ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه هنر دوره صفوی
عصر بالندگی و شکوفایی هنر ایران دوران سلجوقی و ایلخانی است و در زمان تیموریان به اوج می رسد. در حالی که از گذشته تاکنون مطالب بسیاری در مدح و ستایش صفویان گفته شده که بیشتر جنبه سیاسی دارد تا تحلیل و بررسی جدی در زمینه فرهنگ و هنر. تمرکز و یکپارچگی سازمان دولت صفوی باعث شد تا جمیع هنرها رونق گرفته و تولیدات فراوانی در تمامی زمینه های هنری انجام شود و بدین گونه بود که هنرها در این عصر به جهت کمیت رشد چشمگیری یافته اما از نظر کیفیت دچار افول شدند. هنر این عصر غالباً در تداوم هنر دوران گذشته از ساسانی تا تیموری است، به طوری که از ابتدا تا انتهای این دوره شاهد رکورد و افول هنرها بخصوص در زمینه معماری و تزیینات می باشیم.
http://www.bagh-sj.com/article_76_182eb4f093c216f76b181a6b1d2a45ee.pdf
2006-08-01
6
18
صفوی
هنر
سیاست
مذهب
تیموری
ایلخانی
ساسانی
منظره
طبیعت
شهره
جوادی
shohreh.javadi@gmail.com
1
استادیار گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اَلیِناسیونِ موسیقایی
در این مقاله، ضمن اشاره به مقوله فرهنگ و نقش تعیین کننده آن در سرنوشت جوامع، در مورد یکی از بیماریهای فرهنگی و اجتماعی انسان در قرون اخیر، تحت عنوان اَلیِناسیون (Aliénation) بحث شده است. در ادامه، پس از بررسیِ نقشِ تغییرات فرهنگی و موسیقایی و رابطه آن با الیناسیون، به واژه ترکیبی الیناسیونِ موسیقایی به عنوان محور اصلی مقاله پرداخته شده است. در راستای تبیین و تشریح الیناسیونِ موسیقایی، این مقوله به دو بخش اساسی منقسم شده است که تحت عناوین الیناسیونِ موسیقاییِ برون فرهنگی و الیناسیونِ موسیقاییِ درون فرهنگی نامگذاری شدهاند. در راستای اهداف مقاله که همانا بررسی و روشنگری جریانهای انحرافی و تجدد گرایانه در موسیقی ایران و علل پیدایش آن میباشد، هر یک از این مقولهها با تقسیمبندی انشعابی و علمی به چندین زیر مجموعه منقسم شدهاند. در این راستا، الیناسیون موسیقایی برون فرهنگی در قالب سه زیر مجموعه، در حیطههای اصول نظری، فرآوردههای موسیقایی و فرهنگ مادی موسیقایی و همچنین الیناسیون موسیقایی درون فرهنگی تحت دو زیر مجموعه و درحیطههای فرهنگ شهری و فرهنگهای بومی مورد بررسی دقیق قرار گرفتهاند.
http://www.bagh-sj.com/article_77_b9d12795558539ac57e746032b7fe552.pdf
2006-08-01
19
30
فرهنگ
موسیقی
تغییرات فرهنگی
اَلیِناسیون
اَلیِناسیون موسیقایی
اَلیِناسیون موسیقایی برون فرهنگی
اَلیِناسیون موسیقایی درون فرهنگی
علی
خاکسار
ali_khaksar_gharib@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل واژه شناختی"Critic"، نقد و گروه واژگان مرتبط
این تحقیق با استفاده از روش تطبیقی انجام شده است. ابتدا معنا و تعریف واژهی Criticرا، با استفاده از 4 فرهنگ لغات انگلیسی شناخته شده (وبستر1، آکسفورد2، لانگ من3 و امریکن هریتیج4) استخراج نموده و ضمن مقایسهی معانی با هم، واژگان مترادف مورد استفاده در هر فرهنگ به دست آمده است. سپس با توجه به میزان فراوانی هر واژه، پنج واژهی analyse، judge، evaluate، appraise، assess از میان واژگان انتخاب شده و تعریف و معنای آن ها هم با استفاده از فرهنگ لغات مورد نظر استخراج و تحلیل شده است.
سپس معنای واژگان را در فرهنگ های انگلیسی_فارسی (فرهنگ معاصر انگلیسی_فارسی، باطنی و همکاران5 و فرهنگ پیشرو آریانپور6) جستجو نموده و رابطهی معنایی واژگان در انگلیسی و فارسی تحلیل شده است. سرانجام با جستجوی معنای واژگان در فرهنگهای فارسی (لغت نامهی دهخدا7و فرهنگ فارسی امروز8) رابطهی واژگان انگلیسی با واژگان فارسی دقیق شده و حوزهی کاربردی هر یک تعریف شده است.
در خاتمه ضمن تحلیل معنای واژگان مورد نظر، دیاگرام سطح بندی واژگان مرتبط با نقد نیز ارائه شده است.
http://www.bagh-sj.com/article_78_f774ae64460e9e25a6b0429bec8e97de.pdf
2006-08-01
31
40
critic
نقد
داوری
ارزیابی
ایراد گیری
تحلیل
سید عبالهادی
دانشپور
daneshpour@iust.ac
1
AUTHOR
ایمان
رئیسی
imanraeisi@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
همزیستی انسان و گیاه در ساختمانهای بلند
جدا شدن فضای سکونت یا کار انسان ها از زمین و استقرار در ارتفاع، مشکل کمبود زمین در شهرهای بزرگ را حل میکند؛ اما انسان را از طبیعت و زمین دور میکند. این دوری پایدار نیست و خیلی زود انسان برج نشین به جستجوی گم گشته خود میپردازد. سکنه ساختمانهای بلند، علیرغم داشتن آخرین امکانات امروزه، زندگی در یک خانه دارای حیاط و باغچه را آرزو میکنند، حتی اگر این خانه قدیمی و فرسوده باشد؛ این خواسته در خیال ساکنین خانههای واجد باغچه و حیاط، تا از آن جدا نشوند، به آرزو تبدیل نمیشود1.
در این مقاله تلاش بر این است تا به چگونگی استیلاء و مهار نیروها و عناصرطبیعت و بومآوریهای2 آن، فراموش کردن و حتی نابودی آن، بازگشت مجدد به بهرهگیری مستقیم از آن در معماری و ساختمان سازی و فنآوریهای مترتب بر آن پرداخته شود؛ روند طی شده کاوش میگردد و نمونههای بارز آن در سالهای اخیر و در حوزه معماری، معرفی و تحلیل میشوند و نتایج آن: 1. کنار گذاشتن، تخریب و تغییر شکل دادن طبیعت و عناصر آن ممکن نیست. 2. الهام گرفتن و الگو سازی از آن درست است. 3. ترکیب آن با فنآوری در معماری هدف است. به بحث کشیده شده و به دست میآید
http://www.bagh-sj.com/article_79_5743ee4fb7afd438c7577335a0caa262.pdf
2006-08-01
41
58
ساختمانهای بلند
بوم آوری
طبیعت
گیاهان سبز
بام
ایوان
علی
شرقی
asharghi@srttu.edu
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زیبائیشناسی موسیقی فیلم : ویژگیها و معیارها
این مقاله در ابتدا به معرفی عواملی که در شکلگیری موسیقی فیلم و رشد زیبائیشناسی آن مؤثر بودهاند می پردازد. آنگاه از عناصری که سینما و موسیقی را به هم نزدیک میکند نام میبرد. به دنبال آن معلوم میکند که چه عواملی در آهنگسازی فیلم، استخوانبندی موسیقی را میسازند. مقاله ضمن طرح دیدگاههای چند تن از موسیقیدانان و نظریه پردازان موسیقی فیلم، ویژگی کار آهنگساز فیلم را بر میشمارد و در انتها معیارها و ملاکهای ارزشیابی موسیقی فیلم را از جنبه زیباییشناسی معرفی میکند.
http://www.bagh-sj.com/article_80_b37a1945e00fa111755c2291d316dca6.pdf
2006-08-01
59
70
موسیقی
سینما
آهنگسازی (فیلم)
زیباییشناسی (موسیقی)
احمد
ضابطی جهرمی
ahmad_z_jahromi@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هنر تصویرسازی در صدر اسلام
در این مقاله تلاش گردیده به طور اجمالی در خصوص سیر تحول هنر تصویرسازی ((Illustration در صدر اسلام و علل افت و خیز آن در آن دوره بیان شود؛ انبوه آثار تصویرسازی شده به دست آمده درطول تاریخ دین مبین اسلام، و بیان مطالب مختلف ضد و نقیض در باب حرمت یا عدم حرمت آن لزوم بررسی مکرر موضوع را می طلبد. در حال حاضر علیرغم وجود مباحث استدلالی و نیز فتاوای دینی مثبت در خصوص لزوم بهره گیری از شیوه های مختلف هنری جهت تنویر افکار عمومی، در خصوص حقایق تاریخی اسلام و نیز بیان مفاهیم علمی، ادبی و اجتماعی، شاهد اظهار نظر تعداد اندکی از افرادی هستیم که همواره از دین پدیده ای سخت و غامض می سازند و جامعه اسلامی را نسبت به شیوه های مفید و مؤثر به شک و تردید می اندازند.
http://www.bagh-sj.com/article_81_470225b06c6ec36d751df2ae045ddd6e.pdf
2006-08-01
71
80
تصویرسازی
هنر اسلامی
بیزانس
صدر اسلام
سید محمد
فدوی
smfadavi2006@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
«ساختگرایی» آخرین جلوة استبداد «حقیقت»
ساختگرایی (structuralism)، به عنوان شیوه ای در نقد ادبی و هنری در دهههای نخستین قرن بیستم پدید آمد و در نیمة دوم آن سده به نقطه اوج خود رسید. این شیوه نقد، همواره میکوشید به خود شکل و رنگ علمی ببخشد و تمرکز بر ساختار آثار ادبی و هنری، این امکان را به ساختگرایان میداد که از دیدگاه خود قواعدی ابطال ناپذیر و فرمولهایی ثابت و لایتغیّر برای بررسی آثار هنری وضع کنند. ساختگرایی اگرچه در آغاز به زبان شناسی متکی بود ولی عرصههای گوناگونی همچون مردم شناسی، فلسفه، روان شناسی، تاریخ و زمینههای مختلفی از علوم انسانی را در برگرفت. این مقاله تأمل و نقدی است بر مجموعه رویکردهایی که تحت عنوان ساختگرایی در نقد ادبی و هنری و علوم انسانی پدید آمد.
آنچه ساختگرایی نامیده میشد، امروز به عنوان یک روش زنده، منسوخ شده است و اگرچه به جنبههایی از آن در پژوهشهای مربوط به علوم انسانی میتوان استناد کرد، اما ساختگرایی را باید به منزلة آخرین تلاش منتقدان برای تولید «حقیقتی» مطلق و غیر قابل نقض به شمار آورد.
http://www.bagh-sj.com/article_82_d43e6cd58571a395150f021f7dc8dbf9.pdf
2006-08-01
81
90
نقد ادبی و هنری
زبان شناسی
مردم شناسی
ساختار
فرمالیسم
مکتب پراگ
منتقدان قرن
عطاء الله
کوپال
atakoopal2000@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بادگیر، جذابیت سیما و منظر شهر یزد
شهر یزد و بافت قدیمی آن در میان سایر شهرهای ایران واجد ویژگی هایی است که آن را از سایر شهرها متمایز ساخته است. تنوع بیشمار بادگیرهای یزد یکی از عوامل مهم جذابیت سیمای شهر یزد می باشد. بادگیرهای یزد با کالبدهای متنوعی در سیمای شهر جلوه¬گر شده¬اند و از این رو در این مقاله به بررسی گونه شناسانه آن ها پرداخته شده است.
تحقیق با برداشت های میدانی انجام پذیرفته و نقشه¬های ارائه شده از بادگیرها (پلان ها و نماها) برای اولین بار در اختیار علاقه¬مندان قرار می¬گیرد. روش تحقیق توصیفی_تحلیلی است و روند تحقیق را می-توان چنین توصیف کرد : مشاهده، مقایسه، تحلیل، استنباط.
در این مقاله تیپولوژی فرمال بادگیرها با بررسی انواع نحوه استقرار بادگیرها در خانه¬های یزد، انواع پلان ها، نماها، مقاطع و دسته¬بندی بر مبنای جهات دریافت باد، صورت پذیرفته است.
http://www.bagh-sj.com/article_83_6c0fb7f1d96986d0033743b90d8d5b1c.pdf
2006-08-01
91
99
بادگیر_معماری منظر_یزد_تیپولوژی
مهناز
محمودی
m_mahmoudi59@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اصالت متن به مثابه مرجع نقد و تفسیر
متن به هر آنچه که مورد تفسیر قرار گیرد، اطلاق میشود. تفسیر، فهم مفسر است از متن. امّا، این فهم، نامحدود، دلبخواهی و مبتنی بر خواست و طلب و سلیقه مفسر نیست. متن به فهم و تفسیر مفسر شکل میدهد. اگر متن به طور مطلق تابع ذهنیت مفسر شود، فاقد مرکزیت معنایی خواهد شد و با هر رویکردی میتوان از آن معنایی دریافت کرد و تفسیر، دامنهای نامحدود پیدا میکند و بازیای بیانتها در جریان تفسیر متن شکل میگیرد. "بارت" Barthes, Roland. (1915-1980) و "دریدا" Derrida, Jacques (1930-2004) با نظریه "مرگ مؤلف" و "مرکززدایی" از آنچه که "معنای مرکزی متن" نامیده میشود، تفسیر را در انحصار مفسران قرار دادهاند.
متن، موجودی منفعل در برابر مفسر نیست بلکه ابژهای تأثیرگذار است. هدف تفسیر، کشف معنی متن یا نیت آفریننده متن است نه تحمیل ذهنیت مفسر بر متن. هنر مفسر در تفسیر، آن است که طریقی ابداع کند تا ماهیت متن (زیبایی صورت و معنی) در گفتار یا نوشتار منعکس شود. تفسیر و نقد در چنین طریقی یگانه خواهد شد. چنانچه مفسر تابع متن بوده و نسبت به متن مفتوح باشد، متن در تفسیر مفسر ظهور پیدا میکند. تکثّر معانی از کیفیت بافتِ متن نشأت میگیرد. هر تفسیری، کشف معنایی از معنی مرکزیِ متن است. تفسیر، هم سنخی تفکر است با آنچه که در متن ظاهر میشود.
http://www.bagh-sj.com/article_84_714ae40f4379ee80056f0f10f4a0b3a9.pdf
2006-08-01
100
111
متن
فهم
تفسیر
نقد
مفسر
ذهنیت
هرمنوتیک
معنی
معنیداری
مؤلف
علیرضا
نوروزی طلب
noroozi_110@yahoo.com
1
AUTHOR