ORIGINAL_ARTICLE
شبکههای سبز منظرین؛ نقش مفصلبندی در یکپارچگی فضاهای سبز در منظر شهرهای معاصر ایران
به دنبال مشکلات زیستمحیطی، اجتماعی و هویتی شهرها، ناشی از وسعت گرفتن آنها و نفوذ هرچه بیشتر فضاهای انسانساخت به فضاهای طبیعی، فضاهای سبز نه فقط بهعنوان لکهای سبز در برابر تودهها بلکه به مثابه عاملی برای ارتقای زیست شهروندان شناخته میشوند. امروزه زیرساختهای طبیعی و شبکههای سبز یکی از ساختارهای اصلی شهر هستند که جمیع ابعاد کیفی و کمی منظر شهر را مورد توجه قرار میدهند. در سالهای اخیر نیز اقداماتی برای توسعه فضاهای سبز شهرهای ایران به عمل آمده اما نتیجه و اثرگذاری اقدامات بشدت کم بوده و کیفیت مورد انتظار به دست نیامده است. مطالعات حاکی از آن است که عامل اصلی بیکیفیتی، رویکرد تکبعدی و بخشی به این مقوله در بخش کلان -بهمعنای عدم درنظرگیری ارتباطات متناسب با دیگر ساختارها و عملکردهای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی شهر- و همچنین نبود پیوستگی و انسجام در میان اجزای شبکه سبز در بخش خُرد است.این پژوهش با هدف یافتن رویکرد و راهکاری مناسب برای بیکیفیتی شبکههای سبز شهرهای معاصر ایران، ضرورت وجود شبکههای سبز منسجم و پیوسته در ساختار شهرها را از طریق تحلیل محتوایی و تاریخی آنها، در شهرهای گذشته و معاصر ایران مورد بررسی قرار میدهد و معیارهای شکلگیری شبکههای سبز منسجم را به لحاظ کالبدی و معنایی دنبال میکند. مطالعات پیشرو نشان میدهد که به منظور خروج از بحرانِ عدم مطلوبیت فضاهای سبز، باید امکان پیوند چندجانبه زیرساخت سبز با سایر زیرساختها و وجوه مختلف زیستمحیطی، اقتصادی و اجتماعی شهر را فراهم شود. از سویی دیگر این پیوند و اتصال نیز باید میان اجزای شبکه سبز برای حفظ پیوستگی و انسجام شکلی و کالبدی، معنایی و عملکردی آن برقرار شود. این مقاله برای تحقق انسجام درونی و بیرونی شبکه سبز شهر، راهکار مفصلبندی را بهمثابه شیوهای منظرین پیشنهاد میدهد. بدین معنا که مفصلبندی با تأکید بر کالبد، کارکرد و نقش هویتی ساختار سبز شهر، مبنایی برای انتظام و سازماندهی فضاهای سبز نسبت به سایر ساختارهای شهری و عاملی مؤثر بر کیفیتبخشی آنهاست. همچنین مفصلبندی با ایجاد شبکهای واحد از فضاهای سبز، سبب ادراک و فهم بهتر شهروندان از منظر و محیط طبیعی و زمینهساز افزایش خوانایی و هویت شهر میشود.
http://www.bagh-sj.com/article_66280_bdcfc0f452c6f4064305f10ba494d04b.pdf
2018-07-23
5
16
10.22034/bagh.2018.66280
زیرساخت شهری
شبکه سبز
مفصلبندی
پیوستگی منظرین
پریچهر
صابونچی
parichehr.saboonchi90@gmail.com
1
کارشناس ارشد معماری منظر
AUTHOR
حمیده
ابرقویی
hamide.abarghouyi@gmail.com
2
کارشناس ارشد معماری منظر/ دانشگاه تهران
AUTHOR
حشمت اله
متدین
motedayn@ut.ac.ir
3
عضو هیئت علمی، دانشکده معماری، پردیس هنر های زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
آلهاشمی، آیدا و مجتهدی، بهار. (1392). انطباق و پیوستگی شبکه نقاط عطف شهری با بستر طبیعی، گامی به سوی خوانایی منظر شهر. قابل دسترس در: http://zibasazi.ir/fa/commentarticle/item/4751-.html .
1
آلهاشمی، آیدا. (1394). رویکرد منظرین به زیرساختهای شهری، راهبردهای توسعه شبکه آبی تهران به عنوان زیرساخت منظرین شهر. رساله منتشرنشده دکترای معماری. تهران: دانشگاه تهران.
2
انصاری، مجتبی و حقیقتبین، مهدی. (1387). باغشهر اصفهان، آرمانشهر صفوی. نخستین همایش آرمانشهر اسلامی. اصفهان.
3
بحرینی، حسین. (1388). تحلیل مبانی نظری طراحی شهری معاصر. تهران: دانشگاه تهران.
4
بهرام سلطانی، کامبیز. (1387). محیطزیست در برنامهریزی منطقهای و شهری. تهران: شهیدی.
5
تاورنیه، ژان باتیست. (1363). سفرنامه تاورنیه.(ت:) ابوتراب نوری. تهران: کتابخانه سنایی.
6
تواهن، احمد. (1384). یادداشت سردبیر. مجله شهرداریها. (71).
7
چرمایف، سرج و الکساندر، کریستوفر. (1393). عرصههای زندگی خصوصی و زندگی جمعی. ترجمه: منوچهر مزینی. تهران: دانشگاه تهران.
8
حبیبی، سیدمحسن. (1386). از شار تا شهر. تهران: دانشگاه تهران.
9
حیدرینژاد، نسیم. (1391). بررسی ساخت شهری اصفهان در دوره صفویه از دیدگاه مکتب آرمانگرایی اکولوژیک. اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، 21(84):22-17.
10
خان سفید، مهدی. (1387). بررسی الگوهای پراکنش فضاهای سبز شهری با رویکرد اکولوژی منظر شهری و رابطه آن با پایداری شهری. مجموعه مقالات همایش ملی فضای سبز و معماری منظر، (27): 155- 147.
11
دیباج، سید موسی. (1389). نگاه کلنگر به نقش اراضی عباس آباد در روند برنامهریزی شهر تهران. منظر، (2):25-24.
12
رضاخانی، ژیلا. (1393). درآمدی بر مفهوم مفصل بر اساس روش هایدگری ریشهشناسی واژه. مطالعات معماری ایرانی، (5):114-101.
13
بستانی، فؤاد افرام. (1375). فرهنگ دانشگاهی عربی به فارسی المنجد الابجدی.(ت:) احمد سیاح. تهران: اسلام.
14
طبیبیان، منوچهر. چربگو، نصیبه. عبدالهی مهر، انسیه. (1390). بازتاب اصل سلسلهمراتب در شهرهای ایرانی- اسلامی. آرمان شهر، (7):76-63.
15
عسگری، علی و دیگران. (1381). برنامهریزی کاربری اراضی شهری. همدان: انتشارات نور علم.
16
کمپفر، انگلبرت. (1360). سفرنامه کمپفر. ت: کیکاووس جهانداری. تهران: انتشارات خوارزمی.
17
کوخائی، طاهره. مثنوی، محمدرضا. (1393). طراحی محیطی زیرساختهای اکولوژیک منظر شهری با استفاده از اصل به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهری (AWOP) پیوستگی با انشعابات. محیط شناسی،(40): 572-559.
18
مهندسین مشاور نقش جهان پارس. (1384). طرح جامع اراضی عباس آباد تهران.
19
میرمیران، حمید و واعظی، سیامک. (1368). طراحی یک مفصل شهری، محور تاریخی شهر اصفهان. پایاننامه منتشر نشده کارشناسی معماری. تهران: دانشگاه تهران.
20
نوروزی، رضا. (1391). بررسی مفهوم مفصل در سازمان کالبدی معماری. شهر و معماری بومی، (3):33-19.
21
Ahern, J, (2007), Green Infrastructure for cities: The spatial dimension. In Cities of the future. Towards integrated sustainable water and landscape management, ed. V. Novotny, 267–283. London: IWA Publications.
22
Banz, G, (1970), Elements of urban form. USA: McGraw. Hill.
23
Bell, P.A., Greene, T.C., Fisher, J.D. & Baum, A, (2001), Environmental Psychology. London: Lawrence Erlbaum Associates Press.
24
Benedict, M. A. and McMahon, E. T, (2002), Green infrastructure: smart conservation for the 21st century. Renewable Resources Journal, (20): 12-17.
25
Benedict, M. A. and McMahon, E. T, (2006), Green Infrastructure: Linking Landscapes and Communities. Washington, D.C.: Island Press.
26
Cardoso da Silva, J. Wheeler, E, (2017), Ecosystems as infrastructure. Perspectives in Ecology and Conservation journal, vol: 15, US, pp. 32-35.
27
Chicago Metropolitan Agency, (2016), Integrating green infrastructure: On to 2050 strategy paper. Available in: http://www.cmap.illinois.gov.
28
Cook, E.A. and van Lier, H.N. (Eds.), (1994), Landscape Planning and Ecological Networks. Elsevier, Amsterdam, 354.
29
Ely, M. Pitman, S, (2014), Green Infrastructure, Life support for human habitats. The compelling evidence for incorporating nature into urban environments Green Infrastructure Project, Botanic Gardens: South Australia.
30
Forman, R.T.T, (1995), Some General Principles of Landscape and Regional Ecology, Landscape Ecology, vol 10 no. 3 pp. 133-142. Amsterdam: SPB Academic Publishing.
31
Kaplan, R. & Kaplan, S, (1989), The Experience of Nature, Cambridge: Cambridge University Press.
32
Landscape Institute Group, (2013), Green Infrastructure: An integrated approach to land use, London: Landscape Institute publication.
33
SWA group, (2012), Landscape infrastructure: Case studies. Switzerland.
34
Tzoulas K., Korpela K., Venn S., Yli-Pelkonen V., Ka´zmierczak A., Niemela J., and James P., (2012), Promoting Planning, 81, 167–178.
35
Youngquist, Timothy Dennis, (2009), “What is green infrastructure? An evaluation of green infrastructure plans from across the United States”, Graduate Theses and Dissertations. Available in: http://lib.dr.iastate.edu/etd/10602
36
Yu, K., (2012), Ecological infrastructure leads the way: the negative approach and landscape urbanism for smart preservation and smart growth. In: Richter, M., Weiland, U. (Eds.), Applied Urban Ecology: A Global Framework. Oxford: Black well Publishing, pp. 152–169.
37
Yuhong, Tian. Jiaomei, Liu. Chiyung, Jim, (2011), Landscape planning of the green network in Tai Po Industrial Estate in Hong Kong, International Conference on Computer Distributed Control and Intelligent Environmental Monitoring.
38
ORIGINAL_ARTICLE
مفهوم طراحی مشارکتی منظر
بیان مسئله: کلمه مشارکت از حدود دویست سال پیش، برای اولین بار در امور سیاسی اروپا، برای مشارکت مردان در رای دادن و تصمیمسازی مطرح شد. پس از آن، بهتدریج استفاده از این کلمه در سایر ابعاد اجتماعی و محیطی اروپا، رواج پیدا کرد. از حدود سال 1370 تا به امروز در کشور ایران، شاهد استفاده روز افزون از این کلمه در ابعاد گوناگون هستیم. بدین ترتیب، عباراتی نظیر مشارکت سیاسی، مشارکت اجتماعی، مشارکت مدنی، مدیریت مشارکتی و منظر مشارکتی در طی چند دهه اخیر رواج یافتهاند. علیرغم استفاده فراوان از عبارت منظر مشارکتی در متون تخصصی، مفهوم دقیق این عبارت در هیچ یک مشخص نشده است و نوشتارهای متعدد، معانی متفاوتی برای آن در نظر گرفتهاند. هدف: با توجه به این چندگانگی مفهومی عبارت منظر مشارکتی و همچنین به کارگیری عبارات متعدد و مشابه برای این مفاهیم، هدف این نوشتار، بررسی مفهوم طراحی مشارکتی منظر است. روش تحقیق: روش تحقیق به صورت کیفی و تحلیل محتوا است. ابتدا مفهوم واژه "مشارکت" و کلمات مشابه با آن در متون ایرانی بررسی شده است. سپس در خصوص واژه "منظر"، به دیدگاه متخصصان پرداخته شده است. در نهایت، مفاهیم قابل اتخاذ از کلمه "منظر مشارکتی" از دیدگاه نویسندگان داخلی تبیین شده است. همچنین مفهوم عبارت انگلیسی Participation in landscape Design نیز بررسی شده است. نتیجهگیری: در نهایت با بررسی های انجام شده، مفهومی برای طراحی مشارکتی منظر مشخص شد که علاوه بر آنکه ابعاد عینی و ذهنی منظر را در برمیگیرد و همچنین برای بیان این مفهوم، عبارت طراحی مشارکتی منظر به جای سایر عبارات مشابه پیشنهاد شد.
http://www.bagh-sj.com/article_66282_8fe9dc0d90b370fde9a281da74f6a6ae.pdf
2018-07-23
17
24
10.22034/bagh.2018.66282
مشارکت
منظر
طراحی مشارکتی منظر
سید امیر
منصوری
seyedamir.mansouri@gmail.com
1
استادیار دانشکده معماری. پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهران
AUTHOR
مهدا
فروغی
mahda_foroughi@yahoo.com
2
کارشناس ارشد معماری منظر
LEAD_AUTHOR
آریانپور کاشانی، عباس. (1374). فرهنگ دانشگاهی انگلیسی فارسی. تهران : سپهر.
1
امینزاده، بهناز. رضابیگیثانی، راضیه. (1391). ارزیابی جایگاه مشارکت در طرحهای منظر شهری به منظور ارایه فرایند مناسب بازآفرینی بافتهای آسیب دیده. نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، (3): 29-39.
2
انصاری، حمید. (1371). مبانی تعاون. تهران : انتشارات آزمایشی متون درسی، دانشگاه پیام نور.
3
اوکلی، پیتر و مارسدن، دیوید. (1370). رهیافتهای مشارکت در توسعه روستایی. ت : منصور محمودنژاد. تهران : مرکز تحقیقات و بررسی مسایل روستایی، وزارت جهاد سازندگی.
4
اینانلو چولاخلو، رویا. سهیلی، جمال الدین. (1395). بررسی میزان مشارکتهای عمومی در رسیدن به ارتقای کیفی فضاهای گمشده شهری. نشریه پژوهش و برنامه ریزی شهری، 7(24): 172-157.
5
باطنی، محمدرضا. (1354). زبان و تفکر، تهران : انتشارات زمان.
6
جاودانی، علی. پروین، حسین.(1394 ). مشارکت فضا و مردم یا اتصال امر سیاسی و فضای شهری. مجله باغ نظر،12(34) : 109-124.
7
جعفری، محمدتقی. مهر (1365). مبانی فرهنگی لازم برای تحقق بخشیدن به مشارکت و هماهنگی همه مردم در کارهای اجتماعی، مجموعه مقالات کنفرانس مشارکت شیراز، دفتر مرکزی وزارت جهاد سازندگی.
8
دارابی، حسن. (1388). نقش مشارکت در طراحی محیط روستایی.محیطشناسی 35(52): 124-111.
9
دهخدا، علیاکبر. (1352). لغت نامه دهخدا. تهران : سازمان لغت نامة ّدانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران.
10
شرتونی، رشید. (1365). مبادی العربیه. ج4. بیروت : دارالمشرق.
11
طباطبایی، سید محمدرضا. (1394). صرف ساده. قم : انتشارات دارالعلم.
12
فرهادی، مرتضی. (1381)، فضای مفهومی مشارکت هم معنایی و ناهم معنایی یاریگری با مشارکت و همکاری، فصلنامه علوم اجتماعی، 9(19): 34-7.
13
فیضآبادی، محمود. (1394). زیست بازار رویکردی نو برای طراحی و باز آفرینی مفهوم کهن بازار در دوران معاصر(مورد مطالعه: بازار بزرگ ملل مشهد). فصلنامه علمی-تخصصی ایده، 1(2): 14-3.
14
متین، نعمت الله. (1377). مبانی نظری مشارکت و ضرورتهای آن، ماهنامه جهاد، (214 و 215):48-44.
15
منصوری، سید امیر. (1383). درآمدی بر شناخت معماری منظر. مجله باغ نظر، 1(2): 78-69.
16
منصوری، سید امیر. (1384). جزوه درس مبانی نظری معماری منظر. دانشگاه تهران.
17
مهراننژاد، ماریه. غلامپور، سعید. (1391). نورپردازی تعاملی. فصلنامه منظر، 4 (21) : 60-56.
18
Arnstein, Sh. (1969). A ladder of citizen participation. Journal of the American Planning Association 35(4): 215-224.
19
Berque, A. (1994). Sous la direction, Cinq propositions pour une theorie du paysage. Paris: Champ Vallon.
20
Roger A. (1994) . Histoire d’ une passion theorique. In Clinq propositions pour une theorie du paysage. Paris: Champ Vallon.
21
White, S. C. (1996) . Depoliticising development: The uses and abuses of participation. Development in Practice 6, no 1: (February) 6-15
22
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی توسعه شهری مبتنی بر عناصر طبیعی و ارزش آفرین نمونه مورد مطالعه: مادیهای اصفهان و ارزشافزوده آن بر بافت همجوار
توجه به زیرساختهای سبز میتواند عاملی مؤثر برای کاهش مشکلات شهرهای امروزی باشد؛ به طوریکه احیا و ارتقای آنها به عنوان یک ساختار برای حل مشکلات روزافزون شهرها میتواند راهگشا باشد. از طرفی توجه به تأثیر این زیرساختها بر محیط اطراف از اهمیت بسیاری برخوردار بوده، به گونهای که افزایش ارزشافزوده زمین در مناطق تحت پوشش این عناصر سبز در کنار ارتقای کیفیت محیطی بر همه جنبههای زندگی تأثیرگذار خواهد بود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مادیهای اصفهان که به عنوان یک زیرساخت سبز در شهر اصفهان جریان دارد بر ارزشافزوده زمین است. در کنار آن تأثیر مادیها بر ارتقای کیفیت زندگی و همچنین توجه به الگوی مادیها برای توسعه مناطق کمتر توسعهیافته مورد توجه قرارخواهد گرفت. بنابراین بیان مسئله را میتوان بر مبنای اثرگذاری مادیها بر روی قیمت زمین، نقش مادیها بر کیفیت و ارتقای ساکنین و محیط زندگی و همچنین استفاده از الگوی مادیها برای ارتقای کیفیت مناطق کمتر توسعهیافته بیان کرد. روش تحقیق بر مبنای توصیفی-تبیینی (تشریحی) بوده و نتایج نشان میدهند، برخلاف تصور اولیه که در گذشته خانه بسیاری از متمکنین برای استفاده از آب و سرسبزی محیط در کنار مادیها ساخته میشده است. بنابراین دارای ازش مادی زیادی بودند، امروزه به علت وجود مشکلات ناشی از خشکسالی در چند سال اخیر و حفظ حریم مادیها، تمایل شهروندان برای سکنی گزیدن در کنار مادیها کاهش یافته و این خود عاملی مؤثر برای کاهش ارزشافزوده زمین در مناطق تحت پوشش مادیهاست. از طرفی بررسیها نشان میدهد که ارتقای کیفی محیط اطراف مادیها عاملی مؤثر برای استفاده شهروندان از آنها به عنوان یک مسیر سبز و عنصری خاطرهانگیز برای گذراندن اوقات فراغت خواهد بود. بنابراین توجه به این زیرساخت سبز برای ارتقای مناطق کمتر توسعه یافته و کاهش مشکلات شهری نیز میتواند مورد توجه قرارگیرد. البته رسیدن به این اهداف همگی در گرو مدیریت آب و به طبع دادن حقآبه مادیها خواهد بود.
http://www.bagh-sj.com/article_66283_c03090c0f11452ce1e6191ce9362674a.pdf
2018-07-23
25
36
10.22034/bagh.2018.66283
مادی
زیرساخت سبز
ارزش افزوده
کیفیت زندگی
الگوی توسعه
علیرضا
ارثیا
alireza.arsiya@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
LEAD_AUTHOR
محمد رضا
مهربانی گلزار
m.mehrabanigolzar@gmail.com
2
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
AUTHOR
آریانا، اندیشه. (1392). اصفهان، شهر آب و آینه. ماهنامة دانشنما، 23 (103) : 118-102.
1
احمدی، فرشته و لقایی، حسنعلی و یزدخواستی، نیلوفر. (1394). باززندهسازی و ارتقای کیفی لبه شهری مادیها در اصفهان با بهرهگیری از نورپردازی (مطالعه موردی: مادیفرشادی)، علوم و تکنولوژی محیط زیست،17(2): 167-153.
2
اذانی، مهری و حاتمیفر، پژمان. (1394). نقش محله در ارتقای گردشگری شهری (مورد مطالعه محله جلفای اصفهان)، فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی شهری چشمانداز زاگرس، 7 (26) : 16-1.
3
اکبری، نعمت الله و توسلی، ناهید. (1387). تحلیل تأثیر عوارض شهرداریها بر قیمت مسکن: مطالعهی موردی شهر اصفهان (یک رهیافت اقتصادسنجی فضایی). فصلنامه بررسیهای اقتصادی، 5 (1) : 67-47.
4
اهری، زهرا. (1380). مکتب اصفهان در شهرسازی. تهران : فرهنگستان هنر.
5
پرگالی، پگاه. (1391). طراحی خیابان بهشتی اصفهان (شاه پورقدیم) براساس اصول خیابانهای کامل شهری، پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسیارشد، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکز.
6
تاجی، سپیده. 1395. طراحی محور مادیها براساس معیارهای کیفیت فضای شهری (نمونه موردی مادی فرشادی اصفهان)، پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسیارشد، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکز.
7
حقیقتبین، مهدی و انصاری، مجتبی و بمانیان، محمدرضا. 1392. بررسی آموزههای مذهب شیعه در باغ شهرهای صفوی.فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 4 (14) : 12-5.
8
حقیقت بین، مهدی و انصاری، مجتبی و پورجعفر، محمدرضا. 1386. طراحی پایدار در فضای سبز شهری اصفهان در دوران صفویه و تخریب آن در دوران معاصر. دوفصلنامه مدرس هنر، 2 (1): 27-19.
9
خاکپور، براتعلی و صمدی، رضا. 1393. تحلیل و ارزیابی عوامل مؤثر بر قیمت زمین و مسکن در منطقه سه شهر مشهد. جغرافیا و آمایش شهری-منطقهای، (13) : 38-21.
10
شکویی، حسین و موحد، علی. 1381. شناخت الگوی فضای توریستی شهر اصفهان با استفاده از سیستم GIS. فصلنامه برنامهریزی و آمایشفضا، 6 (4): 114-95.
11
شهبازی، مجید.، ریاست، زهرا و مرادی، سیما. 1391. مادیهای اصفهان و پویایی اکولوژیکی، کنفرانس ملی توسعه پایدار و عمران شهری، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان، آذرماه، اصفهان. قابل دسترس در : https://www.civilica.com/Paper-NCSDUS02-NCSDUS02_073.html
12
شیبانی، مهدی و اسماعیلدخت، مریم. (1394). شارباغ ایرانی (جایگاه باغ ایرانی در منظر شهری). مجلهمنظر، (33) : 14-21.
13
عالمی، مهوش. 1387. باغهای شاهی صفوی (صحنهایی برای نمایش مراسم سلطنتی و حقانیت سیاسی). ت : مریم رضاییپور و حمیدرضا جیحانی. گلستان هنر، (12) : 68-47.
14
فنی، زهره و دویران، اسماعیل. (1387). پژوهشی در بازار زمین و مسکن (مورد: شهر زنجان، سالهای 1378 الی 1386). فصلنامة مسکن و انقلاب، (26) : 16-1.
15
قاسمی، مینا. (1393). بررسی تأثیر چشم انداز و فضای سبز شهری در ارزش اقتصادی املاک شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه صنعتی اصفهان.
16
قلعهنوعی، محمود و علیخانی، مینو. (1393). ارزیابی مادیهای اصفهان به منزلة سبزراه-با رویکرد توسعة پایدار (نمونة موردی: نهر نیاصرم)، محیط شناسی،40(4): 1082-1067.
17
کشانی همدانی، مینا. (1392). نقش محور مادیهای شهر اصفهان در توسعه پایدار با تأکید بر حفظ اکولوژی شهر، همایش ملی معماری پایدار و توسعه شهری، بوکان، شرکت سازه کویر.
18
کلانتری، صدیقه و محمدی، محمود. (1392). تدوین راهکارهایی برای ساماندهی و احیای مادیهای بافت قدیم شهر اصفهان. دو فصلنامه علمی-پژوهشی مرمت و معماری ایران، 3 (5) : 33-15.
19
ماجدی، حمید و احمدی، فرشته. (1387). نقش مادیها در شکلگیری ساختارفضایی شهر اصفهان. هویت شهر، 2 (3) : 50-39.
20
ماجدی، حمید، زبردست، اسفندیار و مجربی کرمانی، بهاره. (1391). تحلیل عوامل مؤثر بر الگوی رشد کالبدی شهرهای بزرگ ایران (نمونه مطالعه: الگوی رشد کالبدی شهر رشت)، هنرهای زیبا، 17(3) : 60-49.
21
مثنوی، محمدرضا و فتحی، مهدی. (1390). پژوهش تجربی به منظور ارتقاء توسعه پایدار محیط و منظر بزرگراه شهری با رویکرد سبزراه و بر مبنای ترجیحات بصری استفادهکنندگان.آرمانشهر، (7) : 89-77.
22
محمودیان، صفا و قیومیبیدهندی، مهرداد. (1392). هنجار مادی: نظام مدیریت آب در اصفهان صفوی. نامهمعماری و شهرسازی، (10) : 153-141.
23
منصوری، مریم السادات و آتشینبار، محمد. (1393). به سوی منظر فرهنگی در شهر؟ (ارتقاء کیفی منظرشهر تهران در تلاقی خیابان و فضای عمومی). منظر، (28) : 17-12.
24
مهرابی، علیاکبر.، محمدی، محمد و محسنیساروی، محسن و جعفری، محمد و قربانی، مهدی. (1392). بررسی نیروهای محرک انسانی مؤثر بر تغییرات کاربری سرزمین (مطالعة موردی: روستاهای سیدمحله و دراسرا-تنکابن). مرتع و آبخیزداری، 66 (2): 320-307.
25
مهندسین مشاور نقشجهان پارس. (1390). طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان (ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی)، شهرداری اصفهان (معاونت شهرسازی و معماری)، بهمن1390.
26
نامداریان، احمدعلی، بهزادفر، مصطفی و خانی، سمیه. (1395). نقش شبکة مادیها در تحولات سازمان فضایی اصفهان (از آغاز تا پایان دورةصفوی). دو فصلنامه مطالعات معماری ایران، (10): 228-207.
27
Googlemap.com (2017).
28
Luttik, J. (2000). The value of trees, water and open space as reflected b y house prices in the Netherlands. Landscape and Urban Planning, (48): 161-167.
29
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی محدوده باروی قدیم شهر تبریز با استفاده از منابع تاریخی
با پایتخت شدن تبریز در دوره ایلخانان (حک: 736-653 ه.ق.)، شهر به ناگاه با مهاجرت گسترده تودههای مردمی مواجه شد. به نحویکه طی مدت کوتاهی در محدوده بیرونی هر یک از دروازههای باروی شهر، محلاتی متعدد برابر با وسعت شهر قدیم شکل گرفتند. این امر تبیین موقعیت اراضی در ناحیه ربض و شارستان را از لحاظ مالکیت همارز کرد، چنانکه در اسناد و مدارک ثبتی مانند وقفنامهها به وفور با اصطلاحاتی همچون محلات درونی و بیرونی، و یا داخل شهر و خارج شهر روبرو میشویم. از آنجا که محدوده باروی قدیم به عنوان معیاری جهت تفکیک موضع محلات و تعیین حدود شهر قدیم بهکار رفته است، تدقیق در محدوده باروی قدیم تبریز (احداث : 435ه.ق.) عاملی تأثیرگذار در شناخت روند توسعه کالبدی شهر تاریخی قلمداد میشود. از اینرو تحقیق حاضر سعی دارد با شناسایی حریم باروی قدیم، تعداد و محل دروازههای تاریخی آن، نظام ساختاری شهر تبریز طی قرون میانه اسلامی را مورد بازخوانی قرار دهد. از طرفی، با توجه به آنکه نقشه دارالسلطنه تبریز (ترسیم : 1297ه.ق.) نشانگر موضع دروازههای نهگانه باروی نجفقلیخانی است، این سؤال مطرح میشود که محدوده باروی قدیم تبریز نسبت به باروی اخیر شهر که پس از زمینلرزه 1194ه.ق. برپا گشته در چه موقعیتی واقع بوده است؟ بر این اساس با بهرهگیری از منابع تاریخی، نام و تعداد دروازهها و محل استقرار هر یک به طور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفت، سپس دادههای بهدست آمده با اطلاعات حاصله از نقشه دارالسلطنه به منظور تعیین موقعیت مکانی دروازههای باروی قدیم انطباق داده شد. جهت نیل به اهداف پژوهش، از روش تحلیل محتوای کیفی برای دادهاندوزی استفاده شده است. منابع گردآوری دادهها نیز شامل اسناد و مدارک نوشتاری و تصویری همچون کتب مورخین، وقفنامهها، و نقشههای تاریخی است. در نهایت نتایج حاصل به صورت نقشهای شهری مربوط به اواخر قرن ششم هجری ترسیم شد که نشانگر همپوشانی محدوده باروی قدیم شهر تبریز با محدوده باروی نجفقلیخانی است.
http://www.bagh-sj.com/article_66284_c9d20260ffb116e5f15b548f803c96b3.pdf
2018-07-23
37
46
10.22034/bagh.2018.66284
باروی قدیم شهر تبریز
دروازه
محلات درونی و بیرونی
باروی نجفقلیخانی
منابع تاریخی
ساناز
جعفرپورناصر
s.jafarpour@aui.ac.ir
1
دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
ابن اثیر، علی بن محمد. (1371). تاریخ کامل (تألیف: 628ه.ق.). ج16. ت : ع. هاشمی حائری. تهران: موسسه مطبوعات علمی.
1
ابنحوقل، ابوالقاسم محمد. (1345). صوره الارض (تألیف: 367ه.ق.).ت : جعفر شعار. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
2
ابن فقیه، احمد بن محمد. (1349). ت : مختصر البلدان (تألیف: 290ه.ق). (1379). ت : ح. مسعود. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
3
ابوالمجد تبریزی، محمد بن مسعود. (1381). سفینه تبریز (تألیف: 723ه.ق.). تهران : مرکز نشر دانشگاهی.
4
افشار، ایرج. (1354). وقفیه ابواب البّر خواجه شیخ غیاثالدین محمد کججی. سالنامه فرهنگ ایران زمین، (21) : 208-169.
5
بلاذری، احمد بن یحیی. (1337). فتوح البلدان (تألیف: 265ه.ق.). ت : محمد توکل. تهران : نشر نقره.
6
بناکتی، داود بن محمد. (1348). تاریخ بناکتی (تألیف : 717ه.ق.). تصحیح : جعفر شعار. تهران : انجمن آثار ملی.
7
پاکزاد، جهانشاه. (1390). تاریخ شهر و شهرنشینی در ایران از آغاز تا دوران قاجار. تهران : آرمانشهر.
8
تهرانی (فخاری)، فرهاد.، پارسی، فرامرز. و بانیمسعود، امیر. (1385). بازخوانی نقشههای تاریخی شهر تبریز. تهران : وزارت مسکن و شهرسازی.
9
حشری تبریزی، محمدامین. (1371). روضه اطهار (تألیف : 1011ه.ق.). تصحیح : عزیز دولتآبادی. تبریز : ستوده.
10
رئیسنیا، رحیم. (1379). آذربایجان در سیر تاریخ ایران از آغاز تا اسلام. تهران : مبنا.
11
سلطانزاده، حسین. (1376). تبریز: خشتی استوار در معماری ایران. تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی.
12
کاشانی، عبدالله بن علی. (1384). تاریخ اولجایتو (تألیف: 717ه.ق.). (1384). تحقیق : مهین همبلی. تهران : انتشارات علمی فرهنگی.
13
کربلائی تبریزی، حافظ حسین. (1383). روضاتالجنان و جنات الجنان (تألیف: 975ه.ق). تصحیح : جعفر سلطانالقرائی. تبریز : ستوده.
14
کسروی. احمد. (1379). شهریاران گمنام. تهران : نگاه.
15
محمدمرادی، اصغر و جعفرپورناصر، ساناز. (1392). بررسی روند توسعه شهری طی شهرسازی ایلخانی با تحلیلی بر توسعه شهری تبریز. نشریه انجمن معماری و شهرسازی ایران، (6) : 102-89.
16
مستوفی، حمدالله بن ابیبکر. (1381). نزهة القلوب (تألیف:740ه.ق.). تحقیق : محمد دبیرسیاقی. قزوین : حدیث امروز.
17
ذکاء، یحیی. (1368). زمینلرزههای تبریز. تهران : کتابسرا.
18
مسکویه، احمد بن محمد. (1369). تجارب الامم (تألیف: 375ه.ق.). ت : علینقی منزوی و ابوالقاسم امامی. تهران : سروش.
19
مشکور، محمد جواد. (1352). تاریخ تبریز تا پایان قرن نهم هجری. تهران: انجمن آثار ملی.
20
مقدسی، محمد بن احمد. (1361). احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم (تألیف: 375ه.ق). ت : علینقی منزوی. تهران : شرکت مؤلفان و مترجمان.
21
مینورسکی، ولادیمیر. (1337). تاریخ تبریز، ت :عبدالعلی کارنگ. تهران: کتابفروشی تهران.
22
ناصرخسرو قبادیانی مروزی، ابومعین حمیدالدین. (1363). سفرنامه (تألیف: 444ه.ق.). تحقیق: محمد دبیرسیاقی. تهران: زوّار.
23
وصاف الحضره، عبدالله بن فضلالله. (1388). تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار/ تاریخ وصاف (تألیف: 716ه.ق.). تصحیح : ایرج افشار، محمود امیدسالار، و نادر مطلبی کاشانی. تهران : طلایه.
24
همدانی، رشیدالدین فضلالله. (1368). تاریخ مبارک غازانی: داستان غازانخان. تصحیح: کارل یان. اصفهان : نشر پرسش.
25
همدانی، رشیدالدین فضلالله. (1356). وقفنامه ربع رشیدی (تألیف: 709ه.ق.). تصحیح : مجتبی مینوی و ایرج افشار. تهران : انجمن آثار ملی.
26
یاقوت حموی، یاقوت بن عبدالله. (1380). معجم البلدان (تألیف: 625). ت : علینقی منزوی. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
27
ORIGINAL_ARTICLE
مفهوم هویت و رویکردی فلسفی به هویت و ماهیت شهر
پژوهش حاضر برگرفته از رساله کارشناسی ارشد طراحی شهری است که با موضوع ارتقای هویت کالبدی سیما و منظر شهر اسلامشهر در دانشگاه شهید رجایی ارایه شده است. دیدگاههای موجود در مورد چیستی هویت شهر و علل1 ایجادی آن متفاوت و بعضاً پراکنده هستند. عدهای از پژوهشگران هویت را صرفاً معنای ذهنی2 نهفته در تاریخ شهر دانستهاند و عدهای دیگر آن را در انسجام و تداوم ویژگیهای کالبدی و کیفیت محیط جستجو میکنند. این پژوهش با عنایت به تفاوت ریشهای مفهوم هویت در فلسفه غرب و فلسفه صدرایی سعی بر آن دارد تا با بررسی وجودی و اصالت هویت شهر، رابطه ذات و اعراض، مقدمه و مؤخرۀ تقریر هویت شهر را اثبات کند. دو فرضیه وجودِ ذهنی و حقیقی برای هویت و قائل شدن صغرا و کبرا (مقدمه و مؤخره) برای وجود هویت راهبرد تحقیق را مشخص میکنند. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش کیفی و توصیفی با استفاده از نظریههای موجود در اسناد مکتوب و استدلال منطقی و تطبیقی نظریههای فلسفی موجود از جمله اصالت وجود، هستیشناسی، پدیدارشناسی و حرکت جوهری3 به صورت استنتاج عقلی- فلسفی است. از نتایج حاصل از پژوهش در حوزه وجودی و اشتمالی هویت شهر، میتوان در تبیین ریشه و منشاء هویت شهر در غرب و فلسفه اسلامی، فهم رابطه وجود و ماهیت برای ادراک هویت بهره برد. نهایتاً این فرض که هویت شهر وابسته به جسم شهر است (مانند روح که در جسم حلول مییابد). و هویت با مفهوم ذهنی و حقیقی به مناسبات انسانی مربوط میشود به اثبات خواهد رسید. شهر بدون زمینههای هویتی، مانند جسم بدون روح است. و روح نیز قابل تقریر نخواهد بود مگر در قالب جسم و تجسم در ظاهری هم سنخ که همان ماهیت یا کیفیت شهر است.
http://www.bagh-sj.com/article_66285_95d3075193eacf8abe2498070adadf11.pdf
2018-07-23
47
56
10.22034/bagh.2018.66285
هویت شهر
ماهیت
ابعاد هویت
حرکت جوهری
کیفیت محیط
مهدی
واعظی
mahdivaezi2012@mailfa.com
1
کارشناس ارشد معماری و طراحی شهری.
AUTHOR
مسعود
علیمردانی
ma_alimardani@yahoo.com
2
دکتری شهرسازی، استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.
AUTHOR
آموزگار، حبیب ا... . (1333). فرهنگ آموزگار. تهران: انتشارات معرفت.
1
ابراهیمی دینانی، غلامحسین .(1379). ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، تهران: نشر طرح نو.
2
بهزادفر، مصطفی.(1390). هویت شهر. تهران: نشر شهر.
3
پاکزاد، جهانشاه. (1388). مبانی نظری و فرایند طراحی شهری. تهران: وزارت مسکن و شهرسازی.
4
پاکزاد، جهانشاه. (1389). مقالاتی در باب مفاهیم معماری و طراحی شهری. تهران: انتشارات آرمانشهر.
5
پروین، پرتوی. (1392). پدیدارشناسی مکان، تهران: نشر فرهنگستان هنر.
6
پیران، پرویز. (1384). هویت شهرها: غوغای بسیار برای مفهومی پیچیده. مجله آبادی، 15(48) : 9-6.
7
تابان، محسن، و همکاران. (1391). هویت و مکان، رویکردی پدیدارشناسانه. نشریه هویت شهر، 6(10) : 90-79.
8
خامنهای، سید محمد. (1384). کنگره جهانی فلسفه. مسکو، ماه می سال 2005.
9
داودپور، زهره. (1384). سرعت تحولات شهری و مسئله هویت. مجله آبادی،15(48).
10
دهخدا، علی اکبر. (1345). لغتنامه دهخدا. تهران : انتشارات دانشگاه تهران.
11
راپاپورت، آموس. (1366). منشأ فرهنگی مجتمعهای زیستی. ت: راضیه رضازاده. تهران: نشر جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت ایران.
12
زندیه، مهدی. (1390). حرکت جوهری و ثبات معرفت. قم : موسسه بوستان کتاب، چاپ و نشر حوزه علمیه قم.
13
شیرازی، صدرالدین محمد(ملاصدرا). (1383). اسفار اربعه ج 2 به ضمیمة تعلیقات سبزواری، تصحیح، تحقیق و مقدمه: مقصود محمدی، به اشراف سید محمد خامنهای، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
14
شیرازی، صدرالدین محمد (ملاصدرا). (1384). اسفار اربعه1-1و 1-2، ت: محمد خواجوی. تهران، انتشارات مولی.
15
عمید. (1376). فرهنگ عمید. تهران: انتشارات امیرکبیر.
16
فتحى، على و آیتاللهى، حمیدرضا. (1388). زمان از دیدگاه ملاصدرا و برگسون، فصلنامه علمی پژوهشی معرفت فلسفی، 7(2):131ـ150.
17
فکوهی، ناصر. (1386). انسانشناسی شهری، تهران: نشر نی.
18
گروه مولفین. (1384). معارف اسلامی. تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
19
مایس، فون پیر. (1384). عناصر معماری از فرم تا مکان، ت: دولتخواه، مجتبی. تهران: نشر ملائک.
20
مدیری، آتوسا. (1387). مکان. نشریه هویت شهر، 2(2): 76-69.
21
معین، محمد. (1371). فرهنگ معین. تهران: مؤسسه لغتنامه دهخدا.
22
نقی زاده، محمد. (1386). ادراک زیبایی و هویت شهر. اصفهان : معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان.
23
Haapala, A. (2004). THE URBAN IDENTITY: The City as a Place to Dwel. Tallinn: Estonian Academy of Arts.
24
Heidegger, M. (1997). BEING AND TIME. Trans.John Macquarrie, Edward Robinson. Oxford: Blackwell
25
ORIGINAL_ARTICLE
سیر تطور کشکول از منظر هانس روبرت یاوس
بیان مسئله : کشکول ظرف کشتیشکلی است که سابقهای طولانی در ایران داراست؛ و فرض مقاله بر این است که کاسههای کشتیشکل میگساری بر اثر دریافتهای متوالی در ادب فارسی، به کشکول تبدیل شده است؛ و میتوان با دو مبحث بازسازی افق انتظار و زنجیره دریافت هانس روبرت یاوس به تحلیل این سیر تطور پرداخت. هدف : این پژوهش بررسی سیر دریافت فوق از طریق مفاهیم بازسازی افق انتظار و زنجیره دریافت در آرای یاوس است. بازسازی افق انتظار روشی سه مرحلهای است که به وسیله آن میتوان به معیاری که مخاطبین برای ارزشگذاری و تفسیر آثار یک عصر به کار میبردند، پیبرد؛ زنجیره دریافت به سیر بسط آثار طی دریافتهای متوالی گفته میشود که میتوان با بررسی آن از اهمیت تاریخی و چگونگی سیر تکامل آثار آگاهی یافت. البته لازم به ذکر است تا حال از آرای یاوس برای بررسی آثار هنری نیز بهره گرفته شده است. ولی بدون داشتن سندی از دریافت مخاطبین فقط میتوان به حدسهایی از چگونگی انتظار آنها بسنده کرد. در این مقاله برای اولین بار از دریافتهای یک گونه اثر هنری صناعی (کشتی) در متون ادبی برای تحلیل ماهیت دریافت مخاطبین آن بهره گرفته شد.روش پژوهش : در مورد چگونگی روش پژوهش باید گفت، ابتدا افق انتظار کاسههای کشتی شکل به استناد متون ادب فارسی بازسازی و از آنجا که در افق انتظار این ظرف سیر دریافتهای مکرری دیده شد که موجب به وجود آمدن ظرفی دیگر به نام کشکول شده است، از مبحث زنجیره دریافت یاوس نیز بهره گرفت.نتیجه گیری : بازسازی افق انتظار کشتی به استناد متون ادبی نشان داد، زنجیره دریافت غنی از این ظرف وجود داشته است؛ به گونهای که کشتی میگساری در سیر دریافتهای متوالی، به استعارهای از وسیله نجات از بحر غم، و بر اثر تکرار، تبدیل به نماد رهایی از غم شده، سپس با افزوده شدن زنجیر، به نماد فقر که موجب رهایی از متعلقات دنیا میباشد، تبدیل شدهاست؛ مستند این مدعا آنکه برخی کشکولها با اشعار نشاندهنده زنجیره دریافت از یک ظرف میگساری تا نماد فقر، آذین شدهاند. بنابراین میتوان کشکول را، یکی از منحصر به فردترین و غنی ترین آثار ایران به لحاظ زنجیره دریافت محسوب کرد؛ و در گامی فراتر دستاوردهای روششناختی این پژوهش از جمله بهرهگیری از متون ادبی برای اطلاع از جایگاه زیباییشناختی یک اثر هنری کاربردی، استفاده از بحث زنجیره دریافت مخاطب در روش بازسازی افق انتظار و همچنین بررسی سیر تطور یک استعاره تا نماد در بحث زنجیره دریافت، میتواند زمینهساز پژوهشهای دیگری در حوزه ادبیات، هنر و زبان شود.
http://www.bagh-sj.com/article_66286_411960957a25d8eefe8a65731c47be92.pdf
2018-07-23
57
68
10.22034/bagh.2018.66286
کشکول
کشتی
متون ادب فارسی
زنجیره دریافت
هانس روبرت یاوس
نغمه
حسین قزوینی
qnaghmeh@gmail.com
1
گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء (س)، تهران
AUTHOR
منصور
حسامی کرمانی
m.hessami@alzahra.ac.ir
2
دانشگاه الزهرا
AUTHOR
افراشی، آزیتا. (1392). مقاله نگاهی به تاریخچه مطالعات استعاره، در کتاب استعاره مبنای تفکر و ابزار زیباییآفرینی. اکو، امبرتو و همکاران. ت : گروه مترجمان؛ به کوشش فرهاد ساسانی. تهران: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
1
امیرخسرو دهلوی، ابوالحسن یمینالدین. (1361). دیوان کامل امیرخسرو دهلوی. به کوشش م درویش. تهران : جاویدان.
2
اهلی شیرازی، محمد بن یوسف. (1344). کلیات اشعار مولانا اهلی شیرازی. به کوشش حامد ربانی. تهران: سنائی.
3
بیدل دهلوی، عبدالقادر. (1387). کلیات بیدل دهلوی. به کوشش فرید مرادی. تهران: انتشارات زوار.
4
پورنامداریان، تقی. (1383). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. تهران: علمی فرهنگی.
5
تادیه، ژان ایو. (1378) . نقد ادبی در قرن بیستم. ت : مهشید نونهالی. تهران: نیلوفر.
6
تادیه، ژان ایو. (1390) . مقاله جامعه شناسی ادبیات و بیانگذاران آن از کتاب درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات. ت : محمد پوینده. تهران : نقش جهان مهر.
7
جامی، نورالدین عبدالرحمان. (1378). دیوان جامی ج 1 و 2. به تصحیح اعلاخان افصحزاده. تهران : میراث مکتوب.
8
حافظ، شمس الدین محمد. (1382). دیوان حافظ، ازروی نسخه محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران : سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
9
حزین لاهیجی، محمد علی بنابیطالب. (1362) . دیوان حزین لاهیجی. به تصحیح بیژن ترقی. تهران : کتابفروشی خیام.
10
خاقانی شروانی. بدیل بنعلی. (1382). دیوان خاقانی. به تصحیح سید ضیاءالدین سجادی. تهران: زوار.
11
خجندی، کمال. (1372) . دیوان کمال خجندی. به تصحیح احمد کرمی. تهران: ما.
12
سلمان ساوجی، سلمان بن محمد. (1382). کلیات سلمان ساوجی. به تصحیح عباسعلی وفائی. تهران : انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
13
سید حسینی، رضا. (1384). مکتبهای ادبی، ج دوم. تهران: نگاه.
14
شمیسا، سیروس. (1394). بیان. تهران : میترا.
15
صائب تبریزی، محمد علی. (1387). دیوان صائب تبریزی. به کوشش محمد قهرمان. تهران: علمی و فرهنگی.
16
عماد کرمانی، علی فقیه. (1348). دیوان عماد کرمانی. به تصحیح رکنالدین همایونفرخ. تهران : ابن سینا.
17
عنصری بلخی. (1363). دیوان عنصری بلخی. به کوشش سیدمحمد دبیرسیاقی. تهران : کتابخانه سنایی.
18
فتوتنامهها و رسائل خاکساریه (سی رساله). (1382). به تصحیح و توضیح مهران افشاری. تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
19
فخرالزمانی قزوینی، عبدالنبی. (1340). تذکره میخانه. به کوشش احمد گلچین معانی. تهران : اقبال.
20
فرهنگ ابراهیمی. (1385). ابراهیم قوام فاروقی. به تصحیح حکیمه دبیران . تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
21
فرهنگ برهان قاطع. (1332). محمد حسین بن خلف تبریزی. به اهتمام محمد معین. تهران : کتابفروشی زوار.
22
فرهنگ رشیدی. (1337). عبدالرشید بن عبدالغفور الحسینی المدنی التتوی. به تصحیح محمد عباسی. تهران : بینا.
23
قلی زاده، حیدر و خوشسلیقه، محبوبه. (1389). «باده» و «می» و تعابیر آن در شعر عرفانی فارسی. فصلنامه تخصصی عرفان، (23) : 184-147.
24
کلیم کاشانی، ابوطالب. (1336). دیوان کلیم کاشانی. به تصحیح و مقدمه حسین پرتو بیضائی. تهران : کتابفروشی خیام.
25
محتشم کاشانی، علی. (1344). دیوان محتشم کاشانی. به تصحیح مهرعلی گرگانی. تهران : کتابفروشی محمودی.
26
مکاریک، ایرنا ریما. (1390). دانشنامه نظریههای ادبی معاصر. ت : مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران : آگه.
27
ملکیان شیروانی، اسدلله. (1385) . کشکول صفوی؛ کشتی «شراب» در تعلیم عرفانی. برگزیده مقالات همایش پاریس. ت : سید داوود طبایی. تهران : فرهنگستان هنر.
28
نامور مطلق، بهمن. (1378). یائوس و ایزر: نظریه دریافت. پژوهشنامه فرهنگستان هنر، (11): 110-94 .
29
نصر اصفهانی، محمدرضا و حاتمی، حافظ. (1388) . رمز و رمزگرایی با تکیه بر ادبیات منظوم عرفانی. فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، (16): 196-166.
30
نصرآبادی، محمد طاهر. (1379). تذکره نصرآبادی. به تصحیح احمد مدقق یزدی، یزد: دانشگاه یزد.
31
نظیری نیشابوری، محمدحسین. (1340). دیوان نظیری نیشابوری. به تصحیح مظاهر مصفا. تهران : امیرکبیر.
32
هاوکس، ترنس. (1377). استعاره. ت : فرزانه طاهری. تهران : مرکز.
33
Cuddon, J. A. (2013). A dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Oxford: Willy-Blackwell.
34
Jauss, H. R. (2005). Toward an aesthetic of reception. Theory and History of Literature. Vol. 2. Minnesota: University of Minnesota.
35
Jauss, H. R. (1982). Literary History as a Challenge to Literary Theory. Critical Theory since 1965 .ED. Hazard Adams& Leroy Searle. Translated by Bathi, T. Tallahassee. Florida: University Press of Florida.
36
Melikian Chirvani, A. (1992). From the royal boat to the beggar`s bowl. Islamic Art, (14): 3-112.
37
Rafey, H. (2005). A history of literary criticism: from Plato to the present. Malden: Blackwell.
38
Ricoeur, P. (1976). The Mephorical Process as Cognition, Imagination and Feeling. Critical Inquiry, (5): 143-159.
39
Trimble, J. (2015). Article of Reception theory from book of The Oxford Handbook of Roman Sculpture. Oxford: Oxford University press.
40