیازی برای همه و تلاشی برای فرهنگ سازی است. در تفکر طراحی ذهن عادت میکند که با هر مقوله درگیر و همه چیز را به صورت یک مساله ببیند. یک راه رسیدن به تفکر طراحی، استخراج علوم بکار گرفته شده توسط طراحان حرفهای است؛ از اینرو بررسی مقایسهای طراحان حرفهای و افراد مبتدی مفید خواهد بود. البته باید مطالعات کنترل شدهای در راستای درک روند تولید ایدهها صورت گیرد. این طرز تفکر میتواند نه تنها در آموزش معماری، بلکه در آموزش سایر رشته ها نیز منشاء تحولات بسیار گردد.
آموزش طراحی معماری
تفکر طراحی
تفکر کاربردی و استراتژیک
مهارتهای تفکر
خلاقیت
2006
02
20
13
23
http://www.bagh-sj.com/article_126_b99d958e61ce43c02a0e45ac0b8912d9.pdf
باغ نظر
1735-9635
1735-9635
1384
2
4
مفهوم انسان شناسانه فضا
نظریه اتو فردریش بالنو در باب مفهوم انسان شناختی فضا
مونا
کعبیان
دنیای مدرن ما هرچه میگوید یا انجام میدهد، اساساً بر پایه ایده فضای به طور همگن گسترش یافته است. این جهان از جایی که ما قرار داریم به سوی بینهایت بسط مییابد. این گسترش در مقیاسی بسیار وسیع انجام گرفته است به طوری که سالها طول میکشد تا نور ستارهای تازه متولد شده به ما برسد. امروز این آگاهی نسبت به وجود جهانی با عظمت که زمین ما که [در نظر ما] بسیار بزرگ است در آن تنها یک کره کوچک مینیاتوری به شمار میآید، احساس روزمره ما را نسبت به فضا از جهات مختلف متأثر ساخته است. با اینکه این تصور از فضا قدیمی نیست و نتیجه کشفیات متعددی است که تنها با وجود تجهیزات مدرن امکان پذیر شدهاند اما برای ما امروز این اندیشه آنقدر بدیهی به نظر میرسد که غیر ممکن است تصور کنیم که زمانی غیر از این بوده است.
کتاب اُ. اف. بالنو «انسان و فضا» این دیدگاه جدید را به وسیله روبرو کردن مفاهیم ریاضی فضا با ابعاد انسان شناختی فضا شکل میدهد. اگر این نظریه انسان شناختی در مورد فضا در مقیاس وسیع به کار برده میشد، یعنی در [مطالعات] پیش از تاریخ، تاریخ و نژاد شناسی و یا به طور کلی در علوم انسانی، آنگاه «علوم عقلی» (بشری) که در طول قرنها در گستره جهانی جمع آوری شده اند باید بازبینی میشدند.
در یک روش شناسی علمی، مسأله قطعی اینست که اگر در نظر بالنو، فضا در مفهوم اولیهاش دیگر نمیتواند به عنوان یک بیکرانه تهی تصور شود، ولی بهعنوان یک جایگاه انسانی و اکولوژیکی [میتواند] چیزیکه امروزه به صورت فضای همگن در فیزیک میشناسیم تلقی گردد. آنگاه فضا اساساً چندگانه و از نظر کیفی محدود به محیط بشری، میشود. اکنون از دیدگاه انسان شناختی ساختار آن میتواند به طور کلی و استنتاجی به شکلی کاملاً مرتبط با تجارب و رفتارهای بشری، بررسی گردد. اصطلاحات و روابط متافیزیکی بنیادین و فراگیر عملاً وارد حوزه بشر، فرهنگ سنتی ملموس او میشوند. بدین ترتیب بالنو نه تنها به طور فردی بلکه به طور علمی یک دگرگونی ایجاد میکند. در دیدگاه توماس کانوس [Kuhnos]، او یک الگوی تازه معرفی میکند که در هر حال خود را تنها در این یا آن شاخه این یا آن انتظام بازنمایی نخواهد کرد. بلکه فراتر از آن، در این حالت از نظریه بالنو درباره مفهوم انسان شناختی فضا، ما با یک الگو مواجهیم که «درخت آگاهی» علوم مدرن ما را سراسر دیگرگون خواهد ساخت.
2006
02
20
24
41
http://www.bagh-sj.com/article_1506_1b4c6348a2be74cd38fa51d402b49223.pdf
باغ نظر
1735-9635
1735-9635
1384
2
4
زیبایی شناسی زشت نگاری «تأملاتی در خاستگاه کمدی»
عطاء الله
کوپال
کمدی آتنی بر اساس کهنترین متونی که امروزه در دسترس است، انباشته از هتاکی و استهجان و رکاکت علیه شخصیتهای سیاسی و دولتمردان یونان بوده است. اما به واسطة این زشتنگاریها، نباید این کمدی را سطح پایین و عاری از ارزشهای هنری ارزیابی کرد. تنها کمدی نویس در عصر طلایی تمدن این سرزمین که آثارش امروزه به دست آمده آریستوفان نام دارد. کمدیهای او اگرچه سرشار از سخنان و رفتارهای شناعت آمیز و اشاره به امور جنسی و مطایباتی از این قبیل است، اما از حیث ساختار و مضمون، آثاری بسیار پیچیده و درخور تأمل به شمار میآیند و به الگوی خلق کمدی در سدههای بعد تبدیل شدهاند. این مقاله میکوشد خاستگاه و ساختار این "گونة" هنری را در یونان باستان مورد بررسی قرار دهد.
کمدی
یونان باستان
آریستوفان
جشنوارة دیونوسیای بزرگ
جشنوارة لنایا
زیبایی شناسی درام
2006
02
20
42
49
http://www.bagh-sj.com/article_1507_761b4b49f68b998c7e7221e1ddbd140f.pdf
باغ نظر
1735-9635
1735-9635
1384
2
4
در آمدی بر شناخت باغهای تاریخی بیرجند
احسان
رنجبر
محمدرضا
مهربانی گلزار
مهدی
فاطمی
باغ ایرانی در یک گستره جغرافیایی از هند تا تبریز و از سمرقند و بخارا تا شیراز و مرزهایی فراتر از این محدوده، متناسب با شرایط اقلیمی و دوره تاریخی خاص خود در فرمها و شکلهای گوناگون تجلی پیدا کرده است. یکی از نقاط شکل گیری شیوه خاصی از مفاهیم باغ ایرانی، شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی است. بیرجند به عنوان شهری که رونق و شکوفایی خود را در دوره صفویه به دست آورده، دارای مجموعهای از باغهای تاریخی متعلق به اواخر دوره زندیه، دوره قاجار و پهلوی اول است. بررسی ویژگیها و شاخصههای باغهای بیرجند در مقایسه با دیگر باغهای ایران نشان از شیوه متفاوتی در طراحی دارد. شاخصههای 8 باغ تاریخی اکبریه، شوکت آباد، رحیم آباد، بهلگرد، مود، امیر آباد، معصومیه و طوغان نشان میدهد که ترکیب خصوصیاتی همچون عدم حضور محور آب، اتصال به بافت روستایی، محور اصلی درخت کاج، شاه نشین میان استخر، شکل گیری حوض خانه، باغ قلعه ای بودن و محور قوی ممتد، شیوه باغسازی بیرجند را از دیگر نقاط ایران متمایز میکند. این نوشتار با تکیه بر دورههای تاریخی، اقلیم و معماری بیرجند، به دلیل کمبود اطلاعات کافی در مورد باغسازی بیرجند، ابتدا به معرفی ویژگیهای معماری این باغها پرداخته و سپس در یک تحلیل قیاسی زمینههای لازم جهت شناخت شیوه خاص باغسازی بیرجند را فراهم می آورد.
بیرجند
باغ ایرانی
کاج
باغ _ قلعه
2006
02
20
50
71
http://www.bagh-sj.com/article_766_a8e43949442dde9f3dcef66e4be4986d.pdf
باغ نظر
1735-9635
1735-9635
1384
2
4
بنیانهایی برای شناخت و تفسیر هنر بیزانس
علیرضا
نوروزی طلب
2006
02
20
72
83
http://www.bagh-sj.com/article_1508_136f138bb9cb3fdf69d335d1891c7085.pdf