ORIGINAL_ARTICLE
مدل مفهومی ارتباط معنایی هنر و فضای شهری
مسئلة پژوهش : ارتباط هنر و فضای شهری در طول تاریخ موجب انتفاع هر دو پدیده بوده است. اما شتاب تحولات سده گذشته موجب چالشهایی در زمینه ارتباط هنر با فضاهای شهری در کشور ما شده، به گونهای که هنر به کارگرفته شده در شهر بیش از هر چیز ماهیتی فرمایشی و الصاقی دارد و نه مردمی، واجد معنا و همخوان با ویژگیهای فضا. در ارتباط با ارتقای کیفی فضاهای شهری دو نگاه اصلی به پدیدة هنر شهری وجود دارد : «هنر به منزلة وسیلهای برای زیباسازی فضا» و «هنر به منزلة وسیلهای برای تقویت ارتباط ذهنی مخاطب با فضای شهری». در دیدگاه دوم، تأکید اصلی بر ارتقای معنای فضای شهری از طریق هنر است. ارتباط هنر و فضای شهری در لایه عمیقتر ذهنی و معنایی، مستلزم کشف سازوکار ارتباط مخاطب/کنشگر با فضا و هنر شهری است که دغدغه اصلی این پژوهش است.هدف پژوهش : این پژوهش به دنبال ارایه چارچوبی مفهومی به منظور توضیح ارتباط بهینة دو پدیده هنر و فضاست. با این هدف، پس از بررسی بعد معنایی فضای شهری از خلال آرای صاحبنظران، نیز بررسی سازوکار انتقال معانی توسط هنر، مدلی برای نحوة همکاری هنر در ساخت، تقویت و بازیابی معنای فضای شهری ارایه شده است. روش پژوهش : روش مورد استفاده در پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. در مرحلة اول، از طریق تحلیل مقایسهای سازوکار انتقال معانی هنر و فضای شهری، مدل اولیه پژوهش ارایه شده است. مضامین ارتباطی در قالب «هنرمند و قدرتها/کالبد»، «مخاطب جمعی/اجتماع»، «مخاطب فردی/شخص» از مدل، استخراج شده و سپس با بررسی این مضامین از طریق تحلیل محتوای پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه، ابرهنجارها و هنجارهای معطوف به هنر و فضای شهری استنتاج شده است. نتیجهگیری : ابرهنجارها، سه مفهوم اصلی «زمینهگرایی فرهنگی»، «دموکراسی» و «تجربه زندگی روزمره» هستند که خود به هنجارهایی هم در ارتباط با به کارگیری هنر در فضا و هم در ارتباط با نحوة انطباق فضای شهری با هنر مشتق میشوند. همچنین به تأثیراتی که این هنجارها از طریق معنابخشی به فضای شهری بر کیفیت آن میگذارند نیز پرداخته شده است.
http://www.bagh-sj.com/article_76897_31b05d8b5d0d0fc58d6a17b7425138f3.pdf
2018-11-22
5
16
10.22034/bagh.2018.76897
هنر شهری
فضای شهری
معنای فضای شهری
بهاره
اریس
bahare.eris@gmail.com
1
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
AUTHOR
مهرداد
کریمی مشاور
mkmoshaver@yahoo.com
2
دکتری معماری، استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
AUTHOR
احمدی، بابک. (1396). حقیقت و زیبایی. چاپ سی و سوم. تهران : نشر مرکز.
1
راپاپورت، اموس. (1384). معنای محیط ساخته شده رویکردی در ارتباط غیر کلامی. ت : فرح حبیب. تهران : انتشارات پردازش و برنامهریزی شهری، تهران.
2
رامینراد، علی. (1394). مبانی جامعه شناسی هنر. چاپ ششم. تهران: نشر نی.
3
زیته، کامیلو. (1385). ساخت شهر براساس مبانی هنری. ت : فریدون قریب. تهران : دانشگاه تهران.
4
سیروس صبری، رضا. (1391). هنر محیطی، تأملی در عناصر معنی دهنده به منظر. چاپ اول. تهران : پیکره.
5
عظمتی، سعید. (1393). هنر محیطی. فصلنامه نقد کتاب، 3 (4) : 112-91.
6
گامبریج، ارنست. (1395). تاریخ هنر. ت: علی رامینراد. چاپ هشتم. تهران : نشر نی.
7
مخلص، فرنوش. (1393). گونهشناسی هنر شهری در منظر شهری هند. باغ نظر، 11 (30) : 27-36.
8
مظفریخواه، زینب و کفشچیان مقدم، اصغر. (1391). قابلیتهای هنرکمینه (مینیمال) درگرافیک محیطی شهری با تأکید برنمونههای دیوارنگارههای شهری ایران. فصلنامه نگره، 7 (22) : 102-84.
9
Amin, A. (2008). Collective Culture and Urban Public Space, City: Analysis of Urban Trends. Culture, Theory, Policy, Action, 12(1): 5-24. Carr, S, Francis, M., Rivlin, L. G. & Stone, A. M. (1992). Public Space. New York: Cambridge University Press.
10
Cochrane, A. (2006). Making Up Meanings in a Capital City: Power, Memory, and Monuments in Berlin. European Urban and Regional Studies, 13 (5):5-24.
11
Coolen, H. & Ozaki, R. (2004). Culture, Lifestyle and the Meaning of a Dwelling. International Conference of Adequate & Affordable Housing for All. University of Toronto.
12
Currid-Halkett, E. (2012). A Review of Art and the city; Civic imagination and cultural authority in Los Angeles. Journal of the American Planning Association, (78): 2, 214-215.
13
Deutsche, R. (1996). Evictions: Art and Spatial Politics. Cambridge, MA: MIT Press.
14
Gustafson, P. (2001). Meaning of Place: Everyday Experience and Theoretical Conceptualization. Journal of environmental psychology, (21): 5-16.
15
Hall, T. & Robertson, I. (2001). Public Art and Urban Regeneration: Advocacy, Claims and Critical Debates. Landscape Research, 26 (1):5–26.
16
Hall, T. (2007). Artful Cities. Geography Compass, 1(6):1376–1392.
17
Jabareen, Y. (2009). Ethnic Groups and the Meaning of Urban Place: The German Colony and Palestinians and Jews in Haifa. Cities, (26):93-102.
18
Januchta-Szostak, A. (2010). The Role of Public Visual Art in Urban Space Recognition. Cognitive Maps Karl Perusich. IntechOpen. DOI: 10.5772/7120. Available from: https://www.intechopen.com/books/cognitive-maps/the-role-of-public-visual-art-in-urban-space-recognition. (accessed January 1st 2010)
19
Kong, L. & Yeoh, B.S.A. (1995). The meanings and making of place: Exploring history, community and identity. In Portraits of places: History, community and identity in Singapore, Edited by: Yeoh, B.S.A. and Kong, L. 12–23. Singapore: Times Editions.
20
Kudryavtsev, A. (2011). Sense of Place in Environmental Education. Environmental Education Research, 18(2): 229-250.
21
Kwon, M. (2002). Sittings of Public Art: Integration versus Intervention. From Miwon Kwon. One Place after Another: Site Specificity and Locational Identity. Cambridge: MIT Press.
22
Lacy, S. (1995). Mapping the Terrain: New Genre Public Art. Seattle: Bay Press.
23
Lalli, M. (1992). Urban-Related Identity: Theory, Measurement. Journal of environmental psychology, (12): 285-303.
24
Lewicka, M. (2011). Place Attachment: How far have we come in the last 40 years? Journal of Environmental Psychology, (31): 207-230.
25
Manzo, C. L. (2005). For Better or Worse: Exploring Multiple Dimensions of Place Meaning. Journal of environmental psychology, (25):67–86.
26
Marter, J. (1989). Collaboration: Artist and Architects on Public Sites. Art Journal, 48(4): 315-320.
27
Miles, M. (1998). Art, Space and the City: Public Art and Urban Futures. NewYork: Routledge.
28
Nasar, J. L., Stamps, A.E. & Hanyu, K.. (2005). Form and Function in Public Buildings. Journal of Environmental Psychology, (25):159–165.
29
Papastergiadis, N. (2010). Spatial Aesthetics, Art, Place, and the Everyday. Amsterdam: Institute of Network Cultures.
30
Peters, K.B.M. & Haan, H. J. (2011). Everyday Spaces of Inter-ethnic Interaction: the Meaning of Urban Public Spaces in the Netherlands. Leisure/Loisir, 35(2): 169–190.
31
Rapoport, A. (1990). The Meaning of the Built Environment: A Nonverbal Communication Approach. University of Arizona Press.
32
Rapoport, A. (1997). Human Aspects of Urban Form: Towards a Man-Environment Approach to Urban Form and Design. Oxford; NewYork: Pergamon Press.
33
Schrank, S. (2011). Art and the city; Civic imagination and cultural authority in Los Angeles. PA: Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
34
Sharp, J. Pollock, V. & Paddison, R. (2005). Just Art for a Just City: Public Art and Social Inclusion in Urban Regeneration. Urban Studies, 42 (5,6): 1001–1023.
35
Stedman, R. (2008). What do we ‘mean’ by place meanings? implications of place meanings for managers and practitioners, in Understanding Concepts of Place in Recreation Research and Management. Kruger L. E., Hall T. E., Stiefel M. C., editors. Portland, OR: U.S. Department of Agriculture.
36
Steinitz, C. (2007). Meaning and the Congruence of Urban Form and Activity. Journal of the American Institute of Planners, 34(4): 233-248.
37
Willett, J. (1967). Art in a City. Liverpool: Liverpool University Press.
38
ORIGINAL_ARTICLE
سیر تحول مفهوم منظر در شعر فارسی قرون اولیه هجری (3 تا 7)
نخستین گام برای فهم معنی عبارات و ابیات در متون، پیبردن به معانی صحیح و ترکیبات به کار رفته آنهاست. تاریخ زبانشناسی و مردمشناسی ایران نشانگر آن است که شناخت منظر و تصوّر آن، همهجا و همه وقت وجود داشته است و رابطهای معنادار میان مفهوم و فضای متصوّر برای آن وجود دارد. منظر از واژگان کهن و پرکاربردی است که در شعر قرون اولیه هجری با ظاهری مشابه و معانی مختلفی به کار رفته است. . بارزترین ویژگی منظر در روایت شاعران، دگرگونی معنای منظر و تحول مفهومی آن است که از ظاهر به باطن و از مفعول به فاعل تغییر میکند و روایتهای مختلفی از منظر همانند نظرگاه، پنجره، ایوان، تماشاگاه، آسمان، دیدگاه، ترسیم میشود. واژه منظر با نگاهی کالبدی-معنایی سعی در تفسیر مفاهیم در دو دسته مادی و فرامادی دارد و شامل جنبههای توصیفی و مفهومی است. جنبه توصیفی به روایت صورت میپردازد و تمثیلی از صفات اخلاقی است و مقدمهای بر ادراک، جنبه معنایی آن است. مقاله حاضر با بررسی مفهوم منظر در شعر شاعران قرون اولیه هجری (3 تا 7) سعی در اثبات اهمیت و نقش این واژه در گذشته تا به امروز دارد. برای فهم منظر، مفهوم واژه تا آنجا که به فهم موضوع و درونمایه آن کمک میکند در حوزه شعر قرون اولیه به عنوان منبعی مستند و کهن در فرهنگ ایرانی بررسی شده است.
http://www.bagh-sj.com/article_76899_e3cf287a22eacc0be22dd3fe1ecce99b.pdf
2018-11-22
17
28
10.22034/bagh.2018.76899
منظر
نظرگاه
چشمانداز
صورت
دیدگاه
سید امیر
منصوری
seyedamir.mansouri@gmail.com
1
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
فرنوش
مخلص
farnooshmokhles@ymail.com
2
پژوهشگر دکتری معماری منظر، لابراتوار نظر، ایران، دانشگاه پاریس 8، فرانسه.
AUTHOR
رودکی سمرقندی، جعفربن محمد. (1378). دیوان اشعار. تهران: رویان.
1
سعدی شیرازی، شیخ مصلحالدین. (1394). غزلیات سعدی. تهران: نیکا.
2
سنایی غزنوی، ابوالمجد مجدود بن آدم. (1341). دیوان حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنائی غزنوی. تهران : ابن سینا.
3
سناییغزنوی، ابوالمجد مجدود بن آدم. (1387). حدیقهالحقیقه و شریعهالطریقه. تهران : دانشگاه تهران.
4
سیستانی، فرخی. (1311). دیوان فرخیسیستانی، به تصحیح : علی عبدالرسولی، تهران : مطبعه مجلس.
5
عطارنیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (1359). دیوان اشعار، به تصحیح : م. درویش. تهران : جاویدان.
6
عطارنیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (1363). هیلاجنامه، به تصحیح : احمد خوشنویس. تهران : انتشارات کتابخانه سنایی.
7
عطارنیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (1381). اشترنامه. تهران : انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
8
عطارنیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (1382). خسرونامه. تهران : مؤسسه فرهنگی اندیشه در گستر.
9
عطارنیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (1383). جوهرالذات، به تصحیح : تیمور برهان لیمودهى. تهران : سنایی.
10
عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (1386). مصیبتنامه، به تصحیح : نورانی وصال. تهران : زوار.
11
عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (1391). منطقالطیر. قابل دسترس در : سایت فرهنگی، اجتماعی و خبری تربت جام.
12
عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (1394). الهینامه، به تصحیح : شفیعی کدکنی. تهران : سخن.
13
فردوسی، ابوالقاسم. (1391). شاهنامه. تهران : پیام دوستی.
14
قبادیانی، ناصرخسرو. (1307). دیوان قصاید و مقطعات حکیم ناصرخسرو، به تصحیح : حاجی سید نصرالله تقوی. تهران : مطبعه مجلس.
15
موزه هنرهای معاصر تهران. (1390). شاهکارهای نگارگری ایران. تهران : مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و موزه هنرهای معاصر تهران.
16
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد. (1384). دیوان کلیات شمس تبریزی. تهران : شقایق.
17
مولوی، جلالالدین محمد بن محمد. (1392). مثنویمعنوی، به تصحیح: رینولد ا. نیکلسون. تهران : هرمس.
18
نظامیگنجوی. (1390الف). اقبالنامه، به تصحیح : حسن وحید دستگردی. تهران : قطره.
19
نظامیگنجوی. (1390ب). خسرو و شیرین. تهران : پارس بوک.
20
نظامیگنجوی. (1390ج). شرفنامه، به تصحیح : حسن وحید دستگردی. تهران : قطره.
21
نظامیگنجوی. (1388). لیلی و مجنون. تهران : پارس بوک.
22
نظامیگنجوی. (1394). هفت پیکر نظامی. تهران : نشر الکترونیکی.
23
ORIGINAL_ARTICLE
مدلهای تحسین زیبایی برگرفته از مراتب حمد در قرآن
بیان مسئله : تحسینکردن زیبایی، واکنشی است طبیعی که در مواجهه با زیبایی بروز میکند. ابراز این واکنش نیز دارای اثراتی است بر سایر افراد، به گونهای که توجه دیگران را به سمت زیبایی معطوف میکند. لذا به نظر میرسد ضرورت مطالعه در باب تحسینکردن زیبایی در فضای هنر و توجه به زیبایی حقیقی در فضای معرفتی و قرآنی، به عنوان بحثی میانرشتهای قابل توجه باشد. در واقع این مقاله، تلاش کوچکی است برای کاربردیکردن مباحث معرفتی به شکل فرآیندی که ضرورت نگارش این مقاله بوده است.هدف : در واقع این مقاله، تلاش کوچکی است در مسیر کاربردیکردن معارف و مبانی اعتقادی در فضای هنری و تبدیل مفاهیم به مدلهای قابل اجرا در این عرصه که با بهرهگیری از کلام قرآن انجام شده است.روش تحقیق : نتایج حاصله با روش استدلال قیاسی تام در کلام قرآن مجید (جامعه آماری محدود) به دست آمده است. به اینگونه که حمدهای قرآن احصا شده و براساس مرتبهای از حسن که تحسین شده، دستهبندی و نهایتاً با تحلیل و جمعبندی جدول، دستاورد مطالعه به دست آمده است.نتیجهگیری : دستیابی به پنج گروه کلی به عنوان پنج مدل تحسینکردن مراتب زیبایی از قرآن و بیان روشهای القایی قابل استفاده برای هنرمند جهت اثرگذاری بر مخاطب و به تحسین واداشتن او در مواجهه با زیبایی متجلیشده در اثر هنری دستاوردهای این مقاله است.
http://www.bagh-sj.com/article_76900_3814ec4cfc3aca7abbec519db0fbf553.pdf
2018-11-22
29
42
10.22034/bagh.2023.76900
تحسین
زیبایی
حمد
فرهنگ
مظفر
f.mozaffar@aui.ac.ir
1
علم و صنعت ایران
AUTHOR
احمدرضا
اخوت
okhovatnoor@yahoo.com
2
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
عاطفه
پورصالحی
atefehpoursalehi@yahoo.com
3
دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
قرآن کریم.
1
آوینی، سید مرتضی. (1372). آیینة جادو. تهران : ساقی.
2
اخوت، احمدرضا. (1393). حمد، بروز حسن. تهران : انتشارات قرآن و اهلبیت نبوت علیهمالسلام.
3
امامی جمعه، مهدی. (1358). فلسفه هنر در عشق شناسی ملاصدرا. تهران : فرهنگستان هنر.
4
پازوکی، شهرام. (1388). حکمت هنر و زیبایی در اسلام. تهران : فرهنگستان هنر.
5
تقدیر، سمانه. (1396). تبیین مراتب و فرایند ادراک انسان و نقش آن در کیفیت خلق آثار معماری براساس مبانی حکمت متعالیه. فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی دانشگاه علم و صنعت، 5 (14) : 67-48.
6
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه. تهران : موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
7
راغب اصفهانی، حسین. (1374). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن. ت: غلامرضا خسروی. تهران : مرتضوی.
8
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1374). ترجمه تفسیر المیزان. ت : سیدمحمدباقرموسوی همدانی. قم : انتشارات اسلامی.
9
عسکری، حسن بن عبدالله. (1400 ق.). الفروق فی اللغه. بیروت : دار الآفاق الجدیدة.
10
عمید، حسن. (1389). فرهنگ عمید. تهران : آسیم.
11
قرشی، سید علیاکبر. (1371). قاموس قرآن. تهران : نشر دار الکتب الاسلامیه.
12
مجلسی، محمدباقر. (1403 ق.). بحارالانوار. ج 94. بیروت : دارالاحیاء التراث العربی.
13
محمدی، حمید، امینایی، سعید و هاشمی، رسول. (1394). صحیفه سجادیه. قم : انتشارات دارالعلم.
14
مظفر، فرهنگ، وطندوست، رسول، شایگانفر، نادر و طباطبایی، زهره. (1393). مطالعه تطبیقی دیدگاه ملاصدرا بهمثابه متفکر اسلامی با نظریههای رایج در رابطه با مدلهای زیباشناختی. فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی دانشگاه علم و صنعت، 2 (2) : 28-15.
15
مظفر، فرهنگ، اخوت، احمدرضا، امینپور، احمد و پورصالحی، عاطفه. (1396). مراتب زیبایی، تصدیق و تحسین زیبایی برگرفته از مفهوم حسن در قرآن. فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی دانشگاه علم و صنعت، 5 (4) : 14-4.
16
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی شهری بومآشکارساز در بستر قنات
بیان مسئله : قنات یکی از شاهکارهای مهندسی ایرانی، پایه و اساس شکلگیری و گسترش بسیاری از شهرها و روستاهای ایران بوده که در چند دهه اخیر رو به فراموشی رفته و جایگاهش را در بین مردم نیز از دست داده است. ورود فاضلابهای خانگی، بیمارستانی و صنعتی به قنوات و عدم آگاهی ساکنان بافت سنتی و همچنین ساکنان بخشهای جدید شهر از چنین ساختار زیرزمینی، نشان از به فراموش سپرده شدن این پدیده در میان جامعه است. افول جایگاه قنات در میان جامعه، موجب بروز مشکلاتی در بافت های شهری و بخصوص بافت های سنتی شده است؛ لذا احیا و بهروزرسانی آن به عنوان یک پتانسیل موجود در شهرها، ضروری به نظر میرسد. دراین میان فضاهای شهری به عنوان بستر رویدادهای اجتماعی میتوانند نقش بهسزایی در آموزش و آگاهی شهروندان بازی کنند.هدف و روشتحقیق : رویکرد بومآشکارساز که در این پژوهش انتخاب شده در پی عیان ساختن آن بخش از پدیدهها و فرایندهای طبیعی و فرهنگی است که از دید و توجه جامعه به دور مانده است. این رویکرد با ابزارهای خود سعی میکند تا با آگاهی بخشی، جامعه را نسبت به محیط و اتفاقات آن حساس کند. در این مقاله به منظور تحقق رویکرد ذکر شده، تلاش شد تا اصول موضوعی بوم آشکارسازی با بررسی و تحلیل متون تخصصی استخراج و توسط کیفیتهای طراحیشهری، در رابطه با موضوع قنات تفسیر و تدوین شوند، تا زمینة تحقق سه هدف اصلی طراحی بومآشکارساز در فضای شهری فراهم آید.نتیجهگیری : این مقاله با ارایه رهیافتهایی که با توجه به اصول طراحی بومآشکارساز تدوین شدهاند به دنبال احیای جایگاه قنات در میان جامعه است؛ در واقع شهروندان علاوه بر اینکه در یک فضای واجد کیفیتهای طراحیشهری حضور مییابند، آگاهی و ادراک جدیدی نسبت به این پدیده مهم زیستی- اجتماعی و مسایل آن پیدا میکنند.
http://www.bagh-sj.com/article_76981_e62b5099447ee8efc880ad1913ff0694.pdf
2018-11-22
43
54
10.22034/bagh.2018.76981
طراحی بومآشکارساز
قنات
طراحی شهری
فضایهای عمومی
حمیدرضا
نیک فرجام
h.r.nikfarjam@gmail.com
1
کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران.
AUTHOR
مهران
علی الحسابی
alalhesabi@iust.ac.ir
2
دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران.
AUTHOR
براتی، شادی و ص برنجی، شینا. (1390). شهر و بومعیان سازی زیرساختهای طبیعی، راهبرد توسعه بومشناسی شهر. منظر، (16): 67-64.
1
پاپلی یزدی، محمد حسین و لباف خانیکی، مجید. (1388). قناتهای تفت. مشهد : انتشارات پاپلی.
2
پاکزاد، جهانشاه. (1389). سیر اندیشهها در شهرسازی (3)- از فضا تا مکان. تهران : انتشارات آرمانشهر.
3
Arisoy, N. K. (2013). Advances in Landscape Architecture. Özyavuz, M. (Ed.). Croatia: InTech.
4
Brown, B., Harkness, T., & Johnston, D. (1998). Eco revelatoy design nature comtructed nature revealed. : Guest Editors’ Introduction. Landscape Journal, (17): x-xi.
5
Eisenstein, W. (2005). Eco-revelatory design and the values of the residential landscape. Berkeley: University of California.
6
Gortz-Reaves, K. (2010). Eco revelatory designe: a model for landscape architecture to resolve, reveal, and educate in the lower Fountain Creek corridor. Unpublished Master thesis, Denver: University of Colorado Denver.
7
Liverman, B. (2001). An Evaluation of Eco-Revelatory Design. Unpublished Master thesis Athens: The University of Georgia.
8
Merchant, C. (1998). Partnership with nature. Landscape Journal, (17): 69-71.
9
Mokhles, S. & Nematimehr, M. (2014). Eco-revelatory Design (ERD), A new approach toward improving urban landscape of Greenfield developments. Fifth International Cultural Landscape Conference-Urban Cultural Landscape: Past; Present; Future. Tehran, Iran.
10
Nassauer, J.(2012). Landscape as medium and method for synthesis in urban ecological design. Landscape and Urban Planning, (106): 221-229.
11
Phillips, P. (1998). Intelligible images:The Dynamics of disclosure. Landscape Journal, (17): 108-113.
12
Robert, L. & Thayer, J. (1998). Landscape as an ecologically revealing language. Landscape Journal, (17): 118-129.
13
Van der Ryn, S., & Cowan, S. (2007). Ecological Design (10th ed.). Washington DC: Island press.
14
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت الگویی برای تحلیل جهان هنر معاصر براساس دستگاه روحانی جهان دینی با استفاده از جامعهشناسی دین ماکس وبر
بیان مسئله: نظام روحانی دین چگونه بر الگوی مسلط جامعه تأثیر میگذارد؟ عوامل شکلگیری جهان هنر معاصر کداماند؟ ساختارهای نهادی هنر معاصر همچون گالری از طریق چه راههایی شکلها و فرمهای جهان هنر را شکل دادهاند؟ هدف و روش تحقیق: هدف اصلی این مطالعه، تطبیق ساختار جهان دینی و نظام روحانی آن در ساخت الگوی مسلط دوران بر جهان هنر (هنر معاصر) است. میخواهیم بگوییم که ساختار جهان دینی و دستگاه و نهادهای دینی، بر ایده مسلط دوران، عوامل و کنشهای آنها و سلسله مراتب قدرت تأثیر مستقیم دارد. بدین منظور باید ساحتهای دین و هنر و نظام روحانی درونی آنها، به مثابه حوزه گردش ایده، آشکار شده و با بیان نسبت هریک با ساختار قدرت، براساس جامعهشناسی دین وبر به یک ردهگانشناسی از نهاد هنر (معاصر) و عاملان بسط آن دست یافته و تحولات ساختاری در هریک از میدانها را نشان دهیم. برای فهم این سلسلهمراتب و تکوین دستگاه روحانی، نخست به جهان اندیشه دینی و تأثیر آن بر شکلگیری سلسلهمراتب و رفتار سوژهها پرداخته و در گام بعد به خود عوامل- نهادها و نسبت آنها با ایده مسلط در جهان هنر معاصر میپردازیم. نتیجهگیری: در پژوهش حاضر، دین و هنر به عنوان دو ظرف و متن همسان انگاشته شدهاند. از خلال توجه به نقش نهادها و نیروهای آن در خلق جهان دینی به نظر میآید که میتوان این مسیر را درستتر پیمود. میتوان دید که اینجا کلیسا و دستگاه روحانی آن قرابت بسیاری به سازمانها و نهادهای جهان هنر و ساخت سلسلهمراتبی آن دارند. کلیسا به مانند دستگاهی روحانی است که به صورت نظاممند و تشکیلاتی دنبال ساخت الگو و شیوه عمل است. معادل کارویژه آن در جهان هنر را میتوان در نهاد گالری دید و با آن تطبیق داد. پیشنهاد پژوهش حاضر برای مطالعه جهان هنر معاصر و شعبههای آن همچون هنر معاصر ایران، توجه به مسئله مشروعیت و نقش متخصصان دستگاه روحانی جهان هنر در ساخت و شکلگیری بیرقیب تمام وجوه هنر و زیباشناسی معاصر از طریق اعمال این مشروعیت است.روش پژوهش حاضر در فهم این ساختار و سلسله مراتب، برآمده از جامعهشناسی دین وبر و برداشت ویژه او در تحلیل دستگاه روحانی جهان دین است. تحلیل و طبقهبندیها را با استفاده از این زمینه نظری انجام دادهایم.
http://www.bagh-sj.com/article_76988_096bbb4f6b28f7c3254ba33b873a3254.pdf
2018-11-22
53
62
10.22034/bagh.2018.76988
جامعهشناسی دین وبر
دستگاه روحانی
متخصصان دین
جهان هنر
نهاد گالری
مهدی
قادرنژاد حمامیان
mehdi.ghadernezhad@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان. ایران
AUTHOR
مرضیه
پیراوی ونک
mpiravivanak@gmail.com
2
دانشیار، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، اصفهان. ایران.
AUTHOR
صدر الدین
طاهری
sadreddin_tahery@yahoo.com
3
استادیار، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، اصفهان. ایران
AUTHOR
اباذری، یوسف. (1389). خرد جامعهشناسی، تهران: طرح نو.
1
اخگر، مجید. (1394). ملاحظاتی درباره فیگور جدید «کیوریتور». مجله حرفههنرمند، (57): 145.
2
ارویو-لژه، دانیل، ویلم، ژان-پل و برشون، پییر. (1395). دین در جوامع مدرن. ت: علیرضا خدامی، تهران: نی.
3
اوون، دیوید. (1394). بلوغ و مدرنیته. ت: سعید حاجی ناصری، زانیار ابراهیمی، تهران: رخداد نو.
4
بوردیو، پییر. (1391). نظریه کنش. ت : مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار.
5
صدری، احمد. (1390). جامعهشناسی روشنفکران ماکس وبر. ت: حسن آبنیکی، تهران: انتشارات کویر.
6
لش، اسکات. (1390). جامعهشناسی پستمدرنیسم. ت: شاپور بهیان، تهران: ققنوس.
7
لوویت، کارل. (1393). ماکس وبر و کارل مارکس. ت: شهناز مسمیپرست، تهران: ققنوس.
8
میلنر، اندرو و براویت، جف. (1390). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر. ت: جمال محمدی، تهران. ققنوس.
9
وبر، ماکس. (1391). اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری. ت: عبدالکریم رشیدیان. پریسا منوچهری کاشانی، تهران: علمی فرهنگی.
10
موقن، یدالله. (1327). عقلانیت و آزادی. تهران: هرمس.
11
وبر، ماکس. (1394). دین، قدرت، جامعه. ت: احمد تدین، تهران: هرمس.
12
هینیک، ناتالی. (1393). جامعهشناسی هنر، ت: عبدالحسین نیکگهر، تهران: آگه.
13
هیوز، هنری استیوارت. (1391). آگاهی و جامعه. ت: عزتالله فولادوند، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
14
Bourdieu, P. (1971). Gene’s et structure du champ religieux. Revue Francaise de Sociologie, 12 (2): 295-334.
15
Bourdieu, P. (1993). The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. UK. Columbia University Press: Polity Press.
16
Bourdieu, P. (2000). Pascalian Meditations. Translated by Nice, R. Cambridge: Polity Press.
17
Buren, D. (1973). Function of the Museum, Artforum. Vol. XII, No. 1. New York: Charles Cowles.
18
Burger, P. (1974). Theory of the Avant-Garde. Minneapolis: United Kingdom by Manchester University Press.
19
Duncan, C. (1995). Civilizing rituals: inside public art museums. London; New York: Routledge.
20
Grenfell, M. (2004). Pierre Bourdieu: Agent Provocateur, London: Continuum.
21
Haacke, H. (2006). All the Art’s That Fit Show. In Institutional Critique and After (Soccas Symposia Vol. 2). Zurich: JRP|Ringier.
22
Milner, A & Browitt, J. (2002). Contemporary cultural theory. Australia: Allen & Unwin.
23
O’Doherty, B. (1976). Inside the White Cube, Part III. Context as Content. Artforum, November 1976. San Francisc: The Lapis Press.
24
Orbist, H-U. (2008). A brief history of curating. Zurich: JPR/Ringier. in co-edition with Les Presses du reel.
25
Rey, T. (2004). Marketing the goods of salvation: Bourdieu on religion. Elsevier Ltd, Religion (34): 331-343.
26
Sausen, S, Turner. B, S. (2011). The Legacy of Pierre Bourdieu. UK and, USA. Anthem Press.
27
Swartz, D. (1996). Bringing the Study of Culture and Religion: Pierre Bourdieu’s Political Economy of Symbolic Power, Sociology of Religion. Vol. 57. (1).chicago: Religion.
28
Weber, M. (1946). Science as Vocation. in: Gerth, H, H, Mills, C, Wright, 1946, From Max Weber. New York: Oxford University Press.
29
ORIGINAL_ARTICLE
کاوش الگوی مفهومی سنجش انسجام فرم و ساختار کالبدی شهر و تبیین اصول آن
بیان مسئله: انسجام به عنوان کیفیتی ضروری در حیات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهرها، در دورۀ مدرن کمتر مورد توجه شهرسازان بوده است. تا آنجا که پراکندگی و زوال بافت کالبدی شهرها و به ویژه کلان شهرهای کنونی را میتوان نتیجه عدم توجه به این کیفیت در برنامهریزی و طراحی شهرهای معاصر دانست. یکی ازدلایل مهم این کمتوجهی وجود رویکردهای مختلف در مطالعه فرم، ساختار و نبود یک رویکرد یکپارچه و معیارها و اصولی است که بتوان براساس آن میزان انسجام فرم و ساختار را ارزیابی کرد. هدف و سؤال اصلی تحقیق: بنابراین این تحقیق به دنبال استخراج معیارها و اصول سنجش انسجام فرم کالبدی و تدوین چارچوب ارزیابی آن است. در این راستا تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که اصول مشترک میان رویکردها و نظریههای مختلف در ارتباط با انسجام فرم کالبدی چیست و این رویکردها، رابطه منسجم میان عناصر سازنده فرم را چگونه تعریف میکنند؟ روش تحقیق: در این راستا این تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی جهت بیرونکشیدن مفاهیم مستتر از دادههای متنی پراکنده (از رویکردها و نظریهای که به انسجام فرم و ساختار اشاره داشتهاند)، استفاده کردهاست و در نهایت با دستیابی به سطوح انتزاعیتری از متون، به یک مدل یا چارچوب نظری که نظمهای نهفته و الگوهای تکرارشونده در متون را نشان میدهد، رسیده است. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد سه عنصر اصلی فرم، شامل خیابان، کاربری و ساختمان در ایجاد انسجام نقش مؤثری دارند و خیابان مهمترین عنصر در اتصال و پیوند دو عنصر دیگر است. همچنین اختلاط و تنوع در کاربری و ابعاد و اندازه در ساختمان معیارهای مهمی در سنجش انسجام فرم شناخته میشوند. از طرفی اتصال و پیوند به عنوان مهمترین معیار برای ایجاد انسجام، بایستی براساس دو اصل اساسی مقیاس و سلسله مراتب، شکل گیرد تا باعث شود عناصر فرم در بخشهای ساختاری مختلف (کانون، محور اصلی و پهنه) به طور منسجم به یکدیگر اتصال و پیوند یابند.
http://www.bagh-sj.com/article_76991_9bba20c936749ba86184f7f47bfc3367.pdf
2018-11-22
65
80
10.22034/bagh.2018.76991
انسجام
فرم
ساختار کالبدی
شهر
صفورا
مختارزاده
mokhtarzadeh.safoora@gmail.com
1
دانشجوی دکتری شهرسازی، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، ایران
AUTHOR
محمود
قلعه نویی
m.ghalehnoee@aui.ac.ir
2
گروه شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان.
AUTHOR
رضا
خیرالدین
reza_kheyroddin@iust.ac.ir
3
دانشیار گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
AUTHOR
آلن، رمی. (1388). مرفولوژی شهری جغرافیا، آمایش و معماری شهری. چاپ اول، ت: علی اشرفی. تهران: دانشگاه هنر.
1
اردلان، نادر و بختیار، لاله. (1390). حس وحدت. چاپ اول ت : ونداد جلیلی. تهران: علم معمار رویال.
2
الکساندر، کریستوفر. (1384) . یادداشتهایی بر ترکیب فرم. ت: سعید رزین مهر. تهران : انتشارات روزنه.
3
الکساندر، کریستوفر، جونیس ها، آنینو، آرتمیس و کینگ، اینگرید. (1373). تئوری جدید طراحی شهری. ت : شرکت مهندسین مشاور طاش. تهران: نشر اندیشه.
4
الکساندر، کریستوفر. (1394 ). سرشت نظم .جلد اول : پدیده حیات. ت: رضا سیروس صبری .تهران : انتشارات پرهام نقش.
5
اهری، زهرا و حبیبی، سید محسن. (1391). مکتب اصفهان در شهرسازی: زبانشناسی عناصر و فضاهای شهری، چاپ دوم. تهران: دانشگاه هنر.
6
اهری، زهرا و حبیبی، سیدمحسن. (1391). مکتب اصفهان: زبان طراحی شهری در شهرهای کهن، چاپ اول. اصفهان : انتشارات رسام.
7
بحرینی، سید حسین. (1390). فرآیند طراحی شهری، چاپ هفتم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
8
بیکن، ادموند. (1376). طراحی شهرها. چاپ اول، ت: فرزانه طاهری. مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.
9
پامیر، سای.(1389). مراکز شهری سرزنده: اصول طراحی شهری و بازآفرینی.چاپ اول، ت: مصطفی بهزادفر و امیر شکیبامنش. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
10
توسلی، محمود، بنیادی، ناصر. (1386). طراحی فضاهای شهری : فضای شهری و جایگاه آن در زندگی و سیمای شهر، چاپ دوم. تهران: انتشارات شهیدی.
11
تولایی، نوین. (1386). شکل شهر منسجم. چاپ اول، تهران: انشارات امیرکبیر.
12
تیبالدز، فرانسیس. (1387). ساختن شهرهای مردمپسند: ارتقای محیط عمومی در شهرهای بزرگ و کوچک. چاپ اول، ت: مروارید قاسمی اصفهانی. تهران: انتشارات روزنه.
13
جیکوبز، جین. (1388). مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی. ت: حمیدرضا پارسی و آرزو افلاطونی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
14
دانشپور، سیدعبدالهادی، روستا، مریم. (1391). خوانش ساختار شهر؛ گامی به سوی شکلشناسی شهری. مجله علمی – پژوهشی انجمن علمی شهرسازی و معماری ایران. (4) 45-54.
15
رابرتز، ماریون، گرید کلارا. (1390). رویکردی به سوی طراحی شهری (روش ها و فنون طراحی شهری). ت: راضیه رضازاده و مصطفی عباسزادگان. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت. چاپ اول.
16
کریپندورف، کلوس. (1383). تحلیل محتوا، مبانی روششناسی، چاپ دوم. ت: هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
17
گلکار، کوروش. (1393). آفرینش مکان پایدار: تأملاتی در باب نظریه طراحی شهری. چاپ دوم، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
18
لینچ، کوین. (1383). سیمای شهر. چاپ ششم، ت: منوچهر مزینی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
19
لینچ، کوین. (1390). تئوری شکل شهر. چاپ پنجم، ت: سیدحسین بحرینی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
20
مارشال، استفان. (1395). شهرها، طراحی و تکامل. چاپ اول، ت: سید حسین بحرینی و آمنه بختیار. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
21
هدمن، ریچارد و یازوسکی، آندرو. (1387). مبانی طراحی شهری، چاپ اول. ت: راضیه رضازاده و مصطفی عباسزادگان. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
22
Alberti, L. B. (1991). On the art of building in ten books. Cambridge, MA: MIT Press.
23
Batty, M. (2005). Cities and complexity. Cambridge, MA: MIT Press.
24
Batty, M. (2008). The size, scale, and shape of cities. Science, 319(5864):769-771.
25
Batty, M. (2009). Urban modeling. International Encyclopedia of Human Geography. Oxford, UK: Elsevier.
26
Conzen, M. R. (2004). Thinking about urban form: papers on urban morphology, 1932-1998. Oxford ; New York : Peter Lang, 2004.
27
Evans, R. (Compendium, U. D). (2007). 2: Delivering Quality Places. English Partnerships/Housing Corporation.
28
Hillier, B, Greene, M & Desyllas, J.(2000). Self-Generated Neighbourhoods: The Role of Urban Form in the Consolidation of Informal Settlements. Urban Design International, 5 (2):61-96.
29
Hillier, B, Penn, A, Hanson, J, Grajews ki, T & Xu, J. (1993). Natural movement: Or, configuration and attraction in urban pedestrian movement. Environment and Planning B: Planning and Design,( 20): 29-66.
30
Hillier, B. (1996). Cities as movement economies. Urban Design International, 1(1): 41-60.
31
Kropf, K. (2014). Ambiguity in the definition of built form. Urban Morphology, 18(1):41-57.
32
Martin, L. (1972). The grid as generator. Arq: Architectural Research Quarterly, 4(4): 309-322.
33
Oliveira, V. (2013). Morpho: a methodology for assessing urban form. Urban Morphology, 17(1): 21-33.
34
Salingaros, N. A. (1998). Theory of the Urban Web, Urban Design, (3) : 53-71.
35
Salingaros, N. A. (2000). Complexity and urban coherence. Urban Design, 5(3): 291-316.
36
Salingaros, N. A. (2005). Principles of urban structure (Vol. 4). Bethaniendwarsstraat 6G 1012 CB Amsterdam: Techne Press.
37
Smith, P.F. (1977). Syntax of cities. London: George Gudwin Limited.
38
Sternberg, E. (2000). An integrative theory of urban design. American Planning Association, 66(3): 265-278.
39
Trancik, R. (1986). Finding lost space: theories of urban design. New York: John Wiley & Sons.
40