TY - JOUR ID - 42128 TI - بررسی تطبیقی فرهنگ بصری، در پوسترهای دفاع مقدس و پوسترهای انگلستان درجنگ جهانی اول JO - باغ نظر JA - BAGH LA - fa SN - 1735-9635 AU - باقری, عبدالعلی AU - افشارمهاجر, کامران AU - زاویه, سعید AD - عضو هیات علمی/ دانشگاه هنر اصفهان AD - دکتری پژوهش هنر. عضو هیات علمی دانشگاه هنر AD - دانشگاه هنر Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 13 IS - 44 SP - 15 EP - 26 KW - فرهنگ بصری KW - طراحی‌گرافیک KW - پوستر KW - جنگ جهانی KW - دفاع مقدس DO - N2 - درجهان معاصر، بسیاری از اشکال هنرهای تجسمی نه تنها با اهداف زیبایی‌شناسانه بلکه با تأکید بر فرهنگ ‌بصری، توصیف، تحلیل و تفسیر می‌شوند، در مطالعات فرهنگ ‌بصری، تمرکز در معنای فرهنگی تصویر برتر از ارزش زیبایی‌شناختی آن بوده و روابط فرهنگی بین تصاویر و مخاطب مورد بررسی و کنکاش قرار می‌گیرد، به همین سبب مطالعة فرهنگ بصری، به یک زمینة غالب تحقیق در علوم انسانی و هنر تبدیل شده است.  از آنجا که جنگ ‌جهانی اول نه تنها مقابلة نیروهای‌ مسلح، بلکه مقابلة ایدئولوژی و فرهنگ‌ها بود. در طراحی پوسترهای جنگ تلاش در حفظ و حراست زمینه‌های خاص فرهنگی، از جمله فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای مشهود بوده، از این لحاظ قابل مقایسه با پوسترهای دفاع‌مقدس است. سؤال این است : نقش فرهنگ بصری در طراحی پوسترهای دفاع‌مقدس و پوسترهای انگلستان درجنگ جهانی اول چیست؟ این مقاله با گزینش نمونه‌هایی از پوسترهای انگلستان و دفاع مقدس و با روش توصیفی و تحلیلی، تلاش می‌کند به تفسیر معانی پنهان درپشت این تصاویر بپردازد و ضمن مقایسة آنها با یکدیگر، نقش فرهنگ بصری را در طراحی پوسترهای دو کشور، با فرهنگ‌های متفاوت، و موضوع مشترک "جنگ"مشخص کند. در پایان به‌این نتیجه می‌رسد که : طراحان پوستر در هر کشور از عناصر بصری، نوشتاری و گفتاری استفاده می‌کنند که ریشه در فرهنگ، تمدن، آداب وسنن، باورها و اعتقادات ملت آن کشور دارد. زمینه‌های اجتماعی در طراحی پوستر نقش حیاتی دارد، و فرهنگ بصری عاملی است که سبب ایجاد هویت در پوسترهای هر کدام از کشورها شده است. UR - http://www.bagh-sj.com/article_42128.html L1 - http://www.bagh-sj.com/article_42128_a20055362c2ce2f6e504b34d6312e554.pdf ER -