%0 Journal Article %T تحلیل ساختار لحظه در آثار رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی %J باغ نظر %I پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر %Z 1735-9635 %A مردانی اقدم, مهدی %A مهرنیا, سید محمد %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 18 %N 98 %P 45-54 %! تحلیل ساختار لحظه در آثار رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی %K لحظة قطعی %K رزمنده-عکاس جنگ تحمیلی %K عکاسی جنگ %K هانری کارتیه برسون %R 10.22034/bagh.2021.192645.4198 %X بیان مسئله: نظریة لحظة قطعی هانری کارتیه برسون کشف و شهودی ادراکی از آموزه‌های بودیسم است. در این نظریه برسون معتقد است که عکاس برای عکس‌گرفتن باید جذب واقعه شود و در مرکز وقایع قرار گیرد. در این صورت، واقعه همة ضرباهنگ ساختار همان شکل را به خود می‌گیرد و اگر عکاس بتواند این لحظه را دریابد، لحظة قطعی را دریافته است. هدف پژوهش: پژوهش حاضر به آن می‌پردازد که تأثیر نظریة لحظة قطعی در آثار رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی به چه نحو به‌نمایش درآمده است. بنابراین بازتاب نظریة لحظة قطعی برسون در آثار سه تن از رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هدف این مقاله است. روش پژوهش: روش انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اسناد به شیوة کتابخانه‌ای و نیز مصاحبة میدانی با سه تن از رزمنده-عکاسان برجسته و صاحبنظر، علی فریدونی، سعید صادقی و مهرزاد ارشدی، به عنوان شاهدان عینی وقایع جنگ تحمیلی، با تأکید بر نظریة لحظة قطعی برسون است. گزینش افراد مورد نظر به واسطة خودآموختگی این افراد بوده که برحسب نیاز و اقتضا، مبادرت به عکاسی از فضای جبهه و جنگ کرده‌اند و در این مقاله با عنوان رزمنده-عکاس از آنان یاد شده است. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مقاله حاکی از آن است که کشف و شهود عکاسانه، ذهن ناخودآگاه، ادراکات ذهنی، دیدن و زمان‌سنجی که از مؤلفه‌های محوری این نظریه است در آثار رزمنده-عکاسان مذکور نیز موجب شکل‌گیری جریان خودآموزی و کشف و شهود عکاسانه شده و در آثار آنان قابل مشاهده و تحلیل است. %U http://www.bagh-sj.com/article_122355_d88d302e1de1516ad2f03f0762232b9e.pdf