%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی تراژدی ارسطو و آثار نقاشی کاراوادجو بر مبنای نظریۀ کاتارسیس %J باغ نظر %I پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر %Z 1735-9635 %A سرکاراتی, فاطمه %A علی پور, رضا %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 19 %N 108 %P 69-80 %! بررسی تطبیقی تراژدی ارسطو و آثار نقاشی کاراوادجو بر مبنای نظریۀ کاتارسیس %K نقاشی %K کاراوادجو %K ارسطو %K تراژدی %K کاتارسیس %R 10.22034/bagh.2022.292967.4926 %X بیان مسئله: زمینة تاریک، نورپردازی، پیکره‌هایی با اندازة واقعی و نمایش اوج احساسات در پرتره‌ها و به عبارتی تئاتر کاملاً واقع‌گرایانه در آثار کاراوادجو، ما را بر آن می‌دارد تصور کنیم در آثار وی در مواجهه با روایت یک تراژدی قرار گرفته‌ایم که می‌تواند در مخاطب منجر به کاتارسیس گردد چراکه باید اذعان داشت روان‌پالایی فقط در نمایشنامه‌نویسی شکل نگرفته است، بلکه اثرات آن را در دیگر هنرها اعم از نقاشی، موسیقی و نیز پیکره‌سازی می‌توان مشاهده کرد. مسئلة اصلی در مقالة حاضر این است که چگونه یک اثر نقاشی می‌تواند تراژدی را در ذهن مخاطب متبادر سازد و به تبع آن تأثیرات روان‌پالایی یا کاتارسیس داشته باشد؟هدف پژوهش: این مقاله در پی آن است تا تطبیقی میان تراژدی ارسطو و آثار نقاشی کاراوادجو بر اساس نظریة کاتارسیس (روان‌پالایی) انجام دهد.روش پژوهش: روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی بوده و جمع‌آوری اطلاعات با استناد به منابع کتابخانه‌ای و بررسی آثار نقاشی در منابع موجود انجام پذیرفته است. برای این منظور و تطبیق آثار نقاشی کاراواجو، تعداد پنج اثر به صورت تصادفی انتخاب و بر اساس رویکرد پژوهش مورد تجزیه، تحلیل و تطبیق قرار گرفته‌اند.نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش بر این مقوله تأکید داشت که در آثار کاراوادجو با یک تئاتر کاملاً واقع‌گرایانه از تضادها شامل: نور و تاریکی، پیری و جوانی، زندگی و مرگ، قدرت و ضعف به صورت همزمان سر و کار داریم، وی صحنه را با نمایشی خارق‌العاده از طریق حضور این چهره‌ها و شدت احساسات آنها طراحی می‌کند. لذا با توجه به تعریف ارسطو از تراژدی و تطبیق آن با آثار کاراوادجو، آثار وی دارای فرم تراژیک است و موجب کاتارسیس و روان‌پالایی در مخاطب می‌شود. %U http://www.bagh-sj.com/article_145706_bfedcfaa2083594f8483192316cea49c.pdf