TY - JOUR ID - 46 TI - تحولات نوین در زیبایی شناسی تصویر متحرک : تاثیرات فن آوری دیجیتالی بر تولید فیلم های داستانی انیمیشن از دهه 1980 به بعد* JO - باغ نظر JA - BAGH LA - fa SN - 1735-9635 AU - کوپال, عطاءالله AU - وزیری, شیوا AD - Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 5 IS - 10 SP - 37 EP - 48 KW - هنرهفتم(سینما) KW - هنر هشتم (انیمیشن) KW - انیمیشن کامپیوتری KW - CGI (Computer Graphic Images - تصاویر گرافیک کامپیوتری) KW - انیمیشن دو بعدی KW - انیمیشن سه بعدی (کامپیوتری و خمیری) KW - انیمیشن روی طلق (cell animation) و فیلم زنده (live action) DO - N2 - انیمیشن از دهۀ 1980 تا کنون تغییرات و تحولات مهمی را پشت سر گذاشته است. در این دوران، هنر و صنعت انیمیشن سازی با ورود کامپیوتر به این عرصه، متحول شده است؛ و بدین ‌‌ترتیب، ضروری است که برای این محدودۀ تاریخی، برگ جدیدی به تاریخچۀ انیمیشن سازی اضافه شود. این سال‌ها دوران مهم و تأثیرگذاری برای انیمیشن بوده است. تغییرات در مدیریت شرکت‌ها، بازنشسته شدن گروه‌های قدیمی و ورود و شکوفایی نسل جدید، همگی دست به دست هم داد تا تغییراتی اساسی در جریان تولیدات انیمیشن به وجود آید. در این دوره، دنیا با امکانات جدید هنر انیمیشن و قابلیت‌هایی که می‌توانست با کمک تکنولوژی دیجیتال به دست آورد، کم‌کم آشنا شد و آن را وسعت داد؛ تا جایی که امروزه می‌توان گفت، کمتر فیلم بلند، کوتاه و تجربی انیمیشن را می‌توان یافت که از تکنولوژی کامپیوتری - دست کم در یکی از مراحل تولیدش- استفاده نکرده باشد. این مقاله به طور کلی به سه موضوع اصلی می‌پردازد. نخست به پیدایش انیمیشن کامپیوتری و ورودش به دنیای انیمیشن، تا تسخیر آن پرداخته شده است. سپس شرکت‌های مطرح و جریان ساز در صنعت انیمیشن سازی جهان و تولیداتشان مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این قسمت تولیدات استودیوهای والت دیزنی (Walt Disney)، پیکسار (Pixar)، دریم‌ورکز (DreamWorks)، آردمن (Aardman) و گیبلی (Ghibli) در سال‌های پس از 1980 بر شمرده می‌شوند. در انتها، به جریان تولید انیمیشن در اروپا اشاره شده است و انیماتورهای مستقل برجسته و تأثیرگذار در عرصۀ این هنر معرفی شده‌اند. UR - http://www.bagh-sj.com/article_46.html L1 - http://www.bagh-sj.com/article_46_aa63c70964a3bffe8457ca2550f06832.pdf ER -