%0 Journal Article %T تحولات نوین در زیبایی شناسی تصویر متحرک : تاثیرات فن آوری دیجیتالی بر تولید فیلم های داستانی انیمیشن از دهه 1980 به بعد* %J باغ نظر %I پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر %Z 1735-9635 %A کوپال, عطاءالله %A وزیری, شیوا %D 2008 %\ 11/01/2008 %V 5 %N 10 %P 37-48 %! تحولات نوین در زیبایی شناسی تصویر متحرک : تاثیرات فن آوری دیجیتالی بر تولید فیلم های داستانی انیمیشن از دهه 1980 به بعد* %K هنرهفتم(سینما) %K هنر هشتم (انیمیشن) %K انیمیشن کامپیوتری %K CGI (Computer Graphic Images - تصاویر گرافیک کامپیوتری) %K انیمیشن دو بعدی %K انیمیشن سه بعدی (کامپیوتری و خمیری) %K انیمیشن روی طلق (cell animation) و فیلم زنده (live action) %R %X انیمیشن از دهۀ 1980 تا کنون تغییرات و تحولات مهمی را پشت سر گذاشته است. در این دوران، هنر و صنعت انیمیشن سازی با ورود کامپیوتر به این عرصه، متحول شده است؛ و بدین ‌‌ترتیب، ضروری است که برای این محدودۀ تاریخی، برگ جدیدی به تاریخچۀ انیمیشن سازی اضافه شود. این سال‌ها دوران مهم و تأثیرگذاری برای انیمیشن بوده است. تغییرات در مدیریت شرکت‌ها، بازنشسته شدن گروه‌های قدیمی و ورود و شکوفایی نسل جدید، همگی دست به دست هم داد تا تغییراتی اساسی در جریان تولیدات انیمیشن به وجود آید. در این دوره، دنیا با امکانات جدید هنر انیمیشن و قابلیت‌هایی که می‌توانست با کمک تکنولوژی دیجیتال به دست آورد، کم‌کم آشنا شد و آن را وسعت داد؛ تا جایی که امروزه می‌توان گفت، کمتر فیلم بلند، کوتاه و تجربی انیمیشن را می‌توان یافت که از تکنولوژی کامپیوتری - دست کم در یکی از مراحل تولیدش- استفاده نکرده باشد. این مقاله به طور کلی به سه موضوع اصلی می‌پردازد. نخست به پیدایش انیمیشن کامپیوتری و ورودش به دنیای انیمیشن، تا تسخیر آن پرداخته شده است. سپس شرکت‌های مطرح و جریان ساز در صنعت انیمیشن سازی جهان و تولیداتشان مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این قسمت تولیدات استودیوهای والت دیزنی (Walt Disney)، پیکسار (Pixar)، دریم‌ورکز (DreamWorks)، آردمن (Aardman) و گیبلی (Ghibli) در سال‌های پس از 1980 بر شمرده می‌شوند. در انتها، به جریان تولید انیمیشن در اروپا اشاره شده است و انیماتورهای مستقل برجسته و تأثیرگذار در عرصۀ این هنر معرفی شده‌اند. %U http://www.bagh-sj.com/article_46_aa63c70964a3bffe8457ca2550f06832.pdf