%0 Journal Article %T تبیین تأثیر اندیشه‌های نو‌گرایانه بر فرآیند معماری به سبک مدرن بین‌المللی در ایران و ازبکستان %J باغ نظر %I پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر %Z 1735-9635 %A اسلامی, نازنین %A البرزی, فریبا %A سلطان زاده, حسین %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 18 %N 94 %P 101-116 %! تبیین تأثیر اندیشه‌های نو‌گرایانه بر فرآیند معماری به سبک مدرن بین‌المللی در ایران و ازبکستان %K سبک مدرن بین‌المللی %K معماری معاصر ایران %K معماری معاصر ازبکستان %K مدرنیسم شوروی %R 10.22034/bagh.2020.221708.4478 %X یان‌مسئله: در دورۀ پهلوی دوم بعد از خارج‌شدن معماری تاریخی ایران از گردونۀ رقابت، تمامی عرصه شهرهای کشور در موقعیت نوسازی قرار می‌گیرند. همچنین در این دوران در ازبکستان نیز تحولات ‌متعددی تحت فرآیندهای مدرنیزاسیون شوروی صورت می‌گیرند. از این‌رو به نظر می‌رسد معماری سبک مدرن بین‌المللی شکل‌گرفته در ایران و ازبکستان دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی باشد.هدف‌پژوهش: شناخت چگونگی ورود و شکل‌گیری سبک مدرن بین‌المللی و نحوه تأثیر‌گذاری آن بر شیوه‌های معماری در کشورهای ایران و ازبکستان است تا به این سؤالات پاسخ داده‌ شود: آیا جریانات فکری، سیاسی و اجتماعی نو‌گرا در کشور‌های ایران و ازبکستان بر فرآیند معماری و ساختمان‌سازی در این دو کشور و ورود سبک مدرن بین‌المللی تأثیرگذار بوده‌اند؟ معماری سبک بین‌المللی در ایران و ازبکستان دارای چه ساختار، ماهیت و وجوه تفاوت و شباهت‌هایی بوده ‌است؟روش ‌پژوهش: این پژوهش به صورت تطبیقی و با رویکردی کیفی به کمک مطالعات اسنادی و میدانی صورت گرفته ‌است که از روش‌تحقیق تاریخی-تفسیری در بخش گردآوری مبانی ‌نظری تاریخی و روش‌ تحقیق توصیفی-تحلیلی در زمینۀ تحلیل آثار معماری استفاده شده‌است. جامعه آماری بناهایی هستند که به سبک معماری مدرن بین‌المللی در ایران و ازبکستان در دورۀ پهلوی ‌دوم ساخته شدند و جامعۀ نمونه شامل آن تعداد از بناهایی است که در بازۀ زمانی مشابه (از نظر سال ساخت) قرار‌دارند و از نظر شباهت‌های عینی و عملکردی دارای قرابت‌های سبک‌شناسانه هستند.نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهند که مؤلفه‌های سبک مدرن بین‌المللی در هر سه بعد عینی، عملکردی و کالبدی در دو کشور به‌صورت مشابه تجلی یافته‌اند و ظهور مؤلفه‌های عینی، نسبت به دو مؤلفۀ دیگر شاخص‌تر بوده است اما ازبکستان در سال‌های (1971-1983 م.) سعی در بازیابی ریشه‌های تاریخی خود داشته‌ است که نمونۀ بارز دستیابی به سبک ملی‌گرا را می‌توان در تزئینات و طرح‌های دوران‌اسلامی به‌کار‌ گرفته‌شده در نمای ساختمان‌های ساخته شده در این دوران مشاهده کرد. %U http://www.bagh-sj.com/article_126829_f8a9fffb3c760820cca5f84471588443.pdf