%0 Journal Article %T کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی نمونه موردی : بیلبوردهای تجاری تهران در سال %J باغ نظر %I پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر %Z 1735-9635 %A اتحادمحکم, سحر %A ناظری, افسانه %A سبحانی فرد, یاسر %A فرامرزی, سالار %D 2017 %\ 12/22/2017 %V 14 %N 55 %P 71-86 %! کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی نمونه موردی : بیلبوردهای تجاری تهران در سال %K قوانین ادراک دیداری گشتالت %K اصول طراحی گرافیک %K بیلبورد تبلیغاتی %R %X بیان مسئله : نظریة گشتالت از جمله نظریه‌های تأثیرگذار در قرن بیستم در حوزه هنرهای تجسمی است که فرآیند ادراک بصری را به نوعی معطوف به رویت یکپارچه و تمامیت اثر هنری کرده؛ قوانین ویژه ادراک دیداری را طرح می افکند؛ بنا به هم‌راستایی هدف ارتباط بصری و اثربخشی ماندگار بر ذهن مخاطب، کاربرد این اصول در طراحی گرافیک، به‌ویژه بیلبوردهای تبلیغاتی تجاری ضروری می‌نماید. از طرفی در سال‌های اخیر با آمار قابل توجه طراحی بیلبورد در شهر تهران مواجه هستیم؛ که ظاهراً هدفی جز اثربخشی ماندگار در ذهن مخاطب ندارند. در این راستا با هدف مطالعه ویژگی‌ها و کیفیات بصری، نحوه و چگونگی کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی تهران، این پرسش مطرح می‌شود که به چه میزان قوانین ادراک دیداری گشتالت در نوشته‌ها و تصاویر گرافیکی بیلبوردهای تجاری تهران به‌کار رفته است؟ سؤالات فرعی دیگری برای پاسخگویی به این پرسش مطرح می‌شود: اصول طراحی گرافیک تصاویر و بیلبوردهای تبلیغاتی کدامند؟ و روابط قوانین گشتالت با این اصول چگونه است؟ ضرورت و اهمیت رعایت قوانین مربوطه در طراحی گرافیک بیلبوردها چیست؟ روش تحقیق : به منظور تحلیل نمونه‌های موردی از روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از قوانین گشتالت بهره‌گیری شد. روش پژوهش آزمون نظریه است که بر 150 نمونه از بیلبوردهای تجاری سطح شهر تهران در سال 1394 صورت پذیرفت. روش گردآوری مطالب با استفاده از منابع مکتوب و پایگاه داده‌های علمی، تحلیل و تطبیق مباحث با روش دلفی انجام گرفت. یافته‌های تحقیق مبین آن است که در طراحی نوشته‌ها و تصاویر بیلبوردهای تهران، هر یک از قوانین به میزانی به‌کار رفته است. مهمترین اصول و کیفیات بصری در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی با ضریب همبستگی درونی، آلفای کرونباخ796/0، مطابق با هویت بصری و تعریف قوانین ادراک دیداری گشتالت و اصول طراحی گرافیک، در یک دسته از قوانین گشتالت جای دارد که می‌توان به ارتباط متعامل و دوسویة این دو پی‌برد و در هر قانون از برخی اصول طراحی و بالعکس بهره گرفت. %U http://www.bagh-sj.com/article_54561_0acd3577e7e7e62e18c435e08d7502b1.pdf